למרות התקרית בר×ש ×”×©× ×”, יצ×תי ×œ×¦×œ× ×’× ×‘×™×•× ×›×™×¤×•×¨. בחלקו הר×שון של הסיור התלווה ×לי חבר ש, ×יך × ×מר, × ×¨××” כמו מישהו ×©×œ× ×›×“××™ להתעסק ×יתו. זמן קצר ל×חר שפרש – דקות ספורות בלבד – × ×™×’×© ×לי טיפוס חשוד למר××” ×‘×©× ×•×ª ×”×¢×©×¨×™× ×œ×—×™×™×•, ודרש לדעת "מה ×תה ×ž×¦×œ× ×‘×™×•× ×›×™×¤×•×¨".
Â
× ×¦×ž×“×ª×™ לפירוש המילולי של דבריו ו×מרתי לו ש×× ×™ ×ž×¦×œ× ×“×‘×¨×™× ×©×פשר ×œ×¦×œ× ×¨×§ ×‘×™×•× ×›×™×¤×•×¨ – ×›×‘×™×©×™× ×¨×™×§×™×, ×× ×©×™× ×¢×œ ××•×¤× ×™×™× ×•×›×•' (תוצ×ות ×פשר לר×ות ×›×ן). ×”×•× ×מר בקול ×ª×•×§×¤× ×™: "×תה יודע ש×תה מפחיד הרבה ×× ×©×™×?" ×ת מי, ש×לתי. "×× ×©×™× ×“×ª×™×™×," ×”×•× ×מר, "×”× ×ž×¤×—×“×™× ×©×תה ×ž×¦×œ× ×ות×". הבטחתי לו שזה ×œ× ×”×ž×¦×‘. ×”×•× ×¢×‘×¨ ל×יומי×: "×תה יודע, ×סור לך ×œ×¦×œ× ×¡×ª× ×›×›×” ×× ×©×™× ×‘×¨×—×•×‘". ×”×•× ×˜×•×¢×”, ×מרתי לו, ×”×•× ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ת החוק. ×”×•× ×¢×‘×¨ לשלב השקרי×: "×× ×™ ×œ× ×˜×•×¢×”. ×× ×™ כבר לקחתי מישהו לבית משפט על ×›×–×” דבר והפשטתי לו ×ת ×”×ª×—×ª×•× ×™×". ×× ×›×š, ×מרתי לו, ×× ×™ מזמין ×ותו להפגש ×יתי בבית משפט. כשהבין שה××™×•×ž×™× ×œ× ×¢×©×• ×ת שלה×, עזב ×ת ×”×ž×§×•× ×‘×כזבה. כשהסתובב, ×”×‘×—× ×ª×™ בכיפת-×¢×‘×¨×™×™× ×™× â€“ ××ª× ×™×•×“×¢×™×, כיפה סרוגה בגודל ×סימון – שעשתה מ××ž×¦×™× × ×•××©×™× ×œ×”×©×ר על שערו.
Â
×œ× ×”×‘×—× ×ª×™ בו על ××•×¤× ×™×™×, ×בל ×œ× ×”×™×™×ª×™ מופתע ×× ×›×Ÿ. ×–×” ×”×™×” בערב ×”×—×’; בחג ×”××•×¤× ×™×™× ×¢×¦×ž×•, במסלול ההליכה המסורתי שלי, ×™×œ×“×™× ×¨×‘×™× ×‘×™×§×©×• ש××¦×œ× ×ות×. ×בל היו ×©×”×ª× ×’×“×•: "×× ×—× ×• ×œ× × ×•×¦×¨×™×," הטיח בי ילד, מזדקף ב×וכפו, "×ל ×ª×¦×œ× ××•×ª× ×•". משועשע, ש×לתי ×ותו ×× ×”×•× ×™×•×“×¢ שרכיבה על ××•×¤× ×™×™× ×”×™× ×”×¨×‘×” יותר עבירה על ההלכה היהודית מ×שר צילו×. ×”×•× ×œ× ×™×“×¢. ×’× ×”×™×œ×“×” ×”×תיופית שעצרה מרכיבתה כדי להעיר לי על כך ש×סור ×œ×¦×œ× ×œ× ×™×“×¢×” ×–×ת.
Â
פתח תקווה ×”×™× ×ž×§×•× ×‘×•×¨×’× ×™ למדי, ×ו זעיר ×‘×•×¨×’× ×™. ×ž×ª×—×™× ×›×ž×¢×˜ ש×ין, ×•×”×™× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” "עיר מעורבת"" – הביטוי המכוער למדי שמשמעותו שהטיהור ×”××ª× ×™ של 1948 ×œ× ×¦×œ×— בה לחלוטין. ×בל ×× ×™ תוהה כמה ×ž×”×¢×¨×¡×™× ×©× ×ž×¨×•×“ ×›×™× ×” יפה כל כך ×™×’"×¢×™× (×™×”×•×“×™× ×’××™× ×¢×™×œ×’×™×), שתקפו ערבי בשל "חילול קדושת ×”×—×’" (הכותרת ×”×ומללה והמדויקת, ×ž×‘×—×™× ×ª ×”×™×’"×¢×™×, של "ידיעות") היו ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×¡×‘×™×¨ לי ×ת ההבדל המדויק, ×יפה עובר קו ההיתר וה×יסור, בין רכיבת ×”××•×¤× ×™×™× ×©×œ×”× ×•×”× ×¡×™×¢×” ברכב בחג.
Â
יש יסוד סביר ×œ×”× ×™×— שהמהומה התלקחה ×›×שר ×”×ספסוף הקדוש הבחין ×©× ×•×¡×¢×™ הרכב ×”× ×¢×¨×‘×™×, ו××– קיבלה החלטתו ×œ× ×§×•× ×¢×œ הפגיעה בג×וותו ×”×™×”×•×“×•× ×™×ª ×ž×©× ×” תוקף. ×בל, ××œ× ×× ×ž×“×•×‘×¨ ב××ž×‘×•×œ× ×¡, ×‘×ž×§×•× ×›×ž×• עכו, כמעט כל רכב ×”×™×” מותקף.
Â
×ž×©×™×¦× ×”×—×’, כמובן, יצ×ו הפוגרומצ'×™×§×™× ×”×¨×©×ž×™×™× ×©×œ עכו – הגרעין החרד"לי ×©× ×©×ª×œ ×©× ×‘×ž×›×•×•×Ÿ כדי ×œ×”×‘×™× ×œ"ייהוד העיר" – למסע חבלה משלה×. ×בל ×”×, ×‘× ×™×’×•×“ ל×ספסוף של ערב ×”×—×’, ×œ× ×”×™×• ×ž×¢×™×–×™× ×œ×–×¨×•×§ ××‘× ×™× ×‘×• עצמו; ×”× ×”×™×• ×™×•×“×¢×™× ×©×”×“×‘×¨ ×סור הלכתית במפורש.
Â
×”×ספסוף של ×”×™×’"×¢×™× ×œ× ×™×•×“×¢. ×”×•× ×œ× ×™×•×“×¢ שרכיבה על ××•×¤× ×™×™× ×—×ž×•×¨×” ב×ותה מידה כמו × ×¡×™×¢×” ברכב והרבה יותר מצילו×. ×”×ספסוף ×”×–×”, וזה מה שהו×, קיבל ל×ורך כל חייו ×ž×¡×¨×™× ×‘×¨×•×¨×™× ×ž×ד: יש דת יהודית; ×”×™× ×§×“×•×©×”; ×× ×—× ×• ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×‘×”; ×”×“×ª×™×™× ×›×Ÿ; והמסר המשתמע, והמדויק, ×”×•× ×©×”× ×™×”×•×“×™× ×“×¤×•×§×™×.
Â
עכשיו, ××“× ×©×”×™×” ×¨×¦×™× ×™ בקשר ל××ž×•× ×ª×• ×”×™×” עושה משהו ×‘× ×™×“×•×Ÿ – לומד קצת, מרחיב השכלה, ×ולי חוזר בתשובה. ×בל ××¦×œ× ×•, למרבה ×”×סון, הדת מעורבת בל×ו×. כל מי ש×יתרע מזלו להיוולד ×œ×”×•×¨×™× ×™×”×•×“×™×™× ×•×œ× ×˜×¨×— להמיר רשמית ×ת דתו מוגדר על פי חוק כיהודי (ויצוין שהעובדה שהמרת דת מוצי××” ××“× ×ž×›×œ×œ היהדות, על פי חוקי ישר×ל, ×”×™× ×¢×“×•×ª × ×™×¦×—×ª לכך שהחוק הישר×לי תופס ×ת היהדות כדת ×•×œ× ×›×œ×ו×). ×בל רוב ×”×× ×©×™× ×”×œ×œ×• ×œ× ×§×™×‘×œ×• ×—×™× ×•×š יהודי כלשהו, ××œ× ×ž×©×”×• חיוור ×¢× ×“×’×© על כך ×©×”×ª× "ך ×”×•× ×¡×¤×¨ קדוש, והמון, המון ×—×’×™ ישר×ל.
Â
×”×ספסוף שטוף בת×וותיו. ×”×•× ×œ× ×™×•×•×ª×¨ על ×”×—×™×™× ×”×˜×•×‘×™×. ×”×•× ×œ× ×™×¢×œ×” על דעתו להתקין שעון שבת ×צלו בבית. קידוש כן, שעון שבת ל×. למה מי מת. ×”×•× ×’× ×™×¦× ×œ×—×’×•×’ בשבת, וישמיע מוזיקה, ויבשל, והכל. ×בל ×”×•× ×™×•×“×¢ ש×לה ת×וות, ×”×•× ×™×•×“×¢ ×©×”×•× ×—×•×˜×, והתוצ××” ×”×™× ×§× ×ות גדולה בקשר לסמלי×. במרק ×”××¤×•× ×” ×©×”×•× ×”×ª×•×“×¢×” של הישר×לי הממוצע, ×©×¨×™×“×™× ×–×›×•×¨×™× ×œ×ž×—×¦×” של יהדות ×”×•×¤×›×™× ×œ×¡×ž×œ×™× ×¨×‘×™ השפעה – ולעובדה ×©×œ×¨×‘×™× ×ž×”× ×ין קשר לכל מצי×ות הלכתית ×œ× ×§×©×•×¨×”.
Â
×”×ספסוף ×œ× ×™×כל חזיר – חזיר ×–×” סמל. ×ין לו בעיה ל×כול שרימפס, × × ×™×—, ×ו ×¡×ª× ×ž×©×”×• ×©×œ× × ×©×—×˜ כר×וי. ×בל ×œ× ×—×–×™×¨. ומ×חר והל××•× ×•×”×“×ª ×ž×¢×•×¨×‘×‘×™× ×צלו, הרעיון של ×—× ×•×ª שמוכרת בשר חזיר בעירו הו×, ×‘×¢×™× ×™×•, עלבון ×œ×¢×¦× ×”×™×”×“×•×ª – ×•×”×•× ×œ× ×™×©×¨×•×£ ×ותה, ×ולי, ×בל יגיד שמי ששרף ×”×•× ×חלה גבר. ×”×•× ×œ× ×™×•×“×¢ מה משמעותו של ×™×•× ×”×›×™×¤×•×¨×™× â€“ ×”×•× × ×•×˜×” לה×מין, בטעות, ש×× ×™×’×™×¢ לבית ×”×›× ×¡×ª וית×מץ לומר ×ת ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×§×“×•×©×™× ×‘×“×™×•×§ כפי שצריך לומר ×ות×, הכל ייסלח לו ×•×”×•× ×™×•×›×œ לשוב לסורו למחרת – ×בל ×”×•× ×ž×©×•×›× ×¢ שמדובר ב"×™×•× ×§×“×•×©".
Â
לכן מי ×©×ž×¦×œ× ×‘×™×•× ×›×™×¤×•×¨, עבירה שחבר ×”×ספסוף הממוצע ×œ× ×ž×•×¨×’×œ בה, ×”×•× "× ×•×¦×¨×™" – ×”×™×™× ×•, הדבר הרחוק ביותר מיהודי. לכן מי ×©× ×•×¡×¢ ברכב ×‘×™×•× ×›×™×¤×•×¨ ×™×–×›×” למטח ××‘× ×™× â€“ עבירה חמורה ×œ× ×¤×—×•×ª על ההלכה. הידיעה של חבר ×”×ספסוף, הידיעה ×©× ×©×ª×œ×” בו מגיל צעיר – ×©×”×•× ×™×”×•×“×™ פגו×, חוט×, ×œ× ×¨×וי – גורמת לו להתפרץ, ×œ×¢×™×ª×™× ×‘×לימות ×ו ב×יומי×, במקומות ×œ× ×¦×¤×•×™×™×.
Â
התוצ××” ×”×™× ×ž×” שהמגיב ד.ט. טועה ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª לר×ות ×›×—×™×œ×•× ×™×–×¦×™×” של ישר×ל. כן, יש יותר ×—× ×•×™×•×ª פתוחות בשבת – ×”×™×’"×¢ הממוצע ×”×•× ×‘×”×ž×” ×¦×¨×›× ×™×ª מן ×”×ž× ×™×™×Ÿ, ו×ין לו בעיה להעביד ××—×¨×™× ×‘×©×‘×ª. ×בל, בו ×–×ž× ×™×ª, ×”×¡×•×‘×œ× ×•×ª ×œ×—×™×œ×•× ×™×•×ª צוללת: × ×¡×• לומר ×¤×¢× ×‘×¤×•×¨×•× ×¤×•×ž×‘×™, ×œ× ×›×–×” של הבועה ×”×קדמית-תל ×ביבית, שיש ×œ×›× ×¡×¤×§×•×ª ב×שר לקיומו של ×לוהי×, ×ו, חס וחלילה, ב×שר ×œ×¢×œ×™×•× ×•×ª×• של היהודי על כל הברו××™×, ותר×ו ×ת התוצ××”. ×©× ×™ ×”×ž×”×œ×›×™× ×ž×–×™× ×™× ×–×” ×ת ×–×”: העובדה שיש יותר ×—× ×•×™×•×ª פתוחות בשבת ×”×™× ×–×• ×©×ž×–×™× ×” ×ת הפיכת ישר×ל לחברה דתית יותר – דתית במובן שמי שמותח ביקורת, בחברה לכ×ורה-×—×™×œ×•× ×™×ª, על ×¢×§×¨×•× ×•×ª דת שרוב תושבי ×”×ž×“×™× ×” לכ×ורה ×œ× ×ž×§×‘×œ×™×, ×ž×•×§× ×ž×Ÿ החברה; במובן שהשיח ×”×—×™×œ×•× ×™ והליברלי הופך לבלתי לגיטימי.Â
Â
התוצ××” של "×—×™× ×•×š מסורתי" ×”×™× ×¤×•×’×¨×•×ž×¦'×™×§×™× ×›×ž×• ×לה מעכו. התוצ××” של ×—×™× ×•×š שפוסח על ×©× ×™ ×”×¡×¢×™×¤×™× â€“ ש××™× × ×• דתי ×בל ××™× × ×• מעיז להיות ×—×™×œ×•× ×™ – ×”×™× ×™×¦×™×¨×ª×• של עדר קדוש, × ×‘×¢×¨, ×ž× ×©×§ מזוזות ×•×ž× ×™×— תפילין, ×©×—×•× ×§ בעקביות ×ת ×פשרות קיומה של ישר×ל חופשית. כבר כמעט עדיף שהיו ×“×ª×™×™× â€“ ×”×™×” על מה לדבר ×ית×. ×”×™×” ×פשר להתווכח. ×”×™×” ×פשר למוטט ×ת ×ושיות ×¢×•×œ×ž× ×‘×מצעות דיון. ×¢× ×”×‘×”×ž×•×ª ×כולות ×”×“×™×¡×•× × ×¡ ×”×§×•×’× ×™×˜×™×‘×™ שהעדיפו ליצור ממשלות ישר×ל, ×חת ×חרי ×”×©× ×™×”; ×¢× ×”×ספסוף שיהדותו ×”×™× ×’×וותו ובורותו; ×¢× ×”×—×•×˜××™× ×”×¨×•×¦×™× ×œ×›×¤×¨ על חט×× ×‘×§× ×ות ל×ל – ××™×ª× ×ין על מה לדבר.
Â
(יוסי גורביץ)