החברים של ג'ורג'

למה אצביע בל"ד

בקצרה, כי יש צורך במפלגה שתהיה קוץ בעין הציונים. הגיע זמן לשין פיין בכנסת

מחרתיים ייערכו, שוב, בחירות. תהיתי אם יש טעם להצביע בכלל. בסופו של דבר החלטתי להצביע בל”ד. חשוב לי להבהיר: אני לא מנסה לשכנע אנשים, אני מנסה להסביר את הצבעתי. אם אתם רוצים להצביע לחד”ש-תע”ל או למרצ, יש לי דברים חשובים יותר בחיים מאשר להתווכח אתכם. אם אתן מצביעות ימינה מהן, ובכן, אתן כנראה במקום הלא נכון.

אני מסרב להתרשם מההפחדות המתוזמרות מבן גביר וסמוטריץ’. ראשית, משום שאני שונא שמפעילים עלי מניפולציות ולא מגיב טוב לאיומים. שנית, משום שחזיתי בדיוק את עלייתם של הכוחות האלה לפני 25 שנים, וידעתי שסמוטריץ’ ובן גביר הם התוצאה הסופית של הדרך שהציונות הדתית מובילה כבר 50 שנים, למעשה התחנה הסופית של מדינה יהודית שאיננה מסוגלת להגדיר תוכן יהודי, שהמשמעות היחידה של ‘יהדות’ בה היא עליונות יהודית.

הנחות היסוד שלי:

א. למדינה הציונית אין זכות קיום. היא מדינת אפרטהייד ודיקטטורה צבאית בו זמנית. היא תמיד היתה כזו (ישראל לא היתה דיקטטורה צבאית רק שישה חודשים, בין דצמבר 66’ ויוני 67’) והאפרטהייד הוא התוצאה המתבקשת של תפיסת העליונות היהודית המוטבעת בציונות.

ב. אנחנו נמצאים כעת בשלב (אני מצטט מישהי ואינני יודע את מי) שבו מאוחר מדי לשנות את המערכת מבפנים, ומוקדם מדי להעמיד את הבני זונות אל הקיר.

ג. משטר האפרטהייד הוא הבעיה העיקרית, שדוחה כל בעיה אחרת, שניצבת בפני הציבור הישראלי. אנחנו רוצחים אנשים על בסיס יומי כמעט, אנחנו הופכים כמעט כל פלסטיני (במיוחד ברצועת עזה) לסובל מפוסט טראומה, והון עצום – הן אנושי הן ממון – מושקע בקיום משטר האפרטהייד. למעשה, משטר האפרטהייד הוא ההוצאה הגדולה ביותר של המדינה הציונית לדורותיה.

למה לא מרצ? אסביר אחרי הבחירות. אין לי עניין לפגוע במפלגה ששוב נראה שנלחמת על קיומה. למה לא חד”ש-תע”ל? בגלל אוקראינה. אני מגיע לפוליטיקה מתוך תפיסה שפוליטיקה היא התגשמות המוסר שלך בעולם. אני מגיע אליה מתוך תפיסה שמעמידה את זכויות האדם במרכז. חד”ש, כהרגלה, העמידה את עצמה בצד של מוסקווה במלחמת הזוועות שמתרחשת בשמונה החודשים האחרונים באוקראינה. הפעולות הרוסיות באוקראינה עולות ככל הנראה לכדי רצח עם – המדיניות המתוכננת של העברת ילדים אוקראינים למשפחות רוסיות היא עצמה רצח עם, כהגדרתו כחוק. וחד”ש, פבלובית, העמידה את עצמה לצד מוסקווה. מאחר והצבעה היא יישום של תפיסתי המוסרית, ומאחר ואני תומך בזכויות אדם, חד”ש איבדה את קולי, ואני מקווה שגם את קולותיהם של אחרים. אי אפשר לגנות את צה”ל ולתמוך בצבא הרוסי.

השאלה הראשונה, והיא מתבקשת, כשאני אומר שאצביע בל”ד, היא: אתה לא חושש שהיא לא תעבור את אחוז החסימה ואז תבזבז את קולך? לא, אני לא. גם אם בל”ד לא תעבור את אחוז החסימה, לא אבזבז את קולי. הצבעתי למפלגה שאני תומך בה ושתואמת כרגע – מילה חשובה, אנחנו לא רכושה של אף מפלגה – את דעותי. אין מפלגה מתאימה ממנה. במקרה הגרוע ביותר, הבעתי סולידריות עם מיעוט נרדף וקולי ירחיב את המספר הנדרש למנדט. במקרה הטוב, נציגי ייכנסו לכנסת.

צריך להזכיר: לסקרים אין משמעות, במיוחד לסקרים של חברות יהודיות במגזר הערבי. הסקרים העניקו לפייגלין שמונה מנדטים. הוא לא עבר את אחוז החסימה. טעות הדגימה היא שלושה אחוזים או יותר. יתר על כן, השימוש בסקרים הוא מניפולציה של מפלגות. לכו עם מצפונכם.

אז למה בל”ד? לא כי יש לי אשליות כלשהן ששינוי בנושא האפרטהייד יגיע מהפרלמנט הישראלי. השנה האחרונה הוכיחה זאת באופן גורף: ממשלת ה”שינוי” היתה רצחנית מכל קודמותיה בגדה המערבית מאז 2006. אני רוצה מפלגה שתחרפן את המשטר הציוני, שתהיה קוץ תמידי בעינו, שתחשוף את ערוות התיימרות הדמוקרטיה שלו.

אסתר חיות, כשתהתה לאחרונה האם לפסול את בל”ד, ציינה שמבחינתה הנקודה הקובעת בשאלת הפסילה היא האם בל”ד תעלה שוב את הצעת חוק היסוד שלה, שקובעת שישראל היא מדינת כל אזרחיה. אם תעשה זאת, הזהירה הנשיאה הגרועה ביותר של בית הדין הגבוה לעוול, היא מסתכנת בפסילה. כלומר, מבחינת חיות והערכאה שלה עצם הדרישה לשוויון בין כל האזרחים במדינה היא עילה לפסילה. חיות לא שמה לב – היא לא בדיוק הגבינה החדה במזווה – שהיא קבעה פה ש”יהודית” גוברת על “דמוקרטית.”

וזה בדיוק מה שאני רוצה. עוד כאלה. אני רוצה שבל”ד תהיה סוג של שין פיין בצפון אירלנד לפני הסכם גוד פריידיי, עם טוויסט: שין פיין התמודדו וזכו במושבים בפרלמנט הבריטי במשך שנים ארוכות, וכל פעם סירבו למלא את המושב שבו זכו. בכך הם הבהירו שהמשחק הלכאורה-דמוקרטי בצפון אירלנד הוא פיקציה בלתי לגיטימית. בל”ד, לטעמי, צריכה להרחיב את גבולות ההתנגדות הפרלמנטרית: לשבת בפרלמנט הציוני, ולהשתמש במושבים הללו כדי לחתור תחת המשטר. להגביר את הניגודים הפנימיים שבו, לחשוף את פניו האמיתיות.

לא, לא להמליץ על אף אחד לנשיא. נתניהו, גנץ, לפיד – כולם פושעי מלחמה, בדרגות משתנות אמנם. למנוע רוב משני הצדדים. לחרפן אותם. לתקוע את המשטר על אי תפקוד תמידי. לא, לא מגיעה לכם ממשלה מתפקדת, לא כשהתפקיד העיקרי שלה הוא לקיים משטר אפרטהייד.

ספק אם התנגדות פרלמנטרית תפיל את המשטר; לרוב הציוני יהיה קל מאד פשוט לא להקשיב. אבל תהיה לה השפעה בינלאומית, במיוחד אם חיות תפסול את בל”ד בשל דרישה לשוויון (אין לה עוד הרבה זמן בתפקיד, אבל לגמרי יתכן שנהיה בעוד בחירות תוך שלושה חודשים). המטרה היא שלילת הלגיטימיות של המשטר מבית – אבל בעיקר מחוץ. ואם המטרה שלך היא שבירת משטר האפרטהייד והקמת מדינת כל אזרחיה, אי אפשר לצפות יותר ממאבק פרלמנטרי. עיקר המאבק יהיה מחוץ לכנסת, והוא יהיה ארוך.

אל תפחדו כלל. והשתדלו לא לצפות במשדרים בסוף יום הבחירות. הם רק יוסיפו לכם מועקה, והם יהיו בוודאות קרובה שגויים לגמרי.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

אין אפשרות להוסיף תגובה.