החברים של ג'ורג'

בתום יום קרב וערבו, גרסה 2,426

חמש הערות כלליות (ואחת אישית) על מבצע “שומר המנדט”

א. ראשית, אני חושב שהפוסט “והמדינה נשרפת” התיישן היטב. אפשר להתווכח על השאלה האם נתניהו רצה את גובה הלהבות הזה, אבל ברור שאת המצב בירושלים הוא הצית אישית ובכוונת מכוון.

ב. הפלסטינים ניצחו בסיבוב הזה, מכמה בחינות. הראשונה היא העובדה הפשוטה שצה”ל לא העז לפלוש לעזה. אוכלוסיה עניה, מרודה, מורעבת, נתונה לרצח מהאוויר, הרתיעה את הצבא החזק ביותר במזרח התיכון. כל מה שהוא העז לעשות הוא להשליך חומרי נפץ ללא אבחנה על אזורים אזרחיים.

הסיבה השניה לנצחון הוא ההבקעה התדמיתית. ישראל, ובמיוחד צה”ל, שתו יותר מדי מה-cool aid שלהם והתבסמו ממנו. הישראלי הממוצע לא יכול להבין איך העולם התהפך על ישראל, איך המפלגה הדמוקרטית פונה נגדה, איך נשברה חומת הפחד ואנשים אומרים בגלוי שישראל היא מדינת אפרטהייד שמבצעת פשעי מלחמה. דובר צה”ל לא הצליח להבין למה הצהלות סביב הריסת מבנים אזרחיים – ועוד מבנים של ארגוני תקשורת – לא מתקבל בהתלהבות דומה מחוץ לישראל. הפכנו עיוורים למעשי ידינו. אנחנו רגילים לשקר לעצמנו – והתוצאה היא שאנחנו לא מסוגלים להבין כיצד רואים אותנו אחרים. יש עדיין ממסד פוליטי מבוגר במדינות המערב שרגיל לדקלם את הסיסמאות על “זכותה של ישראל להגן על עצמה”, והוא יהיה איתנו עוד זמן; אבל הוא הובקע.

והתוצאה תהיה שהדיון יהיה מעכשיו על מה שצריך היה להיות מזמן: על כל השטחים שהיו בתחומי פלסטינה המנדטורית. יהיה הרבה יותר קשה להיות ציוני וליברל. הדרישה עכשיו תהיה אדם אחד, קול אחד. ממשל ביידן התחיל להשתמש בביטוי equality ביחס לסכסוך היהודי-פלסטיני, ביטוי שנשיאים לא השתמשו בו קודם לכן. זה יימשך, גם אם נתניהו יופל.

ג. בדמיך חיי: כמו תמיד, כל התקדמות כרוכה בשפיכת דם של תושבי עזה ותומכיהם. הדגנרלים הישראלים – היוש, פושע המלחמה עמוס גלעד – ספרו לעזתים קלוריות בין השנים 2006-2010; הטילו הגבלות על כניסת שוקולד, צעצועים וממתקים לרצועה; וזה נגמר אחרי שכרגיל, צה”ל עשה טבח אחד יותר מדי. אז זה היה הטבח על המרמרה. הדם שנשפך שם שבר את המצור שהחזיק מעמד גם אחרי טבח עופרת יצוקה. טבח צוק איתן הוביל להקלה על חלק מההגבלות. עכשיו, יש להניח, העזתים הנצורים יקנו כמה הקלות במחיר דמן של נשים וילדים.

ד. האשליה על קיומה של מדינה ישראלית התפוגגה. אין ומעולם לא היתה מדינה ישראלית. בתי המשפט שלנו, בלחץ הממשלה, לא מוכנים להכיר בקיומה של אזרחות ישראלית. תעודת הזהות שלנו מכירה ביהודים, מוסלמים, ואשורים, אבל לא בישראלים. מספר גדול של ישראלים, עבדכם הנאמן ביניהם, האמינו בישראליות, ראו בה אופציה הכרחית, גשר שיאפשר לזנק מעל הזהות האתנית – זינוק שהוא הכרחי תחת ישות מדינית שרוב תושביה אינם יהודים.

וישראל היא ישות כזו: היא שולטת בכל השטחים שהיו בתחומי פלסטינה המנדטורית. היא שולטת בכל פרטי חייהם של פלסטינים בגדה המערבית וברוב פרטי חייהם של העזתים. עזתי איננו יכול לצאת מהרצועה באופן חוקי ללא אישורה של ישראל.

אבל, משהתחילו המהומות בירושלים ובתחומי ישראל של 48’, המדינה מיהרה להוכיח שהיא מדינה יהודית לערביה וספק-דמוקרטית ליהודיה. עוצר לילי בלוד, הכנסת כוחות מג”ב מהגדה לישראל, נוכחות משטרתית מסיבית ביפו – וכניסה ללא הפרעה של מיליציות מתנחלים מהגדה ללוד. המדינה כלל לא ניסתה להעמיד פנים שהיא שוויונית לכל אזרחיה: שני לילות של מהומות הפכו, בפראנויה היהודית, להתקוממות שיש לדכא, והמדינה הפכה מיד ליהודית.

כאן יש לעמוד על נקודת עיוורון של רבים מהמאמינים בחזון הישראליות, אני ביניהם: לא ראינו מה הוא מייצג מבחינת הפלסטינים הישראלים, התפרקות מזהותם תמורת קבלה חלקית. ענווה פה היא הכרחית.

למותר לציין, כמובן, מה היתה התגובה אם פלסטינים היו מנסים להקים מיליציות הגנה עצמית – בשייח’ ג’ראח, נניח. הן היו מפורקות באש.

העולם רואה עכשיו את מה שמתרחש. עכשיו אנחנו, יהודים, אקס-יהודים ופלסטינים, צריכים להחליט לאן אנחנו הולכים – וזו תצטרך להיות החלטה משותפת. נצטרך ללמוד לדבר זה עם זה ולא זה דרך זה.

ה. הרשות הפלסטינית התפוגגה. היא היתה בדעיכה במשך עשור, והשבועות האחרונים חיסלו את הלגיטימציה שלה. חלק מכך נובע מביטול הבחירות על ידי מחמוד עבאס, שהבין שהוא גמור. אחר כך בא נתניהו ונתן כל הישג אפשרי לחמאס. אנחנו עדיין לא יודעים אם הטענה של חמאס – שהוא קיבל מעמד מדיני בחראם אל שריף (”הר הבית”) כחלק מהסכם הפסקת האש – נכונה, אבל מומלץ לא להתייחס ברצינות להכחשה של נתניהו. הוא כבר הבהיר שהוא מעדיף את חמאס על פני הרשות הפלסטינית, וגורמים בצה”ל הדליפו במהלך ההפצצה של הרצועה שה”דרג המדיני” החליט שלא להפיל את משטר חמאס; אם נתניהו יוכל לתקוע אצבע בעין של ירדן ולשלול את המעמד שלה בחראם אל שריף, זה בוודאי יהיה בונוס מבחינתו.

האופוזיציה שלנו עדיין מדשדשת במי אפסיים, והיא לא דורשת את חשיפת הסכם הפסקת האש – אבל נתניהו כבר מורגל לא לחלוק מידע שולי כזה עם סתם אזרחים. למה מי הם? עד היום אנחנו לא יודעים מה בדיוק היה בהסכם הפסקת האש בצוק איתן, כי נתניהו חשב שהמידע הזה יפגע בבייס שלו, אז הוא שכנע את הנבוב שביועצים המשפטיים לממשלה, יהודה וינשטיין, להכריז על המידע הזה כחסוי.

ונו, אם התרגלנו לראש ממשלה שלא מפנה את מקומו ומכריז על בחירות אחרי בחירות כדי להשאר ראש ממשלת מעבר לנצח, בוודאי נתרגל גם לזה. מידע, בחירה, אחריות, אחריותיות (accountability) – כל אלה מושגים מעולמה של מדינה דמוקרטית. אנחנו כבר לא אפילו בפסאדה של כזו.

המשמעות של קריסת הרש”פ היא קריסתו הסופית של הסכם אוסלו ואיתו חזון שתי המדינות. מה ימלא את הוואקום, עדיין אין לדעת. אבל הוואקום שם: והמילוי שלו הוא באחריות התושבים של הארץ כולה. מפלגות מרכז ושמאל שרוצות להיות רלוונטיות צריכות לשוב ולהתייחס לפיל שהעדפנו לא לראות בעשור האחרון: הפלסטינים.

ספק אם יאיר לפיד, שמוכיח שוב ושוב שכוחו בשתיקה, שלפני פחות משלושה חודשים הבהיר שהפלסטינים יכולים לשכוח ממנו, מסוגל לעשות את השינוי המחשבתי הזה. המלאכה, כרגיל, תיפול לידי מה שנשאר ממחנה השמאל – שבתורו צריך לצאת למלאכה הענקית של השתחררות מרבין ואוסלו, להבין שתהליך אוסלו משרת את הימין מזה 20 שנה, ושהגיע הזמן לצאת לדרך חדשה.

ומהבחינה הזו, קידום של חרם בינלאומי על ישראל, אולי אפילו סנקציות, הוא הכרחי. ישראל לא משלמת מחיר על משטר האפרטהייד שלה. כל זמן שיהודים בישראל לא יחושו שיש לו מחיר, הוא יימשך. כל ישראלי בעל מצפון צריך להצטרף לפעולות BDS, משום שהן בלתי אלימות. התחליף לפעולה אי אלימה הוא אלימות. השמאל הישראלי צריך להשאיל את הלגיטימציה שיש לו, כישראלי, להמרת המשטר הציוני במשטר של אדם אחד, קול אחד. יישפך הרבה זמן בדרך; החובה שלנו, כהומניסטים, היא לצמצם את שפיכות הדמים. השמאל צריך להבין שכן, we are the baddies: למצער אנחנו מממנים את הרוצחים המכונפים במסים שלנו. להבין שאנחנו לא יכולים להשאר בגבולות המנוונים של תפיסת ה”פטריוטיות” הישראלית; שאהבת מולדת היא הפלת המשטר שמסב לה, תמיד הסב לה, סבל.

ו. ברמה האישית, כל סיבוב הופך לכואב יותר, בלתי נסבל יותר, שוחק יותר, מרפה ידיים יותר; ימי הרעה, אשר תאמר אין לי בהם חפץ. היכולת להתרכז נאכלת, וכל מה שנותר הוא לצרוח. טוויטר הוא מדיום אידיאלי; אין לי את היכולת לנסח צרחה במאות מילים, וגם לא את הרצון. אני רוצה להתקפד, לשים את הידיים על העורף, לחכות שזה יעבור.

עוד סיבה לעשות הכל כדי שלא יהיה עוד כזה: כוחותינו המזוינים כבר התחילו לדבר על הסיבוב הבא. ואם ניתן להם, גם יהיה.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

52 תגובות על ”בתום יום קרב וערבו, גרסה 2,426“

  1. Yehonatan Zur הגיב:

    אנו כעת בשלב של בות'ה לפני קריסת הגוש הסובייטי ,יש עדיין דרך ארוכה .

  2. Kobi Marom הגיב:

    באמת מדהים שמכניסים כוחות מג"ב אחרי ניסיונות ללינץ'(ולינץ' אחד מוצלח) באזרחים. אולי האדם המוסרי בעיני עצמו היה רוצה עוד כמה יהודים מתים כדי להקל על מצפונו הכואב.

  3. ד'ארטניאן הקטן הגיב:

    מדינה "דו-לאומית" היא מדינה בדיונית עם עוצמה יהודית והג'יהאד האיסלמי באותו הפרלמנט.
    רוב העולם מבין שאי אפשר להקים דבר כזה.
    למזלנו העולם קצת יותר גדול מכמה חברות קונגרס פרוגרסיביות בארה"ב.

  4. Y. הגיב:

    כל פעם שאני מנסה להבין את המצב, אני חוזר וקורא את ״שאלה נעלמה״ לאפשטיין, שנכתבה ב–1905. והפעם גם את הכתבה בזמן ישראל, למלאת מאה שנה לפרעות תרפ״א. לה פלי סה שנז׳, וגו׳.

    הסיכום שלי: הפחד הקמאי של היהודים הוא שיקומו עליהם להרגם, אחרי מאות שנים של פוגרומים. הפחד הקמאי של הפלסטינאים הוא שיגרשו אותם, לפחות מאז ימי הטורקים, שבהם היו אריסים על אדמת אבותיהם, והיו מגורשים ממנה לפי גחמות אדוני הארץ, למשל כשמכרו אותן למהגרים יהודים מאירופה. לבד מלהתייחס אל עד כמה הפחדים האלה מוצדקים, הפחדים האלו קיימים ומובילים את רוב שני העמים מאז ועד עכשו.

    שתי מסורות גרועות תרמה אירופה לארץ הזו: את האימפריאליזם ואת האנטישמיות, ושתיהן לעתים זוקפות את ראשן ויורקות את רעלן. יש להכיר בקיומן של השתיים.

    • Nachshon Amir הגיב:

      לא מקבל את ההקבלה/סימטריה הזו. אין לפלסטינים איזה פחד קמאי שיגרשו אותם, המקביל לפחד היהודי (שיש לו בסיס הסטורי, אבל הוא מתוחזק היטב בכוונת מכוון) שיקומו להרוג אותם. אף אחד לא גירש את הפלסטינים בגלל שהם פלסטינים, חוץ מאשר הציונים. אם גירשו אריסים מאדמתם כאשר מישהו קנה איזה נכס מאיזה אפנדי לפני בוא הציונים, זה היה עניין סינגולרי, לא מהותי. הציונים החלו בטיהור אתני מהרגע שבאו לכאן: התכוונו לכך, אמרו את זה (ביטויים שמנהיגי הציונות השתמשו בהם כבר אז: ייהוד, גאולת אדמות, טרנספר, נישול. כן, נישול!), ועשו את זה ככל יכולתם עוד בתקופת העותומנים והבריטים. ברגע שניתן להם הכח ב-1948, הם פשוט עשו את זה בגדול, וסילקו 700,000 איש, זקנה וילד. הפלסטינים לא מפחדים משום דבר, הם פשוט רוצים חזרה את הארץ שנלקחה מהם.

      • Kobi Marom הגיב:

        "מתוחזק היטב בכוונת מכוון" זה דרך יפה לתאר 100 שנים לפחות של ניסיונות ערביים להרוג יהודים.

        • Nachshon Amir הגיב:

          שמע, אתה נודניק…

          • Kobi Marom הגיב:

            מצטער שאני מזכיר שמי ש"מתחזק" את הפחד הזה הם הפלסטינים עצמם, יותר מכל אחד אחר.

        • Y. הגיב:

          אגב, לכן כתבתי אני ״לבד מלהתייחס אל עד כמה הפחדים האלה מוצדקים״, כי ידעתי שאחרת איזה נודניק יגיד לי את מה שאתה אומר לנחשון.

          לבד ממה שהאיש בשם ״הערבים״ עושה או לא עושה, אין להכחיש שהימין הישראלי ניזון מתודעת ״קמים עלינו לכלותנו״ ולכן מנסה לעודד אותה.

          • Kobi Marom הגיב:

            וזה למה הגבתי אליו ולא אליך, למרות ההשוואה המקוממת והמעוותת בין השואה למלחמת העצמאות.

      • Y. הגיב:

        אני ראיתי לפני שבוע ראיון עם איזו אישה פלסטינאית, לצערי לא זוכר מי ואיפה, שאמרה שאין פלסטינאי שלא פוחד שיום אחד יבואו וינשלו אותו או יגרשו אותו מהארץ. ״ויהי בוקר״ של סייד קשוע נובע מן הפחד הזה, שאותו הוא הביע גם במפורש הרבה פעמים.
        באשר להקבלה, השואה, שבה נרצחו שני שליש מבני העם היהודי, הסתיימה לפני 76 שנה, אך זכרונה עדיין מעלה את הפחד מהשמדה. הנכבה, שבה גורשו מחצית מערביי א״י, הסתיימה רק 3 שנים לאחר מכן. למה שהם לא יפחדו שיגורשו? מדינות אירופה בסוף מלחה״ע עשו כל מאמץ להתנער מעברן האנטישמי. בישראל המגרשים המשיכו וממשיכים במעשיהם, אם כי בקצב אטי, עם גיבוי ציבורי ורשמי.

        אני לא יודע איך השפיעו עניינים ״סינגולאריים״ כדבריך בתקופת הטורקים על מצב הרוח הערבי. לא צריך הרבה מקרים כאלה כדי להזכיר לאריס שהוא ומשפחתו חיים ומתפרנסים בחסדו של אחר.

        אז אולי יש הבדל בין איך שאנו משתמשים במילה ״קמאי״, בין אם זה פחד בן מאה או בן אלף, אך הפחד הוא פחד.

        • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

          הרשו לי גם להיות נודניק : בשואה נרצחו שני שליש מיהדות אירופה (5-6 מיליון מתוך 9-10 מיליון יהודים באירופה).
          בעולם כולו היו כ14-16 מיליון יהודים.

        • Nachshon Amir הגיב:

          אוקי, אז הבנתי לא נכון את הכוונה שלך בהגדרת הפחד הפלסטיני. מצטער.

          ובכל זאת, ההקבלה לא מדויקת בעיני. אפשר היה להסיק מדבריך, שלשני העמים יש איזה פחד קמאי מסרס, שעוצר אותם מלהתקדם לאיזהו פתרון רציונלי.

          אצל הציונים זה נכון. יש להם היסטוריה ארוכת שנים של התמודדות עם שנאה ליהודים שהם מביאים איתם, ממש לאו דווקא השואה (אני מניח שלזה התכוונת, ולא לפחד מהפלסטינים, כפי שכתב הנודניק). לטעמי זה פחד לא רציונלי – כמו הרבה פחדים, זה בסדר – המתוחזק בכוונה, ואינו רלוונטי למציאות של ימינו. באוסטרליה, בארה"ב, בקנדה יהודי חי בבטחה כמו כל אדם אחר. העולם אחר. בפרט בישראל, אין שום שנאה ליהודי באשר הוא יהודי.

          אצל הפלסטינים זה בפירוש לא כך: הם לא מביאים איתם שום פחד קמאי היסטורי שאינו רציונלי. הפחד שלהם מגירוש הוא פחד רלוונטי ומוצדק לחלוטין: זה ממש לא הטראומה של הנכבה ב-48. התהליך של הנישול שלהם מאדמתם התחיל לפני 120 שנה, מראשית הציונות, ולא נפסק לרגע עד עכשיו, עד ימים אלו ממש, ביפו, ירושלים המזרחית, בנגב, וכמובן ביתר שאת בשטחים הכבושים.

          יותר חשוב להבין לאן 'הפחד' לוקח כל עם:

          הפחד המתוחזק של הציונים גורם להם לא להתקדם, ולמנוע פתרון שבו יהיה צדק לכל בני הארץ. הוא מאפשר להם להצדיק את כל העוולות שלהם.

          הפחד של הפלסטינים גורם להם דווקא לשאוף לאותו פתרון עצמו, שבו יהיה צדק לכל בני הארץ.

          לכן הצגת הדברים כאילו שני העמים מביאים איתם פחד קמאי כהסבר למצב, חוטאת לאמת.

          • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

            "באוסטרליה, בארה"ב, בקנדה יהודי חי בבטחה כמו כל אדם אחר. העולם אחר. בפרט בישראל, אין שום שנאה ליהודי באשר הוא יהודי."

            קודם כל, זה לא נכון. היו פיגועים נגד יהודים ברחבי העולם בשנים האחרונות.
            כמו כן, אתה טועה טעות מרה, ואני אומר זאת מניסיון, מכיוון שאני נתקל באנטישמיות ברשת מידיי יום, איפה שאנשים יכולים להגיד מה שהם באמת חושבים וללא מסכות.

            היהודים שנואים במדינות רבות, נתפסים כאנשים עם יותר מידיי כסף שמגיעים לעמדות כוח במדינה בעיקר באמצעות נפוטיזם. מצביעים הרבה על דמויות יהודיות חזקות כמו מארק צוקרברג, ג'פרי אפשטיין, הארווי ויינשטיין או ג'ורג' סורוס. יש גם כל מיני קונספירציות ימניות על איך יהודים מקדמים אג'נדות ליברליות שבאות להרוס את מדינת-הלאום ולהטיב בעיקר עם המיעוטים, ביניהם הם עצמם.
            יש ביקורת טבולה באנטישמיות גם על מנהגים דתיים יהודיים כמו מילה, שחיטה כשרה, עירוב, לבוש חרדי וכו'
            יש דיבורים רבים על התלמוד וכל מיני ציטוטים מזויפים או מסולפים מתוכו.
            וכמובן התייחסות רבה למראה היהודי (אף גדול, לכאורה, וכו').

            מי שחושב שהאנטישמיות היא המצאה מלאכותית פשוט לא מודע.

            כמו כן, ראיית העולם שלך חד-צדדית לחלוטין. הפלסטינים שואפים לצדק לכל בני הארץ?
            לא. הם שואפים שהיהודים יעופו מפה, ויפה שעה אחת קודם. חלק אומרים את זה באופן פומבי (חמאס) והשאר אומרים זאת בחדרי חדרים.

            ואם אינך מאמין לי אתה מוזמן לצפות בוידאו הבא שבו פלסטינים מן הרחוב נשאלים מה יקרה ליהודים ברגע שהם ישתלטו חזרה על הארץ :

            https://www.youtube.com/watch?v=cJkxOF9QqEk

            • Kobi Marom הגיב:

              או כל סקר ששואל לגבי הפתרון האידאלי מבחינת הנשאלים. אבל אם מישהו כל כך מנותק מהמציאות שהוא חושב ש"אין שום שנאה ליהודי באשר הוא יהודי.", דברים קטנים ומעצבנים כמו עובדות כנראה לא ישנו לו.

            • Nachshon Amir הגיב:

              דארטניין הקטן –
              1. אני מחבב אנשים שאומרים "אני אומר זאת מנסיון" או "תאמין לי", כדי לאושש את טענותיהם. זה חזק.
              1.1 לא טענתי שאנטישמיות היא המצאה מלאכותית. אל תכניס לי מילים לפה.
              2. אני מציע לדבר על עובדות. אם היו פיגועים נגד יהודים ב-20 שנה האחרונות במדינות שהזכרתי, והיו בהם נפגעים, אתה מוזמן להביא מקורות שיראו את זה, ולא להסתפק בכותרות. משהו שיראה שמסוכן ליהודים לחיות שם.
              3. בחיים יש סיכונים מסוימים. אין 100% בטחון. אותי דרס רכב כשרכבתי באופניים, ואני חי עכשיו במזל. זה יכול לקרות כל יום. יכול גם ליפול גשר, יכול לבוא מטורף לרצוח ילדים בבית ספר. הסכנה שיהודי יפגע מאנטישמיות בארצות הללו פחותה בהרבה מהסכנה שייהרג בתאונת דרכים.
              4. בנוסף ובנפרד, הסכנה שיהודי יפגע מאנטישמיות לא יותר גבוהה מהסכנה שסיני או הודי או מוסלמי ייפגעו מאלימות גזענית.

              אני טענתי שיהודי חי בבטחה בארצות הללו כמו כל אדם אחר. כדי להראות שאני "טועה טעות מרה" אתה צריך להראות שמסוכן ליהודי לחיות באוסטרליה, יותר מאשר להינדי, נוצרי או חסר דת.

              5. אלימות ברשת יש בכל מקום, כלפי אוכלסיות שונות ומגזרים שונים. זה לא נחמד, אבל זה עדיין לא אלימות פיזית. שוב, אתה מוזמן להראות הוכחה מסודרת לכך שיש כזו אלימות בארצות שהזכרתי.

              תרשה לי לא להתייחס לתפיסה שלך על שנאת היהודים בעולם, ועוד יותר על מה הפלסטינים רוצים. אני חושש שאתה נמצא במקום הלא נכון כדי להפיץ את האמונות הללו. האנשים שמשוחחים כאן, למעט כמה טרולים, נגמלו מהתפיסות הללו מזמן.

              • Kobi Marom הגיב:

                לקבוע מה הפלסטינים רוצים לפי מה שהם עצמם אומרים(ועושים!) זה להיות טרול. אכן הגיון צרוף.

                • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                  זו השיטה. קודם הם מגדירים על מה מותר לחשוב ולדבר.

                  אם אתה חוצה את הקווים שהם הציבו, אתה מיידית מתויג או כגזען או כטרול.

              • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                כבר שכחת את הפיגועים בפיטסבורג ובפאווי, ארה"ב? הפיגוע בהאלה, גרמניה? הפיגועים בצרפת? הכל מהשנים האחרונות.

                ההתייחסות שלי לא הייתה לשאלה האם יהודים יכולים לחיות בבטחה בארצות האחרות או לא (זו שאלה של פרספקטיבה והרגשה אישית), אלא להנחה שלך שאין שנאה ליהודי רק מעצם היותו יהודי. אז זהו, שבהחלט יש שנאה כזו, ולעיתים זה מגובה גם בהתקפות פיזיות ומעשי רצח.

                • Nachshon Amir הגיב:

                  אני כתבתי: "באוסטרליה, בארה"ב, בקנדה יהודי חי בבטחה כמו כל אדם אחר".
                  אתה כתבת "קודם כל, זה לא נכון. היו פיגועים נגד יהודים ברחבי העולם בשנים האחרונות"
                  עכשיו אתה כותב: "התייחסות שלי לא הייתה לשאלה האם יהודים יכולים לחיות בבטחה בארצות האחרות או לא"
                  תחליט, בבקשה!

                  בפרט – הפיגועים בבתי כנסת בארה"ב הם אירועים נדירים מאד בארה"ב. כאמור, יש סיכונים בחיים, בעיקר במדינה עם אנשים מטורפים ומלאה בנשק כמו ארצות הברית. תבדוק רגע רגע כמה פעמים איזה פסיכי טבח בילדי בתי ספר בתקופה של נניח 20 השנה האחרונות, ותגלה שיותר מסוכן להיות תלמיד בית ספר מאשר להיות יהודי.
                  לא שזה מנחם מישהו אבל שני המפגעים הללו היו פסיכופתים, והיו רוצחים כנראה מוסלמים או שחורים (או אולי אפילו תלמידי בית ספר) באותה מידה.

                  האמירה שלי שאין שנאה ליהודים בשל היותם יהודים התייחסה לישראל, לא לעולם. הפלסטינים לא שונאים את היהודים. אם יש בהם שנאה היא כלפי הציונים, והיא תוצאה ישירה של הציונות. אין לה קשר לאנטישמיות. שוב, אתה מוזמן לבדוק אותי, הם בקושי משתמשים במונח יהודי (שהוא הגדרה דתית), הם כל הזמן מדברים על "הציונים". אין להם שום בעיה עם יהודים, ואף פעם לא הייתה.

                  • Kobi Marom הגיב:

                    קשקשן. ספר את זה ליהודי חברון שנרצחו, ציונים הם דווקא לא כל כך היו. ספר את זה ליהודי צפת שנרצחו עוד לפני שהייתה בכלל ציונות.

                  • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                    עם זאת, אף אחד לא הולך ועושה פיגוע נגד יהודים באופן שרירותי. אדם שפוגע ביהודים עושה זאת מכיוון שהם יהודים. המפגע בפיטסבורג האשים את היהודים בכך שהם מכניסים מהגרים לארה"ב. המפגע בהאלה האשים את היהודים בכך שהם מכניסים מהגרים לגרמניה. בצרפת מי שהלך וירה בתוך בית ספר יהודי בחר במכוון בית ספר שבו הוא יודע שלומדים יהודים.
                    כמובן שכל זה לא מסתכם רק בפיגועים.
                    רק אתמול הנשיא ביידן הוציא גינוי למתקפות נגד יהודים ברחבי ארה"ב. התירוץ פה הוא המלחמה עם עזה, אבל האנטישמיות הייתה שם עוד קודם, המלחמה היא רק טריגר שגורם לה לבעבע מעל פני השטח.
                    ולכן לא תמיד יהודים יכולים לחיות בבטחה בארצות הגולה, יש בהחלט תקופות שבהן הם נאלצים להוריד פרופיל. אדרבא יהודים שמחצינים את הסממנים היהודיים שלהם כמו יהודים חרדים או דתיים.

                    אין שום חובה שהפלסטינים יהיו שונים משאר אחיהם בארצות האיסלם בעניין אנטישמיות. האנטישמיות מושרשת עמוק בתרבות הנוצרית, אך היא לא פסחה גם על התרבות המוסלמית. יש לזכור שהם צועקים "איטבח אל יהוד" ולא "איטבח אל סיוני".

                    • Nachshon Amir הגיב:

                      דארטניין הקטן,
                      הרוצח בפיטסבורג היה פסיכופט, איש עם עבר פסיכאטרי. הרוצח בקליפורניה, קיבל את השראתו מרצח במסגד בניו זילנד, ופעל נגד מוסלמים במסגד שלהם. גם הוא לא היה לגמרי אפוי, ובנסיבות אחרות היה מוציא את הפסיכוזה שלו על מוסלמים. כאמור, העולם מלא בפסיכים, בארה"ב הברית יש לאותם פסיכים נשק. ככה מתים אנשים. כאמור, גם באופן סטטיסטי, יותר מסוכן להיות תלמיד תיכון מן השורה מאשר יהודי (ועדיין, אתה לא מקים "מדינת תלמידי תיכון" בגלל סכנה לתלמידי תיכון בעולם). תצטרך להראות לי שכל שנה יש 2-3 מקרי רצח של יהודים, באשר הם יהודים, כדי להראות לי שמסוכן שם. לא 2 מקרים ב-20 שנה.

                      אני אומר שוב, ולא אתווכח על זה יותר – ליהודי לא יותר מסוכן לחיות בארה"ב מאשר לכל אדם אחר.

                      בעניין ארצות האיסלאם, גם כאן אתה זורק סיסמאות ריקות, או יותר נכון מוציא לאוויר את הדעות הקדומות שנשתלו בנו במדינת ישראל מיום לידתנו, לגבי הערבושים. הפגיעה ביהודים בארצות הללו הייתה יחסית נדירה, היהודים הסתדרו שם טוב על פי רוב, לאין ערוך יותר מאשר בארצות אירופה ה'מתקדמות'. הם לא סבלו יותר ממיעוטים אחרים שהיו במעמד נחות, בעידן שלא היה שיא הליברליזם. הפגיעה ביהודים בשל היותם יהודים, החלה בעיקר לקראת הקמת המדינה היהודית, ושוב, זו תוצאה של ציונות ושל פעילות ציונית בתוך הקהילות הללו. צא ולמד.
                      בפרט בפלסטין, היה קיום משותף של כל התושבים ללא בעיות עד סוף המאה ה-19, עד שבאו הציונים והתחילו בטיהור האתני. הפלסטינים לא שונאים יהודים כיהודים, ההתנגדות שלהם היא רק לציונים, כי הציונים גזלו מהם את ארצם. גם האבוריג'ינים באוסטרליה שנאו את הבריטים שנשלו אותם, גם האינדיאנים בארה"ב, גם הילידים בקונגו שנאו את הבלגים שלקחו להם את הארץ ורצחו אותם. גם האלג'יראים באלג'יר שנאו את הצרפתים, לא בגלל שהם נוצרים. בכל הארצות שבהן היה קולוניאליזם, הילידים נלחמו במי שנישל אותם, בגלל מעשיו, לא בגלל מוצאו.
                      להגדיר את יחס הפלסטינים לציונות "אנטישמיות" זה טימטום, או מניפולציה מתחכמת.

                    • Kobi Marom הגיב:

                      ושוב, קשקוש. מי שזורק סיסמאות ריקות זה אתה.
                      לא הייתה שום ציונות שכיהודי צפת נטבחו ב1834. לא הייתה שום ציונות כשעלילת דם עוררה גל אנטישמי ברחבי המזרח התיכון ב1840.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      הטיעון של "העולם מלא בפסיכים" הוא לא באמת טיעון. אנשים נרצחו בגלל שהם יהודים, לא עקב אירוע סטטיסטי כלשהו.
                      לפי הטיעון המגוחך שלך אנשים נרצחים כל יום, ומידיי פעם נרצח גם יהודי – אז ניחא ! קורה !
                      זה ניסיון עלוב לטאטא אנטישמיות מתחת לשטיח.
                      כבר ציינתי שהנשיא ביידן גינה שלשום מתקפות נגד יהודים ברחבי ארה"ב. מן הסתם שמתקפות אנטישמיות לא מוגבלות אך ורק לרצח. מדובר גם בהצקות, השפלות ופחד להזדהות כיהודי בפומבי.
                      כמובן גם שנוח לך למקד על הדיון פרטנית על ארה"ב, שם היהודים חיים במדינות ליברליות יחסית, אבל מה עם מדינות כמו צרפת, שיהודים רבים ברחו ממנה? או מה עם המדינות הפחות ליברליות בארה"ב?
                      בינתיים לא הצגת סיבה טובה למה אנחנו צריכים להתעלם מן האנטישמיות מלבד מקבץ טיעוני קש על סטטיסטיקה.

                      כמו כן הטענה שלך על "מדינה לתלמידי תיכון" היא מטופשת. לא הקימו את מדינת ישראל בגלל האנטישמיות, אלא על אף האנטישמיות. מדינת ישראל הוקמה אך ורק בכדיי לתקן את העוול ההיסטורי שהיהודים חיו כעם המפוזר בין האומות ללא נחלה משלו.

                      זה נכון שמבחינה היסטורית העולם המוסלמי היה סבלני יותר הרבה יותר עבור היהודים מאשר העולם הנוצרי, אך גם באיסלם יש מוטיבים אנטי-יהודיים. בסופו של דבר היהדות נחשבת כדת בטלה, בעוד האיסלם היא הדת האמיתית. לא סתם הם אומרים עלינו "בני הקופים והחזירים", שכן זה הוא ציטוט מתוך הקוראן. לא סתם הם צועקים "איד'בח אל יהוד", שכן זו היא התייחסות היסטורית לקרב ח'ייבר.

                      הסכסוך הלאומי על הארץ אכן דירדר את היחסים ההיסטוריים בין יהודים למוסלמים, אך אין מה להתנצל על כך. בימים ההם רגשות לאומיים התעוררו גם ביהודים וגם בערבים, וטבעי שהדבר יתפתח לידי סכסוך לאומי, שהתגלגל להיות סכסוך לאומי-דתי.

                      בניגוד לדברייך לא היה טיהור אתני בסוף המאה ה-19. הדבר היחידי שמתקרב לטיהור אתני הוא האירועים במלחמת העצמאות, שם שני הצדדים פעלו לטהר אחד את השני והצד היהודי ניצח. גם על זה אין להתנצל, כמו שאין להתנצל על 12 מיליון גרמנים שגורשו מארצותיהם לאחר מלחמת העולם השנייה. זה הוא תשלומו של התוקפן והערבים החלו את המלחמה ההיא.

                    • שחר כ. הגיב:

                      יש שונאי יהודים, שונאי מוסלמים, שונאי נוצרים. יש שונאי ג'ינג'ים, שונאי שמנים, שונאי אשכנזים ושונאי מזרחים. יש שונאי נשים ויש שונאות גברים. העולם מלא בשינאה ואין לנו שליטה עליה. בטח גם אתה שונא מישהם. אז מה בדיוק אתה רוצה לעשות עם סוג השנאה המסויים הזה, שנאת היהודים? אני מבין שיש לך אינטרס, אולי גם לי, להעצים את חשיבותה כדי להילחם במיוחד בה, נוכח אירועי העבר. אבל יש עוד עמים בעולם שעשו בהם שואה. ומכל מקום המלחמה בשנאה ובפשעי שנאה תהיה ארוכה מאוד.
                      ענייני ההתנצלות גם הם אינם מובנים לי. מה קשור להתנצלות? מי ביקש ממך להתנצל? חשבתי שלא מדובר במדינה לתלמידי תיכון. אתה מתבקש להכיר בקיומם של אנשים אלה ובזכותם לחיים אוטונומים. בניגוד להם, מדינת ישראל אינה סובייקט, ואין לה רגשות של סובייקט. הרגשות הן שלך. אתה משווה את הכבוד העלוב שלך בתפקידך כמדינת ישראל לחייהם של מיליונים? ואתה עושה זאת בשם ששת המיליונים? זה חילול קודש.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      מן הסתם שאני מכיר בזכותם למדינה. או יותר נכון, אני מכיר בכך ואף מעוניין בכך שהם לא יהיו חלק ממדינת ישראל. אם הם רוצים להקים מדינה זו זכותם. יותר נכון, זה לא ענייני.
                      יש 4-5 מיליון פלסטינים בגדה וברצועה, אין לי שום עניין לאזרח אותם או לשלוט עליהם. המחלוקת נוגעת לחלקים מן השטח – בקעת הירדן, גושי ההתנחלויות, ההתנחלויות המבודדות, השכונות היהודיות במזרח ירושלים, העיר העתיקה, הכותל המערבי, הר הבית. כל אלו דברים שצריכים להפתר במשא ומתן.

                      אך כמו שאמרתי פעמים רבות, מבחינת ההנהגה הפלסטינית, בשביל מה צריך משא ומתן? אם מדינת ישראל נולדה בחטא, ואם קיומה של מדינת ישראל הוא חטא, ואם מדינת ישראל היא פרויקט קולוניאלי שיש לפרק ולהשיב את השטח בשלמותו לידי "הילידים", אז מדוע בכלל יש להנהגה הפלסטינית אינטרס לנהל משא ומתן?

                      ולכן, חשוב מאוד, שהגישה הפרוגרסיבית הרדודה והכפויה של "ילידים מול קולוניאליסטים" לעולם לא תנצח.

                    • שחר כ. הגיב:

                      תראה, אתה מתווכח אתי על ההגדרות של הסכסוך כפי שהצד השני רואה אותו. זה לא מעניין אותי. בטח לא מעניין ההסבר המפותל והלא הגיוני שלך מדוע הפלסטינים לא רוצים לנהל אתנו מו"מ. הם כן רוצים לנהל מו"מ והוכיחו זאת כבר פעמים רבות.
                      באותה מידה לא מעניינות אותי ההצדקות שלנו לסכסוך, שכן הן שיקריות באותה מידה.

                      מעניין אותי רק ההסכם שיהיה בעתיד ובקרוב, ופה אתה מיתמם. לא באמת מעניין אותך איך אני ושכמותי מבינים את ישראל או איך העולם מבין אותנו. הקללה 'קולוניאליסט' לא באמת מזיזה לך. אותך מעניין דבר אחד: אתה לא מוכן להעביר לפלסטינים את 22 האחוזים שנותרו להם, וזו הסיבה היחידה שאתה מתווכח פה. אז תאמר בפה מלא שאתה מוכן לתת לפלסטינים רק 15 אחוזים מא"י השלמה, ולא 22 אחוזים. אמור זאת בידיעה שבכך אתה מחסל אפשרויות של הסכם עמם ודן אותנו לחמישים שנות מלחמה נוספות בשם תאוות הנדל"ן שלך והפרנויה שהחינוך היהודי החדיר בך.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      למה "נותרו להם"? למה נקודת ההנחה שאנחנו גזלנו ולקחנו? מה אם לא הייתה פורצת מלחמת ששת הימים? אז ייתכן והגדה הייתה ירדנית עד עצם היום הזה. זה הזיז למישהו בעולם? ירדן סיפחה את השטח ב1950. מישהו צרח נגד הסיפוח? עברו החלטות באו"ם? נהפוך הוא – היו מספר מדינות שהכירו בסיפוח.
                      ב1988 ירדן שללה את האזרחות הירדנית של כל תושבי הגדה. מישהו מחה נגד זה? מועצת הביטחון התכנסה על שלילית האזרחות ההמונית הזו? מישהו צרח נישול וגזל?
                      נראה שעיקר הבעיה של העולם הוא שיהודים תובעים בעלות על השטח. אבל העולם גם הבטיח לנו גבולות ברי-הגנה בהחלטה 242 של האו"ם ולא דרש נסיגה מכל השטח. העולם גם הבטיח עידוד התיישבות יהודית בכל רחבי "הבית היהודי הלאומי" בכתב המנדט. גם הסכמי אוסלו לא מדברים על מסירה של כל השטח. כמובן, היו גם קהילות יהודיות מעבר לקו הירוק שהתקיימו לפני 1948 וחרבו. ההנחה שכל השטח שייך אוטומטית למדינת פלסטין היא אינה נכונה. ההיסטוריה מעט יותר מורכבת. לכן יש לדון על הכל.

                    • שחר כ. הגיב:

                      נו די כבר נודניק. עזוב אותי מרשימות המכולת שלך. שום פיתול שתחשוב עליו לא ישנה עובדה פשוטה זו – אתה רוצה לקחת מהם חלקים נוספים, יהיה המחיר אשר יהיה. תאוות נדלן, פרנויה, והעובדה שאתה יכול, אלו הן סיבות הכיבוש.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      ירו עכשיו על המדינה שלי מעל 4000 רקטות בשבוע וחצי, אז על אילו פרנויה מדובר?
                      זו לא פרנויה, זו מציאות המוכחת פעם אחר פעם.
                      אני תושב גוש-דן, ויכול לראות את גבעות השומרון מתוך עיר מגוריי כל פעם שאני נוסע מעט מזרחה. זו אינה פרנויה לחשוש ממצב שבו הגבעות הללו יכולות להפוך למוקדי שיגורים ואין שום סיבה בעולם לחשוב שהן לא יהפכו למוקדי שיגורים.
                      עוד מעט יבוא מישהו ויגיד "אבל החזרנו את סיני ולא ירו משם". בסיני אבל יש שלטון מצרי פרו-מערבי יציב (שגם אותו המפלגה הדמוקרטית בארה"ב ניסתה להפיל פעם ולהחליף בשלטון האחים המוסלמים).
                      בגדה המערבית מי שישלטו יהיו חמאס, אשר מגובים בידי איראן. ההשוואה שצריכה להעשות היא מול לבנון, מדינה שגם נשלטת בידי איראן.
                      זמן ההרתעה באזור שלי הוא דקה וחצי עבור רקטה הנורית מעזה. עבור רקטה הנורית מן השומרון זמן ההרתעה כנראה יקוצץ לחצי דקה.
                      לכן אני מאמין – אם יהודים לא יחיו על ההר, יהודים גם לא יחיו על החוף.
                      זאת אפילו מבלי להכנס לשלל טיעונים של בעלות על הארץ, החלטות או"ם, צדק היסטורי וכו'.

                    • שחר כ. הגיב:

                      מה הקשר שירו עליך טילים? הפרנויה שאתה מצהיר עליה היא שהם שישמידו אותך ברגע שיוכלו. זו פרנויה כי הם לא יוכלו וכי זה לא מה שהם רוצים, זה רק מה שאתה אומר שהם רוצים – כדי שהמצב יישאר כמות שהוא. נוח לך שאנחנו שונאים אותם והם שונאים אותנו. השנאה הזאת לא תיעלם אם לא נפעל לכך, וזה מנוגד למטרותיך.

                      זאת אפילו מבלי להכנס לשלל טיעונים של בעלות על הארץ (הם היו פה ואנחנו הגענו הנה מאירופה), החלטות או"ם (לחלק את הא"י המערבית בין שני העמים), צדק היסטורי (ובכן – האנשים האלה חיים פה) וכו'.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      בחמאס מצהירים באופן מפורש שהם פועלים לכבוש מחדש את הארץ ולגרש או לרצוח את התושבים היהודים. זו לא המצאה שלי.
                      הרי לך, בכיר חמאס מבטיח לטהר את הארץ מזוהמת היהודים עד 2022 :

                      https://www.youtube.com/watch?v=p_3pEL2mUqU

                      באיראן הם מסתמכים על "נבואתו" של חמינא'י שישראל תפסיק להתקיים תוך 25 שנה.

                      הרי לך, מיצג שעלה בטהרן שמצביע על ספירה אחורנית לקראת השמדתה של ישראל :

                      https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iran-al-quds-day-protest-clock-president-hassan-rouhani-a7806056.html

                      Anti-Israel protesters in Iran unveiled a digital countdown showing 8,411 days to what they said would be the "destruction of Israel", as part of an annual rally in support of the Palestinian Territories.

                      The time frame appears to stem from comments made in 2015 by Iran's supreme leader, the Ayatollah Ali Khamenei, who said there would be "nothing" left of Israel by the year 2040.

                      אז תגיד לי, איפה הפרנויה? יש פה אשכרה דדליין על הראש שלי (או שניים, 2022 או 2040).
                      לאיפה אתה חושב הולכים כל המיליארדים שאיראן משקיעה ב"ציר ההתנגדות"?

                      עוד מעט יבוא מישהו ויגיד "זו רטוריקה לצרכי פנים". 4000 רקטות בשבוע וחצי היא אינה רטוריקה לצרכי פנים.

                    • שחר כ. הגיב:

                      אלו אכן דיבורים ויש כמותם בלי סוף גם בצד שלנו וגם בבית המחוקקים שלנו וגם בקבינט המצומצם שלנו. אני מבין שהלינקים האלה נמצאים אצלך מוכנים לשליפה, אבל כשמדובר בישראל עלינו לבדוק מעשים, שכן כמו שלימדונו – הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו.

                      וכמו שיעקב אבינו היה רמאי ותחמן, כך גם אתה. הפרנויה שלך מומצאת כדי לשמש נימוק לתאוות הנדלן שלך.

                      לגבי הרקטות – העניין היחידי בדבריך שאינו רטוריקה ריקה – זה היה מבצע לשימור שלטונו של ביבי, חד וחלק. דמם של הנרצחים משני העמים על ראשו. ביכולתו היה להמנע מכך, והדברים כבר הובררו בתקשורת.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      באמת? הכנסת דנה על הצעת חוק על איך צריך להרוס את איראן עד תאריך מסוים? ביבי נשא נבואה שאיראן תהרס עד 2040? ישראל הקיפה את איראן בטילים ורקטות? כמה רקטות ישראליות הומטרו על בתים בטהרן? אין פה אף סימטריה, למרות שאתה מנסה מאוד לכפות אחת.

                      אין לי שום לינקים מוכנים לשליפה. הכל מזכרון אישי ועבודת גוגל באותו הרגע.

                      המבצע בעזה לא היה מתרחש אם חמאס לא היה משגר רקטות לירושלים. אולי ביבי רקח מזימה עם סינוואר ודף?

                    • שחר כ. הגיב:

                      כל הכבוד לזיכרון שלך, אלא שדעתי היא שאלו דיבורים וכי עלינו לבחון מעשים. אירן נמצאת במערכה איתנו באמצעות שליחים, אין ספק בכך. השאלה מה אנו עושים כדי לסיים את המערכה הזאת. כרגע אנחנו לא עושים כלום, להיפך. אנחנו מחממים את הגזרה כרצוננו, ומדי פעם גם האירנים נוהגים כך. 'רצוננו' כאן הוא רצון המנהיג, רצונו של נתניהו. המנהיג, נחוצים לו אוייבים על מנת לבצר את שליטתו בנו וכדי לא להיכנס לכלא, וכדי להישאר במלחמה בעצימות נמוכה כמה זמן שיתאפשר. אינך רואה זאת? קשה לי להאמין. הגיוני יותר שאתה מעדיף שליט נוכל על ויתורי השלום.

                      המבצע בעזה לא היה מתרחש אלמלא ביבי פעל בנחישות בירושלים ובאל אקצה על מנת לחמם את הגזרה מול החמאס. הכל כבר נכתב בתקשורת, וודאי קראת, גם אם אינך מסכים.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      אתה אומר כי בהקשר של איראן עלינו "לבחון מעשים" ואז מיד לאחר מכן מוסיף שאין ספק כי איראן נמצאת במערכה איתנו באמצעות שליחים.
                      אז הנה – מעשיה של איראן נבחנו, והמסקנה היא שהיא מנהלת לחימה מולנו, שאותה היא מממנת במיליארדים, תחת שאיפה מוצהרת של להשמיד את המדינה תוך 19-20 שנה.

                      כל המערכות הצבאיות הנוכחיות של ישראל הן נגזרות של המערכה מול איראן. אם איראן תהפוך את עורה ותחדול מלבחוש נגד ישראל כנראה שנדע תקופה חסרת תקדים של שקט בכל החזיתות.
                      קטונתי מלהגיד אם ביבי זמם להדליק את ירושלים, אבל מי שבחר להכניס את עזה למערכה הייתה הנהגת חמאס.

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      בהמשך לשיחתנו : אתר החדשות האיראני FarsNews מפרסם היום את מילותיו של מפקד כוח קודס אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני :

                      IRGC Qods Force Commander: Israelis Need to Start Reverse Immigration

                      General Qaani said that Israel should think of an imminent delivery of rule over the Occupied Lands to the Palestinians, and added, “I advise the Zionists to return to their houses that they have sold in Europe and America before these houses become more expensive.”

                      "The message of the Palestinian Resistance and global Resistance to the children of Palestine is to plan for ruling the whole Palestine," he added.

                      "The message of the Palestinian Resistance and global Resistance to the children of Palestine is to plan for ruling the whole Palestine," he added.

                      נו, השתכנעת כבר שהם לא רוצים אותנו כאן?

                    • Kobi Marom הגיב:

                      אם כל האימרות והמעשים שלהם עד עכשיו לא שכנעו, למה שעוד ציטוט אחד ישנה משהו?

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      יש לנו מזל שביבי בדרך החוצה. הדבר חיוני לבניית היחסים מחדש עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב וייצוב התמיכה בישראל כקונצנזוס דו-מפלגתי בארה"ב.
                      אנו מצויים בקרב תנועת מלקחיים של שני כוחות רשע גדולים ביותר, מצד אחד האיסלאם הרדיקלי בהנהגת איראן, טורקיה וקטאר, ומצד השני הפרוגרסיביות העולמית.

                    • שחר כ. הגיב:

                      בין סאורון לסרומאן. פנטסטי, תרתי משמע. מציע שתצאו למסע למצוא את –

                      טבעת למשול בם ולאתרם,
                      טבעת למשך בם ולקשרם,
                      בממלכת מורדור
                      בה הצל לא נרדם

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      בית באירופה כבר יש לך, שחר ידידי? קאאני ממליץ לקנות מהר ועכשיו, כמו שראית.

                      אני לא הייתי מזלזל באיראנים. נכון שכיום אין להם את הכוח הצבאי להכניע אותנו, אבל אם בעתיד מדינת ישראל תחווה איזשהו סוג של חרם כלכליצבאי, אז בהחלט יהיה להם.

                      אתה לא רואה את זה?

                    • שחר כ. הגיב:

                      לא, אין לי בית באירופה. אבל לפי הכינוי אולי לך יש (אלא אם אתה הבלתי נלאה; אבל למיטב אבחנתי אתה מישהו אחר)

                    • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

                      נו, אז אני ואתה באותו סירה.

                      קאאני רוצה להפוך אותנו לפליטים ומחמש את אויבנו באלפי רקטות וציוד צבאי אחר בכדיי להשיג את המטרה הזו.
                      בו בעת, יש גורמים הפועלים בכדיי להחליש את מדינתו בעולם ולהפוך אותה ללא-לגיטימית, מה שיצור מצב שבו לא נוכל להגן על עצמנו בשעת הצורך.

                      זה לא מטריד אותך?

                    • Nachshon Amir הגיב:

                      תודה, אני התעייפתי…

          • Kobi Marom הגיב:

            טוב בסדר, ספר לכל הקורבנות של האלימות הפלסטינית כלפי יהודים, עוד מלפני קום המדינה, עד כמה הפחד הזה "לא רציונלי".

            • Shimi הגיב:

              בסופו של דבר הדיון הזה הוא על עבר והווה, ולא על עתיד. כן, אני דווקא מסכים עם קובי והמוסקטר לגבי מה באמת רוב הפלסטינים וערביי ישראל היו רוצים, פשוט כי אני מכיר גם ברמה האישית מגיל צעיר כאשר עבדתי עם ערבים מעזה במפעלים ושמעתי את דעתם, וגם מקרובי משפחה שהעסיקו פלסטינים מעזה. מכיר הרבה מקרים של נסיונות לרצח, פגיעה, ונזקים באתרי בניה ברמה של פיגוע. השאלה מה עושים עם זה ? והפתרון מונח כבר הרבה זמן על השולחן, כ 20 או 30 שנים לפחות. פשרה טריטוריאלית. ומנגנון פיצויי. מי שתוקע את המקלות בגלגלים הם קיצוני 2 הצדדים ובמיוחד הצד הישראלי. כל פתרון כזה חייב להעשות על ידי 3 צדדים. חייב כוח בינלאומי שיהיה ערב להסכם.

              • שחר כ. הגיב:

                ייתכן שזה מה שהפלסטינים באמת רוצים, אבל זה גם מה שיהודים באמת רוצים. אם כך, מה הטעם לדבר על זה? אם נדבר על זה לעולם לא נפתור את הבעיה. מי שמתעקש לדבר על זה כבר 70 שנים ויותר – עושה זאת משום שאינו רוצה למצוא פתרון מתקבל על דעתם של שני הצדדים

      • Wabbit הגיב:

        כל פלסטיני שאני מכיר מפחד מטרנספר. באמת שאני לא מבין איך אתה מסוגל לקבוע קביעות כל כך חד משמעיות עם כל כך הרבה בטחון.

        • Nachshon Amir הגיב:

          Wabbit,
          תקרא שוב מה אמרתי. לא אמרתי שהפלסטינים לא פוחדים מטרנספר. אמרתי שאני לא מקבל את ההקבלה לחרדות של הציונים, כאילו לשני העמים יש פחדיים קמאיים דומים שמשתקים אותם מלפעול באופן רציונלי.
          להיפך, הפחד שלהם מטרנספר הוא פחד אמיתי ובריא, ונובע מטיהור האתני שהם קרבן שלו מתחילת הציונות, ועד ימים אלו ממש. החרדות של הציונים הקשורות לאנטישמיות אינן קשורות בכלל לפלסטינים, הם תוצאה של התנכלות ופרעות ביהודים באירופה בעיקר, רק בשל היותם יהודים. החרדות הללו הן חומר ביד היוצר בידי כל שליטי ישראל מאד ומעולם, והן מתוחזקות ומוגברות באופן מלאכותי ככלי שליטה מצוין, וכדי להצדיק את העוולות שנעשות על ידם.

          • שחר כ. הגיב:

            בדיוק

          • ד'ארטניאן הקטן הגיב:

            ה"חרדות של הציונים" בהחלט קשורות לפלסטינים והן מתוחזקות בידי פיגועי התאבדות, פיגועי דקירה, פיגועי דריסה, ירי רקטות, הסתה ודמוניזציה בספרי הלימוד ובטלוויזיה הפלסטינית והצהרות של מנהיגים פלסטינים לגבי רצונם להרוג יהודים ("קנו סכין ב5 שקל ותחתכו להם את הצוואר", אמר פתחי חמאד רק לפני שלושה שבועות), אבל כנראה מי שגר בארץ אחרת לא באמת יבין.

            יש גבול לכמה עיוור אפשר להיות.