החברים של ג'ורג'

קניית שלטון בכסף

מה החוט המקשר בין פרשיות נתניהו: הוא הפך לאויב הציבור

היועץ המשפחתי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העניק לראש הממשלה הנחת סלב שלשום (ה’) ושנמך שניים מתוך שלושת התיקים שלו משוחד להפרת אמונים, וזאת לאחר שהעלים שישה מתוך סעיפי אישום כנגד אשת ראש הממשלה. כל זה לא הפריע לנתניהו ליילל שכל העולם נגדו, ולשקר כהרגלו (על השקרים עמדו שורה של כלי תקשורת). הבעיה היא, כרגיל, שאנחנו טובעים בפרטים המשפטיים ולא רואים את החוט המקשר בין התיקים.

זה הגיוני, אם אתה משפטן; לעובדות משפטיות יש חשיבות, במיוחד היכולת לשכנע בהן בית משפט. אבל היכולת של עולם המשפט להגיע לאמת שמחוברת למציאות מוגבלת, ומכאן הביטוי “אמת משפטית”: לא האמת, אבל מה שאפשר היה להוכיח במסגרת דיני הראיות.

נתניהו מואשם בשלוש פרשות. האחת (תיק 1000) עוסקת, על פניה, בקבלת טובות הנאה קטנוניות מארנון מילצ’ן. נתניהו קיבל שווה ערך של כ-700,000 שקלים ממילצ’ן בסיגרים, שמפניות ותכשיטים. מכעיסה ככל שתהיה ההתנהלות הבזויה הזו, ראש ממשלה שמשנורר אלכוהול וסיגרים בשווה ערך של שש שנות משכורת ממוצעת, היא לא הסיפור. הסיפור פה הוא הנסיון של נתניהו לשכנע את מילצ’ן ולסייע לו להשתלט על חלקים מערוץ 2.

תיק 2000 עוסק בהצעת שוחד שקיבל נתניהו מארנון (”נוני”) מוזס, שהתחייב לשנות את הכיסוי של נתניהו בכלי התקשורת שלו, ידיעות אחרונות, בתמורה לכך שנתניהו ישכנע את שלדון אדלסון, הבעלים של ישראל היום, לצמצם את פעילות העיתון שלו ולהמנע מהוצאת מוסף שבועי. אדלסון בעליל מעדיף השפעה על הציבור הישראלי מאשר לא להפסיד כסף, כי הוא דחה את ההצעות.

תיק 4000 עוסק בהשפעה הישירה של נתניהו על אתר וואלה, מהמשפיעים ביותר בישראל, באמצעות בעל השליטה באתר, האוליגרך שאול אלוביץ’. כדי להבטיח כיסוי חיובי לדברים הפעוטים ביותר, כולל השתלת תמונה שלו ושל רעייתו בהלוויית שרון, היה מוכן נתניהו ללכת כברת דרך ארוכה מאד כלפי אלוביץ’: להעניק לו הנחות רגולטוריות ששוות יותר ממיליארד ש”ח, ושדפקו את ציבור הצרכנים הישראלי עד העצם. אחרי הכל, זה לא הכסף שלו. ואת הכסף שלו, כידוע, הוא לא מוציא.

הקו המנחה של כל שלושת הפרשות הוא נסיון להוליך שולל את הציבור הישראלי ולהפעיל כלי תקשורת מרכזיים ככלי תעמולה. המטרה היא להציג תמונה של נתניהו ששונה משמעותית מהתמונה המציאותית, כדי להשפיע על המצביעים. או, במילים בנות האלמוות של מבקרת המדינה מרים בן פורת, לקנות שלטון בכסף.

בכסף של הציבור, או של אוליגרכים, כמובן. נתניהו לא יוציא כסף מכיסו. אבל הוא קנה שליטה נרחבת בכלי תקשורת אחד (וואלה), ניסה לפעול באמצעות חקיקה והפעלת לחץ על אדלסון כדי לקנות שליטה דומה בכלי תקשורת אחר (ידיעות אחרונות), ובמידה מסוימת גם בערוץ 2.

הפיל שבחדר, למותר לציין, הוא ישראל היום. העובדה שהנושא הזה עוד לא עלה בשום חקירה היא מדהימה. ישראל היום הוא לכל דבר ועניין מתנת בחירות אסורה בשווי מיליארדים. אנחנו יודעים שנתניהו משוחח בעקביות עם העורך הראשי של העיתון לעתים תכופות, במיוחד במצבי משבר; אנחנו יודעים שמוזס הניח, וכך גם נתניהו, שיש לו שליטה מובהקת על ישראל היום. כל מי שמעלעל בישראל היום יודע שמדובר במיזם של פייק ניוז שהיה גורם למפעל הטרולים בסנט פטרסבורג לחרוק שיניים. מי שיקרא אותו יקבל תמונה של מדינת ישראל שאין קשר בינה ובין המציאות. לצד ישראל היום פועלים גם מקור ראשון, שבשליטת אדלסון, כמו גם ערוץ 20 ואתר מידה. גוש שלם של כלי תקשורת, ממסדיים ופחות ממסדיים, שתפקידם לשרת את ראש הממשלה באמצעות כסף זר.

הנסיון של פוליטיקאי להשתמש בכוחו כדי להשפיע על התקשורת כך שתוטה לטובתו, ובכך תמנע אפשרות של שינוי שלטון, הוא תופעה חדשה יחסית. ברלוסקוני עשה את זה באיטליה, טראמפ עושה את זה באמצעות פוקס ניוז ושורה של אתרים אחרים (כשברייטברט הוא הבולט שבהם) ונתניהו עושה את זה בישראל. משטרים דמוקרטיים עוד לא יודעים איך להתמודד עם הבעיה הזו, וכמובן שכל נסיון להתמודד עם הבעיה יתקל בחומת התנגדות של הפוליטיקאים שנעזרים בכלי התקשורת הללו. (לצד כלי התקשורת המזוכרים יש לציין את RT, שהיא המקבילה הרוסית לצרכי זריעת השפעה במדינות זרות. דומה אבל לא זהה.)

בינתיים, כשאנחנו הולכים לבחירות, נזכור דבר אחד: ראש הממשלה לא סומך על בוחריו. כל כך לא סומך, שהוא משתמש בכסף זר ובאוליגרכים מקומיים כדי לשטוף את מוחם. מאחר והרעיון הדמוקרטי הוא שאנשים יקבלו החלטות על סמך מידע, ומאחר ומה שנתניהו עושה מיועד להציף את הבוחרים במידע שקרי, יש לקטלג את נתניהו כסכנה לדמוקרטיה הישראלית, כאויב הציבור, ולנהוג בהתאם – גם אם אין סעיף כזה בחוק. בסופו של דבר, כאמור, החוק הוא כלי קהה ומוגבל. אם האזרחים לא יזהו סכנה לקיומם כאזרחים, שום חוק לא יועיל.

בלכתכם אל הקלפיות, אם כן, ובשיחותיכם עם ידידים, הקפידו לציין שיש שמנסה להציף אותם במידע שקרי, והצביעו לכל מפלגה שלא תתמוך בנתניהו.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

54 תגובות על ”קניית שלטון בכסף“

  1. Three Parentheses הגיב:

    מכיוון שאין באמת דבר כזה "ציבור ישראלי" (אולי "ציבור יהודי", וגם זה בדוחק), אי אפשר להיות אויב הציבור הישראלי.

    • אישרגיל הגיב:

      הרגע סיפקת הוכחה נחרצת שדווקא כן אפשר.

      • יהושע הרשפי הגיב:

        לא הבנתי על מה קצפך. אתה כולל את חנין זועבי, אבי דיכטר, ג׳מאל זחאלקה ואיתמר בן גביר באותו ״ציבור ישראלי״?

        • אישרגיל הגיב:

          בסופו של דבר, כן. אנחנו אמנם חיים בחברה סקטוריאלית עם מגזרים מאוד שונים אלו מאלו, אבל בסופו של דבר כולנו חיים באותה המדינה וכל המגזרים ביחד יוצרים את הרקמה האנושית שהיא החברה הישראלית.
          כמו כן, מחוץ לשיח הפוליטי, יש נקודות רבות בהן חייהם של ערבים ויהודים מצטלבים. רואים את זה טוב כשמבקרים בחדרי המיון, למשל.

          המשתמש החתולי מעלה מנסה לבצע דה-לגיטימציה לחברה הישראלית ולמען האמת היסטוריית ההודעות שלו עשירה בעמדות שכאלו, כולל עמדות הזויות שהיהודים בישראל צריכים לחיות תחת שלטון איראני או טורקי.

          • יהושע הרשפי הגיב:

            אז עבורך כל מי שאומר שבישראל אין ציבור אחד, אלא ציבורים רבים וחברות רבות, מפולגים, משוסעים ובעלי אינטרסים והשקפות עולם שונים ומנוגדים לחלוטין הוא אויב?

            • אישרגיל הגיב:

              כאמור, אני מאמין שההערה של המשתמש מעלה נובעת מניסיון לבצע דה-לגיטימציה, ולא מביקורת נקייה, וזאת על סמך התכתבויות עבר איתו. לכן הגבתי מה שהגבתי. אני מכיר את סוג הדה-לגיטימיציה הזו משלל ויכוחים שניהלתי עם אנטי-ציונים ואו אנטישמיים ברשת.

              סמוטריץ', וגם זחאלקה אגב, אכן די מסוכנים למרקם היחסים בין יהודים וערבים.

              • יהושע הרשפי הגיב:

                יופי, אז אתה מודה שמישהו הגיב פה ואתה ביקרת אותו לא על בסיס מה שכתב אלא על בסיס מה שאתה ״מאמין״ שהכוונה שלו הייתה. תגיד, איך אתה רוצה שאני אגיב אליך? שאני אגיב למה שאתה כותב, או למה שאני ״מאמין״ שעומד מאחורי מה שאתה כותב על בסיס ״שלל ויכוחים שניהלתי״ עם ציונים וימניים וביינישים ברשת, ועל סמך התכתבויות עבר, מתסכלות ממש כמו זו, שהיו לי עם כבודו?

                אולי אם תפסיק ״להאמין״ ו״להניח״ ותתחיל לכתוב על בסיס מה שאחרים כותבים יהיה יותר קל להתייחס אליך ולהתדיין איתך ברצינות.

                ועדיין לא זכור לי שתקפת את סמוטריץ׳ או את ביבי או את בנט בכזה שצף קצף. אני מניח שזה סנטימנט שאתה וחברך לישיבה שומרים לסמולנים.

                • אישרגיל הגיב:

                  יהושע הרשפי, לפני תשעה חודשים כתבת לי את המשפט הבא :

                  "אני לא מצליח להבין איך אדם מבוגר יכול לחשוב באמת ובתמים שלהעיף עפיפון בוער זאת מתקפה על המדינה או ניסיון פלישה המוני. "

                  בינתיים, העפיפונים הללו כבר מכילים מטעני נפץ שכבר התפוצצו בתוך יישובים בעוטף עזה, בשדות או מעל בתים. זאת היא מתקפה על היישובים הללו – ומכאן שזו התקפה על המדינה. לעיונך.

                  עכשיו, חזרה לנושא שעל הפרק. מדוע אתה מגיב בשמו? האם אתה מסנגר עליו?

                  ראה את התגובה שלו פה :

                  http://disq.us/p/1p0v7rx

                  זה האדם שאתה מסנגר עליו? הוא לא כותב שאין ציבור ישראלי מכיוון שהוא מאמין שאין כזה, אלא מכיוון שהוא מאמין שלא יכול להיות כזה ולא צריך להיות כזה. הוא באופן עקבי מדבר על כך שמדינת ישראל צריכה לחדול מלהתקיים ונראה שהוא גם ממש מצפה לזה. זה למה הוא זכה ממני לתגובה שלה זכה.

                • אישרגיל הגיב:

                  יהושע הרשפי, לפני תשעה חודשים כתבת לי את המשפט הבא :

                  "אני לא מצליח להבין איך אדם מבוגר יכול לחשוב באמת ובתמים שלהעיף עפיפון בוער זאת מתקפה על המדינה או ניסיון פלישה המוני. "

                  בינתיים, העפיפונים הללו כבר מכילים מטעני נפץ שכבר התפוצצו בתוך יישובים בעוטף עזה, בשדות או מעל בתים. זאת היא מתקפה על היישובים הללו – ומכאן שזו התקפה על המדינה. לעיונך.

                  עכשיו, חזרה לנושא שעל הפרק. מדוע אתה מגיב בשמו? האם אתה מסנגר עליו?

                  ראה תגובה שלו מן העבר (לא יכול ללנקק, כי המערכת מחשיבה זאת כספאם) :

                  "העובדה הפשוטה היא כי בעימות קונבנציונלי בין ישראל לאיראן, ישראל תפסיד. העובדה השניה היא שישראל חותרת באופן מתמיד לעימות כזה. ההשערה העומדת על הפרק מאז שנות ה-50 בשיח האסטרטגי היא כי מספיקה תבוסה אסטרטגית אחת (לא טקטית כמו במלחמת כיפור) כדי לסיים את מדינת ישראל.

                  טיק טוק טיק טוק טיק טוק."

                  זה האדם שאתה מסנגר עליו? הוא לא כותב שאין ציבור ישראלי מכיוון שהוא מאמין שאין כזה, אלא מכיוון שהוא מאמין שלא יכול להיות כזה ולא צריך להיות כזה. הוא באופן עקבי מדבר על כך שמדינת ישראל צריכה לחדול מלהתקיים ונראה שהוא גם ממש מצפה לזה. זה למה הוא זכה ממני לתגובה שלה זכה.

                  • יהושע הרשפי הגיב:

                    אני באמת אשמח להתכתב איתך, אבל בתנאי שתתמקד בדיון ולא תתפזר לאלף מקומות. אי אפשר לנהל שיחה כשאתה שולף משהו שאני או מישהו אחר כתב לפני תשעה חדשים (ולא קשור לדיון כאן). אם אתה לא חושב שאתה יכול לעשות את זה אז אני מעדיף לסיים כאן.

            • Meni Zehavi הגיב:

              מותר לאדם להתבאס. אני מכיר כמה שמאלנים שמתבאסים מזה שגנץ את לפיד לא מתכוונים לשתף פעולה עם יורשיו של זחאלקה, למרות שאין סיבה ואין סיכוי שישתפו.
              דרך אגב, יש סיבה לכך שזחאלקה ויורשיו נתפסים כ"גיס חמישי" (אני לא אוהב את הביטוי הזה, אבל שיהיה). הסיבה אינה מוצאם, דתם או לשונם. הסיבה היא שמתקיים כאן סכסוך בין העם היהודי לעם הערבי-פלסטיני, ובסכסוך הזה זחאלקה ויורשיו מזדהים בגלוי ובעקביות עם הצד שנאבק נגד הצד היהודי.

              • שחר כ. הגיב:

                העם היהודי כולו? לא מספיק העם היהודי היושב בציון? ומבין העם היהודי היושב בציון, כמה מזדהים בגלוי ובעקביות במקרים רבים עם הצד שנאבק נגד הצד היהודי? בקרוב נדע לפחות חלק מהתשובה. אולי נלמד גם מה גודלו של החלק בעם היהודי היושב בציון היודע לקבל ביקורת חוקית לחלוטין, גם אם אינה נעימה לאוזניו, מאזרחים שאינם שייכים לעם היהודי היושב בציון אבל הם אזרחים שווי זכויות במדינה היהודית שהרוב בה הוא העם היהודי היושב בציון.

                • Meni Zehavi הגיב:

                  העם היושב בציון, אבל זה בערך חצי מהעם היהודי כיום, ומתוך החצי השני, רבים תומכים כנראה במטרותיו ובמאמציו של העם היושב בציון. כמה מבין היהודים מזדהים עם הצד השני (בארמית זה נשמע טוב יותר)? לא הרבה. בישראל אלה בערך היהודים שמצביעים לחד"ש ולבל"ד. דרך אגב, גם אם עופר כסיף ייבחר לכנסת ויתפצל מסיעתו, אני לא חושב שאיזושהי ממשלה בישראל תוכל להישען על קולו, על אף היותו יהודי כשר.
                  הביקורת שנציגיהם של ערביי ישראל משמיעים בכנסת, ומחוץ לה, היא חוקית לחלוטין (לכן אני לא אוהב את הביטוי "גיס חמישי" בהקשר הזה). אבל כדי להיות בממשלה לא מספיק להשמיע ביקורת; צריך להיות חלק מעשייה שלטונית. וכאשר כמעט כל הציבור היהודי בארץ, ממר"צ ימינה, רוצה בחיזוק מעמדה של ישראל כמדינה יהודית, ואילו נציגי המפלגות הערביות מתנגדים לכך, אין סיכוי שהם יצורפו לממשלה כלשהי. זה עד כדי כך פשוט.

                  • שחר כ. הגיב:

                    ב'מזדהים' אין הכוונה שהם הופכים להיות יאסר עראפת. הרבה מאוד מאזרחי ישראל מזדהים עם המאבק הפלסטיני לעצמאות משום שהם מסוגלים לראות בפלסטינים בני אדם כמוהם, ולא רק רוצחים. ראיית כל הפלסטינים רוצחים משותפת למעט ישראלים. רובנו, רוב הזמן, מסוגלים להבדיל בין מחבל פלסטיני מתאבד לבין העם הפלסטיני, על אף שהאחרון הוציא את הראשון מקרבו. גם אם יחששו לומר זאת בקול רם היום.
                    אני לא יודע כמה אזרחים רוצים בחיזוק מעמדה של ישראל כמדינה יהודית, מה שזה לא יהיה. מי בעד חיזוק היהדות? מי בעד ישראל מדינה יהודית? אה, כולם הרימו יד? אלא כשזה מגיע לעניינים כמו חוק הלאום, מתקיימת התנגדות יהודית נרחבת הרבה יותר מאשר אלה המצביעים לחד"ש, ובאשר לשמירת שבת בפרהסיה ההתנגדות חוצת גבולות ממש ומערבת ימין ושמאל, ואילו על ענייני מעמד אישי וכד' יש רוב יהודי בין הירדן לים שמעוניין בצמצומה עד הכחדתה של הסמכות הדתית המנדטורית על כל אזרחי המדינה היהודים.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      נו טוב, בני האדם טובים בבסיסם ורק שליטים מרושעים ובעלי אינטרסים אנוכיים גורמים להם להזיק זה לזה. מתי סיימת את בית הספר היסודי?
                      אין קשר בראיית פלסטינים כבני אדם להזדהות עם המאבק שלהם. למאבק שלהם יש מטרות די ברורות — בגדול, סילוק היהודים מכל חלק אפשרי של אדמת פלסטין — ואין סיכוי שמספר משמעותי כלשהו של יהודים יזדהה עם המטרה הזאת. (ההתעקשות על זכות השיבה לנכדי ולניני הפליטים נועדה כדי לדחוק את רגלי היהודים, אלא מה?)
                      אני, למשל, מכיר לגמרי בכך שהפלסטינים הם בני אדם, ולא חושב שכולם רוצחים. אני אפילו תומך בכך שתהיה להם מדינה עצמאית — לא רק מתוך רצון לכבד את הזכויות שלהם, אלא בעיקר כי זה מתאים לאינטרסים שלי (שכוללים את המשך קיומה של ישראל כמדינה יהודית). אבל זה אינו אומר שאני רוצה חמושים פלסטינים על גבעה מול הבית שלי, או פליטים פלסטיניים שייכנסו לבתי השכונה שלי. עם הראשון אני יכול לחיות בתנאים מסוימים (ובזה אני די חריג בנוף הכללי של הארץ), עם השני בשום אופן לא.
                      מה פירוש מדינה יהודית, על זה היהודים יצטרכו להתווכח בין עצמם. בשביל זה בדיוק הם הקימו את המדינה. העניין הוא שהמפלגות הערביות פשוט אינן רוצות כאן מדינה יהודית, בשום צורה. כל עוד זה הכיוון, הן לא יהיו שותפות לשלטון, וגם הלגיטימיות הציבורית שלהן — ציבורית, לא חוקית — תהיה בסימן שאלה.

                    • שחר כ. הגיב:

                      סיימתי את ביה"ס היסודי ועברתי לחט"ב לפני קרוב לחמישים שנים. מדוע אתה שואל? ואנא, עזוב אותי מהגיגים פילוסופים על בני אדם טובים בבסיסם ושליטים מרושעים הגורמים להם נזק ועל הקשר של זה לדברי.
                      סילוק הערבים מכל חלק אפשרי של ארץ ישראל היא לא רק מטרתה המוצהרת של הציונות של שנות האלפיים, אלא שהיא גם הוגשמה בכ- 80%. אין סיכוי שמספר משמעותי כלשהו של ערבים יזדהה עם המטרה הזאת, אבל אין גם סיבה לומר שהמפלגות הערביות פשוט אינן רוצות כאן מדינה יהודית, בשום צורה. הנה, אתה תומך בכך שתהיה להם מדינה עצמאית, ובכל זאת אין סיכוי שתזדהה עם סילוק היהודים מהמרחב הא"י. למה שהם לא יחשבו כמוך? כי ככה אומר מי מהם? וכמה יהודים אומרים כך? אין לה מוצא, לדרך שלך, משום שתחילתה באקסיומה לפיה הם "פשוט לא רוצים שתהיה כאן מדינה יהודית". אבל ההסכמה לפיה מדינה פלסטינית ושלום אזורי לא יביאו לכאן מיליוני פליטים פלסטינים כבר הושגה בדיונים שהיו. הויכוח הוא על הכרה הצהרתית בנכבא ועל כמות הפליטים שתורשה לחזור, והפער הוא בין מעט מאות אלפים לאלפים בודדים. אלו עניינים שניתן להגיע בהם להסכמה. גם ל"לגיטימיות ציבורית" יכולות המפלגות הערביות להגיע. זה הכל שאלה של שיווק, אבל מוכר המזרונים שלנו לא כל כך טוב בזה.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      מוכר המזרונים שלנו דווקא טוב מאוד בשיווק, הוא פשוט לא משווק את מה שאני ואתה רוצים. וכדי להבין למה הוא מצליח כדי להבין, בין היתר, שהכרה באנושיותם של הפלסטינים אינה גוררת הזדהות עם שאיפותיהם או אפילו הכרה בזכויות כלשהן שיש להם בארץ המובטחת. עובדה: אלה שהגשימו את השאיפה הציונית לסלק את ערבים מכל חלק אפשרי של הארץ הכירו היטב באנושיותם.
                      עכשיו, אני לא מזלזל בטרגדיה שחוו הערבים הפלסטינים בסכסוך עם היהודים. אני רוצה להשאיר אותה מאחור ולבנות עתיד טוב יותר לנו ולהם. אבל המפלגות הערביות מתעקשות להזדהות עם המאבק הלאומי הפלסטיני, ובכך פוגעות קודם כל בציבור הבוחרים שלהן. וכן, ראשי המפלגות הללו מדברים די בגלוי על כך שהם אינם רוצים בקיומה של ישראל כמדינה יהודית. כאמור, מותר להם לרצות או לא לרצות, אבל זה לא יביא אותם לשלטון או לשותפות בו.

                    • אישרגיל הגיב:

                      יש לי חלום, לראות יותר ערבים-ציונים בפוליטיקה הישראלית, כמו דימה תאיה או ג'ורג' דיק. אך אני יודע שזה רק חלום. לו זה היה תלוי בי, ג'ורג' דיק היה שר החוץ שלנו.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אני תאכזבתי ב-2006 מעמיר פרץ כשלא דאג להכניס את נדיה חילו לממשלה. היא הגיעה למקום התשיעי ברשמת העבודה לכנסת, ומינוי לשרה היה מתבקש, גם אם לא מובן מאליו. אחר כך פרץ דאג למנות לשר את ראלב מג'דאלה, אבל זה היה אחרי הדם הרע של מלחמת לבנון השנייה ועל רקע צירוף ליברמן לממשלה (כמעין קונטרה), ואיבד את המומנטום שהיה יכול להיות לזה קודם.

                    • Dan Spitzer הגיב:

                      ממש ערבים טובים

                    • אישרגיל הגיב:

                      הם סבבה לגמרי. בהחלט עדיפים על חנין "אסור לכם לחיות בביטחון" זועבי או ג'מאל "פה זה שייח' מוניס" זחאלקה.

                    • יהושע הרשפי הגיב:

                      באמת, אני שואל את עצמי למה אנחנו לא שומעים יותר על ערבים ציונים? לא הייתי רוצה לקרוא להתעלמות מהם קונספירציה, אבל בהחלט יש נטייה למחוק אותם מהמפה. בכלל לא מפתיע אותי שיש ערבים רבים שרוצים להילחם עבור המדינה שלהם – חלק, אולי אפילו הרוב, יסכימו להילחם עבורה. בהחלט אפשר לשנוא אפלייה ואי שיוויון אבל לתמוך במדינה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אתה ציני? אני לא משלה את עצמי, אין יותר מידיי ערבים-ציוניים. (נשים את הדרוזים בצד לרגע.)

                      אם אינך ציני, אני חושב שיש לקדם את (מעט) הקולות הללו לקדמת הבמה, בתקווה שחשיפה אליהם תעודד עוד אנשים מקרב האוכלוסיה הערבית שגם חושבים באופן דומה להשמיע את קולם.

                      הצטערתי באופן אישי שדימה תאיה קיבלה מקום לא ריאלי בליכוד (43). נתניהו היה צריך לעשות בחוכמה ולשריין אותה במקום ריאלי. (הערה : אני לא מצביע ליכוד).

                    • יהושע הרשפי הגיב:

                      תרגמתי חלקים מהפסקה הראשונה מכאן. http://www.scv.org/new/contributed-works/black-confederates/

                      אמור לי מהם חבריך ואומר לך מי אתה.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      נו טוב, הרי מעמד הערבים בישראל הוא בדיוק כמו מעמד השחורים בדרום ארה"ב בתקופת העבדות… איפה אני יכול לקנות כמה ערבים צעירים ובריאים?

                    • יהושע הרשפי הגיב:

                      אתה אוהב ערבים טובים והם אהבו שחורים טובים.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אילו עקבת אחרי התגובות שלי בבלוג הזה, היית יודע שאני ממש לא בקטע של לחלק בני אדם לטובים ורעים. לבני אדם יש זהויות, אינטרסים, הרגלים, אהבות, שנאות, ואלה אינם חייבים להתיישר לפי סרגל מדידה פרוגרסיבי של המאה ה-21.
                      אני מבין את רגשותיהם של ערביי ישראל ביחס לתנועה הציונית. אבל הם צריכים לבחור האם הם רוצים לקדם את זכויותיהם עד כמה שניתן, או להמשיך להילחם במלחמות שנגמרו לפני 70-50 שנה. הם יכולים ללמוד מהחרדים: גם אלה אינם ציונים גדולים (לפחות מבחינה היסטורית), אבל למדו להשתלב בסדר היום הישראלי בלי לזעזע אותו, ואפילו השיגו לעצמם לא מעט השפע פוליטית ופריווילגיות בדרך. אולי, אינשאללה, רע"ם-בל"ד לא תעבור את אחוז החסימה ויתפנה מקום בזירה הפוליטית הערבית בישראל לכוחות אחרים. מישהו יודע מה התוכניות לעתיד של עלי סלאם וג'מאל חכרוש?

                    • אישרגיל הגיב:

                      נדוש. אנחנו לא מחזיקים עבדים ערבים בבתים שלנו, ככל הידוע לי.

                      הבעייה בחברה הערבית היא אי-שיוויון בתקציבים והעדר תשתיות. את כל זה אפשר לתקן בקלות ע"י חלוקה מחדש של התקציבים. טיפוסים מן הסוג של דימה תאיה, לוסי אהריש או ג'ורג' דיק מקרבים את הציבור היהודי אל הציבור הערבי, ההתקרבות הזו תאפשר גם ליהודים רבים להיות יותר קשובים לבעיות של המגזר הערבי ולתמוך בתיקון.

                      כאשר כל מה שאתה שומע מנציגי המגזר הערבי זה ההטרלות והפטפוטים של זחאלקה וזועבי, אתה גם לא רוצה לשמוע על זה שיש להם בעיות אחרות. אחמד טיבי אמר לאחרונה שיש שלושה בתי חולים בנצרת, כאשר לאף אחד מהם אין חסות ממשלית. הוא צודק. צריך לשנות את זה. אך רוב הציבור היהודי בכלל לא רוצה לשמוע מאחמד טיבי, כולם זוכרים איך הוא הילל שאהידים בטקס ההוא.

                    • יהושע הרשפי הגיב:

                      טוב, אם אתה מוצא את העובדה שאתה חולק מנטליות עם אנשים שמתגאים במורשת העבדות נדושה אז המצב באמת קשה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      מצטער על התגובה המאוחרת, הייתי בשדה הכותנה עם אחמד וסעיד. נתנו תפוקה טובה. ידעתי שהם היו רכישה מצויינת.

                      אמרתי "נדוש" על ההשוואה הרדודה והשטחית שלך בין הרצון לראות ערבים משתלבים במדינת ישראל לבין איזו גחמה של איזה לבן מאמריקה על רצונו לבנות מחדש את מדינת העבדים השחורים. מלבד הדבקת תוויות של "יהודי = לבן" ו "ערבי = שחור" אין ממש בין ההשוואה שלך לבין המציאות כלום ושום דבר.

                      דרך אגב, אתה לא רק "תרגמת", אתה גם סילפת קצת את הטקסט על הדרך. למשל שינית slavery ל"אפלייה ואי-שיוויון". אני התייחסתי לאפלייה בתקציבים ואמרתי שיש לסיים אותה. התייחסתי לכך שאני רוצה לראות יותר תשתיות נבנות בערים הערביות. המגמה היא להעצים בקרבם את תחושת השייכות למדינה.

                      כמו כן, אני יכול להבטיח לך שאנשים כמו ג'ורג' דיק או לוסי אהריש משתכרים הרבה יותר ממני וגם חיים רמת חיים הרבה יותר טובה ממני, הם בהחלט לא עבדים שלי ואני לא מעוניין שהם יהיו עבדים שלי.

                      הנקודה העיקרית שלי, שככל שערבי-ישראל ימשיכו לאחוז בנרטיב הפלסטיני האנטי-ישראלי,כך הם ירחיקו את עצמם מן הציבור היהודי. לא, דיבורים על הנכבה והכיבוש לא יקרבו אותם לציבור היהודי, אלא יגרמו להם להמשיך להיות באותו המצב כמו שהם היו עד היום מאז ראשית הציונות.

                      אגב, אם אתה עוקב אחרי התגובות שלי בבלוג הזה ודאי הבחנת פעמים רבות שאני בעד סיום הכיבוש – וזאת במסגרת "עסקת המאה" של טראמפ, שאני מניח שתפורסם בעוד חודש-חודשיים.

                    • Dan Spitzer הגיב:

                      אאוץ׳. יצאת פיתה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      ??

                    • אישרגיל הגיב:

                      מצטער, השעה הייתה מוקדמת בבוקר, חושיי היו קהים.

                      תגיד, אם הייתי אזרח תורכי, ומביע תקווה שאנשים מן המיעוט הכורדי, הארמני והיווני בתורכיה ישתלבו בתורכיה, תוך כדיי שהם מכבדים את הדגל התורכי עטור הסהר, ועוד הייתי קורא לחלוקה הוגנת של תקציבים ופיתוח תשתיות ביישובים שלהם, גם אז הייתי מושווה לתומך עבדות מן הקונפדרציה?

                      הרי ברור שההשוואה הזו שטותית. יש פה ניסיון לעשות דה-לגיטימציה לדעות שלי כי אני נתפס כ"ימני""מתנחל""בחור ישיבה" או לא יודע מה.

                      אגב, אני עדיין מופתע שעשית "לייק" לחתול שחושב שזה סבבה לדבר על "השאלה היהודית" במאה ה-21, אבל אני מניח שכל אחד והפטישים שלו.

                    • Dan Spitzer הגיב:

                      אף אחד פה לא יודע עליך כלום מכיוון שאתה חותם בשם הגנרי ״אישרגיל״, משחק אותה כאילו הדעות שלך מיצגות את המיינסטרים הקדוש, סוג של הכלאה בין יאיר לפיד לנפתלי בנט. ההשערות בנוגע לזהותך נובעות ישירות מהדעות שאתה כותב כאן שוב ושוב ושוב, ואולי יותר מזה – העיוורון המוחלט וחוסר היכולת שלך להיפתח ולנסות להבין (גם אם לא להסכים) עם דעות שלא שמעת אותן לפנ כן. זאת יהירות וקרתנות שראיתי רק ממתנחלים ובני ישיבות הסדר. אולי אנשים פה טועים, אבל איכשהו לא נראה לי.

                    • אישרגיל הגיב:

                      מצאתי פה לעיתים הסכמה עם כמה מגיבים מן הצד-השמאלי, בעיקר שחר.כ. ועדו סקולובסקי (אולי אני טועה בשם). אולי זה מקרי, אבל נראה לי ששניהם מגדירים עצמם ציונים או לפחות לא אימצו את האנטי-ציונות.

                      אינני מכיר את מני זהבי ואני גם לא חושב שאנו מסונכרנים לגמרי בדעות, הוא הרבה יותר שקול ,ואף ניתן להגיד אדיש, ממני.

                      בכל מקרה הדיון הזה הופך אישי מידיי ולכן אני מאמין שזו נקודה טובה לעצור.

                    • Dan Spitzer הגיב:

                      לפני כמה שבועות כתבת כאן שמני זהבי לא גר בהתנחלות, אלא בעיר ואפילו גדולה. שוב פיתה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אספר לך, למה לא. היה לי ויכוח עם עדו סוקולובסקי על עתיד הגדה המערבית, בנקודה מסוימת הוא הבין שהדעות שלנו לא כל כך שונות איש מרעהו וההבדל הוא רק ב"סגירת הפרטים".

                      עם שחר. כ. ניהלתי דיונים מספר פעמים ואני זוכר שהגענו להסכמה ואו הבנה מסוימת מספר פעמים. הוא בכללית מתון בדעותיו.

                    • Dan Spitzer הגיב:

                      עידו סוקולבסקי הבין.
                      איזה מזל. הוא שמאלני טוב, ולוסי אהריש ערביה טובה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אתה מאבד את זה, בן אדם !

                      כך הוא כתב לי :

                      "וכרגיל. אחרי שהאבק שוקע מסתבר שכל ההבדל בין השמאלנים התבוסתנים ממרצ לרוב המדינה כולל הימין הוא על סגירת הפרטים"

              • יהושע הרשפי הגיב:

                תגובה מוזרה מאוד.

                1. הבעיה שלי היא לא שסמוטריץ׳ מתבאס. הוא יכול, למשל, להתבאס ממחירי הדלק, מהמיקום של בית״ר בטבלה, משותפיו לקואליציה, או מהמצב הבטחוני. הבעיה היא שהוא גזען שמתבאס מכך שיולדות ערביות ויהודיות מושמות באותה חדר בבי״ח. (את הדוגמא הזאת הבאתי כי אישרגיל כתב שחדרי מיון בבתי חולים הם מקום שבו ניתן לחזות ברקמה האנושית שהיא היא החברה הישראלית – יהודים, ערבים, אשכנזים, מזרחים כולנו ישראלים ואיזה יופי).

                2. אתה בעצם מוכיח את מה שאני כותב. כשאדם מהשמאל כותב שאין ציבור ישראלי אחד כי יש ציבורים רבים עם אינטרסים מנוגדים אז הוא אוייב הציבור. כשסמוטריץ׳ מכריז שהוא לא רוצה לחלוק חדר בביה״ח עם ערבים אז זה הערבי שהוא אוייב הציבור, ואידך זיל גמור.

                • Meni Zehavi הגיב:

                  אני לא קראתי לאף אחד "אויב הציבור", ואני לא אוהב את המונח הזה ממש כשם שאני לא אוהב את "הגיס החמישי".
                  לגבי סמוטריץ', ובכן, מותר לאדם להיות גזען. גזענות היא סוג של אמונה, תפיסת עולם. אין טעם לאסור על בני אדם להחזיק בתפיסת עולם כלשהי, וניסיון לעשות את זה מוביל למקומות שאני משער ששנינו ממש לא היינו רוצים להגיע אליהם. מצד שני, המציאות בישראל היא כזאת שמי שמבקר בבית חולים כלשהו, סביר שיראה יהודים וערבים עובדים יחד, שומו שמיים. למציאות הזאת יש סיבות, ואני מניח שגם אם סמוטריץ' ימונה לשר הבריאות, הסיבות האלה לא ישתנו. אז שימשיך להתבאס.

                  • יהושע הרשפי הגיב:

                    אוייב הציבור זה מונח שחברך היקר השתמש בו. קרא את השרשור שהצטרפת אליו.

                    טוב לראות אותך מגן בכזה חירוף נפש על זכותו של מחוקק להיות גזען. בהחלט, כאן טמון עתיד הדמוקרטיה והביחד. כל הכבוד.

                    • אישרגיל הגיב:

                      ידידינו החתולי, שאני אכנה אותו מעכשיו "החתול", הרוויח את הכינוי הזה ביושר. קרא מעלה את הגיגיו שפליתי מן הארכיון. אני אף חושב שמי שרוצה "לפתור את שאלת היהודים" זכאי לכינויים אף חריפים מזה. אך זו דעתי.

                      בקשר לסמוטריץ' – ההתבטאות שלו אכן גזענית ופסולה. כשמחוקק אומר דבר כזה זה פוגע בציבור הערבי. אגב, גם התעמולה של הליכוד על "גנץ יילך עם המפלגות הערביות" היא פגיעה בציבור הערבי. זה לא מקובל.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      מה מקובל, ישיבות המקובלים זה בצפת…
                      עובדה היא שביבי משתמש בטריק הזול הזה, וזה כנראה עובד לו. זה עובד כי ציבור הבוחרים העיקרי במדינת ישראל — הציבור היהודי, נו, מה לעשות — אינו חושב שהמפלגות הערביות מייצגות את האינטרסים שלו, או מייצגות משהו שיכול להשתלב באינטרסים שלו. וזה טריק זול, כי מאותן סיבות ממש אין סיכוי שגנץ באמת ישתף פעולה עם המפלגות הערביות. וזה שאני, או אתה, או יהושע הרשפי, נגיד עד ביאת המשיח שהדמגוגיה הזאת פוגעת במישהו, לא יעזור בכלום.

                    • אישרגיל הגיב:

                      המפלגות הערביות אכן לא מייצגות את האינטרסים של הציבור היהודי. ועדיין – זהו שיח מדיר. לו הייתי ערבי, הייתי מבין מזה שמפלגת הליכוד לא הייתה מעוניינת שאצביע להם, או בכלל שאהיה חלק מן המדינה. בתחילת הקמפיין הם אמרו "גוש חוסם עם הערבים", שזה סופר-מדיר, לאחר מכן שינו את זה ל"המפלגות הערביות". אני מאמין, שזה קצת יותר מעודן, אך עדיין בעל ריח רע. הדרך הנכונה להגיד זאת זה "גוש חוסם עם בל"ד וחד"ש" (רע"מ ותע"ל פחות מוכרות לציבור היהודי). פה מדובר במתקפה על מפלגות ספציפיות, שמזוהות עם עמדות מוצקות כלשהן, ולא במתקפה אמורפית על ערבים.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אני לא חולק על כך שזה מדיר ומזיק. אבל זה משיג את מטרותיו של ביבי, וזה מספיק לו.
                      דרך אגב, אין דבר כזה "גוש חוסם". אם ביבי ושותפיו הצפויים יקבלו פחות מ-61 מנדטים, אפשר יהיה לומר שהם מקימים גוש חוסם עם המפלגות הערביות כדי למנוע את השלטון מגנץ. זה יהיה הגיוני באותה מידה.

                    • Three Parentheses הגיב:

                      "שאלת היהודים" הוא מונח שהיה קיים באירופה לאורך כל ההיסטוריה, ויהודים רבים עשו בו שימוש, כולל הרצל וציונים אחרים.
                      מעבר לכך, היצמדות לסמנטיקה היא תופעה מטופשת במיוחד שמרעילה את השיח הציבורי.

                    • אישרגיל הגיב:

                      ואני באופן אישי שמח מאוד שהצלחנו לפתור את השאלה הזו, אי שם בנובמבר 1947.

                    • Three Parentheses הגיב:

                      רוב היהודים אפילו לא חיים בישראל.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אתה בטוח? אנחנו מתקרבים ל7 מיליון יהודים פה. מספר היהודים בעולם הוא כ-14 מיליון איש. בקרוב יגורו פה רוב יהודי העולם.

                      וגם אם אתה צודק, זה הוא פריט טריוויה חסר חשיבות, ישראל חשובה לכל מיליוני היהודים שגרים בה וגם למליוני היהודים שגרים מחוץ ממנה.

          • Three Parentheses הגיב:

            יש גם נקודות שבהם חייהם של קנדים וקוריאנים מצטלבים, האם יש חברה קנדית-קוריאנית?

            • אישרגיל הגיב:

              מדובר בשני עמים החיים אלפי קילומטרים זה מזה, כאשר יש אוקיינוס עצום ביניהם. השוואה לא רלוונטית.
              יותר נכון לשאול, האם חייהם של קוריאנים החיים בקנדה מצטלבים עם חייהם של אנשים אחרים החיים בקנדה – אז התשובה היא כן.

              • Three Parentheses הגיב:

                אז מה? אני מבטיח לך שיש קנדים שחיים באלברטה שפוגשים יותר קוריאנים משהם פוגשים קנדים שחיים, נאמר, במונטריאל. אין שום קשר ל"חיים מצטלבים", חיים מצטלבים הם תוצר של מקריות. מה שמרכיב ציבור או עם זה לא רמת החיכוך הפיזיקלי ביניהם אלא הזיקה המשותפת ביניהם. בין האנשים הקרויים "ישראלים" אין שום זיקה משותפת, מעולם לא היתה, וכנראה שגם לעולם לא תהיה.

                • אישרגיל הגיב:

                  ה"זיקה" שאתה מדבר עליה היא למעשה "נרטיב לאומי".
                  בא נדבר קצת על ה"זיקה" בקרב הפלסטינים. יש המון פלסטינים שלא מוכנים להתחתן עם פלסטינים מערים אחרות, כמו מחברון או מעזה. האם זה אומר שהם לא מאותו הציבור? גם ברומניה ובהונגריה יש אוכלוסיה גדולה של צוענים. הם בהחלט שונים אחד מן השני. האם היית הולך את המרחק הזה ומכריז "אין ציבור רומני" או "אין ציבור הונגרי"? באסטוניה בערך 20 אחוז רוסים, הם מזדהים יותר עם רוסיה – אז אין ציבור אסטוני? בפינלנד יש מיעוט של שבדו-פינים, המדברים שבדית – אז אין ציבור פיני? המון מוסלמים בצרפת חשים זיקה גדולה יותר לאיסלאם מאשר למדינה הצרפתית, אשר אוסרת על אישה ללבוש בורקה – אז אין ציבור צרפתי?

                  לא סתם בחרת לדבר על קנדה, מדינת מהגרים נטולת היסטוריה עמוקה. במדינות רבות יש יחסים של רוב-מול-מיעוט ובכל מדינה שכזו קיים אתגר איך לקרב את המיעוט אל הרוב, זה כולל גם את מדינת ישראל.