החברים של ג'ורג'

פרוייקט 300: אם העין אינה עיוורת, אם הלב אינו מושחת

מסתבר שבניגוד לפלסטינים, ליהודים מותר לחיות בשטח אש. ובתי המשפט ימשיכו להעלים עין

לפני כשנה, השתתפתי בסיור במה שצה”ל אוהב לכנות “שטח אש 918”: אחד האזורים העניים ביותר בין הים והירדן, שדווקא אותו רוצה לפנות צה”ל מתושביו. הצבא הסביר לבית המשפט שאין לו ברירה, הוא חייב להתאמן דווקא שם, כי יש לו בסיס קרוב – ועל כן הוא חייב לפנות כאלף תושבים שאין להם לאן ללכת. תהיתי אז אם ההתעקשות הזו, מטרתה איננה להעביר שטחים של פלסטינים לידי מתנחלים.

ונחשו מה קרה.

המדינה הגישה השבוע את תגובתה לעתירה של עמותת “שומרי משפט – רבנים לזכויות אדם”, שדרשה את פינויו של מאחז בשם מצפה אביגיל. המדינה טענה בתשובתה שקודם כל, לא כל המאחז נמצא על אדמות פרטיות; חלקו נמצא על אדמות ציבור, וחלק נמצא על “אדמות סקר” – אדמות שהמדינה ערכה סקר בשאלה האם אלה אדמות ציבור או אדמות ציבור, ולא הצליחה עדיין לקבל הכרעה. מסתבר שברגע שאדמה מוכרזת כאדמת סקר, היא אדמת סקר לנצח – המדינה לא מכריעה, ויתר על כן, מרשה לעצמה לא להעניש אנשים שפולשים אליהן, כי יכול להיות שיום אחד הן תהיינה אדמות מדינה. לפיקציה המשפטית ע”ש פליאה אלבק המכונה אדמות מדינה – אדמות שלדעת המדינה אין להן בעלים ועל כן היא מרשה לעצמה להעביר אותן למתנחלים – אין לי מקום להתייחס כרגע, אבל צריך לתהות עד כמה רצינית המדינה כשהיא אומרת שאדמות הן “אדמות ציבור” או “אדמות מדינה,” אם היא לא מפנה פולשים למה שאמורות להיות אדמות ציבור. הקריצה המשפטית בולטת מדי.

אבל אני רוצה להתייחס לנקודה אחרת. בתשובת המדינה נאמר שבכוונתה להכשיר את המאחז, למרות שלא ברור איך תעשה את זה – השביל שמוביל אל המאחז נסלל על אדמות פרטיות. חיים לוינסון כבר שם לב לחור בגודל הטנק בטיעון של המדינה: היא אומרת ששבעה מן המבנים של מצפה אביגיל נמצאים בשטח אש 918. אף על פי כן, בכוונת המדינה להכשיר את המאחז.

mitzpeh

אתם הבנתם מה קורה פה? אם אתם פלסטינים, ואתם חיים במה שצה”ל הכתיר פתאום כשטח אש, אז צריך לפנות אתכם. אם אתם מתנחלים שנמצאים בשטח האש, אז לא נורא. תשארו שם. לא יקרה שום דבר. הצבא יתאמן במקום אחר. לא חסרים לו שטחים ובכל מקרה, הוא מעמיד פנים שהוא לא מתאמן לצרכי מס.

עכשיו, מצה”ל לא צריך לצפות לכלום. צה”ל הוא השותף העיקרי של ההתנחלויות. תחת המעטה של “הצבא לא בוחר את משימותיו,” צה”ל איפשר את קיומן של ההתנחלויות וסייע להן, גם בניגוד לדעת הממשלה, במשך יותר מארבעים שנה. כן, מדי פעם המתנחלים וצה”ל רבים. גם שותפים לכנופיה רבים לפעמים. הם עדיין שותפים לפשע.

אבל על צה”ל והמתנחלים נאמר פחות או יותר כבר הכל. החלק של התמונה שקיבל פחות תשומת לב הוא ההתנהלות של המשפטנים של המדינה ושל בתי המשפט. הראשונים מסוגלים, בלי למצמץ, לומר לבית המשפט שיש שטח אש שחובה לפנות ממנו פלסטינים כי הצבא זקוק לו, ובו זמנית שאין לפנות ממנו מתנחלים כי זה בסדר. הם מסוגלים להגן על כל דבר תועבה. זו העבודה שלהם. בשביל זה הם קמים בבוקר.

ואחרי המשפטנים של המדינה, יש את השופטים. אלה יכולים לשבת ולהעמיד פנים שלא משקרים להם מול העיניים. לכל היותר הם יאמרו – רק אחרי הפרישה, כמו אהרן ברק – שמערכת הבטחון “סיבנה” אותם מדי פעם. כשהם בתפקיד, הם לעולם לא יעזו לזרוק את אלוף פיקוד המרכז לכלא על בזיון בית המשפט – לא כשהוא משקר להם בגסות באמצעות המשפטנים, ולא כשהוא מתעלם מהפסיקות שלהם במשך זמן רב. הם לא יעזו להורות על הליכי שלילת רשיון של פרקליט שבצד אחד של פיו אומר להם שזה שטח אש ושאסור לחיות בו ובצד השני שהוא רוצה להלבין מאחז בלתי חוקי שקיים בו.

מלך שמחל על כבודו, אין כבודו מחול, אומר התלמוד. כשבית המשפט מתעקש לעצום את עיניו מול העוול; כשהוא מתעקש לא להעניש את המבזים אותו, אין לו להלין אלא על עצמו כשהוא הופך למוסד מבוזה, מוסד שמטרתו הכשרת העוול תוך הפטרת אנחות צער צבועות.

וישנו, כמובן, הימין היהודי. זה שמתופף שוב ושוב על חזהו ומסביר כמה הוא גאה להיות יהודי. הנה גאוותכם: שקר, רמיה, עוול, כחש. הנה הדרך שבה אתם מיישבים את ארצכם. מישהו שמע את קולו של הימין בפרשה הזו? באינספור פרשות הכחש האחרות? איזה כבוד להיות יהודי בישראל.

הערה מנהלתית: מחרתיים, יערוך ארגון “שוברים שתיקה” אירוע לרגל עשור להקמתו ברחבת הבימה. אני אגיע לשם בסביבות 13:00 כדי להקריא את עדותו של אחד החיילים. אשמח לראות אתכם שם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

24 תגובות על ”פרוייקט 300: אם העין אינה עיוורת, אם הלב אינו מושחת“

  1. לא הבנתי מה זאת אומרת "צה”ל הוא השותף העיקרי של ההתנחלויות".

    צה"ל הוא לא ישות עם רצונות ושאיפות, צה"ל הוא גוף בירוקרטי שאנשים מנהלים אותו, קובעים את המדיניות שלו ומחליטים מה הוא יעשה ולא יעשה.

    אז השותף של המתנחלים הוא לא צה"ל, אלא שר הביטחון וראש הממשלה שנותנים לו את הפקודות.

    • עדו הגיב:

      לכאורה כן. אבל הנה קח את הסרטון עם דוד הנחלאוי ואת גל התגובות שהוא עורר. עכשיו תחשוב על אותם בריונים ביצהר שהרסו מאחז צה"לי. הרי אם החיילים כולם חושבים שדוד הנחלאוי הוא אחלה גבר וכך צריך לפעול הרי שהמתנחלים מיצהר היו צריכים לחזור באלונקות אם לא בשקי גופות הביתה.
      זה נכון מאד שהחיילים מבינים היטב את רוח המפקד ומיישמים אותה. האם מותר לבוא אליהם בטענות?
      שבעה אנשים נהרגו בקבר שייח ישן באמצע שכם שמישהו החליט שזהו קבר יוסף אבינו. אם היה אלוף פיקוד מרכז עם ביצים הוא היה מודיע לממונים עליו 'או שאתם מאפשרים לי מסדרון מאובטח על ידי צה"ל עד לקבר הזה או שמפנים אותו, אני לא בוגד בחיילי ולא מציב אותם בגלוי באמצע שטח עוין, זה נוגד כל תורת לחימה'. מכיוון שלא היה מפקד כזה הרי שהצבא פשוט בגד בחייליו והציב אותם במקום מסוכן רק כי כמה הוזים משיחיים החליטו שכך צריך.

  2. נועם א"ס הגיב:

    הציונים הולכים לגהינום. כולם.

    • מירי חלבי הגיב:

      מאוד משיחי מצדך, ולכן לא אפקטיבי. יש מספיק ציונים שחושבים שאתה הולך לגיהנום, ולדעתי אין מערך דתי שיכול להכריע ביניכם. מה עושים בינתיים, חוץ מלאחל מיתות משונות לציונים ומשתפי הפעולה עמם? מה אדם הגון אמור לעשות מול כל זה חוץ מלהתנהג כאילו שהוא אלוהים ובורא עולמות במילה? במילים אחרות, איך אפשר להיות יהודי ישראלי ולא ציוני היום? במה זה בדיוק מתבטא? האם ימי שישי בבלעין מספיקים, בהנחה שמשלמים מיסים לריבון? או שתשלום המיסים מחייב תופע אקטיביזם גם באמצע השבוע? ומה אם מרגישים שכל האקטיביזם הזה שווה לxxx, שעשועי בני פריבילגיות שלא עובדים ולי כבר אין זמן לזה? איך מתנגדים? מה עושים? למישהו יש תזה?

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        להפסיק לכתוב בשם בדוי באינטרנט זאת התחלה

      • yankel הגיב:

        Being an Israeli Jew you're party to the oppression whether you like it or not

        Being an Israeli Jew you're also in no position to take a credible part in the oppressed's struggle

        What can you do if you can no longer tolerate this state? j

        Stop being an Israeli Jew

        Stop being an Israeli

        • שי הגיב:

          Stop being a Jew

          • עדו הגיב:

            נכון. ואם אתה אמריקאי אתה חלק מהשמדת האינדיאנים ושיעבוד השחורים. אבל אף אחד לא מציע לאמריקאים לחזור לאירופה אלא לתקן את העוולות של ארצם וכך גם לגבי האוסטרלים.
            אני מת על טיפוסים טהורים שכאלו שאלו הפתרונות שלהם, יש לי כינוי גנאי עבורם – אני קורא להם 'מתנחלים'.
            המתנחלים תמיד מעוררים בי יראת כבוד כי להבדיל ממני הם באמת, אבל באמת אוהבים את הארץ. השמאלנים הרדיקליים באמת אבל באמת בעד שלום ורק אני כזה לא מושלם. רוצה לחיות פה בלי לדכא אף אחד, מוכן לפשרות טריטוריאליות אבל גם מבין שיש עוולות שלא יבואו על תיקונן כי העולם לא ממש מושלם ומגוחך להתנהג כאילו הוא כן כזה.
            אני מסכים שהרבה יותר נחמד לחיות בעולם אוטופי, בין אם הוא של הימין או של השמאל אבל העולם שצריך לחיות בו הוא העולם הזה על פגמיו ובעיותיו.

            • yankel הגיב:

              True, the atrocities inflicted on American and Australian natives were far worse than what the Palestinians are being subjected to

              Reading the previous sentence you might have noticed the first clause being in the past tense while the second is in the present continuous tense

              Most civilised societies store plenty of skeletons in their closets. A major aspect of their civility is the way they handle these skeletons. This handling usually varies from ignorance through apology to on-going efforts to redress past wrongs

              Not only has Israel manouvred itself to a position where acknowledging – let alone redressing – past wrongs would threaten its existence, but it insists on carrying out an ever more shamelessly explicit policy of ethnic cleansing

              One needs not be an obsessed purist to pull themselves out of a cesspit

              • שי הגיב:

                ולאיזה שטח אדמה נקי הגעת אתה?

                • yankel הגיב:

                  "Stop being a Jew"

                  To be honest, since realising – as a child – that I was an atheist, the only times I feel as a Jew is when I find myself aspiring – sometimes successfully, more often not – for the moral highground

                  "ולאיזה שטח אדמה נקי הגעת אתה?"

                  If you read my comment above you may see I do not claim to have found any "clean soil". There's probably none to be found

                  My adoptive homeland invests plenty of efforts – both money and education – in acknowledging and redressing its past wrongs, not always successfully

                  • מירי חלבי הגיב:

                    מעניין שאתה כל כך גאה בה עד שאתה לא מוכן אפילו לומר מי היא, אותה מכורה חדשה.

          • שי ב הגיב:

            Stop being.

  3. יעקב הגיב:

    "אדמות שהמדינה ערכה סקר בשאלה האם אלה אדמות ציבור או אדמות ציבור"
    מכוון, או פליטה?