החברים של ג'ורג'

פרוייקט 300: המענה הלאומי נתניהו

התגובה של נתניהו לחשש מאסון hasbara כתוצאה משביתת הרעב של האסירים הפלסטינים היא הנחיה לענות אותם

במשך כשישה שבועות, שובתים מספר גדול של אסירים פלסטינים רעב. הם מוחים על כך שרבים מהם מוחזקים במעצר מנהלי, קרי ללא אפשרות לדעת במה הם מואשמים וללא כל אפשרות להתגונן כנגד ההאשמות. התקשורת הישראלית, שבעשור האחרון למדה שעדיף לה להיות משת”פית של המשטר הציוני, התעלמה עד הבוקר מהשביתה הזו. משאושפזו כמה עשרות מן האסירים, לא היתה לה עוד אפשרות להתעלם.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מצא כבר פתרון. לא, נתניהו לא יפתח במשא ומתן עם השובתים. לא, הוא לא יורה להעמיד אותם לדין או לשחרר אותם. הפתרון של נתניהו פשוט: הזנה בכפיה של האסירים השובתים.

יש רק בעיה אחת: הסתדרות הרופאים הישראלית הבהירה לחברים שלה שאסור להם להשתתף בפעולה כזו. נתניהו לא התרשם: הוא אמר שהוא “ידאג שיימצאו” רופאים שיסכימו להזין אסירים המסרבים לכך.

אין לי ספק שיימצאו. תמיד ימצאו, על אחת כמה וכמה במשטרים צבאיים-למחצה כמו ישראל, אנשים שיסכימו לציית לכל סוג של פקודה, אם מי שנתן אותה נראה סמכותי מספיק. זה כבר הוכח מדעית. למעשה, רוב האנשים יצייתו פחות או יותר לכל פקודה מבעל סמכות. נתניהו מתכוון להעביר חוק שיאפשר הזנה בכפיה.

נתניהו יכול להעביר איזה חוק שהוא רוצה, אבל זה לא ישנה את העובדות: הצהרת טוקיו מ-1975, שהתקבלה על ידי הסתדרות הרופאים העולמית, אוסרת על רופאים להשתתף בעינויים. ההצהרה מגדירה הזנה בכפיה כסוג של עינוי, והיא זו שעומדת מאחורי ההחלטה של הסתדרות הרופאים בישראל. נתניהו הכריז רשמית שהמדיניות של ישראל, כשהיא עומדת בפני משבר hasbara – ואין ספק שמותו של אסיר בשביתת רעב יהיה אסון יח”צ כבד – היא לענות את האסיר.

לנתניהו היתה אפילו דוגמא: הוא אמר שגם בכלא גוואנטנמו מאכילים אסירים בכפיה. אין מה לומר, הוא צודק. אולי רצוי היה שיזכור, לפני שכהרגלו הוא מאמץ את המקולקלים במנהגים האמריקאים, איזה אסון יח”צ היה גוואנטנמו לאמריקאים, איך – בצדק – הוא הפך לסמל של ברוטליות, התעלמות מזכויות אדם, ובמידה ניכרת גם טמטום.

סביר להניח שנתניהו ימצא את הרופאים המענים שלו. רופאים צבאיים, למשל, או סתם אנשים שיאמרו להם שאין ברירה והמולדת דורשת ובכל מקרה אלה מחבלים ולא, אתם לא יכולים לדעת מה הם עשו או לא עשו; הדימוי של ישראל בסכנה ולכן עליכם לבצע בחולה פעולה דורסנית ופולשנית בניגוד להנחיותיו. יהיו אנשים כאלה. הם יניחו לבנימין נתניהו להשחית גם אותם, והם יהפכו לפושעי מלחמה, השמות שלהם יימצאו ויתפרסמו – ויום יבוא, והם יצטרכו לתת את הדין. קו ההגנה שלהם יהיה כנראה “ביצעתי פקודות.” האיש שנתן את הפקודות, כמובן, לא יהיה איתם בהאג. הוא ואשתו (”נעבור לחוץ לארץ, ושהמדינה תשרף”) כבר יהיו במקום אחר. אמנם כזה שבו הם לא יקבלו גלידת פיסטוק כאוות נפשם, ולא יוכלו עוד לקבל מהציבור הוצאות מכולת בשווי 160,000 ש”ח בשנה, אבל בכל זאת מקום טוב יותר מזה שבו ימצאו את עצמם האנשים שהתפתו לציית להם.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו שתי תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

34 תגובות על ”פרוייקט 300: המענה הלאומי נתניהו“

  1. מודרניסט הגיב:

    טרול נמחק. בעתיד, אנא אל תגיבו להם.

    • עדו הגיב:

      מי שהאשים את המוסד בפיגוע הזה היו באמת חבורה של סהרוריים מהסוג שמאמינים בתקשורים או בחייזרים שחוטפים אנשים.
      פה בבלוג הועלתה הסברה שזהו חיסול ממוקד של שני ישראלים על ידי ארגון ביון כלשהו – ככל הנראה גורביץ טעה כאן אבל הוא כתב בפירוש שזו 'אפשרות' לפני שישר צועקים 'אנטישמיות' – במקרה הזה כנראה שהצעקה הייתה נכונה

      • נתן הגיב:

        לדעתי האפשרות שמדובר בחיסול של אנשי מוסד על ידי ארגון ביון כלשהוא לא רק שלא ירדה מהפרק בעקבות תפיסתו של החשוד מנוש, אלה למעשה כל הסיפור נראה מוזר יותר ויותר.

        מה הסבירות שאדם שמבצע פיגוע כזה יתפס כעבור כמה ימים כשהוא לבוש בדיוק באותו הכובע והבגדים שבהם ביצע את הרצח ואשר צולמו והוקרנו בכל העולם? מה הסבירות שהוא יתפס כאשר על גופו יש סרטון שבו הוא מתוודה על ביצוע הרצח? מה הסבירות שאדם שמבצע רצח כזה יתפס עם אותם כלי נשק שבהם ביצע את הרצח?
        מה הסיכוי שאדם כזה יעלה עם כלי הנשק והבגדים על אוטובוס למארסי?

        למעשה אני לא אתפלא אם מחר תודיע העיתונות את הידיעה הבאה: "החשוד ברצח האנטישמי בבריסל נתפס לאחר שהסתובב ברחובות פריז עם מגאפון ביד בו הוא הכריז מידי כמה דקות : אני ביצעי את הרצח האנטישמי בבריסל. אני ביצעי את…"

        אני מהמר פה שהרצח הזה חשף "בור" ענקי בהבטחת הפנים של שרותי הביון הישראלים, אשר מנסים בסיוע שרותי הביון הצרפתים (תחת הסיסמא – כל המרגלים הם אחים) לנסות לטשטש את גודל המחדל ואולי גם להקטין נזקים, אין שום בעיה להפיל את התיק על אדם כמו מנוש ולמעשה יתכן שזה גם לא מפריע לו -מבחינתו אולי אפילו מדובר בשדרוג.

    • זליג הגיב:

      מודרניסט, תגובה-פוסט מודרנית, אפילו בסגנון זרם התודעה.
      או: על מה אתה חושב שהגבת?

    • רגע, אתה מגיב לגבי הפיגוע בפוסט שלא קשור לפיגוע? אה, עוד שיטה של הימין ההזוי להסיט את הדיון מהנושא האמיתי.

    • אסףר הגיב:

      אני שמח שמנהלי האתר למדו את הטכניקה של מחיקת הטקסט בלי לעשות דברים מוזרים לקישוריות.

  2. עדו הגיב:

    בתור חובש אני יכול להעיד שיש רופא צבאי שגם יענה חייל אז פלשתינאי? מה השאלה בכלל.

  3. נתן הגיב:

    נתניהו מחפש רופאים שיסכימו להשתתף בעינויים? שינסה בגרמניה….

  4. יפתח הגיב:

    כבר עכשיו יש רופאי שב"כ שמשתתפים בעינויים מדי יום ביומו, על פי מקורות זרים. לא ביג דיל מבחינתם, זה לכאורה מקצועם. ואף אחד לא יודע ולא יידע.

  5. יותם הגיב:

    מה הקטע של הטוקבקיסטים של הימין שהתחילו להגיב פה בחודשים האחרונים? זה רק אני או שזה לא היה פעם?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      טרול נמחק. מספיק להגיב להם.

    • עדו הגיב:

      האמת היא שיש ירידה בכמות. כעוקב ותיק אחרי הבלוג אני זוכר תקופות מוצפות הרבה יותר.

    • יותם הגיב:

      אני שואל ברצינות. זאת תופעה מעניינת שלדעתי דורשת הסבר. אני חושב שזה נובע קודם כל כתוצאה מעלייה בפופולריות של הבלוג.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        באופן כללי יש יותר אנשי ימין באינטרנט. מלא כסף אמריקאי נכנס עכשיו לאתרי ימין (למשל "מידה") וחלק מזה זולג והופך גם לטוקבקיסטים בשכר או לא בשכר.

  6. אריאל הגיב:

    מעבר ל

  7. אריאל הגיב:

    שאפו! שאפו, שאפו!
    מעבר לעובדה שפרויקט 300 מרשים אותי כל פעם מחדש, מעבר לעובדה שיש לי מה לקרוא כל יום (בידיעה מרירה מתוקה שעבורך זה בטח די סיזיפי)
    מעבר לכל אלה – הפוסט הזה היה סוג של התרת רסן. מכה פובליציסטית מכוונת הייטב. (עזבו לרגע את דילמת העיתונות לעומת פובליציזם) ככה צריכים להראות פוסטים של אנשים שכותבים כל יום!
    ופאק – ערוך, ואחרי הגהה. הרבה יותר מרוב (סליחה, כל) העיתונים המודפסים.

  8. גיל ב' הגיב:

    עד כמה שאני זוכר מהעבר המדיניות בישראל היא להזין בכפיה שובתי רעב שנשקפת סכנה לחייהם. עד כמה שאני זוכר זו גם מדיניות מקובלת בעולם. אני זוכר את התגובה המזועזעת כשבריטניה הניחה לשובתי רעב איריים למות. אז לא ברור לי מה בדיוק שונה הפעם. ועם כל הכבוד קשה לי להאמין שרופא יואשם בפשע מלחמה על פעולה כזו. אני גם לא רואה את עניין פשע המלחמה כאן. יש גם שובתי רעב ישראלים, לא רק פלסטינים, והמדיניות לגביהם היא זהה.

  9. חיליק הגיב:

    שואל באמת: מעצרים מנהליים הם זוועה, אבל ככלל, לא עדיף להאכיל אדם בכוח משימות?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      רוב האינסטנציות המשפטיות רואות זאת כעינוי.

  10. ארן הגיב:

    יוסי שאלה,

    אני לא מתכוון להיות פרובוקטיבי, אלא באמת רוצה לדעת מה העמדה האתית בדוגמא הבאה:

    אסיר שהורשע בבית משפט הוגן (לא מערכת המשפט הישראלית שלמי שנאשם בפלילים אין כמעט סיכוי) וקבל עונש מאסר שאותו הוא מרצה בכלא סביר פותח בשביתת רעב, כיון שהוא טוען שהוא חף מפשע.

    האם גם במצב כזה אסור לרופא להשתתף בהאכלה בכפיה?
    שוב מדובר במקרה היפוטתי שלא קיים בישראל או בארה"ב.

    • יואב הגיב:

      לטעמי זו שאלה שמקושרת עם זכותו של אדם לצורך העניין להתאבד או לבצע המתת חסד. זו זכותו של אדם על גופו ושלומו, כל עוד הוא נוקט זאת ממצב של שפיות. והמקרה שלך הוא של מי שהורשע (בצדק או לא) ובמקרה של גורביץ הוא של אנשים שאפילו לא נשפםו

      • גיל ב' הגיב:

        כן, אבל בארץ (וברב מוחלט של מדינות העולם) אין לאדם זכות להתאבד. כלומר אדם יכול להתאבד, ואם הוא יישאר בחיים לאחר נסיון התאבדות לא מוצלח אף אחד לא יעשה לא כלום, אבל זה עדיין לא חוקי. ומי שיסייע למישהו אחר להתאבד כן צפוי לעונש ברב המדינות.

        • עדו הגיב:

          יש זכות מלאה להתאבד. העונש הוא על סיוע להתאבדות. בדיוק כשם שיש זכות מלאה לעסוק בזנות והעונש הוא על סרסור או כל שיתוף פעולה עם זנות.

      • אמת מארץ הגיב:

        לא בדיוק. יש גם שאלת הזכות להאכילו בכוח או בכפייה

  11. גיל ב' הגיב:

    במבט חטוף בוויקיפדיה אפשר לראות שנושא ההזנה הכפויה הוא במחלוקת. לפי מה שכתוב שם בית במשפט האירופי לזכויות אדם לא פסל הזנה כפויה וזה גם המצב בגרמניה. אז, אם כל הכבוד לא זה המקרה שעליו הייתי בונה קייס של עינויים ופשעי מלחמה.

    • אמת מארץ הגיב:

      הפסילה כנראה מפוקפקת, ובכל מקרה האכלה בכפייה מנוגדת לכללי האתקיה הרפואית (הכרזת מלטה)