החברים של ג'ורג'

גזענות ולאומנות במסווה שמאלנות: מכספתים את אורטל בן דיין

(פוסט רפלקסיבי ומעט אישי. אשתדל לא להגזים בכאלה, אבל אחרי הימים האחרונים נראה שאין ברירה.)

"מה אשכנזי בעיניך? להכנס לבית קפה עם פוזה מלאת חשיבות ולקחת בהפגנתיות את עיתון הארץ. וכשמישהו כבר תפס את עיתון הארץ לפניך (מ.א.ר.) להגיד, אהה, את גנבת את העיתון שלי." (אורטל בן דיין, 18.4.12, 09:55)

לא מעט אנשים לא אהבו את הפוסט האחרון, בעיקר בשל פסקת הסיום שלו, שאכן לא היתה כתובה כראוי. לאנשים שעיסוקם בכתיבה אין את הפריבילגיה לומר שהם לא הובנו; הג'וב שלהם הוא להיות מובן ואם הם לא מצליחים לעשות את זה, אז הבעיה היא בעיקרה שלהם. הייתי צריך להבהיר יותר שהאשמה של תושבי השכונות במצבם היא חלקית, ושעיקרה הוא תוצאת פעולת הממשלה – חשבתי שהעובדה שהקדשתי לכך כמה פסקאות בפוסט שלפני כן מספיקה, והנחתי שאנשים קראו את שני הפוסטים. שתי ההנחות לא היו, כמסתבר, מבוססות. רצוי היה גם להבהיר שכמובן, לפני שהמשטרה פותחת באש על המון לינצ'אי היא צריכה להשתמש בכל האמצעים הלא הקטלניים העומדים לרשותה. גם ההנחה שאנשים יזהו את ההפניה שבשם הפוסט לשיר הידוע של פינק פלויד היתה שגויה, ומסתבר שזה עניין גילאי לגמרי, מה שאומר שאני מזדקן.

אבל מסתבר שיש קבוצה של שמאלנים בעיני עצמם שהחליטו שהעובדה שאין לי יותר מדי אמפתיה לתושבי השכונות – מודה באשמה; בין קורבנות לינץ' ובין האנשים שביצעו בהם את הלינץ' ואלה שעמדו מהצד, אני מקווה שאהדתי תמיד תהיה נתונה לראשונים – מעידה דווקא על גזענות. הבולטת שבהן, כמסתבר, היא אחת אורטל בן דיין, שלשמחתי לא הייתי מודע לקיומה עד אתמול, פחות או יותר.

"מה אשכנזי בעיניך? לקרוא למזרחים מסוממים כשאתה עושה באנגים מהבוקר עד הערב." (אורטל בן דיין, 12.4.12, 20:53)

לאורטל בן דיין, כפי שודאי הבנתם מהציטוטים עד כאן (יהיו עוד, והרבה) יש בעיה עם אשכנזים. היא חושבת שיש קבוצות שזה בסדר לתייג אותן ככלל הומוגני, שאין בו פרטים, שאפשר לומר עליו, למשל,

"מה אשכנזי בעיניך? זוג בני 40+ שיושבים בבית קפה ולא מדברים בכלל אחד עם השני." (אורטל בין דיין, 13.4.12, 12:09)

כי מסתבר שיש חוגים במה שמתקרא שמאל בישראל שבהם אפשר לומר שכל האשכנזים קהים רגשית וקרים (בניגוד, כמובן, למיתוס של ה"מזרחי החם") מבלי להחשב לגזען. אבל לא באתי להטריד אתכם דווקא בגזענות הלגמרי-לא-סמויה, כמעט גאה, של חלק מבוסס ממה שנקרא השמאל המזרחי בישראל.

"מה אשכנזי בעיניך? להיות מיליונרים, להחזיק חצי מהדירות בגבעתיים, ואז לריב עם עניה כמוני על העלאה בשכ"ד ולציין – בחוצפה! – שהמחאה החברתית העלתה את מחירי שכר הדירה." (אורטל בן דיין, 18.4.12)

כי אשכנזים, כמובן, הם שיילוקים. כולם.

אבל, כאמור, זה לא הנושא. מוקדם יותר היום התייחסה בן דיין לסרטון התקרית שלי ושל חברתי גלינה בשוק התקווה כשבוע (אפשר לראות אותו פה, וגם בפוסט שלה.) התגובה שלה אליו מצריכה כספות, כלומר פירוק לגורמים של הטקסט.

אבל לפני זה, עוד אחד.

"מה אשכנזי בעיניך? לדחוף את האף לעניינים אישיים של אחרים." (אורטל בן דיין, 3.4.12, 22:17)

כי, נו, אתם יודעים. היהודים האירופאיים האלה דוחפים את האף שלהם לעניינים של אנשים אחרים. אחרי שהם מרוששים אותם, כמובן.

נתחיל. על מה שמתואר בסרטון של דיוויד שין כבר כתבתי, והסרטון מקשר לפוסט שלי ב-972 בנושא. בן דיין, למרבה הפליאה, כותבת "כפי שאני מבינה (לא בטוחה בזה), מדובר באשתו של יוסי גורביץ שמגיעה לשוק התקווה ומישהו מצלם את ההתרחשויות מהצד." גלינה איננה אשתי, בינתיים (אני מבטיח לעדכן במידה והמצב ישתנה), וזה לא משהו שמסובך לברר: בן דיין עוקבת אחרי בפייסבוק וסטטוס מערכת היחסים שלי גלוי. לא הגענו לשם במקרה: נערכה במקום הפגנת-הסתה של בן ארי. זה נכתב בשני הפוסטים. או שבן דיין לא קראה אותם, או שהיא העדיפה לא לציין את הרקע הזה לאירוע.

"במקביל […] מתקיימים שם נסיונות מצד התושבים להסביר לאשה הלבנה על מצוקת התושבים ולקבל אמפתיה." כי כידוע, אין כמו ניפוף של תרסיס גז מדמיע בפרצוף, לירוק בכיוונך, לדחוף ללא הרף ידיים לפרצוף שלך ולשאול האם קיימת יחסי מין עם זרים היא דרך מקובלת "להסביר מצוקה ולקבל אמפתיה."

כיוון שבן דיין לא יודעת – או, מה שסביר יותר, מעדיפה שקוראיה לא ידעו – שבמקום מתרחשת הפגנה ועל כן יש שם צלמים, בן דיין יכולה להרשות לכתוב "בדומה לסרטים הוליוודיים שנעשים על מצוקות באפריקה – סרטים שבהם מאות ואלפי שחורים נהרגים כסיפור רקע לדמות הקדוש המעונה של האדם הלבן, אביר זכויות האדם שמקריב את עצמו ומסכן את עצמו ביבשת השחורה – האשה האשכנזיה שמה את עצמה במרכז שכונת התקווה כדמות המרכזית וההירואית של האירוע." או שהיא סתם באה להפגנה ומחתה על גזענות. אבל, אה, נכון – בן דיין לא מספרת לנו שנערכה שם הפגנה. קל יותר לעוות את המציאות כשהקוראים שלך לא מודעים לה.

"מה אשכנזי בעיניך? רשימת קניות כשהולכים לסופר." (אורטל בן דיין, 28.3.12) כי האשכנזים האלה, הם לא מסוגלים לספונטניות, אפילו כשהם צורכים.

הלאה. "שימו לב שחוץ מהאשה האשכנזיה הלבנה, כולם שם שחורים בצורה זו או אחרת. אשה אחת לבנה עומדת בשוק, מישהו מצלם אותה (גורביץ?), וקבוצה שלמה מנסה להסביר לה, להתדיין איתה, לכעוס עליה ולצערי גם להפנות אליה דברים קשים (אותם אני מגנה בכל תוקף!!!). ממש השחקנית הראשית בהצגה." ובכן, בן דיין, לא יודע איך להגיד לך את זה, אבל לא כולם שם היו שחורים:

in your face 5

 

אהבתי מאד את ה"דברים קשים". זה מזכיר לי את שמעון פרס, מתייחס – להבדיל (לקרוא בהברה אשכנזית) – לטבח כפר קאסם כאל "כאן קרה בעבר אירוע קשה ביותר שאנחנו מצטערים עליו מאד." וכשהגעת לרמת הצביעות של פרס, מצבך קשה. לא, בן דיין, אלה לא היו "דברים קשים." אלה היו איומים באונס ואיחול לאונס.

מסתבר שאספסוף (כן, אספסוף!) שמקיף אשה שבסך הכל עומדת על זכותה להשמיע את דעתה – שמעתי שזה מותר, בדמוקרטיות; אם כי, כמובן, הרעיון של אשה שמדברת במרחב הציבורי הוא "אשכנזי" במפגיע – ומאחל לה שתיאנס, אחרי שניסתה להגן על זכויותיהם של פליטים, חמור בעיניה של בן דיין פחות מהפנטזיה שלה על כך שזו "דוגמא עצובה לשימוש רשת מסית נגד תושבי השכונות." כלומר, הקורבן אליבא דבן דיין היא לא האשה שהותקפה על ידי האספסוף, הקורבן הוא האספסוף. גלינה באה לשם כדי שתותקף ותמלא את "תפקיד השחקנית הראשית בהצגה." לגינוי הרפה של קריאות האונס הקדישה בן דיין שורה; למצבו של האספסוף האומלל היא הקדישה פוסט.

כלומר, בן דיין רואה אשה מוקפת בהמון זועם, שמשמיע כלפיה קריאות שהן הטרדה מינית; היא לא שומעת מה היא אומרת (לגמרי לא במפתיע – הצווחות של האספסוף היו גבוהות משמעותית מאלה של גלינה, והיא יצאה צרודה מאד), והעמדה שלה היא שצריך להבין את האספסוף, שאת ה"הגזמות" שלו היא מגנה, לא את ה"אשה האשכנזיה." כשנוצר מצב שבו ניצבים, מצד אחד, אספסוף גזעני ומיזוגני אבל כזה שהלאומנות היהודית-ערבית של בן דיין לא מאפשרת לה לצאת נגדו, ומצד שני אשה מותקפת, הפמיניזם של בן דיין מתנדף. פתאום האשה הבודדה היא לבנה שפולשת לאפריקה השחורה, היא שחקנית, היא לא בן אדם, אין לה רגשות, היא לא חשה איום, היא לא מבוזה על ידי האנשים שבן דיין עסוקה כל כך בהגנה עליהם. לא רק הפמיניזם של בן דיין מתפוגג כשהשבט שהיא מתיימרת להשתייך אליו נראה לא טוב; גם האנושיות הבסיסית של כל אדם, שחש שיש להתייצב לצד העומד מול האספסוף.

זה לא מקרה שבן דיין ודומיה מיהרו לקפוץ ולומר אחרי הפוגרום בנווה שאנן ש"צריך להבין" את תושבי השכונות, אבל הרבה פחות את הפליטים; העמידה הזו לצד האספסוף מול קורבנותיו היא מהות העמדה שלהם: לאומנות יהודית-ערבית שמלפניה ההומניזם תמיד נסוג. אצל בן דיין ודומיה, המזרחי אף פעם לא אשם, גם כשהוא משתתף בלינץ', מפנטז בפומבי על אונס, ובוזז חנויות של פליטים. אם יש אשמה, היא אף פעם לא אצלו. היא תמיד אצל איזה אשכנזי מנוכר.

אנחנו מכירים את התפיסה הזו. היא לא מגיעה ממקומות חיוביים. בשם ההתגוננות מפני הדיכוי של תרבות המטעים הלבנה על ידי כוחות הצפון, דורות של היסטוריונים הצדיקו את הגזענות הדרומית ואת הקו קלוקס קלאן. גם שם הטיעונים היו דומים: תרבות "חמה ואותנטית" מול תרבות תעשייתית ומנוכרת, הגנה על אנשים שבסך הכל רוצים להגן על המסורת השמרנית שלהם מול כוחות הקדמה. גם שם נמצאו האשמים הקבועים, שאף פעם לא היו הגזענים הלבנים. ברקע, בשקט, בוצעו אלפי מעשי לינץ' באנשים ש"לא ידעו את מקומם", שהואשמו בקביעות בפשיעה ובאונס, ומעשי הלינץ' הללו הפכו מבחינת האספסוף הדרומי לאירועים תרבותיים של ממש. למהלך הזה היה סיוע פוליטי מצד המפלגה הדמוקרטית, שעד שנות השישים של המאה ה-20 היתה פרוגרסיבית על הכל חוץ מאלבמה. היה קשה מאד להמשיך את המסורת הזו לאורך שנים רבות כל כך בלי אינטלקטואלים דרומיים, שסיפקו תחמושת לתרבות הלינצ'ים.

מאוחר יותר, בתגובה אלי, כתבה בן דיין "רוצים להמשיך ולחפש את הפנאטים כדי להראות כמה השכונות הם אספסוף, אז קדימה. בין כה וכה אתם עושים את זה למעלה מ-60 שנה." לא יודע איך להגיד את זה לבן דיין, אבל אני רק בן 42. מסתבר שמבחינת בן דיין וחבר מרעיה, אם השם שלך נגמר ב-ביץ, אתה אשם קולקטיבית בדברים שקרו לפני שבכלל נולדת. לא משנה מה הרקע שלך, לא משנה מאיפה באת, לא משנה מה עשתה המשפחה שלך: השם מספיק.

ואם חשבתם שבן דיין בעייתית, עוד לא ראיתם את התגובות.

"מה אשכנזי בעיניך? להגיד: כרגע אני לא רוצה לדבר על זה." (אורטל בן דיין, 8.3.2012)

בקיצור, בן דיין חשפה את עצמה כגזענית שונאת אשכנזים, שמתייצבת לצד אספסוף כשהוא סותם את הפה לאשה מהמוצא הלא נכון ומבצע הטרדה מינית כלפיה. לגזור ולשמור, לפעם הבאה שהצבועה הזו תנסה לטעון שהיא מייצגת סוג כלשהו של שמאל או הומניזם. זה לא המצב: היא פשוט לאומנית יהודית-ערבית. העובדה שהקהל שהיא מתיימרת לייצג יפטור בסלידה את עצם הרעיון של יהדות-ערבית, העובדה שפרט לכמה אקדמאים ומשוררים לא מוצלחים אף אחד לא מחזיק ברעיון הזה, רק הופכת את הלאומנות שלה לנלעגת יותר.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה, ביניהן תרומה גדולה מאד. אני רוצה להודות בזאת לתורמים ולאחל להם שיהיו חלק ממאבק שבו מובן מאליו שמתייצבים לצד קורבנות הלינץ', לא מבצעיו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

185 תגובות על ”גזענות ולאומנות במסווה שמאלנות: מכספתים את אורטל בן דיין“

  1. ghsi הגיב:

    מי זו בכלל ולמה היא כלכך גרועה?

  2. מספר 666 הגיב:

    אנחנו מדברים כאן על תחושות סובייקטיביות. אבל אלו הן מה שקובע נבחינת האדם.
    יוסי גורביץ מרגיש שמה הוא חווה בקריאה באתר של אורטל בן דיין היה הסתה גזענית וניבולי פה גזעניים כלפי קבוצה באוכלוסייה שהוא ( לדעת בן דיין לפחות ) משתייך אליה.
    ולכן אורטל בן דיין היא לדעתו גזענית מהסוג של אלו שטוענים ש"כמה מחברי הטובים ביותר שאני מוכנה לשבת איתם בבית הקפה הם ….(| מלאו את החסר) אבל כל השאר מהקבוצה הנ"ל הם חלאת המין האנושי".
    יש מקום לכבד את תחושותיו של גורביץ ולהתייחס אליהם ברצינות.
    כמו כן סביר להניח שאם הייתה אורטל בן דיין לא אישה ( נאה ,סקסית אם לשפוט לפי התמונות שלה באינטרנט )אלא גבר לא נאה ולא סקסי ,לאיש לא היה כל היסוט להגדיר אותה כגזענית בבירור וללא כל ספק. היא לא הייתה מרואיינת בעיתונות על תקן של מוכיחה בשער
    אלא מוגדרת בתור מסיתה גזענית.
    אנשי תקשורת קחו לתשומת ליבכם : יוסי גורביץ חש ויש לו ראיות ברורות שאורטל בן דיין היא גזענית.יש לקחת זאת בחשבון בכל פעם שמישהו מעלה על דעתו להתייחס אליה בכלי התקשורת כפעילה חברתית.

  3. אור שחר הגיב:

    העליהום נגד הפוסט הקודם שלך מצביע על הבעיה החמורה ביותר של השמאל: חוסר יכולתו לבסס אג'נדה פוליטית. נדמה כאילו מתק השפתיים הזה, אשר ממשיך וקורא "להסביר למדוכאים מדוע הם מדוכאים" אינם אלא שארית של רעיונות מאוסים של הדקדנס שביטאה אסכולת פרנקפורט ואחריה.

    משום מה, ישנו חלק מכעיס בשמאל שטרם ברור לו כי הקריאה "לחנך את הפרא" היא קריאה גזענית כשלעצמה, משום שהיא מגדירה "פרא" אל מול ה"אדם הרצוי".

    ולענייננו: את הנאצים (כן, הנאצים, כל מילה אחרת תהיה בגדר פספוס) אשר שרפו חנויות, אשר התקיפו אותך ואת גלינה, אשר הכו גבר שהחזיק תינוק בידיו, לא צריך לחנך. לא צריך להסביר להם מדוע הם למעשה מדוכאים, לא צריך להצביע בפניהם על האשמים האמיתיים. יש להם חלק באשמה הזו, גם אם שולי יחסית. לצורך העניין, איננו מרחמים על מעמד הביניים הגרמני שנכנע לרטוריקה ההיטלראית ושיתף עמה פעולה ברצון על ניצולו האכזרי: הללו הם חלק מן הקרב.

    כעת, לגבי "תושבי השכונות". אין מושג כזה. אני גם תושב השכונה בעבר, ואני תושב של שכונת יד-אליהו כעת. לא קיים מושג אותנטי של "תושב השכונות", המושג הזה טומן בחובו כבר את הגזענות הסמויה (משום שתושב השכונות הוא המזרחי הדפוק מול האשכנזי העשיר של צפון תל-אביב. שקר מוחלט וגמור).

    התוקפים הם לא מזרחים, הם לא אותנטיים, ואני לא מזדהה עם כאבם. אני חושב שהם בריונים מסוכנים, פושעים נאצים שצריך לעצור ולכלוא עכשיו, ואם המשטרה לא תעשה זאת נצטרך לעשות זאת בעצמנו.

    הדיכוטומיות המוסריות הן דווקא פשוטות מאוד, אין מורכבות, אין רבדים, אין שום דבר. יש הומניסטים ויש נאצים. הרבצת לגבר שהחזיק תינוק? זין על הכאב שלך, הלוואי שתישרף בגיהנום. פשוט.

  4. במבי ינאי הגיב:

    מה זה אשכנזי בעיני?
    להכליל ולקרוא לשנאת "תושבי השכונות מבצעי הלינצ'ים באנשים" בזמן שאת האלימות ביצעו, נניח 200 אנשים (ברור שפחות אבל בכוונה הגזמתי) ואז להתבכיין שמי שמכליל תחת המילה "אשכנזים" הוא גזען ורשע

    • נתן הגיב:

      מה זה גזעני בעיני?
      לכתוב תגובה שמתחילה במשפט " מה זה אשכנזי בעיני?"

  5. תל אביבית הגיב:

    גילוי נאות – ידיה של אורטל. אני חושבת שכל הפרשה יצאה משליטה. אני חושבת שגם התגובות שלך דמגוגיות ומלאות בלוחמנות. כמובן שאני לא מעודדת תקיפה של אישה מכל צבע שהוא. אני בטוחה מהיכרות עם אורטל שגם היא לא. אני חושבת שהאופן שבו הצגת אותה מעוות בכוונה. היא לא שונאת אשכנזית ואינה גזענית. היא מדגישה את החשיבות של הגזענות והדיכוי מהעבר, עם שאריותיהם הקיימות, ואת השפעתם על ההווה. אישית אני מסכימה עם המגיב שכתב כאן שלא צריכה להיות סבלנות כלפי גזענים כמו חלק מהאנשים שתקפו פליטים בשכונה. או שתקפו את אותו גבר כשהחזיק תינוק וכולי. גם לא חושבת שכל מצב בו מבטיחים לאישה אונס או מטרידים אותה מינית בשל דעותיה צריך לעבור בשתיקה. אבל כשאתה מייחס התנהגות אלימה בוטה כוחנית כלפי אישה שרק רצתה לבוא ולהביע את דעתה ולממש את זכותה הדמוקרטית ל"תושבי השכונות" – אתה שוב מבטא גזענות. גם בתחילת הפוסט פה למעלה כתבת שאתה לא מכחיש את סלידתך מאנשי השכונות. רק מחזק את ניחוח הגזענות. גזענות כלפי עניים, חלשים, נטולי הזכויות להשכלה וצבירת כוח בחברה הישראלית. ונדמה לי שלא לשם כיוונת. אני כותבת לך את הדברים כחומר למחשבה. אני מאמינה שהדרך היחידה שנוכל כחברה להתקדם קדימה היא להתחיל להציף את כל האמת על איך שדברים התנהלו כאן עד לא כל כך מזמן. אתה בן 42 לדבריך – אז אתה אמור לזכור ולהבין את אווירת ה"הם לא עוזרים לעצמם" ו"הם מתבכיינים" או "הם פרזיטים" שהיא בעצם מכבסה מציאות של ימי קום המדינה. בתור מי שגדלה לאב ממוצא מזרחי ולאם ממוצא אשכנזי – הפרספקטיבה שלי קצת שונה משל רבים אחרים. יש גזענות של רבים ממי שהקימו את המדינה וניהלו אותה- ושל חלק מצאצאיהם. יש מרירות וכעס ותסכול שהצטברו אצל המדוכאים שהפכה לגזענות בקרב רבים מהישראלים שמוצאם מזרחי-ספרדי. יש גזענות כלפי עובדים זרים. וכל זה מנוהל היטב על ידי פוליטיקאים שמשמשים כלבי שמירה של קומץ טייקונים. על מה הכל נסוב פה? על כוח וכסף ושליטה. אם אנחנו, כל מי שרואים עצמן/ם שמאלנים, רוצים לייתר שינוי אמיתי צריך להציף את האמת. לייצר דיאלוג של כבוד הדדי. להפסיק להילחם בינינו ולהתחיל לנהל דיאלוג שמכבד את כל הנוכחים. כשאתה מוקיע את אורטל בן דיין, כשאתה מעלה אותה ככה על המוקד, אתה בעצם יורה לעצמך ברגל. כי אם אתה רוצה לייצר שינוי אמיתי ממשי באופן שבו בני אדם כאן תופשים אחד את השני ואת עצמם, אם אתה רוצה לקדם את המוחלשים, כדאי שנתחיל כולנו (ואני אומרת את זה גם לעצמי ולאורטל ולא רק לך)לכבד ולדבר מתוך כבוד. איפה להתחיל? אני מציעה שאולי תלמד לקבל את האמת הכואבת של אנשים שבאים מחוויות וזכרונות של קיפוח; שאולי תשאל שאלות במקום להתלהם, שאולי תפנה בפרטי או בשיחת טלפון כדי ללבן דברים; שתתאחד עם החברים והחברות שחושבים כמוך ומרגישים שחייבים פה שינוי (וכמובן שגם עם גלינה) כדי ליצור שינוי מעשי; אפשר גם לוותר על התלהמות, תוקפנות, קריאה בשמות, זלזול, הוקעה, שליפות מהמותן, מחשבה איך אפשר לקרב לבבות, יצירה משותפת. כולנו יותר מדי עצבניים כאן בארץ. קשה כאן. מייאש כאן. אני מרגישה שהתקווה שלנו תצמח רק ממקום של מציאת מכנה משותף ויצירת דיאלוג. אם לא תקבל את זה שהמשפחות של אורטל ושלי עברו כאן גיהנום בין-דורי, אם לא תרצה להקשיב למה שיש לנו לומר, אם תקרא לנו "בכייניות" או תאשים אותנו בגזענות קבל עם ועדה – אז אנשים כמו ביבי (שבאמת לא מעניין אותם אחדות העם או זכויות או תנאי מחייה של מישהו חוץ מעצמם) ימשיכו לנצח אותנו. לא רק בבחירות. אלא בכל יום ויום. אלה אנשים שלא משנה מאיזו עדה הם באים, הם משתייכים למיליה הכוח והכסף. הון ושלטון. והם מחייכים, כמו חתולים שמנמננים שבטעות נתנו להם לשמור על השמנת, כי אנחנו עושים בשבילם את העבודה. אנחנו רבים בינינו וזכויות האדם, כל בני האדם, נרמסות. באופן עקרוני יש פתרון טכני פשוט לכל בעיה שאנחנו מתמודדים איתה בארץ. אבל למה לו לפתור אותן? עדיף לו לשמור לעצמו כוח. כנפסיק לשנוא ולכעוס, כשנתחיל לחפש ולמצוא קווים להידברות בינינו, כשנלמד לכבד אחד את השניה ואחת את השני – אז הם יתחילו לפחד ובצדק. כי רק אז יהיה סיכוי שנעיף אותם מהכסאות המצופים בעור צבי ונקדם כאן דמוקרטיה סוציאלית שמכבדת את התרבויות השונות לצד קדמה שנמנעת מדורסנות. קצת חומר למחשבה בשביל כולנו. גם בשביל עצמי.

    • נתן הגיב:

      תל אביבית יקרה.
      למה "מזרחית כזה רדיקלית כאילו" כמו אורטל מתעקשת לגור בגבעתיים יחד עם כל האשכנזים הנוראיים האלה?
      לא נוח לה לגור עם אחייה ואחיותיה בשכונת התקווה? מעניין מה זה אומר…..

    • נירה הגיב:

      1. אם אורטל "מדגישה את החשיבות של הגזענות והדיכוי מהעבר" כשהמון מוסת תוקף מילולית ופיסית אנשים שאין להם שום חלק ב"גזענות והדיכוי מהעבר" – אז היא צריכה לעצור ולחשוב לרגע על השטויות שיוצאות לה מהמקלדת.
      2. איפה הגזענות ב"תושבי השכונות"? נראה לי שאת סתם נתפסת לסמנטיקה כדי לטפול על יוסי גזענות. ברור שיש תושבי שכונות מצוקה שהם אנשים נפלאים, הפוסטים של יוסי עוסקים בחלק הפחות נחמד של תושבי השכונות ובמעשים הלא-נחמדים שהם ביצעו. להגיד כל פעם "החלק של תושבי השכונות שביצעו את הפוגרום או לא מנעו אותו או תקפו באלימות פיסית\מילולית פליטים או את גלינה או עיתונאים או פוחדים מפליטים כי הם דוברי ערבית או…" זה נורא ארוך.
      3. יוסי לא התייחס בשום מקום לעדות. אורטל, לעומת זאת, מצאה לנכון להפוך את הסיפור לעניין של "לבנים" נגד "שחורים". וכמובן – אף מילה על השחורים האמיתיים בסיפור הזה, הפליטים שעשו בהם פוגרום, כאילו הם לא עברו מספיק (עם כל הכבוד ל"גזענות והדיכוי מהעבר" של החלק המזרחי מבין תושבי השכונות המדוברים). אולי אורטל היא זו שאת צריכה לתת לה קצת חומר למחשבה?
      4. כל הדיבורים היפים על סולידריות הם חסרי משמעות אם אנשים מסויימים מתעקשים להיתקע על אפלייה עדתית משנות החמישים, כשכבר כמה עשורים שההון-שלטון הישראלי (אשכנזי ומזרחי כאחד) דופק את כלל אזרחי ישראל (אשכנזים ומזרחיים כאחד). שכונות המצוקה והפריפריה הם כבר מזמן לא עניין עדתי, גם אם הדמוגרפיה שם מושפעת מההסטוריה. יש שם רוסים, אתיופים, אשכנזים ומזרחיים. וכולם סובלים מהמדיניות הכלכלית. אני שוב מזמינה אותך לדבר עם אורטל על סולידריות במקום עם יוסי.

    • אלכס מהדאנק הגיב:

      די עם הכבוד הזה כבר . כבוד , כבוד , כבוד… כל היום כבוד… שי@#$$ן הכבוד . בני אדם זה בני אדם . ואם החינוך זבל , וההורים שלו לא עוזרים , גם בן האדם יצא זבל , ולא בן אדם . ואם יש קומישר חינוך , שמנהל אינדוקטרינציה בשביל שימשיכו להצביע למפלגה הפאשיסטית שלו , שיבושם לכולנו , כי הוא נותן כבוד… לשלי , לביבי , לליבני , למופז… בלי להגיד גבלס… הוא עושה את זה הרבה יותר טוב… רק תזכרו , אחרי שיעיפו את ה"כושים" ל "כוש" , יהיה הרבה יותר קל להעיף את הערבים לערביה , ואת השמאלנים ל"שמאלאניה"…

  6. יובל הלפרין הגיב:

    לדעתי להאשים זה את זה בגזענות זה בזבוז אנרגיה וזמן חסרי תועלת. נניח שזה נכון, לכל אחד הגזענות שלו, אבל זה לא משנה את העובדה שלא אנחנו קובעים. במצב של המהגרים ובמצב של תושבי השכונות אשם השלטון, לא יוסי לא אורטל לא גלינה ולא אלה שצעקו עליה. עד שבאו שם רגב ושות' כמעט לא היו פעולות בנוסח קו קלוקס קלאן, וגם היום הבעיה העיקרית היא לא מעשי לינץ' אלא מצב חוקי ומשפטי שאוסר עליהם לעבוד! את זה לא קבע שום "אספסוף" ושום "צפונבון" ושום "לאומית יהודית-ערבית". כרגע כל מי שטוען שאינו גזען שיוכיח זאת על ידי מאבק בלתי מתפשר בעד שינוי חוקי ההגירה וההתאזרחות, כך שפליטים או מהגרים יוכלו לעבוד וליהנות מזכויות עובדים כמו עובדים ישראלים (לא שיש להם הרבה זכויות כיום). מי שירצה להישאר יהיה זכאי למסלול התאזרחות כמו שישראלים מתאזרחים בקנדה למשל; ומי שרואה עצמו סוציאליסט או סוציאל-דמוקרט או ליברל-הומניסט יפעל בטווח הארוך לצמצום הפערים בין חלקי העיר והמדינה השונים.

  7. שאול סלע הגיב:

    יוסי גורביץ לא צריך להיות בסדר היום של המאבק המזרחי.

    יוסי גורביץ לא ניסה לאנוס על אף אחד את הדת הציונית-אשכנזית ולא מנסה להפוך אף אחד ליהודי חדש.

  8. סתם אחד הגיב:

    כקורא ותיק, תורם לבלוג (לא שזה רלוונטי לשום דבר), ליברל, ואיש שזכויות אדם ואזרח הם בנשמת אפו – התאכזבתי (כן, כן… אני יודע, זאת בעיה שלי, לא שלך!). לקחת נושא סופר-חשוב והפכת אותו לתחרות הטלת רפש בינך לבין דמות שולית וחסרת משמעות, כאחרון הטוקבקיסטים. It is so beneath you, Yossi.

  9. שרון הגיב:

    זו היתה טעות מצידך להכנס באורטל בן דיין. אחת מהאמיצות והמבריקות ביותר שקיימות במחשבה הישראלית היום. טענתך שאתה לא מכיר אותה היא עוד נקודה לחובתך. אחרי שהזדעזעתי מחילופי הדברים בין שני כותבים מוערכים, נרגעתי והבנתי שהסוף אכן קרוב. תודה שפקחת את עינינו. אתה אכן כותב ברוך כשרונות, ועל כן גם בנפילתך הצלחת לחשוף עוד טפח מהאמת. תודה.

    • נירה הגיב:

      עירית לינור על בריון במדי צה"ל שמכה בחור דני שמפגין נגד הכיבוש: "יהודי חובש הכיפה שנראה כאחד הבעלים של העיירה ומולו הדני זהוב השיער עם מראה ההיטלר-יוגנד".
      אורטל בן דיין על אספסוף שתוקף עולה מרוסיה שמפגינה נגד גירוש פליטים: "אישה אשכנזיה לבנה שמולה שחורים שמנסים להסביר לאישה הלבנה על מצוקת התושבים ולקבל אמפתיה".
      ממש כמו היהודים המקצועיים שמזדרזים לזעוק "אנטישמיות" כל פעם שנדמה להם שמישהו מעביר ביקורת על יהודי, כך המקופחת המקצועית הזו מזדעקת "אפלייה" כל פעם שנדמה לה שמישהו העביר ביקורת על מזרחי. אם זו אכן "אחת מהאמיצות והמבריקות ביותר שקיימות במחשבה הישראלית היום", זה אחד הדברים המדאיגים ביותר ששמעתי לאחרונה, וזה אומר לא מעט.

      • חיליק הגיב:

        לאור ההיסטוריה של לינור עם בן דיין, די משעשע שבחרת בה כדי להדגים את הטענה שלך.

        ולעניין: אמיצה? אולי במובן שבו מנחם בן הוא אמיץ. מבריקה? נו באמת.

  10. ארנון הגיב:

    לא יאומן איך אנשים כל כך נהנים להוציא את השד מהבקבוק.אני חוזר אל הפוסט הקודם, רואה שם ביקורת חריפה על התנהגות תושבים מהשכונות (שכמו שציין ראסול אינם הגדרה סינונימית למזרחיים) שמפנים את זעמם העיוור והנוראי כלפי שמאלנים ופליטים. ואז התגובות ההיסטריות של אורטל והמגיבים כאן. תחזירו אותו לבקבוק ותחזרו לדון בבעיות האמיתיות – טיפול בבעית הפליטים ובהזנחת השכונות.

    וליוסי – אף פעם לא מיותר להזכיר את יהודה עמיחי ו"במקום בו אנו צודקים" שלו. יצאת צודק, אבל לא קידמת שום פיתרון.כל הדברים הסופר חשובים שהזכרת בפוסט הקודם – התנהלותו של אלי ישי ומעורבותה העמוקה של ישראל בנעשה באריטריאה – נבלעו בתור הרעש הגדול. בטוח שתלמד מכך.

  11. פרצופליחה בתולת הים הגיב:

    רגע רגע רגע רגע, שמישהו יסביר לי, אני שואלת בשיא הרצינות: כל הריב הזה התחיל בגלל הביטוי "תושבי השכונות"?

  12. יריב מ הגיב:

    יוסי, אני אברך בכוונה מהפן האישי לעקרוני.
    לא צריך להגן על מבצעי הלינצ'ים בתקווה, לא משנה מה מוצאם.

    העניין שבו אתה לדעתי נכשל הוא בהבנה של הרמיסה השיטתית של הזכות לקהילה ולביטחון של תושבי דרום ת"א הוותיקים – זכות שהצפונים משיגים באמצעים של הדרה כלכלית "טבעית" של כל מי שאינו מעמד בינוני-גבוה. ומן הסתם ככל שיורדים מטה בסולם הסוציו-אקונומי, עד בואך לחבורות שלמות של חסרי בית, הרי שהפשיעה עולה, והמרחב הציבורי הופך לקשוח ומסוכן יותר. לא בגלל צבע עור, בגלל רקע חברתי. אילו סיבות שאי-אפשר להתעלם מהם. ותושבי דרום העיר אוכלים את זה שנים מבלי שאנחנו – כולל אני – זעקנו מספיק לקליטה נכונה ומפוזרת יותר של הפליטים.

    זה כמובן לא מצדיק אלימות, אבל זה מסביר תחושה של היות עם הגב לקיר, שמוציאה תגובות פסיכיות מחלקם של אנשי התקווה. עכשיו אפשר לחשוב שאלו אנשים רעים, אלימים וגזענים מטבעם [האם זו לא תפיסה גזענית?] או להבין שהם במידה רבה תוצרי ההזנחה החברתית של ממשלות ישראל וגם קצת של ארגוני השמאל שהשקיעו בשכונות מעט יחסית.

    אני חושב שזניחת אנשי השכונות עושה רק רע לפליטים כי בטווח הארוך יהיו רבים שהאמפטיה שלהם תקהה כשהם מרגישים שבתמיכתם בפליטים=אימלול אנשי דרום העיר והשכונות.

    פראדוקס השותף שאינו רוצה להיות "גדול":
    נניח שאני מביא לדירת שותפים חסר בית שבלילות חורף קרים נשקפת סכנה לחייו, ועושה זאת בלי לשאול את שותפי לדירה ואף למרות התנגדותו [הוא אומר "אני לא אדם גדול כמוך, לא רוצה לעזור לו, יש עוד מאה כמוהו. עזוב אותי"]. ועוד אני משכן את אותו חסר בית במרפסת החדר של השותף המתנגד, כשחדרו כאיש עני יותר הוא הקטן והעלוב בדירה, וחדרי כאיש עמיד הוא הגדול. האם אני עושה פה מעשה מוסרי? אני באמת שואל.

    • יריב מ הגיב:

      אבוי, "אברח", לא "אברך" [סליחה כבודו האנטיתיאסט :]

    • ראסול הגיב:

      נו? ו? אז מה? אז שיפגינו בצפון תל-אביב ויפסיקו להצביע למפלגות ניאו-ליברליות, אין לאף אחד זכות לקהילה על חשבון אקסלוסיביות דמוגרפית ואין לאף אחד זכות להיות גזען כי "משתלטים לו על המרחב" וגם אין לו את הזכות לעמוד בשוק ולאחל למישהי שיאנסו אותה. בהקשר הזה גם המילה "אספסוף" היא אינה פוגענית במיוחד, אסופה של אנשים שמתקבצים סביב צמד לא מזיק במיוחד ומאחלים להם אלימות מתוך הבטחון שהעדיפות המספרית מקנה להם עונים להגדרה של אספסוף, מה עדיף? "המון?" מה ההבדל, האם הדיון פה הוא בקשר לקונטציות היסטוריות של המילה אספסוף? זה הפך להיות ה"צ'חצ'חים" החדש ולא קיבלתי את המזכר?.

      בסופו של יום כל הביקורת האמיצה מאוד שאני שומע כנגד הדעות של יוסי זה סוג של פולמיה פסבדו סוציאליסטית שכל הפעולות של "תושבי השכונות" הינן לגיטימיות כי ה"ממסד האשכנזי-קפיטליסטי דפק אותם". תפתח את העיניים, תושבי השכונות הם לא הפרולטריון חסר הישע שזקוק להגנתך, אלו הפליטים אותם הם רוצים "לגרש מהמרחב שלהם".

      • ראסול הגיב:

        my,
        בעצם,

        אם יש לאנשים זכות ל"קהילתיות מתגוננת" אז אני מניח שאפרטהייד לכל סוגיו הוא לגיטימי לחלוטין…

      • יריב מ הגיב:

        ראסול,
        ממש לא אקסקלוסיביות, בתור מי שגר בדרום ת"א שנים והכיר ועבד עם הקהילה האפריקאית אני יכול לומר לך שרוב היחסים היו תקינים עם התושבים הוותיקים עד להגעת המאסות של הפליטים בשנים האחרונות.

        הכמות האדירה של חסרי בית ופרנסה, שמטבע הדברים מסתובבים במרחב הציבורי ומעורבים בפשיעה זעירה כדי להתקיים – ולעיתים גם בפשיעה קשה יותר – היא זו שהביאה לנקודת הרתיחה. והזנחה ממשלתית יצרה את זה. הקהילה בדרום ת"א נפגעה מכך קשות, בעוד שליברלים שנפגשים במרחב הוירטואלי או בבתי קפה, או גרים באזורים שעוברים סינון (אקסקלוסיביות) על בסיס סוציו-אקונומי, לא חווים את הפגיעה בזכות לקהילה, שאיננה בכלל אקסקלוסיביות או אפרטהייד [אפשר לקחת אותה לשם, אבל גם את עיקרון השיוויון אפשר להפוך לסטאליניזם, כל עיקרון ניתן לעוות]

        • ראסול הגיב:

          תושבי השכונות (ויסלחו לי הרגישים) מעורבים בפשיעה גם הם בעצמם. כל מה שכתבת בתגובה שלך (כולל ההשוואה לסטאליניזם כאילו סטאלין היה הוגה דעות מרקסיסט ראוי להתייחסות וכאילו מארקס הוא ממציא השוויון) קיבל התייחסות בתגובה המקורית שלי.

          אם הסינון במקרה הצפון תל-אביב הוא "טבעי" זה עדיין לא אומר שהוא לגיטימי, והוא לא הופך את הדרת הפליטים ליותר לגיטימית בעצמה.

          • סתם אחד/האחד הגיב:

            הבעיה של תושבי השכונות(אגב,חלקם אנשי עבודה מוצלחים ביותר),היא שלצערם אינם ישות נפרדת מתל אביב כך שבעוד בת ים וחולון השתקמו פלאים ,נוח לעיריה להנציח את העוני בדרום תל אביב כדי להמשיך לתמוך בחלקים הצפונים שלה.
            טוב היה אם יפו ,דרום תל אביב ומזרח י-ם יהיו רשויות נפרדות.

    • חיליק הגיב:

      רק שישראל חתומה על אמנת הפליטים, כלומר – בחוזה השכירות שלך ושל השותף כתוב במפורש שאתם צריכים להלין אצלכם חסרי בית. אתם חתמתם על זה.

      • יריב מ הגיב:

        חיליק, אתם זה אליטה פוליטית קטנה. תושבי שכונת התקווה לא חתמו על "אמנת הפליטים", אז פורמליסטית הם מחוייבים להתחייבויות המדינה, אבל זה שדווקא עליהם, שלא היו חלק מהכוח הפוליטי העיקרי (בוודאי לא בעת ראשית המדינה שאז חתמו על האמנה) נופל הקושי שבקליטת פליטים הומלסים הוא הדבר שאינו צודק.

        אני כן בעד לקלוט פליטים, שיהיה ברור

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          וזה שהתושבים הוותיקים בארץ היו צריכים לקלוט את אבותיהם של תושבי שכונת התקווה זה כן צודק? מישהו שאל אותם? אם היינו מחילים את הקריטריונים של תושבי דרום ת"א בשנות החמישים, רובם לא היו היום בישראל.

    • סתם אחת הגיב:

      כי אתה מאלץ מישהו אחר לשלם על ההחלטות שלך ונדיב על חשבונו ולא על חשבונך. בתור עורכת דין אעיר כי לא רק שזה לא מוסרי זה גם לא חוקי.

      אבל לא זה הויכוח: די ברור שכרגע תושבי השכונות המוחלשים הם המשלמים את המחיר כל "קליטת" הפליטים אצלנו ודי ברור שזה ממש לא בסדר. אגב: השכבות המוחלשות משלמות הרבה מחירים אחרים עבור הטבות ו/או אידיאולוגיות של שכבות או מגזרים מבוססים מהן. השאלה היא מה היא התגובה הלגיטימית על אי הצדק הזה.
      אם אחזור לדוגמא שלך: האם אתה חושב שזה יהיה בסדר ששותפך העני יכה את חסר הבית שהכנסת, יקח ממנו את רכושו הדל או יזרוק אותו החוצה כאשר בחוץ משתוללת סופת שלג? לדעתי ברור שהתגובה של שותפך צריכה להיות מופנית אליך ולא אל חסר הבית וברור שגם כלפיך אסור לו לנהוג באלימות.

  13. עמית הגיב:

    יישר כוח יוסי גורביץ'. יושר ואומץ זה חשוב, כשצריך להתמודד עם גזענות חשוכה במסווה של הומניזם.

  14. מספר 666 הגיב:

    ידיד עורך דין העריך שבהתאם לתקדים אורטל בן דיין שבו עורכי הדין הישיגו כשלושים אלף ש"ח בגלל השימוש במילה "זונה " בצורה מעליבה ומשפילה ומזלזלת כנגד אורטל בן דיין ,הרי אפשר יהיה להשיג לפחות מינימום הסכום הזה וכנראה הרבה יותר על כל השימוש גזעני מעליב ומשפיל במונח "אשכנזי " על כל נגזרותיו וכל מונח גזעני אחר בפוסטים שאליהם התייחס גורביץ.
    יש לקחת בחשבון שהמדובר בכמה שימושים שונים ועל כל אחד מהם אפשר לתבוע כסף בסך אלפי שקלים.
    גורביץ לתשומת ליבך.

  15. ראסול הגיב:

    "למי אתה קורא אספסוף יא מאונן"

    ובכן…

  16. פטריוט הגיב:

    אכן מדובר פה באפליה בוטה!
    נכנסתי לעמוד של הגב' בן דיין ולא הבנתי מה זיכה אותה בפוסט שלם. אני תובע את עלבונם של שאר הטוקבקיסטים ב YNET! או ש שתקדיש פוסט שלם להתמודדות עם האשפתות של כל אחד ואחד מהם או שאתה יוצא גזען מדיר שוביניסט קולוניאליסט הומופוב ואוטואנטישמי.

    יוסי, הרבה פעמים אני לא מסכים אתך ולפעמים אפילו לא מעריך את הדעות שלך אבל אני ממש לא מבין למה החלטת היום להתחיל לשחק בקקי.

  17. פטריוט הגיב:

    צודקת! לא מדובר באספסוף אלא במייצגים האותנטיים של תרבות המזרח המפוארת. מזלם של אלו שהפכו אותי לדור שלישי מהצד הזה שאינם בחיים יותר ושאינם נאלצים לשמוע את השטויות האלה ולהבין שכנראה השטויות האלה עלולות אשכרה להשפיע על המדינה שהם כל כך העריצו.

  18. דניאל הגיב:

    אני לא מאמינה שנפלת לחרא הזה
    זו פעם ראשונה שאני לא קוראת טקסט שלך עד הסוף
    לפני חודש שהיא נכנסה באיזו בחורה כולל תמונה וצילום מסך שלה כי כתבה שמעדיפה סוגנים על פני תושבי השכונה ועשתה עליה הלאום הבנתי שהבחורה ביץ' בלי קשר למיזרחיותה. צריכה קהל ופידבקים גם אם זה על חשבון להרוס למישהי ת'חיים
    אתה מספק לה את הסחורה- תשומת לב.
    נפלת

  19. שי הגיב:

    מה אשכנזי בעיניי… אמממ… לכתוב על מי שמטיב לנצל את חופש הביטוי שסברנו בטעות ששמור עד כה רק לאליטה מסוימת… ואולי גם להאשים בגזענות ולעשות זאת, באופן לא מפתיע במיוחד, בשם הגזענות.
    לא יודע מי הכותב או מי זו גב' בן דיין, אני רק יודע שצביעות היא לא למרבה במחיר והשוק בהחלט פרוץ.

  20. אשכנזיה הגיב:

    ווהו, דה פאק, איז אורטל בן דיין?

  21. יובל הלפרין הגיב:

    אתמול הייתי בבָּר של אָמִין ברחוב אצ"ל, שנבזז והושבת בפוגרום האחרון.
    אמין זקוק לסיוע, כי הוא נטל הלוואות כדי לפתוח את הבאר וכעת הבָּר הושבת.
    כל תרומה תתקבל בברכה.
    אנא פנו בהודעה בפייסבוק ל-Alex Cohn
    אודה לכם אם תפיצו.

  22. ד.ר הגיב:

    עכשיו כשהאבק שקע קצת, הגיע הזמן לשאול: מה זה מכספתים?

  23. ראסול הגיב:

    אני לא יודע למה אני כל כך מתעניין בסאגה הזאת אבל לא יכולתי שלא לתרום איזו מיני דקונסטרוקציה לצמד הטקסטים הפרוגרסיביים הנ"ל של אחת, אורטל בן-דיין:
    "Ortal Ben Dayan לכתוב על מזרחים: "שמאל בעיני עצמם"
    6 hours ago · Like · 3
    Ortal Ben Dayan לכתוב עלי "אחת, אורטל בן דיין" יעני, מי זאת הפרחה הזאת?
    6 hours ago · Like · 2"

    בטקסטים המובאים לעיל הגברת בן-דיין מפגינה סימפטומים של נרקסיזם, באופן די מופגן היא מתעקשת להכיל את כל מה שנאמר "עליה" ועל "דעותיה" כאל אמירות כנגד כלל הציבור המזרחי שמאפיינות את כלל הציבור האשכנזי. הנושא אינו מטריד רק בגלל הכשלים האונטולוגים שעושה גברת שהיא למיטב הבנתי מרצה לסוציולוגיה, הנושא מטריד במיוחד מכיוון שהגברת מבלבלת בין הסובייקט שהיא מהווה לבין הציבור שהיא מתיימרת לייצג, מדבריה של הגברת בן-דיין ניתן להבין שכל ביקורת או אפילו "התקפה" כלפיה יכולה לנבוע רק מגזענות ויותר מכך, היא גזענית בפני עצמה.

  24. Dave הגיב:

    הייתי מוכן שיגיעו לשכונה שלי 1000 מכל דבר. אשכנזים ,מזרחיים, סודאנים, אפילו ערבים (השמועה אומרת שגם הם בני אדם).

    אני גר ליד אנשים ״כמוני״ כי כך בחרתי, וב״כמוני״ אני לא מתכוון לגנים, אלא לאופי. השכנים שלי מכל הגזעים והמינים והדתות וחולקים אופי דומה מבחינת העדפות ותרבות.

    אף אחד לא ״הביא״ סודאנים לדרום ת״א. הם גרים שם כי הם לא יכולים להרשות מקום אחר. אם אתה גר בשכונת עוני, יגורו סביבך עניים. כנראה שזה לא הפריע לך כל עוד הם כולם ״כמוך״. באופן אישי לא הייתי מתקרב לשכונת התקווה עם או בלי סודאנים, אבל זה הטעם שלי.
    ובחייאת אל תתחיל להתבכיין על חוסר ברירה. יהודים במדינה הזו נולדו עם הזדמנויות שוות, אין שום תירוץ היום להיות עני. כל מי שהיה חשוב לו לצאת מהתקווה לצפון העיר עשה את זה.

  25. כורדי ירושלמי הגיב:

    והכי עצוב זו הגזענות האנטי-מזרחית הלא מודעת שלה, שנראה לי שהיא גדולה אפילו מהגזענות האנטי-אשכנזית שלה. נראה שמזרחים, אצל בן-דיין, לא יכולים באמת לשאת באחריות למשהו, להיות צודקים או להיות טועים, כמו שאר בני-האדם. אפילו כשהם עושים לינץ' צריך "להבין אותם", המסכנים האלה, שלא אחראים למעשיהם, שלא באמת מבינים מה הם עושים, שאין להם רצון משלהם והם תמיד כלי-משחק בידי האשכנזים, שרק להם יש מונופול על האפשרות לחשוב ולפעול. היא כל-כך גזענית נגד מזרחים ואפילו לא שמה לב לזה. אני כמזרחי נעלבתי ממנה. אם פעם אחטא בגזענות או באלימות, אני מצפה שיתייחסו אליי כמו כל אחד אחר שחטא בדברים כאלה. שלא "יבינו אותי". שיתייחסו אליי כאדם בוגר האחראי על מעשיו, ולא יניחו שרק בשל היותי מזרחי, אין לי רצון משלי, ובסופו של דבר עשיתי את מה שעשיתי בגלל מישהו אחר.

טראקבקים/פינגבקים

  1. חרושת שנאה משומנת היטב | העוקץ
  2. על תסמונת העיוורון הנרכש | העוקץ
  3. תודעה כוזבת » ארכיון הבלוג » בכל העניין המזרחי יש איזה אבסורד*
  4. מחול האולפנה | החברים של ג'ורג'
  5. על תסמונת העיוורון הנרכש « המבוקש מס' 2