החברים של ג'ורג'

זעם עיוור

(הפוסט הזה מבוסס בחלקו על פוסט שפרסמתי אמש בעמוד של הבלוג בפייסבוק, שכרגע לא מוצג שם – אם כי אחרים אומרים שהם רואים אותו.)

הגעתי להפגנה של בן ארי בשכונת התקווה היום. הצטרפה אלי החברה שלי, גלינה. בן ארי הסית והסית והסית, בסגנון שקשה להחליט אם הוא יותר היטלראי או יותר שטרייכרי – מוטיבים של עשיית צרכים חזרו בדברים שלו ללא הרף – ובאיזשהו שלב גלינה התפוצצה וצעקה בתגובה משהו משלה. תוך דקות ספורות היא היתה מוקפת באספסוף זועם של כעשרים איש שקילל אותה, שהורכב בחלקו הניכר מנשים. מישהי שלפה תרסיס גז מדמיע, וקללות גזעניות ומיניות הוטחו בכיוון שלה ללא הרף. שוב ושוב איחלו לה שסודאנים יאנסו אותה, שאלו אותה אם היא שוכבת עם סודאנים. ילד בן 10-11 צרח עליה מטווח אפס שמה שהיא צריכה זה "זין של כושי." דיוויד שין צילם את כל העסק בווידאו, נראה מה יצא מזה.

שנאה. שימו לב לתרסיס הגז המדמיע.

מצדי, הייתי עסוק בעיקר בנסיונות לגרור אותה החוץ משם, ובהדיפת הידיים שנשלחו לכיוונה – היו המון מהם. היו גם יריקות. בשלב מסוים, כשבן ארי והקרקס הנודד שלו הלכו הלאה, הגיע שוטר לגלינה ולחש לה שהם מסתלקים משם וכדאי שגם היא תסתלק.

in your face

ניסינו לצאת, האספסוף צהל שעוצרים אותה, היו עוד יריקות וקללות. מישהי ניסתה לכוון בעיטה לראש של גלינה, מאחוריה, ואני בלמתי את הבעיטה בנהמה. היא חייכה. בדרך לתחנת הרכבת הותקפנו, פיזית ממש – מהלומות – על ידי איזה בריון, ואני, שניסיתי לעמוד בינו לבין גלינה אחרי שהוא הכניס לי איזו לאטמה בגב, החלטתי שאם הוא מנסה להוריד עלי עוד מכה, אני מכניס לו את החלק המתכתי של המצלמה ללסת ולוקח את הצ’אנסים שלי עם המשטרה.

in your face 2

זה לא קרה, הוא הסתלק, אנחנו המשכנו ללכת במהירות לעבר תחנת הרכבת, כשבכל כמה מטרים מישהו מקלל את גלינה. קבוצה של בני תשחורת צעירים המתינה לנו ליד התחנה, הרבה קללות מיניות, אחת מהן ניסתה להפיל את המצלמה של דיוויד. די ברחנו משם. אספסוף בני תשחורת, מנסה להתחמק מהמצלמה.
אז ככה נראה אספסוף יהודי גאה ועילג. גלינה חשבה שהיא תוכל להתווכח איתם, וניסתה, אבל אי אפשר להתווכח עם עשרים אנשים שצורחים עליך ללא הרף. בהתחלת ההפגנה, היתה איזו פסיכית שצרחה בכל פעם שעברו פליטים באזור "הנה הם, הנה הם, למה אתם נותנים להם ללכת."

זו הפעם הראשונה שראיתי המון מוסת וזועם מאז 1988, ואז הייתי צעיר וטיפש. זה מפחיד, מפחיד מאד. אין עם מי לדבר: אין מקום לטיעונים. הגזענות מפעפעת, והיא חוסמת כל דבר אחר. המפחיד ביותר היה שבעצם עשו לגלינה מה שהם טוענים שהפליטים עושים להם – ואף אחד, חוץ מאדם אחד, לא קם להגן עלינו. היינו בשוק התקווה, לעזאזל. מקום פומבי לגמרי, ואם מישהו רצה להגן עלינו, ואני רוצה להאמין שהיו כאלה, הוא פחד.

מאוחר יותר חשבתי שאיזה מזל שאף אחד מאיתנו לא נפל. זה היה יכול להיות אות להסתערות כללית, ואז אני לא יודע באיזה מצב היינו יוצאים משם. נאמר זאת כך, יונית: אחרי אתמול, אני מעדיף פליטים סודאנים על פני יהודים גאים. הם מפחידים אותי פחות.

[***]

ואחרי ההלם והפחד, כמה נסיונות להבין מה בעצם קרה שם. את הטענה שמהגרים אפריקאים הביאו עמם גל פשע לשכונת התקווה והטילו עליה טרור אפשר לפטור ב"כלבתא, במטותא." הסטטיסטיקה מוכיחה שוב ושוב שגל הפשע הזה קיים רק בדמיונם של הפוליטיקאים המלבים את השנאה, שבן ארי מנסה להתבלט ביניהם. ושאף אחד לא יספר לי כאילו התקווה היתה גן עדן של עניים צנועים ושמחים בחלקם לפני שהפליטים הגיעו לשם: חייתי שם שנתיים, ב-2005-2007. ראיתי את האנשים, את המצוקה, את הפחד בלילה, את היעדר התשתיות, את השטפונות עם כל חורף.

קודם כל קיימת המצוקה הכלכלית, שלא מאפשרת לאנשים ללמוד או למצוא את הדרך לצאת מהחיים האלה. מעליה קיימת הגזענות היהודית: התפיסה של עם נבחר מכל העמים – "כל יהודי הוא בן של מלך." יהודים גאים הם, במקרים רבים, אנשים שהדבר היחיד שהם יכולים להתגאות בו הוא יהדותם, שמבחינתם מצטמצמת באלמנטים שמצהירים על עליונותם. את המכה חטפתי אחרי שעניתי בשלילה על השאלה אם אני יהודי.

הנאומים של בן ארי, ושל אחרים, שלהבו את הקהל. בן ארי דיבר על סודאנים שמשתינים, לטענתו, על בתי כנסת, כלומר מחללים את קודשי היהדות במיוחד מבחינת אנשים שלא זוכרים איך נראה בית כנסת מבפנים. נואם אחר, לא קלטתי את שמו, צווח שהסודאנים לא מגיעים לכאן במקרה: זו מזימה שטנית של מדינות ערב שמטרתה להכניס גיס חמישי לישראל, שיקום לסייע להם במלחמה הבאה.

גזענות, במיוחד גזענות פעילה, רווחת בקרב אנשים שהחיים דפקו אותם. זו תיאוריית קונספירציה מועילה מאד: אתה לא אחראי לכשלונך, מישהו אחר אחראי לו. הגיע לך יותר, מגיע לך יותר, אבל כוחות אפלים מונעים ממך את מה שמגיע לך. יהודים, בונים חופשיים, קומוניסטים, צבאות נסתרים של מוסלמים, הקרן החדשה לישראל (שם שחזר שוב ושוב על ידי האספסוף.)

והשילוב של כל זה פוטנטי מאד. קל מאד – אפילו מיכאל בן ארי, שאיש מעולם לא טען שהוא הגבינה החדה במזווה, מצליח – לשכנע גזענים שזרים שנכנסים לשכונה שלהם באים לגזול את העבודות שלהם, לתפוס את מקומם ולנשל אותם ממה שבכל זאת היה הבית שלהם במשך עשרות שנים, לבעול את נשותיהם. זה קל, וזה קורה.

זה קורה כי ההסבר האמיתי מסובך יותר, והוא מצריך חשיבה כלכלית. בן ארי נאק אתמול שלא מדובר ב"שכבות מוחלשות", משום שיש להן מסורת עתיקה וחינוך מוצלח מבית. הביטוי "מוחלשות" מיועד להחליף את הביטוי "חלשות", כדי לציין את העובדה שהחולשה הזו איננה מקרית, איננה גזירת גורל, אלא תוצאה של פעולה אנושית – על מידת הכוונה שבה אפשר להתווכח, אבל זו פעולה אנושית. לא עיריית תל אביב ולא ממשלת ישראל מעולם לא השקיעו בשכונות העוני שלהן את המשאבים הנדרשים כדי לשפר אותן. פעם, מזמן, מנחם בגין הוביל את פרויקט שיקום שכונות, שלפני שהפך למחלבת כספים עבור אנשי הון-שלטון כמו דודי אפל היתה בו הבטחה גדולה.

לא במקרה מנסה בן ארי לגרום לתושבי השכונות להתנער מהביטוי "מוחלשות." הוא עשוי לגרום להם לחשוב מעל לרמת הדם והאדמה. את פרויקט שיקום השכונות החליף פרויקט אחר, פרויקט כיבוש הגדה המערבית, שכדי לשמר אותו היו ממשלות הימין מוכנות לשמן את החרדים. השבוע הודיעה הממשלה שהיא מתכוונת להעלות את המע"מ – המס הרגרסיבי ביותר, המס שפוגע במיוחד בעניים – ל-17%, ושהיא מתכוונת להטיל מע"מ גם על פירות וירקות, מהלך שנתניהו כבר נכשל בו. כלומר, החיים של תושבי שכונת התקווה הולכים להיות יקרים יותר. תוספת למשכורת הם לא יקבלו. במקביל, באותו היום, הועבר חוק שמאשר פטור ממס על תרומה ל"התיישבות." זהבה גלאון ציינה היום שביממה האחרונה אישרה הכנסת העברת 161 מיליונים למוסדות חרדיים, 1.7 מיליונים ללשכת האנס קצב – מה, לעזאזל? – אבל סירבה להעביר 4.2 מיליוני שקלים למניעת סגירת מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית.

זו המדיניות של ממשלת ישראל כבר 35 שנה, להוציא תקופה קצרה של ממשלת רבין השניה: להקים מדינת רווחה, אבל בגדה. לממשלת ישראל הגדולה אין כסף לתקציבי רווחה בישראל הישנה, היא עסוקה כל כולה בקביעת עובדות בשטח שמעבר לקו הירוק. כדי לקבוע עובדות בשטח, צריך להביא כמה שיותר מתנחלים. המאגר האידיאולוגי, בסופו של דבר, מדולדל. צריך לפתות את האנשים לעבור לשם. רוצים מדינת רווחה? בבית אל יש.

ולכן הסיסמה "כסף לשכונות ולא להתנחלויות" הצליחה כל כך, כשעוד דיברו על זה. ולכן בן ארי לא רוצה שהשכבות המוחלשות יבינו שהן מוחלשות. כי אם זה יקרה, אם אפשר יהיה לדבר מעבר לשכבות השנאה והגזענות, אפשר יהיה להסביר איזה תרגיל הונאה ענקי מתבצע כאן, איך מתבצעת מחדש חלוקה מחדש של הרכוש בישראל: קודם כל, כמובן, לוקחים האוליגרכים את חלקם – אבל אחר כך מגיע תורם של המתנחלים. מיכאל בן ארי, כמו המסיתים האחרים – ראש וראשון להם המסית הלאומי בנימין נתניהו, ומחרה ומחזיק אחריו אלי ישי – לא רוצה שהשיחה תפנה לשם. טוב לו כשהיא עוסקת בהטחה החוצה של המרמור והזעם.

ויש שם מרמור וזעם. בקהל נשמעו קריאות גנאי כלפי בנימין נתניהו ואשתו. בן ארי ניצל אותן היטב, וקרא לשרה נתניהו לאמץ פליטים בעצמה. לא בטוח מה מזה יחזיק עד הבחירות, ואם המצביעים בתקווה – אלה מהם שמצביעים – לא יחזרו לחיק הליכוד. בן ארי מהמר שהוא יוכל לקושש שם כמה וכמה קולות: הוא הקים לשכה פרלמנטרית בסמוך.

מיכאל בן ארי, אתמול. משמאלו פליט מודאג למראה

[***]

ואחרי הניתוח השכלתני, נשארות הקללות וההטרדות המיניות, האיחולים לאונס, הפנטזיות על מין תוך חילול כבוד הגזע. כל אלה מעידים על שנאה גדולה, לא רציונלית, למי שמעז לחשוב מחוץ לקופסת הדם היהודי, תוך טענות בלתי פוסקות שמדובר באנשים שמונעים מבצע כסף. היכולת שמישהו חושב אחרת ממך, שיש לו ערכים אחרים, כלל לא עולה על הדעת. התקפות אלימות, שאך במקרה לא הסתיימו ברצח, כנגד פליטים, כבר התרחשו; ילדי פליטים בתקווה כבר זקוקים לליווי בימים שבן ארי ואנשיו זוחלים אל מתחת לאבנים שלהם. אל תופתעו כאשר השנאה שמופנית כלפי שמאלנים (ובמיוחד שמאלניות) תהפוך גם היא לאלימות.

הערה מנהלתית: ביומיים האחרונים התקבלו שתי תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

98 תגובות על ”זעם עיוור“

  1. ש.ב הגיב:

    כמה אנשים היו בהפגנה של בן ארי?

    • ygurvitz הגיב:

      הוא הביא איזה 10-20, הגיעו עוד משהו כמו חמישים, להערכתי. אבל הם יצאו בתהלוכה כשאנחנו עוד נתקענו שם, אז אני לא יודע כמה הם היו בסוף הדרך.

      • ש.ב הגיב:

        אוקיי. מה הסיפור של התמונה השלישית? לא רצו להצטלם או ספריי באוויר?

        • ygurvitz הגיב:

          ניסו להתחמק מהמצלמה. יש כיתוב תמונה 🙂

          • ש.ב הגיב:

            אני לא רואה אותו.

            אגב, אני לא קונה את הסיפור של כסף לשכונות ולא להתנחלויות. אני לא בטוח שהסלוגן עבד אי פעם (האם מרצ קיבלה קולות מהשכונות כשהשתמשה בו?).

            חוץ מזה, נראה לי שאנשים בשכונות חושבים – בצדק – שעם פינוי ההתנחלויות הם לא יקבלו את הכסף שזורם משם אלא את האנשים שפונו משם, שלרוב הגיעו מהשכונות במקור.

            וכמובן שלהגיד כסף לשכונות ולא להתנחלויות זה אותו דבר כמו להגיד של יהיה כסף כל זמן שיהיו התנחלויות וברמן אין סיבה מיוחדת שמישהו יקנה דיל כזה.

            • ש.ב הגיב:

              תיקון חצי משפט אחרון:שלא יהיה כסף כל זמן שיהיו הצנחלויות ובאמת אין סיבה שמישהו יקנה דיל כזה.

            • MuyaMan הגיב:

              שים את העכבר מעל התמונה לשתי שניות.

            • יעל הגיב:

              כסף לשכונות לא מיועד להביא מצביעים למר"צ. רק הליכוד חושב שכסף נועד לקנות מצביעים, ובייחוד אם הוא בא יחד עם הסתה.

              • ש.ב הגיב:

                אשכרה. הרי במלאכים הלבנים הטהורים של מרצ מדובר. מה לעזאזל חשבתי לעצמי?

    • ygurvitz הגיב:

      תודה.

    • יאיר הגיב:

      תודה נתאי,פוסט מצוין וחשוב. וכמובן תודה יוסי ואני מצטער שזה מה שנאלצת לעבור שם. התמונות שמשדרים עכשיו מהפגנה שיש שם היום לא מעודדות, ואני כבר לא מדבר על התושבים, אלא על סתומות כלום ושום דבר כמו מירי רגב הנעל, ורונית תירוש שעליה באמת כבר חבל לדבר.

  2. יותם הגיב:

    There are none so blind as those who refuse to see.
    הבעיה במקום הזה היא לא הממשלה כמו שהיא האזרחים.

  3. אלעד הגיב:

    כמו שכתבתי לך אתמול: עשיתם מעשה אמיץ מאד ומטופש מאד. עם כזו רמה של הסתה ושנאה, יכולתם למצוא את עצמכם מוכים למוות על ידי המון מוסת. על פחות מזה כבר מתו אנשים.

    ההיגיון של פעולה כמו שעשית אתמול היא לנסות להשיב את השפיות לאנשים, אבל במקום כזה, בנסיבות כאלה, שפיות והיגיון אינם דרים. ולכן, לקחתם סיכון עצום בניסיון להציל מעט מהדמוקרטיה הישראלית, אם בכלל אפשר לדבר על כזה דבר עוד.

    אגב, האם היה אישור להתקהלות הזו? האם אפשר לברר את זה עם משטרת ישראל? למיטב זכרוני, החוק דווקא מחייב לקבל אישור עבור הפגנה, שיש בה נאומים של פוליטיקאים ותהלוכה. אם לא, יש לחקור את זה ולהנגיד את זה למצב של הפגנות מחאה אחרות בארץ.

    ברוכים הבאים לשנת 1933, 1934 או 1935. או שמא זה כבר 1938, כמו שביבי טוען, ממש לפני ליל הבדולח, אלא שגרמניה זה לא איראן.

  4. אסףר הגיב:

    והנה תופעה בלתי-צפויה של מדינת הרווחה בשטחים שמקשרת בין שני חלקי הרשומה:

    "מסתנן" הותקף ע"י גז מדמיע בבית-אל . אתר "הקול היהודי" כותב:

    "נראה שיש כאלה החוששים מהתפשטות התופעה ליישובים ביהודה ושומרון […]"אין לסודנים מה להפסיד", מסביר תושב היישוב, "ברגע שיבחינו המסתננים שטוב להם פה, הם יבואו בכמויות"

    http://www.hakolhayehudi.co.il/?p=11846

  5. תומר הגיב:

    צריך לומר שמה שקורה היום עם הימין והפליטים הוא מימוש הפנטזיה של מה שהיו רוצים לעשות לפלסטינים ואולי, מי יודע, חזרה גנרלית.

  6. שחר.ב הגיב:

    דני גוטווין ויהודה שנהב טוענים שהתנחלויות איפשרו לחלק משכבות המצוקה לחוות מוביליות מעמדית, ולכן לתושבי השכונות יש קרובים בהתנחלויות והסיסמא כסף לשכונות ולא להתנחלויות נתפסת כמאיימת.
    מיכאל בן ארי הוא דרך אגב דוגמא לכך: הוא נולד בשכונת כפר שלם בדרום ת"א, וחי כיום בקרני שומרון.
    בנוסף, העובדים הזרים וגם הערבים נתפסים כמי שמתחרים עם תושבי השוכנות על אותן עובדות ומשאבים.
    כלומר ההצבעות לכנסת ובדעות שלהם יש גם לא מעט חשיבה רציונלית.
    אין לי דרך ברורה איך אפשר לשנות את המצב, אבל כדי להתחיל לשנות אסטרטגיות ישנות.

    • חיליק הגיב:

      איך הם נתפסים זו שאלה אחרת, אבל פועלים פלסטינים עשו את העבודות השחורות שמזרחים עשו לפניהם, והפכו את האחרונים למנהלי עבודה. גם העובדים הזרים לא עוסקים בעבודות שישראלים, מכל עדה שהיא, עומדים בתור בשבילן.

      • שחר.ב הגיב:

        זה ממש לא נכון. העובדים הזרים למשל עוסקים: בגננות, בניקוי בתים ורחובות ועובדות נוספות שישראלים מהמעמד הנמוך עוסקים בהם.

  7. נירה הגיב:

    שכחת את נסיון הלינץ' בענתות? השנאה לשמאלנים (ובעיקר לשמאלניות) כבר מזמן הפכה לאלימות.
    אני לא יודעת אם אזרחי ישראל לא עברו כבר את נקודת האל-חזור. אני זוכרת שכשהייתי בת 11 שמעתי את כהנא נואם בשכונה שלי (מורשה ברמה"ש, שכונה שהוקמה עבור מפוני המעברה). אני לא זוכרת בדיוק מה הוא אמר, משהו על ערבים ועל צ'קים, אבל כילדה חשבתי שהוא נשמע טיפש ומדבר שטויות ולא יתכן שמישהו ייקח את הדברים שלו ברצינות. מאז למדתי שרוב האנשים בעולם הם לא כל כך אינטיליגנטים, והאנשים האלה (ולא רק הם) דווקא לוקחים דברים כמו שכהנא אומר מאוד ברצינות. ואחרי שמספיק אנשים לקחו את הדברים ברצינות – אני לא יודעת אם בכלל אפשר לעשות משהו כדי לעצור את ההחלקה במדרון.
    לפעמים אני עוד מצליחה לשמור על אופטימיות, אבל לאחרונה פחות ופחות.

  8. יעל שקד הגיב:

    אם תרצה לתרגם את זה לאנגלית זה יהיה מבורך.
    תודה רבה על הפוסט הזה.

  9. ליאת הגיב:

    גם אני שיתפתי אתמול, גם אצלי הכל נעלם בבוקר
    הכל מהפך מפחיד

  10. עדו הגיב:

    אחרי כל מה שעברת אתה יכול לשבת ולהקליד פוסט שלם, שכלתני ומנומק בלי שירעדו לך הידיים? אני חייב להסיר את הכובע.

  11. שיר הגיב:

    אנא תקנו את אפשרות הרישום לפיד, ואם אפשר אז גם הוסיפו יצירת קשר פרטית.

  12. מתן הגיב:

    אני לא בטוח שסיסמת "כסף לשכונות ולא להתנחלויות" מדויקת לחלוטין. ישנם עוד סיבות למצב הקשה של תושבי השכונות(בעבר ובהווה).

    אבל התנסותך האישית, מעלה תהיות רבות, ויותר מכול פחדים. הגזענות והאלימות מרימות את ראשם המכוער בקרב חלקים נרחבים בציבור הישראלי. הימים בהם אלימות(אפילו רצח חס וחלילה)של פליטים יזכו ללגיטימציה, מתקרבים בצעדי ענק. אני רק מקווה שהם עדיין לא הגיעו…
    תרומתי הצנועה למאבק בגזענות.
    http://smollamiti.blogspot.com/2012/05/blog-post_6775.html

    • יוגב הגיב:

      אחת מהסיבות הנוספות היא הנציגים, דוגמת שלמה מסלאווי, של השכונות שעלו על השיטה של בן ארי כמה שנים לפניו

  13. א.ה. הגיב:

    לפי YNET היו שם אלף מפגינים:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4233445,00.html

    הכתבה מזעזעת. בקבוקי תבערה על גני ילדים של ילדים סודנים, מעצר של 11 חשודים בחשד שתקפו עובדים זרים בתל אביב במספר הזדמנויות בשבוע האחרון (תוך שימוש באלות ובתרסיס פלפל), ועוד.

    אולי כדאי לשלוח את כל חמומי המוח הללו לבקר ביד-ושם. מצד שני – לא נראה לי שהם יצליחו להבין את המסר.

    • חיליק הגיב:

      שלח אותם לבקר ביד ושם, והם ייצאו מחוזקים באמונתם שעוד לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל.

    • שי ל הגיב:

      זו לא אותה הפגנה. יוסי הלך לאירוע שאירגון בן ארי, אתמול הייתה הפגנה נוספת וגדולה הרבה יותר. בהתאם לגודל האספסוף גם הרשה לעצמו הרבה יותר ויותר אנשים נפגעו.

    • anonymous moose הגיב:

      כשאני מדבר עם חבריי הלא-ישראלים (אמריקאים, דנים, ווטאבר) על פוליטיקה וישראל ואני רוצה לזעזע אותם ולשעשע את עצמי, אני מבקש מהם לנחש מהם לקחי השואה כפי שהם נתפסים בציבוריות הישראלית. הפטנצ'ליין הוא כמובן there will be no second holocaust to the jewish people.

    • בטטה הגיב:

      מתוך סקרנות גרידא וגם משעמום…חחח… הלכתי להפגנה זה עניין של 15 דקות הליכה מהבית.
      היו שם בשיא כ-3000 מפגינים .האווירה הלכה והתלהטה עם זרם הנאומים.אני שחשתי באווירה הזו מיהרתי לחתוך עוד לפני שבן ארי עלה לנאום.לדעתי הנאום שלו כפי שראיתי אחר כך באינטרנט היה השיא ולאחר להקת החימום שהייתה לפניו חלק מהקהל יצא לפרוע ולהשתולל.

  14. אני הגיב:

    הניסיונות העלובים שלך להכניס את השואה לכל פיסקה, עם כאילו קשר (או אם תרצה יונית, שקר) כלשהו,
    רק מראים שאין לך באמת משהו אמיתי להגיד כאן, מלבד ניסיון עצוב להסתה כנגד אזרחים מסכנים שאכן הן יהודים – אבל הבעיה שלהם זה הפליטים. הייתי עונה על כל שורה טיפשית לגופתה, אבל יש לי טיעון מנצח ממש כמו שלך.
    שואה.

    • יותם הגיב:

      אתמול עלו מנהגים לבמה, הסיתו לשנאה על פי גזע, ואז יצא המון משולב, שבר חנויות וביצע פוגרום באזרחים.

      אני ממש ממש שונא השוואות לשואה – אבל לא נראה לך שהפעם זה מתחמם? או שאולי המדינה צריכה לרכז את כל האפריקאים במחנות (כמו שקוראים לעשות) בשביל שזה יראה לך סביר?

    • יובל א הגיב:

      די כבר עם חסור היכולת להבין את הנכתב. גרמניה של שנותך ה-30 היא אולי הדוגמא המובהקת ביותר, ובטח המוכרת ביותר, לדמוקרטיה שחדלה.וההשוואה מתבקשת, מה לעשות.לא זו אף זו: היא מאירת עיניים. באמת.

      זה שאתה דוחה אותה בבוז כי אין תאי גזים זה דמגוגיה לשמה.הרשה לי לבשר לך: מין הסתם גם לא יהיו. אפשר להמשיך?

  15. רונית הגיב:

    אני מניחה שבהמקום שממנו באת -שכונת כפר גנים
    בפתח תקוה אין כאלה שמאכילים פליטים במרק.
    למה מאכילים מרק בלוינסקי ולא בכפר גנים?

  16. אבי הגיב:

    אני בכלל לא מצדיק את האלימות הזאת, אבל… את מחיר השאננות וחרדת הקודש לפוליטיקלי קורקט אנחנו כבר רואים באירופה. הסטטיסטיקה לא משקרת והפצצה הדמוגרפית מתקתקת.
    אילו היה מדובר באוכלוסיה שפויה שתרצה להשתלב ולקבל ערכים דמוקרטיים ומתקדמים אני מקבל אותם בברכה ושיהיו שחורים צהובים או חייזרים.
    אבל ידוע שזה לא המצב.
    מוסלמים זה מוסלמים זה מוסלמים.
    (כנ"ל גם לגבי חרדים.. אולי קצת פחות. אני מקווה שהם לא יפתחו אלימות של מוסלמים).
    די, אין מקום לנחמדות יותר

    • עודד הגיב:

      עכשיו נסה- יהודים זה יהודים זה יהודים

      גזענים זה גזענים זה גזענים

      חלאות הן חלאות הן חלאות

      די, אין מקום לנחמדות יותר
      (?)
      (!)
      (?)

    • חיליק הגיב:

      למה בעצם אתה כל כך בטוח שהמסתננים מוסלמים (ע"פ ויקיפדיה, בדרום סודן יש רוב נוצרי ובאריתריאה חצי-חצי)? והאם המתנחלים, החרדים ושונאי הזרים כבר קיבלו עליהם את ערכי הדמוקרטיה הפרוגרסיביים שלך?

      • גיל ב' הגיב:

        מה שמצחיק זה שלפי ההלכה מוסלמים דווקא עדיפים על נוצרים, שנחשבים פאגנים. אבל כנראה שנאת ערבים/מוסלמים גוברת גם על ההלכה.

        • אבי הגיב:

          אוקיי אוקיי.. שאלה היפותטית:

          בקצב בו מגיעים אלינו מוסלמים מסודן
          זו שאלה של זמן עד שהם יהפכו לאוכלוסיה שקרובה בגודלה לאוכלוסיה
          הערבית הקיימת אצלנו כיום.
          במידה ואחת או כמה ממדינות ערב פותחות במלחמה נגדנו..
          באיזה צד אתם חושבים שהם יתייצבו?

          • מני ל הגיב:

            אותה שאלה לגבי מהגרים רוסים בארה"ב בימי המלחמה הקרה. אנשים יתייצבו לצד המדינה שנותנת להם זכויות. אם ישראל תהיה מדינת כל אזרחיה כמו ארה"ב, לא תהיה שום בעיה. אבל ישראל מתעקשת להעמיד את עצמה בסכנה קיומית בשם השמירה על "טוהר הדם" היהודי.

          • איש קטן וחתולים בו מעט הגיב:

            כמעט כל הפליטים אגב נוצרים. 80% מהפליטים בארץ הם אריתראים, ו90% או יותר מהאריתראים שמגיעים לארץ הם נוצרים, כיוון שהם נרדפים על רקע דתי בארצם בידי הדיקטטור המוסלמי בעל היחסים החמים עם ישראל. זאת עובדה סטטיסטית אגב. מה לעשות. מעבר לזה, גם המוסלמים שמגיעים, למשל מדארפור, מגיעים מטבח עם שעשו בהם ערבים על רקע אתני, והיחס שלהם לערבים על פי רוב דומה מאוד ליחס של יהודים לגרמנים אחרי מלחמת העולם השנייה. באיזה צד אתה חושב שהם יתייצבו? (עצה, בדוק את הנתונים וגם דבר עם איזה פליט מוסלמי מדארפור לפני שאתה עונה, תעשה טובה).

  17. שלום הגיב:

    יוסי,

    אני שותף לתחושת העלבון והפגיעה שחשת. הסגנון הגס והוולגרי שבט נתקלת הוא חלק מתהליך ההתבהמות של החברה הישראלית, לצערי.

    יחד עם זאת המעשה שעשית היה טיפשי מאוד ולאו דווקא מהסיבות שצוינו עד כה. המעשה היה טיפשי בראש ובראשונה משום שהוא פגע באינטרסים שאותם אתה עצמך מבקש לייצג. בנוכחותך הלכעיסניקית מול ציבור נסער ופגוע של תושבי השכונה סיפקת לבן ארי את החתיכה החסרה בפאזל שהוא מנסה ליצור. הוכחת להם שהשמאל הקיצוני לוקה בהתנשאות ובאדישות כלפי מצוקות פשוטי העם. מיתגת את עצמך בדיוק באותה פינה סטריאוטיפית סהרורית והזויה שבה בן ארי רוצה למתג אותך. אני בטוח שבעת קריאת הפוסט הזה הוא מחכך את ידיו בהנאה (בליווי גיחוך מרושע, כמובן).

    להערכתי, טעויות אסטרטגיות שכאלה הן אחת הסיבות לכך שעמדות השמאל הקיצוני לא מצליחות לכבוש את דעת הקהל. אתה כמובן תתלה זאת בטמטום ובבערות של the unwhashed masses
    (איזו תחושת עליונות נהדרת!), אבל האמת היא שאתה וחלק מחבריך לוקים במין אוטיזם חברתי.

    • נירה הגיב:

      הבנתי מה לא לעשות, עכשיו אשמח לשמוע דרך פעולה מפורטת שהיא גם לגיטימית וגם אפקטיבית. אם אפשר לרדת לכמה שיותר פרטים, שנדע בדיוק איך אפשר להביא לשינוי אמיתי במצב הקיים בצורה המוצלחת ביותר.

    • חיליק הגיב:

      אני פשוט לא מסוגל לקבל את ההגיון הזה, ודווקא כשהוא מגיע מאנשים עם כוונות טובות. לא חברי הכנסת שמשתמשים ברטוריקה נאצית פוגעים באינטרסים שהם מייצגים, אלא מי שמנסה להרים איזו זעקה חלושה מולם? מה אמור השמאל מול אספסוף הלינץ' שראינו הערב, למחוא כפיים כדי לא לצאת משבית שמחות, שלא ייצא במקרה שבן ארי יקבל את מה שהוא רצה? צר לי, אף אחד עוד לא הפך לשונא זרים כי השמאל מנותק. קרא קצת טוקבקים ותגלה שהם ממש לא צריכים שום עזרה.

      וכן, עמדות שמאל לא מצליחות לכבוש את דעת הקהל הרבה בגלל הטמטום והבערות של ההמונים, מתנשא ככל שזה יישמע.

    • ygurvitz הגיב:

      וואלה. בפעם הבאה שאני אראה הפגנה שלהם אני אסתום את הפה, כי האמת כואבת. אני חושש, עם זאת, שזה לא ימנע מהם לנסות לשבש הפגנות שלנו.

  18. חיליק הגיב:

    קל מאד (וגם מוצדק) להכנס בבן ארי (הכנופייה שפוצצה זרים באלות נשמעת לי כמו משמר השכונות שלו ושל מרזל), אבל למירי רגב, ליכודניקית כאילו ממלכתית ודוברת צה"ל לשעבר, היה דחוק מאד להגיד היום פעמיים (בכנסת ובהפגנה בתקווה) שהמסתננים הם סרטן ושהיא לא תעצור כל עוד יהיה בישראל אפילו סודני אחד. היא (ודני דנון, וכיו"ב) זו שצריכה להדאיג אותנו.

  19. שקט אבל קיים הגיב:

    פחד.

  20. דני הגיב:

    תודה על הפוסט החשוב, מני רבים, רק הערה אחת על משהו שהציק לי: אין קשר בין בן-ארי ויהדות, או בין גזענות ועם נבחר: רק מי שאינו יהודי או חילוני גמור יכול לחשוב שעקרון העם הנבחר קשור לעליונות כלשהי. ההפך הוא הנכון, כמובן.

    כמאמר ליבוביץ, הקשר בין יהדות ובין יהדות-לאומנית הוא בערך כמו הקשר בין סוציאליזם ונציונל סוציאליזם. איחולי המסתננים לרמת אביב ושאר ההגיגים של בן ארי (אגב – גם רגב, תירוש ועוד כמה) לא עומדים בקנה אחד עם "אל תעשה לחברך.." ובוודאי אינם מסוג הטיעונים של מנהיגים יהודים מעולם. מדובר בפוליטיקאים שקיבלו את ההשראה בעיקר באירופה ובתרבות שנאת הזרים העתיקה שפורחת שם כעת, במסווה מערבי מודרני אך למעשה עם קשר עמוק למוטיבים דתיים (נוצרים במקור) ולצורך העניין יובאה כעת לישראל.

    לעניין זה – אני סבור שהשנאה לדת או ליהדות או למתנחלים מקומה במקומות אחרים, אבל מהותית – היא לא העניין או האינסנטיב של גל הקסנופוביה הנוכחי שעניינו בעיקר כלכלי (או פוליטי ציני) ולא אידאולוגי.

    מבחינה סטטיסטית גרידא – הרוב המוחלט של המפגינים ומנהיגיהם אינם יהודים או אינם שומרי מסורת, אלא חילונים גמורים, עובדה שמשום מה לא מוזכרת בכתבה, וגם אלי ישי, הגיבור שמאחורי התמונות, הוא יהודי מפוקפק מאד ובוודאי שאינו מייצג דבר, מלבד אולי הדור החדש של הפוליטיקאים האירופאים הימנים מסוגם של לה פן והיידגר: חתיך, לבוש היטב, רהוט, ומטיף לשנאת זרים במלים מכובסות וזהירות שמרמזות על כוח ואלימות גדולה.

    • עדו הגיב:

      הזכרת את ליבוביץ'. הוא עצמו טען שגם הוא וגם הרב כהנא שואבים את השקפת העולם שלהם מאותו מעיין עצמו. הוא לא אמר 'כהנא מסלף את ההלכה ואני מפרש אותה נכון' אלא הודה בפירוש שכל מה שכהנא מטיף לו נמצא במקורות.
      אז תמיד כשאני תוקף את החרדים/חב"ד/מתנחלים או מוצא פסוק חשוך במיוחד במקורות מיד קופצים ומסבירים לי שזו לא היהדות ה'אמיתית'. האם עלי להבין שהיהדות האמיתית נמצאת בכיסו של דני וכל השאר פשוט לא עשו שיעורי בית כמו שצריך?

      • Quercus הגיב:

        נו איזה שטויות, נראה לך שהיהדות האמיתית זה מה שעושים הרוב המוחץ של היהודים?
        רואים שאתה אינך יהודי או חילוני גמור, כי אתה באמת לא מבין כלום.

      • דודי הגיב:

        לא הבנת. לייבוביץ' ציין עובדה – אכן כהנא מתבסס על התנ"ך, והשווה זאת לנצרות, שמתבססת על אותו תנ"ך עצמו ומוצאת בו נבואות לישו וכדומה. עצם ההתבססות על אותם מקורות היא עובדה, אבל האם יש בה היגיון כלשהו, זו שאלה אחרת, ועובדה היא שעל כל דבר שכהנא אומר חושך, לייבוביץ' אומר אור, ולהיפך: השקפות עולם מנוגדות לחלוטין.

      • דני הגיב:

        הדיון החילוני דתי לא רלוונטי לנושא , נקודה.

        העובדה הפשוטה היא שרובם המוחלט של האנשים המעורבים בהפגנות הפאשיסטיות האחרונות – הן המפגינים משכונת התקווה, והן מנהיגיהם בפעולה (רגב, דנון) או בקריצה (ברק, ביבי) הם ישראלים יהודים חילונים, ועם זאת, לא נתקלתי באף אחד שמגנה את ה"לאומיות החילונית" או הסכנה של ה"אתאיסטים הבורים החשוכים"…

        לצורך העניין, אלי ישי ובן ארי משמשים קולטי שנאה קלים מדי לדיון אמיתי שיתייחס לתופעה בקונטקסט המתאים של תוצרי הגלובליזציה, גלי ההגירה ותנועות הקסנופוביה הלאומיות בעולם המערבי.

        • גיל ב' הגיב:

          הם אולי לא דתיים אבל הם רחוקים מלהיות אתאיסטים. הם הרבה יותר קרובים להגדרה "דתיים עצלנים" מאשר להגדרה "חילוני". ואת הגישה הפשיסטית שלהם הם שואבים היישר מהיהדות.

          • דני הגיב:

            לא כל כך פשוט "לשאוב גישה פאשיסטית מהיהדות" כשהפאשזים הינה תופעה אירופאית חילונית מובהקת מתקופה של וואקום דת (כמו הקומוניזם והנאציזם בשעתו) בעוד שהיהדות – לא רואה את עצמה כלאום ובוודאי לא קשורה לשום אידאולוגיה לאומנית.

            החיבור בין היהדות ובין אידאולוגיות חילונית הוא יצור כלאיים מוזר וחדש יחסית, כשבצדו האחד הציונות הבולשביקית של הקמת המדינה, ובצדו השני הציונות הפאשיסטית של פוסט ששת הימים: שתי אידאולוגיה משלימות, שמתיימרות להחליף את הדת ברעיונות אירופאים מודרנים – שלהם ולדת אין דבר וחצי דבר.

            עד שלא נקרא לילד בשמו, הבעיה לא תיפטר. והבעיה פה כלכלית וחילונית מובהקת: שלטון מושחת שמשחק בחיי עבדים בשם "ערכי" הגלובליזציה ומייצר סגרגציה של שנאה ופחד כדי לשמור על הכסא שלו בהמשך ישיר לטכניקות טוטאליטריות אחרות.

            התנ"ך לא רלוונטי. הלוואי והיה.

    • פטריוט הגיב:

      מעניין. כשדנים באלימות ובצרות האופקים שמקורות אז מגיני היהדות טוענים שזה רק הפשט ובפועל כיום מפרשים את זה אחרת. כשדנים בגזענות ובצרות האופקים של המצב כיום אז מגיני היהדות טוענים שמדובר בסילוף של המקורות.

  21. sivan הגיב:

    unfortunatly,i think the hate you saw in those people's eyes is just the tip of the iceberg.i believe most of our people is insane.i cant explain it otherwise.afte what our grandfathers suffered in WW2,how can anyone be sane?from my tender childhood i was educated on the idea"millions died and the world stayed silent."
    you tried to raise your voice against the horror and all they did was silence you.insane.

  22. א.ה. הגיב:

    פוסט חשוב. צר לי שנאלצת לעבור את זה, ואני שמח שאתה בסדר.

    לא הזכרת את האשמה של אותם פוליטיקאים בדיוק שמסיתים נגד הזרים בזה שהזרים הללו יושבים ברחובות ללא מעש. בניגוד להמלצת המשטרה מסרב שר הפנים להעניק להם אישור עבודה.

  23. גל א הגיב:

    https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/398296_462461717113627_190788054280996_1757839_1052134605_n.jpg

    מוזר, כשזה אצל פלשטינאים, השמאל מביע צער, הבנה לזעם המוצדק שלהם. כשזה "ההם" כל זה נעלם.

  24. Moshe הגיב:

    The whole affair looks & feels the way a scientific expedition would describe the workings of a society of chimpanzees. And this lot doesn't even accept evolution by natural selection.

  25. אתה קצת סותר את עצמך ברשימה הזאת.
    בתחילה אתה תוקף את הדמגוגיה שנוהגת לנער אנשים מאחריות לגורלם.
    אחר אתה עושה אותו דבר עם הטלת האשמה במצבן של "השכבות המחלשות" על ממשלות ישראל.
    אני לא יודע מה עם הוריך והורי הוריך, אבל הסבא והסבתא שלי שבאו מגרמניה, לא קבלו שום דבר.עבדו בכל עבודה שנתנו להם ומסרו את הנפש על ההשכלה של הילדים.לא האשימו אף אחד מחליש אותם או דופק אותם.
    אולי יש מקום לדרוש חשבון נפש מהשכבות הנמוכות, כמה מהם אחראיים בעצמם למצבם (ולמצב ילדיהם).

  26. שמרית הגיב:

    הלינק על ילדי הפליטים בתקווה שזקוקים לליווי לא עולה לי.

  27. אריק הגיב:

    אולי אם כל החמלה שמופנית למסתננים הייתה מופנית לתושבי שכונת התקווה, אז מה שקרה אתמול לא היה קורה. אבל הרבה יותר קל להאשים את הבורים בשם אידאולוגיות של פלורליזם בשקל וחצי.
    כבר שלוש שנים מתריע מיכאל בן ארי על המצב, עד עכשיו כולם גלגלו את העיניים. אז הנה, אי אפשר להתעלם יותר. צר לי על עוורונך יוסי. והאמת, האוטיזם החברתי שלך זו אבחנה נהדרת.

    • הדס הגיב:

      יש ממשלת ימין, איך זה שבן ארי מתריע על המצב והם לא מקשיבים לו?

      • אריק הגיב:

        פחחח, מרק לוינסקי קשור לממשלה? כי רופאים לזכויות המסתנן קשורים לממשלה? כי כמו הארגונים שמסייעת למסתננים מול כמות הארגונים שמסייעת לשכונת התקווה דומה?
        למה? כי הם שחורים? כי הם מזרחים? כי הם ערסים? כי אתה גזען? כי כל התשובות נכונות?

        • עידו הגיב:

          הארגון לסיוע נפגעות תקיפה מינית זה של הממשלה, לא? כי גם להם היא לא מקשיבה.

        • אלון לוי הגיב:

          94 מנדטים יש לכם (ועוד 4 מהאיחוד הלאומי) ואתם מקטרים על ארגוני שמאל?

          • אריק הגיב:

            כמו שאמרתי, אוטזים חברתי. אני אומר משהו אחד ואתה שומע משהו אחר. העיקר שאתה רוחץ בנקיון כפיך.

    • אוהד הגיב:

      מעניין שאחרי שלוש שנים וחצי שנים של עבודה קשה בתחום, ועוד דווקא כשהעניינים מתחממים, בישיבה של ועדה מיוחדת לבעיית העובדים הזרים בתאריך 19/03/2012. ח"כים נוכחים: ניצן הורוביץ(מרצ). איפה הוא בדיוק היה כשדנו בבעיה?
      http://oknesset.org/committee/meeting/5974/

  28. אמיר ארד הגיב:

    שכונת התקווה זה המקום בו חתכו לנו את צמיגי האופניים כי נסענו ביום כיפור.

  29. אבי הגיב:

    אוקיי אוקיי.. שאלה היפותטית:

    בקצב בו מגיעים אלינו מוסלמים מסודן
    זו שאלה של זמן עד שהם יהפכו לאוכלוסיה שקרובה בגודלה לאוכלוסיה
    הערבית הקיימת אצלנו כיום.
    במידה ואחת או כמה ממדינות ערב פותחות במלחמה נגדנו..
    באיזה צד אתם חושבים שהם יתייצבו?

    • עדו הגיב:

      גם פרעה השתמש בנימוק הזה בדיוק.
      לעצם העניין, אני משוכנע שהם יהיו בצד הישראלי אחרי מה שהם עברו בארצות ערב.

    • מני זהבי הגיב:

      כל עוד אין להם נשק וניסיון צבאי, לא משנה באיזה צד הם יתייצבו.

  30. אבי הגיב:

    אתה באמת חושב שהם יעמדו לצידנו? עד שהם יעברו תהליך ארוך שיגרום להם להשתלב באמת (כור ההיתוך נקרא לזה לצורך העניין) אני לא יודע אם זה יהיה מספיק זמן

    • עדו הגיב:

      אתה צודק. הם צריכים לעבור את אותו תהליך שעברו ערביי ישראל מ1948 שמנע מהם לתקוף את ישראל במבצע קדש.

  31. ככה סתם הגיב:

    אולי זה לא בון-טון לאמר, אבל בכל זאת:

    1. החבר'ה האלה היו גזענים גם לפני העובדים הזרים.
    2. הם הצביעו ימין, וימשיכו לעשות זאת, בלי קשר למה שסמול יעשה.
    3. הם מסורתיים, אם לא ממש דתיים.
    4. מותר להתנגד להם, ואף לתעב אותם, לא חייבים להם כלום. אם אנחנו בעד מדינת רווחה זה לא בגלל "שמגיע" להם, למרות שכך הם נוהגים להבין את העולם.
    5. וכן, מותר להיאבק הגזענות המחרידה שלהם, גם אם לא "דאגנו" לשכונת התקווה קודם.
    6. שאם היינו מנסים לדאוג לה היינו נקראים על ידם "מתנשאים" ו"אליטיסטים".

    אז לא, אין מקום לרגשות אשם. ממילא הם בחרו בממשלות שהשאירו אותם שם, וחברי הכנסת שכעת מנהיגים אותם הם "אופוזיציונרים" מדופלים מן הקואליציה.

  32. חנה ארן הגיב:

    כל הדיון כאן מתנהל כמו איזו חגיגת זיקוקים, דיבייט מתלהם חסר רגישות.אני לא שומעת כאן חיפוש כן של תיקון חברתי, מאף צד. יש הנאה מהשמעת הקול ועשיית גלים ובעיקר דמוניזציה של בר הפלוגתא. איזו טובה יכולה לצמוח משנאה או מאחותה הקרה, הציניות. כמה מביניכם, דורשי טובת המדינה, מקדישים זמן ומאמץ לניטרול הפתיל של הדת באשר היא? לחינוך הדור הצעיר על ערכי אהבת אדם והפצת האמת לגבי נזקי הדת? נזקים למחשבה, לכבוד האדם, לרווחה ובסופו של דבר למדינה כולה.

  33. תומר הגיב:

    איפה/איך אפשר לצפות בוידאו?

    • עמרם נ הגיב:

      רגע, רגע, אני לא מבין – למה הדיון בשאלת דרום תל אביב – שנערך בהצלחה ובצורה מכובדת באתרים אחרים – קשור לפוסט הנוכחי? מה קרה, גורביץ' מעד לסטריאוטיפים גזעניים בדיווחיו (כמו שהוא עצמו מודה) ומי שאשמה זה בן-דיין שביקרה אותו? והשרשור שלה?

      טוב, אולי קשה לכם להבין את זה – השרשור של בן-דיין היה מעצים ואירוני ואוטונומי. היי, לא עבורכם. לא כל סיפור הוא עליכם. למזרחים (ולרוסים שהשתתפו בו בכיף ובהנאה).

      מלקולם אקס קרא לזה "הדרך לשחרור השחורים אינה עוברת בתודעתם של הלבנים". ג'ייסון סקוט קרא לזה "תסריט נסתר". צ'קרברטי ספיבאק קראה לזה "מהותנות אסטרטגית". מותר לקבוצה מדוכאת ללעוג בצורה כוללנית למדכאיה. יש הבדל בין בדיחה של יהודי על גוי לבדיחה של גוי על יהודי. יש הבדל בין סטריאוטיפיזציה של לבנים בדרום אפריקה – במהלך המאבק באפרטהייד – לבין זו שבכיוון ההפוך. כן, כן, זה בטח כואב ולא נעים שמדברים עליכם ולא אתכם (או, כמו שאתם הכי אוהבים, שלא שותקים כשרק אתם מדברים). אני חש חמלה עצומה עליכם, אומללים שכמוכם.

      ואולי כל זה בעצם קצת גדול עליכם, כי רובכם, בוא נודה על האמת (לא כולכם! לא סטריאוטיפ!), לא נורא חכמים… את הדיון החשוב ביחס בין דיכוי תושבי דרום תל אביב ובין זכויות אדם (ואזרח!) של פליטים ומהגרי עבודה נערוך כנראה באתרים הראויים לכבוד הזה. כלומר, לא פה

טראקבקים/פינגבקים

  1. נאו-נאצים בישראל – פרעות 23 במאי 2012 – סיכום אתמול | Atheisms
  2. השוואה « Roee-geist
  3. מבט פילוסופי » Blog Archive
  4. האמנם ליל בדולח? | בחדשות | סלונה
  5. אנחנו ואתם | Small Town Romance
  6. איפה כשלנו? • מחאת הדיור
  7. מדיניות של הסתה לאלימות • מחאת הדיור
  8. כשהתולעים צועדות | החברים של ג'ורג'
  9. להיות אדם • מחאת הדיור
  10. היתוך קר למפגרים » ארכיון הבלוג » מיכאל בן ארי מציג קורס הגנה עצמית