החברים של ג'ורג'

לבנאם את הגדה

תקרית בכפר עסירה אל קבליה שלשום (ז') משכה תשומת לב תקשורתית ניכרת, משום שהיא נלכדה במצלמות בצלם. קבוצה של מתנחלים מיצהר ניסתה לפשוט על הכפר, הציתה ככל הנראה את שדותיו, ושניים מאנשיה פתחו באש חיה לעבר המקומיים שנאספו כדי להתגונן, ופצעו קשה את אחד התושבים, פתחי עסאיירה – מבלי שחמושי צה"ל שנכחו במקום עושים משהו. דובר צה"ל גמגם משהו על כך ש"על פניו, נראה כי הסרטון המוצג איננו מייצג את האירוע כולו." שימו לב למה שדובר צה"ל לא אמר: הוא לא אמר מילה על מעצר מתנחלים שפלשו לכפר פלסטיני וביצעו ירי.

המתנחלים, שהופתעו מעצם העובדה שהתקרית זכתה בכלל לסיקור תקשורתי, העלו שלל טיעונים. ראשית, הם טענו שהאש הוצתה על ידי הפלסטינים, ושהפשיטה היתה נסיון התגוננות עם השריפה. שנית, הם טענו שיהודים דתיים לא יציתו אש בשבת. שלישית, הם טענו שהחמושים שלהם היו כיתת הכוננות של ההתנחלות.

הבה נבחן את הטענות הללו. הן חשובות להבנת תרבות השקר של המתנחלים. נתחיל מהטענה הראשונה. הנה סרטון של בצלם, שבו רואים את ראשית התקרית: המתנחלים יורדים מיצהר אל הכפר.

מה חסר בסרטון הזה? נכון, אין בו שריפה. היא עוד לא התרחשה. המתנחלים מבקשים מאיתנו להאמין שכאשר אנשיהם ירדו אל הכפר, הזדרזו התושבים לצאת לקראתם ולהצית שדות. אכן, סביר. עכשיו נתבונן בסרטון השני:

האש קרובה הרבה יותר לעסירה אל קבליה מאשר אל יצהר. יתר על כן, בסביבות 2:20 ניתן להבחין ברכב כיבוי פלסטיני. אני חושב שאפשר לומר בבטחה שהוא לא הוזמן על ידי המתנחלים. השקר הראשון של המתנחלים יורד.

נעבור לשקר השני. פשיטות של מתנחלים מיצהר על עסירה אל קבליה הן דבר די נפוץ, גם ויש מי שיאמר במיוחד בשבת, כשהצאן הקדוש אפוף בנשמה היתרה של השבת ומת משעמום. לפני שנה, תועדו מתנחלי יצהר כשהם פושטים על עסירה אל קבליה, רוגמים את התושבים באבנים, ומציתים כלי רכב. בין הפורעים היה גם יצחק שפירא מיודענו, ראש הישיבה של יצהר ואחד מכותבי "תורת המלך." למתנחלים היה אז תירוץ: מותר לחלל את קדושת השבת בעימות עם לא יהודים. תירוץ מאד נוח, מה נאמר. כנראה שהם לא חשבו שמישהו יזכור אותו אחרי שנה, ושהוא יחזור לנשוך את השקר החדש שלהם.

השקר השלישי הוא פשוט מאד: כמה פעמים ראיתם חוליית כוננות שיש בה רק שלושה אוחזי נשק, ואחד מהם הוא אקדח? ומה בעצם עושה חוליית הכוננות של יצהר מחוץ להתנחלות, בכפר סמוך? דופקת נפקדות?

אבל המתנחלים הם לא העניין. מתנחלי יצהר הם שור נגח שטיבו ידוע. העניין הוא צה"ל. הוא נמצא בגדה ככוח כובש, וככזה הוא מחויב בהגנה על האוכלוסיה. הוא מעולם לא הצליח בכך ואף פעם גם לא התאמץ יותר מדי. לא רק שצה"ל מסייע להעברת אוכלוסיה לשטחים כבושים, דבר שהוא פשע מלחמה, ולא רק שהוא מאבטח אותה שם (פשע מלחמה נוסף), הרי שבעקביות הוא מניח למתנחלים לפגוע באנשים שעל פי חוקי המלחמה נמצאים תחת הגנתו. חוקי המלחמה, נזכיר, הם העילה היחידה לנוכחותו של צה"ל בשטחים.

וזה לא רק יצהר, וזה לא רק הסג"מ בשטח. כשפתח נועם פרידמן באש על תושבי חברון, לפני יותר מעשור, חיילי צה"ל במקום לא ירו בו – הם קפצו עליו. הם כלל לא העלו על דעתם לירות במתנחל. בסוף 2011, אחרי ההתקפה של המתנחלים על חטמ"ר אפרים, ענה תת אלוף יואב מרדכי לשאלה איך היה המח"ט מגיב אילו האיש שהשליך עליו אבן לא היה בן העם הנבחר אלא פלסטיני כך: "אני מניח, כרמלה, שאת לא היית מצפה שהמח"ט היה פותח באש לעבר יהודי שעמד ממולו. אני בטוח שלא לזה את מתכוונת."

וזה בעצם אומר הכל. צה"ל לא יכול, שזה בן דוד של לא רוצה, לעשות את חובתו ולהגן על הפלסטינים מהפולשים שהביא אליהם. הגנרלים שלו אפילו לא מבינים שזו חובתם, ושככוח כובש זו חובתם הראשונה – הרבה לפני אבטחת התנחלויות. משזה המצב, ומאחר ותהליך השלום הוא בדיחה, צריך להתחיל בקמפיין להחלפת צה"ל בכוח שמירת שלום בינלאומי. לצה"ל היו 45 שנים להוכיח את יכולתו כצבא כובש, שזו עילת נוכחותו בשטחים; הוא נכשל. הגיע הזמן להביא כוח אחר שיוכל להגן על הפלסטינים.

ועוד דבר אחד: יו"ר מועצת יש"ע, פליט לשכת נתניהו ומקים ארגון הקש "ישראל שלי," נפתלי בנט, מנסה כעת להתמודד על ראשות המפז"ל. הוא הגיע למסקנה שהדרך הטובה ביותר היא הפצת שקרים פרועים על הפליטים מאפריקה והקרן החדשה לישראל. דנית גוטפריד מפריכה אותם כאן. מיכאל בן ארי, במקביל, מארגן מחר הפגנה נגד הפליטים; פרטים פה. אשמח אם תגיעו כמשמרת-נגד; אני מתכוון להיות שם.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

66 תגובות על ”לבנאם את הגדה“

  1. אילן הגיב:

    יוסי, האם אתה מאמין שבינאום הגדה ישמור טוב יותר על השקט באיזור?
    אתה יכול להזכיר לקוראים שלך מתי לאחרונה כח בינלאומי השולט על אוכלוסיה שיש בה גורמים קיצוניים משני הצדדים שמר על השקט בהצלחה ולא ייצר סכסוכים מיותרים?
    אני לא אומר שצה"ל עושה את עבודתו שם בהצלחה, אבל אני לא בטוח בכלל שכח בינלאומי על שטחים שחיים בהם שני עמים אויבים הוא רעיון טוב.
    למעשה, אני סבור שהאלימות בין שני הצדדים תוגבר, ותתחיל אלימות של שני הצדדים כנגד אותו כח בינלאומי.

    • נמרוד הגיב:

      ככל שתופעל יותר אלימות כנגד כוח בינלאומי, כך יגבר הלחץ על יציאת ישראל מהשטחים. ניתן גם לקוות שכוח כזה לא יהסס להשתמש באש חיה כנגד מי שמשתמש באש חיה כנגד לא חמושים (פלסטיני או ישראלי).

  2. מיכאל הגיב:

    יש אפשרות להעלות תמונה או אולי להעתיק את מה שכתבה דנית, למי שאין פייסבוק?

    • נירה הגיב:

      copy-paste:

      נפתלי בנט, שהודיע הבוקר על התמודדות לראשות המפד"ל, משקר במצח נחושה:

      זה הלינק:
      http://on.fb.me/MzIddS

      והנה דבריו:
      1. יש מכת מסתננים בלתי חוקיים למדינת ישראל
      2. מעל 163,000 שוהים בלתי חוקיים כבר נכנסו. כל חודש אלפים חדשים מגיעים.
      3. כאשר הממשלה מנסה להשיב את המסתננים לארץ המוצא שלהם, מיד נזעקים ארגוני הקרן החדשה עם קמפיין "אל תגרשו את הילדים", קורעים את הצורה לאלי ישי ולנתניהו, ומצליחים לבלום את המהלך.
      4. התוצאה: רבבות מסתננים נוספים נכנסים.
      5. על פי נתוני המשטרה, מסתננים בלתי חוקיים מעורבים ב40% מהפשע בתל אביב, ראו כאן:
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000745344
      עכשיו יש גל פשע ואונס בתל אביב, וכלום נזעקים "איפה המשטרה?", "מפחיד להסתובב כאן", ורק שוכחים להצביע על גורם הבעיה: מי שנלחם לשמור על המסתננים בישראל.

      המסקנה: הקרן החדשה לישראל מובילה לפשע בתל-אביב. פשוט.
      יובהר: אינני חושב שהמסתננים אנשים רעים וכו, ממש לא. אך המצב של רבבות מסתננים בלתי חוקיים, נטולי פרנסה וקיום בסיסי, יוביל בהכרח לגל פשע הולך וגדל.

      כפי שכתבתי, נפתלי בנט משקר במצח נחושה:

      1+2. "יש מכת מסתננים, מעל 163,000 נכנסו כבר": נכון למרץ 2012, רשות ההגירה והאוכלוסין מפרסמת כי 59,858 מסתננים נכנסו לישראל. איפה עוד 103,000? נתונים:
      http://bit.ly/JJB7Sl

      3. "ארגוני הקרן מונעים מהממשלה לגרש": הממשלה לא יכולה לגרש מסתננים. מנכ"ל רשות האוכלוסין אמר בראיון כי מתוך ה-60,000, רק 10,000 ברי החזרה (השאר מוגנים באמצעות אמנות פליטים שישראל חתומה עליהן). נפתלי מוסיף: "נתניהו נושא באחריות על כך שנכנע לתכתיבי הקרן ועיתון הארץ". אין בדיחה גדולה מזו.

      4. הפליטים היו מגיעים לארץ עם או בלי הקרן וארגוני הסיוע. בדיוק כמו ש-95,000 פליטים הגיעו למצרים (הנתון נכון ל-2011) למרות שיורים בהם בגבול, מתעללים בהם, ואין להם עבודה שם. נתונים:
      http://www.guardian.co.uk/news/datablog/interactive/2011/jun/20/refugee-statistics-mapped

      5. המשטרה טוענת שהפליטים מעורבים ב-40% מהפשיעה בת"א. טוב ויפה, שהמשטרה תביא מספרים. הפעם האחרונה שהם הביאו מספרים הייתה ב-2010. אז הם אמרו שמתוך 24,700 תיקים שנפתחו בת"א, רק 177 שייכים לאפריקאים. 40%? יותר כמו 0.71%. נתונים:
      http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02625.pdf

      המסקנה: נפתלי בנט מתמודד לראשות המפד"ל, ולכן הוא זקוק נואשות לצאת באמירות פופוליסטיות שבינן לבין המציאות אין כלום. במקום לנסות לחשוב על פתרון אפשרי לבעיה האמיתית שקיימת כיום בדרום ת"א ובעוד ערים בארץ, נפתלי בנט עוסק בפופוליזם. עוסק בליבוי השנאה נגד הקרן החדשה, ונגד מבקשי המקלט. יש פתרונות. מפכ"ל המשטרה הציע רעיון, כך גם ארגוני הסיוע. כבר שנים שהם אומרים שצריך להעביר את האנשים שמגיעים לארץ תהליך בירור קצת יותר מקיף. מדוע המדינה לא מגרשת את כולם, אם הם באמת מהגרי עבודה כמו שביבי טוען?
      הסיבה היא שהמדינה לא טורחת לברר! לא טורחת לברר האם הם באמת פליטים. במידה שלא, אפשר להחזיר אותם במיידית לארצם. אבל צריך לברר! לא, הרבה יותר פשוט לרה"מ ושר הפנים ללבות את השנאה בין התושבים המוחלשים בדרום לבין מבקשי המקלט. לנפתלי בנט לא אכפת מתושבי השכונות. הוא בסה"כ מנסה להשיג לעצמו עוד קצת קולות באמצעות ליבוי השנאה לארגוני סיוע ולפליטים.

      גילוי נאות: הכותבת עובדת בקרן החדשה לישראל.

      • dervney הגיב:

        מידע מקומי הבנתי שרבים מהעובדים במסעדות בתל אביב הם אזרחי ניגריה וחוף השנהב.

        כלומר רבים הם לא פליטים.

        • מיקי לטוביצקי הגיב:

          למה, פליטים לא צריכים להתפרנס? הממשלה נותנת קצבת פליט לכל מבקש מפלט ואף אחד לא סיפר לי?

        • יריב הגיב:

          בחוף השנהב יש (עדיין) מלחמת אזרחים, אם אינני טועה. הקרבות התחדשו מתישהו בחצי השנה האחרונה והמדינה מבודדת, כך שאזרחי חוף השנהב בישראל הם בהחלט פליטים.

          • חרטא ברטא הגיב:

            כבר שנה שלמה יש שקט בחוף השנהב.

            הפעילות האלימה האחרונה היתה באפריל 2011, כשנחתים צרפתים אילצו את תומכי גבאגו להכיר בתוצאות הבחירות ולפנות את המאחזים שלהם באבידג'ן.
            מלחמת האזרחים הסתיימה דה-פאקטו כבר ב 2003.
            שוב, היתה התלקחות בעיר הבירה לפני שנה כשגבאגו סירב להכיר בתוצאות הבחירות. אבל האלימות היתה קצרת מועד ומאד מקומית.

            כתוצאה מכך סוכנות הפליטים של האו"ם התחילה להחזיר פליטים מחוף השנהב לבתיהם ממחנות בליבריה כבר באוקטובר 2011.

            • נמרוד הגיב:

              אז אפשר לפנות לאו"ם ולהחזיר אותם לארצם. רק כששר הפנים הוא אלי ישי, אני לא אתפלא אם אף אחד מהגורמים הרלוונטיים לא יודע להבדיל בין "כל הכושים האלו".

        • סתם אחת הגיב:

          לא יודעת אם זה ייצוגי, אבל אתמול אמר לי חבר שאצלהם במסעדה מעסיקים רק פליטים עם אישור עבודה. יש אצלהם גם אריתראים עם אישור עבודה, אבל כנראה שרוב מחזיקי האישור הם לא סודנים או אריתראים שמקבלים הגנה קבוצתית.

      • מיכאל הגיב:

        תודה נירה

      • נתן. הגיב:

        לנירה.
        עבודה יפה.

        • נירה הגיב:

          לא עבודה שלי, זה קופי-פייסט מעמוד הפייסבוק של דנית גוטפריד, בשביל מי שאין לו פייסבוק.
          🙂

  3. יוסי הגיב:

    כתבת שלאבטח התנחלויות הוא פשע מלחמה. כלומר, האם חייל שנשלח לאבטח התנחלות הוא פושע מלחמה?
    אני מבין שהמדינה בעצם מבצעת פשע מלחמה בכך שהיא מקיימת את ההתנחלויות, אך האם החיילים המבצעים את הפקודות האלו יכולים להחשב כפושעי מלחמה באופן אישי? אני שואל כי אני חייל ובעוד כמה חודשים אני אמור לשמור בהתנחלות. כמובן שאני מעדיף כבר לשמור על כפר פלסטיני, אבל אני לא יודע באיזה אופן אוכל לסרב למשימה הזו.

    • dervney הגיב:

      זו לא שאלה שבאמת יש לה תשובה משפטית.
      כלומר ברור שהקמת התנחלויות היא פשע מלחמה, אבל קשה להאמין שאפשר להאשים בפשע מלחמה מישהו שרק שומר עליהם.

      אם כי יש דברים יותר חשובים מהחוק הבינלאומי וזהו המוסר, לא מוסרי לשרת בצבא כיבוש, ואדם מוסרי ימנע מלעשות זאת בהתאם ליכולתו, כלומר אל תסרב אם משמעות הדבר מותך או כליאתך לשנים רבות, כיוון שהמשמעות היא כנראה כליאה לשבועות ספורים זה נראה לי פעולה שאדם שנמנע ממנה מבצע מעשה לא מוסרי.

      לשיפוטך.

      • יוסי הגיב:

        יש לי בעיה עם מוסר. עדיין לא הגעתי לשלב שבו אני מסוגל למתוח את הקו שמבדיל בין מעשים לא מוסריים שאני מוכן לבצע לבין מעשים לא מוסריים שאני לא מוכן לבצע. בגלל זה אני מעדיף להתלות בסיבה החוקית. הרי אם מעשה מסויים הוא פשע מלחמה, לדעתי הוא פקודה בלתי חוקית בעליל. (כמובן שזה כנראה לא רלוונטי לנוסח פקודת ה"פקודה הבלתי חוקית בעליל" משום שנראה שהם נמנעו בבירור מניסוח הפקודה בצורה הזו והעדיפו לנסח אותה ככסת"ח אבסורדי וחסר ערך.)

    • ygurvitz הגיב:

      על פניו כן. מובן שהאחריות שלו נמוכה מאד ביחס לגנרלים והשרים ששלחו אותו לשם, ושאם ייטפלו אליו בבית משפט זו תהיה השחתה של המשפט הבינלאומי, אבל כן.

  4. בטטה הגיב:

    לידיעתכם אתר כל השלום כנראה הושתק לגמרי.האתר נפל וגם הקישורים מהפייסבוק מנותקים.

  5. ש.ב הגיב:

    אני שואל את זה גם פה:

    אתם לא מעלים בדעתכם שמה שבן ארי רוצה זה שמאלנים שמפגינים נגד קליטת פליטים בצפון תל אביב וזה בדיוק מבה שאתם מספםקים לו?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      יזוס כרוזטוס, אתה צודק.

    • אור שחר הגיב:

      מה לא "ישחק לידיים" של בן ארי? על סמך אותו הגיון לא כדאי להפגין נגד הכיבוש כי זה מה שדני דנון רוצה, או לא לדבר על הנכבה כי זה מה שגדעון סער רוצה.

  6. Alex F הגיב:

    רק אני רואה בסרטונים מתנחלים עם מטפי כיבוי אש?
    הייתכן שהאש האחורי המתנחלים אלו שאריות ממדורות ל״ג בעומר?

    בכל אופן אפשר לקנא בפלסטינים על כך שאמבולנס מגיע לעזרת נפצוע בתוך דקה.

    • עדו הגיב:

      באיזו דקה בדיוק? כי אני לא רואה.

    • אסף הגיב:

      כשגרים ליד יצהר, כדי שיהיה אמבולנס בכוננות. אני זוכר מימי בצבא באזור (~2004) שכשרצו לפנות מאחז, היו חוסמים צירים מרכזיים כדי להקטין את מספר האנשים שיבואו להתנגד לפינוי. המתפרעים, בתגובה, פשוט עברו דרך הכפרים ועשו בהם שמות. אני לא יודע איך המצב היום, אבל בזמנו יצהר התגאו בכך שאין להם גדר, כי אף פלסטיני לא מעז להתקרב לשם. העיקר שכשהם נתפסו באירועים אלימים, היו מאשימים את "קומץ" הנוער הבעייתי.

    • אריאל הגיב:

      אלכס, כן, רק אתה רואה כי מה שיש לאחד מהם בידיים הוא מחבט לכיבוי אש, לא מטף. הייתכן שהאש מאחורי המתנחלים היא עדיין קרובה הרבה יותר לכפר מאשר להתנחלות? האם עיניך החדות שראו מטף היכן שאף אחד אחר לא ראה לא שמו לב לפרט חשוב זה?

      בקשר לדברים שיש לקנא בפלסטינים עליהם, אדם עם חצי מוח היה מבין שמי שגר ליד מתנחלי יצהר יודע שכשהמתנחבלים יורדים לעונג שבת שלהם, כדאי שיהיה אמבולנס זמין. אם אתה מקנא בתגובה המהירה לא נותר לי אלא לאחל לך גם תגובה מהירה כשתתקל גם אתה בסיטואציה דומה בעתיד.

  7. Alex F הגיב:

    אריאל- זכותך לפרשנות משלך ,אני משתדלת להתייחס אך ורק למה שרואים בדקות הצילום הספורות ששוחררו מתוך אירוע של למעלה משעה שלמה (דפוס קבוע).מספיק רבע מוח על מנת להבין זאת ולהטיל ספק בגירסת הבמאי.
    לגבי המחבט צדקת וזו המילה שחיפשתי.

    • אריאל הגיב:

      אלכס, זו היתממות במקרה הטוב. בסרט הראשון שיוסי שם פה רואים בפירוש תהלוכה של רעולי פנים יורדת מיצהר לכיוון עסירה אל קבליה. רק כשהם מתקרבים לכפר וזורקים אבנים לכיוונו יוצאים אנשים מהכפר ומתחילים גם הם לזרוק אבנים. מעניין שעינך החדה לא שמה לב לפרטים הללו. את מוזמנת לשאול את השאלות הבאות:
      1. למה בזמן שהמתנחלים יורדים חלקם רעולי פנים?
      2. למה בזמן זה אין אש, אין עשן ואין פעולות כיבוי?
      3. מדוע מתחילים המתנחלים לזרוק אבנים על בתי הכפר?
      4. אם במהלך הזמן הזה לא היתה אש וכל ההתרחשות ארעה ליד עסירה אל קבליה, על מה ולמה הוזעקה כיתת הכוננות של ההתנחלות?
      5. למה חיילי צה"ל לא עוצרים את המתנחבלים שיורים. אם הם מזהים בעיה למה הם לא מבצעים נוהל מעצר חשוד?

      במקום לשאול את השאלות הללו, אותך עניין רק שראית שמתנחבל בסרט מחזיק מטף שהתברר כמחבט וזה הפך אצלך לעיקר. זו כבר לא ראיה סלקטיבית, זו כבר הנחה שכולם מלבדך מטומטמים.

      • שלום הגיב:

        האם אני היחיד שחושב שהשיטה הזאת של "תחקירי כורסא" המבוססים על ניתוח קטעי יוטיוב קצרים (שלא לדבר מגמתיים בעליל) היא הזויה לחלוטין?

        אינני יודע מה אירע ביצהר. אני כן יודע שאת הסרטונים אפשר לפרש באלף ואחת דרכים וכולם יהיו באותה רמה של בולשיט.

        יש בשטחים מספיק בעיות אמיתיות בלי להוסיף עוד קומה שלמה של מלחמת פרופגנדה פלשתינית/ישראלית שחוץ מלערפל את התמונה לא תורמת דבר.

        הצעתו של יוסי לבנאם את השטחים גרועה מאוד. כוחות בינלאומיים לא תרמו דבר לא בגבול הצפון ולא בגבול הדרומי. חוץ מלקשור את ידי צה"ל ולהקשות על פעילותו בריכוזי אוכלוסיה פלסטיניים זה לא יתרום כלום.

        • אריאל הגיב:

          שלום, תגובה לא לגמרי קוהרנטית.

          על כל אחת מהבעיות האמיתיות כדבריך ניתן גם לטעון שמדובר בניתוח כורסא מגמתי. המתנחלים דרך אגב עושים בדיוק את זה והם יציעו בכל מיני פורומים "לא פוליטיים" למיניהם לבוא ולראות איזה יחסי שכנות טובים יש להם עם השכנים שלהם.קצת כמו שאתה עושה פה דרך אגב.
          בקיצור, את הסרטונים הללו אין מה לפרש באלפי דרכים, מה שקורה שם די ברור וחיפוש קצר בגוגל על "מתנחלי יצהר" ימצא לך עוד לא מעט מקרים זהים לזה שהיה עכשיו.

          אבל תודה בכל זאת שהסברת מה טוב בהצעה לבנאם את השטחים. אם היא תקשור את ידי צה"ל ותקשה על פעילותו בריכוזי אוכלוסיה אזרחית זו סיבה מצויינת לקבל אותה. על זה נאמר בא לקלל ויצא מברך.

          • שלום הגיב:

            אריאל, לא ברור לי על מה יצא קצפך. אתה ויוסי שייכים ליחידי הסגולה שהתברכו בסגולת ה- Clairvoyance ולכן "די ברור" לכם מה בדיוק קרה שם. מה לעשות ואני ושכמותי שייכים לאדם הקדמון, הפחות פרוגרסיבי. לא זכינו לעין שלישית ולכן לנו פחות "ברור" מה קרה שם.

            לרבוץ בכורסא ברמת גן תוך כדי בליסת מלוא החופן פופקורן, ולפלפל האם המתנחל עם החולצה הירוקה הזיז את הישבן שמאלה או שההוא עם החולצה הלבנה התחיל את כל השרפה (עובדה שציפור חירבנה לו על הראש! רואים את זה בפירוש ב-8:54!!) – זה קשקוש, הבל ורעות רוח ושנינו יודעים את זה.

            אם קשירת ידי צה"ל היא המטרה שלך מה לך מסתתר מאחורי תקרית שהייתה או לא הייתה ביצהר? תקום כמו גדול ותכריז דוגרי: "אני מתגעגע לימים שקדמו למבצע חומת מגן, אני חושב שהפיכת ג'נין בחזרה למעבדת טרור תקדם את השלום במזה"ת, אני מאמין בשלום של אמיצים עם פסקול של פיצוצי מתאבדים".

            עליך אומר הכתוב בא לקלקל ויצא שוטה.

            • anonymous moose הגיב:

              באותה צורה אפשר להגן על כל עוול. אני לא יודע מה בדיוק קרה שם (היית חושב שאיזה עיתונאי חרוץ ילך וידווח על הדברים לאשורם; מה, לא?) אז אתעלם מזה ו"תמיד אסכים עם עמדת צהל".

              אני מבין למה אתה מעונין בהכחשה והתעלמות (בכל זאת, דיסוננס קוגניטיבי זה לא נעים), אבל נשגב מבינתי למה אתה ושכמותך משחיתים את מילותיכם בלנסות לשכנע את מי שיצא מהמערה ששחור הוא לבן, מלחמה היא שלום, והצללים על הקיר הם המציאות. לא עדיף לך פשוט לסתום את האוזניים ולצווח טרהלהלהלהלה?

              • שלום הגיב:

                באותה צורה אפשר גם להמציא כל עוול, מוס. אני לא יודע מה בדיוק קרה שם ולכן ברור לי שהגירסה הפלסטינית צודקת שהרי הפלסטינים כידוע לעולם אינם משקרים ואף אינם מסוגלים לשקר שכן מהותה המטפיזית של האומה הפלסטינית היא האמת הצרופה.

                בהמשך לאמור לעיל אני מבין שלשיטתך הנפש הפרו-פלסטינית אינה מכירה את תופעת הדיסוננס הקוגנטיבי שכן זו כידוע מאפיינת את הציבור הפרו ישראלי בלבד.

                • נירה הגיב:

                  אף פעם אי אפשר לדעת בדיוק מה קרה בשום מקום. אפשר רק לדבר על דרגות שונות של סבירות. ולפי הסרטונים והנסיון המר עם הפוגרומצ'יקים מיצהר*, מה שסביר שקרה זה שהפוגרומצ'יקים מיצהר יצאו כהרגלם להתעמר בתושבי הכפר הפלסטיני הסמוך, ושחיילי צה"ל היו שם ולא עשו שום דבר כדי למנוע את זה.

                  * http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1488817

                  • שלום הגיב:

                    נירה:

                    הסרטונים "מוכיחים" בדיוק את מה שהעורכים שלהם רצו שיוכיחו, לא יותר וגם לא פחות. זכור לכולנו אותו סרטון ש"הוכיח" כיצד מתנחל בסילוואן דורס נער פלסטיני טהור עיניים וזך לב עד שהוברר שהמדובר היה במארב אבנים אכזרי ומתוכנן היטב.

                    אשר למבחן הסבירות, דווקא הלינק שלך גורם לי לפקפק בו. הלינק שלך מפנה לכתבה מעיתון הארץ העוסקת בהצתת המסגד בכפר טובא זנגריה בגליל העליון. גם שם הוצג המעשה כפועל ידם של מתנחלים קיצונים וזאת בהסתמך על "מבחן הסבירות".

                    אבל כפי שתגלי כאשר תפתחי את הלינק המצורף הקישור בין מתנחלים לבין הצתת המסגד הזוי ומומפרך לחלוטין ולכן אין תימא שעד לרגע זה לא נמצא קשר יהודי למעשה.

                    http://galchs.com/2011/12/27/355-9/

                    • נירה הגיב:

                      אני דווקא התכוונתי לחלק הזה: "אחד המוקדים העיקריים של האלימות הוא בישיבה בהתנחלות יצהר ליד שכם… בשבוע שעבר דווח ב"הארץ" כי השב"כ המליץ לעצור תקציבים ממשרדי הממשלה לישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר". ואם אתה רוצה אז גם זה: "ראש השב"כ על תג מחיר: מתנחלי יצהר מטילים טרור על הממשלה".
                      http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1632993
                      ברוב הפשעים אין תיעוד מושלם של הפשע מרגע התכנון שלו עד רגע ההוצאה המוצלחת לפועל. ובכל זאת, כשיש סרטונים ומדובר בשור מועד – אפשר להסיק מסקנות במידה רבה של ביטחון.

                    • שלום הגיב:

                      אהה… הבנתי. "השב"כ אמר".

                      עכשיו, שאלה קטנה. האם כשהשב"כ קובע שארגון וועדת ההתנגדות העממית הוא שעמד מאחורי הפיגוע בסיני או שיש להחזיק פלסטיני במעצר מנהלי בעקבות מידע מסווג האם גם אז את מתייחסת לדברי השב"כ כאלו נאמרו מפי הגבורה, או שאז את מניחה לתולעת הספק לכרסם בוודאותך?

                    • נירה הגיב:

                      את מה שהשב"כ קובע אני נוטה לקחת בערבון מוגבל, אבל אם מתנחלי יצהר בעצמם לא מסתירים את האידיאולוגיה שלהם ואת הפרקטיקות המקובלות עליהם, ואם ראש הישיבה שלהם אפילו כותב ספר בנושא – אני כבר נוטה לפקפק הרבה פחות.

                • אור שחר הגיב:

                  נו, באמת. כמעט על כל סרטון כזה שעולה ברשת מופיעה "שאלת התם" הזו. הו, אך מה קדם לכך שאייזנר הכה את הפעיל הדני, אך מה קדם לכך שמתנחל ירה בצעיר בן 16 בראשו תוך כדי שצה"ל משתף עם כך פעולה, אך מה קדם לכך שהופגז בית ספר.

                  העניין המרכזי הוא שזה לא משנה בכלל, העובדות מדברות בעד עצמן: אדם שאיננו רוצח לא היה יורה כך בראשו של ילד.

                  אתה יודע מה, זה מתחיל להימאס כבר. כל אותן התפלפלויות בשם האמת כביכול, בעוד שכל אדם שיש לו עיניים רואה את אותו הדבר. ההתפלפלויות הללו לא נועדו להגיע למסקנה, אלא להפוך את הסרט הזה מעדות מזעזעת למאבק אינטלקטואלי על עובדות.

                  לא רוצה להאמין שהסרט הזה הוא עדות מזעזעת? לא רוצה לראות את הפשע כאן? לא צריך, גם כך הטיעון שלך מוכן מראש.

                  • שלום הגיב:

                    האמת, אור, אני דווקא מבין אותך.

                    באמת מעצבן להתעסק בדבר הקטנוני והמרגיז הזה שקוראים לו "עובדות". מי צריך עובדות כש'בצלם' מאכילים אותנו בסרטונים ערוכים כל כך יפה שמוליכים אותנו למסקנה הנכונה בלי לאמץ יותר מדי את האיבר הרגיש והשביר הזה שקוראים לו מוח הרופאים הרי אומרים שלא בריא לאמץ את המוח יותר מדי. זה עלול לגרום לאדם לפתח חשיבה ימנית (ימניטיס) ושאר תופעות לוואי מגונות, אלהים ישמור.

                    יופי חמודי. רק אל תשכח לקנח את הפה אחרי שאמא גומרת להאכיל את הבננה.

                    נ.ב. תעיף מבט בסרטון של המתנחל הדורס צעיר ערבי בסילוואן, לפני ואחרי העריכה המגמתית ותמשיך להסביר לי למה "מה קרה לפני" הוא לא חשוב.

                    http://www.latma.co.il/article.aspx?artiId=4753

                    • נירה הגיב:

                      עובדות? העובדות היחידות שלפנינו הן שמתנחלים רעולי פנים ירו על פלסטינים בזמן שחיילי צה"ל עמדו מנגד, ושהוצתה אש בקרבת היישוב הפלסטיני. כל השאר הם "אולי" ו"יכול להיות" ושאר המצאות של הסובלים מימניטיס, כדבריך. יכול להיות גם שהקב"ה ברא את היקום לפני עשר דקות, כולל אותנו ואת הסרטונים המגמתיים האלה. אבל השאלה היא לא מה יכול להיות אלא מה סביר.

                    • נירה הגיב:

                      ואגב, הידיעה בנרג היתה על דריסה של מיידי אבנים, כבר בכותרת. אף אחד לא ניסה להכחיש את "מה שקרה לפני". אז לא ברור על מה יצא קיצפה של לטמה ומה הקשר של התקרית הזו לדיון הנוכחי.

                    • שלום הגיב:

                      נירה,

                      אני מניח שהתכוונת לכתוב "העובדות היחידות *בסרטון* שלפנינו הן שמתנחלים רעולי פנים ירו על פלסטינים בזמן שחיילי צה"ל עמדו מנגד, ושהוצתה אש בקרבת היישוב הפלסטיני".

                      על כך אין בינינו כמעט וויכוח. גם אני מסכים שבסרטון רואים מתנחל יורה בפלסטיני (למרות שבאותו סרטון רואים גם את הפלסטינים סוקלים את המתנחל באבנים, אבל איך כתב אור שחר? "זה באמת לא משנה"). הרי זה בדיוק מה שעורך הסרטון רצה שאני ואת נראה. זה הנרטיב שלו.

                      השאלה היא מהם הדברים שלא התאימו לעורך הסרטון ועל כן דאג שלא להכלילם בסרטון. על כך אין תשובה לא לי ולא לך.

                    • נירה הגיב:

                      נכון, אבל גם לי וגם לך יש מידע על כך שמתנחלי יצהר הם טרוריסטים מוכרים לכוחות הביטחון, שלא מסתירים את מטרתם למרר את חיי הפלסטינים עד שיסתלקו מארץ הקודש, ויש להם אפילו פסקי הלכה שמתירים להם לחלל שבת (עבירה שדינה מוות) כדי להוציא לפועל את המטרה הזו. בצירוף הסרטונים, אם הייתי צריכה להמר על מליון דולר לכאן או לכאן, הייתי מהמרת שמתנחלי יצהר רעולי הפנים יצאו אל הכפר הערבי כדי לפגוע בהם וברכושם. על מה אתה היית שם מליון דולר?

                    • גיל ב' הגיב:

                      אני מניח שגם כשאתה רואה קטע וידאו שבו מישהו מרסס ביריות מרובה אוטומטי בבי"ס תיכון או יורה על גן ילדים יהודי בצרפת אתה מאמץ אותה שיטה ומסרב להאשים את היורה עד שתראה מה קרה קודם.

                    • שלום הגיב:

                      נירה,

                      את כל מה שכתבת ניתן להפנות גם ביחס לפלסינים. גם להם יש היסטוריה בעייתית של אלימות קשה, אידיאולוגיה דתית-קיצונית, והם אינם מסתירים את מטרתם למרר את חיי הציונים עד שיעזבו את אדמת פלסטין.הסירי דאגה מליבך, יש גם פאתוות מסודרות בנידון.

                      לאור העובדה שהסרטונים מתעדים אלימות םלסטינית כלפי מתנחלים, ולאור דברי הרקע המובאים לעיל, *סביר* להניח שהם התחילו את הבלגן.

                      את המיליון דטלר תשאירי מחוץ לעניין. מוטב תשקיעי אותם בארבע דירות בחיפה. המחירים יעלו.

                    • נירה הגיב:

                      לפלסטינים *מסויימים* יש הסטוריה של אלימות ואידיאולוגיה קיצונית וכן הלאה. אתה לא מנסה להגיד שלפלסטינים כגזע יש נטייה לאלימות או לאידיאולוגיה קיצונית, נכון?
                      בוא נעזוב הכללות גזעניות ונשפוט את תושבי עסירה אל קבליה ויצהר לגופם. רוצה לחשוב שוב על ההימור שלך?

                    • שלום הגיב:

                      נירה,

                      לרגע לא עלה בדעתי להכליל את כל הפלסטינים בדברי. בטוחני שגם את נזהרת מלהכליל חלילה את כל תושבי יצהר באשמת חוליגניזם וכדו'. (הדיבורים על פוגרומצ'יקים וכו' היו כשגגה היוצאת מלפני השליט. קורה לכולנו).

                      לא נותר אלא לסכם כך: התפרסמו סרטונים שאין לדעת מהם מי התחיל ומי גמר. יש אומנם טענות של השב"כ בדבר אלימות כביכול מצד אנשי יצהר, אבל שנינו יודעים שאת דברי השב"כ יש לקחת אם קורטוב של מלח. כמו כן, מוסכם על שנינו שאין לעשות הכללות גורפות ואין לשפוט אדם לפי גזעו, מוצאו או מקום מגוריו.

                      בכלל, אסור לנו להיות שיפוטיים. הפלסטיני חש צורך נפשי גדול לסקול את היהודי באבנים, ובדומה לכך היו מן הסתם ליהודי סיבות טובות ועמוקות לירות בפלסטיני. זה פשוט בעיה של נרטיבים מתנגשים. זה הכל.

                    • נירה הגיב:

                      לא, זה בעיה של עבירות פליליות. מה שאפשר לסכם זה שכל העובדות הקיימות מצביעות על כך שפוגרומצ'יקים רעולי פנים מיצהר יצאו לפעולת טרור שבה הם פגעו בגופם וברכושם של פלסטינים, בסיוע חיילי צה"ל שתפקידם להגן על האוכלוסיה הכבושה. אתה יכול לשאול את הפוגרומצ'יקים מיצהר למה הם לא מפגינים אינטיליגנציה ותושיה כמו עוכרי ישראל ומצלמים בעצמם את התקיפות של הפלסטינים האכזריים שהם לכאורה רק מתגוננים מפניהן. כך הם היו יכולים להפריך בקלות את ההאשמות המרושעות של השב"כ ושל השמאל כאילו הם טרוריסטים גזענים שמתעמרים בפלסטינים בחסות צה"ל. או שאתה יכול לחשוב בעצמך למה כל הצילומים מהארוע מצביעים על כך שהמשיחיים מיצהר שוב ביצעו פוגרום בפלסטינים.

                • anonymous moose הגיב:

                  הפלסטינים משקרים כל הזמן. אלה טריפה ואלה נבלה. אתה זה שמתעקש לקחת צדדים. לדעתי כולם נבלות, וצריך לארגן הפרדה ולצמצם נזקים למען רווחת האיזור. בינתיים, מי שמתעקש לשבת על רגבים, להילחם עם הנייטיבס, ולאמלל את כולם אלה המתנחלים ומשרתתם, ממשלת ישראל, ועל זה אני מלין.

            • עדו הגיב:

              ""אני מתגעגע לימים שקדמו למבצע חומת מגן, אני חושב שהפיכת ג'נין בחזרה למעבדת טרור תקדם את השלום במזה"ת"
              היות ונתניהו כבר אמר שהוא בעד שתי מדינות לשני עמים אז נראה לי שגם הוא מאמין בזה.
              'קשירת ידי צה"ל' מתבצעת יום יום ושעה שעה כשהוא נאלץ להיות כוח האבטחה הפרטי של המתנחלים. קשירת ידי צה"ל היא אילוצו של חייל להסתובב בשטחים כשלידו מתנחל שלוח רסן והחייל יודע יפה מאד שאם הוא יעמיד את המתנחל במקומו הוא יחטוף על זה.
              רוצה לשחרר את ידיו של צה"ל ? תתחיל בפינוי כל ההתנחלויות ונגיע למצב שבו היינו כשצה"ל שלט בדרום לבנון.
              משם נמשיך הלאה.

              • שלום הגיב:

                עדו:

                גם אני דוגל בשתי מדינות ובלבד שיובטח בטחונה של ישראל דבר שבשלב זה עדיין לא נראה מעשי. אני סמוך ובטוח שבעניין זה דעתי ודעת נתניהו שווים. לבנאם את השטחים בנסיבות הקיימות זה מתכון לאנרכיה בטחונית מוחלטת.

                את השטיק הזה של פינוי שטחים לצורך שיפור הבטחון ניסינו כבר ברצועה, בדרום לבנון ובסיני. בכל אחד מהמקרים זה התפוצץ לנו בפרצוף.

                ההגדרה של שגעון זה לחזור על אותו מעשה שוב ושוב למרות שהוכח שהדבר אינו מביא תועלת.

                • עדו הגיב:

                  פינוי השטחים בסיני הוא הצלחה אדירה , מסחררת ממש. אם אתה סופר את מספר ההרוגים בגבול סיני מיום נסיגת צה"ל ועד היום ומשווה אותו למספר ההרוגים בין המלחמה המוצלחת ביותר בתולדותינו למלחמת יום הכיפורים (לא כולל) ועוד משקלל את מספר הימים. ואני מדבר כמי שהכיר אישית שניים מהנרצחים בראס בורקה.
                  בדרום לבנון ובעזה אנחנו נמצאים במצב מצויין לעומת המצב הקודם. בבקשה אל תספר לי על טילי קסאם שעפים על ישובים עבריים מעבר לגבול – הקסאם הראשון נורה ב2001, 4 שנים לפני ההתנתקות.
                  בדרום לבנון היינו מאבדים בממוצע חייל אחד בשבועיים והחיזבאללה רק התחזק כל הזמן.אם אין שלום , המצב שבו צה"ל עומד מצד אחד של הגבול והאויב מהצד השני הוא המצב הרצוי ביותר. כל המומחים הגדולים טוענים שוב ושוב שבמקרה מלחמה עלינו להכות באויב בחוזקה ולסיים מהר את הקרב כי איננו בנויים למלחמות התשה ארוכות אבל משום מה אנחנו ממשיכים להתיש את עצמנו כבר 45 שנים בגדה ולפגוע בכושרו של צה"ל שכבר לא זוכר איך מנהלים מלחמה אמיתית. כל זה לשמחתם של שונאינו שלא צריכים להסתכן בתגובה חמורה של צה"ל שמקיז את דמו בשטחים.

                • גיל ב' הגיב:

                  נפגעי טרור בסיני לא רלבנטיים לדיון. ישראלים יכולים להפגע בפיגועי טרור בכל מקום בעולם ואף אחד לא מציע לכבוש את המקומות האלה ולתת לצה"ל לשמור שם על הסדר. מה שרלוונטי הוא פגיעה בישראל ע"י התארגנויות מתוך סיני. כאלו לא היו יותר מדי.

                  ובנוגע להתנתקות, נכון שהקסאמים החלו לפניה למרות שמספרם היה קטן יותר. אבל הסיבה האמיתית לכך היא שלא היה בהם צורך כיוון שהפצמ"רים פגעו בהתנחלויות גוש קטיף ביתר קלות. מבחינת מספר נפגעים, ההתנתקות היתה הצלחה גדולה. למרות שחיי תושבי שדרות הורעו כתוצאה ממנה.

  8. מני זהבי הגיב:

    נראה שיוסי שוב מחק את התגובות של "סמולן". עשתורת יודעת למה. אחת התגובות המדוברות דווקא די הפריכה את ההגיון שבזעקת הממסד הפוליטי בישראל "The blacks are coming!" (עד כמה שניתן להניח קיום של הגיון כזה)

  9. הגר הגיב:

    מסכימה מאוד עם דברייך, ורוצה להוסיף כמה דברים.
    לא זו בלבד שצה"ל לא מגן על האוכלוסיה הכבושה (חובתו לפי דיני כיבוש), אלא שביהמ"ש העליון עשה מהלך לאורך השנים, בו ההלכה הפסוקה פירשה חובה זו מחדש. הפרשנות בדור הראשון היתה הפרשנות ההגיונית, לפיה הכובש צריך להגן על האוכלוסיה הכבושה (כי זו לשון החוק הבינ"ל). כיום הפרשנות היא שהכוח הכובש צריך להגן על האוכלוסיה שחיה בשטח הכבוש, ולכן תמיד (חוץ מבמקרים כ"כ קיצוניים שאפילו בג"ץ לא יכול להלבין את הסיטואציה ולצור מצג של חוקיות) ניתנת עדיפות למתנחלים.
    במילים אחרות- זה לא רק המחוקק, הממשלה והצבא, אלא גם ביהמ"ש העליון ששותפים לכך.

  10. א.ה. הגיב:

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/371/130.html?hp=1&cat=402&loc=1

    " בתוך כך, הערב הפגינו מאות תושבי דרום העיר, בהובלת חברי כנסת, וקראו לגרש את העובדים הזרים. לקראת סיום ההפגנה החלו מאות מהמפגינים להתפרע ולרוץ ברחובות, מה שהפתיע את כוחות המשטרה במקום. הדבר קרה לאחר שאחת התושבות אמרה למפגינים כי ביניהם נמצאים נציגי מחאת רוטשילד, אותם כינתה "שמאלנים שתומכים במסתננים".

    בעקבות הדברים עזבו מפגינים רבים את הרחבה ורדפו אחר אדם שזוהה לכאורה כפעיל שמאל ונמלט מהמקום. לאחר מכן קראו התושבים, שפרצו את מעגל האבטחה של המשטרה, "כולם עכשיו לתחנה המרכזית, לגרש את הסודנים עכשיו". "

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    בינתיים הנשק של היורה הוחרם ונפתחה חקירה נגד כמה מהפורעים מיצהר. פה ושם צה"ל עוד עושה את תפקידו