החברים של ג'ורג'

פוסט אורח: מכתב פתוח לראש עיריית אור עקיבא

לכבוד,

ראש העיר אור עקיבא, מר שמחה יוסיפוב

הנדון: קריאת רחוב בעירך על שמו של הגזען הידוע מאיר כהנא

נכבדי, נחרדתי לקרוא בסוף השבוע כי באור עקיבא מצוי רחוב על שמו של הגזען ושונא האדם מאיר כהנא, המכונה "רב". כפי שבוודאי הינך יודע, היה כהנא בעת פעילותו אחת הדמויות המוקצות ביותר בציבוריות הישראלית, מפאת דעותיו הגזעניות כלפי חלק ניכר מאזרחי המדינה. דעות אלו ניכרות היטב בחוקים שונים שהציע, ואני מצטט כאן מחלקם: "אסור ליהודי אזרח ותושב המדינה להינשא ללא-יהודי. בנישואי 'התבוללות' שכבר נערכו, יוכרחו בני הזוג להיפרד לאלתר"; "יבוטלו קייטנות, מתנ"סים וכל המוסדות המעורבים. יבוטלו כל התוכניות הממשלתיות העלולות להביא לקרבה בין תלמידים יהודים וערבים"; "מוסדות החינוך בארץ ישראל יהיו נפרדים ליהודים וללא יהודים". ח"כ איתן ערך השוואה מאלפת בין חוקים אלו לחוקי נירנברג, והיא מצורפת כאן לעיונך.

חמור לא פחות, תנועתו של כהנא, היא תנועת כך, נפסלה מהתמודדות לכנסת מפאת עמדותיה הגזעניות, וב-1994, בעקבות הטבח במערת המכפלה, אף הוכרזה כארגון טרור והוצאה אל מחוץ לחוק בישראל (הרוצח גולדשטיין היה חבר התנועה, ומועמד מטעמה לכנסת). עקב מהלך זה, הוכנסה התנועה גם לרשימת ארגוני הטרור בארה"ב, קנדה והאיחוד האירופי.

באתר עיריית אור עקיבא, כותב אתה בעצמך כי העיר היא מהמובילות בישראל בתחום החינוך ו"משמשת דוגמא ומופת גם בתרבות". הנני סבור שעיר המעלה על נס אדם המטיף לערכים גזעניים והמקדם מעשי אלימות דוגמת כהנא, אינה יכולה להתהדר בתארים דוגמת "מובילה בתחום החינוך" או "דוגמה ומופת בתרבות". צר לי שעיר בישראל רואה לנכון מתן לגיטימציה לאנשים דוגמת כהנא, במקום לקדם ערכי סובלנות ושוויון לכלל אזרחי ישראל.

בהערה אישית אציין שבימים אלו אני וזוגתי מחפשים אחר דירה לרכישה. עובדת קיומו של הרחוב המדובר הורידה את עירך ממפת החיפושים שלנו. כולי תקווה שתמצא לנכון לפעול לשינוי שם הרחוב, ולהחליפו בשמה של אישיות המסמלת ערכי אהבת אדם.

בכבוד רב,

עומר כביר

(עומר כביר)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

25 תגובות על ”פוסט אורח: מכתב פתוח לראש עיריית אור עקיבא“

  1. וואלה, לא ידעתי. מישהו יודע מתי נקרא הרחוב על שם השרץ?

  2. א.ב. הגיב:

    משו מנהלתי,
    יש בלגן כל פעם בתגובות, במיוחד אחרי שמוחקים תגובה.
    הצעה:
    אולי אפשר במקום למחוק תגובה לערוך אותה? (למחוק את הכתוב ולכתוב "נערך" או משו כזה… או סתם לסמן את המילים עם קו עליהם).

  3. א.ב. הגיב:

    שמות רחובות היא בעיה רצינית לדעתי ולא רק במקרה של כהנא. המחאה צריכה להיות גורפת לגבי כל הנצחה של פולטיקאים כרחובות בתי ספר וכדומה.
    אני לא רואה הבדל מהותי בין רחוב כהנא לרחוב רבין, רחוב רופין או בית חולים שיבא. ההבדל המהותי בין השמות הוא אולי, שכהנא בעיקר דיבר ולא הגיע למעמד כוח בו הוא יוכל לממש את דעותיו. האחרים דווקא עשו, ועשו הרבה…

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      שוב תעמולה ימנית מצויה נוסח "רצח הוא רצח" (אז למה יגאל עמיר הוא גיבור בעיני הימין וסתם שיכור שדקר מישהו לא?)

      כהנא היה יודו-נאצי מסריח. רבין היה ראש ממשלה ומדינאי ישראלי שנרצח על ידי יודו-נאצי מסריח לשמחת היודו-נאצים. את רבין צריך להנציח, את כהנא צריך לקבור בים, ביחד עם הנאצים מאלטלנה.

      • ג'ו הגיב:

        כהנא רק דיבר רבין עשה.

        • אילן הגיב:

          נו, באמת. הגישה הזאת של "אני כל-כך שמאלה עד שמרחוק כהנא ורבין נראים לי אותו דבר" היא שגויה ומזיקה לדעתי.

          חוץ מזה, תנועת כ"ך גם עשו

  4. אביחי בטיטו הגיב:

    אין חולק כי ועדת השמות העירונית חטאה כלפי הציבור באור עקיבא. מבקש להעיר שתי הערות: חשוב לציין כי מופע פוגעני זה הוא בסה"כ הרחבה של העיקרון הבסיסי – מתן שמות לרחובות לפי מפתח של השתייכות לאחת מהסיעות המכוננות של האתוס הציוני, או כזו שסופחה אליהן בדיעבד ולאחר שנצרפה בכור ההיתוך (על הראשונה נמנים רוב הרחובות בארץ. על השנית, מעט רחובות, בעיקר בערי פיתוח). אם להשאר נאמן לקריאה הזו, הרי שהכותב בסה"כ מנציח את התפיסה ההגמונית הזו, תוך שהוא שם לה סייג. אסתטי.
    שנית, מה תפקידה של הפסקה האחרונה?פונקציונלית, היא מחזקת את הגינוי המפורש בפוסט בסלידה בפועל ממגורים בעיר כזו. נו באמת, אל תאמר לי ששקלת לעבור לאור-עקיבא? שיח ורדרד. ולא אמרנו מילה על רחובות עם שמות מקסימים ומעוררי השראה כמו: 1, 78 והיפה מכולם 15 שתוכל למצוא בכל ישוב ערבי.

  5. אני חושב שזה די מזעזע שהם באמת שקלו ברצינות את אור עקיבא.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יש בישראל שמות רחובות מעפנים לא פחות.

    רחוב התשעים-ושלוש: נקרא על שם אגדה חרדית אידיוטית שמסייעת למכחישי שואה.

    רחוב עולי הגרדום: מנציח טרוריסטים, רוצחי אזרחים ומשתפי פעולה עם הנאצים (יש גם את אנדרטת האריה השאהיד ברמת גן, לחובבי הז'אנר)

  7. מני ל הגיב:

    אני לא חושב שבעיריית אור עקיבא או בכל מקום אחר יתרגשו מהמכתב. מרבית הציבור בישראל היה חותם בשתי ידיים על עקרונות נירנברג שפירטת. זאת המציאות וזה הציבור בישראל.

  8. ג'ו הגיב:

    אתם בטוחים שמדובר באותו כהנא? גם באשקלון יש רחוב הרב כהנא אבל בלי 'מאיר'.

  9. גובל הגיב:

    יוסי שלום,
    מה דעתך על להחליף את "בוגי? אני מחוסן…." שבראש העמוד?
    נראה שעבר זמנו כבר. וגם נמאס לראות את הפרצוף שלו כל פעם.
    סתם, לא עקרוני.
    תודה.

  10. מוטי הגיב:

    אני נחרדתי לקרוא את המכתב.

    אנסה לענות בקצרה על ה"טענות" שהעלה.

    כל דיעותיו של הרב כהנא וביניהם החוקים שהציע לכנסת וצוטטו במכתב נבעו מהתורה וההלכה היהודית לדורותיה ואם התורה היא "גזענית" בעיני כותב המכתב אז כפי שעבר דירה הוא יכול גם לעבור דת והוא יכול להתנצר או להתאסלם… (לא שזה יעזור לו הרבה. יהודי נשאר יהודי.)

    מעשי אלימות גם ביצע משה רבינו שהרג את המצרי. וגם שמואל הנביא שערף את ראשו של אגג כשהיה מנוטרל. וכן יהושע בן נון. ויהודה המכבי. ועוד ועוד. האם נחליף את השמות של רחובות על שמם? ביהדות לפעמים יש מצבים של מצוות נקמה כמו במדין בעוברי עבירה כמעשה פנחס שהרג את זמרי.. האם כותב המכתב רוצה לשכתב את התורה מחדש? או שמא אינו יודע על כך ועליו ללמוד לפני שכותב דברים כאלו…

    הרב כהנא הוקיע את הגזענות האמיתית והצהיר זאת מעל כל במה אפשרית. ניכר שהכותב שמע הרבה על הרב כהנא אבל לא ממש שמע אותו. וודאי שלא בעיון וודאי שלא קרא את ספריו.

    לסיכום: הרב כהנא נרצח בשל היותו יהודי. ורק בגלל זה בלבד ראוי לקרוא רחוב על שמו. וזאת מבלי להביא בחשבון את פועליו ומפעליו הרבים.

    ועוד, כל האנשים שנקראו רחובות על שמותיהם מקובלים מעשיהם על הכותב? ודעתם כדעתו שוות? וכל מעשיהם כשרים וטובים בעיניו?

    ואם מתנגד בשל דעתו הפוליטית השונה יראה נא בחיוב את המתנגדים לקריאת רחובות ע"ש יצחק רבין ז"ל.

    נקראו רחובות על שמות נרצחים- הרב כהנא נרצח.

    נקראו רחובות על שמות סופרים- הרב כהנא סופר היה.

    נקראו רחובות על שמות רבנים- הרב כהנא רב היה.

    נקראו רחובות על שמות ראשי ישיבה- הרב כהנא ראש ישיבה היה.

    נקראו רחובות על שמות חברי כנסת- הרב כהנא חבר כנסת היה.

    נקראו רחובות על שמות הוגי דעות- הרב כהנא הוגה דעות היה.

    נקראו רחובות על שמות מהפכנים- הרב כהנא מהפכן היה.

    נקראו רחובות על שמות עיתונאים- הרב כהנא עיתונאי היה.

    נקראו רחובות על שמות מרגלים- הרב כהנא מרגל היה.

    לסיום, יש עוד המון להוסיף אך אסיים, ניכר שאין כותב המכתב הכיר באמת את הרב כהנא ואת הגותו וצדקת דבריו. גם אני לא הכרתי רחל המשוררת ואף שיר משיריה וזה לא גורם לי לעבור לרחוב אחר או לעיר אחרת, וודאי שלא לכתוב מכתב לראש העיר על כך.

    אני מאחל לכותב המכתב לטובתו שיתפכח ויקרא בספרי הרב כהנא זצ"ל ויודה שטעה ויחזור בו.

  11. אילן הגיב:

    מוטי היקר,
    אם פני כהנא וארגון הטרור שלו הם פניה של היהדות, מצבנו קשה משניתן לבטא במילים.
    נותר לי רק לאחל לך ולדומיך שתישארו בגדר מיעוט הזוי ונבער, ושאת מרכולתכם האלימה והרעילה ימשיך הציבור לדחות בשאת נפש.