החברים של ג'ורג'

החונטה

אם למישהו עוד היה ספק שיואב גלנט לא ראוי לפיקוד, אז תת אלוף צבי פוגל הסיר אתמול את הספק. פוגל, ראש המטה של גלנט כשהלז שירת כאלוף פיקוד הדרום, אישר בהנאה ש"אנחנו, המפקדים הבכירים" הדיחו את חושף פרשיית גלנט, קלמן ליבסקינד, מתפקיד המילואים שלו.

לדברי פוגל, "למה הוא חיכה שאנחנו, המפקדים הבכירים, נגיד לו 'לך הביתה', ואז הוא התחיל לייבב כמו תינוק או כמו חתול מוכה על זה שאנחנו משלחים אותו? כי אתה לא יכול להיות חייל בפיקוד אצל אלוף הפיקוד, כשאתה כותב שהוא לא יכול להיות אלוף. אתה מבין את המוסר הכפול?"

כלומר, מבחינת יואב גלנט וחבר חנפיו, מותר להם להפעיל את סמכותם הצבאית כדי לפגוע באזרחים שמותחים עליהם ביקורת, והכל מתוך תפיסה שתפקידם של החיילים הוא לשרת את הקצינים. בצבא נורמלי, תפקידם של חיילים הוא לשרת את הצבא, לא את החנרליסמו של אותו הרגע. חיילים, לשיטתו של גלנט, הם וסאלים פאודליים של האלוף, והם נשארים כאלה גם כאשר הם עוברים לאזרחות. הצבא זה אני, אומר האלוף – בקרוב במילואים, יש לקוות – יואב גלנט.

כבר ראינו שלגלנט אין בעיה לשכנע קצינים לשקר לרשויות אזרחיות, עכשיו אנחנו רואים שאין לו בעיה להפעיל את כוחו כדי לפגוע באויבים באזרחות. בצבא נורמלי, הדרגות של גלנט היו נתלשות בגלל ניצול לרעה כזה של כוח כלפי חוגר. אבל צה"ל אף פעם לא היה צבא – ויותר ויותר הוא הופך לחונטה. בעקבות הפרשות האחרונות, פרסמו היום במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" כתבה על תרבות השקר של הצבא. בין הפרטים מסמרי השיער (למשל, קולונל שמודה שדו"חות הערכה על פקודים נכתבות לפי רצון המפקד ולא לפי הערכה אמיתית של יכולותיהם), קבר העיתון פרט חשוב: כנגד החנרל גדי אייזנקוט, ששמו הוזכר שוב כמועמד לרמטכ"לות, חשוד הועלו טענות כי נתן תצהיר כוזב בפרשת עימאד פארס, וכי הוא מכחיש שניהל שיחה איתו ששני חוקרי מצ"ח אמרו שהיו עדים לה.

אם כל המקרים האלה, כמו גם החקירה החדשה והנמרצת בפרשת מסמך אשכנזי-הרפז, תביא לטיהור בצה"ל, ולהדחתם המיידית של כל הקולונלים והחנרלים שניהלו את צה"ל – כלי ציבורי – כאילו היה אחוזה פרטית, עוד יצא מכל זה משהו טוב. אם נמשיך להעמיד פנים ששום דבר לא קרה, החונטה תעמיק את שורשיה. אם גלנט ייצא מהפרשה הזו בלי משפט צבאי, כל קצין בכיר אחר ילמד שאפשר לפגוע בעיתונאים ללא חשש.

אבל על מה אני מדבר? אנחנו עוסקים בצבא, שהקודקודים שלו – ביניהם אייזנקוט – התייצבו להגנתו של קולונל עמרי בורברג, שהורה לחייל שלו לירות באדם כפות ואחר כך ניסה להפיל עליו את התיק, וטענו שזה לא "מעיד עליו כמפקד". ואכן, דרגותיו של בורברג לא נשללו. של החייל, דווקא כן. החונטה יודעת לשמור על אנשיה, ועד שהאזרחים לא יכירו שמדובר בחונטה, שום דבר לא ישתנה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

38 תגובות על ”החונטה“

  1. דניאל ב הגיב:

    זהו דינו של כול זקן ממרה באלוהי ישראל החדשים(צה"ל)…

  2. ארנון הגיב:

    ליבסקינד התלונן על ההעפה שלו מהמילואים(הלוואי עלי מה הוא מתלונן) בבלוג שלו כבר מזמן – עכשיו זה רשמי.

    http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=79974780b5e0d394fddbd1a00f4f21d3&id=1540&page=9

  3. דניאל ב הגיב:

    הוא חייב להתלונן, אחרת פשוט יפטרו אותו כחסר פטריטיות שרק חיכה להזדמנות להשתמט מהמשך שירותו הצבאי…

  4. יוסף הגיב:

    יוסי, אם כבר חונטה וחנרל בספרדית אז תהיה עקבי, אה? קורונל, לא קולונל.

  5. עדו הגיב:

    ואלכס פישמן בידיעות מקונן על זה שהצבא יהפוך להיות רכרוכי בגלל שמפקדים יפחדו לקחת החלטות.

  6. אייל הגיב:

    אני חייב להגיד שאני מסכים עם הנאמר.

  7. ידידיה הגיב:

    "קולונל עמרי בורברג, שהורה לחייל שלו לירות באדם כפות ואחר כך ניסה להפיל עליו את התיק"

    כמו שכתבתי בבלוג הזה בעבר, נראה שבית המשפט דווקא קיבל את גרסתו של בורברג ולא של קוריאה. בורברג הורה לחייל שלו להפחיד את אבו-רחמה, לא לירות בו, כמסתבר גם מעדותה של כנעאן (לגבי תגובתו של בורברג לאחר הירי).

    • ygurvitz הגיב:

      "בפסק הדין נכתב כי המג"ד ביקש לגרום לאשרף לחשוב שחייל צה"ל ירה בו. "זוהי פגיעה קשה בערכי כבוד האדם, בטוהר הנשק ובערכי צה"ל", נכתב. "הנאשם אף החטיא את פקודו בכך שגרם לו לירות אל עבר עציר כפות שעיניו מכוסות"." *החטיא את פקודו בכך שגרם לו לירות*. ועם כל הכבוד, יש לי מעט מאד אמון לבתי דין בצאיים, במיוחד אחרי ששני גנרלים התייצבו לצידו של בורברג.

      http://news.walla.co.il/?w=/1/1708960

      • ידידיה הגיב:

        גרם לו לירות, לא הורה לו לירות. קריאה זהירה, גם של הכתבה הזו וגם של אחרות, מעלה שבורברג ביקש רק לאיים על אבו רחמה. בנוסף, אמרתי כבר שגם מעדות הצלמת אפשר להסיק זאת.

  8. ידידיה הגיב:

    +1 לדרישה לחקור את גלנט ואולי להעמידו למשפט.

  9. אדר הגיב:

    והצבא הנפלא הזה שמתואר בפוסט שותה את רוב כספי המיסים שלנו, בנוסף לכל הצרות. החלק הגדול ביותר בתקציב הולך על "ביטחון". ביטחון אין, אחוזת פאר לגלנט יש.

  10. סמולן הגיב:

    שטויות. ליבסקינד לא משרת ביחידת שטח, אלא ביחידת מילואים שנמצאת לטענתו במרחק פיזי קטן מאד מלשכת האלוף. במצב הזה אפשר לדלג על הטהרנות. בכל מקרה, גלנט בוודאי היה יכול ללחוץ על כפתור ולגרום לכך שליבסקינד ישוחרר משירות, או יועבר ליחידה אחרת (קרבית ?). מה שהוא עשה היה לדלג על שירות מילואים אחד או שניים של ליבסקינד, ואחריהם גלנט כבר לא יהיה אלוף.

    מצד שני, ליבסקינד מתבכיין עוד יותר משכנע מגלנט. אולי יש שרשרת והיררכיה לבכי ?

    • אסףר הגיב:

      אין לי מושג מה רצית לומר. בגלל המרחק הפיזי בזמן המילואים זה מותר? מה זה קשור אם זו יחידת שטח או לא?

      נראה כמו גיבוב מלים חסר אמירה.

      • סמולן הגיב:

        להלן פירוש. כן, בגלל המרחק הקצר והצורך של אלוף הפיקוד לתפקד בצורה סבירה, יש הגיון ניהולי בכך ששניהם לא ידרשו לעבוד באותו מרחב פיזי. לא הבנת את ההתייחסות ליחידה קרבית (הצעתי שליבסקינד יוציא את אפו מהג'ובניקיה ויעשה משהו טיפה יותר מחויב), ואין כלל יחידה קרבית שמאחדת אנשים שפער הדרגות שלהם כה גדול.

        מה שהייתי מצפה מליבסקינד, אגב, הוא להבין את כל העניין הזה. כלומר, הוא היה צריך לבוא מיוזמתו לקצינת הקישור, לומר לה שהוא רוצה להודיע לה שהוא האיש שפרסם סדרת כתבות קשות על אלוף הפיקוד, ושהוא מבקש לעבור לשיבוץ מילואים אחר לזמן מה.

  11. אורן שץ הגיב:

    פשוט לא ייאמן האפס הזה פוגל. לפני שבועיים הוא כתב בעיתון
    "עם ישראל לא יכול להרשות לעצמו להפסיד את האלוף יואב גלנט כרמטכ"ל, לא פחות משאינו יכול לקבל רמטכ"ל לא אמין"
    ועכשיו זה. גם את פוגל במיל' (עפ"י הכיתוב בעיתון) צריך להעיף חת-ושתיים מהתפקיד שלו, איזו חרפה.

  12. אורן שץ הגיב:

    (ותיקון עברית קטן,
    דו"חות הערכה נכתבים, לא נכתבות)

  13. קורא כלשהו הגיב:

    היה לי את ה"עונג" לשרת איזו שנה תחת פוגל. הרושם שלי הוא שמדובר בשקרן ותחחן כיאה לשאר חברי החונטה. קצת מפתיע שהוא פתח את הפה ונתן לזבל המוחי שלו להישפך החוצה במקרה הזה, אולי הכח כבר שיבש את דעתו.

  14. אור שחר הגיב:

    לקח לי זמן להיזכר מאין השם מוכר לי,
    ועתה נזכרתי שאותו פוגל משוקץ גם נוהג לנפוח את קשקושיו בפורטל של וואלה. יאה יהיה לפטר אותו משם על סמך אותו הגיון מעוות.

  15. צבי הגיב:

    חונטה וכת משוגעים..

  16. אור שחר הגיב:

    ועוד משהו. אני קורא עכשיו שסביר כי בני גנץ ימונה במקום גלנט. כאשר אני בוחן את רשימת האלופים הידועים לשמצה, אינני בטוח שהייתי תומך באלטרנטיבה כלשהי. קיבוצניק שחצן, מתנשא ורוצח ילדים כגלנט, מפקיר חיילים לטובת קברים כגנץ, עובד אלילים כיאיר נוה, ומי יודע, בקרוב עוד אפילו שטרן העלוב והדוחה יימצא ראוי להיות מנהיג הצבא.

    תגידו מה שתגידו על דיין הגנב הארכיאולוגי, לפחות הוא ידע לצטט את אלתרמן בעל פה וגם הוליד קולנוען נפלא. כך שתיעובי לצבא ישראל המודרני, מעבר לפשעיו המוסריים, נובע כנראה גם מן החומר האנושי העלוב שמרכיב אותו כיום.

    • אבי הגיב:

      קיבוצניק היא לא מילת גנאי, כמו שעירוני היא לא מילת גנאי.

    • עומר הגיב:

      "רוצח ילדים", וואו, אני לא בדיוק מעריץ של גלנט, אבל אתה לא חושב שנסחפת קצת עם הפאתוס?

      • אור שחר הגיב:

        ראה תגובה תחתי.

        בית ספר של אונר"א בו שהו ילדים הופגז במכוון. אני לא זוכר את הסטטיסטיקה המדוייקת לגבי מוות של ילדים בעופרת יצוקה, אך אני כן זוכר שהיא גבוהה למדי באחוזים. אני בטוח שכמו דן חלוץ, גלנט הרגיש "דפיקה קטנה בכנפי המטוס" ביחס לכך.

  17. טל הגיב:

    בראיון לויינט גלנט אף מתפאר ומכריז על "עופרת יצוקה" כ"מלחמה הכי מוצלחת של צה"ל בעשור האחרון", כאילו היה זה פסטיבל קולנוע (או מלחמה).

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4024010,00.html

  18. YYY, לא ידעתי את זה. אבל אני גם לא מופתעת. שום דבר על גלנט והחברים שלו לא יכול להפתיע אותי. מיד משתפת.

  19. נור הגיב:

    תותר לי שאלת תם?
    לא ברור לי למה נתניהו וברק ביטלו את מינוי גלנט. לא יתכן שהם נסוגו מאימת בג"צ. יש אינספור פעולות שעושה הממשלה שאי אפשר להגן עליהן בבג"צ (מאחזים והתנחלויות, חוק ועדות הקבלה, הרשימה ארוכה).

    • אלכס ז. הגיב:

      כי גזענות זה משהו שהעם רוצה. גנרל עבריין בנייה? לא כ"כ, ולא שווה ללכת לקרב רק בגללו.

  20. עומר הגיב:

    יוסי, הכל נכון, והלוואי שהיתה כאן תרבות שלטונית ראויה יותר. אבל במדינת ישראל שבה עיגול פינות זה דבר מקובל, ו"הלשנה" על פקוד או חבר לפלוגה היא מעשה נבזה יותר מלאנוס את אמא שלו, קשה להאמין שאפשר למצוא מועמד שיהיה ראוי לפי הסטנדרטים שלך, שלי, או של מדינה מערבית נורמלית.

    אני לא מאמין שבמדינה כמו ישראל אפשר להגיע לתפקיד בכיר בלי שקצת לכלוך ידבק לך לבגדים. אין לי מושג מי ומה זה אייזנקוט, אבל לא הייתי ממהר לשפוט אותו על סמך מס שפתיים שנתן למערכת בפרשת בורברג לפני שירדתי יותר לעומקו של האיש.

    • גיל ב' הגיב:

      מבחינתי כל קצין בכיר בצה"ל צריך לקבל 0 רחמים. כל אחד מהם היה מזיין בלי טיפת רחמים חפ"ש שהיה עולה אליו למשפט.

  21. Seth הגיב:

    הכלבים נוסחים והשיירה עוברת
    לא קרה כלום למעורבים, וגם לא יקרה
    פרוסיה של המאה ה- 18 מתקרבת אלינו במהירות, הלוואי והיו להן גם הנורמות והסדר שהיה להם.
    רק צריך מישהו שיהיה קייזר….

  22. רק רציתי לציין, שהסקר שערכנו באתר שלנו מראה שרוב הנשאלים חושבים שגלנט ילך לליכוד בתום תקופת הצינון, במקום השני קדימה, ובמקום השלישי העצמאות.
    (במקום הרביעי בל"ד, ככה שזה נותן מושג איזה מין אנשים עונים לסקרים שלנו, אבל מילא)

  23. הגברת השמנה הגיב:

    מפנה אותך לעוד ציטוט מפי הסוס:
    "אני סבור שאני לא מועמד לתפקיד, אלא מיועד לו, אני מרגיש מוכן ובשל".
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4024010,00.html

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention החונטה | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com