החברים של ג'ורג'

המשחק הכפול של משרד החוץ

משרד החוץ הישראלי שלח השבוע מברקים לשגרירים ברחבי אירופה, והמריץ בהם לנסות ולקדם שוב את שדרוג היחסים בין ישראל לאיחוד האירופי. מו"מ בנושא, שמטרתו מבחינת ישראל הוא הפיכתה לשותפת סחר מועדפת של האיחוד, נקטע באיבו לפני כשנה וחצי, כשסירב בנימין נתניהו להמשיך במשא ומתן עם הפלסטינים. עכשיו, חושבים במשרד החוץ, כשיש העמדת פנים של משא ומתן – פסאדה ששר החוץ ליברמן מחבל בה כמיטב יכולתו – שאם לא יהיה הסכם עם הפלסטינים בדורות הקרובים, לפחות נוכל להשתמש במו"מ-דמיקולו לצרכי שדרוג מעמדה של ישראל באירופה. (יצוין אגב שההצהרה האחרונה, אליבא דאייב פוקסמן וחבר מרעיו, הופכת אותי לאנטישמי, משום שהיא מרמזת שישראל מעדיפה שלמונים על שלום. אני אחיה עם זה.)

נו. כשהחיים נותנים לך לימונים, הכן לימונצ'לו; אי אפשר להאשים את עובדי משרד החוץ, מהמשרדים האומללים ביותר בממשלה. הם מנסים לעשות את תפקידם ולהוציא את ישראל במינימום נזק מעידן ליברמן. אלא ש…

הידיעה על תכניות השדרוג של משרד החוץ התפרסמה ב"הארץ", ליל אמש (א', ה-12 בספטמבר). מוקדם יותר, פרסם "הארץ" ידיעה על כך שישראל סירבה לביקורה של משלחת של חמישה משרי החוץ של האיחוד האירופי.

רשמית, הסיבה לסירוב היתה לוח זמנים צפוף וקרבה לערב יום כיפור. בפועל, הודה "פקיד בכיר" שהסיבה היתה שהיה ברור שהאירופים יעלו לסדר היום את הצורך בהמשך הקפאת הבניה בגדה המערבית. ישראל של נתניהו, ומשרד החוץ של ליברמן, צריכים את הדרישה הזו כמו חור בראש. אז שרי החוץ של האיחוד לא יוכלו לקפוץ לביקור.

שתי ידיעות, הפרש של 14 שעות. מישהו במשרד החוץ כנראה חושב ששרי החוץ של האיחוד האירופי מטומטמים: שהם לא יודעים מה משמעה של דחיה "בגלל לו"ז דחוף". ושהם לא רק מטומטמים, אלא גם פראיירים: שאחרי שהם יספגו דחיה כזו, הם גם יטרחו ללכת ולשדרג את מעמדה של ישראל באירופה, רק בגלל שנתניהו הסכים להזדמנות צילום עם עבאס.

יכול להיות שזה המקסימום שאפשר לעשות במשרד החוץ כשליברמן הוא השר. צריך לקוות מאד שזו לא הדיפלומטיה הישראלית במיטבה. ויש לקוות שהדיפלומטים האירופאים יבינו את הרמז, ויודיעו בעדינות שהם יהיו עסוקים מכדי לבקר את ליברמן בעתיד הקרוב, משום שהם צריכים להתווכח עם הקהל בארצם, שבמקום להרחיב את הסחר עם ישראל מעדיף דווקא להחרים אותו.

לא שהם תומכים בחרם, חס וחלילה, הם אנשים מיושבים; אבל יש מי שכן, ככה שבינתיים – עד שישראל לא תודיע רשמית אם היא נסוגה מהשטחים שכבשה – אין מה לדבר על שדרוג היחסים. ישראל מבינה רק כוח; היא כבר הסכימה לסמן את התוצרת המיוצרת בשטחים ככזו, כי האירופים איימו להחרים את כל התוצרת הישראלית אם זה לא יקרה (כן, נחמה, משרד התמ"ת הישראלי הסכים להחרים את אריאל). הגיע הזמן שהאיחוד האירופי יודיע לה שהוא מודע לכך שהזרזוף הזה עליו מלשכת ליברמן הוא לא גשם.

 

הודעה מנהלתית: לבקשתם של כמה קוראים, נוספה לבלוג אפשרות רישום לקבלת עדכון על פוסטים במייל, מתחת לבאנר על גירוש הילדים. אני רוצה להודות לאיתמר שאלתיאל, שטיפל בכך.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

9 תגובות על ”המשחק הכפול של משרד החוץ“

  1. סרגיי מהשגרירות הגיב:

    נו, הסוכן שלי אצלכם עולה על כל הציפיות.

  2. עופר הגיב:

    יוסי, הרישום דרך האימייל לא עובד… הוא כותב: "מה שחיפשת אינו נמצא"

  3. Space Monkey הגיב:

    *אנחה* עוד יום רגיל בישראל 2010 של ליביברמן. ציפינו באמת למשהו אחר?

    אבל, וזה חשוב – אפשר לקבל לינק אסתמכתא לכך שישראל הסכימה לסמן את התוצרת המיוצרת בשטחים?

    (האמת שגם אני ובת זוגי רוצים להימנע מלקנות תוצרת התנחלויות, אבל קשה לדעת מה בדיוק יוצר איפה).

  4. Julie הגיב:

    Unable to register E-mail address

  5. ניר הגיב:

    הצעה מנהלתית: לעתים מתפרסמים מספר פוסטים בבלוג בין כניסות שלי, ועלי לדפדף למטה עד שאני מוצא את הפוסט האחרון שקראתי ואח"כ בחזרה למעלה לפוסט הבא. אני מניח שאני לא היחיד. אולי אפשר להוסיף לינקים ליד כל כותרת לפוסט הקודם והבא?