החברים של ג'ורג'

חד גיסא; אידך גיסא; בתי המשפט האמריקנים והשטיק של ערוץ 10; וקלינטון יורדת לביבים. ארבע הערות על המצב

התחלה שקטה למלחמת אזרחים: טרם נרגענו מהתחנפותה של דליה איציק לאספסוף, והחרה אחריה השר לבטחון פנים: אבי דיכטר הנחה את המשטרה להרוס את ביתו של המחבל מישיבת מרכז הרב.

הריסת בתים מתבצעת בשטחים בלבד. היא נובעת מתקנות שעת חירום 1945 – אותן תקנות שהגדיר מנחם בגין, בצדק מוחלט, כ"גרועות יותר מאלו של הנאצים" – והן מעניקות לכל מפקד צבאי סמכות להרוס בתים. כשדיכטר מורה על הריסת בית הנמצא בתחומי מדינת ישראל, והמיושב באזרחים ישראלים – מכוח איזו סמכות הוא עושה זאת? ודוק – כמו כל העולם, אינני מכיר בסיפוח הישראלי של מזרח ירושלים, אבל דיכטר ודאי מכיר בו.

במעשה הזה – אם אכן יתבצע; במה שנראה כהצבעת אי אמון שקטה בשר התזזיתי והמעט טמבל שלהם, בכירי המשטרה פנו לייעוץ משפטי ממשרד הבטחון –  מחיל למעשה דיכטר את חוקי הכיבוש החלים בגדה המערבית גם על ערביי ישראל, ומנטרל למעשה את אזרחותם. מעתה, אם יעלה זממו בידו, יהיו גם ערביי ישראל חשופים לנקמה קולקטיבית מטעם זרועות הבטחון.

דיכטר משחק היטב לזרועות הימין הקיצוני, ששורה מארגוניו הקיקיוניים קראו היום לאזרחים לבצע את הריסת בית המשפחה בעצמם. אם דיכטר מנסה, כמו איציק, לרכב על גב הנמר, רצוי שיזכור שפעולה שכזו תהווה הצדקה לשבירת כל הכלים ולהתקוממות בקרב ערביי ישראל. הם יציינו, ובצדק, שאת בית משפחת הבוגד והרוצח נתן עדן-זאדה דיכטר לא ניסה להרוס. האם דיכטר לא מבין את זה? הוא מבין, אבל כמו איציק, הוא מוכר את האינטרסים ארוכי הטווח של ישראל עבור כמה דקות של תהילה עכורה.

מצד שני… בכל פעם שאני כותב משהו על הצורך בשימור ושיפור היחסים עם ערביי ישראל, אני נתקל באיזה בשארה שמשחק ישר לידיים של הגזען הממוצע. התולעת התורנית היא שייח' ראאד סלאח, ראש התנועה האיסלמית הצפונית ותומך חמאס ידוע.

סלאח, שכבר ישב כמה שנים בכלא על תמיכה בעמותות חמאס – אבל הכניס נוקאאוט לתביעה והציג את המשטרה באור נלעג, כשהטענות המנופחות שלה על היותו "סוכן איראני" ומתכנן פיגועים נמסו כשלג בצהרים –  יצא בעוד אחת מההצהרות השקריות שלו. הפעם הוא לא רמז, כמו שרמז בפברואר, שהיהודים טובלים את פתם בדם; הוא סתם הכחיש את קיומו של בית המקדש.

עכשיו, ליהודים יש מיתוסים משונים מאד, פתולוגיים לעיתים, על ההיסטוריה שלהם. הם מאמינים, למשל, שהם צאצאיהם של יהודים שחיו ביהודה קודם ל-70 לספירה; לטענה הזו אין שמץ של ביסוס. אבל בשביל להגיע לפסיכוזה בתחום, צריך כנראה להיות מוסלמי. השמאל שתק במשך שנים כשטענות מפגרות כמו אלו של סלאח הופרחו באוויר; הוא גם לא התמודד עם הכחשת השואה שהיא קו ההגנה המוסלמי הראשון. לשתיקה הזו אין מקום, וגם לא למבטים נבוכים. מי שמשמיע שקרים כאלה צריך להתקל בתגובה נחרצת, שתאלץ אותו להודות בטעותו או לצאת מכלל בני התרבות. שייח' סלאח יכול להיות רגוע; הוא מעולם לא היה אחד מהם.

מלכודת הדבש של ערוץ 10: לפני כחודשיים, הריץ ערוץ 10 את אחת התכניות הבזויות ששודרו בישראל. התרגיל, שהתבסס על תכנית טלוויזיה אמריקנית, היה פשוט: תחקירני הערוץ היו מתחזים לבנות טיפש עשרה בפורומים, ומפתות סוטים אומללים להגיע אליהם הביתה. כשהללו היו מגיעים, עם שוקולד וקונדומים, הם היו נתקלים במצלמות הערוץ – ובמשטרה. ההשפלה התבצעה מול פני האומה. אגב, לא ראינו הרבה כתבי אישום – וכנראה שלא במקרה. בכלל לא בטוח שבוצעה כאן עבירה, שכן בשום שלב לא היתה קטינה אמיתית מעורבת.

שופט ניו יורקי אישר שלשום תביעה בסך 100 מיליוני דולרים כנגד תכנית-האם האמריקנית, שהגישה אחותו של אחד הקורבנות. הקורבן, עוזר התובע המחוזי, התאבד ביריה כשהמשטרה פשטה על ביתו. האחות ביכתה את פעולתה "חסרת המעצורים של קבוצה שמינתה את עצמה לשמש כשופט, חבר מושבעים ותליין, שעודדה על ידי תכנית ריאליטי שיצאה משליטה". לניו יורק טיימס, בלינק מעל, יש כמה מילים חשובות לומר על ההשחתה שמבצעת התכנית הן באנשי הטלוויזיה והן באנשי אכיפת החוק.

למזלנו, אף אחד מקורבנות הלינץ' הטלוויזיוני עוד לא התאבד. ראוי, עם זאת, שערוץ 10 ילמדו את הנושא; השבוע למדנו שאין להם די כסף כדי לשלם לספקים שלהם. תביעה כזו יכולה להביא לסגירת הערוץ, וחבל – תכניות החדשות שלו טובות, בהתחשב.

צוללת אל הביבים: משהו משונה התחיל לקרות בפריימריז הדמוקרטיים האחרונים: הילארי קלינטון החלה זוכה לפתע לתמיכתם של רפובליקנים שהפכו לדמוקרטים. בפריימריז שהיו אתמול במיסיסיפי, היא זכתה לתמיכתם של 75% מהרפובליקנים האלה. איך זה קרה? אולי הרמז נעוץ בכך ש-15% מתומכיה של הילארי אמרו לאחר ההצבעה שיתאכזבו אם תזכה במועמדות.

בחודש האחרון, קורא איש הרדיו הימני המשפיע, ראש לימבו – קחו את אדיר זיק ותכפילו ב-100 אלף כדי לקבל תיאור גס של השפעתו – לרפובליקנים לעשות בדיוק את זה. הרציונל שלו הוא שלרפובליקנים טוב שהסכסוך הפנים-דמוקרטי יימשך כמה שיותר, ושחבל לתת לאובאמה לסיים את ההתכתשות ולעבור לחזית מול מק'קיין.

השטיק המסריח הזה, גניבת בחירות פשוטה, אמנם איננו של הילארי – אבל נראה שהיא לא מתנערת ממנו. כמה מבחירי הקמפיין של קלינטון הופיעו, משום מה, בתכניתו של לימבו לאחרונה.

לפני פחות משבוע, נאלצה יועצת בכירה של אובאמה, סמנתה פאואר, להתפטר לאחר שתיארה את קלינטון כ"מפלצת". שלשום, הודיעה תומכת בכירה של קלינטון, ג'ראלדין פרארו – המועמדת הדמוקרטית לסגן הנשיא ב-1984, השנה הקטסטרופלית שבה ניצח רייגן ב-49 מדינות – שכל המועמדות של אובאמה נשענת על כך שהוא גבר שחור ושפרט לכך אין בה דבר.

נו. פאשלה. קורה. אבל כשהתבקשה פרארו לחזור בה, היא תקפה בחריפות: "גזענות היא דו כיוונית. אני באמת חושבת שהם תוקפים אותי בגלל שאני לבנה. מה דעתך על זה?" פרארו לא פוטרה מתפקידה, וקלינטון הסתפקה באמירה ש"יש חילוקי דעות" ביניהן בנושא. ויש עוד – אנחה – כמעט שישה שבועות עד פנסילבניה. מבריק.

 

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

 (יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

19 תגובות על ”חד גיסא; אידך גיסא; בתי המשפט האמריקנים והשטיק של ערוץ 10; וקלינטון יורדת לביבים. ארבע הערות על המצב“

  1. יואב (לונדון) הגיב:

    של מי היהודים היום צאצאים, ומי הצאצאים של היהודים שחיו ביהודה ב-70 לספירה?

  2. ygurvitz הגיב:

    "של מי היהודים היום צאצאים" אלוהים יודע, אבל לא סביר שהם הצאצאים של יהודי יהודה. עוד לפני 70 לספירה, היהודים שחיו כאן היו מיעוט וקהילות גדולות של יהודים חיו בסוריה, מצרים, הממלכה הפרסית/פרתית, ורומא.

    "מי הצאצאים של היהודים שחיו ביהודה ב-70 לספירה?". הפלסטינים, ככל הנראה.

  3. דודי קינג הגיב:

    אם כבר, אז 135 לספירה. הדעה המסורתית היא שבסיומו העגום של מרד בר כוכבא היה החורבן הגדול של הישוב היהודי בארץ ישראל, ושאז נהרגו או התפזרו מרבית יהודי הארץ. כיום הולכת ומתפשטת הדעה שדווקא נותר רוב יהודי בישראל גם אחרי המרד, אלא שזה התמעט והלך בכמותו ובהשפעתו באופן הדרגתי בעקבות השפעת הנצרות, ואחריה האיסלאם.

    בנוגע לגנאולוגיה היסטורית… זה תמיד עושה לי רע שמתחילים לחשב כרומוזומים ולמדוד אחוזי דם. המונח "צאצא" במובן ההיסטורי והתרבותי לטעמי הוא בהכרח היסטורי ותרבותי, ולא גנטי.

  4. שני הגיב:

    מאמר משנת 2000 שפורסם ב- PNAS (ז'ורנל יוקרתי שסביר להניח שלעולם לא אזכה לפרסם בו) דווקא טוען אחרת-

    The results support the hypothesis that the
    paternal gene pools of Jewish communities from Europe, North
    Africa, and the Middle East descended from a common Middle
    Eastern ancestral population, and suggest that most Jewish communities
    have remained relatively isolated from neighboring non-
    Jewish communities during and after the Diaspora.

    הנה קישור למאמר המלא (אזהרת PDF)
    http://www.pnas.org/cgi/reprint/97/12/6769

    אגב, שמעת על הפרויקט הזה של נשיונל גיאוגרפיק?
    https://www3.nationalgeographic.com/genographic/

  5. קורא קבוע בבלוג הגיב:

    תאמינו לי שיצא לי לראות מספיק אנשים חולים באינטרנט שמנסים כל הזמן להוכיח שהאשכנזים הם כוזרים, בין אם זה מוסלמים או סתם אנטי-ציוניים, בשביל לטעון שאין לנו זכות להתיישב במזרח התיכון. מי אמר שליוונים של פעם יש קשר לאלו של היום? ואם הם לא זה אומר שיוון לא צריכה להיות קיימת?

  6. שני הגיב:

    דודי קינג-

    "המונח ”צאצא“ במובן ההיסטורי והתרבותי לטעמי הוא בהכרח היסטורי ותרבותי, ולא גנטי."

    אני מסכימה איתך, אבל בתור ביולוגית אני מתלהבת מאוד מכל התחקירים הגנטיים האלו.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אגב, אנחנו רגילים להרוס בתים גם בתחומי ישראל ללא צידוק:
    http://portal.knesset.gov.il/com5pnim/he-IL/Messages/news_7551.htm
    (ללא צידוק, כי אלף, מן הסתם ליהודים לא היו עושים את זה, ובית, כי שבועיים אחרי ההריסה, הגיע אישור הבנייה לבית שכבר נהרס).

  8. דברים הגיב:

    סליחה, בטעות זה יצא כמשתמש אנונימי.

  9. דני הגיב:

    לו הייתי אמריקאי הייתי מצביע לאובאמה; במונחים אמריקאים אני בצד השמאלי של המפה, ואני סבור הוא המועמד האיטליגנטי, והכריזמטי והראוי ביותר (בהחלט יותר ראוי מקלינטון שהישגה העיקרי היה להינשא לבעלה), והיותו שחור בזכות מהווה אמירה בזכות שוויון גזעי שטוב שהיא נאמרת.

    אם זאת אתה טוען כאן טענות נגד קלינטון שהם חסרי ביסוס. במדינות רבות דווקא היתה זו קלינטון שניצחה את קולות הדמוקרטים, בעוד אובאמה זכה בקולות הרפובליקנים והעצמאיים. לא זכור לי שזה הפך את נצחונו של אובמה לפחות לגיטימי באיזושהי צורה.

    כמו כן, צריך לומר ש"גניבת הבחירות" כפי שאתה קורא לה (בטעות – הרי אלו המפלגות שמחליטות על השיטה בו הן בוחרות את מועמדיהן) התרחשה גם בצד השני – האתר Daily Kos, אולי החשוב באתרי האינטרנט של השמאל האמריקני קרא לדמוקרטים להצביע עבור מיט רומני בפריימריז הרפובליקנים. זה לא כ"כ עזר לרומני.

  10. אלכס ז. הגיב:

    הערה בקשר לפוסט:
    ערבים תושבי ירושלים אינם אזרחים – הם תושבים. זה לא אומר שמותר להרוס את הבתים שלהם, אבל זה עדיין לא תחילתה של מלחמת אזרחים.

    דני,
    הרפובליקנים שמצביעים לאובמה טוענים שהם יצביעו לו גם בבחירות הכלליות (הם נשארים רפובליקנים כי אם הבחירה תהיה בין מקיין לקלינטון הם יצביעו למקיין), בעוד שהרפובליקנים שמצביעים לקלינטון לא יצביעו לה בבחירות הכלליות. במקרה הראשון מדובר בתמיכה כנה, במקרה השני מדובר בתרמית. זה הכל.

  11. משה הגיב:

    יוסי כתב: ""מי הצאצאים של היהודים שחיו ביהודה ב-70 לספירה?". הפלסטינים, ככל הנראה".

    לא נראה לי. נשמע יותר כמו שליפה מן המותן מאשר הנמקה כמו "הם מאמינים, למשל, שהם צאצאיהם של יהודים שחיו ביהודה קודם ל-70 לספירה; לטענה הזו אין שמץ של ביסוס." שהאת בפוסט.

    מחקרים חדשים מראים בבירור קשר בין היווצרות העם היהודי בסוף המאה ה-19 ובין היווצרות העם הפלסטיני בתחילת המאה-20. כאשר שני הציבורים נתמכים באופן כבד על *הגירה* ממדינות אחרות (היהודים בעיקר מאירופה, הערבים-פלסטינים ממדינות האזור: מצרים, עיראק, סוריה אבל גם סרביה למשל). ציבורים אלו נוספו אל קהילות עתיקות יותר של מוסלמים/נוצרים ויהודים ששכנו בארץ ישראל קודם לעת המודרנית.

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הלינקים שלך בצד ימין למעלה לא עובדים

  13. דודי הגיב:

    לא ראיתי את התוכנית על הפדופילים בערוץ 10.

    בעיתונות דווח דווקא על כמה כתבי אישום שהוגשו.

    שאלה חשובה היא האם תחקירני הערוץ ממש פיתו את הפדופילים. אם הם רק עלו לרשת והציגו עצמם כנערות צעירות, וההצעות באו מצד הפדופילים, זה לא ממש שידול לדבר עבירה (שהוא עבירה בעצמו כמדומני, ובכל אופן עוול מוסרי), אלא דומה, נניח, למארב שבו שולחים שוטרת מוסווה להסתובב עם תיק במקום שידוע שיש בו חוטפי תיקים.

    מובן שערבוב התפקידים בין כלי תקשורת למשטרה הוא בעייתי תמיד.

  14. אלכס ז. הגיב:

    פרארו עזבה זה עתה את הקמפיין של קלינטון. מסתבר שהיא היא הקורבן:
    http://politicalticker.blogs.cnn.com/2008/03/12/ferraro-steps-down/

  15. טל הגיב:

    בתוכנית הפדופילים של דייטלין היו עוד קורבנות. עצור אחד מת מהתקף לב בכלא, כ 48 אחרי שנעצר (קליפורניה, נדמה לי). הוא לא השיג כסף לשחרור בערבות, וישב במעצר ללא התרופות שלהן נזקק. ובניו ג'רזי, בחור צעיר שהיה איש טכני בחיל אוויר של ארה"ב, מת מאי ספיקת כליות במחלה שהתפתחה בתקופת מעצרו. אמנם זה לא קרה מיד אחרי המעצר, אלא תוך כמה חודשים, אבל הוא לא הספיק לזכות להליך משפטי ראוי וככל הנראה לא קיבל טיפול רפואי מספק.
    אחרי ההתאבדות בטקסס, שכמעט וגם הונצחה במצלמה (כי כל הרעיון לעזוב את האולפן/בית שבו תפסו את הפדופילים ולהגיע למעצר בבית, היה של דייטליין), התובע בטקסס ביטל את כל האישומים נגד שאר הפדופילים שנתפסו באותו פרק של התוכנית.
    אז כמה התוכנית הזו באמת עוזרת למנוע את הפדופיליה ברשת?

  16. הריסת בתים כן מתבצעת בתחומי הקו הירוק, ואף בהיקף נרחב, בעיקר את כפרי בדווים הלא מוכרים בנגב, אבל לעתים נדירות אפילו נגד עבירות בנייה של יהודים.

  17. נעמה הגיב:

    חלק מהמגיבים לא מבחינים בין הריסת בתים עונשית (המתבצעת על פי תקנה 119 לתקנות ההגנה לשעת חירום) להריסת בתים מינהלית, שבה הורסים בתים שנבנו באופן לא חוקי. האחרונה ללא ספק מתבצעת גם בגבולות הקו הירוק (בעיקר בישובים ערבים).

  18. נעמה הגיב:

    וליוסי, בהמשך לתגובתי הקודמת: תקנות הגנה לשעת חירום חלות גם בישראל ולא רק בשטחים. מלבד שתי תקנות שבוטלו, 111 ו-112. הראשונה נוגעת למעצר מינהלי, שהוחלפה בחוק, והשנייה לגירוש אזרח מישראל. תקנה 119 לתקנות הגנה לשעת חירום חלה ועוד איך גם בישראל, ודה-יורה אפשר להשתמש בה כדי להרוס בית גם של מפגעים יהודים. רק שזה אף פעם לא נעשה, וזה כבר נוגע לאכיפה הסלקטיבית של החוק. במזרח ירושלים היא כבר הופעלה בעבר. לכן זאת לא שאלה של סמכות בחוק, הסמכות קיימת.

טראקבקים/פינגבקים

  1. קטעים מוערים מיומנו של עכברוש מסומם»ארכיון הבלוג » השופטים אשר גרוניס, מרים נאור, ואליקים רובינשטיין: אם יבקשו ממני להעיד על האחראים ל�