החברים של ג'ורג'

הפרוטוקולים של מזוקני ציון, חלק ב'

שר המשפטים, חובש הכיפה יעקב נאמן, הגיע אתמול (ב') לכנס רבני, ואמר שם, דווקא שם, את הדברים הבאים: "[יש] להפוך את משפט התורה למחייב במדינת ישראל, זו באמת הדרך הראויה להנחיל לנו את משפט התורה – צעד אחר צעד". גלי צה"ל חשפו את הדברים, ונוצרה שערוריה.

עכשיו, במשך שנים הצבעתי על מנהג התקיה של חובשי הכיפות, שנוקטים ללא הרף בכפל לשון: מה שהם אומרים בציבור שונה משמעותית ממה שהם אומרים כשהם בינם לבין עצמם. כלפי חוץ, זה "בוא תעשה שבת" ו"כולנו אחים"; כלפי פנים, המסרים שונים מאד וגובלים בהסתה כלפי אחרים, ולעיתים קרובות גם חוצים אותה. כשהם חושבים שהם נמצאים בקהל ידידותי, הם מדברים אחרת. מה שמדהים הוא שפעם אחר פעם הם חושבים שעצם הסביבה הידידותית מבטיחה שאין מיקרופון בסביבה. את השיעור הזה למד מאיר פורוש על בשרו.

אבל ההתבטאות של נאמן הפתיעה אפילו אותי. נאמן איננו איזה נער גבעות, או רב מסומם (מגמרא או מחומרים אחרים), הוא איננו איזה עסקן חרדי, הוא אפילו איננו פוליטיקאי ולא יעמוד לבחירות. הוא לב לבו של הממסד. הוא עורך דין שבמשך 30 שנים ניתב את עצמו למרכזי הכוח, הפך לידידם ואיש סודם של פוליטיקאים בכירים. הוא לא הטיפוס שנראה כמו מהפכן אמוני. הוא גם מבוגר מדי; המהפכה היתה אמורה להיות נחלתם של הצעירים ממנו.

או שלא. כשיעקב נאמן מדבר כך, יש לכך כמה הסברים. הראשון, הוא כלל איננו מתכוון למה שאמר וכל כוונתו היתה להחניף לקהל שלו. זה גרוע למדי, במיוחד כשמדובר בשר המשפטים, במיוחד כשמדובר בכנס שבו עובדיה יוסף קורא להפסיק להשתמש במערכת המשפט הישראלית. אבל זה לא סביר. נאמן, כאמור, איננו פוליטיקאי. הוא לא צריך להתחנף. הוא לא עומד לבחירה. שנית, שדבריו לא הובנו והוא לא התכוון למה שהבינו. קצת קשה לקבל את הטענה הזו, כשהיא מגיעה מפיו של עורך דין משופשף – אמנם, עורך דין שהגיש תצהיר שקרי לבית המשפט העליון – שרגיל להקפיד במילים.

והשלישית, הסבירה מכולן, היא שיעקב נאמן, שר המשפטים של ישראל, התגלה כסוס טרויאני של המחנה האמוני. מי שאמור להיות אחראי על אכיפת החוק ללא משוא פנים נחשף כמי שרוצה לשלול את זכויותיהם של רוב האנשים החיים בישראל – כל הערבים, כל הנשים, רוב היהודים (שלהוציא אלה מהם החובשים כיפה הם, הלכתית, אפיקורסים לתיאבון או להכעיס, ולאחרונה אפילו הגנת "תינוק שנשבה" הוסרה מהם.)

יעקב נאמן תומך בהפיכה אמונית – שימו לב ל"צעד אחר צעד" שלו – שמטרתה להפוך את ישראל הדמוקרטית לישראל היהודית. זה צריך לעורר שאלות על תפקודו של האיש – למשל, ההתנגחות שלו בבג"צ. למשל, ההתעקשות שלו על פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. היתכן שהוא פשוט מסיר מכשולים עתידים בפני ההפיכה, שהוא מאמין שתבוא, וגם אם תתמהמה, יחכה לה?

עד כה, לא מצאתי כל התייחסות של לשכת נתניהו לעובדה ששר המשפטים שלו חושב שאת מקומו צריך לתפוס מלך בלתי נבחר, עם אילן יוחסין מזויף שמתיימר להגיע לבית דוד. לשכת ראש הממשלה, שפעם הושוותה לקומפרסור מרעיש מחוץ לחלון, מילאה פיה מים כשהתחוור ששר המשפטים שלה הודיע על כוונתו לתמוך במהפכה חוקתית שתהפוך את ראש הממשלה לעבריין שדינו מיתה, כמי ששכב עם אשת איש. שקט, מתבצרים. מחכים שזה יעבור.

במדינה נורמלית יעקב נאמן היה מסיים את תפקידו היום. הוא היה מגיש את התפטרותו, בהמרצת לשכת ראש הממשלה. בישראל 2009, לא יקרה שום דבר. לכל היותר, ואפילו זה נראה פחות ופחות סביר, ראש הממשלה יודיע שהוא נזף בנאמן ושהלה הבין את גבולות תפקידו. נתניהו, והוא לא הראשון, מעדיף להקריב את הדמוקרטיה הישראלית על מזבח שלמות הקואליציה. הוא לא יסתבך עם הכתומים ועם החרדים.

ועדיין רוב הישראלים חושבים שזה לא באמת קורה. בואו נסתכל על זה שוב. אפילו אם נצא מנקודת ההנחה שנאמן רצה להתחנף לקהל שלו, שהוא לא מאמין בדבריו-שלו, יש לשים לב שהקהל הגיב בתשואות ומחיאות כפיים. הם הבינו היטב למה הוא מתכוון, את הקוד החצי-סמוי חצי-קורץ. הם יודעים לאן נאמן אומר שהוא הולך, והם רוצים להיות שם. שימו לב לתמיכה מקיר לקיר שהעניקו לנאמן הח"כים חובשי הכיפות. במשך שנים טענו חובשי כיפות, אמונים על מורשת התקיה שלהם, שהם לא רוצים מדינת הלכה. אחרי יעקב נאמן, קשה עוד להאמין לזה. בפעם הבאה שמבקשים ממכם לבוא לעשות שבת, נסו לשלוח מכשיר הקלטה במקומכם. יכול להיות מעניין.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

31 תגובות על ”הפרוטוקולים של מזוקני ציון, חלק ב'“

  1. אבנר לנגוט הגיב:

    יש פלגים של הציונות הדתית שלא ממש מתביישים ברצון שלהם במדינת הלכה, גם אם הם ח"כים:
    כצל'ה התייחס גם לדבריו של שר המשפטים יעקב נאמן אמש בכנס דיני ממונות בירושלים, ואמר כי "לא יעזור שום דבר, בעתיד עם הרוב הדמוקרטי הדתי והחרדי המשפט העברי יהיה המשפט בארץ".
    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/197556

  2. עדו הגיב:

    ההתנהגות השחצנית של איראן בתקופה האחרונה גורמת לי לחשוב שכנראה יש להם כבר לפחות פצצת אטום אחת. אם לא, אז הם כל כך קרובים לייצור של פצצה שהם כבר לא מפחדים להתגרות בכולם (אולי באיזה אתר ניסתר במדבריות איראן יש כבר כור פעיל או שניים?) ואולי הם קוראים נכון את המפה ומבינים שאמריקה ביזבזה את כל הכוח והקרדיט שלה בעיראק ולא יכולה לאסוף תמיכה פנימית וחיצונית לתקוף באיראן.
    לא, אני לא טעיתי בטור.

  3. פטריוט הגיב:

    יכול גם להיות שהוא סתם משחק במשחקי כח עם ביבי אחרי שביטלו לו את היועץ המפוצל. לא שזה פחות חמור..

  4. דש הגיב:

    הקישור ל"תיקיה" מקשר למאמר של וויקפדיה על שיעה. אפשר קישור רלוונטי?

  5. עד הגיב:

    איך, לעוזא ועזעזאל, לא מסלקים את השר נאמן לכל הרוחות והשדים? מגיע אדם שמבקש לשנות את אופייה החוקתי של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, ואף כלב אינו נובח, אילו היה שר שמאיים להפוך את מדינת ישראל ל"מדינת כלל אזרחיה", היו שותקים? בכלל לא ברור איך נאמן, בהנחה שהוא יודע דבר או שניים, מסוגל לסבור באמת ובתמים שהלכה יהודית, במתכונתה הנוכחית, מתאימה למדינה ריבונית במאה ה21, כאשר ברור לכל אדם שהלכות עדות אינן מאפשרות שום הרשעה סבירה של פושעים.

  6. ג'ו הגיב:

    מבחינה פוליטית העניין מאד ברור, ליברמן התעקש על מינוי נאמן מדובר למעשה במינוי של ליברמן. מה לליברמן ולמדינת הלכה? על מנת לגייס את הרוסים ואת החילונים האשכנזים לבחור בו לראש הממשלה הבא ולא במופז, נניח, יש צורך באויב מפחיד שרק ליברמן יוכל לעצור, האויב 'מדינת הלכה'.

  7. מני זהבי הגיב:

    נו באמת, סוס טרויאני, לא פחות…
    אני, למשל, רוצה שיהיו לי מיליון דולר בבנק. בהחלט רוצה. הייתי שמח מאוד לקום בוקר אחד ולגלות שהם שם. אבל אני מבין שזה לא יקרה מעצמו, ואין לי שום תוכנית מה צריך לעשות כדי שזה יקרה. אפשר, כמובן, לפרש את העובדה שאני עובד לפרנסתי כהוכחה לשאיפה שלי להרוויח מיליון דולר, אבל זו תהיה פרשנות בעייתית למדי (למשל, היא תצטרך להסביר את העובדה שבמספר הזדמנויות סירבתי להצעות עבודה שהיו אמורות להניב לי יותר רווח ממה שיש לי מעבודתי הנוכחית).
    למיטב הבנתי, עם נאמן זה בערך אותו מצב. נניח שהאיש באמת רוצה במדינת הלכה. במידה זהה או גדולה יותר של סבירות ניתן להניח שהוא רוצה בביאת המשיח (אחד מעיקרי האמונה, אחרי הכל). זה עדיין אינו אומר שהוא יעשה משהו ממשי כדי לקרב את ביאת המשיח או את כינונה של מדינת הלכה. ולמעשה, אני אפילו לא מוכן להתחייב שהוא באמת רוצה מדינת הלכה. לדעתי, סביר יותר שהוא סתם חוזר על סיסמאות המתאימות לקהל (כן, גם עורכי דין הם קצת פוליטיקאים, וחלקם לא קצת אלא הרבה).
    כמובן, זה שנאמן אמר את הדבר הזה בפורום ציבורי זה בלתי-הולם לחלוטין, ומגיע לו לחטוף מנה הגונה של ביקורת. אני גם לא חושב שנאמן הוא מציאה גדולה בתור שר המשפטים, והייתי שמח אילו היה מפנה את מקומו למישהו ראוי יותר. אבל לעשות ממנו מוביל של "מהפכה אמונית" זה כבר יותר מדי.

    • עדו הגיב:

      למני זהבי :
      בגלל זה כתבתי תגובה בנושא האיום האיראני, אני מבין שזה היה רמז דק מדי – שים לב למה שקורה כאן לאחרונה:
      מרד ביחידות לוחמות של צה"ל , דיבורים של ראש ישיבת הסדר על סירובי פקודה, אנשים שמשכורתם מהציבור תוקפים פקחים שאוכפים את ההקפאה ולא, נאמן לא דיבר על משאלת לב של ימות המשיח אלא פרש תוכנית די מעשית להשתלטות איטית של הדת על המדינה. אתה צודק, האיש לא מוביל שום מהפכה, הוא מזהה לאן הרוח הרעה נושבת.

      • מני זהבי הגיב:

        א) מה קשור לכך האיום האיראני?
        ב) כן, והקומוניסטים זוממים להשתלט על ארה"ב. או ברצינות: יש דברים שסביר לגמרי שאנשים המשתייכים לציבור מסוים יאמרו או יעשו בנסיבות חברתיות נתונות, מבלי שניתן יהיה להסיק מכך על הכנות מעשיות כלשהן של אותם אנשים לשנות את הנסיבות הנ"ל. בינתיים, מעשיהן של כל הדמויות שהזכרת אינם חורגים מהקטגוריה הזאת. זה שהנסיבות החברתיות עשויות להשתנות גם באופן בלתי-יזום (למשל, בתרחיש קיצוני למדי, עקב הריבוי הדמוגרפי של הדתיים והחרדים הם יהפכו לרוב ויוכלו לבחור כנסת שתכונן מדינת הלכה) זה נכון, אבל אין קשר ממשי בין שינוי כזה ובין "מהפכה אמונית" כלשהי.

        • ygurvitz הגיב:

          אתה באמת חושב שאין קשר בין התודעה של אדם ובין המעשים שלו? אם לא, אולי מספיק עם הקשקשת הפרו טוטליטרית הקבועה?

        • Mr. Kate הגיב:

          אבל האם שר האוצר האמריקאי הוא קומוניסט? כנראה שלא. אז הסכנה היא לא אותה סכנה. הבעייה כאן, ששר המשפטים, תפקיד רם דרג והבכיר ביותר במערכת המשפט הישראלי תומך בכינון חוקי היהדות כחוקי המדינה. אם נמשיך בקו הקומוניסטי, זה כאילו אובמה יחליט להקים קולחוזים ברחבי טקסס.
          ובקשר למיליון הדולר. מה שלך יש זו פנטזניה נהדרת. מה שלו יש זה רצון ממשי, שהוא גם יודע כיצד לממש אותו(אט אט). לא מדובר כאן באדם חולמני, שבהקיץ מפנטז על מדינת הפלאים שלו. אלא בשר בכיר שחותר תחת היסודות הבסיסיים של החברה הישראלית.

          • מני זהבי הגיב:

            אם אי-אפשר להאשים את שר האוצר, אז תמיד יהיה מישהו אחר שאפשר להאשים אותו. שאל את רוחו של סנאטור ג'וזף מקרתי.
            שר המשפטים, למזלנו, אינו ממש חלק ממערכת המשפט. הוא בוודאי משפיע עליה, והשפעתו של נאמן עד עכשיו היא שלילית בהחלט, אבל לדעתי זה קשור יותר לעובדה שהוא חלק מקבוצה גדולה מאוד של פוליטיקאים ששמו להם למטרה לקעקע את מערכת המשפט ה"שמאלנית", ולא לעובדת היותו דתי.
            האם יש לנאמן מושג כלשהו כיצד להפוך את חוקי ההלכה לחוק המדינה? נו, על זה אנחנו מתווכחים. אני, בינתיים, לא ראיתי שום דבר שיעיד על כך.

  8. נעם הגיב:

    לומר על יעקב נאמן שהוא חלק מהמחנה האמוני זה בערך כמו לומר על ניצן הורביץ שהוא חלק ממחנה הימין בארץ. נאמן, מיזרוחניק טוב, רחוק מרחק שנות אור ממוטי קרפל וחבורת התרבות היהודית הטהורה שלו. כל מי שמכיר את העולם הדתי-לאומי יודע שיש בין שתי הקבוצות הללו פער גדול עד כדי בלתי ניתן לגישור ביניהם. זהו אותו פער שמתוח בין אלעזר שטרן לבין משה פייגילין למשל.

    • ygurvitz הגיב:

      נאמן אולי לא חלק מכנופיית קרפל, אבל בסופו של דבר, מסתר שההבדלים בין הקרפלים/פייגלינים ובין המיינסטרים של הציונות הדתית הם קוסמטיים בלבד. הפייגלינים צועקים יותר, הם פחות נחמדים והם מפחידים את הבורגנים, אבל המטרה היא אותה מטרה.

      • נעם הגיב:

        המטרה היא בכלל לא אותה מטרה וההבדלים הם לא קוסמטיים. פייגלין באמת מאמין שהוא יכול להנהיג את המדינה בדרך אמונית (או משהו בסגנון), בעוד נאמן, או אנשים מסוגו (מיזרוחניקים טובים מאזור גוש דן) בכלל לא חושב את זה. נאמן הוא דתי לאומי מהסוג שעמוס עוז היה מגדיר משגיח הכשרות של הרכבת לעומת פייגלין שרוצה להיות הקטר באותו משל. במקום לדבוק בתיאוריות הקונספירציה של השתלטות המזוקנים על המדינה אפשר פשוט לקבל את מה שהוא אמר על העברת דיונים בענייני ממונות לבתי דין.

  9. יובל הגיב:

    ויש קשר לידיעה הבאה: http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3370863,00.html

    הצעת תיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחרותו שתעמיד את ה-"יהודית" מעל ה-"דמוקרטית" באופן רשמי.

    • א.ה. הגיב:

      ונזכיר שלפי ההסכמים האוקליציוניים אין מתקנים חוק יסוד אלא בהסכמה של כל מפלגות הקואליציה.

      אני לא רואה את מפלגת העבודה תומכת בזה (כן, אני יודע שאני תמים). יתכן וזה ישאר בגדר הצעה, כמו הצעות רבות ואוויליות אחרות.

  10. מרמיט הגיב:

    נו, טוף, לפחות המסכות יורדות מהפנים וקווי החזית מתבהרים.

    (נשק זמין לוויכוחים פוליטיים עתידיים: "שר המשפטים שלך אמר שהוא רוצה מדינת הלכה, מה דעתך?")

    מאידך, הגננת החדשה בגן של הילדה שלי העבירה מסיבת חנוכה שלמה בלי אף שאהיד יהודי וצורר יווני. הביאה להם את חג האור בהפוכה.
    יעלה האור…
    יגרש השחור…
    לא הכל אבוד.

    "מתחת לשמיים השחורים
    אפשר כבר להרגיש
    זרמים תת קרקעיים
    של יופי."

  11. החגב עומד יציב הגיב:

    נדמה לי שאם אנחנו מחשיבים את עצמנו כרציניים כדאי שנבחן את כל הדברים שאמר נאמן, ולא את המשפט וחצי שצוטט בגל"צ.
    יש למישהו קישור?