מרכז ×¨×‘× ×™ ×ירופה מיילל על ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª, ×בל בדיקה של ×”×ž×¡×¤×¨×™× ×©×œ×•-עצמו ×ומרת שזה ×œ× ×”×ž×¦×‘
בפרצוף חמור סבר, דיווח חלק × ×™×›×¨ מהתקשורת היהודית בישר×ל על הודעה ×œ×¢×™×ª×•× ×•×ª של מרכז ×¨×‘× ×™ ×ירופה (מרâ€×). ×”×חרון, שמורכב ×ž×¨×‘× ×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×œ×ž×©×¢×™, הכריז ש-40% מיהודי ×ירופה â€œ×ž×¡×ª×™×¨×™× ×ת דת×â€, ×•×‘×¢×™×ª×•× ×•×ª היהודית מיהרו לייחס ×ת הסיבה לכך ל×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª. ×”× ×”, × ×ž×¦××” הסיבה שבגללה ×סור ×œ×›× ×œ×‘×¨×•×— מכ×ן לברלין: יש ×× ×˜×™×©×ž×™× ×©× ×‘×—×•×¥.
רק שמבט מעמיק יותר על ×”× ×ª×•× ×™× ×ž×¦×™×’ ×ª×ž×•× ×” ×©×•× ×” ב×ופן × ×™×›×¨. ×œ×˜×¢× ×ª מרâ€×, 70% מיהודי ×ירופה ×œ× ×™×’×™×¢×• לבתי ×”×›× ×¡×ª במהלך ×”×—×’×™×. 40% מיהודי ×ירופה, ×ומר ×”×רגון, “כלל ×œ× ×ž×‘×™××™× ×ת ×™×”×“×•×ª× ×œ×›×“×™ ביטוי בחייה×, ×œ× ×ž×‘×—×™× ×” דתית ×•×œ× ×—×‘×¨×ª×™×ª קהילתיתâ€, ×›×שר 75% ×ž×”×™×œ×“×™× ×”×™×”×•×“×™× ×‘×ירופה ×œ× ×œ×•×ž×“×™× ×‘×‘×ª×™ ספר יהודיי×, וב×רגון ×˜×•×¢× ×™× ×©×”×™×§×£ ×”â€×”תבוללות†בקרב יהודי ×ירופה ×”×•× 80%.
×× ×™ ×שתמש ×‘×ž×¡×¤×¨×™× ×”×לה ×›×™ ×ין לי ×ž×¡×¤×¨×™× ××ž×™× ×™× ×ž×©×œ×™, ו××¦× ×ž× ×§×•×“×ª ×”× ×—×” ×©×”× × ×›×•× ×™×. ××œ× ×©×ž×” ×©×”× ×ž×¢×™×“×™× ×¢×œ×™×• ×”×•× ×œ× ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª: מי שליהדותו “×ין כלל ביטוי בחייוâ€, מי ×©×œ× ×¨×•×¦×” ×©×”×™×œ×“×™× ×©×œ×• ילמדו בבתי ספר ×™×”×•×“×™× ×•×ž×™ שברוב מוחלט של ×”×ž×§×¨×™× ×ž×¢×“×™×£ שהצ×צ××™× ×©×œ×• ×œ× ×™×ž×©×™×›×• ×ת המסורת היהודית, ×œ× ×¡×•×‘×œ מ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª. להיפך: ×”×•× ×—×™ בחברה שכל כך מקבלת ×ת היהודי×, עד ש×ין לה ×©×•× ×‘×¢×™×” ×©×”× ×™×ª×¢×¨×‘×‘×• בקרבה. חברה ×× ×˜×™×©×ž×™×ª, × ×–×›×™×¨, ×œ× ×”×™×ª×” מקבלת יהודי×; ×”×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª ר×תה ×‘×™×”×•×“×™× × ×˜×¢ זר ×•×‘×¢×¦× ×”×¨×¢×™×•×Ÿ של ×”×ª×¢×¨×‘×‘×•×ª× ×‘×וכלוסיה ×”×ירופית, ×¡×›× ×” לטוהר ×”â€×’זע†×ו “ה×ומה.†זה ×œ× ×”×ž×¦×‘ היו×. להיפך.
הבעיה של מרכז ×¨×‘× ×™ ×ירופה – ×›×™ ×ž×‘×—×™× ×ª יהודי ×ירופה, כמסתבר, ×ין כל בעיה – ×”×™× ×©×¨×•×‘ יהודי ×ירופה ×œ× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×™×•×ª ×™×”×•×“×™× ×™×•×ª×¨. בכך, ×”× ×ž×¦×˜×¨×¤×™× ×œ×ž×¡×•×¨×ª היהודית ×”×רוכה ביותר: זו של × ×˜×™×©×ª היהדות. ×”×ž×•× ×— המדויק יותר למי שâ€×›×œ×œ ×œ× ×ž×‘×™× ×ת היהדות לכדי ביטוי ×‘×—×™×™×•â€ ×”×•× â€œ×œ× ×™×”×•×“×™â€ ×ו “יהודי לשעבר.â€
×בל, כמובן, ×¨×‘× ×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×›×™×¨ במושג של â€œ×™×”×•×“×™× ×œ×©×¢×‘×¨.†התי×וקרטיה היהודית היחידה במזרח התיכון, שמוצי××” עשרות ×ž×™×œ×™×•× ×™× ×ž×“×™ ×©× ×” כדי ×œ×©×›× ×¢ ×× ×©×™× ×ž×ž×•×¦× ×™×”×•×“×™ ×©×”× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×©×ר ×™×”×•×“×™× ×’× ×× ×™×”×“×•×ª מעוררת ×‘×”× ×‘×ž×§×¨×” הטוב פיהוק ובמקרה הרע סלידה, מחזיקה ב×ותה העמדה עצמה. כלומר, ×‘×ž×§×•× â€œ×™×”×•×“×™ ×ירופה†צריך ×œ×§×¨×•× â€œ×× ×©×™× ×©× ×ª×¤×¡×™× ×›×™×”×•×“×™× ×¢×œ ידי ×”×¨×‘× ×™×, ×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª בעל כורח×,†והכותרת “40% מיהודי ×ירופה ×ž×¡×ª×™×¨×™× ×ת דת׆צריכה להפוך ל-â€40% ×ž×”× ×ª×¤×¡×™× ×›×™×”×•×“×™× ×¢×œ ידי הממסד ×”×¨×‘× ×™ ×œ× ×¨×•××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×›×›×לה.â€
×בל ×–×” ×”×™×” פחות מפחיד, × ×›×•×Ÿ? ×חרי הכל, ×”×¨×‘× ×™× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ “השו××” ×”×©×§×˜×”â€ ×›×©×”× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ “התבוללות†– כלומר, ×ובדן ×¢× ×™×™×Ÿ של ×™×”×•×“×™× ×‘×“×ª ×©×œ×”× ×•×¡×™×¨×•×‘ ×©×œ×”× ×œ×©×ª×£ פעולה ×¢× ×יסור ×§×™×•× ×ž×¢×¨×›×•×ª ×™×—×¡×™× ×¢× ×œ×-×™×”×•×“×™× – ××œ× ×©×¡×¤×§ ×× ×™×© שימוש בזוי יותר בזכר השו××”. זו היתה רצח של ×ž×™×œ×™×•× ×™ יהודי×, שלוותה בתהליך של דה-×”×•×ž× ×™×–×¦×™×” ×•×¢×™× ×•×™×™× ×©×œ×”×; ×”â€×©×•××” השקטה†לכ×ורה ×”×™× ×‘×—×™×¨×” מודעת של ×™×”×•×“×™× ×œ×”×¤×¡×™×§ להיות יהודי×. כדי לחשוב שזו מקבילה לשו××”, ×תה צריך להיות × ×צי ×ו רב ×ורתודוקסי – ×©× ×™×”× ×™×¨×ו בכך ×סון לטוהר ×”×’×–×¢.
××œ× ×©×œ××¡×•× ×” של ×”×ורתודוקסיה היהודית, ×”× ××¦×™×–× ×”×•×¦×™× ×©× ×›×œ כך רע לתורות ×’×–×¢, ×©×”×™× ×ž×ª×§×©×” מ×ד – בקרב ×™×”×•×“×™× ×ירופ××™× ×•×מריק××™×, על כל ×¤× ×™× – לשמר ×ת תפיסת ×”×’×–×¢ הטהור שלה. בין בחירה של ×™×”×•×“×™× ×œ×”×¤×¡×™×§ להיות ×™×”×•×“×™× ×•×‘×™×Ÿ ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ×ין כלו×; ×× ×›×‘×¨, × ×˜×™×©×” של היהדות ×”×ורתודוקסית ×”×™× × ×˜×™×©×” של תורת ×’×–×¢, כלומר ההיפך מ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª, וזה משהו ש××“× ×¡×‘×™×¨ צריך לעודד.
וכן, יש ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ב×ירופה. ×”×™× ×ž×ª×¤×¨×¦×ª בכל ×¤×¢× ×©×™×©×¨×ל טובחת ×‘×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×‘×ž×¡×¤×¨×™× ×—×¨×™×’×™×. העובדה הזו, וזו עובדה, מ×ד ×œ× × ×¢×™×ž×” ×œ×ª×•×¢×ž×œ× ×™× ×¦×™×•× ×™×: ×”×™× ×ומרת שיש קשר בין עליה ב×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ובין פעולתה של קבוצה של יהודי×, לגמרי במקרה ×¦×™×•× ×™×. ××– המטרה של ×”×ª×•×¢×ž×œ× ×™× ×”×¦×™×•× ×™× ×”×™× ×œ×”×›×—×™×© ×ת הקשר ×”×–×”. ×בל ×”×•× ×©×.
×”×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ב×ירופה ×”×™× ×”×™×•×, ברובה המכריע, ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª מוסלמית. ככזו, ××™ ×פשר ×œ× ×ª×§ ×‘×™× ×” ובין פעולותיה של ישר×ל. ×”×™×”×•×“×™× ×‘×ירופה × ×ª×¤×¡×™×, ×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª ×©×œ× ×‘×¦×“×§, כשלוחה של ישר×ל; ×בל בכך, ×ין ×ž× ×•×¡ מלומר, יש לה××©×™× ×“×•×•×§× ×ת ישר×ל. ×”×™×-×”×™× ×©×ž×ª×¢×§×©×ª לדבר על עצמה שוב ושוב ×›×ž×“×™× ×” יהודית; ×”×™× ×–×• שדורשת ×ž×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×‘×” ×›×ž×“×™× ×” יהודית; ×”×™× ×–×• שר×ש הממשלה שלה בירך ×ת ר×ש הממשלה הבריטי, בבו×ו ×œ×›× ×¡×ª, בâ€×‘רוך בו×ך ×œ×›× ×¡×ª היהודיתâ€, ××£ שיש בה מספר ×œ× ×ž×•×¢×˜ של ל×-יהודי×.
הירידה ב×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ×”×™× ×ž×” שמטריד ×ת ×”×ž×“×™× ×” ×”×¦×™×•× ×™×ª. ירידה ב×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª, ולמרות תקריות ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ברור שהחברה ×”×ירופית הל×-מוסלמית הרבה פחות ×× ×˜×™×©×ž×™×ª מ××™ פע×, שומטת ×ת הקרקע מתחת ×œ×¦×™×•× ×•×ª. ישר×ל הרי ×œ× ×ž×¡×•×’×œ×ª למשוך ×ליה ×™×”×•×“×™× ××œ× ×‘×›×•×— הפחד. ×”×™× ×ž×ª×§×©×” לשמור בה ×ת צעיריה. ו×× ×©×™× ×©×ž×¤×¡×™×§×™× ×œ×”×™×•×ª ×™×”×•×“×™× ×ž×¤×—×™×“×™× ×ותה עוד יותר: המסר לצעיר ×”×—×™×œ×•× ×™ המשכיל בישר×ל, שיהדותו ×”×™× ×‘×ž×§×¨×” הטוב קליפה דקה, ×—×ª×¨× ×™ במיוחד. הרי ×”×˜×¢× ×” ×”×¦×™×•× ×™×ª ×”× ×™×¦×—×ª × ×’×“ “התבוללות†היתה שזו היתה טקטיקת השרדות גרועה. ×”× ×”, ×”×™× ×ž×¦×œ×™×—×”. ×•×”×™× ×ž×פשרת ×—×™×™× ×˜×•×‘×™× ×”×¨×‘×” יותר. ××– מה × ×©×ר ×œ×ž×“×™× ×ª ×”×™×”×•×“×™× ×“×” לה × ×ª× ×™×”×• להציע?
כלו×. וזה מה שמפחיד. ×–×•×›×¨×™× ×יך ×יימו ×¢×œ×™× ×• ×œ×¤× ×™ כמה ×©× ×™× ×‘×›×š ×©×”×©× ×”× ×¤×•×¥ ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” ×”×•× ×ž×•×—×ž×“? ××– השבוע הסתבר שזה ×’× ×”×©× ×”× ×¤×•×¥ ביותר בישר×ל – וזה התברר ×חרי שרשות ×”×וכלוסין וההגירה ×¦× ×–×¨×” ×ת העובדה הזו. כפי ×©×”×™× ×¢×•×©×” כל ×©× ×”.
×ולי הכשלון הגדול ביותר של ×”×¦×™×•× ×•×ª ×”×•× ×œ×”×¤×™×— תוכן חיובי כלשהו ביהדות. בשעתו ×”×™× ×“×™×‘×¨×” על החזרת ×”×™×”×•×“×™× ×ל ×”× ×•×¨×ž×œ×™×•×ª ×בל ××™ ×פשר להיות בו ×–×ž× ×™×ª × ×•×¨×ž×œ×™ ויהודי. התפיסה היהודית הבסיסית מדברת על â€œ×¢× × ×‘×—×¨.â€ ×©× ×™ ×לה ×œ× ×ž×ª×¢×¨×‘×‘×™×, על כל ×¤× ×™× ×œ× ×ž×ª×¢×¨×‘×‘×™× ×˜×•×‘. יהודי ×ירופה ×”×¤× ×™×ž×• ×ת לקחי השו××”, קרי ×©×’×–×¢× ×•×ª והסתגרות ××ª× ×™×ª ×”× ×“×‘×¨ שלילי – ו×ולי ×”××™×¨×•× ×™×” ×”×¢×œ×™×•× ×” של ההיסטוריה ×”×™× ×©×”× ×™×™×©×ž×• ×ת הלקח ×”×–×” על הדת ×©×”×¨×‘× ×™× ×•×™×©×¨×ל מתעקשי×, כמו ××ª× ×™×•×“×¢×™× ×ž×™, ×©×”× ×©×™×™×›×™× ×ליה ×ž×¢×¦× ×œ×™×“×ª×.
×œ×ž×–×œ× ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× ×œ×©×¢×‘×¨, ×”× ×œ× ×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×•×œ×¨×‘× ×™× ×ין כוח כפיה עליה×. מה ש××™ ×פשר לומר על ××—×™×”× ×œ×“×¢×” ×©×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×”×ª×§×‘×œ×• מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. ×× ×™ רוצה להודות בז×ת לתורמי×.
×¤×¨×¡×•× ×—×¨×™×’: ×× ×™ ×œ× × ×•×”×’ לעשות ×ת ×–×”, ×•×‘×¢×¦× ×œ×“×¢×ª×™ ×–×” המקרה הר×שון מסוגו, ×בל לכו קר×ו ×ת ספרו של צפריר בשן, “כתיבה ×פקטיבית.†כמעט כל ×חד ×›×ן עוסק בכתיבה, בין ×× ×”×•× ×¨×•×¦×” בכך ובין ×× ×œ×, והספר ×”×–×” ×”×•× ×ž×“×¨×™×š ×™×•×¦× ×ž×Ÿ הכלל. עותק דיגיטלי ×פשר לרכוש ×›×ן.
(יוסי גורביץ)