×”×רץ רעשה קלות, ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ בלי צדק, כשהתברר ש××ž× ×•×Ÿ יצחק, מחשוכי ×”×ž×˜×™×¤×™× ×”×›×¨×™×–×ž×˜×™×™× ×‘×™×©×¨×ל, גזר על זמר כלשהו, ×רז ×™×—×™×ל, 39 מלקות ("××¨×‘×¢×™× ×—×¡×¨ ×חת", בלשון התלמוד). ×™×—×™×ל קיבל על עצמו ×‘×”×›× ×¢×” ×ת גזר הדין, בין הש×ר ×ž×©×•× ×©×¤×¨× ×¡×ª×• ×”×™× ×¢×œ זמרה לציבור החסידי; ×¢×•×•× ×• ×”×™×” ×©×”×•× ×”×•×¤×™×¢ ×‘×¤× ×™ קהל מעורב, ו×× ×”×™×” מסרב לקבל ×ת גזר הדין, ×”×™×” צריך ×›× ×¨××” לבחור בקריירה ×חרת ×ו לרעוב. ל×חר שכפף עצמו ×™×—×™×ל לבית ×“×™× ×• של ××ž× ×•×Ÿ יצחק, התירו ×”×¨×‘× ×™× ×‘×¨×•×‘ ×—×¡×“× ×œ×©×•×‘ ולשמוע ×ת המוזיקה שלו, כלומר התירו לו ×œ×”×ª×¤×¨× ×¡.
רעש × ×•×¡×£ × ×¨×©× ×›×שר התברר שרב העיר חולון, ××‘×¨×”× ×™×•×¡×£ – בן של – פסק ש×סור ל×פשר לעובדי מערכת המשפט הישר×לית להשתתף ×‘×ž× ×™×™×Ÿ, ×פילו ×× ×”× ×“×ª×™×™× ×•×©×•×ž×¨×™ מצוות. ××ž× ×, יחסית ל×ביו התבט×ויותיו של ××‘×¨×”× ×™×•×¡×£ ×ž×ª×•× ×•×ª משהו – ×”×•× ×œ× ×§×¨× ×œ×¡×§×•×œ ×ת עורכי הדין, ×œ× ×”×©×•×•×” ××™×ª× ×œ×¢×™×–×™× ×¢×™×•×•×¨×•×ª, ×œ× ×˜×¢×Ÿ ×©×”× × ×—×©×™× â€“ ×בל ×”×מירה הזו משמעה × ×™×“×•×™, ועורכי דין ×“×ª×™×™× ×—×¡×•×“×™× (×‘×™× ×™×”× ×—"×› דוד רות×, ×©×ž×§×“× ×©×‘×¢ תועבות ×œ×¤× ×™ ×רוחת הבוקר) × ×–×¢×§×•.
×× ×™ מודה שמצ×תי ×ת הזעקות ×¦×“×§× ×™×•×ª משהו. × ×ª×—×™×œ מהמקרה הפשוט יותר של פסק ההלכה של יוסף. הלז ×”×•× ×¨×‘. ×”×•× ×œ× ×¡×ª× ×¨×‘, ×”×•× ×¨×‘ ×‘×ª×©×œ×•× ×•×ž×©×›×•×¨×ª ×ž×˜×¢× ×ž×“×™× ×ª ישר×ל. ×ž×©×œ×ž×™× ×œ×• כדי שיפסוק הלכות על פי מיטב שיקול דעתו, ×”×‘× ×ª×• וידיעתו. ×”×•× ×¢× ×” על ש×לה של מ×מין – ××ž× ×, ×פשר שזו היתה ש×לה ×ž×•×–×ž× ×ª מר×ש – ו×ין ×œ× ×•, ×‘×™× ×ª×™×™×, יסוד ×œ×”× ×™×— ×©×”×•× ×¢×©×” שקר ×‘× ×¤×©×•, כלומר פסק ביודעין הלכה ×©×”×•× ×™×•×“×¢ ש×ין לה בסיס.
יתר על כן, יש יסוד לסברה שפסק הדין של יוסף עומד על קרקע מוצקה. ליהדות ×”×¨×‘× ×™×ª, ל×ורך ההיסטוריה, ×œ× ×”×™×ª×” שליטה בזרוע המבצעת, ×”×ž×’×¢×™× ×©×œ×” ×¢× ×”×–×¨×•×¢ המחוקקת של תקופת היווצרות – ×”×¡× ×”×“×¨×™×Ÿ – היו טר××•×ž×˜×™×™× ×‘×ª×§×•×¤×” שלזרוע הזו היו סמכויות, וכל מה ×©× ×©×ר לה היתה הזרוע השיפוטית. על זו ×”×™× ×œ× ×”×™×ª×” ×ž×•×›× ×” לוותר ×‘×©×•× ×¤× ×™×. העקרון של משפט הלכתי, על ידי ×¨×‘× ×™×, ×”×•× ×“×‘×¨ ×©×”×¨×‘× ×™× ×œ× ×•×™×ª×¨×• עליו מעול×, ושמי שערער עליו – למשל, על ידי הטלת ספק בדברי כותבי התלמוד – בעט ×ת עצמו החוצה מהיהדות.
ל×ורך כל הדורות, ×סרה ההלכה על ×™×”×•×“×™× ×œ×”×©×ª×ž×© ב"ערכ×ות" – בתי דין ×–×¨×™× â€“ ××œ× ×× ×ולצו לכך על ידי כוח זר, ויהודי ×©×¤× ×” לערכ×ות × ×—×©×‘ למוסר, שדמו מותר. המצב שבו ×™×”×•×“×™× ×¢×¦×ž× ×©×™×ž×©×• כשופטי ×ו ב××™ כוח של ערכ×ות (××œ× ×× ×”×™×• מומרי×, ומכ×ן זרי×) ×œ× ×”×™×” מוכר עד להקמת ×ž×“×™× ×ª ישר×ל. הרעיון ×©×“×•×•×§× ×™×”×•×“×™× ×”× ×לו שירימו יד×, ×ž×¨×¦×•× × ×•×œ×œ× ×›×¤×™×”, בקודשי ישר×ל ×”×•× ×¨×¢×™×•×Ÿ מזעזע ×ž×‘×—×™× ×” הלכתית. ×ביו של יוסף, עובדיה, התייחס במשך ×©× ×™× ×רוכות למערכת המשפט הישר×לית ×›×ל "ערכ×ות", ×•×”×•× ××£ קבע ש×סור לעורכי דין ×“×ª×™×™× ×œ×”×©×ª×ž×© במערכת המשפט הישר×לית ××œ× ×× ×”× ×ž×™×™×¦×’×™× ××“× ×©× ×ª×‘×¢, כלומר מי ×©× ×›×¤×” על ידי כוח זר ו×ין לו ברירה ויש להושיט לו ×ת מירב הסיוע ×”×פשרי. ×ž×”×‘×—×™× ×” הזו, הפסיקה של יוסף ×’'×•× ×™×•×¨ ×œ× ×¦×¨×™×›×” להפתיע ××£ ×חד.
××•×ž×¨×™× ×©××‘×¨×”× ×™×•×¡×£ עושה שקר ×‘× ×¤×©×• ×›×©×”×•× ×ž×§×‘×œ משכורת ×ž×”×ž×“×™× ×” ובו ×–×ž× ×™×ª תוקף ×ת מוסדותיה. סביר ×©×”×•× ×œ× ×¨×•××” ×–×ת כך: ×”×•× ×ž×©×ž×© כרב, ×•×¨×‘× ×™× ×ª×ž×™×“ × ×¡×ž×›×• על תמיכת הציבור. יתר על כן, ×‘×¢×•×œ× ×”×¢×•×ª'×•×ž× ×™ – ×©×ž×ž× ×” ב××” משפחת יוסף – ×œ×¨×‘× ×™× ×”×™×” מעמד מוכר על ידי ×”×©×œ×˜×•× ×•×ª. הציפיה שיוסף יעשה שקר ×‘× ×¤×©×• ויפסוק הלכות ×›×¨×¦×•× ×” של הרשות ×”×™× ×“×¨×™×©×” בלתי קבילה שיוותר על חופש הדת שלו. הבעיה ×”×™× ×œ× ×‘×™×•×¡×£, ×ו בפסיקות שלו: לעקרב ×ין ברירה ××œ× ×œ×”×™×•×ª עקרב. הבעיה ×”×™× ×‘×›×š שקיימת ×¨×‘× ×•×ª ×ורתודוקסית רשמית בישר×ל. מי ×©×ž×¡×›×™× ×¢× ×§×™×•×ž×• של מוסד ×”×¨×‘× ×•×ª, ×œ× ×™×›×•×œ ×œ×”×ª×œ×•× ×Ÿ ×חר כך ×©×”×¨×‘× ×™× ×¤×•×¡×§×™× ×¢×œ פי ההלכה, שמטבעה ×ž× ×•×’×“×ª למוסר ×”×× ×•×©×™. מי ×©×”×¢× ×™×§ ×œ×”× ×¡×ž×›×•×ª, ×œ× ×™×›×•×œ ×œ×”×ª×œ×•× ×Ÿ על כך ×©×”× ×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×”. ×™×©× ×” ש×לה × ×•×¡×¤×ª, של × ×¤×•×˜×™×–× â€“ קרוביו של עובדיה יוסף ממל××™× ×ž×¡×¤×¨ גדול ב×ופן חשוד של משרות ×¨×‘× ×™×•×ª – ×בל ×”×™× ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª כרגע, ×•×”×”×ª× ×’×“×•×ª ×œ× ×¤×•×˜×™×–× ×”×™× ×ž×ž×™×œ× ×ª×¤×™×¡×” מערבית במובהק, ×©×¨×‘× ×™× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×œ×§×• בה.
× ×¢×‘×•×¨ ×œ× ×•×©× ×”×¡×‘×•×š יותר, ×–×” של ××ž× ×•×Ÿ יצחק. הצד המטריד ×‘× ×•×©× ×”×•× ×¢×¦× ×—×–×¨×ª×Ÿ של המלקות ×œ×—×™×™× ×•. היהדות מל××” ×‘×¢×•× ×©×™ גוף ×ž×‘×¢×™×ª×™× â€“ בין הש×ר, ×”×™× ×“× ×” ×× ×©×™× ×œ×ž×•×•×ª ב×מצעות שפיכת מתכת מותכת לתוך ×’×¨×•× × – והצד החיובי של דיכויה על ידי ×–×¨×™× ×œ×ורך ×”×©× ×™× ×”×™×” חוסר יכולתה להפעיל ×ות×, כמו ×’× ×—×•×¡×¨ יכולת ×œ×‘×˜× ×‘×¤×•×¢×œ ×ת ×©× ×ת המין ×”×× ×•×©×™ שלה. העובדה שכותבי התלמוד הקפי×ו ×ת היהדות, כשהפכו ×ת ×¢×¦×ž× ×œ×‘× ×™ ××œ×™× ×©×¢×œ ×¤×¡×™×§×ª× ×ין עוררין, והתפיסה הממ×רת והמטמטמת של "שקיעת הדורות", הפכו ×©×™× ×•×™ של ממש – ביטול הלכות שעבר ×–×ž× ×Ÿ – לבלתי ×פשרי. התוצ××” היתה, בין הש×ר, ×©×¨×™×“×ª× ×©×œ ×”×¢×•× ×©×™× ×”×‘×¨×‘×¨×™×™× ×©×‘×™×”×“×•×ª, ×©×œ×™×“×ª× ×‘×ž×ž×œ×›×•×ª ×”×”×œ× ×™×¡×˜×™×•×ª המזרחיות.
עכשיו, משחזרה ההלכה וקיבלה מעמד חיובי בקרב הישר××œ×™× â€“ ×¢× ×©×§×™×¢×ª×” של הישר×ליות ועלייתה של היהדות – ×”× ×—×•×–×¨×™×. יצוין שיהודי ×מסטרד×, במ××” ×”-17, הלקו ×ת ×ורי×ל × ×§×•×¡×˜×” 39 מלקות; ××ž× ×•×Ÿ יצחק ×œ× ×”×ž×¦×™× ×©×•× ×“×‘×¨ חדש. ×‘×™× ×ª×™×™×, מדובר רק מלקות, ×•×‘×™× ×ª×™×™× ×¨×§ מרצון ×•×œ× ×ž×›×¤×™×”; ×בל ×פשר לחשוב על מצב שבו רב בבית דין ×¨×‘× ×™ ידרוש ×œ×”×•×¦×™× ×œ×”×•×¨×’ ×שה × ×•×פת, מתוך ידיעה שמערכת המשפט הישר×לית ×ª×ž× ×¢ ×ת ביצוע ×”×¢×•× ×© ×בל ×”×•× ×™×™×¦× ×ª×•×ª×— בקרב קהל מעריציו. ו×חרי שדרישה עולה ×¤×¢× ×חר פע×, ×”×™× ×’× ×ž×§×‘×œ×ª לגיטימיות. (×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×’× ×œ×¨×ות, ×חרי כמה עשרות ×©× ×™× ×©×‘×”×Ÿ × ×™×¡×• לומר ×œ× ×• ×©×”×¨×‘× ×•×ª ×”"ספרדית" ×”×™× ×ž×ª×•× ×” יותר מה××©×›× ×–×™×ª, לר×ות ×יך ×¢×•× ×©×™ מלקות ×—×•×–×¨×™× ×“×•×•×§× ×¢×œ ידי מטיף ×× ×˜×™-××©×›× ×–×™ במובהק).
×בל, ×‘× ×™×’×•×“ לבית ×“×™× ×• של ××‘×¨×”× ×™×•×¡×£, לבית ×“×™× ×• של ××ž× ×•×Ÿ יצחק ×ין כל תוקף חוקי בישר×ל. מי שמכפיף ×ת עצמו ×ליו, עושה ×–×ת ×ž×¨×¦×•× ×•. ×ולי ×œ× ×ž×¨×¦×•× ×• הטוב; ×ין ספק שיחי×ל ×”×™×” מעדיף לוותר על ההשפלה הפומבית. ×בל ×”×•× ×ž×•×›×¨ מוצר לקהילה החרדית, ולקהילה הזו יש דרישות כשרות ×§×¤×“× ×™×•×ª. ×חת מהן – חדשה יחסית, ××ž× ×, ×בל רוב החומרות החרדיות הן חדשות יחסית – ×”×™× ×ž× ×™×¢×ª היווצרותו של קהל מעורב. על ×”× ×–×§×™× ×©×‘×ª×¤×™×¡×ª ×”"×¦× ×™×¢×•×ª" כבר דיברתי ×œ× ×ž×¢×˜, ו××£ ×חד ×œ× ×¦×¨×™×š להיות מופתע מכך ×©×“×•×•×§× ×‘×’×œ×œ ×”× ×•×©× ×”×–×” שבות המלקות ×œ×ž×“×™× ×ª ישר×ל – ×בל ×™×—×™×ל יכול לה××©×™× ×¨×§ ×ת עצמו. ×× ×”×•× ×¨×•×¦×” לשווק ×ž×•×¦×¨×™× ×œ×§×”×œ החרדי, ×”×•× ×¦×¨×™×š לעמוד בדרישות שלו. ×× ×”×•× ×œ× ×ž×•×›×Ÿ לעמוד בדרישות הללו, ×©×™×¤× ×” לקהל ×חר. לחילופין, שיגלה עמוד שדרה ×•×™×™×¦× ×œ×ž×בק ציבורי × ×’×“ ×”×¨×‘× ×™×. עלו קרי×ות לפעולה ×›× ×’×“ ××ž× ×•×Ÿ יצחק; ב×יזו ×שמה? הפעלת מועדון ס×דו-מ×זו ×œ×œ× ×¨×©×™×•×Ÿ הול×? (ויש לציין ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×ת התפיסה של דיין בית הדין של ××ž× ×•×Ÿ יצחק, על פיה המלקות, יש בהן "×’× ×¡×•×“×•×ª, כל ×ž×™× ×™ ×“×‘×¨×™× ×¢×ž×•×§×™× ×ž×וד", וכי מי שעובר ×ותן "זוכה ל×ורות ×’×“×•×œ×™× ×•×ž×§×‘×œ × ×©×ž×” חדשה". המרקיז דה ס×ד וד××™ ×”×™×” ×ž×”× ×”×Ÿ).
×× ×™×© בעיה בסיפור של ×™×—×™×ל ויצחק, הבעיה ×”×™× ×‘×™×—×™×ל: בכך שכפף ×ת עצמו לדין ברברי, ×”×•× ×”×©×™×‘ ×ותו ×œ×—×™×™× ×•, ומה שהתחיל ככפיה למחצה בהחלט יכול להתגלגל לכפיה מל××”. ×בל ×”×שמה ×œ× ×ª×”×™×” ביצחק; ××™ ×פשר, ×›×מור, לצפות מעקרב ×©×œ× ×™×”×™×” עקרב. הבעיה ×”×™× ×‘×œ×’×™×˜×™×ž×™×–×¦×™×” הרחבה שזוכה לה ההלכה היהודית. ×•× ×’×“ ×–×”, כמעט ש×יש ××™× × ×• מדבר.
(יוסי גורביץ)