החברים של ג'ורג'

התרגיל שלא הושלם

הערה על הסכנה שבבחירה באהוד ברק

פושע המלחמה הידוע לשמצה, צ’ארלס טיילור מליבריה, התמודד על הנשיאות אחרי מלחמת האזרחים המזוויעה שם עם הסיסמה “הוא הרג את אבי, הוא הרג את אמי, אבל אצביע עבורו.” אהוד ברק הוא פושע מלחמה קטן משמעותית יותר, אבל ההגיון שבשובו לזירה הפוליטית הישראלית מזכיר את זה של סיסמת הבחירות של טיילור.

אנחנו מדברים על אדם שכבר הודיע פעמיים על פרישה מהחיים הפוליטיים (הפעם האחרונה היתה לפני פחות מארבע שנים, וכבר אז היא לא היתה אמינה), שניסה להוציא את ישראל למלחמה אזורית באיראן תוך עקיפת הנהלים הדמוקרטיים, רק כמה שנים לפני שטען שאין בעצם איום קיומי על ישראל; שהוציא על המלחמה שלא היתה באיראן כעשרה מיליארדים; האיש שייעץ לאזרחי ישראל שרוצים נורמליות לעבור לפינלנד; האיש שמעולם לא הסביר את הקשרים המפוקפקים שלו ואיך לעזאזל צבר כל כך הרבה כסף כל כך מהר; ומי שעל התעלולים הפוליטיים – הכושלים ברובם – שלו כבר כתבה זהבה גלאון את כל מה שצריך לכתוב.

ועדיין, הוא הבשורה החדשה, לפחות על פי העיתונאים הפוליטיים; האיש שיכול להביס את נתניהו, נטען, כי הוא הצליח פעם לעשות את זה ולא משנה שהוא כנראה האדם השנוא ביותר בציבוריות הישראלית. אני יכול להבין את המשיכה; אחרי הכל, האופציות האחרות הן בוז’י “נשמור על נתניהו שלמה” הרצוג ויאיר “טראמפ הישראלי” לפיד. אבל, רבאק, אהוד ברק? באמת?

אני רוצה להתמקד בנקודה שדי נשכחה ושעדיין יש לה לדעתי חשיבות קריטית, במיוחד לאור העובדה שמסבירים לנו שמדובר בגאון אסטרטגי לא מובן. נניח עכשיו לעובדה שאין לנו מושג מה עשה ברק כמפקד כוחות קטנים (זה חסוי) ושהתפקוד שלו כתא”ל, אלוף ורמטכ”ל לא מניח שום סיבה לחשוב שיש לו הבנה יוצאת דופן בתחום. בואו ניקח את מה שהיה כנראה היוזמה האסטרטגית החשובה ביותר של ברק.

ב-5 בנובמבר 1992 אירע אסון צאלים ב’, שבו נהרגו חמישה חיילי סיירת מטכ”ל. תשומת הלב התמקדה קודם כל בפאשלה, אחר כך בעובדה שהרמטכ”ל ברק הורה לצנזורה להעלים את נוכחותו בתרגיל, אחר כך – לכמה שניות – בכך שהוא שיקר לכנסת בנושא, ואחר כך בטענות של חפ”שים על כך שברק לא עזר לטפל בפצועים ועמד במקום עם ידיים בכיסים וחיוך אידיוטי על הפנים.

התאונה עצמה, עם כל הצער, לא חשובה כל כך. תאונות בנשק הן חלק מהמחיר שצבא מקבל על עצם קיומו. חשובה הרבה יותר תכליתו של התרגיל: חיסולו של סדאם חוסיין, רודן עיראק.

אוי.

תמיד כיף להזכיר את הנאום של נתניהו בקונגרס ב-2002, שבו הבטיח לאמריקאים שאם רק יסלקו את חוסיין, כל המזרח התיכון ישתפר פלאים. הנאום מעמיד באור מדויק את נבואות הזעם של נתניהו על איראן ואת ההבנה שלו באסטרטכיה ובמזרח התיכון.

אחרי הכל, כבר היינו בסרט הזה. אנחנו יודעים היום שפירוקה של עיראק היה הזרז לקריסת המזרח התיכון הישן כולו, לעליית דאע”ש (לשעבר אל קאעדה במסופוטמיה של אבו מוסאב אל זרקאווי), ובקיצור למצב המחורבן הכללי באזור.

קל לצחוק על נתניהו, אבל צריך לזכור שברק האנליטי עלה על הרעיון המבריק של התנקשות בסדאם חוסיין עשור קודם. ופחות או יותר כל מה שעמד בינו ובין הביצוע הוא התרגיל הכושל.

מה היה קורה אם התרגיל היה מצליח? אז היה ברק מפעיל לחץ כבד על ראש הממשלה ושר הבטחון רבין לבצע את הגרסה הרטובה שלו, כלומר להגיע לשלב החיסול עצמו. נניח שהפעולה היתה מצליחה. מה היה קורה אז?

סביר להניח שבדיוק מה שקרה ב-2003 והלאה, רק יותר מהר ובלי כוחות אמריקאים גדולים בזירה. הג’יהאדיסטים היו זמינים; הם בדיוק סיימו את המאבק באפגניסטן. וכל הבלגאן האזורי היה נופל לא על ראשה של ארה”ב, שמוטטה את עיראק ב-2003, אלא על ראשה של ישראל.

האם ברק היה חוזה משהו מכל זה? ספק. זה האיש שהצהיר בנובמבר 2011 שמשטר אסד “ייפול בשבועות הקרובים.” ואם כבר אנחנו בענייני ברק וסוריה, אז כאן המקום להזכיר שב-1982 האלוף הצעיר ברק הציע לשר הבטחון שרון להונות את הציבור הישראלי, ולהפנות את המאמץ העיקרי של צה”ל בשקר כלשהו מלבנון לסוריה, כדי למוטט את המשטר שם. ושב-2012 הוא דחף בכל כוחו למלחמה אזורית עם איראן. הוא התרעם על ההתנגדות הציבורית: זה יעלה רק ב-500 הרוגים, אמר.

אין לי מושג מה היה קורה אם שרון היה מקבל את התכנית של ברק, אבל אני משער שצה”ל היה תקוע לא בבוץ הלבנוני, שממנו היה קל יחסית לצאת, אלא בבוץ הסורי. ושכמו התכנית של חיסול סדאם חוסיין ב-1992, גם להפלת משטר אסד ב-1982 היו השפעות עומק לא צפויות, כנראה שליליות למדי. ואין לי ספק שאהוד ברק לא היה חוזה אותן.

אז בפעם הבאה שמדברים אתכם על אהוד ברק כמועמד רציני, זכרו לא רק שהוא מושחת עד העצם, לא רק שאין לו בסיס בוחרים, לא רק שמדובר בפוליטיקאי הציני ביותר בהיסטוריה של המדינה, אלא גם במישהו שיש לו חיבה מוזרה לחיסול משטרים ויציאה למהלכים אסטרטגיים שאין לאף אחד מושג איך יוצאים מהם.

אז אולי הוא לא הרג את אבא ואת אמא, אבל עדיין אין שום סיבה להצביע לו.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

62 תגובות על ”התרגיל שלא הושלם“

  1. מעין הגיב:

    מה עם היציאה מלבנון??? באמת, כל כך הרבה מילים ואף מילה על זה?

  2. Raz Greenberg הגיב:

    ספקולציות "מה היה קורה אילו" אפשר לעשות בלי סוף, כידוע, אבל גם אם תרגיל צאלים לא היה נגמר באסון התרחיש שהעלית עדיין נראה לא סביר. סיכויי ההצלחה של המבצע הוערכו מראש כנמוכים והסיכוי שסדאם היה מסיים את הקריירה בעקבותיו נמוך (כמובן, מוות או נפילה בשבי של חיילי סיירת מטכ"ל בעיראק היו גוררים המון בעיות בפני עצמם – אבל אף אחת מהן לא מתקרבת לקטסטרופה האזורית שמלווה אותנו מאז ההרפתקה של בוש הבן). מלבד זאת, עצם הסיכוי שהמבצע היה יוצא לפועל, גם בנסיבות הצלחת התרגיל, אינו גבוה. רבין מודל 92' לא התלהב ממבצעי חיסול – לא מטעמים הומניים, אלא מתוך הבנה שהם מוסיפים שמן למדורת-הדמים (סוכן המוסד מייקל רוס תיאר בספרו כיצד רבין עצר ברגע האחרון מבצע התנקשות בחייו של פעיל חיזבאללה שסיכויי ההצלחה שלו הוערכו כגבוהים מסיבה זו בדיוק; אם הוא לא רצה לקחת את הסיכון *הזה* האפשרות שהוא ישחק על קלף גבוה יותר של ראש מדינה נראית לא סבירה).

  3. Tom Elkayam הגיב:

    אם הייתי אדם ציני הייתי אומר שהפלתו של סאדאם חוסיין אכן פתרה את כל הבעיות של ישראל במזרח התיכון. אז אולי ביבי צדק.

    אם הייתי רגיש להסטוריה, הייתי אומר שהדיקטטורות הערביות מבית היוצר של הבעת׳ הן כנראה חלק לא מבוטל מהסיבה לכך ש״הג׳יהדיסטים מוכנים תמיד״, האחים שרדו תחת מובארק, הם הפילו אותו שנתנו להם שניה,חמאס העיפו את הפת״ח ברגע, גם בלוב היו מוכנים, הם היו צריכים שתי שניות, בסוריה היו צריכים שלוש והמדינה חרבה. האם בוש, ביבי, ברק אחראים לאביב הערבי הפורח כדלקת הריאות של הילארי? או האוולת הטוכמנית שהפיק בית לבן ״לוחם צדק״, רגרסיבי, אימפוטנטני ובעיקר מתנשא וחסין לעובדות בשמונה השנים ההרסניות ביותר מאז מלחמת העולם השניה. אבל אפילו שניה של בחינה עצמית לא תהיה כאן, האומניסנסים הרי אינם טועים, המציאות היא שמתבלבלת כל הזמן.

    אדם צריך לבחור, בישיבתו ביציע ההסטוריה הוא מאפשר אחת משתיים, או דיקטטורה הממיתה בגז אזרחים, אל-חאמה, נובמבר השחור, זאנגה זאנגה , או מהפכה איסלאמית עם שווקי עבדים וראשים המתגוללים ברחובות. מי שבוחר בחרפה מפחד המלחמה, תמיד מתרץ את זה במוסר עילאי. חרפה אמרתי כן.

    המערב למרבה הצער והאימה בדרכו למלחמה גדולה, העמים מבינים זאת ובוחרים להם מנהיגים חדשים, נפרדים מאיחודים המסכנים את גבולותיהם ובטחונם ועוטפים דגים בעיתונות מגוייסת ומחפירה שבגדה בנו לפחות כמו האינטלקטואלים ששילמנו על השכלתם ותחזוקתם השוטפת.

    המעשים, הדברים והאמירות של השמאל העולמי והמקומי בעת הזאת יזכרו לדראון עולם. שנים מפנטז פה גורביץ על האג שמאג, ברור לכולם שמדובר בקשקוש אבל כולם נהנים מהתגוללות בטוחה ונטולת תוצאות על מנהיגים במדינות דמוקרטית והשוואתם נמוכת המצח לרוצחים פסיכוטים מהסוג של טיילור. כל מי שאני לא אוהב הוא היטלר. שמענו. יקיריי, ההיסטוריה תשפוט אתכם.

    אגב, לכל צורך ועניין אסאד אכן איבד את משטרו תוך שבועות ספורים מהכרזתו של ברק, ומאז הוא מנהל פרוטקטורט רוסי שרצחנותו מתחרה רק בזו של אוייביו הפנטיים שבתורה זו מתחרה רק ברצחנות הסדיסטית של אלו שרצחו את האמא והאבא שלהם ואנסו את אחותם, הסאדמים, הקדאפים, המוברקים, האסאדים, אבות ובנים, סבתות ונכדים, עוסאים וקוסאים. הגיבורים, הלוחמים בכיבוש, החברים של החברים שלך מבל״ד וחד״ש, תגיד לי מי חבריך…

    • גיל הגיב:

      מי זה המערב שבדרכו למלחמה הגדולה? רוסיה וסין בפנים?

      • אביבית הגיב:

        חכה, הימין הישראלי עוד לא עשה סדר בשרשרת המלצות מלחמות העולם שלו ……
        יש מול איראן ,מול צפון קוריאה,מול כל העולם המוסלמי -זה בגדול .
        בפרטים זה הרכבי הקואליציות מי נגד מי במלחמת עולם התורנית שעל הפרק..
        לא פשוט לא פשוט תן לו רגע

        • Tom Elkayam הגיב:

          זה כאילו הומור? אין לך את זה, תתמקדי במה שאת טובה בו, פירכות לוגיות וגלגול עניים צדקני.

          • אביבית הגיב:

            בכל זאת נענית לסידור העולם ..ביבי וטראמפ נכנסים לאיראן עיראק וסוריה בבת אחת?תנועת מלקחיים?מארב מימין או משמאל? מזל שרוסיה וסין קטנות עליך לרגע היה אפשר לחשוש..

      • Tom Elkayam הגיב:

        רוסיה כבר במלחמה, כבר חודשים אם לא שמת לב, זה בערך כל מה שהיא מסוגלת באמת לעולל, זהו.
        המערב יכנס למזה״ת בכוחות גדולים מאד, סין לא באמת נחשבת, גם לא רוסיה, הם משחקים במגרש כי האמריקאים על הספסל אחרי שעקרו לעצמם את עין ימין. טראמפ מגיע עם רטיה ואקדח גדול.

        עד כמה פיגועים גדולים, עד כמה מאות הרוגים, איך קראו לזה אצלנו, ״חומת מגן״. עברנו את זה הרי בישראל, התפרקות החברה הערבית, ישראל היא קנרית במכרה.
        כאן האשימו המלאים בעצמם את ה״כיבוש״, בעיראק את ״המלחמה״, שהרי המלאים בעצמם לא מסוגלים לחשוב על תהליכים בהם אין להם יד ושנקל.

        תיכף החומה האמריקאית, כבר עכשיו קריסת ה״שמאל״ העולמי. והחזרת הקבוצה הממורמרת, העצובה ושונאת האדם הזו, חזרה לבקבוק. כמו שהחזירו אתכם כאן לבקבוק. הצבועים כידוע הם אוכלי נבלות. מהם לא תבוא ישועה, רק משטור והשתקה וצביעות ותיעוב, ראינו אתכם בקוצר ידכם, לכו תקללו את מירי רגב עד קצת. מאוסים.

        הנה בריטניה, הלייבור כמו מפלגת העבודה, כמו מרצ, הפכה לגופה מתסיסה ומרקיבה שבראשה עומד נוכל. ג׳ורג׳ כתב פעם על השבט המשעמם של חובשי הסנדלים והמזוקנים שותי המיצים הנמשכים לריח ה״קדמה״ כזבובים לגופה. אני מרגיש שכמוהו אף אני, אוהב את השמאל ומתעב את השמאלנים.

        • גיל ב' הגיב:

          אתה בטוח שאתה לא יורם שפטל? צורת ההתבטאות שלכם די דומה.

          • Tom Elkayam הגיב:

            כן, כן. יורם שפטל, אדולף היטלר. לנקודות לא ענית, לטענות לא התייחסת, כינית בשם וברחת. טיפוסי כמו בהרות.

            • גיל ב' הגיב:

              באמת? לא התייחסתי? וכל התשובות שלך לפוסטים שלי רק משל היו? זו בדיוק צורת ההתבטאות שהתכוונתי אליה.

        • גיל הגיב:

          בשביל מה צריך מאתיים מילים בתשובה לשאלת כן/לא?

          כלומר, ה״מערב״ בתצורתו הפופולארית, ארה״ב ומערב אירופה? רוסיה על הקווים, וסין גם כן, הן אינן הצד השני למלחמה, אלא חסרות רלוונטיות? הצד השני הוא המזרח התיכון?

          אתה שם לב שלצד השני שלך אין שום יכולת עצמאית לייצור נשק? את הנשק שלו הוא קונה מארה״ב או מרוסיה. גם את התחמושת.

          • Tom Elkayam הגיב:

            כמו לפלסטינים, או בוקו חארם? זוכר את ״אין להם טנקים ומטוסים״? זו לא המלחמה של סבא שלך. זו מלחמה אחרת. ואנחנו נלחם בה, בביתנו, ברחובות שלנו, בקניונים ובחולות של המזה״ת.

            • חשבן הגיב:

              לא הבנתי את מה שאתה אומר. המערב יכנס למחלמה- הבנתי. אחלה. אבל מול מי?
              ולמה לו בכלל?
              לתשובתך אודה

              • Tom Elkayam הגיב:

                מול האיסלאמיזם העולמי, תנועה פוליטית, אלימה, עם מעגל תמיכה פוטנציאלי מיידי של כמיליארד איש.

                לג׳יהדיסטים משנה סדורה,
                תפיסה ברורה מאד של מרחב מחיה טהור מלא מוסלמים.

                תפיסה ברורה של עליונות המוסלמי על האחר.

                לגיטמיציה להרג חסר אבחנה.

                לגיטימציה תיאורטית ופרקטיקה של עבדות ועבדות מין.

                הנעה חזקה מאד של תיקון עוול הסטורי שנגרם להם.

                עכשיו יותר ברור? אם לא אני ממליץ מאד על השבועון המצויין והמאד אינפורמטיבי דביק(בית דגושה וקיו באנגלית)

                • Meni Zehavi הגיב:

                  חשבתי שהשרשור הזה התייבש. מסתבר שטעיתי.
                  ובכן, "האסלאמיזם העולמי" הוא תנועה פוליטית בערך כמו הקומוניזם העולמי, רק הרבה פחות. כלומר, כל מיני אנשים במערב פחדו פעם נורא מהקומוניסטים שאו-טו-טו יבואו, ילאימו את הרכוש של כולם ויכניסו את כולם לגולאג. ואז התבררו כמה דברים מעניינים. למשל, שאפשר לשתף פעולה עם הקומוניסטים נגד סכנה גדולה יותר. למשל, שיש כל מיני סוגי קומוניסטים: רוסים, ספרדים, יוגוסלבים, סינים, ויאטנומים, וכו', והם לא בדיוק מתים אחד על השני. בין המדינות הקומוניסטיות היו שתי מעצמות עם משאבים בלתי-נדלים. המעצמות עוד שם, כמובן, אבל הן כבר מזמן לא קומוניסטיות, והסכנות הנשקפות מהן למערב שונות כיום.
                  ללוחמים האסלאמים המהוללים אין שום מעצמה שעומדת מאחוריהם. משאביהם דלים, הנשק שברשותם מגוחך, ואם מדינה מערבית בעלת צבא מתפקד תשלח את הצבא הזה להילחם נגדם, היא תנצח במחיר שאינו כבד מדי. מה שכן, זו לא תהיה מלחמה נגד "האסלאמיזם", זו תהיה מלחמה נגד תנועה או משטר ספציפי באזור ספציפי. בינתיים, מסיבות שונות, זה לא ממש קורה (אם כי המערב סוף סוף הצליח לשלוח את טורקיה להילחם בדאע"ש). יכול להיות שזה יקרה. אבל גם אם כן, זה יהיה עימות לוקאלי. הרבה יותר דומה לכיבוש עיראק מאשר למלחמת עולם.
                  אה, והמגזין דביק? הוא נקרא על שם עיר מסוימת. אתה בוודאי יודע מי שולט בה עכשיו.

                  • Tom Elkayam הגיב:

                    אם האסלאמיזם יצליח רק חצי מהקומוניזם העולמי, אנו צפויים ל35 שנה של איום גרעיני אסלאמי על חלקים נרחבים מהעולם, מיליוני גופות ואינסוף סבל.

                    כן, במערב אין כל חדש, הקומוניזם לא הגיע לקניונים בסאברביה עילית, אין מה לראות, המשיכו הלאה.

                    מה עם כל אלו שבאמת הגיעו לגולאג? מה עם שדות המוות של פול פוט? מה עם מחנות החינוך מחדש בווייטנאם? מה עם צפון קוריאה? או פראג או טיאננמן או וונצאולה לכל הרוחות והשדים? אלו לא אנשים?

                    מה עם שני מליון אנשים במוסול? שם פולש כרגע צבא של שבע אומות אל מה שאני חושש עלול להפוך לקטסטרופה אינושית ומפגן אימה בקנה מידה רואנדי, מעולם לא קיוויתי שאני טועה כלכך, נקווה לניסים.

                    איסלאמיזם זה לא אל קעידה, או חמאס, או המדינה האיסלאמית, או האחים, או בוקו חראם. אסלאמיזם זו אידיאולוגיה רדיקלית מפותחת מאד המבוססת על דחיית המערב באופן יסודי מאד, באופן פרקטיקולרי דחיית התרבות המערבית וערכיה, הזוועות אליהם אנו נחשפים מהונדסות כך שיפגעו בלב הערכים שלנו, בטאבואים החברתיים שלנו, משווקי השפחות ועד לבוז הגלוי להסטוריה המתבטא בהשמדת מונומטים בני אלפי שנים. למרבה הצער זו אידיאולוגיה עם פוטנציאל צמיחה אדיר וקרקע פוריה. לקומוניזם אגב יש חלק לא מבוטל באחריות לכך.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      "אם האסלאמיזם יצליח"? תלוי איך מסתכלים על זה. כבר יש מדינה, אסלאמית עד העצם, עם נשק גרעיני. קוראים לה פקיסטאן. הנשק שיש ברשותה מדאיג, מן הסתם, את ההודים, ואולי גם את האיראנים, אבל כנראה לא יותר מכך. ואת הנשק שלה היא בנתה בלי שום קשר לתנועות שהיום מקובל לקרוא להן אסלאם רדיקלי.
                      אני לא זוכר כמה אומות פלשו ללוב כדי להפיל את קדאפי, אבל אם קוראים לכל גיחת מטוס קרב "פלישה", כמו שאתה עושה, אז מדובר כנראה ביותר מעשר. קדאפי הופל, הפתתחה מאז מלחמת אזרחים חדשה, אבל מבחינת היקף נזקיה מדובר במשהו די מינורי, אפילו ביחס למלחמות יוגוסלביה לפני 20 שנה, שלא לדבר על הזוועות האפריקאיות הרגילות. יש לך סיבה מיוחדת לחשוב שבמוסול יהיה גרוע יותר?
                      לזוועות המהונדסות יש בעיה מהותית: אפשר לזעזע את דעת הקהל המערבית מספר מוגבל של פעמים. אחר כך האנשים מתרגלים. כן, העולם הוא חרא, באופן כללי (יש סיבות לכך שאני מיזאנטרופ). אם במקום כלשהו יש מספיק אנשים המוכנים להביא על עצמם אסלאם רדיקלי, או קומוניזם, או השד יודע מה עוד, ואין מספיק אנשים שיתנגדו לכך, אין הרבה מה לעשות עם זה. פה ושם אפשר לקבל החלטות טקטיות מועילות יותר או מזיקות יותר (אי-התערבות אמריקאית בסוריה ב-2011 הייתה טעות, כמו גם ההתערבות האמריקאית בעיראק ב-2003). אבל אין תרופת פלא, וניפוח חזה המשולב בזריעת שנאה בתוך הציבור שלך, בסגנון הטראמפיסטי, ודאי שלא יועיל לכלום.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      הנונשלנטיות בה אתה מתייחס למאות אלפי הרוגים, מיליונים של פליטים ועשרות מיליונים שחייהם חרבו ועלו בעשן אינה מיזנטרופיה, אלא נימבי קלאסי. אלא שכשהיא מגיעה ממשהו שאשכרה גר במזרח התיכון, נדמה יותר שמדובר בהדחקה כשלב בדרך להתמודדות עם קטסטרופה.

                      הבט, התרגלות לזוועות היא מטרה מוגדרת של הצגת הזוועות, תוצאת ההתרגלות תהה שאנחנו נבצע זוועות ונתייחס אליהן בנונשלנטיות ובאדישות ובכך נצדיק את כל שמחוללי הזוועות אומרים עלינו, ה״כיבוש משחית״ זוכר? חרפה, מלחמה וגומר.

                      אתה כבר נונשלנטי למראות ילדים מתים, ערים חרבות, שווקי שפחות, עבדות ילדים בשנה הנוכחית, חורבן של אלפי שנות תרבות ואלימות ברברית. אין מה לעשות אומר המני, אנשים משיתים על עצמם בהתנדבות גנגסרים רצחניים וברבריים, ואין מי שיתנגד להם, בטח לא אני.
                      מני זה לא ממענטש אני מניח.

                      אני מקווה שמוסול לא תהה המקום בו הזוועה תהה גדולה מספיק שגם אתה תאמר, די, לא עד. לא מגיע לאף אחד להיות נעקד על מזבח האדישות.

                      אבל אם לא תקום עכשיו עם זה יגיע אליך הביתה. לא רק באוטובוסים המתפוצצים והמטווחים בקניונים, אלא בעשרות טראמפים המכים על חזם. פגשת בכך כבר פעם, הטרור הסיט את הציבור ימינה באופן שלא ברור כמה זמן יקח לתקן. טראמפ הוא לא מחולל שינוי, הוא שליחו של השינוי, שינוי שכולנו רואים בכל מקום מלבד,אירונית בתוצרים המביכים של מערכות החדשות של העיתונות המיינסטרים, או מה שנותר ממנה.

                      אמלק, השמאל סירס עצמו באופן כמעט טרמינלי ואינו מסוגל להציע כלום, מלבד ״אין מה לראות, הכל רגיל״ אנשים הם חארות והם הורגים אחד את השני, בגלל, סיבות.

                      זו העמדה שלך באופן עקרוני.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      מה שאתה רואה כנונשלנטיות, אני רואה כמיזנטרופיה המהולה בכיבוד בחירותיהם של אנשים אחרים גם אם הם מביאים על עצמם אסון, ובנכונות לעזור במקומות שזה אפשרי. בכל הקשור למאבק בדאע"ש, ישראל אינה יכולה לעזור הרבה (לפחות לא באופן גלוי). מצד שני, חיים כאן כמה עשרות אלפי אנשים שנמלטו מתופת גרעה לא פחות בסודאן (למרות שהג'נג'וויד לא עלו על הרעיון של העלאת סרטונים ליוטיוב), והימין הישראלי על צורותיו לא בדיוק נחפז לעזור לאנשים האלה.
                      אני לא יודע כמה אנשים ימותו במוסול. אבל הדגם של כוחות מקומיים שנלחמים נגד דאע"ש (צבא עיראק, הכורדים, צבא טורקיה) בתמיכת מדינות נאט"ו הוא כנראה הדגם הטוב ביותר האפשרי. כן, יהיה חרא, אבל זה כנראה לא היה גרוע יותר מהזוועות שעיראק חווה מאז 2003. אשר לישראל, אנחנו נמצאים אומנם במזרח התיכון, אבל הצלחנו להישאר מחוץ לקלחת הרצח האחרונה. דרך אגב, יש עוד מדינה שהצליחה לעשות את אותו דבר, וגם לקלוט פליטים מהתופת, מתנאי פתיחה גרועים בהרבה. למדינה הזאת קוראים הממלכה ההאשמית, ואתה משום מה רוצה בפירוקה.
                      אני לא מבין למה אתה מתלהב מטראמפ. מדובר בסתם רברבן עם פה מלוכלך והעדר תכנון אסטרטגי צעד וחצי קדימה. לא שאין בימין האמריקאי דמויות בלתי-ממסדיות, אבל מעניינות וראויות יותר — האיש הזה, למשל (https://en.wikipedia.org/wiki/Evan_McMullin). הוא עוד יכול לזכות ביוטה.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      טראמפ הוא הצייטגייטס, הוא התוצר המושלם של מכונת הצביעות שהיא האליטה הפוליטית, אקדמית, כלכלית של המערב ששוב בגדה באדם העובד. טראמפ הוא אדם פגום באינספור אופנים, הוא מועמד שמעולם לא יכל לרוץ, עד עולם לא יכל לקחת את המועמדות הרפובליקנית ולעולם לא יכל להיות נשיא האימפריה ובכל זאת ראה. הנה הוא מול עניך בוהן אל בוהן עם המלכה האם.

                      איני מכיר אותך מלבד מקריאת הטקסטים שאתה כותב. אתה אינך טיפש ואינך בור, איני יודע אם אתה, כמו רבים רבים מהכותבים והקוראים כאן חי בתיבת תהודה אטומה, אבל תחשוב רגע על מה שרואות עינך. דונלד טראמפ, כן, זה משנות השמונים, עם השיער, זה מתצוגות היופי, הקזינו והבניינים בניו יורק, הפלייבוי הגס, פושט הרגל, הספינקס, כוכב הריאליטי שסיסמתו, ״אתה מפוטר״. אצ׳ה הומו, זה האיש.

                      זה המוקיון שנותן לממסד הפוליטי הגדול והמשומן ביותר בעולם את הפייט המשמעותי ביותר בזכרון המודרני, רייגן היה מושל קליפורניה, לא אאוטסיידר גמור.

                      אני מבלה לא מעט בפורומים, צ׳אטים, טוויטר ובאופן כללי במערך התקשורת האלטרנטיבי של הימין הפוליטי האמריקאי, לאחרונה הרבה יותר.
                      תקשיב למה שאומר פרופסור ג׳ורדן סטיבנס על כוחות אפלים האורבים בצללים, הוא מדבר עם האנשים האלו גם כן. אני אהיה כן אתך ככל שאוכל, אתה צריך לפחד.

                      בגידת השמאל באדם העובד הייתה תמיד האינדיקטור הטוב ביותר לבואו של הפאשיזם. שהרי הערך היחידי של השמאל מאז ומעולם היה ייצוג האדם העובד, לא העני המובטל, לא האשה, לא הפליט, לא האויב המוכה, לא הרחוק האומלל. אלא העובד הקרוב. שכן האדם העובד הוא החיה המסוכנת ביותר בחברה, וברצותו יחרב הכל.

                      שדוברי השמאל מדברים על הציבור הלא משכיל, שצוורונו כחול. במונחים של טפשים, בורים, אספסוף, תולעים צועדות כתב כאן פעם בעל הבית. כהשמאל מסתגר בתיעוב בחדרי חרדותיו, כאשר הפרינג׳ השמאלי ההזוי, אוהבי החיות, בולסי המיצים, אפוקליפטאי האקלים, הנזירות המצטלבות והקורבינים הם חזות השמאל, אז אני מעדיף מצורע. ככלות הכל, הבא לא נשכח, גם וויאמר הייתה רפובליקה.

                    • שחר כ. הגיב:

                      מה אומר פרופ׳ ג׳ורדן סטיבנס על כוחות אפלים האורבים בצללים?
                      מיהם הכוחות האפלים האורבים בצללים?
                      עם מי מדבר פרופ׳ סטיבנס, האם עם הכוחות האפלים?
                      ועל מה?
                      מדוע הגבלת את כנותך כלפי מני זהבי?
                      האם היית יכול להיות כן יותר עם מני זהבי אלא שהנסיבות אינן מאפשרות זאת?

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      כמפגן טיפוסי של אירוניה וציניות זה לא רע. אבל מה עד אתה יודע לעשות מלבד להציג אירוניה וציניות, שהלא אלו נפוצות כטרשת? יש לך מה לאמר ממש?

                      מה, אין לך עובד רכבת לרוק עליו? לא התגזענת על מירי רגב? לא קראת לציבור טיפש ואספסוף היום? לא התנשאת על אדם מאמין? לא ליטפת פליט? מה תספר לחברים שלך בעמותה עכשיו?

                      אתה כלכך ישן נושן, כמעט נשכח, כל המבנה הפוליטי שהוא הבסיס להון הסוציאלי שלך בדרך המלך לפח האשפה של ההסטוריה, ברור שאתה מבועת. סיפרת לעצמך שאתה מנדלה, לותר קינג, צ׳ה גווארה, לוחם צדק. בסוף יצאת משתף פעולה עם הכוחות המושחתים ביותר, הדקדנטיים ביותר, הרגרסביים ביותר.

                      פוליטיקה שהיא שילוב קסום בין האווילות של נוויל צ׳מברליין, השחיתות של ריצ׳רד ניקסון, ההיסטריה של מקארתי ועני העגל החלולות של ג׳אסטין טרודו.

                      איך נפלו גיבורים.

                    • שחר כ. הגיב:

                      את כל הפסקאות שכתבת בפוסט האחרון (לפני שעתיים) הכרתי, שכן כבר כתבת אותן בעבר, במילים אחרות אך דומות. למעשה, אני מסכים עם דבריך על ׳מכונת הצביעות שהיא האליטה הפוליטית, אקדמית, כלכלית של המערב׳.
                      כך גם הכרתי את דבריך הרגילים על השמאל המדומיין שלך. ייתכן שמתקיים כזה שמאל, אולי אפילו במספרים גדולים (אין לי מושג) – אבל אין לי אליו שום קשר. אם הוא קיים כפי שאתה מתאר אותו, אני מבין את זעמך. לך ודבר אליהם. לא אני הכתובת.
                      אבל בין הרישא על מכונת הצביעות המערבית והסייפא על נוולותו של השמאל השחלת פיסקה מסתורית למדי, העוסקת בדברים שנדונו במערך התקשורת האלטרנטיבי של הימין הפוליטי האמריקאי. ואני באמת שואל, בלי ציניות, מיהם הכוחות האפלים? מה אינך מספר למני זהבי?

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      מי זה פרופסור ג'ורדן סטיבנס הזה שאתה מדבר עליו? היחידה שהצלחתי למצוא בשם הזה היא בכלל פרופסורית (אסיסטנט), והיא מתחום שונה לגמרי (https://depts.washington.edu/obgyn/faculty/119-faculty-directory/obgyn-faculty/1209-jordie-stevens.html).
                      האם השמאל בגד באדם העובד? תלוי איפה, תלוי מתי, תלוי למה אתה קורא שמאל. ארה"ב היא ארץ מגוונת להפליא ומרתקת, בין היתר, בשל כך. (זה אינו אומר שכיף גדול לחיות שם, אבל זה סיפור אחר.) אבל המערכת הפוליטית שלה היא קריקטורה חיוורת. אי-אפשר לדחוס את מגוון הדעות, הזהויות והעמדות הקיים בה לשתי מפלגות ולצפות שהוא ייוצג כראוי. בדמוקרטיה פרלמנטרית, טיפוס כמו טראמפ היה רץ לו עם רשימת ימין פופוליסטי משלו, קוטף את שיעורי ההצבעה בהתאם לאחוזי התמיכה שלו, פחות או יותר, ומשאיר את המערכת להתמודד עם זה כשכל העניין די צפוי. צרפת הייתה בסיפור דומה, עם לה פן האב, ב-2002, הרבה לפני דאע"ש. אז המערכת הפוליטית, מהשמאל עד הימין הגוליסטי, התגייסה לטובת שיראק, שהיה אישיות מפוקפקת בפני עצמו, וכל הסיפור חלף איכשהו. סביר להניח שבשנה הקרובה יקרה דבר דומה עם לה פן הבת ועם ז'ופה, או סרקוזי. הבעיה עם טראמפ אינה בכך שהוא קיים כתופעה פוליטית, הבעיה היא בכך שהוא הופיע בהפתעה גמורה. אבל להפתעות אפשר להתרגל. לא רק שהוא כנראה לא יזכה בנשיאות, ספק רב אם הוא יצליח להפוך את המפלגה הרפובליקנית לימין פופוליסטי.
                      אני, כמובן, לא חושב שימין פופוליסטי, במובנו המערבי, יכול לספק פתרונות לבעיות האדם העובד. ודאי לא היום, כשרבים מאותם אנשים עובדים הם בני קהילות מיעוט שהימין הפופוליסטי כ"כ אוהב לשנוא. אבל אם יש ביקוש ציבורי למישהו שימלא את הנישה של ימין פופוליסטי, שום טובה לא תצמח ממערכת פוליטית שמהונדסת כדי להפוך את הנישה הזאת, ואתה נישות רבות אחרות, לפריפריה פוליטית בלתי-נראית.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      סהדי במרומים, לא יודע למה יצא לי סטיבנס, לפרוייד פתרונים. פיטרסון, ג׳ורדן פיטרסון. פסיכולוג, חוקר באוניבסיטת טורונטו.

                      טראמפ כבר הצליח להפוך את המפלגה הרפובליקנית לימין פופוליסטי, מסיבת התה הייתה יריית הפתיחה, טראמפ הוא אקורד הסיום.

                      הפסד שלו רק יחזק את המחנה הזה, יחשל אותו. למעשה בנקודה הנוכחית שום דבר לא ישנה את דעתם של מצביעי טראמפ, מלבד נצחון כמובן. שכן דברים שרואים משם, כידוע.

                      דוגמית, חגורת החלודה, עוגן דמוקרטי, מדינות מפתח, כולן אבדו לדמוקרטים בעקבות קריסת המפעלים ואמצעי היצור באמריקה ומכירתם לסין. ברני דיבר על זה, זה אמור היה להיות טבעי לאיש שמאל לדבר על זה, אבל בעד הימין מוביל את המלחמה על לבו של העובד האמריקאי, קלינטון קוראת להם דיפלוראבלס. האנשים הללו חיים בחדרים אטומים.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אה, פיטרסון הזה (https://www.youtube.com/watch?v=zrw9rV_xg8s). איש חביב שמנסה להסביר לרדיקלים סטודנטיאליים נלהבים שלשנות שפה בהוראת חוק זה דבר בעייתי (והם מתעקשים לא להבין מה הוא אומר להם). אבל איך זה קשור לתומכי טראמפ? אפשר לומר עליהם כל מיני דברים, אבל ספק אם הטרנסג'נדרים מטרידים אותם יותר מדי, ודאי לא חוקים קנדיים בנוגע לטרנסג'נדרים.
                      המפלגה הרפובליקנית, כמו גם הדמוקרטית, היא מפלצת מרובת ראשים. קשה לקחת אותה במחי מועמדות אחת לעמדה אידיאולוגית מוגדרת, ודאי אם מדובר במועמדות מפסידה. הממסד הרפובליקני קשור בטבורו להון הגדול. גם הדמוקרטי, אגב, רק ששם זה קצת מתאזן עם איגודי עובדים וארגוני מיעוטים. טראמפ, בימי השיא של מועמדותו, הצליח לסחוט רמיזות לתמיכה מצד איגודי עובדים מסוימים. אבל מאז הוא בחר להתמקד בלתקוף מוסלמים לא-נכונים (הורים של קצין שנהרג בעת שירותו) ונשים באופן כללי. ככה אי-אפשר לבנות בסיס תמיכה לימין פופוליסטי. קלינטון עשתה טעות דומה עם ה"דפלוראבלס" (למרות שברור לשנינו שהיא לא התכוונה לכל תושבי "חגורת החלודה" או עובדי צווראון כחול), אבל היא התעשתה, חזרה בה, ולקחה את הקמפיין שלה למקומות בונים יותר. טראמפ כנראה אגואיסטי מכדי לעשות מהלך דומה.
                      הרפובליקנים, כמו רוב בני האדם, שונאים להפסיד. ובמערכת דו-מפלגתית, כל מה שאינו ניצחון הוא הפסד. לכן, אם טראמפ יפסיד (מה שכנראה עומד לקרות), יהיו במפלגה מספיק גורמים שידאגו לסלק אותו ואת תומכיו הקולניים. יכול להיות שדמויות בלתי-ממסדיות אחרות ינסו לנצל את ההזדמנות. מהבחינה הזאת, מקמאלין הוא איש שמעניין לעקוב אחריו, במיוחד אם יזכה לפחות במדינה אחת (יוטה). דרך אגב, הוא מכיר את המזרח התיכון מניסיון אישי (לא שזה ישנה הרבה למערכת הפוליטית האמריקאית).

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      אתה לא מבין את התנועה, זו לא הפוליטיקה של סבתא שלך.

                      גם הטייה של עיתונות המשחקים נראתה כמו נושא איזוטרי אבל גיימרגייט הפכה לתנועה פוליטית חשובה שמניעה לא מעט מהקמפיין של טראמפ באינטרנט.

                      אנחנו צופים בגיימרגייט לאומי, אני לא יודע כמה אתה מודע לתרבות האינטרנט, למימים, לפפה, לסאד פאפיס, לוויקיליקס, מדובר בתנועה תרבותית רבת פנים, שמחברת גורמים מקצוות שונים מאד של החברה האמריקאית, הם מתכנסים סביב חופש הדיבור וחופש המידע. כמוני, הם רואים בצביעות פוליטית התנהגות בזויה ונמוכת מצח. ובכך הם אנטי תזה לשמאל הפוליטי מחשיב את הצביעות לכלי מרכזי בהגותו(גם כאן, זכור בועז עברון ומאמרו המכונן על הצביעות), למעשה השמאל הפוליטי היום ניתן לתיאור כפוליטיקה של הצביעות. ובכן זה נגמר.

                      להפסיד? לנצח? זה לא מעניין, העיקר הלולז, או הקקס
                      הבנת את המשפט הזה? כנראה שלא.

                      הדור שנולד באינטרנט הגיע לגיל הפוליטיקה, הם מביאים משהו אחר, חצוף, גס, קונדסי ומרושע לשם שמיים. הם יפרקו את הפוליטיקה האמריקאית לגורמיה הראשוניים, הם יביאו את המדיה המסורתית לברכיה. הם כבשו את המפלגה הרפובליקנית ללא מאבק, הפכו את הממסד לבדיחה, קריסטול, הבושז, פול ראיין, כולם משל ושנינה. קלינטון עוברת זובור בקנה מידה שמעולם לא עבר פוליטיקאי בסדר הגודל שלה, סדרת הפיטורים של במנגנוני מפלגה הדמוקרטית היא לא פחות ממדהימה, עכשיו דונה ברזיל על הכוונת, זה לא יפסק, רק יחמיר ויכלול כל פוליטיקאי על המפה.

                      ברוכים הבאים לימין האלטרנטיבי, תנועה ללא הנהגה, ללא מפלגה, תנועה מבוזרת כמו הכלים בה היא משתמשת, תנועת אינטרנט, זו התקפת מניעת שירות על הפוליטיקה שאתה מכיר מני. והיא מצליחה.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      הצביעות, כמו שאמר איש חכם, היא מס שהרוע משלם למידה הטובה. והשמאל, כידוע, חושב שהמסים הם כלי הכרחי לקיום החברה ולא המצאה זדונית.

                      גיימרגייט הפך לכוח מניע בקמפיין של טראמפ? נו, אולי בגלל זה הקמפיין שלו נראה כפי שהוא נראה… ההיכרות שלי עם התנועה הזאת היא קלושה, אבל אני מניח שכך גם ההיכרות של הרוב המוחלט של המצביעים הפוטנציאליים. איפה הגיימרים ואיפה ג'ו השרברב (א-פרו-פו אנשים עובדים שמצביעים לרפובליקנים).

                      לולז זה נחמד, וגם קיקס (לזה התכוונת?). אבל מזה לא בונים פוליטיקה, לפחות לא כזאת שמסוגלת לשרוד קמפיין ארוך ולהוביל אותו לאיזושהי תוצאה סבירה. הפוליטיקה הישנה, על כל תחלואיה, רחוקה מלומר את מילותיה האחרונות. עם הפוליטיקה הישנה, וסקנדלים במידה, הרפובליקנים שרדו את השפל של ווטרגייט, והדמוקרטים שרדו את השפל אליו הגיעו בתקופת ניקסון (לפני הווטרגייט) ובתקופת רייגן. בפוליטיקה האמריקאית יש עוד זירות רבות וחשובות מלבד הבחירות לנשיאות. נראה מה יעשו הרפובליקנים עכשיו. מה שבטוח הוא שיהיה מעניין.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      הנה מייקל מור יענה לך
                      https://youtu.be/LiT4I27YokM

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      אוי, פרה קדושה… את התמונה של מייקל מור צריך כנראה לשים במילון כאילוסטרציה לערך "לולז". רק לפני שבוע האיש הפציע עם ה"טראמפלאנד" שלו, סרט תעמולה לקלינטון.
                      אם יש אנשים שרוצים להפוך את הבחירות האלה לפריק שואו, זו בעיה שלהם. אם הציבור מספיק טיפש כדי לתת להם לעשות את זה, זו כבר בעיה של כולנו. אבל אפילו אני עם כל המיזנטרופיה שלי לא חושב שהציבור האמריקאי טיפש עד כדי כך.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      מור אמר את הדברים בכנס דמוקרטי. זו אזהרה, לא מסיבה. אתה אוטם את אוזניך. מסימני השמאלן במאה ה21 שהוא גר בחדר תהודה אטום. מתל אביב, דרך לונדון ועד ניו יורק. מסמני השנים האחרונות, החדר קטן, ההד גדל והאטימות מתהרמטת. אתה כלכך אטום לציבור שאתה מסוגל לחשוב שהציבור טיפש עד כדי שיקנה את פעלולי אג מקמאפין והלוזר קריסטול מחד ומאידך לא מאמין שהציבור יעניש את הפוליטיקאים והמדיה. אני חושש שנהמות לבך ניצחו את לחישות מוחך. 13 ימים נותרו.
                      ויקיליקס אגב, אני מניח שכמו קלינטונאיש שאתה חושב שאסאנג׳ פושע ואסור לקרוא את התכנים שלהם. בכל מקרה, הם משחררים את כל האימיילים שקלינטון מחקה. שלושים ושלושה אלף תכתובות תהיה לך הזדמנות לחזות שוב במכונת השחיתות שאתה כלכך אוהב.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      נו, עוד פעם אתה עם המאנטרות על חדר תהודה והשחיתות-שמישהו-לכאורה-אוהב.
                      הציבור טיפש, אבל במידה. הוא מסוגל להצביע כדי לדפוק את השיטה, אבל צריך להציק לו מאוד כדי שזה יהיה השיקול העיקרי בהצבעתו. מערכת מרובת-מפלגות מסוגלת לתת ביטוי להצבעת מחאה כזאת ולא להתפרק. מערכת של שתי מפלגות בלבד פחות טובה בזה. אבל בסך הכל, מצבו הכלכלי של רוב הציבור בארה"ב סביר, ומי שרוצה לרכב על-גבי הצבעת מחאה בלי לדאוג לתמיכת המיעוטים הוא הוזה.
                      האינטרנט יצר כר פורה לתיאוריות קונספירציה למיניהן. מנהיגים בעלי נטיות אוטוקרטיות רוכבים על הגל הזה. כי האוטוקרטים, ובכן, יכולים להחליט דברים לבד. מנגנונים דמוקרטיים, לעומת זאת, דורשים תיאום בין בעלי תפקידים שונים, וכדי ליצור תיאום, צריך לשמן כל מיני דברים מדי פעם. הביטוי "חבית שומן חזיר" נכנס לשימוש בהקשר פוליטי כשהסבא של דונלד טראמפ עוד רץ כילד יחף על גדות הריין. אז אסאנג' שחרר אימיילים, כשהבחירה היא בין פוליטיקאית מצויה (עם כל מה שזה אומר) ובין השד-יודע-מה בלי שום עמדות ברורות, עם ידיים ארוכות ופה מלוכלך. אסור לקרוא אותם? לא יותר משאסור לקנות אתרוג אחרי סוכות.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      מה זה מיעוטים? שחורים זה מיעוטים? לברון ג׳יימס, ברק אובאמה ובחור בקומפטון הם קבוצת אינטרסים אחת? מה אתה גזען? היספני בעל אמצעים שנמצא בארהב 20 שנה ומהגר לא חוקי שגנב את הגבול הם קבוצה אחת? למה? כי הם יודעים ספרדית? אסייתים הם מיעוט? יהודים הם מיעוט? באיזה אופן האינטרסים של כל היהודים האמריקאים זהים? פועל שחור בקרוליינה שאיבד את העבודה כי המפעל עבר למקסיקו ופועל לבן במישיגן חולקים יותר אינטרסים אחד עם השני מאשר עם אחו שחולקים אתם פיגמנטציה, הם גם מבינים את זה. אני מניח שבעינך גם נשים הם מיעוט וחולקות אינטרסים כי מנכלית יאהו ושוכנת טריילר פארק סובלות מאותן בעיות.

                      יש עניים, שלא כמו בישראל, הם באים בכל הצבעים והצורות, שלא כמו בישראל אין בארהב גזענות בוטה בקרב חלקים נרחבים באוכלוסיה.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      שומן חזיר?
                      תראה את זה, http://on.msnbc.com/2eIZaV4

    • גיל ב' הגיב:

      כמו תמיד אצלך איכשהו תמיד השמאל אשם (אם אובמה נחשב שמאל). אז כשסדאם השתמש בגז נגד הכורדים זה היה בסדר? כי אז הדמוקרטים לא היו בשלטון? אובמה לפחות ניסה והצליח במידה מסויימת לצמצם את הנשק הכימי של אסד. רייגן ובוש לא התעניינו בכלל בנשק הכימי של סדאם כל עוד הוא לא פנה נגדם. וכל עוד המוג'הדין המופרעים באפגניסטן נלחמו ברוסים רייגן תמך בהם וחימש אותם. אבל כן, כל הבעיות נוצרו בשמונה השנים האחרונות תחת אובמה.

      • Tom Elkayam הגיב:

        ודוק ״שמאל, לא שמאל. אובאמה לא שמאל, הוא איש דת, כומר של הפיסי, שאמאן של רגרסיביזם שמרני ואלים מאד, פיזית ומילולית, ציני עד אימה, כמו כולכם כמעט. שום דבר שמאלי אין בכם.

        אובאמה לא ניסה לצמצם את הנשק הסורי, אתה משקר לי? לעצמך? או לקוראים אחרים? הוא ברח שתחתוניו הצואים בידיו מהתחייבות להתערבות אחרי שאסאד הרעיל אזרחים בסארין, אובאמה צפה ברצח עם בשלווה בביתו הלבן, ילדות נמכרו לעבדות תחת משטרו, מדינות חרבו, משבר פליטים בקנה מידה תנכי כמעט. אבל העיקר ששוטרים לא יירו בעבריינים חמושים בשארלוט, על זה לאפס הזה יש מה לאמר. חרפה, הפנקס פתוח וההסטוריה רושמת.

        לפני שמונה שנים, הייתה סוריה, עיראק, לוב, מצרים, ירדן לא חישבה את קיצה לאחור, טייסים רוסים לא הפציצו שעה מכאן, דאעש לא החזיקו בשטח הכפול מצרפת ואירופה היתה מקום שאפשר לחיות בו, בערך.

        זה בערך מה שאוסלו עשה למדינה הזו תוך עשור. מה שאינטלקטואל אחד מחריב, עשרה חכמים לא יצליחו לתקן.

        • גיל ב' הגיב:

          לא הבנתי איך כל האשמה נופלת על אובמה ובוש או רייגן יוצאים צחים כשלג. אתה יכול לומר שהפלת סדאם היתה צעד חיוני אבל אתה לא יכול להאשים את אובמה בתוצאות. אל קעידה בעירק ומאוחר יותר דאע"ש הם תוצאה ישירה של הפלת סדאם והחלו לפעול בקדנציה של בוש. אז איך זה בדיוק מתקשר ל-PC? ולא הבנתי, אתה בעד דיקטטורים כמו אסד או נגד? מצד אחד אתה אומר שלפני שמונה שנים סוריה היתה ומצד שני אתה תומך בהפלת הדיקטטורות של הבעת'. קל להאשים את ארה"ב אבל לרב המדינות, כולל ישראל, היתה דילמה דומה. מצד אחד אף אחד לא רוצה את אסד אבל מהצד השני אין בדיוק מישהו הרבה יותר טוב לתמוך בו. וכן, אני מניח שחלק מהעניין היה גם חוסר הרצון האמריקאי להסתבך בעירק שנייה. אבל אצלך אוסלו אחראי לכל דבר רע שקרה עשרים שנה יותר מאוחר והפלישה העירקית לא אחראית למה שקרה מייד אחריה.

          • Tom Elkayam הגיב:

            צחים, זכים, לא יודע מה אתה רוצה. מי שמאשים נשיא מלפני 30 שנה במה שקורה היום עסוק בלחפש תירוצים. או בפרופגנדה. אוסלו לא היה מזימה, אלא תוצאה ישירה של תהליך חולני שעובר על חברות מודרניות, ישראל מסיבות רבות חוותה אותו קודם ולכן היא מודל לא רע.

            התפיסה שלי את הבעיה היא הוליסטית, יש יער לא עצים. העצים הם, תרבות הפיסי, הפמיניזם הקורבני של נשים לבנות עשירות, אוקופיי, המחאה החברתית של בורגנים לבנים מתל אביב, המעילה של התקשורת באמון הציבור שהיא תוצאה ישירה של בגידת האינטלקטואלים, היחס הביזארי עד חולני לפליטים, הפיכת הקורבן לגיבור תרבות וההתקרבנות למקצוע על ידי לבנים מהמעמד הבינוני גבוה, תוך השתקת וניכוס קורבנות אמיתיים. הטרור העולמי, קריסת המזה״ת, התפרקות היורו. עצים עצים.

            היער, העולם המערבי סובל ממחלה קשה ומסכנת חיים. בורגנות ממאירה.

            כל מה שקורה למעלה הוא תוצאה או תגובה למחלה האיומה. דוקטור תום היה נותן בהן סימנים, פוריטניות, השתקה, רדיפת פושעי מחשבה, התמקדות ברושם ולא בתוכן (כך אני כותב כמו ״שפטל״ וזו ביקורת של ממש בעניך), סגידה לפרסום, תרבות השקר ה״מתוחכם״, שנאת ההמונים, צרות אופקים ״אינטלקטואלית״, ועד ועד עצים אחרים.

            תגובה הנגד לזוועה הזו הגיעה, אם תרצה סיסמתה המדוייקת ביותר יוצאת מעיתונאי הומו, קתולי, ממוצא יהודי, תומך טראמפ בשם מילו ייאנאפוליס. קלינטון החולה, בטפשותה האינסופית ציטטה אותו באחד מנאומיה.

            ״האם היית מעדיף שהבן/בת שלך יחלה בפמיניזם או בסרטן.״

            בסקר שנעשה אגב, הסרטן ניצח בפער גדול. וזו התורה כולה על רגל אחת.

            • גיל ב' הגיב:

              לא הבנתי למה זה בסדק להתייחס ל-1993 אבל לא ל-1986. לא הבנתי גם איך זה בסדר להתייחס לשמונה השנים האחרונות אבל לא ל-12 או 16 השנים האחרונות. כמו שכתבתי לך לא פעם אתה מייצר הקשרים לא רלבנטיים ולצורך כך מתעלם באופן עקבי מפעולות הימין. לא שאין לי ביקורת על אובמה או על השמאל בארץ אבל אתה מאשים את השמאל במעשים שגרועים מהם נעשו על ידי אנשי ימין ואז מגיע למסקנות שהסיבות למעשים אלו הם PC וכל הרשימה שמנית. כמובן כדי שהלוגיקה הזאת תהיה עקבית אתה צריך או להתעלם ממעשי הימין או לטעון שגם בוש למשל אשם ב-PC וכו'.

              • Tom Elkayam הגיב:

                הבושז הצהירו שהם איתה. מדובר באותם אנשים כמעט. העובדה ששונאים את בוש ומצביעים להילארי היא בדיחה, כמו השמאל והימין האשכנזי בארץ, אותם אנשים כמעט, שמרנים רדיקליים, הנאחזים בקרנות המזבח בכל מחיר. אתה לא מבין שאני לא מוצא הבדל מהותי בין הימין והשמאל, בין בוש ואובאמה, בנט וגלאון, עץ ופלי, שני הצדדים של אותו מטבע המצוי בכיסם.

                אתה עדיין במלחמה של המאה העשרים, ימין שמאל, ימין שמאל, כולם צועדים בסך. ברוך הבא למדבר של הממשי, אין ימין, אין שמאל, תתעורר ותריח את הנפלאם.

                יש מאבק בין סמכותנות לחופש. סמכותנות מתחילה במשטור של הפרטי, במשטור המיניות, במשטור המחשבה. 1984 וחוות החיות הן ביקורות על הנטיה הטבעית של השמאל לסמכותנות, לא על הימין. אל תשכח את זה.

                הימין הליברלי, הקלאסי, לא סובל מהנטיה הזו. הימין השמרני דתי היא תופעה ביזארית שנבעה בעיקרה מהשנאה לדת בשמאל, עם אימוץ האיסלאם על ידי השמאל אולי נראה את הדתיים נעים לכוון הסמכותני.
                ואז הקווים יהיו ברורים יותר.

                • Z420 הגיב:

                  חשבתי שאתה הולך לשבור את הבינריות של השיח הפוליטי, או להציע מן דה-קונסטרוקציה שלה. אין שמאל, אין ימין.
                  אבל בפסקה הבאה אתה כבר מלהג אודות אופוזיציה בינארית משלך: סמכותנות מול חופש. כמו גאוני הדא דא טראמפ ורגב, הגורואים שלך, הפרטים לא חשובים. למשל, 1984 הוא אלגוריה לפשיזם, לא לקומוניזם (כמו חוות החיות). השנאה לאנטלקטואלים היא מאפיין פשיסטי נאצי שאתה מרבה להשמש בו.
                  בניית חומות, כליאה המונית, גרושים של מיליונים ,פרופיילינג, סטופינג-פריסקינג, לואו אנד אורדר, התכנסות בתוך גטו תודעתי של שנאה ופחד מפני כל מה ששונה תרבותית או גזעית, רדוקציה של האחר לאנסטרוריסטגוזל פרנסהאיייסיס – כל אלה אינם מסמנים חופש, אלא דווקא סמכותנות, או בעצם סתם טמטום ממורמר ומעורר רחמים. לכנות את הדברים האלה חופש – על זה בדיוק מדבר ג'ורג' ב-1984.
                  אחרי גירוש המקסיקנים ועינוי המוסלמים, אינוס אקולוגי של כדור הארץ, וממש לפני האפוקליפסה עכשיו, אוהדיו של טראמפ מפנטזים על אפיית יהודון כמוך בתנור. אז תמשיך לרקוד כמו גרופית, כל הדרך לתנור. יהיה טעים.

                  • Tom Elkayam הגיב:

                    ברור, כל מי שאתה שונא הוא היטלר. זה מטוס, זו ציפור לא זה סטראוטיפ של בורגנות ממאירה.

                    בנושא אורוול, במחילה, אתה מדקלם שטויות. ספריו של אורוול הם על הקלות הבלתי נסבלת שבה סוציאליזם וסמכותנות צועדות יד ביד אל גיהנום של חינוך מחדש תוך סגידה נמוכת מצח לדת שאליליה בשר ודם קר.

                    למשל, הלקח החשוב שביותר שאני לקחתי מהנאציזם הוא לא החלק הנאציונאלי בשם התנועה, אלא דווקא הממד הסוציאליסטי שלה, אורוול ראה את זה והזהיר מזה, סוציאליזם נוטה טבעית לסמכותנות ברברית, אלימה המשרתת בעיקר את המפלגה על חשבון העם.

                    שנאה לאינטלקטואליזם? אנא דייק. אני מעריץ אינטלקטואלים, בולצמן, בוהר, גלמן, ז׳יזק בימים הטובים שלו. אני מתעב פסודו-אינטלקטואלים, שזה כמעט כל הספרות המגדרית מעשרים השנה האחרונות, כמעט כל הפוסט מודרניזם, או בקיצור כל הילדים המפגרים של אסכולת פרנקפורט.

                    זה אנטי-אינטלקטואליזם במובנו הטהור ביותר, השתקת הדעות שאינן אסתטיות מספיק לטעמך בחברה מהוגנת. פוריטניות, צדקנות, מוסרנות, השתקה, שיימינג, רדיפת כופרים, הכל טקטיקות ישנות ככוס הרעל שניתנה לסוקרטס. לרוויה יקירי, לרוויה.

                    אני לא פוחד מאנטישמים, הנאצי-טוויטר היא מקום נפלא ללמוד בו כמה דמיון יש בין העץ והפלי, לא הייתי משתיק אותם לעולם, בכל מקרה זה לא הם שכותבים ״מוות לכל הגברים הלבנים הסטרייטים״, ״מוות לשוטרים״ או שאר התשפוכת המחוצ׳קנת שמפיק הרגרסיביזם המערבי הקרצינוגני.

                    אגב, מר זי ארבע מאות ועשרים. אם אתה לוקח הצעה של מישהו, רעיון, אפילו לא טוב. מדחלל אותו, מעוות אותה ואז מכנה את התוצר המעוות שבראת ״טמטום ממורמר ומעורר רחמים״ דע לך כי ״אין זו דרך מילוט אפשרית או מכובדת״.

                    חומה היא לא פשע נגד האנושות, ניהול הגירה היא עניין מורכב יותר מהפשטנות הממארת שלך, גטו זה המרחב המחשבתי המהדהד את עצמו, הדל והמשעמם על מוות שבו אתה חי. וכן, טרור איסלמי הוא דבר אמיתי למרות שאתה מסרב להודות בקיומו. אז תנסה עד פעם, אולי באופן אינטלקטואלי יותר להתמודד עם רעיונות, אולי תלמד משהו מי יודע.

                    • Z420 הגיב:

                      האמת שאורוול אומר בפירוש שהסוציאליזם אינו מהותי לפשיזם, ראה מאמר זה מ1944 http://www.orwell.ru/library/articles/As_I_Please/english/efasc שנכתב שנה לפני חוות החיות. יש גם את הציטוט הזה אתה מוזמן לגגל:
                      The Spanish war and other events in 1936-37 turned the scale and thereafter I knew where I stood. Every line of serious work that I have written since 1936 has been written, directly or indirectly, against totalitarianism and for democratic socialism, as I understand it.
                      כלומר, אורוול אף מגדיר עצמו כסוציאליסט. ואתה קשקשן ושקרן. איך סוציאליזם מוביל לסמכתונות "ברברית"? מה זה הקשקוש הזה לעזאזל? שוודיה ? דנמרק? סמכותנות ברברית? כולם כמו סטאלין ומאו? או שיש גם נורווגיה ופינדנלנד? היית מת שהיו לך הזכויות וההטבות שלהם בתור אזרח, טיפש. ביבי מחרבן לך על הראש ואת המוח ושוודיה ודמנרק הם סמכותניות וברבריות?

                    • Z420 הגיב:

                      אולי עדיף שתתמקד בהיי טק שלך

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      ממוקד כמו חיסול, בדיוק גייסנו, תודה ששאלת.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      איך סוציאליזם מוביל לסמכותנות ברברית? אם סוציאליזם פירושו הלאמת רכוש האזרחים, או "רק" הלאמת כלל אמצעי הייצור, דווקא לא קשה לראות איך זה מוביל לשם.
                      האם סוציאליזם מחייב הלאמת אמצעי ייצור? יתווכחו על כך התיאורטיקנים. אני מספיק זקן כדי לזכור ימים בהם הדוגמאות החיות לסוציאליזם לא היו נורווגיה או פינלנד אלא דווקא שכנתן המזרחית וגרורותיה.
                      אני לא יודע מה עם תום, אבל לי יש מעט מאוד חיבה לביבי. מצד שני, אני מסתכל סביב, ורואה מספר אלטרנטיבות גרועות בהרבה (לא, לא מעבר לגבולות ישראל). אז נחמד לחלום על "זכויות והטבות" (צירוף משונה לכשעצמו, אבל שיהיה), ועם זאת, כדאי לזכור שהמציאות, כולל זו הפוליטית, אינה תמיד ניתנת לעיצוב כבקשתנו.

                    • Z420 הגיב:

                      הסוציאליזם הרווח בעולם כיום, סוציאל דמוקרטיה כמו במדינות סקנדינביה או קנדה, או רוב אירופה, לא מלאים את כלל אמצעי הייצור, אלא רק מספר תעשיות מפתח, כמו למשל בריאות או חינוך. כמובן, שזה יכול ללכת לכיוון של סטאלין או מאו או אותם מדינות מזרח אירופאיות הזכורות לך, אבל מה שיש היום זה בעיקר סוציאליסטים ליברלים כמו ברני סנדרס או נשיא קנדה. במקומות כאלה האזרחים מקבלים יותר. אזרחי נורווגיה נהנים ממאגר הגז שלהם. בחינם. מנהיגיהם דואגים להם. הם לא דואגים לאוליגרך המקורב אליהם כמו הערפד ביבי. שביחד עושים עליהם קופה כמו על ראשי הבקר פה. על זה אני מדבר כשאני מזכיר זוכויות והטבות. לכנות את זה סמכותנות ברברית זה בהחלט אקט אורווליאני, אבל זה לא מפתיע בישראל של 1984, אה, 2016.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      מעבר להגדרה המשונה של שירותי בריאות או חינוך כ"תעשייה", הטיעון שלך הוא מהסוג של "שום סקוטי אמיתי".
                      עובדה היא שהיו מדינות שראו את עצמן כסוציאליסטיות, נתפסו כך בעיני שאר העולם, והלאימו את רוב אמצעי הייצור. יתר על כן, לפי גישות ותיקות ומבוססות היטב במחשבה הסוציאליסטית, הלאמת אמצעי הייצור היא מאפיין הכרחי של סוציאליזם.
                      האם יכול להיות סוציאליזם אחר? אני לא אוהב הגדרות נוקשות, אז הייתי אומר שכן. האם רק הסוציאליזם האחר קיים? בפירוש לא. ועם כל הרתיעה שלי מהגדרות נוקשות, לתאר סוציאליזם כמשטר שבו המדינה משקיעה באזרחים, או משהו, זו הגדרה כללית מכדי להיות שימושית לאיזשהו דיון.
                      אני לא יודע איזו חקיקה סוציאליסטית קידם ברני סאנדרס בשנותיו הרבות בסנאט. אני כן יודע שלקנדה יש ראש ממשלה ולא נשיא (ולא ברור עד כמה מוצדק לקרוא לו סוציאליסט). אני לא חושב שאזרחי נורווגיה לא משלמים חשבון גז או חשמל. כמה בדיוק הם משלמים, איך ולמי — אלה דברים שאפשר לדבר עליהם. אבל הסוציאליזם הנורדי, עד כמה שהוא קיים, אינו משתקף במחירי מוצרים ושירותים (שבנורווגיה יקרים באופן כללי) אלא יותר בעניינים כמו ייצוג עובדים בדירקטוריונים של חברות עסקיות.

                    • Z420 הגיב:

                      אז על מה הויכוח בדיוק? אתה לא מסכים שיש סוגים שונים של סוציאליזם? (כמו כל איזם אחר, אגב), אתה לא מסכים שסוג הסוציאליזם שרווח היום בעולם הוא יותר לכיוון המודל הנורדי מאשר הסטליניסטי? גם סין אינה בדיוק סוציאליזם טהור, לא במובנו המקרסיסטי ולא במובן המאואיסטי. הלאמת אמצעי הייצור משמעה שהם עוברים לידי העובדים, אז כן, במצב אידיאלי לפחות הם אמורים לקבל יותר כי זה שלהם, ניהול עצמי של העובדים, לא של האוליגרך המקורב, תשובה או מי שזה לא יהיה.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      הוויכוח הוא על הפרספקטיבה. אי-אפשר לדבר על הסוציאליזם תוך התעלמות מכל המאה ה-20 לפני 1991. ואני לא חושב שיש "סוציאליזם שרווח היום". בכל הארצות המפותחות, פחות או יותר, הוצאות הממשלה הן חלק משמעותי מהתמ"ג, מה שאומר שהממשלות גובות מסים (ולוות כסף) ומשקיעות אותו באזרחים, בצורה כזאת או אחרת. במדינות מסוימות הממשלות עושות את זה יותר, במדינות אחרות פחות, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון, וההבדלים אינם כאלה גדולים. מהבחינה הזאת, מצבה של ישראל הוא גם לא רע במיוחד. אנחנו נמצאים אי שם באמצע. התחום שבו נוצרו בישראל העיוותים הגדולים ביותר בגלל הפקרה מצד הממשלה הוא תחום הדיור, אבל מי שאחראי ישירות לעיוותים בתחום הזה אינם טייקונים אלא אזרחים מהשורה שחיפשו השקעה בטוחה ומניבה. ויש לישראל בעיה עצומה של ריבוי טבעי גבוה. אבל גם זה אינו באשמת ביבי או אוליגרכים.

                    • Z420 הגיב:

                      הריבוי הוא לא כל כך טבעי, הרבה יותר מטבעי, ולנתניהו יש לפחות אחריות עקיפה לכך. מי שמפקיר את התרבות לרגב ואת החינוך לבנט, מי שבמשמרת הארוכה שלו עדיין אין תוכנית ליבה, מי ששותף את מוח נתיניו בפחדים גזעניים מפני שכניהם – לכזה תת-אדם יש לפחות אחריות עקיפה על הריבוי הבלתי טבעי שנובע מהעוני והבורות אותם הוא מטפח כבר שנים. זו התמונה המכוערת של ישראל.
                      אדם כמוהו, מר טראמפ, גם שלוחו של אדלסון, עוד לפני שנבחר, האמריקאים כבר מורחים אותו בזפת ונוצות. האמריקאים באמת מתביישים בתדמית שעשה להם. בארץ אין בושה וכל ממזר מלך. כל הטריקים המלוכלכים של הפרד ומשול והרוס את הדמוקרטיה, השחרת פניה של המדינה לתאוקרטיית אפרטהייד. ביריונים חסרי חינוך כמו רגב וליברמן מייצגים אותנו בעולם. זה לא אבא אבן. זו פשוט בושה, בלי קשר למדיניות.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      מה, לעזאזל?
                      אין לי הרבה מילים טובות על ממשלת נתניהו, אבל היא אחראית לריבוי הטבעי של תושבי ישראל כמו שהיא אחראית להתחממות הגלובלית. הריבוי הטבעי מושפע מתנאים כלכליים (אותם ממשלת נתניהו דווקא מקשיחה, אם כי לאחרונה בעיקר במחדלים ולא במעשים ישירים), ומדפוסים תרבותיים ארוכי טווח ששום ממשלה בודדת אינה יכולה לשנות. עידוד ילודה יהודית זה משהו שמדינת ישראל חיה אתו מאז הווסדה. גם הגזענות ביחס לערבים לא נוצרה אתמול, ולא על-ידי ביבי. הוא יודע לרכב עליה, אבל לא הרבה יותר.
                      "האמריקאים" זה 300 מיליון איש. עשרות מיליונים מהם תומכים בטראמפ. הוא כנראה לא ייבחר, אבל לא בגלל תדמיתו בעולם. רוב האמריקאים, אלו שאינם מדמיינים את עצמם אזרחי העולם, אדישים לדברים כגון אלה.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      וזה מהאיש שדיבר על א-בינאריות, קלסיקה של אשכנזי בורגני עד העצם הגרומה, כל הנקודות סומנו בווי, עכשיו תעשה סלפי כשהתגובה ברקע ושלח ברשת החברתית החביבה עליך שיראו החברים כמה אתה נאור ופרוגרסיבי ויצוק באותה תבנית בדיוק.

                      האדון הלבן זי יחליט מה חרדי ילמד את בנו, מה אני אלמד את בני, האדון זי יקרא לאנשים תתי אדם כי הם מעיזים לא להסכים איתו, הם צריכים חינוך מחדש הבבונים. נושא משאו של האדם הלבן יחליט שמשפחות גדולות הם תוצר של עוני ובורות, ילדים הם הלא מטרד איום, משפחה מרובת ילדים היא אסון לאומי לא פחות, איך נשים יצאו לעבוד בסופרמרקט ככה, איך תהיה להן קריירה ככה? ומי יארוז לי את השפעק לעזאזל?

                      טראמפ נתן היום את הנאום הטוב ביותר של מועמד לנשיאות מאז רייגן, הוא דיבר על ליבה, על החזרת הכבוד לתעשיה ולאדם העובד, זה שיודע לתקן מנוע ולבנות בית, אותו אחד שלא הוציא חמש מאות עשרים ואחת בפסיכומטרי אחרי קורס והלך ללמוד מגדר וקיימות ועכשיו חושב שהוא טוב יותר מהמכונאי שלו.

                      זוכר אותם? אול סינגינג אול דאנסיגד קראפ אוף דה וורלד, אהוביי קצרי הרוח ומחוספסי הידיים.
                      הם סוף סוף בוחרים לפי האינטרס שלהם, שהוא לדפוק אתכם, חבורת מתנשאים, צדקנים בלתי נסבלים, הרי אי אפשר לשמוע יותר את סט הדעות המשעממות שלכם, אבל עם זה חיינו שנים, זה רצונך החולני להשית אותן על ילדים של אחרים שהביא למהפכה, לסכור את פינו בקללות וגידופים, מגאלומנים תמיד יקחו צעד אחד יותר מדי.

                      הוא ייבחר ככל הנראה, דאדי. אבל זה כבר גדול מכך, הימין האלטרנטיבי גדול מטראמפ, צפיתי בכך באופן פעיל ובזמן אמת וזו תופעה תרבותית מדהימה, אני שוקל לכתוב על כך באריכות איפשהוא, טראמפ הוא היום הסמל של תנועה אדירה על מפלגתית, מודל לשרשרת של סנאטורים וקונגרסמנים שיבואו אחריו ואז ראשי ממשלות במערב, תתרגל יקירי.

                      אמרתי את זה כבר כאן, אם טראמפ לא ייבחר, מי שיבוא אחריו יגרום לכולנו להתגעגע אליו, נדמה שרוגל אלפר הבין את זה לפי המאמר האחרון שלו. גם אתה תבין בסוף זי.

                    • Z420 הגיב:

                      זה לא קשור לצבע עור, לבן או שחור, חתיכת גזען. ילדים שלא לומדים אנגלית ומתמתיקה, כתוצאה מנבערות דתית של הוריהם הם מופלים, לא בגללי – האשכנזי המדומין שלך, אלא על ידי הפוליטיקאים שאתה תומך בהם – ביבי וכל שותפיו הכל-כך אסליים בבא סאלים, שהחליטו מראש שלילדים הללו לא תהיה הזדמנות שווה בשוק העבודה או בחיים באופן כללי. להביא ילדים שאין להם מה לאכול זו לא שמחה גדולה כל כך.
                      הנאום הכי טוב מאז ריגן? אתה מצחיק. שמעת אי פעם נאום של אובמה? מישל או ברק? אתה משווה את אוצר המלים? את האנטלקט? את הגרייס? הנאום של מישל מחק את טראמפ למעשה, השמיד אותו לחלוטין. גם העימותים עם קלינטון נראו כמו מאבק בין ילד מפגר למנהיגה רהוטה ומרשימה (ראה סטרדיי נייט לייב). טראמפ הפך למשל ושנינה. מדינות מפתח רפוליקניות באופן מסורתי כמו אטלנטה ופלורידה, קרוליינה, ויוטה ואריזונה מתנדנדות או אבודות. זה לא נראה שהבובה של פוטין הולכת לנצח. נראה שהוא הולך להיות מובס והנאום של מישל אובמה הוא הנקודה שבא התחיל תהליך מריחת הזפת והנוצות והגירוש מהפוליטיקה חזרה לתוכנית הראליטי המפגרת ממנה הגיע.

                    • Z420 הגיב:

                      מעניין הקטע עם הלבן שלך כי טראמפ מסמן את התקווה הלבנה האחרונה. אימפריית הנדלן שלו הושקה בתביעות משפטיות כי עשה טריקים מלוכלכים לא להשכיר לבעלי צבע עור שחור. מאז הוא לא הפסיק. למשל, הרדיפה שלו אחרי אובמה ומקום הלידה שלו – שוב פעם – רק בגלל שלאובמה צבע עור שחור.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      טראמפ השיג בשנה מחייו יותר ממה שאתה תעשה בכל חייך. הטיעונים שלך מביכים יותר ויותר ומראים בבירור שאין לך מושג על מה אתה מדבר.

                    • Tom Elkayam הגיב:

                      הלא בינארי ממשיך בבנאליה הסטנדרטית.

                      למה שוק העבודה מעניין מישהו? מדוע עבודה היא ערך? כי בבא לנין אמר? חיי לימוד של פרופסורית למגדר הם טובים, אבל חיי לימוד של פילוסופיה הם לא בסדר? כמה רדוד אדם יכול להיות? לך, לך לעבוד, תענה לטלפון, תקליד על המקלדת, תהה שירותי, טובה החזרה האינסופית לתוכים.

                      נבערות דתית? מה אתה יודע על משהו? אתה בור ועם הארץ בכנראה כל תחום דעת אפשרי, מה אתה יודע על פיסיקה גרעינית, הרי אין לך מושג במתמטיקה גבוהה, אתה לא יודע כלום על גנטיקה מלבד הכתבות נמוכות המצח מהארץ, אין לך מושג ירוק באסטרונומיה, קוסמולוגיה, בוודאי שאינך מבין אבולוציה, אתה לא יודע כלום, על כלום כמעט, כמו כל בוגר אוניברסיטה משכיל למחצה או לרביע במערב, בורים גאים, מלאים בעצמם וריקים מתוכן. כמוך כמו הרוגלאלפר ו״הנקודה הכבידתית״ שלו, הבור חושף את ישבנו השעיר בציבור בדיון הגדול עליו בעשר מידות, מביך.

                      כמו כל בור גאה אתה מרשה לעצמך לדבר על אחרים, משיחותי עם תלמידים בוגרים שלמדו בישיבות, הם אוכלים את הבנאליות התוכית שלך בלי מלח, הם בונים טיעון טוב ממך, ומפרקים טעונים של יריבים באופן מעורר יראה. אתה, משקל זבוב ורבע עוף, מהין לדבר על בורות. כמה היבריס יש בשמאלן המצוי.

                      הרי אין לך דעה מקורית אחת לרפואה, מצטט את סי אן אן, או הפרבדאי חמי שלו, אותה בובה על חוט המדקלמת את מסרי הקמפיין של קלינטון, העיתונאי כזונת רחוב של פוליטיקאים מושחתים, כך נאה לו וכך יאה לקוראיו.

                      ״הנאום של מישל השמיד״, ״ילד מפגר״, ״מנהיגה רהוטה״. רחמי עליך, הדימויים של המתבגר, ההדחקה, השכנוע העצמי האינפנטילי. האמת היא שקלינטון היא עבריינית, היא עברה על החוק, באופן בוטה ומוכח, היא העלימה עדויות, היא, מועמדת לנשיאות ארצות הברית אמרה ״אני לא זוכרת״ עשרות פעמים בחקירה, ואתם טחו עינכם מראות. קפוצי התחת מביביטורס, אוספי הבקבוקים, חוקרי המנקות, הרביב דרעקרים, כולם מביטים לכוון השני, עלובי החיים, ראינו אתכם בקוצר ידכם, לעולם לא לדבר יותר על שחיתות שלטונית, לעולם. חבורת צבועים נטולי אינטרגריטי.

                      אתה מר זי תומך בעבריינית המקבלת שוחד, הנתמכת על ידי הסעודים, אשה מושחתת עד היסוד, שנבחרה כמועמדת המפלגה בגניבה, בשחיתות, אתה מגן עליה, אתה תומך בה, אם היית יכול היית מצביע לה. זה אתה. הבט בראי וראה למה הפכת. עכשיו תקיא.

                    • Z420 הגיב:

                      מה הוא עשה בשנה המפונק הטיפש הזה? הוא מומחה בפשיטות רגל והפסדים. כדונלד עושה שטויות בא אבא ומכסה לא את החוב. את דוח המסים שלו אינו מפרסם מכיוון שמדובר באיש עסקים כושל, לוזר. כולם כבר שמו לב חוץ ממך וקומץ סופרמיסטים וניאו נאצים, טומי.
                      גזען עלוב שמסית את כולם נגד כולם. בארץ זה עובד, פה לא, אז תחנק לך שם בגטו המיוזע והגזעני שלך, יחד עם מירי רגב.
                      הקמפיין הכושל שלו, אחרי כל הכיף, יביא לו להפסדים כספיים. כמו כל הקריירה העסקית שלו. הדבר שהוא טוב בו באמת זה לא עסקים, זה סטאנד אפ קומדי (בזה הוא טוב מאוד) וריאליטי שואו.
                      אתה גזען מבולבל ואכול שנאה. הייתי נשוי שנים רבות לחרדית לשעבר. אני יודע על מה אני מדבר כשאני מדבר על אפליה של הילדים החרדים האלה. שוק העבודה זה המקום בוא אנשים שורדים כשההורים לא מצילים אותך כי אתה איש עסקים כושל או כאשר לא צריך לעבוד כי המשפחה עשירה מספיק.
                      כשאין לך טיעונים טובים אתה יורד לרמה של עלבונות ובקורת סגנוני.ת אבל מי שמכנה את העילגות המרושעת הזו "הנאום הכי טוב מאז רייגן", אחרי הנאום של מישל אובמה – שהמשמיד את הקפיין שלו, כן, המשמיד אותו -אין סגנון.
                      לרדת למכנה המשותף הנמוך ביותר זו לא חוכמה כזאת גדולה וזה לא תמיד משתלם.

                    • Z420 הגיב:

                      לא נראה שהוא מתאושש מהנוקאאוט של מישל והילרי. מה שיותר מצחיק וגרוטסקי הוא שנשים הנחיתו עליו את הנוקאאוט הזה למרות הבוז הגדול שלו לנשים. לא הייתי שם כסף על הבופון הזה, ששמו השני כאן כרגע הוא"אידיוט". נאום גטיסבורג עלק, חרפה למורשת לינקולן. בנאום כזה "גדול" מאיימים על נשים מוטרדות מנית בתביעות משפטיות?
                      אנגליה אינה אימפריה הרבה זמן. הברקסיט לא החזיר את אנגליה להיות גדולה עוד פעם. האדיוטים שהצביעו לג'ונסון התחרטו יום אחרי. אנגליה לא תחזור להיות גדולה עוד פעם אלא תוכל הרבה חרא בגלל מחלת הכלבת הזו. גם פוטין רוצה לעשות את רוסיה גדולה עוד פעם. כל מה שהוא מסוגל זה לחרחר עוד מלחמות שהעוני והבערות משתלטים. כמו המנוול ביבי בחור תחת שאתה נמצא בו.

  4. חשבן הגיב:

    מאמר מקסים. ברק אכן אדם מסוכן ורעיל לעצמו ולזולת. קראתי את חמקן וגם אם נניח שהוא מוקצן בכוונה- עדיין מדובר במסמך מטלטל.

    ברק הוא אסון, וכל דבר שברק נגע בו הפך לאסון.