החברים של ג'ורג'

כמה עלתה לנו הלוחמה הפסיכולוגית של נתניהו וברק?

איך התנדפו להם עשרה מיליארדים

אלא אם נתניהו מטורף יותר משנהוג לחשוב, ישראל לא תתקוף את איראן בעתיד הקרוב. עד לאחרונה, טען נתניהו בעקשנות שישראל חייבת לתקוף את איראן קודם לבחירות בארה"ב. זה היה נסיון מחושב להפעיל לחץ על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ולקדם את המועמד הרפובליקני, מיט רומני. המתקפה הפסיכולוגית הזו נכשלה: אובמה, קר כקרח, לא מצמץ; הוא הגדיר את דבריו של נתניהו כ"רעש רקע," סירב בעקשנות לשנות את עמדתו, ולנתניהו לא היתה ברירה אלא ללכת לקנוסה שלו, עצרת האו"ם ולשאת שם נאום נסיגה. הקשקוש על הפצצה עם הפתיל ("זו פצצה, וזה הפתיל" – אולי רגע השפל של ראשי הממשלה הישראלים לדורותיהם. זה יורשו של בן גוריון ובגין?), שמשך את תשומת הלב של כולם, הסתיר עובדה חשובה אחת: נתניהו הודיע שהוא דוחה את האיום בהתקפה על איראן לאביב או לקיץ. עד אז, מפלצת הספגטי המעופפת גדולה, וכנראה שנהיה כבר אחרי בחירות.

אז מתקפת העצבים של נתניהו נכשלה. צריך לשאול כמה היא עלתה לנו. יש, כמובן, כמה נתונים שאי אפשר לכמת: כמה נזק ייגרם לישראל מכך שנשיא אמריקאי שבחירתו מחדש נראית כעת בטוחה למדי ישים אותה, ואת ראש הממשלה, בתחתית סולם העדיפויות שלו; כמה נזק ייגרם לישראל בציבור הליברלי האמריקאי, כמו גם בציבור הכללי, כאשר יתחילו להבין שם שישראל היא לא בעל ברית אלא במקרה הטוב משקולת על ארה"ב ועל יחסיה במזרח התיכון. מזכיר ההגנה לשעבר של ארה"ב, רוברט גייטס, אמר בקיץ האחרון לאובמה שישראל היא "בעל ברית כפוי טובה." במסגרת מלחמת הצללים בין ממשל אובמה לנתניהו וברק, הודלף המידע הזה. גייטס אמר לאחרונה בנוסף שלא לישראל ולא לארה"ב יש את היכולת הצבאית לעצור את תכנית הגרעין של איראן, ויתר על כן שהתקפה כזו רק תחיש את בניית הפצצה האיראנית. החלק הראשון לא חדש – האמריקאים חשפו את ערוותה של ישראל כבר לפני חודשיים. בכך הוא, במקרה הטוב, מסמן טריטוריה עבור פלג בממשל שיתנגד להתקפה עתידית על איראן, ובמקרה הרע – מבחינתו של נתניהו; אני מתנגד למלחמה באיראן בלי התקפה איראנית גלויה על ישראל או ארה"ב – מתווה דרך לנשיא אובמה לסגת מהרעיון של תקיפה שם.

שנים אמרו לנו שנתניהו הוא מומחה לאמריקה, אבל שנים הוא נכשל בהבנת ארה"ב. טוב, נו, גם אמרו לנו שהוא היה שגריר מבריק באו"ם. אז אמרו לנו. מסתבר שהוא לא יכול לנאום שם בלי לנופף בשרטוט של פצצת קומיקס או של אושוויץ (קיטש ומוות, מישהו?), לכו תדעו מה הלך שם לפני 25 שנים, כשהוא היה השגריר. אף אחד לא שם לב. יש מצב שאנחנו צריכים לנשום אנחת רווחה על כך.

אז את הנזקים שגרם לנו נתניהו בציבור האמריקאי ובעולם קשה לכמת, אבל יש חישוב פחות מסובך: כמה עלתה לנו מתקפת העצבים שלו. עד כה, כתב עמוס הראל ב"הארץ," ישראל השקיעה בהכנות לתקיפת איראן – זה היה צריך להיראות אמיתי – עשרה מיליארדי שקלים. נחום ברנע, ב"מוסף לשבת" של שלשום (ו'), נוקב בסכום דומה: הוא כותב שנתניהו וברק השקיעו בהכנות למתקפה כ-11 מיליארדי שקלים, שהם כשלושה מיליארדי דולרים. הוא מקנח ב"אילו הייתי נשיא אמריקאי, הייתי מסיק שיש אירוניה מסוימת במדינה שמקבלת מאמריקה סיוע צבאי נדיב ומשקיעה אותו בהפעלת לחץ על אמריקה. מישהו עשוי להסיק שישראל נושכת את היד שמאכילה אותה."

אז ישראל הוציאה בין עשרה ל-11 מיליארדי שקלים על מתקפת העצבים. מאיפה הגיע הנתון? לא הראל ולא ברנע כותבים מה המקור שלהם, אבל אני אסתכן בניחוש זהיר ואומר שמדובר ב"מקבל ההחלטות" הידוע, אהוד ברק, שכהרגלו העקרבי עקץ את הצפרדע שנושאת אותו ועכשיו צריך לצאת למתקפת נגד בתקשורת.

כלומר, הוצאנו לפחות עשרה מיליארדי שקלים על כלום. כסף שהיה יכול ללכת לבריאות , לחינוך, לתשתיות, נעלם כמו אדי דלק. תחת מעטה חשאיות שכנראה לעולם לא יוסר, כי אנחנו לא נדרוש בזעם שיסירו אותו, שיחקו בגורל שלנו בקזינו – משחק המלחמה של נתניהו וברק עשוי היה בקלות לצאת משליטה – והפסידו שם סכומים בל ייאמנו. ואף אחד לא יתן את הדין; מעט מאד אנשים בגלל ידרשו שיינתן דין, כי כשזה מגיע לבטחון, אנחנו נותנים לנבחרים שלנו צ'ק פתוח. צריך גם לומר שעשרת המיליארדים האלה הם אמנם כסף גדול, אבל קטן יחסית בהשוואה לסכומים שצה"ל דרש ב-20 השנים האחרונות כדי להתכונן למתקפה באיראן. גם מי שבזבז את הכספים האלה לא ייענש, וכנראה ייהנה מפנסיה שמנה על חשבוננו. כשהשרים רוצים להוציא כמה מיליונים עלובים על מכוניות פאר, המדינה רועשת. כשעשרה מיליארדים מתפוגגים וכל מה שנשאר מהם הוא נזק מדיני וחיזוק תדמיתה של ישראל ככלב שוטה, אף אחד לא דורש הסברים.

וכמובן, זה לא כל הכסף שהלך. שטייניץ חילק השבוע תופינים לחברות הענק: ועדת הכספים אישרה לפני כשבוע וחצי את הפטור ממס בסך 27 מיליארדי דולרים (ה"רווחים הכלואים") שדרש שר האוצר. כשזה מגיע להוצאות חינוך, בריאות ותשתית הניאו-ליברלים ששולטים בנו דורשים קיצוצים בלתי פוסקים – אבל כשזה מגיע לקופות של האוליגרכים, הם פתאום רחבי לב.

ההתנהלות הזו לא מוגבלת לפוליטיקאים: השופטת ורדה אלשיך, שרק לאחרונה עמדה על סף הדחה וניצלה באופן מפתיע בשל התערבות חריגה של שר המשפטים יעקב נאמן – שותף באחד ממשרדי עורכי הדין היוקרתיים והמקושרים ביותר בישראל – אישרה לאוליגרך יצחק תשובה למחוק חוב לציבור של 1.4 מיליארדים. על התנהלותו של תשובה כתבה אלשיך ש"בעל השליטה, שנטען כלפיו כי הבטיח בעבר לתמוך בחברות בשליטתו, לא רק מסתתר מאחורי עיקרון הישות המשפטית הנפרדת. עוד עולות נגדו טענות קשות ביותר, של מהלך הדרגתי מבעוד מועד לניתוק החברה מיתר התשלובת, כמעט בבחינת 'הפרדת הפרה החולה מן העדר.'" גבירתי השופטת, אנחנו לא מצפים ממך להיות פרשנית. את הג'וב הזה תשאירי לנו. לך יש סמכות ביצועית. אם השתכנעת שתשובה "מסתתר מאחורי עקרון הישות המשפטית הנפרדת," בעודו מחזיק – בין השאר – את עתודות הגז של ישראל, למה לעזאזל אישרת את העסקה? למה לא דרשת לבצע הליך של הרמת מסך? כן, הציגו לך הסכם – אבל אם הוא לא היה ראוי, למה אישרת אותו?

קשה שלא להסכים עם יגאל סרנה, שכתב היטב ש"לכן בכל פעם שיצעקו לכם: איראן! תצעקו בחזרה: ביזה. תזכרו כי צעקת 'איראן' של ביבי אינה למען הצל נפשכם או נפש ילדיכם, אלא להגנה על זכות הביזה. איראן היא רק קמפיין הסחת דעת שמתבצע בשיתוף פעולה מלא בין מר אחמניגא'ד למר נתניהו, שני פוליטיקאים פטפטנים- מסיתים- רבי- אנטרסים שלאחד יש זכייני משמרות המהפכה שהפכו עשירים כקורח, ולאחר, משמרות טייקונים וחברי מרכז. בשני הצדדים נגרף הון רב בחסות הסחת הדעת הלאומנית." ועל הסחת הדעת הזו אנחנו שילמנו. היא עלתה לנו עשרה מיליארדים.

והנה הנושא שצריך לעמוד במרכז מערכת הבחירות הקרובה: כמה עולה לנו ההפחדה שלך, נתניהו?

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

33 תגובות על ”כמה עלתה לנו הלוחמה הפסיכולוגית של נתניהו וברק?“

  1. יונתן שחם הגיב:

    לדעתי 27 מ' שקלים

  2. ש.ב הגיב:

    שיו, אם לא הייתי יודע יותר טוב, עוד הייתי חושד שנאמן הציל אותה מהדחה כדי שתסדר את מחיקת החוב.

    • ygurvitz הגיב:

      אתה אמרת.

      • אבנר הגיב:

        א) הסיבה שהצילו אותה מהדחה הייתה מאוד פשוטה- היא מונופול, היא השופטת היחידה היום בישראל שיש לה ידע מקצועי רציני בתחום פשיטות הרגל, תחום מקצועי מורכב שדורש שילוב של ידע משפטי עסקי וכלכלי שפשוט לאף שופט אחר בישראל אין. אם תחפשו תיקי פשיטת רגל ששופט אחר תיפל בהם לא תראו כאלה, פשוט בגלל שאלשיך היא השופטת היחידה בארץ שעושה פשיטות רגל…
        ב) כל שופט בארץ היה מאשר את העסקה הזאת פשוט בגלל שאף שהחבים לא הציג ראיות או אפילו ביקש הסרת מסך. מה שאלשיך אמרה- אדון תשובה, מה שעשית היה מסריח, חוקי אבל מסריח. להזכירכם היא שופטת לא דיקטטור, היא צריכה לישם את החוק, ואף אחד לא הציג בפניה ראיות שתשובה לא פעל לפי החוק

        • יוריק הגיב:

          טעות. ורדה אלשיך איננה השופטת היחידה לענייני פירוקים.
          אחרי הטעות הזאת, גם המסקנה שלך עומדת על כרעי תרנגולת.

          • אבנר הגיב:

            אני אשמח לשמוע חברה גדולה אחת ב5 שנים האחרונות שהפירוק שלה נוהל ע"י שופט שאיננה אלשיך, ואני לא מדבר על חנות מכולת, אני מדבר על עסק אמיתי, עם אג"ח, לא רק חוב בנקאי

        • סתם אחד/האחד הגיב:

          וא"א לפרק את המונופול ? למשל למנות שופט מהשוק הפרטי?
          כנ"ל לגבי המונופול של ד"ר הס מאבו כביר, להביא פתולוג מחו"ל ולפתור אותנו מהבעיה הזאת .

          • אבנר הגיב:

            שאלה מעניינת, אני מניח שאפשר, אפשר, אבל אני מניח שעקב כמות המומחים הקטנה שמבינים בתחום במסגרת החוק הישראלי תצתרך אותו שופט תיאורתי יצתרך לחכות מספר שנים בחוסר מעש עד שיזדמן לידיו מקרה שלא קיים עבורו ניגוד עניינים מימיו כעורך דין פרטי

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    היה משהו בעין השביעית על קשריה של שרה נתניהו עם הסיינטולוגים, מישהו יכול להרחיב?

  4. עודד הגיב:

    אני חושב שהאנליזה שלך שגויה. אתה מניח שמתקפת הלוחמה הפסיכולוגית הגדולה של הקיץ הופנתה נגד ארה"ב, ונכשלה. אבל העובדות הן שהיא כוונה נגד אזרחי ישראל שתכננו עוד קיץ של מחאה, ו(באופן לא אופייני למקבל ההחלטות) הצליחה למדי.

  5. עמית הגיב:

    למי שחי במציאות, ברור שאיראן מהווה איום משמעותי על ישראל. ברור גם שזה חשוב שלישראל תהיה יכולת לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, בין אם הוא תומך בתקיפה שכזו או לא. להשקיע בכך 10 מיליארד שקל, שרובם המוחץ באו מתוך תקציב הביטחון (משרד הביטחון ביקש לא יותר מאשר כמה מאות מיליונים בתקציבים מיוחדים, וזה לא היה רק בשביל איראן), זו בהחלט השקעה סבירה. ה-10 מיליארד שקלים האלה פיתחו יכולות תקיפה באיראן במקום לפתח שיפצור חדש למרכבה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      ברבע מהסכום יכלנו לשחד את אחמדיניג'ד או משהו.

      בסכום המלא עצמו היינו יכולים לשכנע את אחמדיניג'ד וחמינאי להזדווג עם גמל בשידור חי באינטרנט.

    • שחר כ. הגיב:

      אני חי במציאות.
      ברור לי שאירן אינה מהווה איום משמעותי על ישראל.
      ברור לי שאין שום חשיבות לעובדה שלישראל תהיה יכולת לתקוף את מתקני הגרעין באירן.
      בוא ננסה לדמיין שאין לישראל יכולת לתקוף את מתקני הגרעין באירן. מה לדעתך יקרה?

      • עמית הגיב:

        איראן, מדינה של 80 מיליון איש, שמממנת פחות או יותר כל ארגון טרור שפועל נגד ישראל וכבר אחראית באופן ישיר ועקיף להרג של מאות ישראלים, שמצהירה בגלוי ברצונה לראות את ישראל מושמדת ומפתחת את הנשק מדינות – היא לא איום משמעותי על ישראל?
        אם אתה אומר שאתה חיי במציאות, השאלה שנשאלת עכשיו היא במציאות על איזה פלנטה.

        לגבי השאלה האחרונה שלך – במידה ולישראל אין יכולת אמינה לתקוף באיראן מה ישראל מפסידה? ישראל נהפכת לשחקן חסר אונים. היא נסמכת לחלוטין על השחקנים האחרים וגם אם איראן מצהירה מחר בבוקר שהיא הולכת לפתח נשק גרעיני ובנשק הזה נשמיד את ישראל, לישראל אין מה לעשות אלא להתפלל. מבחינות אחרות, היא מאבדת את קלף המיקוח הכי חשוב שלה וזה שבמידה והמערב לא יפעל מספיק לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני, אז היא עצמה תפעל צבאית. ללא האיום הזה הפעילות המערבית נגד הגרעין האיראני עלול מאוד לרדת לחצי קלאץ'.

        • שחר כ. הגיב:

          עמית, שים עצמך במקום אירן. ממי היית מפחד? אני, לו הייתי אירני, הייתי מפחד ממדינת ישראל, שהרי היא גמד משוגע שחי בפינת העולם שאני חי בה ונלחם נגד כול השאר באותו איזור, הוא נתון בהתקפי פרנויה ושיגעון גדלות לסירוגין ויש לו את נשק יום הדין. לו היית אתה אירני, כלום לא היית מחמש את עצמך בנשק גרעיני? הפתרון, לפיכך, יהיה לפרז את האיזור מנשק גרעיני, לא?
          ולגבי הניסוי הדימיוני, כל מה שיש לך לומר זה החצי קלאץ' הזה? מה, אתה מוסכניק? גם היום אין לישראל מה לעשות אלא להתפלל. כלומר, חוץ ממה שצריך באמת לעשות: שלום, על המחיר המשתמע מכך. המחיר הזה נמוך בהרבה מכל אלטרנטיבה אחרת

  6. איתמר הגיב:

    אני חייב להעיר שהעובדה שהוצאו 10 מיליארד ש"ח על הככנות למתקפה באיראן- והעובדה שהמתקפה לא התקיימה- לא מעידות *בהכרח* שהכסף התנדף. ניתן לשער שחלק מהכנות המתקפה כללו ציוד צבאי, תחמושת, דלק וכיוצ"ב, שניתן להשתמש בהם גם לצרכים אחרים

    • אלכס ז. הגיב:

      השאלה היא עד כמה. הסכסוך של ישראל (לידיעת עמית שחי במציאות) הוא עם פלסטינים וארגוני טרור והוא דורש יכולות שונות לחלוטין מהכנות לתקיפת איראן. דלק הוא אותו דלק, אבל תחמושת, ציוד, אימונים וכד' הם אחרים לגמרי.
      אז אתה צודק כשאתה אומר שלא כל ה-10 מיליארד בוזבזו, אבל חלק גדול ממנו הוא בבחינת פיל לבן.

    • גיא הגיב:

      כשהכל מסביב קורס – חינוך, בריאות וכיו״ב – אני לא בטוח שיש למו את המותרות לאגור לקראת ״דברים אחרים״. זה כמו שאני אבזבז עכשיו את כל חסכונותיי על יאכטה. יכול מאוד להיות שהיא תועיל לי מתישהו. אבל האם זה מצדיק את קנייתה עכשיו ברגע זה?

  7. גלעד ב. הגיב:

    ההבדל הוא שה10 מיליארד האלה – אף אחד לא ממש הרוויח מהם ישירות. אי אפשר להצביע על טייקון X ולהגיד – הנה, הוא שם שמונה מיליארד בכיס כתוצאה מזה.
    ואנחנו, בני אדם שכמונו, לא ממש אכפת לנו להפסיד בצורה קולקטיבית. אכפת לנו אם מישהו אחר מרוויח.

    גם כן סאפיאנס.

  8. עדו הגיב:

    כפי שכתבו כאן לפני. קשה לדעת אם באמת התבזבזו עשרה מיליארד שקל בפועל או שבכל מקרה זה היה גודלו של תקציב הביטחון (כי צה"ל צריך להיערך לאיומים וכן הלאה..), פשוט יותר נוח כשיש כתובת לתלות בה את ההוצאות ולא משהו כללי יותר.
    העניין הוא עם סיפורים כדוגמת זה של החובות הכלואים. כאן לדעתי מסתתר הבלוף האמיתי. ההפחדה נגד איראן משמשת פה מה שההפחדה נגד ישראל משמשת באיראן – שיטה להחביא את עוולות השלטון ומחדליו מאחורי איום קיומי כלשהו.

  9. יותם הגיב:

    ככה זה תמיד עם משטרים מהסוג שנתניהו מוביל אותנו אליו בגאון – בסופו של יום, מה שנשאר מכל העסק המעושן הוא שוד של הקופה הציבורית. הכול תמיד עטוף ב-"למען המדינה!", אבל בפועל זה למען חשבון הבנק של שכבה מאוד דקה שנהנית ממשמני השלטון.
    הבאסה היא, שרק אחרי שהכול קורס – מתגלה גודל האסון.

  10. דניאל הגיב:

    "הוצאנו 10 מיליארד שקלים על כלום" – אולי תואיל לפרט על מה הוצאנו את הכסף: על תרשים הפצצה של ביבי, נסיעות לחו"ל (לאו"ם), שיחות טלפון ומסיבות עיתונאים? זו (ההפחדה) מבחינתך ההכנה לתקיפה?
    טענות גדולות ומפוצצות כל אחד יכול לשחרר, אבל איפה בדיוק אתה *מוכיח* שמה שאתה אומר מחזיק מים?
    כל עוד אינך מראה על מה הוציאו את הכסף, רובו *מתוך* תקציב הביטחון, הרשימה הזאת היא הרבה מילים שיצאו על כלום.

    • עדו הגיב:

      ככה כותבים עמוס הראל ונחום ברנע. האם הם משקרים או שסתם מנפחים נתונים? באמת מעניין על מה הם מסתמכים והאם זה שגורביץ מצטט אותם כברי סמכא הופך אותם לכאלה.

      • דניאל הגיב:

        הם לא כותבים שמדובר בבזבוז כפי שיוסי מציג זאת ולכן חובת ההוכחה על הכותב ולא עליהם.

  11. נתן הגיב:

    תיקון ליוסי :לתשובה נמחקו 1.7 מיליארד ולא 1.4 מהחוב.

  12. ניר הגיב:

    שחר כ. היקר, מדינת ישראל אינה גמד משוגע במזרח התיכון ובטח לא נלחמת נגד, ׳כל השאר׳.

    קצת פרופורציות חסרות מאוד לחלק מאיתנו…הסכסוך הישראלי ערבי הוא אחד הפחות אלימים והיותר רגועים במזרח התיכון, מוזר ככל שיישמע, בכל תולדות המאבק אבידות הצדדים מגיעות ל50-70 אלף חללים, וזה במאה שנה

    מלחמת האזרחים בלבנון גבתה 150 אלף חללים, בפחות מעשר שנים
    המאבק בתימן שבו מצרים הייתה מעורבת גבה מספר דומה של אבידות
    המאבק הפנימי בסוריה בתקופת אסד ואביו, גובה גם הוא 70 אלף נפש והיד עוד נטויה
    המאבק בין ירדן לאש״ף גבה בערך 40 אלף קורבנות
    המלחמות בין עיראק לארה״ב 70 אלף…המאבק הפנימי בעיראק…וכמובן מלחמת אירן עיראק

    אז פעם הבאה שאנחנו מדברים על משוגעים, בואו לא נשכח באיזו סביבה אנו חיים

  13. בטטה הגיב:

    לצערנו הרב רומני עומד לנצח את אובמה ואז יהיה שימוש ל 10 מיליארד שקלים הללו

    • אלכס ז. הגיב:

      אל תתייאש, אובמה עדיין מוביל בהרבה.

    • amir הגיב:

      ממש לא,זה מה שביבי חושב ואם בטעות רומני ייבחר אז גם הוא יאכל לקרדה ענקית כישגלה את האמת.ביבי מאמין שבן אדם שמתנגד לתת כספי ציבור לטובת רווחה וסיוע לשכבות החלשות ושרוצה להקטין הוצאות ממשלתיות,יזרים מאות מיליארדים לפחות מכספי המיסים לטובת תקיפה באירן.בפועל גם הוא לא הצהיר שום דבר יותר ניצי ממה שאובמה כבר אמר-שאסור שאירן תהיה גרעינית ,שצריך יותר סנקציות,שכל האופציות על השולחן.רומני,עם כל החסרונות הרבים שלו, הוא לא אוונגליסט משוגע כמו בוש וגרינגרץ,ולא לחינם השוגר דדי של ביבי תמך באחרון בהתחלה ולא ברומני

      • אמנון הגיב:

        משום מה, תמיד לניאו ליברלים ולמקצצים למיניהם יש בעייה הרבה פחות גדולה להשתמש בתקציב למימוש מלחמות ושוד מעבר לים. במיוחד במקומות שעשירים במחצבים כאלו ואחרים.

טראקבקים/פינגבקים

  1. ולווט אנדרגראונד - בלוג ביקורת התקשורת של דבורית שרגל » אצבעות חג 7.10.12‏