החברים של ג'ורג'

לשגר אותו לפינלנד

לאהוד ברק היה אתמול מסר לאזרחי ישראל. למרבה הצער, הוא השמיע אותו ברדיו, הקלטה לא מצאתי, ויש לו שתי גרסאות – אבל הן דומות למדי. על פי האחת, כפי שמצטטת היום ניבה לניר, אמר ברק "מי שהגיע הנה כדי להקים את ביתו הלאומי, צריך לדעת לעמוד. מי שרוצה שקט מוחלט, יש עכשיו את פינלנד ואת מערב אירופה והוא יכול ללכת לשם". גרסה אחרת, שמופיעה בתיק דבקה אבל משהו מאד דומה לה פורסם בטוויטר מיד לאחר מעשה, מצטטת את ברק כאומר "כל מי שמבקש לו שקט שילך לפינלנד או לשוויץ, שם יש שקט".

עכשיו, חלק ממכם היו חושבים אולי שברק הוא פרשן, פרשן לאומני משהו שלא סובל את היבבות האלה של אוכלוסיה שבסך הכל רוצה לחיות, אבל בעוונותיה של מדינת ישראל הוא שר הבטחון שלה. לא שר ההגנה, כפי שמרבים לתרגם את התואר, אלא שר הבטחון; מצלול שמזכיר לנו את תפיסת העולם הסובייטית שרווחה בישראל כשהמשרד הוקם. שר הבטחון הראשון היה דוד בן גוריון, והוא הקפיד לשלב את התפקיד יחד עם תפקיד ראש הממשלה בכל הזדמנות. מפא"יניקים אחרים השתדלו גם הם ללכת בעקבותיו: כך עשה אשכול, כך עשו לימים רבין ופרס (בכהונתם השניה כראשי ממשלה); כך עשה ברק עצמו בכהונתו הארוכה מדי כראש ממשלה. גם בגין החזיק בתפקיד מספר חודשים, מהסס – בצדק, כפי שהסתבר – להפקיד אותו בידיו המגואלות בדם של אריאל שרון.

כתוצאה מן השילוב הנדיר מאד הזה במדינות דמוקרטיות (כן, אני יודע, צ'רצ'יל החזיק בשני התפקידים, וזה עדיין היה חריג בהיסטוריה של בריטניה; והוא שימש קודם לכן כשר ההגנה והלורד הראשון של האדמירליות), משרד הבטחון הוא המשרד החזק ביותר בישראל, והוא חזק משמעותית מכל משרד מקביל בממשלה דמוקרטית. אהוד ברק קיבל על עצמו אחריות לבטחונם של אזרחי ישראל. עם האחריות, הוא קיבל גם הרבה מאד סמכויות.

כפי שכבר למדנו, ברק יודע כיצד לסחוט כל טיפת טובת הנאה מתפקידו, והוא לא היחיד בכך. תנאי העבודה של חלק ניכר מבכירי מערכת הבטחון הם אגדיים. לכן חצופה כל כך הדרישה שלו, שמי שרוצה שקט שיעזוב את המדינה: אזרחי המדינה הם אלו שמממנים את הנסיעות שלך לפאריס, נפוליאונצ'יק. הם אלה שבזכותם יש לך בכלל ג'וב – אבל זה בסדר, הטעות הזו לא תחזור על עצמה אחרי הבחירות הקרובות. אתה חייב להם דין וחשבון, לא עלבונות. אתה לא מסוגל לארגן שקט בטחוני? עשה את הנדרש משר עם שאריות של יושרה והתפטר.

אחרי הכל, אפשר להחיל את העקרון הזה על כל כך הרבה דברים אחרים. רוצים מערכת תחבורה מתפקדת? לכו לאירופה. רוצים מערכת בריאות מתפקדת כיאות? לכו לשוודיה. רוצים מערכת חינוך שלא מנפיקה בורים מזילי ריר ומתגאה בכך שהיא מצליחה להעניק לכמעט ממחצית מבוגריה תעודת בגרות? פינלנד היא יעד הגירה אידיאלי. מי שרוצה מערכת רווחה, מומלץ לו ללמוד הולנדית. רוצים משטרה טובה משמעותית יותר? אומרים שלבריטניה יש מה להציע. לישראל, כמסתבר, אין; ועל פי אהוד ברק, גם לא צריך להיות. לא טוב לכם? אף אחד לא מחזיק אתכם כאן. אל תשאלו מה המדינה צריכה לעשות בשבילכם, כי היא לא רואה אתכם ממטר. התפקיד שלכם הוא להיות בשר תותחים חשוק לסת. התפקיד שלה הוא לקצץ מדי שנה את סל השירותים שהיא מציעה לכם.

אהוד ברק משאיר לכם שתי ברירות: או שאתם תלכו לפינלנד – או שהוא יילך. ואם האדישות הציבורית תשאיר אותו בתפקידו, אז הוא מגיע לנו.

ועוד דבר אחד: אהוד ברק קיים בתודעה הציבורית בעיקר בגלל העיטורים שלו, שאיפשרו לו ליצור את התדמית של "החייל מספר אחת". הגיע הזמן להזכיר שחלפו ארבעים שנה ארורות מאז שהוא קיבל אותם, שהוא לא האדם שהיה אז ושעדיין אין לנו מושג למה בעצם הוא קיבל חלק מהם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

33 תגובות על ”לשגר אותו לפינלנד“

  1. שאול הגיב:

    צריך לשאול את מר ברוג שאלה פשוטה מאוד.
    בשביל מה ועל מה לעזעזל נשאר לנו להלחם ?

    • ג'וני הפרד הגיב:

      מה זאת אומרת? סתם ככה להפקיר את יושבי המגדלים?

    • א' הגיב:

      אתמול ראיתי שהוסיפו 200 מיליון לתקציב הביטחון. מן הסתם, מי שצריך להשיב על השאלה הזו לא טורד את מוחו בה בכלל.

  2. דניאל ב הגיב:

    מה זה באמת משנה לאן יגיעו מערכות הבריאות\החינוך שלנו? ישראלים אמיתיים, לא כאלו שהם אזרחים של בל אפוק, לא עוזבים בגלל זוטות שכאלו…אני די בטוח שאחוזי ה"ירידה"(המרכאות, כי מבחינתי זאת עוד הגירה) משקפים לממשלות ישראל לדורותיהם שאפשר להשתין עלינו חופשי…ועצוב, שעזיבה היא המקבילה הישראלית לפתק בקלפי, מה זה אומר עלינו? שנותרנו קהילה יהודית מסוגרת בשטעטל מזרח אירופאי, שהחרם("משתמטים", למשל) והנידוי הם הכלים החזקים ביותר שמצויים בידיה..

  3. עדו הגיב:

    לאפרים קישון יש מערכון כזה על שר שנדרש להתפטר אבל החליט להתעלם, אז הציבור צעק לו מתחת לחלון והשר סתם את האוזניים בדונג ובאמת הפתרון עבד, הוא לא שמע כלום. בקיצור המערכון נגמר בזה שאחרי שכלו כל הקיצים והיה ברור שכך אי אפשר להמשיך הגיש הציבור את התפטרותו. אני חושב שגם מבחינת ברק זו האופציה ההגיונית.

    • אור שחר הגיב:

      מצויין,כרגיל בזמן האחרון.
      אף כי זו לא חוכמה. השנאה לברק היא קונצנזוס בישראל כמעט כמו אהדת הצבא. סבורני שאפילו מרזל וחבריו יחתמו על הפוסט הזה (מסיבותיהם המעוותת הם כמובן).
      אפשר להתנחם בכך שבדיקטטורת נתניהו הבאה סביר להניח שיקבל תפקיד של השר לענייני החלל, או תפקיד אחר שיומצא עד אז.

      איך להיפטר משאר חבורת הזבל, זאת כבר בעיה יותר קשה.

      • א' הגיב:

        אני לא חושבת שאפשר להיפטר משאר חבורת הזבל. נראה לי שנתקענו איתם לנצח נצחים.

  4. רונן גפן הגיב:

    יש לי מושג למה הוא קיבל אחד מהם וזה אכן מגיע לו.
    גם בתור אדם ימני יש לי בעיה עם מערכת הבטחון שלא אכפת לה משום דבר מלבד עצמה והבזבוז בה עצום.
    אולי זה נראה קטן אבל אני מנסה לשמור על איכות סביבה ולמחזר כל דבר.
    במילואים האחרונים ראיתי שבחדר האוכל כולם אוכלים בצלחות פלסטיק שממש פוגעות בסביבה ולא קיימות צלחות רב פעמיות כמו פעם.
    עיתונים יש בכמויות לא נורמליות וכולם נזרקים לפח הרגיל
    ועוד המון מפגעים.
    יש הרבה מה לשפר.
    ואני גם לא בטוח שהייתי רוצה לחיות בפינלנד.

  5. זהר הגיב:

    המאקיבליזם שולט בצורה מוחלטת בתודעה הפוליטית של מנהיגי המדינה. זוהי אחת הטראגדיות הקשות שמלוות את שנות הקיום האחרונות בארץ. מלחמה מתמדת, שלטון בכל מחיר, בוז עמוק למצפון ולמוסר והערצה מוחלטת לשררה ולכוח כאשר המטרה מקדשת כל אמצעי שהוא. גולת הכותרת: אזרח טוב צריך להיות חייל טוב בבחינת תנאי הכרחי ומספיק.

    • א' הגיב:

      וחייל טוב שכזה אמור לפעול תוך ציות עיוור ואוטומטי למפקדים שלו, לא משנה איזה שטויות הם עושים.

  6. א' הגיב:

    העצה להגר מישראל ריאלית רק למי שהפרוטה מצויה בכיסו, ובשפע. לרוב האנשים אין את האפשרות הזו. אבל ברק הוא ברק, מה לו ולעניים. הוא חסר מודעות בכלל לדברים האלה. ממרומי מגדלי אקירוב לא רואים את מי שנמצא למטה.

    • א.ה. הגיב:

      מי שיש לו מקצוע מבוקש, או לחילופין אזרחות זרה, ונחוש לעבור – יצליח.

      לרוב האנשים אין לא את זה ולא את זה. וגם מבין אלו שיש – רובם לא יעלו על דעתם לעזוב את המשפחה/החברים/ארץ הקודש ולצאת לעולם העמוס באנטישמים/שונאי ישראל/מפלצות ורודות עם נקודות ירוקות.

    • דניאל ר הגיב:

      מסקרן אותי לאיזו ארץ ילך ברק 5 דקות אחרי שיודיעו לו שהקיצוץ התקציבי מחייב להעביר אותו מאקירוב להרצליה פיתוח.

  7. גלעד ב. הגיב:

    בעברית יש לומר "הלורד של הימיה" לפי מיטב ידיעתי. אדמירליות שובר שיניים וצרום באוזניים.

    (לגופו של עניין אין לי מה לומר. אין ספק שברק לא צריך להיות חלק מהציבוריות הישראלית. מבחינתי כל מפלגה שתיקח אותו הופכת לבלתי ניתנת להצבעה, כבוד שהיה שמור עד כה לכל מפלגה שבשורותיה נמצאת הגברת ענבל "נהיתי ח"כ כדי שלא תחפשו אצל אבא" גבריאלי)

  8. אזרח הגיב:

    1) משרד הבטחון חזק הרבה יותר מבכל מדינה דמוקרטית, כי אף מדינה דמוקרטית לא התמודדה עם איומים קיומיים במשך עשרות שנים.

    2) אתה טועה לחלוטין. ברק לא השתנה לא בעשור האחרון וכנראה שגם לא ב- 30 השנים האחרונות. העיטורים שלו לא היו רלוונטיים כבר כשנכנס לפוליטיקה, ולא בגלל הזמן שחלף מאז שקיבל אותם.

    • אבידן הגיב:

      גם ישראל לא התמודדה עם "איומים קיומיים" לפחות מאז יום כיפור.

    • ygurvitz הגיב:

      אני זוכר במעומעם משהו שנקרא המלחמה הקרה, שבמהלכו מדינות אירופה המערבית וארה"ב עמדו בפני איום יומיומי של השמדה טוטאלית. יכול להיות שזה רק אני.

      • גיל ב' הגיב:

        אשתי היא אמריקאית שגדלה בשנות ה-70 בארה"ב. היא סיפרה לי איך הילדים שגלו בתקופה הזו היו מלאי חרדות מהטיל הרוסי שישמיד אותם. הילדים עברו תרגולים בבתי הספר איך להתחבא מתחת לשולחן כשטיל הגרעיני ייפול.

      • Rasul YHWH הגיב:

        השמדה טוטאלית?

        a little too dramatic?

        • אסףר הגיב:

          כלל וכלל לא. כמות פצצות המימין שהיתה בידי שתי המעצמות יכלה להשמיד את כל כדור הארץ כמה וכמה פעמים.

          • Rasul YHWH הגיב:

            לא נכון,
            כמות הנשק הגרעיני שבידי האנושות לא מספיקה כדי להשמיד אפילו אחוז אחד מהשטח של כדור הארץ.

            • אסףר הגיב:

              להשמיד במובן של לפוצץ או להרוס אותו כמקום שבו יכולים לשבת בני-אדם?

              שלא לדבר על הסכנה הגדולה עליה דיברו בשנות ה-80 של "חורף גרעיני" (לא ברור כיום כמה זה היה מדוייק).

            • אסףר הגיב:

              כמו-כן, אתה מדבר על היום, אחרי 20+ שנה של הסכמי פירוק נשק, או על שיא המלחמה הקרה?

              • Rasul YHWH הגיב:

                אני לא מוצא לינקים כרגע, אבל בכל מקרה, מבחינת שטח פנים של פיצוץ גרעיני (לא נשורת וקרינה וכו) מדובר באחוז מאוד נמוך.

                http://io9.com/#!5277702/could-our-nuclear-arsenal-really-destroy-the-world

                הפיצוץ הגרעיני הכי חזק שנוצר בידי האנושות הרבה יותר חלש מרעידת אדמה ממוצעת.

                • אסףר הגיב:

                  משום מה העמוד הזה מוצג רק בחלקו בפיירפוקס אבל נראה שהם מדברים שם על השמדה פיזית של הכדור. כמובן שכמו שאמרתי אני מדבר על השמדה של האנושות ושל ההאביטט, לא משנה אם הוא ימשיך להסתובב אח"כ.

                  • ראסול יהוה הגיב:

                    אני חושב שמדובר בכל מקרה בטענה קצת מוגזמת.

                    I'm off to find a water chip for vault 13, see ya.

    • אור הגיב:

      את ד"ר (אל"מ מיל') עמנואל ולד קראת? הוא הפריך בקלות כל טענה שעלתה לגבי "איומים קיומיים" ושאר השמדות דמוניות של המדינה, אז שלא יבלבלו לנו את המוח הגנרלים בשקל תשעים.
      מיותר לציין כי מסקנות הדו"ח שלו (שעובד והורחב כדי ליצור את ספרו הראשון "קללת הכלים השבורים") נדחו על הסף על ידי הרמטכ"ל דאז.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אגב, מה דעתך על זה שהרב השובב ישעיהו "ג'יזס" רוטר, הכותב בכינוי העליז "ניצן אור" מתכוון לשרוף ספר ברית חדשה שהתגלגל לידיו?

    וזה אחרי שההארי-רוטר הזה הדגים את ההטפשה של החינוך החרדי הטבועה בו כשטען שאם מתוך 48% חרדים שלמדו לבגרות רק 17% ניגשו ורק 8% עברו, זה אומר ש8% שניגשו הם בעצם 100% מהחרדים שבאמת עשו בגרות ולכן החרדים הם גאונים שברגע שיתחשק להם יעבדו בהייטק.

    אולי צריך לנסות לטרוח לשלב חרדים במקומות עבודה ובצבא עד שיואילו בטובם להפסיק להיות חרדים, כי הטמטום שלהם עלול להיות מדבק כמעט כמו אמונותיהם ביהוה אונס הכמרים.

  10. Yuval הגיב:

    פוסט מצוין
    ברק עושה פה לדעתי מה שקוראים בפוליטיקה האמריקאית משרוקית לכלבים: אמירה שקהל מאוד ספציפי ידע לאבחן ולשאר זה לא יגיד הרבה. האמירה היא שזאת רכרוכיות לצפות שישראל תהיה מדינה נורמלית שניתן לצפות שתתקיים בה רמה מסויימת של שקט. ישראל, וכולם אמורים לדעת ולהבין זאת,היא חברה חלוצית. חברה שבה אנשים מקריבים למען הכלל ולמען האידאל. הבעיה היא שישראל התרחקה מאוד מהמודל זה, וברק הוא אחד מהאנשים שהתרחקו בצורה פומבית ומופגנת מהמודל החלוצי האלטרואיסטי
    הצרה היא שהוא כנראה עדיין מאמין שמה שהוא עושה זאת ציונות חלוצית במיטבה

  11. אסף הגיב:

    יוסי,

    מעולה.

    רציתי להעיר רק שכבר כמה ימים הייתי טרוד מכדי לעקוב אחרי חדשות מהארץ. היום הצצתי וראיתי את השילוש הקדוש בפעולה: ביבי מחרים את ג'סטין ביבר, איווט משדר מהאסלה וברק שולח אותנו לפינלנד לחפש ביטחון.

    אם זה ימשיך ככה, בסוף הסאטיריקנים יישארו מחוסרי עבודה.

טראקבקים/פינגבקים

  1. ליל סדר עולמי חדש, או: מרקסיזם בתרי זוזי « groopit