החברים של ג'ורג'

אז פתאום הליכוד בעד נשים, ויאיר לפיד חושף את פרצופו: שתי הערות על המצב

אתם ודאי מתלוצצים: הליכוד פתח השבוע במתקפה נגד סיעת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט, כשהוא שם דגש על העובדה שהמפלגה פונדמנטליסטית משהו ושהיא פוגעת בזכויות נשים. עכשיו, זה ודאי נכון, אבל לא נראה לי שהליכוד הוא מפלגה שיש לה זכות דיבור בנושא.

הרבנים של הבית היהודי אולי קידמו ציבורית הדרת נשים, אבל מי שנתן לכך את ההסכמה הממשלתית היה ישראל כץ, שר התחבורה של הליכוד, שהודיע לבג"צ שלמשרדו אין בעיה עם "קווי המהדרין," ובכך איפשר לבג"צ להודיע שאם לשר אין בעיה, אז כנראה שהכל בסדר. הבית היהודי מדבר – הליכוד עושה.

הליכוד היא גם המפלגה היחידה שבה יועץ בכיר של ראש המפלגה, נתן אשל, הודח מתפקידו בשל מה שנראה בעליל כמו הטרדה מינית של עובדת אחרת בלשכת ראש הממשלה – וכתגובה, ראש הממשלה הביא להדחתם של האנשים שדיווחו על העבירה וממשיך להעסיק את עבריין המין כיועץ קרוב. על פי הדיווחים בתקשורת בשבועות האחרונים, אשל יהיה זה שירכז את שיחות הקמת הקואליציה.

מרצ ומפלגות אחרות מתהדרות במספר גדול של נשים ברשימה שלהן; ארץ חדשה מעמידה מספר זהה של נשים וגברים, אחת אחרי השני, בעשיריה הראשונה שלה. בליכוד, מצד שני, האשה הראשונה מופיעה במקום העשירי, והיא בכלל סופיה לנדבר מישראל ביתנו. האשה הראשונה ברשימה שהיא אשכרה ליכודניקית מגיעה רק במקום ה-15, והיא ציפי חוטובלי – מי שמבחינתה מאבק על זכויות נשים מתבטא במאבק לשמירת הפות היהודי ליהודים כשרים בלבד. ייאמר לזכותה של חוטובלי ששר החינוך (נחשו מאיזו מפלגה?) מסכים איתה, ונציגו בדיון של חוטובלי אמר שאכן צריך לשמור טוב יותר על טוהר הגזע.

מספר נשים חרדיות יצאו לאחרונה לקמפיין ראוי מאד, שבו הן קוראות שלא להצביע עבור מפלגות שלא מוכנות לקבל נשים כמועמדות. לנשות ישראל, שההישגים שלהן רעועים מאד – זכותן להפלה, למשל, מעוגנת בסך הכל בקומבינה – כדאי לבחון בשבע עיניים את המפלגה לה הן מצביעות. הליכוד כבר הראה נכונות ניכרת למכור את זכויותיהן. לא, הבית היהודי לא יותר טוב, אבל כשזה מגיע מהליכוד, זו חוצפה חריגה.

אגו שיש לו מפלגה: שלי יחימוביץ' הבינה שלשום (ה') שהקמפיין שלה היה שגוי מיסודו, ושברה כיוון בחדות. לאחר כחצי שנה של סירוב לומר זאת, ולאחר שאיבדה על מזבח הסירוב הזה את עמיר פרץ – שאולי לא יכול היה להועיל לה אבל ודאי יכול להזיק – היא הודיעה סוף סוף שלא תשב עם נתניהו בממשלה אחת. אמש (ו') היא החלה בסיכומים עם ציפי לבני כדי להגיע לאותה המטרה: גוש חוסם נתניהו-ליברמן-בנט.

כל זה הבהיל מאד ובלבל מאד את האיש ללא תכונות, יאיר לפיד. הוא יצא בשלל הצהרות סותרות. תחילה תקף את יחימוביץ', אחר כך אמר שלא ישב בממשלה של חרדים ומתנחלים כי הוא "לא משוגע," והיום הוא יצא בהצהרה שלישית, שסותרת את שתי הקודמות. לפיד קרא ליחימוביץ' ולבני להצטרף לממשלת נתניהו כדי למנוע ממנה מלהפוך לממשלת ימין וחרדים. באותה נשימה, הוא אמר שהוא לא "מחרים אנשים ומפלגות." אלא אם, כמובן, אלה חרדים ומפלגותיהם. לפיד מתנגד לגוש החוסם, והוא רוצה שמפלגות המרכז יספקו לנתניהו את מה שסיפק לו, בראשית הקדנציה, אהוד ברק.

או, כפי שכתבתי כאן לפני פחות משנה, הסכנה הגדולה ביאיר לפיד היא ש"יש סיכוי טוב שהאיש הזה, בשר מבשרה של האוליגרכיה הישנה – מי שמתחכך באוליגרכים, ששימש כפרזנטור של בנק הפועלים, שהיה הכלי של גנרל להשפלה פומבית של חפ"ש, שהיה אתרוגן מוביל של ידידו וכעת יועצו אולמרט – ימשוך עכשיו את קולותיהם של תומכי המחאה החברתית, יסיט אותה ממסלולה, וימכור אותם אחר כך לנתניהו תמורת תפקיד שר החינוך או התמ"ס." והנה לפיד אומר זאת בעצמו.

עוד דבר אחד: הליכוד הודיע שהוא מסרב לחתום על אמנת השוויון בין יהודים וערבים, שמתבססת על מילות מגילת העצמאות. גם יהדות התורה סירבה, אבל עליה סיפרו שמפלגת האם שלה, אגודת ישראל, שלחה בשעתו מברק ברכה להיטלר על חוקי נירנברג. ספרו לי עוד על הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

24 תגובות על ”אז פתאום הליכוד בעד נשים, ויאיר לפיד חושף את פרצופו: שתי הערות על המצב“

  1. עמית הגיב:

    אפשר איזושהי הוכחה, או אפילו רמיזה ממקור אחר, לסיפור על אגודת ישראל והיטלר?

  2. אורי הגיב:

    א. אגודת ישראל איננה "מפלגת האם" של יהדות התורה, אלא אחד המרכיבים שלה.

    ב. מי הם אלה ש"סיפרו" את הסיפור הזה? מה היו המקורות שלהם? יכול להיות שאתה סתם מפיץ פה איזו אגדה מרושעת בשם מקורות עלומים?

    • גיל ב' הגיב:

      המפלגה המקורית היתה אגודת ישראל ואז היא התפצלה לדגל התורה ואגודת ישראל. בוודאי בשנות הארבעים היה מדובר רק באגודת ישראל.

  3. א.ה. הגיב:

    שתי הערות:

    א) אני אישית דווקא הייתי שמח אם העבודה-התנועה-יש עתיד היו מציעים לביבי (לאחר הבחירות, אם לא יהיה למרכז-שמאל גוש חוסם) קואליציה איתם *במקום* קואליציה עם הבית היהודי וש"ס.

    אם יקרה הנס (הבלתי סביר בעליל) ונתניהו ילך על זה – יש כאן סיכוי למשהו (בין יחימוביץ במשרד האוצר ולבני במשרד החוץ, לדוגמא, היו מצליחים להזיז כאן דברים). ואם הנס לא יתרחש – לפחות אולי יירד מחיר האימים שנתניהו יצטרך לשלם לבית היהודי ולש"ס.

    לפיד (בדרכו המבולבלת) אומר משהו דומה.

    ב) בקשר לאמנה עליה סירב הליכוד לחתום – צריך להודות ביושר שהיא כוללת פרט לקריאה לשיוויון גם התחייבות תקציבים של 2.5 מיליארד ש"ח בשנה. אפשר להבין למה מפלגת שלטון שהולכת לקיצוצים חריפים אחרי הבחירות לא תרצה לחתום על התחייבות כזאת.

    וכל זה יחד עם זה שאני חושב שגזעני הליכוד לא היו חותמים גם אם היה זה מסמך כללי שקורא לשיוויון, כמובן.

  4. דותן הגיב:

    די כבר לדבר על הזיגזג הזה.
    המעבר של יחימוביץ' מההצהרה
    "הסיכוי שנשב עם הליכוד הוא דמיוני"
    להצהרה
    "לא נשב עם הליכוד"
    ממש לא עומדת בהגדרה של זיגזג.

    באופן כללי, ההצהרות האלה מיותרות ומעצבנות. מותר למפלגות גם להגיד שהן רוצות להחליף את השלטון, אבל במידה ולא יתאפשר ינסו להשפיע מבפנים ולא מהאופוזיציה.

    אם נניח למשחק הפוליטי בצד, נגיד שביבי כן יהיה ראש ממשלה בלי קשר למה שיגידו מפלגות המרכז.
    לא עדיף לנו את המפלגות האלה בממשלה, במקום החרדים?

    • עדו הגיב:

      לפי השנים האחרונות..
      לא.

    • א.ה. הגיב:

      זה לא זגזוג מ-"הסיכוי שנשב עם הליכוד הוא דמיוני". זה זגזוג מדברים מפורשים שאמרה בנוגע לזה שהיא לא הולכת לפסול ישיבה בקואליציה של נתניהו מראש מאחר שפסילה מראש ובכל תנאי היא מעשה אווילי (או משהו בסגנון). לצערי לא מוצא את קטע הוידאו כרגע.

      • מני זהבי הגיב:

        אבל הדברים שהיא אמרה קודם היו נכונים. אין טעם לפסילה של אישים כאלה ואחרים מראש. זה אחד הגורמים שהופך את הפוליטיקה בדיוק לאותה זירת הכפשות אישיות שאנחנו מקבלים היום.
        הגישה הנכונה היא לומר משהו כמו "אני מייצגת מפלגה שעקרונותיה גלויים וידועים. כאשר השאלה של הרכבת ממשלה תעמוד על הפרק, נפעל לפי העקרונות הללו. לאור הרקורד של מר נתניהו עד כה, קשה להאמין שהוא יוכל להסכים עם עקרונותינו".

        הציבור מספיק חכם כדי להבין אמירה מהסוג הזה. ואם הוא אינו מסוגל — זו בעיה שלו.

        • א.ה. הגיב:

          אין לנו מחלוקת כלל. רק שזה לא מה שהיא אומרת. עכשיו היא אומרת דברים אחרים, ולכן טענת הזגזוג.

          חלק מהסיבה שהיא אומרת אותם, אגב, היא שהציבור כבר לא סומך על הפוליטיקאים שלו שיעשו את הדבר הנכון, ולא מאמין שכניסה לממשלה יכולה להיות בשביל לקדם משהו חוץ מכיסא.

          זה עצוב, אבל לשם הגענו תודות לפוליטיקאים אלו ואחרים.

  5. מני זהבי הגיב:

    לא, ממש לא עדיף.
    נתניהו מוביל, מתוך רצון ומודעות מלאה, מדיניות של המשך הכיבוש וקפיטליזם חזירי. זכותו. אבל למפלגות ה"מרכז" (מונח משונה, אבל נניח) לא יהיה שום סיכוי לשנות את המדיניות הזאת. הדבר היחיד שהן יוכלו לעשות בממשלה זה להוות קוטב נגדי למחורפני בנט ולגרום לנתניהו להיראות מבוגר אחראי ושקול. לא, תודה. שביבי יסתדר עם שותפיו הטבעיים, ושהציבור יאכל את מה שהוא בחר. ובמינוי צ'אק הייגל ננוחם.

    • א.ה. הגיב:

      אם להיות הוגן, לא מדברים על לשבת בממשלה עם בנט/ש"ס. מדברים על לשבת בממשלה במקום בנט/ש"ס.

      אין סיכוי שביבי ילך על זה, כמובן, בדיוק בגלל שזה כן משמעותי – זה גט כריתות לשותפיו הטבעיים ושינוי מדיניות.

      • מני זהבי הגיב:

        נתניהו יכול, בנסיבות מסוימות, לוותר על ש"ס או על "הבית היהודי". אבל אין שום אפשרות שהוא יוותר על שתיהן וישאיר את מפלגתו בתור הסמן הימני בקואליציה שיקים.
        מצד שני, כוחו הפוליטי של לפיד יהיה כנראה קטן יותר מזה של ש"ס ומזה של בנט. אם לבני ויחימוביץ' יעמדו בדיבורן, לא רק שלביבי לא תהיה אפשרות לוותר על ש"ס או על "הבית היהודי", אלא גם לפיד יהיה בקואליציה סוג של גלגל חמישי. אפשר להבין למה ביבי ירצה אותו שם, קשה יותר להבין מה ייצא ללפיד עצמו מהעניין.

        • א.ה. הגיב:

          לא חושב שיש לנו מחלוקת.

          אני חושב שאם נתניהו יציע ליש עתיד-העבודה-התנועה להיכנס כגוש לממשלה שבנט אינו חבר בה (מש"ס אני פחות מתרגש, חייב להודות) צריך לשקול זאת.

          אבל אין סיכוי שזה יקרה.

  6. עדו הגיב:

    הועלו פה טענות נגד יאיר לפיד. עושה רושם שיועד הוא כנראה מתומכיו (של לפיד) ולכן כיוון שאין לו תשובות ענייניות לוקח את הדיון אל הסקנציות שיהיו או לא יהיו על ישראל.
    אלוהים אתה פאתטי שזה מביך.

  7. נתן הגיב:

    אני מקווה שהסיפור על נירנברג ויהדות התורה הוא סוג של פארודיה שיצאה מכלל שליטה , ואתה לא באמת התכוונת לכך.

טראקבקים/פינגבקים

  1. חשיפה לדרום « האחות הגדולה