החברים של ג'ורג'

יש עתיד לתיאוקרטיה, #2

אם יש משהו חיובי בהצטרפותו של שי פירון למפלגתו של יאיר לפיד, הרי שהוא הפניית הזרקור אל פירון עצמו, שבמשך שנים מכר את עצמו לציבור כרב ליברלי. עכשיו יורדות המסכות אחת-אחת. לפני שבוע מצאנו את פירון עם אמירות הומופוביות (הוא אומר שהוא שינה את עמדתו האישית, אבל לא את עמדתו ההלכתית), גזעניות ופטריארכליות; מאלה הוא לא ניסה עד כה לחזור. אמש (ז') עסקנו בהגותו של הרה"ג שי פירון, ומצאנו שהוא רוצה בהקמתה של מדינת הלכה ומייעץ לצעירים לשמש כסוסים טרויאניים במערכת המשפט החילונית, כדי לקרב אותה יותר למערכת המשפט ההלכתית.

והיום אנחנו מגלים שכשזה מגיע להדרת נשים, ההבדל בין פירון ובין חשוכי החרד"לים קטן הרבה פחות משנהוג לחשוב. לפני כשבע שנים, נשאל פירון על ידי אדם המשווק תכשיטים אילו הגבלות יש, מבחינת צניעות, בפרסום תמונה של אשה עם תכשיט. תשובתו היא ש"אינני רואה דרך להתיר מצב בו מתבוננים על אישה. אני מניח שלצורך הפרסומת יש לבחור באישה שיהיה נעים להתבונן עליה. אשר על כן, אני לא מוצא כל היתר לכך וחושב שראוי למצוא דרכים אחרות. יתכן ופרסומם של עגילים כשרואים אותם בלי לראות את כל הדמות, יכולה להיות מותרת בדיעבד." ההדגשות שלי.

וואו. מעניין מה יחשבו על זה הנשים ברשימה של לפיד. הרי אם כבוד הרב לא ימחה על פרסום תמונות שלהן כחלק מהקמפיין, הוא במשתמע אומר ש"לא נעים להתבונן בהן," כלומר שאפשר לפרסם תמונות שלהן מבלי להעלות חשש שהגברבר היהודי יגיע לכדי הרהורי עבירה ויוציא לשווא את זרעו הקדוש. מעניין עוד יותר, בפעם המי יודע כמה, איך דווקא הרב הזה הגיע לרשימה של לפיד – שנבחרה, כידוע, על ידי לפיד עצמו – ולמה בעצם מנסים לומר לנו שיש הבדלים ניכרים בינו ובין שמואל אליהו, למשל. ההבדלים הם סגנוניים, לא עקרוניים. מבחינתו אפילו צילום של עגילים, שמסתירים את דמות האשה, הם משהו שיש להתיר רק בדיעבד.

לשיטתו של פירון, אסור בכלל להתבונן על אשה, על כל פנים נשים ש"נעים להתבונן בהן." ראוי לציין שלא מדובר בהתבוננות באשה בעירום. אני מניח שאם נשאל אותו מדוע, אם כן, לא נכפה על כל הנשים ללבוש חיג'אב כדי שלא יגרו את הגברברים הקדושים, הוא ימלמל משהו מתחמק על כך שאין זה מנהג ישראל. איסור "התבוננות בערווה" אכן קיים, אבל כל רב מתחיל יכול היה למצוא פתרון: הוא יכול היה לנקוט בשיטת הרמב"ם ולומר שהאיסור הוא על התבוננות באשה שהיא אחת העריות, כלומר קרובת משפחה; הוא יכול היה לומר שהאיסור, כשיטת רש"י, הוא על התבוננות באשת איש; הוא יכול היה ללכת בעקבות עובדיה יוסף ולומר שאין אפילו בעיה בתפילה מול אשה גלויית ראש, משום שכיום רובן אינן מכסות את ראשיהן. אבל לא, הוא הלך ישר אל המנהג החרדי שאוסר על תמונות נשים. ומעל לכל זה עומדת השאלה המציקה באמת: אם אסור להתבונן בנשים, איך אפשר להתנהל בעולם שבו, אבוי, ל-51% מהאוכלוסיה נמאס שמתייחסים אליהן כמיעוט והן מסרבות לשמש ככבוּדה ולהשאר בפנים החדר, והן דורשות את חלקן בעולם?

מסתבר שכמו עובדיה יוסף, גם לפירון, מהרגע שנתעלה והפך למשמש בפני לפיד, יש מפרשים. הם מיהרו כבר לומר שאין לו בעיה עם ראיית נשים אלא ראיית דוגמניות (הבל), שהוא מתנגד לשימוש מסחרי בנשים (הבל הבלים), ושיש בכך משהו פמיניסטי (הבל הבלים, שטות ורעות רוח). הבעיה של פירון היא עם התבוננות באשה ש"נעים להתבונן עליה." עכשיו נראה איך יסביר יאיר לפיד את זה.

ועוד דבר אחד: כנראה שהוא לא יסמיק. לפני שנה, פרסם רביב דרוקר את רשימת המועמדים של לפיד, ודייק עד להפליא. לפיד ענה אז שהוא שוקל לצרף את ליידי גאגא. לפיד, כמובן, שיקר. דרוקר כותב היום שכן, הוא מצפה מפוליטיקאי לא לשקר, במיוחד כשהוא מקשקש על "פוליטיקה חדשה." אשר לטענה החוזרת ונשנית של לפיד, על פיה הוא "הקריב קורבן" כשהלך לפוליטיקה, מזכיר לנו דרוקר שיש עוד דברים בחיים חוץ מהנחיית תוכניות טלוויזיה, שחייו של פוליטיקאי מעניינים מאד – ושעניין הוא מוטיבציה לא פחות טובה מכסף. מותר גם לומר שרבים מאד מהפוליטיקאים לאורך ההיסטוריה הביעו עניין מועט בכסף, כי כוח יכול להיות סם תשוקה חזק לא פחות. איכשהו, החסידים השוטים של לפיד אף פעם לא חושבים על זה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

31 תגובות על ”יש עתיד לתיאוקרטיה, #2“

  1. יוסי רוזנמן הגיב:

    לגבי הכסף, בדרך הכסף הגדול מגיע לחברי הכנסת כשהם מסיימים את תפקידם, במינויים כאלה ואחרים אצל חזירי ההון

    • יהושאפט הגיב:

      אני בטוח שחברי כנסת גם ביום-יום לא בדיוק מקבצים נדבות בשוק הכרמל. הנה רק השבוע נתבשרנו על העלאת שכרם של נציגי ציבור, על-ידי עצמם כמובן.

      • אלכס ז. הגיב:

        אויי וואיי. מה יקרה לתקציב המדינה ולאן נוליך את הבושה – "הטייס האוטומטי" הגדיל את המשכורות של חופן בכירים בכאלף ש"ח.
        יוסי רוזנמן מדבר כאן על ספק-שוחד שנע בסביבת עשרות מיליונים ואתה מתעניין בשטויות שכל מטרתן היא לגרום לך לשנוא את אנשי הציבור ועובדי המדינה כדי שיהיה קל יותר להעביר עוד מאות מיליונים לכיסם של אנשי הון ועושי דברם.

        • יהושאפט הגיב:

          הא? אני התכוונתי לחלק בו יוסי דיבר על כך שלפיד כביכול "מקריב קורבן" כלכלי כשהוא הולך לפוליטיקה. כסף לא חסר לפוליטיקאים, זו הנקודה שלי.

          ולדבריך ספציפית, "לאן נוליך את הבושה" זו שאלה טובה. אלו בפירוש אינן שטויות ואין להן שום "מטרה" לגרום לי לשנוא אף אחד. יש פה עניין של עיקרון. בעיני את שתי התופעות יש למגר, קלה כחמורה.

  2. יניב מאיר הגיב:

    כדאי גם לזכור שלפיד עשה סקרים לפני שהחליט, והבין שמקומו בכנסת, וככל הנראה גם כשר בממשלה הבאה, מובטח. אולי ירידה בהכנסות, אבל ממש לא הקרבה וממש לא סיכון.

    http://arbitrarylife.wordpress.com/2012/02/12/yair-lapid-person-and-phenomenon/

  3. שונרא הגיב:

    נקודת מבט פמיניסטית: הטיעון של לפיד לדרוקר, "אין לך חוש הומור", משמש כקו הגנה מפני חשיפות אמיתות שגורמות לו אי-נוחות.

    ואפשר להקיש מכך לשני הכיוונים.

  4. וולטר רתנאו הגיב:

    השמאל עדיין לא גינה את אמנון אברמוביץ על השקר המכוער שהוא הפריח על הסכם נתניהו-ליברמן על הרוטציה שכביכול הוסכמה ביניהם, נכון לעכשיו השמאל מצטייר כגוש מונוליטי של אנשים לא אמינים בלשון המעטה.

    • דניאל ר הגיב:

      רתנאו יקירי,
      לו הייתי צריך לגנות כל שקר שנאמר בטלוויזיה לא היה נשאר לי זמן לנשום. ואם אברמוביץ' מצטייר בעיניך כלא אמין אל תצביע עבורו (לא יודע לאיזו רשימה הוא הצטרף).

    • ygurvitz הגיב:

      מי זה השמאל ולמה הוא צריך לגנות את אברמוביץ'? ואשר להסכם בין נתניהו וליברמן, בפעם האחרונה שבדקתי, נתניהו לא היה מוכן להציג אותו למפלגתו. אז איך אפשר לקבוע בפסקנות שאברמוביץ' טעה, שלא לומר שיקר? כי נתניהו וליברמן אמרו שבהסכם שהם לא מוכנים להציג אין סעיף כזה, בחייאת, תאמינו לנו? עשה לי טובה.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מסתבר שכמו עובדיה יוסף, גם לפירון, מהרגע שנתעלה והפך למשמש בפני לפיד, יש מפרשים. הם מיהרו כבר לומר שאין לו בעיה עם ראיית נשים אלא ראיית דוגמניות (הבל), שהוא מתנגד לשימוש מסחרי בנשים (הבל הבלים), ושיש בכך משהו פמיניסטי (הבל הבלים, שטות ורעות רוח). תוכיח

    • עדו הגיב:

      "אינני רואה דרך להתיר מצב בו מתבוננים על אישה." אז יש לו בעיה עם ראיית נשים. זה גם עונה לגבי ה'שימוש המסחרי' כלומר זה אולי נכון שפירון מתנגד לשימוש מסחרי בנשים אבל זה לא מה שעולה מהציטוט הזה אלא שראיית אישה בכלל היא בעיה.
      אם היית אומר שיש לך בעיה עם ראיית אישה בצורה שמבזה או מחפיצה אותה (למשל בעירום או בתנוחה משפילה). סביר להניח שאכן היית מקבל מחיאות כפיים מכל הפמיניסטיות. אבל אם יש בעיה עם עצם הצגתה של אישה במרחב הציבורי זה אומר דבר אחד – שהמרחב הציבורי שייך באופן טבעי לציבור הגברים. זה כבר ממש לא פמיניסטי.

  6. מני זהבי הגיב:

    "הבעיה של פירון היא עם התבוננות באשה ש"נעים להתבונן עליה.""

    אתה מתעלם באלגנטיות משאלת הכוונה בהצגת תמונה של אישה.
    כאשר שמים תמונה של אישה בפרסומת, שמים שם תמונה של אישה ש"נעים להתבונן בה" ע"מ שאנשים ירצו להתבונן בה ולקנות את המוצר שמופיע שם לידה (שיכול להיות עגילים, מכונית או אבקת כביסה).
    כאשר שמים תמונה של אישה בפוסטר בחירות (נניח), שמים אותה שם כדי שהבוחר הפוטנציאלי יראה עבור מי הוא מצביע. למועמדת לכנסת אין סיבה להיות מושכת במיוחד (אם כי בהתחשב בדרכו הפוליטית של לפיד, יש סיכוי מסוים שהוא יבחר מועמדות לרשימתו בדיוק לפי הקריטריון הזה; אם כך, טוב שפירון יהיה שם כדי לרסן אותו).
    בהלכה, לשאלות של כוונה יש משמעות ניכרת. לא צריך להתעלם מכך.

    עם זאת, יש לומר שלפירון יש לפעמים בעיות ניסוח (לא ברור מה הוא רוצה לומר או אם הוא מבין על מה הוא מדבר), וגם גישתו ההלכתית במקרה המדובר מתמיהה (מה יש בתמונה של עגיל על רקע צללית של אוזן אישה, או משהו, שמונע להתיר היצג גרפי כזה מלכתחילה?).
    אבל להציג את פירון כמי שהולך להביא לנו תאוקרטיה? פחחח.

    גילוי נאות: לח"מ אין שום קשר לרשימתו של לפיד, והסיכוי שהוא יצביע עבורה שואף לאפס.

    • ygurvitz הגיב:

      אני לא חושב שפירון יביא לנו תיאוקרטיה. אני בהחלט חושב שבהצבעות דת ומדינה, הוא יהיה קודם כל רב והרבה אחר כך חבר בסיעה שאמורה להיות חילונית. וכן, זה יכלול גם דיונים כמו, למשל, מיקומן של נשים באוטובוסים.

    • מיכאל הגיב:

      מני, אני מתקשה במקצת לעקוב אחרי הטיעונים שלך (יכול להיות שזו בעיה שלי, ויכול להיות שלא).

      אתה מניח ש:"הבעיה של פירון היא עם התבוננות באשה ש"נעים להתבונן עליה.""

      אתה בעצם מניח שלפירון יש בעיה רק עם נשים ש"נעים להתבונן עליהן".

      אבל, כמובן, זה לא מה שנובע מהטקסט המקורי, אלא השערה שלך שאתה מביא, באופן מובלע, כמסקנה.

      גם אם זה היה נכון(וזה כמובן לא), אתה בעצם אומר שיש קו ברור בין אלו ש"נעים להתבונן בהן" ואלו שלא, מה ש
      מהווה שטות ענקית בזכות עצמה.

      ועד פה רק החלק הלוגי.

      מפה, אתה עוד קופץ למסקנה המנוסחת היטב:" להציג את פירון כמי שהולך להביא לנו תאוקרטיה? פחחח."

      בבקשה, אם אתה רוצה להתווכח, תעשה את זה כמו שצריך.

    • מודי תולשששש הגיב:

      אם הבנתי אותך נכון, פירון מדבר על הקונטקסט: אם מסתכלים על אשה שנעים להתבונן בה כדי להסתכל עליה, אז יש בעיה בקונטקסט. לפי זה, מותר להתבונן בפוליטיקאית (גם אם היא יפה) אבל אסור להתבונן בדוגמנית מכוערת.

      אבל זה לא מה שפירון אומר.

      • מני זהבי הגיב:

        יוסי,

        ואללה. פירון לא יצביע לטובת הפרדת הדת מהמדינה. יש לי תחושה שגם רוב חברי הכנסת החילונים לא יצביעו לטובת החלטה כזאת, כולל מר לפיד ג'וניור עצמו. אז למה להיטפל לפירון?
        ד"א, אני לא חושב שהכנסת צריכה לחוקק חוק מיוחד המסדיר את עניין ישיבתן של נשים באוטובוסים. יש לנו מספיק "חוקי רמת מיקרו" גם בלי זה.

        מיכאל,

        "הבעיה של פירון היא עם התבוננות באשה ש"נעים להתבונן עליה."" — אלה דברים של יוסי, לא שלי.

        מודי,

        הבנת אותי כמעט נכון. סביר להניח שעמדתו של פירון מושפעת מהקונטקסט. זה קורה לעמדתם של כמעט כל בני האדם בכמעט כל המצבים. יכול להיות שהתשובה ההיא של פירון יוצאת מהכלל, אבל מי שמפרש אותה כך צריך להסביר מדוע הוא עושה זאת.

        • נירה הגיב:

          כל ההתפלפלות הזו מיותרת ודמגוגית מהסיבה הפשוטה שלדעת פירון יש בעיה להציג נשים במרחב הציבורי (נעימות מראה או לא). נסה לחשוב איך היית מרגיש עם נבחר ציבור שלדעתו יש בעיה להציג גברים במרחב הציבורי (נעימי מראה או לא).
          הכי טוב שיפסיק לקבוע לאנשים אחרים אם מותר או אסור להם להיות מוצגים, ושלא יסתכל עם קשה לו (תרתי משמע).

  7. מודי תולשששש הגיב:

    להבדיל מהיחס להומוסקסואלים, הדרת נשים היא לא חלק הכרחי מהאורתודוקסיה. כך שיאיר היה יכול למצוא רב מחמד שמכבד נשים. הוא לא אוהב להתאמץ.

    • מני זהבי הגיב:

      בוא נראה את היחס של פירון לנשים שישובצו ברשימת לפיד (בהנחה הסבירה שיהיו כאלה), ואז נחליט אם הוא מכבד נשים או לא.

  8. גורו יאיא הגיב:

    מכל הדברים שנאמרו כאן, אני חייב להודות שהכי ריתקה אותי האמירה ששהוא שינה את עמדתו האישית, אבל לא את עמדתו ההלכתית (בנוגע להומוסקסואלים). מה שהוא אומר בעצם הוא שהקדוש ברוך הוא מוצא את ההומסוקסואליות תועבה וחטא חמור, גועל נפש שאין כדוגמתו, אבל כבוד הרב פירון חולק עליו? אני חייב להודות שזו אמירה שלא שמעתי אף פעם.

    • זליג הגיב:

      לא, זה מקרה קלאסי של מה שהנוצרים באמריקה קוראים לו "hate the sinn, love the sinner". אלהים לא שונא הומואים, הוא שונא כשבולבולים נכנסים לטוסיק. הומואים זה בסדר, רק שיתאפקו. שיתחתנו עם נשים וינסו להיות נורמליים. אז כבוד הרב כבר לא שונא הומואים, הוא לא חשוך. אבל הלכה זה הלכה ואין מה לעשות, מין אנאלי לא יקבל כאן הכשר. זה הכל.

  9. סתם אחד הגיב:

    אני חושב שהביקורת על פירון מפספסת נקודה. פירון יכול לחשוב מה שהוא רוצה, ועדיין לגיטימי שיהיה ברשימה של לפיד כל עוד הוא לא מבקש לכפות את אמונותיו על אחרים. גם למר"צ הייתה ח"כית חרדית, צביה גרינפלד, שכנראה חושבת שחובתו של כל יהודי לאכול כשר, אבל לא הייתה חולמת לכפות את זה על אף אחד.

    • ככה סתם הגיב:

      אם צביה גרינפלד הייתה ברשימה של לפיד הייתי שוקל להצביע עבורה.

    • דניאל הגיב:

      אתה כמובן צודק, ולכן שני הפוסטים האחרונים מופרכים, אבל צריך לכתוב משהו כדי לעטוף בו את הדגים, לא?

  10. אודי הגיב:

    היום הרב פירון התראיין אצל גבי גזית והגיב בצורה מאוד עניינית ומשכנעת לטענות שהעלת כאן ובפוסטים הקודמים.
    לדעתי האישית מה שעשית כאן בצורה סיסטמטית היא הוצאת הדברים מהקשרם, בתור מישהו שקורא אותך ומעריך את הערך הנוסף והראייה המקורית והמרעננת שלך אני חושב שקצת ניסחפת.
    http://www.103.fm/programs/Media.aspx?ZrqvnVq=FJHGDM&c41t4nzVQ=EE

  11. א' הגיב:

    מה ז"א יאיר לפיד "הקריב קורבן"? הרי הוא כבר מספיק עשיר כדי לא לעבוד יום יחיד בחייו. האם הוא עבר לגור בדירת ארבעה חדרים בפתח-תקווה ותרם את כל הונו לאגודה למלחמה בסרטן?

  12. מכיוון שמאסתי בכל הדיונים באוויר בנושא ובכך שאנחנו משחקים ב"נדמה לי" ופרשנויות לדברים מלפני 10 שנים, ודליית מידע משברי ראיונות, בחרתי היום להציג בעמוד הפייסבוק של יאיר לפיד 20 שאלות קונקרטיות בסיסיות (לדעתי) בנושאי דת ומדינה, הן ללפיד והן לפירון:

    https://www.facebook.com/YairLapid/posts/298072756964381?notif_t=share_comment

    ההשערה שלי היא שהם לעולם לא יענו לשאלות הללו בשום צורה שהיא, אבל לפחות שיהיה פה תיעוד. מעניין לשים לב איך הנציגים הרשמיים של המפלגה מנסים לענות לי שם על ידי קישור לאיזה קשקוש חסר תוכן (בכל הנוגע ליחסי דת ומדינה) שיש באתר המפלגה ולא מצליח לענות לאף שאלה שלי.

    לדעתי כדאי להפעיל לחץ על לפיד ושותפיו בנקודה הזו. האיש הזה עושה צחוק מכל המצביעים שלו בכך שהוא מסתיר בכוח את עמדותיו מאחורי להטוטים מילוליים חסרי תוכן ומתחמק באופן עקבי מלהתייחס לתוכן הדברים.

    אגב, הסתכלתי במצע של מפלגת העבודה – המתחרה הטבעית של לפיד בנושאים הללו – והם הרבה יותר חד משמעיים בנוגע ללא מעט מהסוגיות שהעליתי שם, כמו גם בהתבטאויות רשת מפורשות של יחימוביץ'. לא תמיד אני אוהב אותן (העמדה שלה ביחס לתחבורה ציבורית בשבת היא חרפה) אבל לפחות אצלם אפשר להבין מה העמדה המוצהרת שלהם והם לא פחדנים כמו לפיד.

  13. אני הגיב:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4302571,00.html

    הוא אמנם דתי, אבל הוא לא בהכרח נושך

  14. ערן הגיב:

    מישהו כאן חייב לרב שי פירון התנצלות:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4302571,00.html