החברים של ג'ורג'

על זרזירים ועורבים: המקרה של יאיר לפיד ואלעזר שטרן

(עדכון: עקב תלונות של קוראים, שמצאתי בהן צדק, שיניתי את הכותרת. – יצ”ג)

במסגרת החידושים וההמצאות של מפלגת "יש דיווידנד" של יאיר לפיד, דיווחנו כבר על כך שלפיד מבטיח תשואה של 4% שנתיים למשקיעים במפלגה שלו, והיום נתקלתי אישית בכך שהמפלגה מצפה שאנשים ישלמו כדי להשתתף בכנסי הבחירות שלה: הוזמנתי לאירוע של המפלגה בשבת בתל אביב, הסכמתי – אני מודה ומתוודה שהמטרה היתה לשאול את לפיד שאלות קשות, כיוון שהעיתונאים הממוסדים לא עושים את זה – והיום קיבלתי מייל שמבקש ממני לתאם את הגעתי עם קופת אתר האירוע. בבדיקה טלפונית, התברר שאני אמור להשליש להם 60 ₪ כדי לזכות בעונג לשמוע את יאיר לפיד מסביר לי למה אני צריך להצביע עבורו ולפעול למענו, כדי שיוכל להחזיר למשקיעים את כספם. ויתרתי על התענוג.

אבל זה בוטנים לעומת הידיעה הקצרה של "ידיעות" הבוקר. לידיעה אין אישור, אבל היא מריחה כמו הדלפה: היא מתארת את רשימת המועמדים של לפיד, זו שטרם נחשפה אבל צפויה להיחשף בקרוב (ניחוש: לפיד ינצל לשם כך את הטור האחרון שלו ב"7 ימים," ביום שישי הבא.)

ברשימה בלט מיד שמה של האתון הרשמית של צה"ל, האלוף במיל' אלעזר שטרן. על פניו, זה לא צריך להפתיע: תכנית גיוס החרדים של לפיד מבוססת במישרין על זו של שטרן, והקשקשת של שטרן על "ערכים" ועל כך ש"כל אחד מאיתנו צריך לראות את עצמו כאילו יצא מאושוויץ" מתאימות ללפיד כמו גנב אמל"ח להנהגת "אם תרצו."

יש רק בעיה אחת: כבר הוכח משפטית שלפיד היה שותפו של שטרן לדבר עבירה בהוצאת מסמכים מצה"ל כדי להכפיש חייל. כזכור, לאחר שהחייל חננאל דיין סירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל דן חלוץ בעקבות ההתנתקות, הדליף שטרן – אז ראש אכ"א – ללפיד פרטים מתיקו האישי של דיין. לפיד כתב טור רווי השמצות אישיות ולגלוגים על שמו של דיין, שתבע אותו תביעת דיבה. לפיד התגלה כעיתונאי קטן מאד ומיהר לחשוף את המקור שלו. בתגובה, דיין תבע גם את שטרן. זה נגמר בכך שהמדינה שילמה עבור שטרן פיצויים לדיין.

אף אחד לא יצא טוב מהסיפור ההוא: לפיד נחשף כזרזיר עט שכותב טורים עבור בכירים בצה"ל עם עתיד פוליטי, כמי שמשתף פעולה בקשר של אלוף נגד חוגר, וכמי שאין לו את האומץ לעמוד בתביעת דיבה שהרוויח ביושר ולהגן על מקורותיו. שטרן, שרוממות ה"ערכים" תמיד בפיו, בגד בכל ערך צה"לי, עבר לכאורה על החוק והפר את חובת האמונים שלו כלפי חננאל דין – הכל למען רווח יח"צ פעוט וקצר ימים. למותר לציין שכל זה לא הוזכר ולו בשמץ בעיתון של לפיד.

אז עכשיו שטרן, שהדליף ללפיד מסמכים פנימיים שעל חשאיותם הופקד, ושציפה – בצדק, כפי שהסתבר – שהציבור הוא זה שישלם את הקנס על הפשע שהוא ביצע, הופך לחבר ברשימה של לפיד. מותר להעריך ששטרן, שיודע שהוא שרף את עצמו בציבור חובשי הכיפות בשל תמיכתו בהתנתקות, משתמש בלפיד כדי להכנס לכנסת מטעם תנועה חילונית לכאורה; מותר להעריך שלפיד, שמדבר הרבה מאד על השירות הצבאי בתור ג'ובניק, משתמש בשטרן כדי שזה יאציל הילה צבאית על הרשימה של "יש דיווידנד." כלומר, הם מתנהלים בדיוק כמו בימים הטובים ההם.

יש שם להתנהלות כזו. ולא, הוא לא "פוליטיקה חדשה."

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

46 תגובות על ”על זרזירים ועורבים: המקרה של יאיר לפיד ואלעזר שטרן“

  1. ג'וש הגיב:

    כמו כל פוסט, גם הפעם היה מעניין, אבל:
    אמירה על לפיד כאילו שהוא "מדבר על שירות צבאי בתור ג'ובניק", היא איך לומר, אמירה אווילית ואיומה שמקורה בבתי המדרשות של שכונת הר נוף בירושלים.
    כותב הבלוג הוא האחרון שציפיתי שיתקוף את יאיר לפיד בגלל שהעז לעשות את שירותו הצבאי בעיתון "במחנה". בכלל, תקיפתו של לפיד ואולמרט כאילו אסור להם לפצות פה בעניין גיוס/שירות צבאי/מענקים לחיילים משוחררים רק כי לא הסתערו על הג'בלאות בטול כרם או לבנון היא אומללה. ראשית, מהסיבה הפשוטה שפעם האחרונה שבדקתי שירות צבאי בעיתון הצבאי משמעותו שירות צבאי מלא. לא השתמטות, לא בריחה, לא עריקות. האם השירות מביא לתרומה משמעותית לכח הלוחם? זו כבר שאלה אחרת, אבל כל עוד האדם שירת בצה"ל, לא ניתן לפסול אותו רק מכיוון ששירת בחיל החינוך. מה השלב הבא, לא ניתן פתחון פה בענייני מדיניות החוץ של ישראל למי שלא שירת במוסד? או במשרד החוץ?
    אבל מעבר לכך, תקיפתו של מועמד על רקע שירותו הצבאי היא מעשה שמתאים לאתרים אחרים ולכותבים אחרים. ממתי מעמדו הצבאי או שירותו הצבאי של אדם מסמיך אותו ורק אותו לדון בנושא במתחם הציבורי? העמדות של כותב הבלוג ידועות ומוכרות, והוא האחרון שמהלל גנרלים. אז מה קרה פתאום שדווקא כאן, מכל המקומות, מעל הבמה המכובדת הזאת, בוחרים לדון מועמד רק כי היה, לא עלינו, ג'ובניק?
    ממתי השדה הפוליטי פתוח רק לאדמירלים? למפקדי גייסות שועטים הרמים מכל אדם? זכות הדיבור לצולחי תעלות ולאנשי צפרדע וחיות ימיות נוספות בלבד? האם רק לחשושים של יוצאי סיירת מותרים?
    גם לפקידה בקריה, ללוחם בגולני, לאפסנאי בתל השומר או לאיש המודיעין חופש להתבטא בנושאים צבאיים ובכל היבט פוליטי אחר. כל דבר אחר הוא דרדור השיח הציבורי וכלי לניגוח שפל שמתאים שייצא מפיות של אחרים ולא מהלשון החריפה (והמעניינת) של כותב הבלוג המעולה הזה.

    • ygurvitz הגיב:

      אין לי בעיה עם השירות הצבאי של לפיד. יש לי בעיה עם הגלוריפיקציה שהוא עושה לשירות הצבאי, ועם ההשתתפות שלו ברדיפת ה"משתמטים." אבל מסתבר שהוא לא מרגיש די בנוח עם הרקע הצבאי שלו, והוא רוצה גנרל.

    • ליאור הגיב:

      יש משהו לוקה בחסר באמרה "מדבר על שירות צבאי בתור ג'ובניק", אבל האמת בהחלט מסתתרת שם. לפיד לא עשה שירות צבאי כאחד האדם, מתי מעט מגיעים לג'וב המקסים שאורגן לו – ג'וב שהוא מעניין, אינטלקטואלי, ובעל יתרונות ברורים ביציאה לאזרחות. לפיד לא יודע דבר וחצי דבר על עבודות משרד משמימות, על שמונה אנשים במשרד שיש בו עבודה לשניים, על העברת ימים ולילות בבהיה במסכים מרצדים במתקני קשר של שלושה אנשים. הוא בטח ובטח לא יודע רבע דבר על ריצה על ג'בלאות, על סיכון שלמותיו הגופנית, הפסיכולוגית, ואף חייו, שחיילים קרביים נחשפים אליה גם באימונים וגם בקרב. בגלל כל אלה, ולאו דווקא בגלל שהיה "ג'ובניק", האוננות שלו על צה"ל וההילה שהוא רואה סביב הבהמה הירוקה הזו, שהופכת כל תיכוניסט בור ליזם מבריק בראשו של לפיד, היא תמוהה לכל הפחות, ולמעשה פשוט מגוחכת. זה לא חדש שלפיד מדבר על דברים שהוא לא מבין בהם שום דבר, והוא תמיד עושה זאת באותה שיטה – הוא יונק מהקונצנזוס הלאומי/לאומני המאדיר-את-עצמו שהמיינסטרים הלאומי אוהב לרחוץ בו, ויורק אותו חזרה עם קצת "רוטב חרא של דוד לפיד" (כדברי הקומיקס המפורסם על שמו), מה שמאדיר את אותו said קונצנזוס, וכן הלאה.

  2. ג'וש הגיב:

    ברגע שאתה מדביק לו את התואר "ג'ובניק", הסיפור מסתיים. תתקוף את הגלוריפיקציה, את המעשה אבל לא את העושה. זה רדוד מדי בישבילך.
    והעובדה שהוא רוצה גנרל, כמו כל מפלגה אחרת בישראל (ואני מניח ששמת לב שהצבא והביטחון תופסים חלק נכבד מהחיים כאן) דומה ליתר המפלגות, כך שאני לא מצליח להבין מאיפה האמירה הזאת ש"מסתבר שהוא לא מרגיש די בנוח על הרקע הצבאי שלו". אמירה חלולה לחלוטין. לו היה סא"ל המצב לא היה שונה. בקיצור, לא לרדת לשם.

    • ygurvitz הגיב:

      אני לא מסכים. אני חושב שאם הוא היה סא"ל המצב היה שונה לגמרי מבחינתו.

      • ג'וש הגיב:

        אז עכשיו אתה מבקר אותו שהוא מחפש ביטחסוניסט? נו באמת. לך על זה! אבל אין עניין בתקיפת השירות הצבאי שלו

        • נירה הגיב:

          הבעיה היא לא עם השירות הצבאי שלו אלא עם זה שרוממות השירות השיוויוני בפיו בעוד שהוא עצמו קיבל ג'וב נוח בפרוטקציה. מצידי שלא היה משרת בכלל, מה אכפת לי? אבל נאה דורש נאה מקיים.

          • יודע עם מי יש לי עסק הגיב:

            מה זתומרת לא איכפת אם הוא לא היה מתגייס? אם לא מותר לא להתגייס אז למה שאחרים לא יעשו גם כן?

            • נירה הגיב:

              בוקר טוב, חצי מהמדינה שלך לא מתגייסת.
              לי אישית יותר חשוב שהנציגים שלי בכנסת ובממשלה יעשו את מלאכתם נאמנה מאשר אם הם כן או לא שירתו בצה"ל. ולא נראה שיש אפילו מתאם רופף בין הדברים.

              • יודע עם מי יש לי עסק הגיב:

                ואני מניח שאת לא רואה סתירה בין המצב שרוב העם לא ישרת לבין זה שיהיו נבחרי ציבור, בוקר טוב גברת פלפלת ישראל צריכה צבא.

                • נירה הגיב:

                  מה זאת אומרת? יש מלא נבחרי ציבור שלא שירתו. חרדים, ערבים, חלק מהנשים, עולים מרוסיה.

                  • יוסי הגיב:

                    הביה היא לא עם היותו של לפיד ג'ובניק, אלא עם העובדה שהוא הגיע לשם בקומבינה.

                    לפיד גויס לטירונות בנ"מ.

                    ואז פתאום שוחרר משם.

                    יו"ר הרשות השידור באותו הזמן היה אחד, יוסף (טומי) לפיד, שהוא במקרה אבא של הטירון יאיר לפיד.

                    וכך, אבא לפיד סידר לטירון לפיד שירות לא קרבי מאוד נחשב שיעזור לבנו:
                    כתב בעיתון הצבאי "במחנה".

  3. א.ב הגיב:

    הפתגם על הזרזיר והעורב מעולם לא התאים יותר.

  4. An Cat Dubh הגיב:

    מה קרה לרשימה עם אשתו, המתופף שלו, המאפרת שלו וכו'?

  5. סמולן הגיב:

    אני מצטרף ליוסי. לפיד הוא לא ג'ובניק, הוא אמ-אמא של הג'ובניק. הוא עסק במשהו שלא יכול להיות שהוא הגיע אליו בלי סייעתא דפאפא או אצבע מאמא.

    הנקודה הזו מעצבנת אותי ולא מאתמול, כי ברור שללפיד – ולא רק לו, כמובן – חסרים כמה דברים שחיברות עם מאג בעמדת שמירה בבופור מייצרים ממש מהר. כמו הבנה שמוטיבציות של חיילים לא באות מתוקף כפיה, ובלעדיהן אנחנו לא יודעים להלחם. כלומר, שהחפ"ש הממוצע – אחרי ובניכוי כל מיני דברים מוצדקים – מסוגל להיות יעיל רק כאשר הוא מאמין בצדקת מה שהוא עושה.

    [ומזה נגזר, יאיר, שמשימת הקברניט היא לצאת רק למלחמות צודקות, וצדק מוגדר לפי החיילים הפשוטים, לא לפי אסא כשר, ויש שיאמרו בפרט לא אסא כשר (ומחמירין ממתינין ורואין דברי אסא, ועושין ההיפך). סתם, דוגמה נפוצה. ב"חיילים פשוטים" לא נכללים ג'ובניקים, ובוודאי שלא נכללים אלו שלא משרתים. נא לא לטעות, יאיר, הם חשובים מאד לפי כל תיאוריה פוליטית סבירה, אבל הם לא קשורים כלל למוטיבציה שאינה מתוקף כפיה. את המוטיבציות שלהם כן אפשר לייצר גם בלי אמונה בצדקת הדרך. יאללה, סוף החפירה]

    איפה היינו? ובכן, היות ואני תמיד הסתקרנתי איך בדיוק הגיע הלפיד למחנה, והיות ונראה לי שלא יכול להיות שאדם כל כך חסון – גמד, אבל חזק – נכשל על משהו רפואי, היה נחמד לו מישהו היה מדליף את התיק הרפואי שלו. ולפתע, אני רואה שיהיה בכך צדק פואטי, ואפילו מאד. יודלף תיק לפיד לאלתר !

    • הצועד בנעליו הגיב:

      אז תנצל את הקשרים שלך, סמולן, ותדליף.

    • דניאל ר הגיב:

      מאיפה נכנס ה-meme הזה שיאיר לפיד נמוך? הוא 174 ס"מ שזה בערך הגובה הממוצע לגבר בישראל וגבוה יותר מהרבה סלבס אחרים (יעקב אילון בין השאר).

    • אלעד דקר הגיב:

      דווקא על הנקודה הזאת אין מה לתקוף את לפיד, הוא הגיע ל"במחנה" אחרי שחטף המון עשן מרימון עשן בזמן שעזר להנחית מסוק בלבנון הראשונה.
      (את המידע הזה כתב לפיד ויש יסוד סביר להניח שלגביו הוא לא שיקר).

  6. אלסנדרו נדיר הגיב:

    אני מתפלא שיוסי גורביץ לא התייחס לאמרותיך של הדוצ'ה לפידון בטקסט שהפיץ לחסידיו השוטים ("בלוג שכתבתי וחשבתי שזה יעניין אותך."). בטקסט הזה חושף לפידון הצעה גאונית שאיש לא חשב עליה קודם: על ישראל לארגן קואליציה בינלאומית חזקה, שבראשה יעמוד נשיא ארה"ב, אשר תפעל מאחורי הקלעים למען הפלתו של המישטר האיראני. גאוני, לא?
    בטקסט נאמר כי נתניהו טעה בהכריזו באו"מ כי באביב הבא תפרוץ מלחמה כי "הרי על מלחמה לא מכריזים מראש, יוצאים אליה רק שאין ברירה." וואללה! פרופסור-דוקטור לפידון מתגלה כאן גם כהיסטוריון, מומחה למדע המדינה ויחסים בינלאומיים, ופילוסוף.
    את הטקסט פתח לפידון בהכרזה על תמיכתו ב"עקרון האומר שלא תוקפים ראש ממשלה ישראלי בזמן שהוא נמצא בחו"ל." מרגש, נכון?
    הטקסט של לפידון נקרא כחיבור של נער בעל יומרות פלצניות שאינו כתוב היטב. מה הפלא, פרופ'-ד"ר לפידון טרם התפנה להשלים את השכלתו התיכונית.

  7. חיליק הגיב:

    יש לקוות שמי שטעה לראות ב"יש עתיד" רשימת שמאל יתפכח לנוכח צירופו של מר "אין מספיק הלוויות צבאיות בתל אביב", אבל האמת היא שמי שאכל את הבולשיט של לבני בבחירות הקודמות בהחלט עלול לקנות גם את זה.

  8. עדו הגיב:

    נראה לי שזה די פשוט , אם יאיר לפיד לא היה מתגמל את שטרן הוא היה מסתכן בכך ששטרן יתקוף אותו בנושא החייל דיין. זה עקרון האוהל, האם אתה רוצה את המשתין בתוך האוהל שישתין החוצה או מחוץ לאוהל ואז הוא משתין פנימה.

  9. סתם אחד הגיב:

    גורביץ', עד לאן הגיעה השנאה שלך ללפיד שאתה מתקיף מדליפים מצה"ל? אני לא זוכר שכתבת דברים דומים על ענת קם, שיכלה לגרום טיפה יותר נזק.

    רק תזכורת – ה"מסמכים מהתיק האישי" הם פשוט סיכומי דיונים שניהלו מפקדים, כולל שטרן עצמו, עם החייל הזה. אפשר לחשוב שחשפו שהוא חולה באיידס או משהו. חשפו שיחות שבהן הודה החייל שהטענות שהעלה נגד ההתנתקות (שהרגה כביכול את סבא שלו משברון לב) היו שקריות.

    אגב, לפיד חויב בדיבה לא על הלגלוג, לא על החשיפה שהארוע היה מתוכנן מראש, ולא על חשיפת העובדה שהחייל שיקר. הוא חוייב בגלל שכתב שהחייל "התאהב במעמדו כקדוש" וציטט אותו, כנראה בלי להסתמך על מקור מהימן, כאילו אמר ש"שכינה דיברה מתוכו". מסתבר שהוא אמר דברים מאוד דומים, ואפילו צוטט בעיתון, אבל את הציטוט הזה במדוייק לא אמר. על זה חויב לפיד לשלם לו 12 אלף שקל.

    לפיד אולי לא העיתונאי הכי גדול בעולם, אבל יש לך שום הוכחה שהוא לא קיבל את הסכמתו של שטרן לחשיפת המסמכים? בל נשכח שגם לשטרן, ולצבא ששילם את הפיצויים, היה אינטרס ישיר בחשיפת העניין. האמירה שלפיד לא הגן על מקורותיו – לדעתי יכולה להיות בזה דיבה.

    מי שיקרא גם את ספק הדין יגלה שהדבר לא הוזכר בטור בין היתר כי בית המשפט לא פסק שלפיד צריך לפרסם התנצלות או הבהרה. עורכי הדין של חננאל לא תבעו זאת ממנו, והשופט כתב במפורש שגם אם היו עושים זאת, לא היה מקום לפרסום כזה.

    • גיא הגיב:

      מה??

      "אבל יש לך שום הוכחה שהוא לא קיבל את הסכמתו של שטרן לחשיפת המסמכים?"

      מי נתן לשטרן את הזכות לחשוף מסמכים כלשהם? המסמכים הם רכוש צה"ל. שטרן הוא משרת – גם אם בדרגה גבוהה – של צה"ל, ובעקיפין את המדינה ואת העם. זו לא זכותו להחליט לפרסם מסמכים יותר משזו זכותי לקחת ג'יפ במילואים ולצאת לראות סרט בסינמה סיטי. לא מסכים עם הטענה שלך ולו במעט.

    • עדו הגיב:

      שים לב, לא דובר פב בפוסט על התביעה נגד לפיד – צודקת או לא – אלא על התביעה נגד שטרן. כפי שאמר המגיב שמעלי לקצין בצה"ל אין זכות להדליף מסמכים אישיים על חייל שעושה לצבא בושות.
      ענת קם נידונה לעונש די כבד על ההדלפה שלה, האם שטרן בכלל הועמד לדין ?

      • סתם אחד הגיב:

        אל תתמם, הפוסט הוא על לפיד.

        ואני ממש לא בטוח שלראש אכ"א אין סמכות להדליף את המסמכים הללו. זה סיכום דיון על ארוע שבוצע קבל עם ועדה! כל עוד זה לא מסמך שנוגע לפרטיות של החייל, כמו למשל מידע רפואי רגיל, אין בעיה להוציא את זה.

        • מיקי לטוביצקי הגיב:

          אז לשיטתך, המדינה סתם שילמה לדיין 31500 שקלים, על משהו שהיה מותר לה לגמרי לעשות? כלומר לא מספיק שהאלוף מתנכל לחייל באמצעות התקשורת, אחר כך משלם המסים עוד מעביר כסף לדיין בלי שום סיבה טובה?

        • רועי הגיב:

          כל מסמך צבאי כזה כולל את הכותרת "סודי אישי". ענת קם הדליפה מסמכים שכנראה לא פגעו בזכויות היסוד של אף חייל. היא אולי גרמה נזק, אבל היא גם נענשה.

        • עדו הגיב:

          אני זה שמיתמם פה? אתה ניסית לגרור את הדיון לתביעה נגד לפיד כשהפוסט בכלל לא הזכיר אותה. כן, הנושא הוא לפיד, לפיד קיבל הדלפה משטרן ועכשיו הוא גומל לו במקום ברשימה. נא לא להסית את הדיון למקומות אחרים.

  10. ענת הגיב:

    ל"יודע", הואל נא והסבר לנו לשם מה ישראל צריכה צבא שמועל בתפקידו (הגנה על גבולות) וחלק ניכר מפעולותיו מוקדשות לכיבוש? אולי כדי לצאת למלחמות ברירה?

    • יודע עם מי יש לי עסק הגיב:

      אז ככה ענת: אני לא יודע אם את מודעת לזה אבל יש ערבים לא כול נחמדים(שנער יספרם) שלא כול כך רוצים את ישראל בשום קו נסיגה אלא אם כן לים ולכן ישראל צריכה צבא, כמובן שיכול מאוד להיות שאנחנו סתם מגזימים(את יודעת איך היהודים האלה יכולים להיות פרנואידים ולהתרגש מכול שטות כמו עם הקורפורל האוסטרי המפורסם שאיים עליהם ובסוף לא עשה כלום) וגם אם מחר לא יהיה צה"ל אנחנו והערבים נחיה בסבבה אבל עדיין רובנו מעדיפים לא לקחת את הסיכון.

      • עדו הגיב:

        ענת כתבה שתפקידו של צה"ל הוא 'לשמור על הגבולות'. השאלה היא האם הוא עושה את זה.
        אני מסכים איתך שהוא 'גם' שומר על הגבולות ומסכים עם ענת שהוא עושה עוד הרבה דברים שאינם מעניינו בכלל וכן דברים שמזיקים לבטחון המדינה כמו לתחזק את הכיבוש.

  11. ליאת בנטין הגיב:

    למה לבלוג הזה יש אובססיה נגד לפיד?
    הבן אדם עזב משרה נוחה ומפנקת כדי להכנס לפוליטיקה וכסף הוא לא מרויח מזה.
    ראוי שדם חדש יכנס לפוליטיקה.
    מה עם מושחתים אחרים במערכת הפוליטית?

  12. אין כסף בפוליטיקה? נו באמת.

  13. יותם הגיב:

    איך יצא שמכל הפוסט הזה, היחיד שאני איכשהוא מעריך זה את חננאל דיין (לפחות עמד מאחורי עקרונותיו ונשא בעונש)?
    לא ייאמן.

  14. יודע עם מי יש לי עסק הגיב:

    זה היה באמת הכרחי גורביץ? אני מתכוון לשנות את השם בעקבות בכיינות פמיניסטית מאוסה

  15. עמוס הגיב:

    מה היתה הכותרת המקורית ?