החברים של ג'ורג'

את, אני והמלחמה הפלסטינית הבאה

ב"שלום עכשיו" יוצאים עכשיו ביוזמה שמטרתה לשכנע אנשים שעדיין אפשר לפנות התנחלויות. הם מספקים מפה שמראה שרובם של המתנחלים חיים ב"גושים", ושרוב ההתנחלויות שפזורות בגדה כמסמרים בלי ראש – מה שהן בדיוק נועדו להיות, מוקשים חיים כדי למנוע הסדר מדיני – מכילות מספר זעום של מתנחלים. הם צודקים. הבעיה היא שזה לא משנה.

רוח רפאים מבעתת את הציבוריות הישראלית: זו של מלחמת האזרחים שהמתנחלים מאיימים בה כבר שני דורות, תמיד במחסה של "אין לנו שליטה על המשוגעים" – אותם משוגעים שהם מקפידים לממן, לחבק וכפי שראינו לאחרונה, גם לקבל כשליחי ציבור.

השאלה של פינוי המתנחלים איננה רק שאלה לוגיסטית, אם כי גם זו מטלה שכלל לא ברור שצה"ל יהיה מסוגל לעמוד בה. ההתנתקות דרשה את פינויים של 8,000 מתנחלים בלבד, משטח רצוף יחסית. היא הצריכה הפעלת חלק עצום מהסד"כ של צה"ל; הפעם אנחנו מדברים על מספרים גדולים משמעותית, והפעם המטרה היא לפנות את הפסיכים שבפסיכים. אז ריחפה מעל לכל שאלת המרד הצבאי: זה לא התרחש בסופו של דבר, אבל צריך לזכור את החרדה בצה"ל ואת הדרישות שמי שיעסוק בפינוי עצמו לא יהיה הצבא, אלא המשטרה. המצב בגדה לא דומה, המתנחלים מפוזרים הרבה יותר, והם הוכיחו כבר את נכונותם לאלימות, ודאי מול פינוי מ"שטחי אבות." אם לצטט את הפרשנים שלנו בעת המהפכה המצרית, עפרה לא תהיה נווה דקלים.

המתנחלים יעשו כמיטב יכולתם להצית מלחמת אזרחים, כי הם לוחצים בעקביות על כל הכפתורים של הטראומה של הציבור היהודי. מי שזוכר איך הם אילצו ילדים לחקות את הילד שמרים ידיים מול הנאצים, או ניסו לשחזר את מסע הנצחון של טיטוס כשכמה מהם סוחבים העתק של מנורת שבעת הקנים, יודע שלא תהיה להם יותר מדי בעיה ללחוץ על הכפתור האדום הזה. ההצדקות התיאולוגיות כבר נזעקות במשך שנים מכל עלון ומכל אתר: ערב רב, מרד ביהוה.

ואז אנחנו מגיעים אל היהודי ישראלי הממוצע, בהנחה שיש דבר כזה. הוא לא מי יודע מה אוהד מתנחלים, אבל ממש לא מפריע לו כשמתעללים בערבים או מנשלים אותם – כל זמן שזה לא פוגע בציפור הלאומית, ההסברה. המתנחלים לוחשים לו מסר פשוט מאד: אתה צריך לבחור בין אי-פינוי ומלחמה עם הפלסטינים, שממילא מתנהלת – כך אומרים לו כל הזמן – בעצימות נמוכה, ובין פינוי ומלחמת אזרחים.

ואם זו הבחירה שבפני היהודי הישראלי הממוצע, אז הוא יעדיף להלחם בפלסטינים על פני מלחמה במתנחלים. הפלסטינים, מבחינתו, הם האויב הטבעי; מלחמה איתם היא המצב הטבעי. מלחמת אזרחים היא טרגדיה איומה, שאליה הוא לא מוכן להכנס – ודאי לא על סמך מילה של מנהיג פלסטיני כלשהו.

המתנחלים יודעים את זה. גם חלק ניכר מהפוליטיקאים יודעים את זה. לא במקרה רק אריאל שרון, הברוטלי והערמומי שבמנהיגים הישראלים, היה מסוגל לבצע את ההתנתקות ולאלץ את המתנחלים לקבל את עסקת עזה-תמורת-הגדה שלו. הם ידעו שהוא יהיה מסוגל, בלי למצמץ, למעוך את המרד שלהם, יישפך כמה דם שיישפך. שרון הפחיד אותם. אין אף מנהיג ישראלי אחר שמפחיד אותם, והם משתלטים על הצבא יחידה אחרי יחידה. הם לא מפחדים. הדבר היחיד שיעמוד בפני מלחמת אזרחים היא נחישות ממלכתית: תגובת פלדה על כל פרובוקציה של המתנחלים. שימוש בכל הכלים של המפקד הצבאי נגד התנחלויות. עוצר, סגר, הריסת בתים – הכל. וזה לא יקרה, כי לאף אחד בהנהגה, לא האזרחית ועל אחת כמה וכמה לא הצבאית – אם חשבתם שהפוליטיקאים שלנו חסרי עמוד שדרה, עוד לא ראיתם את הקולונלים והגנרלים – אין את אומץ הלב האזרחי הנדרש.

ועל כן נצא, במידה של ודאות, לעוד מלחמה עם הפלסטינים. לא היום, אולי גם לא מחרתיים, אבל נצא. ואם בדרך תצא האש מן האטד ותאכל את ישראל כולה, שרידי המתנחלים יסבירו אחר כך, למי שיישאר כדי להקשיב, שזה משום שלא היינו יהודים טובים מספיק.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

58 תגובות על ”את, אני והמלחמה הפלסטינית הבאה“

  1. מני ל הגיב:

    בקיצור, חרם, משיכת השקעות וסנקציות על ישראל.

  2. קובי הגיב:

    למה ישראל? תתחיל מסימון מוצרים של מתנחלים והחרמתם בחו"ל

    • מני ל הגיב:

      כי לא המתנחלים הם הבעיה. הם בסך הכל מהווים פחות מ-5% מהאוכלוסיה. אם הם היו הבעיה אז לא היינו בבעיה. הבעיה היא מרבית הציבור היהודי בישראל, למעלה מ-90% ממנו להערכתי, שתומך לא רק בהמשך ההתנחלות אלא גם בדיכוי של כל "לא יהודי" בישראל ובשטחים הכבושים, בין אם הוא פלסטיני, פליט אריתראי או מהגר עבודה מהפיליפינים. זה כמובן לא קשור לביטחון אלא לתפישה הפשוטה של עליונות הגזע אותה אנחנו רואים מתממשת וגוברת, במיוחד בשנים האחרונות.

      הכיבוש ומשטר הדיכוי הזה בישראל לא היו מתקיימים אלמלא שיתוף הפעולה של כל הבנקים בישראל, חברות הביטוח, חברות האבטחה והחברות הגדולות במשק. לפרטים נוספים ראה כאן:
      http://whoprofits.org/

      לכן אני בהחלט בעד חרם על מוצרי ההתנחלויות, אבל הוא רק חלק מהמאבק, והמאבק חייב להיות לחרם כולל על ישראל, למעט על גורמים שמתנערים מהכיבוש והאפרטהייד.

      • vol הגיב:

        הרעיון בהחרמת סחורה ישראלית מהשטחים הוא הפיכה של המתנחלים לבעיה ונטל עבור הישראלים. ההתעקשות לא לקנות מוצרים ישראליים עד שיהיה ברור מאיפה הגיע המוצר המסוים היא דרך טובה לגרום לכך.

        אין קייס להחרמה כוללת של ישראל כי מצב זכויות האדם בכל מדינה ערבית טיפוסית הוא גרוע ללא השוואה ממצב זכויות האדם בתחומי הקו הירוק, וזאת אפילו מבלי להזכיר את מה שמתרחש כרגע בסוריה.

        קמפיין למען החרמה כוללת של ישראל רק יעזור למתנחלים להציג את ההתנגדות לכיבוש כצבועה ומונעת משנאה לא עניינית, ויביא דווקא לגיבוש הציבור בישראל נגד האיום החיצוני המשותף.

        • גיל ל הגיב:

          מוסכם עלי שחרם כולל על ישראל לא יהיה יעיל ויעורר אנטגוניזם בקרבנו. עם זאת, מה בעצם אנחנו אומרים בזה שבתוך הקו הירוק המצב טוב מבארצות ערב? הרי זה לא לגמרי מדוייק. בחאלב שבסוריה מצב זכויות האדם נורא ואיום, אבל אני בטוח שיש כפרים שלווים יחסית בהם מצב זכויות האדם לא רע אפילו כעת. כנ״ל לגבי רוב ארצות ערב. איך אמר פעם מישהו? בניכוי חרדים וערבים גם מצבנו בתחום החינוך לא רע, בניכוי עניים ונתמכי סעד מצבנו הכלכלי לא רע. בארה״ב לפני איזה מאתיים שנה, בניכוי העבדים השחורים, מצב זכויות האדם גם היה לא רע.

          למה לעשות לישראל את ההנחה הזו, ולנכות איזה שליש מהאוכלוסייה שנמצאים במעמד של נתינים רוב שנות קיום המדינה?

          • ניר הגיב:

            לא לגמרי מדויק, על מי אתה חושב שאתה עובד, על עצמך?

            • גיל ל הגיב:

              אולי לא הבהרתי עד הסוף את הלוגיקה של דברי. אם בישראל אנחנו בוחנים את מצב זכויות האדם ״בתוך הקו הירוק״, כלומר, מתעלמים מבערך שליש מהאוכלוסיה שהינו נתינים חסרי זכויות כבר ארבעים שנה, למה לא לעשות את אותה ההנחה גם לארצות ערב? אם נתעלם ממי שלא שייך למשפחת המלוכה בסעודיה, נגלה שגם שם מצב זכויות האדם די טוב.

              • ניר הגיב:

                ההבדל שמלבד ביהודה ושומרון בישראל מצב זכויות האדם ככלל הוא טוב בהרבה מכל מדינה ערבית ואילו גם המצב בתוך השטחים אינו גרוע יותר

                • שחר כ. הגיב:

                  בין הירדן לים גרים כ- 11 מיליון איש. חצי מתוכם מחוסרי זכויות רבות, מי יותר (3.5 מיליון פלסטינאים בגדה ועזה) ומי פחות (2 מיליון פלסטינאים אזרחי ישראל). אלה המספרים ואין שום דרך אחרת לראות אותם.
                  העובדה שאתה בוחר למסגר רק את הקו הירוק, ורק כך לבחון את התמונה (של זכויות אדם), משולה לאדם שבוחר למסגר מתוך הציור 'גרניקה' של פיקאסו את ראשו של הפר, והוא מסביר לכולם שפיקאסו היה ציוני ושהציור שלו הוא ציור של רפת בקיבוץ

                  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                    קשקוש,
                    ראשית, איזה זכויות פרט או חירויות אזרחית בדיוק נמנעות מ"פלסטיני-ישראלי" תושב עכו?

                    שנית, מי שטוען שהכיבוש לא חוקי, לא לגיטימי ושהשטחים הכבושים אינם חלק ממדינת ישראל ואף תומך במאבקם של הפלסטינים לשחרור מהכיבוש. לא יכול לאחוז בקצה השני של החבל ולטעון כנגד ישראל על שאינה מעניקה זכויות אזרח מלאות לתושבי השטחים הכבושים.

                    אם הפלסטינים בשטחים הם אזרחים שווי זכויות, אז אין כיבוש, הגדה היא חלק מישראל ואין מה לדבר על מדינה פלסטינית.

                    • גיל ל הגיב:

                      אתה רואה את הדברים הפוך לאיך שרואים אותם בכל מקום אחר בעולם שמכנה את עצמו דמוקרטי, אם כי בזאת אינך שונה מרוב הישראלים, למרבה הצער.
                      חובתה של מדינה לגיטימית, בראש ובראשונה, לקבל את הסכמתם של הנשלטים. אלו יכולים בתורם לדרוש לקבל עצמאות ולטעון כי אינם חלק מהמדינה. לא להפך. בקטלוניה שבספרד נאבקים כיום על היפרדות ממדינת האם, אולם לא יעלה על דעתו של אף אחד לשלול מהם את האזרחות הספרדית על סמך מאבקם (בניגוד למצב שבו קטלוניה הופכת ליחידה מדינית נפרדת אי שם בעתיד). גם בקוויבק שבקנדה יש תושבים שרוצים בעצמאות, ואף אחד לא חושב שהם אוחזים בחבל משני קצוותיו או דורש לשלול מהם את אזרחותם בשל רצונם זה.

                      הצביעות, אני חוזר, למרבה הצער, היא שלנו הישראלים. רק בישראל מעמידים את המציאות על קודקודה. מצד אחד שליש מהאוכלוסייה יושב ב"שטחים מוחזקים", "שטחים במחלוקת", או כל פלפול דבילי אחר, ומצד שני אפשר להוציא דו"ח שטוען שאין כיבוש משום שכיבוש זה מצב זמני בעוד שבישראל ברור שארבעים שנה זה כבר לא כל כך זמני.

                      ואתה יודע מה? אתה ואדמונד לוי צודקים, המילה "כיבוש" זו הסוואה. בישראל, שוב, למרבה הצער, מתקיים משטר אפרטהייד, לא כיבוש. אומנם כיום ישנם אנשי ימין שלא ידעו את יוסף, אשר אינם מתעניינים בכל הפלפולים הללו, והם דורשים היום לחשוף את ערוות ישראל ברבים ומסבירים ש"השטחים" הם חלק מישראל. אולם משרתי משטר האפרטהייד המתוחכמים יותר, שופטי בג"צ ואנשי היהודית-דמוקרטית, קצינים בכירים ופוליטיקאים מהימין הישן, אלו לא ימהרו לשמוט את קלף ה"כיבוש", הם מבינים יפה מאוד על מה הוא מכסה.

  3. יודע עם מי יש לי עסק הגיב:

    חרטא הציבור הישראלי פשוט לא רואה טעם בפינוי התנחלויות.

  4. יותם הגיב:

    במקום פינוי ומלחמה צריך לחתוך להם את צינור החמצן (=כסף ממשלתי). העלים היבשים נושרים לבד בסופו של דבר, נראה אותם גיבורים כשאין אוכל בצלחת.

    • אלעד דקר הגיב:

      אכן, וצינור החמצן לא כולל רק כסף ממשלתי אלא כל שירות ממשלתי או שניתן באישור ממשלתי כמו בנקים למשל.

  5. סמולן הגיב:

    קטעים – ככה נראית סולידריות לאומית. הניתוח מדוייק בכללותו. ברור לגמרי, הישראלי הממוצע יעדיף להלחם בפלסטינים מאשר במתנחלים. מה אתה יודע, הוא גם יעדיף להלחם בפלסטינים מאשר באשכנזים, להלחם בפלסטינים מאשר להלחם בחרדים, להלחם בפלסטינים מאשר להלחם בחרדים, וכן הלאה. זה מה שמגדיר ישראלי ממוצע, וזה גם מה שיוצר את הסובלנות המופלגת כלפי שמאל: הישראלי הממוצע יעדיף, שוב, להלחם בהרבה מאד אחרים.

    • עדו הגיב:

      לא ידעתי שחרדים, שמאלנים או אשכנזים מאיימים במרד מזויין על המדינה. לגבי חרדים – כשגבי גזית אמר בשידור שצריך לסגור אותם בשכונות שלהם ולנתק להם את המים והחשמל והלוואי שאפשר היה להעיף אותם לקרובים שלהם בחו"ל הוא נקנס ובצדק. למעשה זהו בדיוק המצע של ליברמן רק במקום חרדים יש שם ערביי ישראל וזה הביא לו 15 מנדטים ושום קנס.

  6. עוז הגיב:

    עדיין קיימת האופציה הפשוטה של פינוי צה"ל מהשטחים. שהמתנחלים יחליטו לבד אם להישאר בלי חסותו המפוארת של צבא העם, שכלל אינו מעוניין לשרת אותם, בטח לא באופן אקטיבי כמו שהם דורשים.

    • מני ל הגיב:

      אחלה אופציה תיאורטית, אבל אף מנהיג ישראלי לא יקבל החלטה כזאת ללא לחץ בינלאומי.

  7. טל הגיב:

    אין זה המקום להגיב אבל אינני מבין מדוע אתה נותן במה שמאלה מכאן, בצורת לינק, לרשימת "דברים שמוסלמים שונאים", קישקוש נטול הומור שבינו ובין ניתוח מפוכח של האופציות העומדות לרשות האינטלקט הממוצע אין דבר ואף לא חצי דבר. האתר דן ברצינות תהומית בזכותנו האלוהית לחופש הדיבור. וכבר אמר סטיב מרטין, "לטס ריטרן פרום לה לה לנד". למה ואיך וכיצד החמצתי את הרפרנס?

  8. יודע עם מי יש לי עסק הגיב:

    אין שום צורך לפנות את המתנחלים אלא פשוט לדאוג שיגורו בפלסטין כאזרחים שווי זכויות, מי שלא רוצה מוזמן לחזור לישראל.

  9. ניר הגיב:

    מני היקר, תמשיך להעמיד פנים של קדוש מעונה, שאתה מעשר האחוז שכן אכפת להם, מהבודדים שכן אכפת להם מזכויות האדם
    תמשיך לנתק את עצמך מעם ישראל, ע״י הצעות לחרמות והתקפות אוויריות על מדינתך(נאמר בלשון הפרזה) ע

    מני, אם מישהו טעה שיש לי משהו אישי נגדך, הוא טועה, יש לי משהו אישי נגד כל הקבוצות המכנות עצמן ׳שוליים׳ ׳רדיקלי׳, ׳קיצוני׳

    יוסי היקר, אתה טועה, יש גורם שמסוגל לגרום למלחמה בין ישראל למתנחלים, אלה אותם נוער שוליים קיצוני שביכולתם לקרוע את בני שבטם מהקונצנזוס הישראלי בפעולה אלימה אחת או בבודדות נגד ישראלים טהורים והרי לך מלחמת אזרחים בה יפתח דווקא הרוב השפוי

    הזויים שכאלה מזיקים לעניינם מאשר אלף בלוגריסטים כמוך, אגב, השמאל הרדיקלי הישראלי עושה בדיוק אותו הדבר לעצמו, מוציא עצמו מהכלל ומבקש בלא דעת מהרבים להכריז עליו מלחמה ונראה שאתם מצליחים לא רע לצערי הכנה

    ממני, איש ימין ליברלי

  10. dror הגיב:

    1. Are you really want to see this idiots living near you ? 2. It is too late know.. Leave this country if you can before is too late…You'll not be able to live in Israel in 10 years, it'll become a 100% religious state. 3 . The chance that Israel will be a plesent place to live in, and to rise your children, is close to nothing…Again, Israel is not a place to live in anymore. So sad to say that, bat so truth…

  11. dror הגיב:

    1. Are you really want to see this idiots living near you ? 2. It is too late know.. Leave this country if you can before is too late…You'll not be able to live in Israel in 10 years, it'll become a 100% religious state. 3 . The chance that Israel will be a plesent place to live in, and to rise your children, is close to nothing…Again, Israel is not a place to live in anymore. So sad to say that, but so truth…

  12. נטליה הגיב:

    אני חושבת שהחיקוי של הילד המרים ידיים מול הנאצים נעשה על-ידי החרדים, לא המתנחלים.

  13. רן דן הגיב:

    מה כל כך קשה להבין?

    רוב הישראלים תומכים בתכנית האוטונומיה:
    – סיפוח שטחים נרחבים ביהודה ושומרון
    – שלטון עצמי בערים ובשטחים כפריים נרחבים
    – ללא צבא פלסטיני או מדיניות חוץ ממשית
    – אם אפשר (כנראה אפשר) להפטר מעזה על הדרך. ושיקראו לזה איך שרוצים.

    רוב הישראלים מוכנים לחכות דור, ואפילו שניים להגשמת התכנית הזאת. פשוט כי זו כנראה האפשרות הכי טובה לישראל. לא משנאת המן אלא מאהבת מרדכי.

    אתה רואה אפשרות טובה יותר? סבבה, פרט, נמק, והסבר. אם תשכנע 50% מהישראלים, זה מה שיקרה.

    • עדו הגיב:

      מה כל כך קשה להבין? הפלשתינאים לא מוכנים שיספחו להם שטחים נרחבים בלי לקבל פיצוי בצורת שטחים אחרים. אתה בעצם מציע לחזור לכיבוש של פעם רק עם הסכמת הפלשתינאים.
      כשנכנסים הנה פליטים סודנים מאשימים בימין שזו מזימה שמאלנית להקטין את הרוב היהודי במדינה. משום מה סיפוח ירושלים המזרחית (350,000 פלשתינאים) זה מעשה פטריוטי, לך תבין את הראש של 'רוב הישראלים'.

      • ניר הגיב:

        עם כל הכבוד לפלסטינים, זה שהם ׳לא מוכנים׳ איננו גורם בעל משקל, גם אנחנו וגם מדינות רבות בעולם ׳לא מוכנות׳ לדברים רבים, אבל אלו מתחוללים על אפם ועל חמתם

        • אלכס ז. הגיב:

          ההבדל הוא שהם מוכנים להרוג ולהרג. האם אתה מוכן למות עבור, לדוגמה, "שלטון עצמי בערים ובשטחים כפריים נרחבים"? אם לא, אז התוכנית שלך היא זאת שניתנת לשינוי ולא שלהם.

        • עדו הגיב:

          אלכס צודק אבל אני אהיה כללי יותר. אם ממילא אתה לא מתחשב בדעתם של הערבים. למה להסתפק במועט? החזירו את המצב לקדמותו, כפי שהיה לפני הסכמי אוסלו הנוראים והאיומים ובא לציון הגואל. מה יש? השמאל מפריע לכם? איזה שמאל?
          אהה.. כן, העמותה הזאת שמקבלת מימון מהקרן החדשה לישראל, אם לא היא כבר מזמן הייתם מראים לנו מה זה.

          • רן דן הגיב:

            זה בדיוק ההבדל בין ציונות לחמדנות.

            כדי לקיים כאן מדינה, כאשר בחברון, שכם, רמאללה וגנין יש אוכלוסיה עויינת אנחנו צריכים שליטה אפקטיבית בשטח.

            אף אחד לא מעוניין לשלוט בחייהם של הפלסטינים מעבר לנדרש.

        • רן דן הגיב:

          התגובה של ניר קצת מזלזלת מדי בפלסטינים לטעמי.

          בחיים הכל עניין של אלטרנטיבות. מכיוון שתחת גפנו ותחת תאנתו זו לא אופציה (been there, done it) כנראה שנמשיך להרוג ולההרג עבור הזכות לחיות פה.

          במצב הזה, האלטרנטיבה הטובה ביותר בעיניי היא זו שתיארתי. אני חושב שאני גם בקונסנזוס החמים והדביק.

        • ארז הוכמן הגיב:

          בעצם זה שאתה מנסה לפתור את הבעיה בלעדיהם ובלי הסכמתם אתה מנציח אותה.

    • נתן הגיב:

      כבר ניסו את זה בדרום-אפריקה. קראו לזה משטר ה"בנטסונים".
      זה לא עבד.

      • רן דן הגיב:

        למה לא עבד? עבד לתקופה.

        ואחר כך? שם הלבנים היו מיעוט ופה הישראלים הם רוב.

        • גיל ל הגיב:

          הישראלים, ניחא. היהודים כבר אינם רוב בין הים לירדן. ואתה מנסה להקים כאן מדינה יהודית, לא מדינה ישראלית..

          • רן דן הגיב:

            אני בפירוש סופר את אזרחי מדינת ישראל הערבים (איכשהו קיוויתי שבפורום הזה סופרים אותם) ובפירוש לא סופר את העזתים.

            יצא לך לדבר עם כמה אזרחים ערבים לאחרונה? כלומר, אחרי לוב, מצריים וסוריה. אתה חושב שהם מטומטמים? רובם מבינים ומתעניינים בפוליטיקה מזרח תיכונית יותר מהאזרחים היהודים.

            • גיל ל הגיב:

              אתה סופר את הפלסטינים תושבי ישראל כחלק מה"רוב", ומעריך שהם יתמכו בתוכנית של המדינה היהודית לשמור את רוב עמם במכלאות תמורת תשלומי הביטוח הלאומי והבדיקות שאנחנו עושים להם בנתב"ג? אוקי..

              • רן דן הגיב:

                straw-man attack לא יקדם את הדיון.

                הנה הבחירה שעומדת לפני כולנו ישראלים יהודים, ישראלים ערבים, ופלסטינים. שלוש אפשרויות:

                1. איש תחת גפנו בשתי מדינות לשני עמים.

                2. מדינת ישראל + אוטונומיה פלסטינית בכל דבר פרט לחוץ ובטחון.

                3. מדינת כל אזרחיה בין הירדן לים.

                מי שמכיר אפשרות אחרת, שיציע.

                כאמור, כל אחד צריך לבחור: ערבי, יהודי, פלסטיני, ישראלי.

                בעיניי, 1 זה חלום יפה. הבעיה שכבר חלמנו אותו והתעוררנו עם אוטובוסים מתפוצצים ואצטדיון טדי בג'נין. יקח לטעמי לפחות דור עד שנעיז לנסות את זה שוב (כולנו).

                3 הוא בעיניי מרשם בטוח למלחמת אזרחים שתשים את לבנון בכיס הקטן. בתסריט כזה אני את אשתי וילדי מעיף מפה (אני אולי אשאר להלחם).

                נשארנו עם 2. עכשיו יש הרבה עבודה, גם בקשר לנתב"ג וגם בקשר לחופש של הפלסטינים.

                • עדו הגיב:

                  הבעיה עם 1 היא שעשינו את כל הטעויות האפשריות (גם הצד השני, לא לדאוג) כפי שאמר אורי אבנרי, לא קופצים מעל תהום בשתי קפיצות.

                  • רן דן הגיב:

                    אני לא מחשיב את עצמי חכם כמו אבנרי (באמת), וגם לא מתעניין כל-כך בניתוח הסיבות לכישלון. השאלה היא האם מישהו, פה או בצד השני, מוכן להסתכן בזה שוב?

                    כשהאלטרנטיבה היא 2 אני מניח שבישראל אין רבים שמוכנים. אז אולי אצל ערביי ישראל הנכונות לקחת סיכונים קצת גבוהה יותר (מסופקתני).

                    לגבי הנכונות להסתכן אצל הפלסטינים, מה שאני שומע מאוד בבירור מאבו-מאזן זה: תעזבו אותי מתהליך השלום, אני אשיג את המירב לעם שלי בתנאי אוטונומיה.

    • גיל ב' הגיב:

      ברגע שהיתה תכנית ממשית על השולחן, ב-1993 עם תוכנית אוסלו, היתה תמיכה מוחלטת של הישראלים. כמעט כל מי שלא הדיר את עצמו כדתי תמך בתכנית והאופוריה חגגה. בלי קשר לתוכנית עצמה והאם יוזמיה באמת התכוונו למדינה פלסטינית בגבולות 1967 פחות או יותר, זה מראה שאותו העם שלפני שנים ספורות היה ימני ואגרסיבי פתאום הפך "שמאלני". קל לחשוב שהמצב היום הוא הגרוע ביותר אי פעם, אבל בל נשכח את שנות השמונים שבהם היתה שנאה מטורפת לשמאל. אני כבר לא מדבר על רצח אמיל גרינצוייג והצהרות של אישים מרכזיים בליכוד כמו רוני מילוא על שלום עכשיו שממומן ע"י ה-CIA והסעודים. אפילו שמעון פרס ספג אלימות בעצרות בחירות. אנשים כמו אייבי נתן נכנסו לכלא על פגישה עם עראפת. ולמרות כל זאת, ברגע שהממשלה הציגה תוכנית ששבועות מספר קודם לכן היתה נחשבת כבגידה, התמיכה היתה כמעט מוחלטת. גם במהלך ההתנתקות אפשר היה לראות שבקרב הציבור החילוני, גם אלה שהזדהו אם כאב המפונים, תמכו בממשלה. הויכוחים הגדולים היו בכנסת, לא בקרב ההמונים. כמו שהם אוהבים להטיח בחכ"ים הערבים, חברי הכנסת של מפלגות הימין לא ממש מייצגים את עמדותיהם של המצביעים שלהם. הם הרבה יותר קיצוניים. רב המצביעים הם די חסרי חוט שדרה אמיתי. הם מצביעים לימין מסיבות שונות שרובן לא ממש קשורות לעמדות בנוגע עתיד השטחים. רובם הם עדר ששואף להשאר בקונצנזוס ולא ממש משנה להם אם הקונצנזוס הוא פוגרומים בפליטים סודניים או פינוי מתנחלים. אפשר היה לראות זאת יפה במחאה הציבורית של שנה שעברה. רב מוחלט של הציבור תמך במוחים כל עוד הם היו "נחמדים" ו"לא פוליטיים". ברגע שמישהו מנסה להגיד משהו חתרני יותר מייד הציבור מתנער ממנו. ואולי הדוגמא החביבה עליי מכל, יצחק שמיר. שבועות לפני שהתמנה לראש ממשלה נחשב יצחק שמיר לפנסיומר פוליטי שאף אחד לא לוקח ברצינות. לא בליכוד, ולא בציבור. משהו בסגנון דב שילנסקי או מנחם סבידור. זו היתה הסיבה שהוא מונה למחליפו של בגין, בזמן שהמועמדים "האמיתיים" כמו דוד לוי או שרון נערכים להתמודדות על השלטון. אבל ברגע שהתמנה, בסקרים שנערכו מייד לאחר מכן, הפך פתאום שמיר למועמד המתאים ביותר לתפקיד ראש הממשלה ובסופו של דבר כיהן בתפקיד יותר שנים מבגין. ברור לי לחלוטין שלא היה מדובר בתיכה אמיתית של מצביעי הימין בשמיר. אם אריק שרון היה מחליף את בגין (שלא לדבר על וייצמן, המועמד הטבעי שהתפטר לפני כן) הוא היה הופך למועמד המוביל באותו אופן בדיוק.

      לישראלים אין ממש תודעה דמוקרטית. זה מפחיד, אבל זה עובד לשני הכיוונים. אפשר בקלות להסית את העם לפגוע בפליטים, אבל אפשר גם לגרום לו לתמוך במדינה פלסטינית.

  14. dror הגיב:

    Israel have no generation to wait.You're talking like you have all the time in the world… Most of the israelis want autonomy ! what is this arrogant always ? One of israel problem is, that they're talking among themselves, with no regard to others…Listen to your self. Autonomy…Did someone care what the Palestinians want,or you're making the decision for them as well ?

    • רן דן הגיב:

      דרור,

      הפלסטינים, כמו הישראלים, יבחרו בין האופציות הפתוחות לפניהם. נקווה שיבחרו יותר בחוכמה מבסיבוב הקודם.

      השחצנות האמיתית היא לחשוב שאתה יכול לייצג כהלכה את הפלסטינים. במקרה הטוב, אם עוד לא איבדת קשר, אתה יכול לייצג את עמדות הישראלים.

  15. אחד הגיב:

    כמו שבמדינת ישראל חיים פלשתינאים כך גם במדינת פלשתין העתידה לבוא ההתנחלויות חיבות להיות חלק מההסדר להקמתה.
    לא גושים ולא שטויות, הם יסתדרו עם 300,000 אנשים בני לאום שונה (אלה שיסכימו להשאר שם)
    המתנחלים שירצו לחזור למדינת ישראל יקבלו מענק עולה ממדינת ישראל משהו כמו 50 אלף ש"ח

    • גיל ב' הגיב:

      אני מבין שאתה גם בעד החזרת פליטים פלסטינים למדינת ישראל בשם השוויון.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        יש יותר ממליון פלסטינים בישראל, על איזה שוויון אתה מדבר? רגע, אתה לא מתכוון לדרוש מהפלסטינים לכבד את חוק השבות הישראלי נכון? כי זו דרישה מאד מוגזמת.

        • גיל ב' הגיב:

          מה הקשר? יש מיליונים של יהודים בישראל, אז מה. ומה הקשר לחוק השבות? אם אתה מאפשר ליהודים להתיישב בגדה אתה אמור לאפשר לפלסטינים שאינם אזרחי ישראל להתיישב בארץ. בטח פליטים שגרו בעבר ביפו או חיפה. בדיוק כמו שמתנחלים מנופפים בקושאנים על בתים בשייח ג'ראח.

          בהנחה שאתה לא תומך בזכות השיבה אתה לא יכול לדרוש מהפלסטינים לקבל מתנחלים למדינתם. העמדה שלך היתה צודקת, ומקבילה לפסטינים הישראלים, אם יהודי חברון או המתיישבים המקוריים של גוש עציון לשל היו עדיין שם. זה לא המצב, האנשים שגרים שם הם אנשים אחרים. הייתי מבין אם היית דורש שהיהודים שהתגוררו בגדה לפני 1948 יוכלו לחזור לשם, אבל אז היית אמור לתמוך גם בזכות השיבה הפלסטינית.

          דרך אגב, היתה נכונות פלסטינית לנוכחות של מתנחלים במדינת פלסטין אבל איכשהו לא נראה לי שהם יחזיקו מעמד הרבה זמן בלי זכויות היתר שלהם.

  16. ירון הגיב:

    מערכת הביטחון תדע להתמודד עם זה אם צריך.
    בדיוק כמו כל פעולה צבאית, צריך לחלק את השטח ולעבוד חלק חלק.
    נניח לפנות בתוך כמה ימים את כל השטח שמדרום לכביש ירושלים מעלה אדומים.
    חלק גדול מהתושבים יתפנה מרצונו ויוחלף בפסיכים אחרים, אבל איתם דווקא יותר קל לצבא להתמודד.
    זה אפשרי,
    וטוב מוקדם מאשר מאוחר. אסור להכנע בתבוסתנות למתנחלים.

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    טור דמגוגי ושיקרי שמעורר שנאה והסתה..
    "המתנחלים רוצים במלחמת אזרחים"?זה שקר מתועב של אנשי שמאל נואשים שמנסים לגרום לתסיסה בקרב אזרחי ישראל ואגב בדבר אחד אני מסכים עם כותב הטור-היהודי ישראלי הממוצע כמובן שיעדיף להילחם בפלשתינאים,האויב הטבעי כמו שהוא קרא להם מאשר להלחם עם אחיהם המתנחלים שאהבת ארץ ישראל לוהטת בקרבם והרבה בזכותם מדינת ישראל חזקה אז ההיפך הוא הנכון ובמקום להקיר תודה למתנחלים אתה רואה בהם כאוייב…עצוב..
    מכתיבתך ממש בולטת שנאתך וסלידתך מהמתנחלים אך כשמדובר על מיסטר טיבי וחנאן עשראווי הם כמובן אנשים חיוביים נאורים ולגיטימיים יותר למדינת ישראל מאשר ל"פושעים המתנחלים" אה..

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מה שהכי מצחיק{ועצוב בעת ובעונה אחת}הוא ה"עיוורון" התמידי שלך כלפי המציאות במדינת ישראל..
    אתה,שמייצג קומץ זעום מאזרחי ישראל מנסה לצייר מציאות אחרת תוך כדי הסתה כלפי הימין והמתנחלים{שציירת אותם{כולם}כמתנהגים כ"נאצים" ורודפי מלחמה והכל בחסות הדת ואלו הם דברי בלע ושיטנה}
    לכל אורך היסטורית מדינת ישראל כל ממשלות השמאל לדורותיהם תמכו בהתנחלויות והזרימו להם כסף,האם גם רבין ז"ל וחבריו "פחדו מהמשוגעים" כמו שקראת להם?ומדוע תמכו בהם הרי זה נוגד את כל האידיאולוגיה שלהם כביכול…
    צביעות היא תכונה חזקה מאוד אצל אנשי השמאל ה"כובשים" שחיים על אדמות ערביות כמו שייח' מוניס למשל,אינני ראיתי אף שמאלני הומני שמפנה את ביתו ומאכלס בו פלשתינאי..כך שמשפטית זה עושה אותכם "מתנחלים"…;)
    מתי תבינו שהמתנחלים הם לא הבעיה בדרך לשלום שגשוג וליבלובים כי הרי אין אף פרטנר בצד השני והכי קל להאשים את המתנחלים ה"משוגעים".
    שלום לא היה ולצערי לא יהיה לעולם כי אין עם מי לעשות שלום,מעולם לא תשמעו קול ערבי שמגנה ירי קאסמים,מעולם לא תשמעו מפלגה ערבית שתומכת בפירוק חמאס וארגוני הטרור,מעולם לא תראו כתבה אוהדת על ישראל באחת מרשתות הערביות,מעולם לא תיראו הפגנה פרו ישראלית ברשות{או בכל מדינה ערבית איפושהו בעולם}לעולם הערבי ,עם כל המחלוקות והפלגים בתוכו,יש קונצנזוס אחד חזק והוא שנאת והשמדת ישראל ועל כן המתנחלים הם כוח הרתעה חשוב מאוד למדינת ישראל וציביונה היהודי ובגלל זה הם ממונים ע"י כל ממשלות ישראל לדורתם…
    מתי תבינו את זה

  19. יובל הגיב:

    לצאת מהשטחים בלא פינוי של מתנחלים. מי שרוצה להישאר ללא הצבא שיישאר. מי שרוצה לצאת יקבל פיצויים הולמים. תוך חודשיים נשארים 5% מכלל המתנחלים, גם רוב ה"פנאטים המשוגעים" יקללו וייצאו.