החברים של ג'ורג'

מפלגה בהנפקה: יאיר לפיד כפוליטיקאי רומאי

יאיר לפיד, דיווח אתמול (ב') ערוץ 2, מתכוון לגייס 13 מיליוני שקלים להוצאות קמפיין הבחירות הקרוב שלו. חוק מימון מפלגות מעניק ללפיד, תמורת ערבויות, מקדמה של 6.8 מיליוני שקלים, אבל ללפיד זה לא מספיק.

כמי שמשוכנע שהוא מייצג את הציבור הרחב, לפיד יכול היה לפנות אליו ולבקש ממנו לתרום למפלגתו. אלה לא חייבים להיות סכומים גדולים: ברק אובמה נבחר ב-2008 הרבה בזכות העובדה שהוא ביקש מאנשים סכומים קטנים מאד – לעיתים 20 דולרים – ואחר כך יכול היה לבקש מהם תרומה חוזרת. הקמפיין של אובמה נשען במידה ניכרת על הרשת; הקמפיין של לפיד הוא פייסבוקי בעיקרו. ואף על פי כן, לפיד לא פנה למסלול הזה. לך תדע מה זה היה אומר על מספר האנשים שמוכנים לא רק להקליק עבורו "לייק" אלא אשכרה לתרום לו מכספם. הונו של לפיד מוערך בכ-22 מיליוני שקלים; הוא יכול היה לעשות כמעשה מיט רומני ולתרום לקמפיין הבחירות שלו 13 מיליונים, אבל כנראה שהוא לא מספיק בטוח בעצמו כדי ללכת על ההימור הזה. הוא יכול היה להשתמש בהון הזה כערבון לקבלת הלוואה מבנק כלשהו לצרכי הבחירות, אבל – שוב – הוא כנראה לא רוצה לסכן את ההון שלו בהימור לא בטוח.

אבל אל יאוש. ללפיד יש לא מעט חברים עשירים, וכ-100 מהם, על פי הדיווח של ערוץ 2 – לפיד מאשר, פחות או יותר – יעניקו כל אחד ללפיד השקעה של 136 אלף ₪. המטרה של לפיד היא לעבור את קו עשרת המנדטים; אז הוא יוכל, במאמץ (המימון המפלגתי עבור כל מנדט הוא 1.36 מיליוני שקלים) להחזיר להם את הכסף. כדי לתמרץ את המשקיעים שלו, לפיד התחייב לשלם להם תשואה שנתית של 4% אם הוא עובר את קו עשרת המנדטים. אם מפלגת "יש דיווידנד" לא תעבור את קו עשרת המנדטים, המשקיעים יאלצו לעבור תספורת. ככה זה בסטראט-אפים: לפעמים אתה מרוויח, לפעמים אתה מפסיד.

חשוב לציין שאם לפיד יזכה בדיוק בעשרה מנדטים, הוא יהיה חנוק. הוא יוכל להחזיר את הכסף, אבל לא יישאר לו כסף לשאר מימון המפלגה. חשוב עוד יותר לציין שלפיד לא חושף את זהותם של המשקיעים שלו; הם חשופים למבקר המדינה, אבל לא לציבור.

המצב הזה, שבו פוליטיקאי מפריט את עצמו במודע ובמכוון, חדש בישראל. אני לא מכיר מודל דומה בשום מדינה מודרנית. הדבר היחיד שאני יכול לחשוב עליו שהיה דומה הוא הפוליטיקה של רומא הרפובליקנית בימי שקיעתה. הפוליטיקאי היה לווה אז סכומים גדולים, ומחזיר אותם מביזת כספי הציבור – או סתם ביזה, ומכאן חרחור מלחמות בלתי פוסק – לאחר בחירתו. לפיד מתכוון לשלם למשקיעים שלו את התשואה מכספי הציבור כפי שהם מתבטאים בכספי מימון מפלגות. המסים שלכם ירפדו את הכיסים של אנשי עסקים שאתם אפילו לא תדעו את שמותיהם. הכסף הזה, חשוב לציין, ישמש קודם כל להפצצת תעמולה בלתי פוסקת שתשכנע אתכם להצביע למפלגתו של לפיד – כדי שאנשי העסקים יקבלו את הרווח שלהם. איפה הכסף של קמפיין הבחירות של לפיד? הוא ייצא מהכיסים שלכם. פוליטיקה חדשה? לפיד מחזיר אותנו 2,100 שנים אחורה.

ואנחנו לא עוצרים כאן. שוב, בהנחה שלפיד יצליח לקושש עשרה מנדטים או 11 מהם, לא ישאר לו הרבה כסף לנשום, כי הוא יצטרך להחזיר את כולו + 4% ריבית מדי שנה. בהנחה – הקלושה, אמנם – שהמפלגה שלו תשרוד את הקדנציה הראשונה ותגיע לעוד מערכת בחירות, הוא שוב יצטרך לקושש כספים ממשקיעים. איך הוא יעשה את זה?

התשובה, שלפיד כמובן לא מדבר עליה, היא שהוא יהיה המייצג של המשקיעים שלו בכנסת. לפיד יכול להתחייב – עד כה הוא לא עשה את זה – שהמפלגה שלו תמנע מהצבעה על כל נושא שקשור ל-100 המממנים האלמוניים שלו. לא במקרה הוא לא עשה את זה: העולם העסקי הישראלי כל כך קטן, ומספר האנשים שבו שיכולים לשלוף בקלילות 136 אלף ₪ למיזם בעייתי כל כך מצומצם, שלמפלגה לא תהיה דרך מעשית לעמוד בהתחייבות הזו אלא אם היא תמנע מהצבעה כמעט בכל נושא כלכלי. מותר גם לנחש שגם אם לפיד יתחייב לכך, המשקיעים שלו לא יקחו את ההתחייבות ברצינות. הם לא השקיעו 136 אלף ₪ בנציג בכנסת כדי שהוא לא יעשה דבר עבורם. כמובן, העמדות של לפיד – הן ניאו-ליברליות לא פחות מאלה של נתניהו – כבר מבטיחות שהוא יעשה עבורם לא מעט. מסי החברות לא יעלו, וההפרטה של נכסי הציבור – זה שעליו לפיד לא רוצה להסתמך על תרומות – תזכה לתמיכה מלאה מצד "יש דיווידנד."

יאיר לפיד התחיל את הקמפיין שלו בהבטחה ל"פוליטיקה חדשה" והתיימר להיות מייצג של מעמד הביניים. אני לא מכיר הרבה אנשים במעמד הביניים שיכולים לכנס 100 תורמים בסדר גודל כזה. על ה"פוליטיקה החדשה" מיותר להרחיב את הדיבור: זו פוליטיקה ישנה מאד. שמעתי על אנשי עסקים שתרמו לפוליטיקאי כדי שיקדם את מטרותיהם; החידוש האמיתי, ועד כה היחיד, של לפיד הוא פוליטיקאי שגם משלם להם ריבית עבור כך. ואיך לומר, עם כאלה חידושים אני מעדיף שמרנות.

יש פוליטיקאים שידועים בקשרי הון-שלטון שלהם; לפיד קעקע את המושג על מצחו. המטרה שלנו, כציבור, היא לוודא שהמשקיעים שלו יחטפו לא תספורת אלא קרקוף, כדי שהשטיק המגונה הזה – תרומתו היחידה, עד כה, של לפיד לפוליטיקה הישראלית – לא יחזור על עצמו בעתיד.

ועוד דבר אחד: בזמן שישראל ננעלת לקראת יום הכיפורים- הטיסות ממנה ואליה הופסקו כבר לפני כשעה – מן הראוי להזכיר שהדמון יהוה מעולם לא היה טוב. החבר הדמיוני הזה היה לכל היותר חזק.

 

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

52 תגובות על ”מפלגה בהנפקה: יאיר לפיד כפוליטיקאי רומאי“

  1. אביחי הגיב:

    הונו של לפיד מוערך ב-22 מליוני שקלים. סכום מכובד, אבל זה עדיין לא בדולרים.

  2. יוסי הגיב:

    ועוד לא דיברנו על מה שהוא הולך לעשות בכנסת עבור נוני מוזס, מטיבו מעיתון ידיעות אחרונות.

    גם בעניין מוזס (ובעיות הריכוזיות שמפריעות לו להקים ערוץ טלוויזיה) כמו בעניין 100 בעלי ההון התורמים מתוך ציפייה לתשואה, לפיד לא מתחייב לא לעסוק.

  3. Rechavia Berman הגיב:

    "חשוב לציין שאם לפיד יזכה בדיוק בעשרה מנדטים, הוא יהיה חנוק. הוא יוכל להחזיר את הכסף, אבל לא יישאר לו כסף לשאר מימון המפלגה."

    לא נכון. מימון מפלגות שמקבלים אחרי הבחירות פר מנדט שזכית בו מיועד אך ורק לכיסוי ההוצאות שהיו לה בבחירות. מפלגה אינה יכולה לשמור את הכסף הזה למימון פעילותה שלאחר הבחירות. בשביל זה יש לה מימון מפלגות שוטף (בזמני במשחק זה היה 66 אלף שקל פר חבר כנסת. היום בטח מגרד את המאה).

    כך שלפיד לא יהיה חנוק. אם יקבל 11 מנדטים, יהיה לו די והותר להחזיר את ה-13.6 פלוס ארבעה אחוז (כלומר אחוז או שניים, כי הוא יחזיר תוך כחצי שנה). ובכל מקרה לא היה נשאר לו מכספי מימון הבחירות לפעילות מפלגתית. תמורת הכסף אתה חייב להגיש לרשם חשבוניות. כל שקל שאין עליו חשבונית מוחזר לקופת המדינה.

  4. Rechavia Berman הגיב:

    66 אלף שקל לחודש (דאז) פר חבר כנסת (מימון מפלגות).

  5. טל הגיב:

    כל פוליטיקאי בישראל מקבל מימון מבעלי הון, ואף אחד מאותם בעלי הון לא עושה זאת מאהבת ישראל. כאן יש הליך מוסדר יחסית, שחושף את ההסדר ומבטיח תשואה לגיטימית יותר מהתשואות המקובלות כיום בשוק ההשקעות הפוליטיות. לרוב הסדרים כאלה נסגרים בחדרי חדרים או בקריצה, והתמורה שמקבלים בעלי ההון פוגעת בציבור הרבה יותר מהנזק שמסבים ארבעת אחוזי התשואה (אמנם אין לדעת אם גם במקרה זה התמורה לא תסתכם בכך, אבל ההליך בכל זאת יחסית שקוף). את בעיית התלות של פוליטיקאים בהון לא המציא יאיר לפיד, והיא דורשת פתרון בצורת חקיקה. עד שהדבר לא ייעשה, אי אפשר לצפות מפוליטיקאי שלא לגייס כסף, ואי אפשר לצפות ממנו שלא להבטיח דבר בתמורה, כי כך אי אפשר לגייס כסף. זה עד כדי כך פשוט. זה קצת מזכיר את עמדתו של שלדון אדלסון בנושא, שהצהיר כי הוא מתנגד למעורבות בעלי הון בפוליטיקה, אך מתכוון לעשות זאת כל עוד הדבר חוקי.

    • טל, תרומות של בעלי הון לפוליטיקאים הן שקופות לחלוטין, ומתפרסמות באתר האינטרנט של מבקר המדינה.
      כדאי להכיר את החומר.

      • Rechavia Berman הגיב:

        למעט כאשר בעל ההון תורם באמצעות רכישת שכיית חמדה אמנותית מרעיית רה"מ תמורת מאה אלף דולר במזומן (שכיית חמדה שאותה, מיד עם הגיעו לאוטו, הוא שובר על מסגרתה לשניים כדי שיוכל לדחוף לבגאז'. סיפור אמיתי).

      • טל הגיב:

        נדב, מה שלא מפורסם הוא סיבת ההשקעה, בעוד שבמודל של לפיד התמריץ, על פניו, ידוע לכל.
        לאט לאט.

        • לא מבינה את המגיבים כאן. עלול להשתמע כמו אתם מצדיקים את התופעה החדשה שלפיד העלה לזירת הגלדיאטורים, שהפעם – גם הפעם – הם לא בעלי ההון או הנכספים לשלטון אלא כתמיד -העם הזה, העם הזה, כמה טוב שהוא כזה.

    • עדו הגיב:

      טל,כפי שציינו כאן בהמשך, ארבעת אחוזי הריבית הם מסך עשן. ומה עם יאיר לפיד יקבל 9 מנדטים? בוא נניח לשם הדיון שאחד מעשירי ישראל הלווה ליאיר לפיד את הכסף וקיבל אותו חזרה אחרי הבחירות עם ריבית כמובטח. אתה חושב שבזה הסתיימו היחסים ביניהם ולפיד לא ירגיש מחויב לאותו עשיר בהצבעה הבאה על מס החברות או כל דבר אחר שיכול לדפוק את החברים שלו באלפיון העליון? בבקשה תגיד לי שאתה לא עד כדי כך תמים.

  6. ניתוח חד ומדויק.
    בהקשר הרומאי צריך להוסיף שככל שהפרטת הפוליטיקאים התקדמה, כך התקרב המערכת הרפובליקנית לקיצה המדמם. יחס ישר, אחד לאחד.
    מי שרוצה להבין עד כמה חמור מה שעושׂה לפיד, מוזמנת לקרוא ביתר עיון על גאיוס יוליוס קיסר, ובאופן כללי על הדור האחרון לרפובליקא.

  7. רועי הגיב:

    אני מעדיף שפוליטיקאי יחזיר לתורמים שלו כסף מאשר שיחזיר להם טובות בתור פוליטיקאי.
    לגבי המימון אתה טועה, כפי שרחביה ציין.

    • רוני, האם היית בחדרי חדרים וקראת שבהסכם החוזי כתוב במפורש שהתמורה היא אך ורק ריבית וחס וחלילה לא טובות הנאה והעדפה פוליטיות?

      יש סרט של צ'פלין, שם נערה תמה זמרת נדרשת מבעל המקום לקרוץ לגבר שמתקרב אליה ולשדל אותו בכך לקנות אלכוהול. הוא מתאמצת לקרוץ ולא כל כך מסתדר לה. המצפון לא נותן.
      מאחר ולפיד אף הוא נער תמים, לבטח קריצה היא לא בקוד האתי שלו.

  8. עומר הגיב:

    "העולם העסקי הישראלי כל כך קטן, ומספר האנשים שבו שיכולים לשלוף בקלילות 136 אלף ₪ למיזם בעייתי כל כך מצומצם" !?

    136 אש"ח זה לא סכום גדול. וזו לא תרומה, זו הלוואה (לא מסוכנת במיוחד). מספר האנשים בישראל שיכולים "לשלוף בקלילות" כזה סכום בכזה הקשר הוא מן הסתם גדול ממיליון.

    • עומר, תעשה לי מליון. או ליתר דיוק, למד אותי לספור.
      מזכיר לי סיפור על ההוא שכל השנים הושאר כיתה ושנים אחר כך פוגש אותו גאון הכיתה והנה הבער היה למליונר.
      איך עשית את זה?
      פשוט מאד. אני מדייק בחישובי חובות הלקוחות. 2+3=9
      אני יודע, בדיחה ישנה. לפעמים הן אקטואליות כמו רק זה עתה נהגו.

    • זיגי הגיב:

      עומר, יש לך טעות הקלדה בתגובה שלך. לרגע חשבתי שאתה באמת מאמין שיש יותר ממליון איש בישראל (כ-1/3 מבתי האב, כן?) שיכולים "לשלוף בקלילות" 136 אש"ח.

      • עומר הגיב:

        לדעתי ברור שיש. כל מה שצריך זה חיסכון של פחות מ-200,000 ש"ח (כי הלוואה ליאיר לפיד ב-4% שנתיים, אפילו אם בצירוף ההתניה בהצלחה, היא חיסכון לא פחות מוצלח מכל תוכנית שאפשר לקבל בבנק).

        יש 8 מיליון איש בישראל, מתוכם כ-5,000,000 מעל גיל 25. כדי לצבור חסכונות פרטיים בסד"ג המתאים, צריך לחסוך בערך כ-1,000 ש"ח בחודש במשך 10 שנים, או כ-3,000 ש"ח במשך 5, או כ-500 ש"ח בחודש במשך 15.

        מתוך ה-5,000,000 איש הללו, 500,000 מרוויחים מעל 26 אש"ח בחודש, ועוד 500,000 איש מרוויחים 11.5-16.5 אש"ח בחודש.

        אז מיליון איש זה ballpark figure סביר בהחלט.

        • עדו הגיב:

          בוא נראה. מציעים לי להשקיע בתוכנית חסכון שתיתן לי 4% ריבית. אלא מה, הריבית הזאת תינתן רק אם יאיר לפיד יעבור את קו עשרת המנדטים, פחות מזה והריבית תקוצץ. לא ייכנס בכלל לכנסת – הלכה כל ההשקעה.
          לא, לא נראה לי שאם היו לי 200,000 בבנק הייתי עושה השקעה כזאת, אבל לך תדע..

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            בסדר. ואני לא הייתי משקיע ב-"מענק שקלי לכל עת" של בנק הפועלים (סתם דוגמא). השאלה היא מי *יכול*, לא מי רוצה.

            יוסי מציג את הדברים כאילו שהלוואה של 136 אש"ח היא משהו שרק מתי-מעט סופר-עשירים יכולים לתת. וזה פשוט בולשיט.

            • עדו הגיב:

              לסכן סכום כזה בידיעה שייתכן ולא יראו אותו בכלל ובמקרה הכי טוב יקבלו עליו ריבית של 4% זה משהו שרק מתי מעט סופר עשירים יכולים להרשות לעצמם.

        • שחר כ. הגיב:

          לפי הלמ"ס 2011 – הכנסה והוצאה חודשית ממוצעת בעשירונים של משקי בית לפי הכנסה נטו לנפש סטנדרטית – רק לעשירון העליון יש פער מספיק בין הכנסות והוצאות על מנת לחסוך 1000 ש"ח בחודש במשך עשר שנים רצופות ואז "לשלוף אותם בקלילות".

        • ארז הוכמן הגיב:

          אתה מודע לזה שיותר מחצי מהמדינה לא מגיעה לשכר המינימום, נכון?
          אני חושב שאין מליון איש בארץ שיכולים לגייס 50 אלף בשביל להציל את חייהם.

  9. יוני ב. הגיב:

    התשואה של ה-4% באה מהכתבה ב-mako?

  10. הפרולטר הגיב:

    אחלה ניתוח וחשיבה מקוריים.

  11. תמיר הגיב:

    למה אתה מציין לטובה רק את קמפיין הרשת של אובמה? פה בישראל שלי יחימוביץ׳ סירבה לקבל תרומות גדולות והיא היחידה שהצליחה לגייס תרומות רבות דרך הרשת. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000685945

    • יחימוביץ', וצריך לציין לטובה גם את מיכאל איתן

    • א.כ הגיב:

      שגורביץ ייתן קרדיט לשלי יחימוביץ'? נו באמת, כמה זמן אתה כבר קורא כאן בבלוג הזה?

      דרך אגב אולי גורביץ יגלה לנו איך זה עובד במרצ (המפלגה שאליה התפקד)?

    • אלי י הגיב:

      זה שקר שיחימוביץ סירבה לקבל תרומות גדולות – בין תורמיה – דיויד פדרמן ואישתו (20,000), יונל כהן מנכ"ל מגדל (שתי תרומות אחת סה"כ מעל 20,000) ועוד רבים. באתר המבקר יש פירוט מלא – למה לשקר?

  12. אלעד דקר הגיב:

    יש שתי אפשרויות:
    או שהריבית של ה4 אחוז היא גימיק שלפיד החליט עליו כדי למשוך פרסום.
    או שה"חברים" של לפיד הם כל כך רודפי בצע, שהם לא מוכנים לתת סכום קטן (בשבילם) אפילו שהם יודעים שיחזירו להם אותו תוך זמן קצר יחסית ושהכסף ילך למטרה ציבורית.
    לא יודע איזה אפשרות יותר מרגיזה.

    • זיגי הגיב:

      אלעד,

      ברור שלא הריבית היא המושכת את התורמים (סליחה, מלווים). ריבית כזו הם יכולים לקבל בהשקעה הרבה הרבה פחות מסוכנת. מטרת הריבית היא לשוות כסות מסחרית נורמטיבית לפעולה שהיא הכל חוץ מנורמטיבית.
      למעשה, כשאני חושב על זה, הריבית היא ה"אקדח המעשן" המלמד אותנו שגם לפיד יודע שעליו להסוות את מטרת ה"הלוואה" ואת מניעי ה"מלווים". אחרי הכל, מי שמשוכנע שהמעשה שהוא עושה אינו פסול, אינו טורח לצייר אותו בתור משהו אחר.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        גם לי נראה שלפיד והתורמים שלו יודעים שהסיכוי נמוך מאוד שהוא יגיע ל- 10 מנדטים. זו פשוט תרומה גדולה מאוד שמוצגת כהשקעה.

  13. חיליק הגיב:

    בקיצור, לפיד גנב את המודל העסקי ממוני פנאן.

  14. ניר הגיב:

    וכי לאסור לפוליטיקאי לתמוך בהפחתת המסים על העשירים?

    אני אזרח, לא פוליטיקאי ולא עשיר, ותומך בכך

    • מני זהבי הגיב:

      מותר לו, ומותר ליוסי (או לכל אחד אחר) להצביע על כך שמדובר בעוד משרת של העשירים. את השיקול בקלפי יעשה כל אחד לעצמו.
      כמובן, ייתכן מצב שבו רוב הבוחרים מספיק טפשים או רשעים כדי להסכים להפחתת המסים המדוברת. טפשים, כי אם הם מצביעים מתוך אינטרס אישי, הרי שרוב הבוחרים, בהגדרה, אינם עשירים, לכן הפחתת מסים תהיה מנוגדת לאינטרס האישי שלהם. רשעים, כי אם הם מצביעים מתוך אידאולוגיה, מדובר באידאולוגיה שמעדיפה פינוקים של מעטים על-פני מילוי צורכי היסוד של רבים.
      להיות עשיר זה לא רע, אבל זה בא עם אחריות גדולה יותר לכלל החברה, ומי שמצפה לפתור מאחריות כזאת צריך לצפות שיגלגלו אותו בזפת ובנוצות ולא שיבחרו אותו לשלטון.

    • עדו הגיב:

      צודק. הסיסמה של יאיר לפיד היא 'איפה הכסף' בזכותו נדע עכשיו איפה, בכיסים של החברים שלו מהאלפיון העליון.

  15. יוסי הגיב:

    וכן, כדאי באמת להזכיר את המודל של שלי יחימוביץ'.

    היא הגבילה את סכום התרומות ל-10,000 שקל לאדם, כשהרוב נתנו סכומים קטנים מאוד של מאות ועשרות שקלים.

    היא הצליחה לגייס 70% מהכסף בתרומות קטנות דרך האינטרנט.

    http://www.shelly.org.il/donate

    • אלי י הגיב:

      שקר! בדוק באתר מבקר המדינה – היא קיבלה תרומות של 12,500 אלף ושל עוד 10,000 מיונל כהן (מנכל מגדל) ועוד תרומה נכבדת ממשפחת פדרמן. ויש עוד. הרשימה המלאה באתר המבקר.

  16. סמילי הגיב:

    אני לא לגמרי בטוח שאני מבין מה אתה רוצה מלפיד במקרה הזה. ז"א איפה בדיוק השלב שבו לפיד עשה משהו שונה עקרונית מכל מנהיג מפלגה אחר בישראל (או בעולם הדמוקרטי) בעשורים האחרונים? ההבדל היחיד בין התרומות שלפיד מקבל מהתורמים שלו לתרומות שאובאמה מקבל מהתורמים שלו (למשל, חצי מליארד דולאר מגוגל ועוד חצי מליארד ממיקרוסופט) הוא שלפיד מבטיח "החזר" מגוחך במידה וינצח בזמן שאנחנו לא באמת יודעים מה (אם בכלל) אובאמה הבטיח למיקרוסופט או לגוגל. בדיוק כמו שלפיד יכול למשכן את הרכוש שלו על מנת לממן את מסע הבחירות שלו גם אובאמה או שלי יחימוביץ' יכולים, הם לא יעשו את זה, ואני לא הייתי נותן לפוליטיקאי שעושה שטוט כזאת להחזיק את תקציב המדינה שלי.

  17. אלסנדרו נדיר הגיב:

    יוסי, אנא ציין מהיכן לקוח הקליפ שצורף לפוסט (הקליפ בנושא יהוה). אני מניח שמדובר בסרט, הלא כן?

  18. זיו הגיב:

    ניתוח מבריק

  19. vish הגיב:

    תגובת מטה לפיד,

    הם הפנו אותי לאתר מבקר המדינה – שם מצאתי את זה

    http://primaries.publish.mevaker.gov.il/Donations.aspx?CandidateId=210&PartyId=81

    אין אזכור ל13 M