החברים של ג'ורג'

הדרישה הפוליטית הדחופה ביותר…

…היא הדחתו של אביגדור ליברמן מתפקידו כשר החוץ. זה נכתב כאן כמה פעמים בעבר, ובכל זאת.

שלשום הדליף ליברמן את התוכניות שלו להמשך המאבק בטורקיה, שלטענתו הוצעו על ידי בכירי משרד החוץ. בין התכניות המבריקות אפשר למנות את העלאת רצח העם הארמני על ראש שמחתה של ישראל, ותמיכה צבאית בארגון הפ.ק.ק., מיליציה כורדית שמנהלת מאבק עצמאות על ידי פיצוץ אזרחים, ומוגדרת כארגון טרור באירופה ובארה"ב.

מה יש לומר, גאונות צרופה. הרעיון של תמיכה באזכור רצח העם הארמני מעלה קבס במיוחד: חוץ מטורקיה, ספק אם יש מדינה בעולם שסייעה כל כך להכחשת השואה הזו יותר מישראל, שהאינטרסים הטורקיים שלה הובילו לשלושים שנה של הכחשה: שר החינוך שריד הסתבך, כשהעז לומר את המילים המפורשות; כשאזרחית ארמנית זכתה להדליק משואה ביום העצמאות, בימי כהונתו הראשונה של נתניהו, הופעל עליה לחץ כבד כדי שלא תזכיר את האירועים שפרסם בזוועה איתמר בן אב"י, שניסה למנוע מורגנטאו, שהנציח פרנץ ורפל ושהעניקו השראה לרפאל למקין למושג "ג'נוסייד". אם הכחשת שואה היא שותפות בה, ישראל היא השותפה הבכירה ביותר של טורקיה.

השינוי המהיר בעמדתה של ישראל דוחה במיוחד: פתאום היא מאמצת, לצרכיה כמובן, את האמת ההיסטורית, אחרי שעשתה מאמצים כבירים, והפעילה את הממסד היהודי-אמריקני, כדי להכחיש אותה. מותר לנחש שאם יעלה משטר ידידותי יותר באנקרה, הממסד הציוני ישנה שוב את טעמו. על ההתנהלות הזו כבר אמר ברנרד שאו כל מה שצריך לומר. ישראל רק מתווכחת על המחיר.

על ההצעה לסייע לפ.ק.ק. מיותר להכביר מילים. רק זה חסר לישראל, שימצאו אותה מספקת נשק שמיועד להרוג אזרחים טורקים. מה זה אומר על ישראל, שאלה ההצעות ששא החוץ שלה מעלה? טוב שלא קרא להפציץ את אנקרה או משהו.

פקידים במשרד החוץ דחו בזעם את השקר של ליברמן, כביכול אלה היו הצעות שהגיעו מהם. הם בכלל העלו, לדבריהם, הצעות שמיועדות להוריד את הלהבות. בדרך כלל, פקידים שתוקפים את השר שלהם צריכים להתפטר ואני לא מגלה להם יותר מדי אמפתיה, אבל כאן הצליח ליברמן להמציא משהו חדש: פקידים שנאלצים להתגונן מהוצאת דיבה של השר שלהם. זו כבר אופרה אחרת.

ליברמן, זה מזמן לא סוד, לא משמש באמת כשר חוץ. הוא לא מגיע לישיבות חשובות (למשל, לישיבה שכינס נתניהו אחרי שגורש השגריר הישראלי מטורקיה), והוא מבלה חלק ניכר מזמנו במולדביה מולדתו, או בעריצות הבלתי מתנצלת האחרונה באירופה, בלארוס. נו, אם הוא כל כך מתגעגע הביתה, אולי צריך לשחרר אותו מהתפקידים המעיקים שלקח על עצמו כאן?

והבעיה, כרגיל, לא נעצרת בליברמן. הבעיה האמיתית היא ראש הממשלה נתניהו, שמאפשר לו להמשיך להשתולל. נתניהו, כמובן, לא מעז להתייחס לליברמן כפי שהוא מתייחס לסילבן שלום – שהיה קריקטורה של שר חוץ, אבל אם לא הועיל גם לא הזיק יתר על המידה – וזאת משום שליברמן מסוגל לפרק את הממשלה שלו. הוא מסוגל לכל היותר לומר שהמדיניות של ליברמן היא לא זו שלו. כלומר, נתניהו מוכר את האינטרסים של מדינת ישראל לשם שרידותו בשלטון. האחריות להשתוללות של ליברמן, פר זועם בחנות חרסינה, מוטלת על האיש שמינה אותו לשר החוץ ושיכול לפטר אותו בכל רגע, אבל אינו עושה זאת מסיבותיו האנוכיות.

לא שזה חדש במיוחד, אבל צריך להזכיר את זה מדי פעם.

ועוד דבר אחד: טענה שנשמטה מהפוסט הקודם, על הגלישה של השטחים אל תחומי ישראל גופא, היתה על כך שהשוטרים שהתעמתו עם המפגינים לא ענדו תגי זיהוי, בניגוד לחוק. זו לא פעם ראשונה וזו בעיה של כל מי שנאלץ להתמודד עם השוטרים. מחר (א') תיערך בשעה 17:00 הפגנה מול תחנת המשטרה בלב דיזנגוף (דיזנגוף 221) במחאה על כך. בואו בהמוניכם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

43 תגובות על ”הדרישה הפוליטית הדחופה ביותר…“

  1. אליזבט הגיב:

    אני לא תומכת PKK וחלק מהפעולות שלהם הן בהחלט פעולות טרור, אבל מרביתן של הפעולות מכוונות אך ורק נגד חיילי צבא תורכיה, זאת בניגוד לארגונים הפלסטיניים ששמים אזרחים כמטרות. התגובה התורכית ל-PKK היא הרבה יותר מחרידה ממה שמתרחש פה – אלפי נעלמים שנקברו בקברי אחרים שנחשפים מדי שבוע, 40,000 הרוגים מאז 1984 (כשמרבית ההרוגים הם בכלל אזרחים כורדים), דיווחים במקורות אמינים על שימוש בנשק כימי, וכו'. ישראל לא צריכה לתמוך בארגון כזה, אבל צורת ההתייחסות למאבק הלגיטימי ביותר של הכורדים צריכה, לדעתי, להיות זהה להתייחסות למאבק הפלסטיני.

    • ygurvitz הגיב:

      בהחלט.

    • יובל הגיב:

      There is one huge difference, Turkey claims that the Kurds are Turkish. While the Kurds insist that they are not.

      In Israel there is no claim that the Palestinians are Jews, and since Israel is the land of the Jews, Palestinians will always be left out.

      • א.ה. הגיב:

        אכן, מצבם של הכורדים בטורקיה סבוך, אבל הוא לא מקביל למצבם של הפלסטינים שנמצאים תחת שלטון צבאי ללא זכויות אזרח מעל ליובל שנים.

      • חיים ו. הגיב:

        huge? מצב הכורדים בטורקיה זהה למצב הפלסטינים במזרח ירושלים, קהילה נבדלת לאומית ותרבותית המעוניינת להצטרף לאחיה שמעבר לגבול לכדי מדינה אחת. הטורקים גרועים מהישראלים בכל קריטריון אפשרי, שלא לדבר על כיבוש קפריסין שהינו גרוע יותר מכיבוש הגולן איך שלא תבחן את זה. בקיצור טורקיה מבצעת עוולות קשות יותר מישראל, זמן ארוך יותר מישראל, רוצחת וטובחת באזרחים ללא כל מעצורים והכל עובר בשתיקה בינלאומית מהדהדת.

        אולי ליברמן שלך צודק, העולם מבין רק כח.

        • מישהו הגיב:

          שטויות.
          לפי סקר שנערך, יוצא שרובם מעדיפים להישאר עם ישראל. זה גם ברור למה.

          • ש.ב הגיב:

            איזה סקר קבע שרובם מעוניינים להמשיך לחיות בישראל? למיטה ידיעתי, אין דבר כזה אלא אם כן הכוונה היא לסקר שפורסם לאחרונה שההתפלגות בו היא בערך שליש כן, שליש לא ושליש לא יודעים.

            האם הכורדים הם במעמד של "תושבי קבע" או שהם אזרחים טורקים? כי למיטב ידיעתי, אין בעולם דבר כזה של אנשים שחיים תחת שלטון של מדינה במשך דורות בלי שיהיו אזרחיה. חוץ מאשר בישראל.

        • כליל הגיב:

          ומה מהדברים שטורקיה עושה יותר גרוע מהכיבוש בגדה וברצועה, שמשום מה שכחת להזכיר בהשוואה המלומדת שלך?

        • א.ה. הגיב:

          נו, ו? אתה רק מוכיח את הנקודה. מצבם של הפלסטינים במזרח ירושלים אכן אינו מקביל למצבם של הפלסטינים בשטחים הכבושים גופם.

        • מני זהבי הגיב:

          חיים: "קהילה נבדלת לאומית ותרבותית המעוניינת להצטרף לאחיה שמעבר לגבול לכדי מדינה אחת"

          אהמ… לא יודע איך לומר לך, אבל אין להם יותר מדי לאן להצטרף. אין מדינה כורדית, ועד לעשור האחרון, הכורדים היו מדוכאים בכל הארצות בהן הם חיים. ב-2003 הוקם אזור אוטונומי כורדי בצפון עיראק, אבל הוא עדיין אינו מדינה, ואלוהים יודע מה יקרה אתו אחרי שהאמריקאים יעזבו. דרך אגב, הפעילות של הצבא הטורקי בשנים האחרונות היא בעיקר נגד הכורדים בעיראק, לא נגד הכורדים בטורקיה.

          חיים: "שלא לדבר על כיבוש קפריסין שהינו גרוע יותר מכיבוש הגולן"

          דרישת שלום מהרפובליקה היהודית העמצאית של הגולן, או איך שקוראים לזה…

          • חיים ו. הגיב:

            א – אין גם מדינה פלסטינית, רק אוטונומיה. עם זאת הכורדים כמו הפלסטינים שואפים למדינה, זה היה די ברור מהטקסט? עברית שפה קשה?

            ב – גם עיקר הפעילות של הצבא הישראלי היא בעיקר מול האוטונומיה הפלסטינית בעזה.

            ג- אם קפריסין הטורקית היא מדינה עצמאית הנפרדת מטורקיה בעניך, אז כנראה שלא רק עברית שפה קשה, גם המציאות לא עושה לך הנחות.

            • מני זהבי הגיב:

              א) אז מה שכתבת אינו נכון לא לגבי הכורדים ולא לגבי הפלסטינים. דרך אגב, לא ברור למה הכורדים בטורקיה שואפים. הפק"ק אינו בהכרח מייצג אותם.
              ב) אתה בטוח? אני מבין ש"חומת מגן" זה החה נוכא מזמן, אבל לעזאזל, צה"ל כל הזמן עוצר כל מיני פלסטינים ביו"ש (ובחלק מהמקרים, פשוט הורג אותם במקום לעצור).
              ג) קפריסין הצפונית היא סוג של ישות סמי-עצמאית. היא תלויה בהרבה מובנים בטורקיה, אבל לא בכל דבר. ב-2004 נערך בה משאל עם על הצעה לאיחוד עם החלק היווני של האי. ככל הזכור לי, לא נצפתה התערבות בולטת של טורקיה במהלך המשאל, שדרך אגב הסתיים בהחלטה חיובית (מי שהכשיל את האיחוד הייתה קפריסין היוונית דווקא).

  2. Alex הגיב:

    למה אתה מאמין לצהובון של מוזס?
    שמעת את ליברמן בקולו אומר או רומז לכיוון?
    יש אישור ממקורות אחרים?

    • ygurvitz הגיב:

      זה לא התפרסם רק בידיעות, ומשרד ראש הממשלה נמנע מלגנות או להכחיש את הדברים של ליברמן. ליברמן עצמו גם לא הכחיש. די כבר.

  3. טל הגיב:

    אשמח שתתקנו אותי אם אני טועה אבל להפסיק להכחיש את השואה הארמנית זה לא צעד חיובי? (למרות שיש המון צביעות בזה שזה קורה רק עכשיו)

    • א.ה. הגיב:

      א) מותר להצביע על צביעות או מניעים קטנוניים גם בצעדים חיוביים.

      ב) האם זה צעד חיובי תלוי בהגדרה שלך. חיובי מוסרית? חיובי לאינטרסים האזוריים של ישראל? חיובי ליחסים עם טורקיה?

      • רון הגיב:

        אם לא שמת לב, מדובר בניהול משבר, שזה אמור להיות צעד בו – השאלה היא בכלל לא האם זה נכון או לא, אלא איך להתנהל מול טורקיה כרגע: לדחוף לה אצבעות לעיניים? או…

        לדעתי ליברמן עושה שורט על יחסי החוץ של מדינת ישראל ואפשהו מצפה לקצור רווחים, פוליטיים או אחרים, ככל שהמצב מחמיר.

        איך זה שלא מעמידים אותו לדין וזהו? איפה הפרקליטות כשצריך אותה?

        רון

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      יש רק צביעות.

    • דני הגיב:

      חיובי, אבל הצביעות זועקת לשמיים

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    היה היו שלשה מרגלים.

    קלמנוביץ' נתפס, שוחרר, הפך ל"איש עסקים" ונרצח לאחרונה.

    קליינברג נתפס וישב בכלא בשם בדוי.

    השלישי הכה על חטא וזכה לרהביליטציה ולא נחשף בפומבי מעולם.

    מי השלישי?

    • עדו הגיב:

      לא יודע, באמת מי?
      די כבר עם כל מיני הודעות מתחכמות ורמזים ליודעי דבר. אם אתה רוצה לטעון שליברמן הוא סוכן רוסי תכתוב את זה עם הוכחות.
      לדעתי הוא לא סוכן רוסי – לא מהסוג שמקבל הוראות במעטפה שהונחה באיזה מקום מסתור – אבל בהחלט מתנהג כך כי במנטליות שלו רוסיה היא מולדתו והערבים הם פרימיטיבים שצריך להשמיד או משהו כזה.

  5. רוזנברג הגיב:

    טל: יש מקרים של "מצביעות חיובית" – למשל כאשר התוצאה אינה תלויה במניעים. לדוגמא: מדינה א' מחליטה מטעמי יחסי-ציבור לסייע לנפגעי הבצורת בסומליה. למדינה כלל אכפת מקרבנות אלו, ומצידה שימותו כולם. אולם מהלך יחסי הציבור מציל מאות ואולי אלפי אנשים. חיובי? בהחלט.

    אולם כאן מדובר על "גינוי" או "הכרה" בשואה הארמנית. זה לא כמו לתת סיוע, אלא יותר כמו נקיטת עמדה מוסרית. וכאן המניעים מכריעים. "הכרה צבועה" או "גינוי לא-כנה" אינם הכרה וגינוי. להפך, ישראל לא "תכיר" בשואה הארמנית, היא תנסה להשתמש בה ותולא. זה כבר ביזוי זכר הנספים על-גבי ביזוים באמצעות ההכחשה. אין כאן טיפת צעד חיובי. רק ביזוי, ובזיון שלנו.

  6. אור שחר הגיב:

    אני חוזר על הטענה לפיה ליברמן הוא דחלילו של נתניהו. ה"איגוף מימין" וקלף "יפיל את הממשלה" הוא פשוט יישום אחד לאחד של שיטת השוטר הטוב והשוטר הרע. כך השתמש בקלף הזה נתניהו ביחס להתנצלות לטורקיה (אבל הוא יפיל לי את הממשלה), כך ביחס לאותו סיפור שהתייחסת אליו בפוסט הקודם, וכך ביחס לכל דבר. ליברמן לא יפיל את הממשלה, נתניהו לא יפטר את ליברמן. ליברמן הוא התגובה הלא רשמית של נתניהו, משל "תחזיקו אותי שאני לא אקשיב לו".

    נתניהו היה ונשאר הרעה החולה האמיתית, הסכנה הגדולה ביותר לישראל והאחראי הראשי. ליברמן הוא קוריוז שיעלם בבחירות הבאות או באלו שאחריהן.

    • שימי הגיב:

      נכון, וחבל על כל האנרגיה של מחאת האוהלים וההפגנות שהיו צריכות להתרכז בדרישה אחת מהממשלה הנוכחית : התפטרות נתניהו.
      ולגבי הקלף ההוא, אז האמריקאים טרחו ופנו לליברמן שענה שאין לו כוונה להפיל את הממשלה אם תהיה התנצלות,
      מה שהצריך מנתניהו עוד אקרובטיקה למציאת תואנה אחרת.

      נתניהו מטורף שאם לא יעצרו בעדו יגרור את כולנו
      למלחמה עם העולם המוסלמי, כולל הלא ערבים לראשונה.

  7. סמולן הגיב:

    אם ישראל "הכחישה" את השואה הארמנית, ועשתה זאת מטעמים של צורך חיוני בסיוע טורקי, הרי שהיא נסחטה באיומי מלחמה. בלי שום בעיה, הנארטיב הציוני יכול להכיל את הכניעה לסחטנות: אויבינו הערבים זוממים לרצוח את כולם, והטורקים ניצלו את איום ההשמדה המתמיד כדי לומר לנו שאם אנחנו נמלמל משהו, הם יסייעו להבריח קצת לחם אל תוך הגטו שלנו. נו, היה ברור מראש שהחברים האלו הם לא הדבר הכי יציב בעולם, אבל הרווחנו קצת לחם. דמעות חנוקות. עכשיו, צריך להלחם. היה שלום, עולם.

    • עדו הגיב:

      "אם ישראל "הכחישה" את השואה הארמנית, ועשתה זאת מטעמים של צורך חיוני בסיוע טורקי,"
      היא עשתה זאת מאותם טעמים שבגללם אידי אמין עשה פה קורס טיס, שבגללם מכרנו נשק לגרועים שבמשטרים ושבגללם התעשרו כל מיני קצינים במיל' ובנו לעצמם בתים בצהלה – זה היה משתלם. זה הכל.

      • סמולן הגיב:

        כנראה שלא משתלם מספיק. אגב, גם את אידי אמין ישראל אימנה מטעמים פוליטיים. מה לעשות, אנטי ציונות היא אידיאולוגיה מסוכנת, עתירת ממון ותמיכה, ויש להלחם בה (אם כי חבל שהכסף לא מגיע יותר לאנטי ציונים היהודים בארץ, ומשם מזרזף קצת אלינו העם-שרוצה-צדק-חברתי).

  8. מרמיט הגיב:

    אם כבר חיברת את ליברמן למחאה, אפשר לעשות לו את תרגיל אל-קפונה ולהפיל אותו (גם) על ענייני הון שלטון.

    הנה קישור מאיר עיניים על הקומבינות של ליברמן עם חברות הדלק וברוני הגז בכהונתו כשר התשתיות.
    את פועלו הציוני המפואר במכירת משאבי המדינה, ובגזילת אזרחיה בשם מרווח השיווק של חברות הדלק, ממשיך כיום שר התשתיות הנוכחי – עוזי לנדאו, שקומתו שחה לכדי גמד של ליברמן.
    http://www.themarker.com/cars/1.1238209

    • מילהאוס הגיב:

      נקודה טובה. הנקודה המייאשת היא שהקהל של ישראל ביתנו כנראה לא רואה\לא אכפת לו מזה. הוא רוצה להלחם בטורקיה? מצויין פטריוט, צריך להראות לטורקים החארות. הוא עשיר מושחת? הסמולנים תופרים לו תיק. היה סקר לאחרונה שמראה שהגרעין של ש"ס\ליכוד\ישראל ביתנו כמעט לא נפגע מהמחאה ודווקא קדימה נפגעת.

  9. אלכס ז. הגיב:

    אאז"נ אתה עצמך קראת לפני כמה שנים לתמוך בצ'צ'נים ברוסיה בתגובה לאיזו סטירת לחי דיפלומטית שקיבלנו מפוטין. הצ'צ'נים, להזכירך, ביצעו פיגועים גרועים פי כמה מאלו של פק"ק.

  10. איתמר הגיב:

    בקטנה, גם יולי תמיר איזכרה באופן רשמי את שואת הארמנים בזמן הונתה כשרת חינוך http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Owl/Hebrew/SarHinuch/Archiyon/DvarHasara/DvarHasaraYomHashoa.htm

  11. אלון הגיב:

    מילה אחת –
    הדברים שנכתבו כאן נכונים כולם, ובמידה מצערת. אבל, מתי הפכה ההישרדות בשלטון לעניין אנוכי? ממהותה של השיטה הקואליציונית, הנגזרת משיטת הבחירות הנהוגה בארץ, הוא הצורך ליצור קואליציה גם עם גורמים שאינך בהכרח מסכים איתם, כדי לקדם את מה שאתה מאמין בו.
    עכשיו, אפשר לטעון שבמקרה הזה עברנו את הגבול, והויתור גדול מדי. אפשר לטעון שלנתניהו מסורת של העדפת האינטרס שלו על פני האינטרס הלאומי, קרי, המצע והאג'נדה שלו (כנראה לא נכון, אגב. נתניהו מקדם בעקשנות את הגישה המדינית בה הוא מאמין. אם זה טוב או רע – שאלה אחרת). אבל לומר שעצם הנכונות לקיים קואליציה גם במחיר ויתור היא דבר פסול – זו חוסר נכונות להכיר במחייר שיטת הבחירות והממשל בארץ.

    • אור ב הגיב:

      אכן. קואליציות מוזרות יותר נפלו על עניינים פחותים יותר (או קרובים יותר ללבה של ישראל גופא).
      זה בהחלט סימפטום של דבקותו של נתניהו בכסאו.

  12. אלון הגיב:

    וגם – ראוי לציין שהסרת תגי השם התבצעה גם בזמן פינויי מאחזים, וגם בזמן ההתנתקות. האם ייתכן שמכיוון שזה עבר אז בשקט (כנגד אזרחים ישראלים) זה נעשה לגיטימי?

  13. אור ב הגיב:

    אגב, ניטפוק קטן:
    לרוב "מולדביה" מתייחס לאזור ההיסטורי הצפון-מזרחי ברומניה, ומולדובה למדינה בגבול רומניה אוקראינה שקמה ב1991 ובירתה קישינב.