החברים של ג'ורג'

כמו הלהבות ההן

זה התחיל בצפת, יחסית בשקט, בפברואר האחרון: קבוצה של שוחרי "ערכי יהדות" החלה לנסות לשכנע את בעלי העסקים בעיר להמנע מהעסקת לא-יהודים, אם הללו לא יחתמו על התחייבות לשמור על "שבע מצוות בני נוח". שום דבר לא קרה להם.

בסוף אוקטובר האחרון, ערך שמואל אליהו – שבונה את עצמו כמשיח החרד"לי – עצרת בצפת, ובה חזר על פסק ההלכה שלו שאוסר על השכרת דירות ללא יהודים. הוא נחקר חמש שנים קודם לכן, ולא קרה לו כלום. הוא היה רגוע. האולם שבו נערכה העצרת, אגב, נשכר על המועצה הדתית של צפת. ימים ספורים לאחר מכן, החלו תומכי חב"ד – אוכלוסיה שאליהו מקורב אליה – בפוגרום כנגד הסטודנטים הערבים בעיר. המשטרה עצרה שניים מן המתפרעים, אחד מהם שוטר מג"ב שהשתמש בנשקו כדי לירות באוויר במהלך ההתפרעות. ראש עיריית צפת, אילן שוחט, בחר להאשים את דווקא את הסטודנטים הערבים. אלמונים איימו להצית את ביתו של אלי צביאלי, שהשכיר את הדירה שלו לסטודנטים ערבים. למותר לציין שלאליהו לא קרה שום דבר.

לפני כשבוע, חתמו כ-50 רבנים נוספים על פסק ההלכה של שמואל אליהו. הם נימקו אותו, בין השאר, ב"חשש מהתבוללות". שום דבר לא קרה ולא יקרה להם. הרבנים מנסים להשיג 500 חתימות, ובהתחשב בכך שמאות רבנים ניצבו לצידם של הרבנים שנחקרו בעקבות פרסום הלכות הריגת גוי, "תורת המלך", זה יעד מעשי. אפשר היה להשעות אותם מתפקידם, ולפתוח בחקירה נגדם, אבל הדבר מצריך את החלטתו של שר המשפטים. הלז, כזכור, הוא יעקב "משפט התורה" נאמן, מינוי אישי של אביגדור ליברמן, שמשרד המשפטים שלו עורך סמינרים על מצוות "לא תחנם", כלומר אותה מצווה עצמה שעומדת בבסיס פסק ההלכה האוסר על השכרת דירות. הסיכוי שזה יקרה, אפשר להעריך בזהירות, נמוך למדי. הנה המבחן לבנימין נתניהו, שגינה את פסק ההלכה: האם הוא גם יעשה משהו בנידון, גם במחיר משבר קואליציוני עם ליברמן, או שיסתפק במילים ריקות. אני חושב שהתשובה ברורה לכולנו.

כמה כלי תקשורת טענו השבוע שיוסף שלום אלישיב, ראש הציבור הליטאי, יצא נגד פסק ההלכה הזה. זה לא מדויק. אלישיב לא כתב פסק נגדי משלו, הוא הסתפק – או, מדויק יותר לומר, מקורביו הסתפקו – בהדלפה שזלזלה ברבנים שחתמו עליו: הוא תיאר אותם ככאלה ש"יש לקחת מהם את העט". אבל נגד הפסק עצמו הוא לא יצא, כי הוא יודע שזו לשון ההלכה. קצת מגוחך היה לראות את "הארץ" מתרפס לרגליו. (ובאותה הזדמנות, מה חושב אלישיב על רבנים שפרסמו קריאה לתמיכה באליאור חן ואחר כך טענו שדבריהם הוצאו מהקשרם? אולי גם מהם – או ממקורביהם – צריך לקחת את העט?)

אחד החותמים על פסק ההלכה הוא עזריה בסיס, מי שאוכל את לחמו של הציבור כרב הראשי של ראש העין. בסוף השבוע, בחן בסיס שוב את גבולות החוק: יחד עם רבנים אחרים בראש העין, הוא פסק שאסור לבעלי העסקים בעיר להעסיק יחדיו גם ערבים וגם נשים יהודיות. אחד ממקורביו של בסיס, חנניה צפר, אמר ש"יש להבהיר לבעלי העסקים, שעליהם להעסיקם בהפרדה. אם לא, צריך להודיע לציבור שלא לקנות אצלם. בכך הם יחליטו ממי הם מרוויחים – מהצרכן או מפועלים זולים. יש מקרים חמורים מאוד בהם נערות במצוקה מוצאות את עצמן עם מוחמד בכפר. אחר כך נולדים להן גם אחמד ופאטמה". פסק הדין נשען על תלונתה של איזו יהודיה טובה, שאמרה ש"מה שמתנהל שם זה פשוט קטסטרופה. אני מגיעה לאותם בתי עסק ורואה את התימניות היפות שלנו עם ערבים, שנראים כמו יהודים. הם קונים להן מתנות, מדברים אליהן יפה ומסנוורים אותן. אחר כך הן מגיעות לכפרים ומקבלות מכות. במשפחה שלי מישהי עזבה את בעלה היהודי למען ערבי כיוון שהיא נכנסה להריון. בגלל זה אני רגישה לכל העניין". בסיס, כמסתבר, כל כך חושש מהתבוללות, שלפני שלוש שנים הוא אסר גם על יריד עסקי משותף לנשים יהודיות ופלסטיניות. ואולי מה שהטריד אותו הוא החשש מפני העצמה של נשים.

כאש בשדה קוצים. (צולם במצעד זכויות האדם, 10.12.10)

צריך לשים לב לטקסט שפרסם השבוע ברנש בשם הראל חצרוני, שפורסם ב"ערוץ 7", אתר מיינסטרימי יחסית של חובשי הכיפות. לטענתו של חצרוני, שמתאר את עצמו כמי שעוסק ב"הצלתן של בנות יהודיות מכפרים ערביים", וטוען ששישים נשים יהודיות התאסלמו בחודשיים האחרונים (שימו לב למספר), הוא נפגש עם מוכתר כלשהו, ששמו לא מצוין, כדי לשכנע אותו להפסיק את הבעיה. המוכתר הבהיר לו, לדבריו, ש"כי כיבוש הבנות היהודיות הוא חלק מהמאבק בין העמים, מאבק שבו הוא מאמין שינצחו למרות צבאה החזק של מדינת ישראל".

רגע, לא סיימנו. לדברי חצרוני, לא מדובר בקשרים מקריים בין ערבים ויהודיות, אלא במזימה רחבת היקף: "במסגרת פעילותו ארוכת השנים בתחום הצלת הבנות מכפרים ערביים נודע לו שאין מדובר רק בגחמה רגעית של בחורים ערביים אלא במהלכים מתוכננים היטב הנעזרים גם בנשים זקנות המכירות מסורות עתיקות לייצור סמי הזיה ותשוקה מחומרים שונים כריאות של ארנבת וכיוצא באלה, אלה נטחנים לאבקה המוכנסת למשקה שנמסר לבת היהודייה ו"הבחורה שתשתה מהמשקה תימשך לבחור שהגיש לה אותו".

וואו. אנחנו יוצאים אפילו מתחומי פסק "הנער שחור השיער שאורב לנערה, אה, שחורת השיער" של עזריה בסיס וחוזרים במהירות לתקופה הפרה-מודרנית. כשקראתי את זה, המחשבה הראשונה שלי היתה שאני צריך במהירות ליצוק קליעי כסף. איזו בעיטה בראש חזרה למאה ה-17: מכשפות שמכירות מתכונים עתיקים רוקחות שיקויי תשוקה כחלק מקנוניה מחושבת שמטרתה לחתור תחת החברה המהוגנת. הן משתמשות במתכוני שיקויים שהיו מוכרים היטב לכל צייד מכשפות, כמו חלקי גוף של ארנבת שקושרו מאז ומעולם עם תשוקה מינית. החותרים מצליחים לעמוד במשימתם ביעילות שטנית, קורבן אחד ליום. המטרה, כמובן, היא נשים, שכידוע מימי חווה והלאה קל להטות אותן מן הדרך. פעם הן הקשיבו לנחשים מדברים; היום הן מסתפקות בישמעאלים.

בקיצור, חצרוני רוקח לנו כאן הילולת מכשפות שכמוה לא נראתה מימי ה-Malleus Maleficarum, ומשתמש בדיוק באותם דימויים של תקופת ציד המכשפות הגדולה, העלילה הרצחנית שאחרי שעברה סובלימציה התגלגלה לימים אל "הפרוטוקולים של זקני ציון". אם רודפי המכשפות חששו במיוחד מפגיעה בתומתן של נזירות ("כלות ישוע"), במקרה של חצרוני הקורבן המיועד הוא במיוחד צעירות דתיות. לתוך כל המרקחה הרעילה הזו, הוא מטפטף כמה טיפות של הפחד הכמוס של הקולוניאליסט מפני אונו המפורסם של היליד.

הטקסט של חצרוני התפרסם לא רק בערוץ 7, כאמור ללא כל הסתייגות, אלא גם בעלוני שבת כלשהם, מהסוג שנקראים בבתי הכנסת בין התפילות. סביר שתוך שנה-שנתיים, כמו אותו סיפור המעשה בהומונוקולוס של אריסטוטלס והרמב"ם, גם זה ייכנס לפולקלור של בחורי הישיבות ויהפוך לעובדה שאין עליה עוררין. אבל גם קודם להבל של חצרוני, הפחד ההיסטרי מפגיעה בטוהר הדם היהודי שימש – כמו בדרום של חוקי ג'ים קראו, כמו בדרום אפריקה של האפרטהייד, וכן, גם כמו בגרמניה הנאצית; הדרישה החדשה של בסיס כמו הועתקה ישירות מחוקי נירנברג – את הרוב הרודף לצמצם עוד את צעדיו של המיעוט הנרדף. ככל שמתגברת הרדיפה, כך חש הרודף את עצמו לחוץ יותר, צריך ללחוץ את הנרדף עוד.

ומאחר והרשויות לא עושות דבר כדי לבלום את ההיסטריה, או – כמו במקרה של משרד המשפטים – נמצאות בידיהם של שונאי המין האנושי, כנראה שזה יימשך.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

74 תגובות על ”כמו הלהבות ההן“

  1. "ככל שמתגברת הרדיפה, כך חש הרודף את עצמו לחוץ יותר, צריך ללחוץ את הנרדף עוד."

    זה לוז העניין. זה גם מה שעומד ביסוד מאמר התועבה של יעל משאלי בטמקא השבוע, וביסוד הגנתה עליו אצל ואנדר בימים האחרונים.

    אגב משאלי, מאיפה הבאת שהיא התחילה בכ"ך? היא דווקא טוענת שהיתה חברת הנהלת מרצ ויוזמת ז'נבה.

    • ygurvitz הגיב:

      היא אמרה את זה בראיון לפני כמה שנים, שהיא הלכה לגור בשטחים בין השאר בשל חברותה בכ"ך. אשר לחברותה בהנהלת מרצ – הלוואי שיכולתי לומר שאני מופתע.

  2. שונרא הגיב:

    הערה לגבי תגובת הרב אלישיב: הוא לא רוצה לשנות את הפסיקה, הוא רוצה להשתיק את הדיבור שלא נוח לו, לקחת מהמדברים את העט.

    השתקתו של כל מי שמבהיר שגזענות היא אבן יסוד של היהדות (האורתודוכסית, בכל מקרה) לא משנה את הגזענות ואף לא את היהדות. האם הרב אלישיב חושש שהרבנים יקחו את עטיהם (או, רחמנא לצלן, מקלדותיהם) ויגלו עוד מסודותיה הכמוסים של היהדות?
    כי כש*אני* אומרת שהיהדות מושתת על גזענות, אומרים לי יהודים טובים שאני אנטי-שמית. אבל כשחמישים רבנים מסכימים אתי, אולי אפשר להסכים שאני לא עד כדי כך עיוורת למציאות אלא מקוללת בסוג עברי במיוחד של קללת קסנדרה.

    • ygurvitz הגיב:

      הם אכן עשו טובה גדולה לכולנו…

      • ש.ב הגיב:

        האמת היא שיש לי עניין מיוחד בהתנגדויות לנ"ל בתוך הציבור הדתי. הנ"ל ידועים בביקרת מרומזת וכיבוס כביסה מלוכלכת בפנים, ואני שומע אמירות שהמונחים של שיח פנים מגזרי, הולכות כמה צעדים קדימה.

        אני לא יודע כמה דמוקרטים יש בציבור הדתי, אבל נעשה לי ברור יותר ויותר שבלעדיהם לא יהיה כאן מחנה דמוקרטי ששווה משהו. לראות את כל הדתיים כשותפים למגמה הזאת יכול להתפרר כאמא של הגולים העצמיים.

        • שונרא הגיב:

          אבל שים לב להתנגדות: אלישיב לא מתנגד לתוכן, הוא מתנגד לאמירה בריש גלי. בגלל זה הוא לא פוסל את הפסיקה אלא מתמרמר על זה שבכלל יש להם את האמצעים לדבר.

          ובמסגרת המצמרר ליודעי ח"ן: הרב הראשי של רחובות חתם על המכתב הזה (היה צילום של חתימתו ב"הארץ"). אתה מבין את המשמעות של זה, אני מניחה.

          • yankel הגיב:

            Well, Shunrah, would you throw a dry bone, a hint, to those of us who're not in the know

            • שונרא הגיב:

              הרב הראשי של רחובות הוא שמחה הכהן קוק. נצר למשפחת קוק… …אלה מהציונות הדתית. קרא את ספרו של ספי רכלבסקי 'חמורו של משיח' כדי להבין עד כמה משמעותית הצטרפות של קוק לפסק דין כזה.

              • yankel הגיב:

                Thanks, Shunrah, I missed that point

                I'm familiar with Rachlawski's book as well as the deep reverence Kook's name was granted in the old Religious-Zionism as it evolved into National-religiousness. My impression, and I might well be wrong, is that as these people slide further towards Haredi-National-Religiousness (Harda"lism), this automatic reverence is somewhat diminishing, due to their growing respect to "real", non-Zionist, rabbies

                • שונרא הגיב:

                  ויש בלוגר אחד שמשמח אותי בכל פעם שהוא מתייחס לרב קוק במלים:
                  Rabbi Appropriately-Named…

                  מסתמן סוג של vicious circle שמאדיר את הקיצוניות – אבל נדמה לי שציונות עדיין נחשבת ערך חיובי אצל הרוב הגדול של הדתיים (לאומיים ואחרים, כולל חרד"לים).

                  או, אם לצטט את יוסי, "יהיה רע".

          • ש.ב הגיב:

            לא מזיז לי מאלישיב. אני מדבר על התנגדויות של סרוגים. נראה אילו רבנים יחתמו על פסק נגדי (יוזמה של "קולך") אבל כדאי גם לזכור שהפלג הליברלי יותר אצלם עושה עניין קטן מאוד מרבנים באופן כללי.

            זה נושא שעוד אכתוה עליו בהרחבה, זאת אחת מהמגמות האלה שעדיין מתחתלפני השטח, שאסור לנו לפבפב.

            • ש.ב הגיב:

              אללה יוסתור עם השגאות קטיב האלה שלי היום.

              • yankel הגיב:

                לא מהיום.

                בלי לבאס, שלום, אתה מעורר חשד לנטיות דיסלקסיות לפחות מאז שאני נהנה לקרוא אותך…

                נ. ב. רבים מחברי הטובים ביותר וגו`

          • מני זהבי הגיב:

            שונרא,

            איך בדיוק הוא יכול להתנגד לתוכן? זה כתוב בכל המקורות המוסמכים. יתר על כן, אני אפילו מוכן לטעון שבתקופה, בה נכתבו המקורות הללו, היה סוג של צדק בהלכות מן הסוג הזה. סוג של פרוטו-אנטי-קולוניאליזם.
            מה לעשות, ובהלכה כפי שזו התקבעה עד ל-150 השנים האחרונות (פחות או יותר) אין אפשרות לבטל לגמרי את הוראותיהם של מקורות קדומים ומוסמכים. מצד שני, אפשר להוציא את המקורות הנ"ל מכלל רלוונטיות בכל מיני דרכים, ואלישיב בחר באחת מהן. מה שאני אהבתי בדבריו, דרך אגב, הוא הרמיזה הברורה למוטיבציה הפוליטית-לאומנית של מכתב הרבנים.

            • שונרא הגיב:

              הוא לא יכול להתנגד לתוכן בלי להתכחש ליהדות.

              זה בדיוק מה שאני אומרת.

              אבל כשאני אומרת את זה (בלי זקן לבן) לא מקלסים אותי אלא מקללים. מה-זה מעצבן…

              ולדעתי אלישיב לא הוציא את המקורות מרלוונטיות אלא אמר שאסור להגיד בקול (או יותר נכון, לכתוב במקום שמישהו שלא ממין העניין עלול לקרוא). רלוונטי לעשות, לא רלוונטי לדבר – כמו, למעשה, ההכשר של קוקה-קולה.

              • ש.ב הגיב:

                אכן, אין שום דבר ביהדות הרבנית שאפשר לשלול לאחר שנקבע, ובכל זאת יש אינספור הלכות, חלקן מדאורייתא, שאף אחד לא חולם לקיים. טוב, כמעט אף אחד.

                האם לא הומצא "היתר מכירה" כדי לעקוף את הנשך ולהימנע ומחרמת השימוש במערכת הבנקאית?

                כבודו של הויכוח העקרוני בין חילונים לדתיים במקומו מונח. מבחינתי, יש לי יריבות אתם מעצם זה שהם מאמינים בנ"ל גם אפ הם יגידו שזה לא רלוונטי עד שהמשיח (לא) יגיע.

                אבל במונחים של ריאל פוליטיק, צריך לשאול את עצמינו עד כמה טהרנים אנחנו רוצים להיות. מבחינתי, "קולך" שלא שוללות את ההלכה ועוד מתנחלות בחלקן אבל נכנסות ברבנים האלה וטוענות שעצם זכותינו לחיות כאן מותנית ביחס שוויוני למיעוטים, הן בעלות ברית פוטנציאליות.

                http://www.kolech.com/show.asp?id=41618

              • מני זהבי הגיב:

                אלישיב אמר שלא כדאי לדון בעניין המדובר. כחרדי, הוא לא יכול לעשות הרבה יותר. אפילו המסלול של להוציא במפורש את ההלכה האמורה מכלל רלוונטיות בגלל התנאים המדיניים אינה פתוחה לפניו, כיוון שבכך הוא יעניק סוג מסוים של לגיטימציה למדינה הציונית, וכפוסק חרדי מוביל הוא אינו יכול לעשות זאת.
                יחד עם זאת, אדם יכול לחיות כיהודי אורתודוקסי, אפילו כרב חרדי, ולא לגרום נזק גדול לאלו שאינם יהודים. יהדות היא מה שהיהודים עושים, לא רק מה שכתוב בספריהם.

  3. אור ברקת הגיב:

    אמרת שימו לב למספר. מה המשמעות שלו מעבר לכך שזה הופך את זה למתאסלמת אחת ליום?

    • ygurvitz הגיב:

      אין משמעות נוספת, אבל כשמישהו מציג לי מספר כזה, אחד ביום/עשרה ביום, אני חושד אוטומטית שמדובר במספר טיפולוגי.

      • שונרא הגיב:

        יש בהחלט משמעות נוספת – המספר ששים קשור להעצמה (הכפל בששים כדי לתת עוצמה צבאית, חלק בששים כדי לבטל אפילו איסורים).

  4. ygurvitz הגיב:

    התגובות של "סתם אחד", שדומות דמיון חשוד מאד לעידו לם – אם כי אני מודה שהוא משתפר – נמחקו.

    • סתם אחד/האחד הגיב:

      חח
      לך תוכיח שאין לך אחות :)השארתי לך את המייל נקווה שזה יספק אותך
      .

  5. עדו הגיב:

    "ברנש הראל חצרוני, שפורסם ב"ערוץ 7", אתר מיינסטרימי יחסית של חובשי הכיפות. לטענתו של חצרוני, שמתאר את עצמו כמי שעוסק ב"הצלתן של בנות יהודיות כפרים ערביים"

    אני מניח שכדאי להוסיף ברנש 'בשם' הראל חצרוני , וגם בנות יהודית 'מ'כפרים ערבים

    • ygurvitz הגיב:

      תוקן, תודה. ובזכות זה גם הבחנתי ששכחתי לקטלג ולשים תגיות. בקיצור, תודה.

  6. vandersister הגיב:

    מרגישה חייבת להוסיף את הנקודה המיזוגנית והבוטה ביותר המגולמת בקמפיין הזה: ברור שהרחם של נשים יהודיות, ו/או קרומי הבתולין שלהן, שייכים לרבנים, שמחליטים בדיוק מה צריך לעשות איתם ובאילו נסיבות. חוסר היכולת של הרבנים לשלוט במיניות הנשית היא עוד סממן אופייני לרדיפת מכשפות נוסח ה"מלאוס מלפיקרום" (ידוע שהאישה ממוטטת את המרקם החברתי המוסרי התקין בעזרת מיניותה הזדונית והמרושעת). אולי צריך לומר להם תודה שהם לא תולים את האשם בנשים דווקא, אלא רואים בהן סוג פסיבי לחלוטין של הון חברתי, מטבע עובר לסוחר שאין לאפשר לערבים לחמוס אותו? כך או כך, נשים, והמיניות שלהן, הן ככל הנראה רכוש הרבנים. לפחות בעיני עצמם.

    • hilanoga הגיב:

      מה שואנדר אמרה.

    • מני זהבי הגיב:

      צר לי לאכזב, אבל לא נראה לי שיש חברה אנושית כלשהי שאינה מכתיבה לנשותיה, ברמה כזאת או אחרת, מה לעשות ברחם או בקרום הבתולין שלהן. כמובן, לא תמיד זה נעשה באמצעות מנגנוני כפייה (בעצם, חברה שנאלצת להשתמש במנגנוני כפייה לצורך זה כבר נמצאת בצרות). אבל גם במקרה המדובר, השבח לאל, איש עוד לא נתן לרבנים כוח לאכוף את פסקיהם. יש לי אפילו ספק גדול אם הרב בסיס, או מה שמו, יעז לבטל תעודת כשרות למסעדה שמפרה את פסק ההלכה המדובר (אם הוא אכן נוסח כפסק הלכה).

      • yankel הגיב:

        Have you heard of that part of the world called Scandinavia? j

        If anything, they try to tell males what (not) to do with their genitals

        • מני זהבי הגיב:

          נו שוין…
          כמו בבדיחה הידועה על מאו דזה טונג (או שמא זה היה צ'אנג קאי שק) שנשאל על דעתו אודות המהפכה הצרפתית, התשובה היא שמוקדם מדי לקבוע 🙂
          דרך אגב, עד עכשיו חשבתי שככל שעולה רמת המתירנות המינית בחברה מסוימת, בהינתן זמינות גבוהה של אמצעי מניעה, כך שיעור הילודה בחברה כזאת יקטן. לצורך כתיבת התגובה הזאת, עשיתי בדיקה זריזה וגיליתי שהמצב מורכב יותר. באופן כללי, שיעורי הילודה כמעט בכל אירופה הם על הקרשים (שיעור פריון כולל נמוך משמעותית מ-2 ילדים לאישה), אבל על הרקע הזה, דווקא בארצות סקנדינביה המצב הוא יחסית טוב: ברמה הכללית של 1.7-1.8 (בשוודיה אפילו חלה עלייה מסוימת בעשור האחרון). עכשיו, ברור שלרמת הביטחון הסוציאלי שהמדינה מעניקה לאזרחים ואזרחיות שלה יש קשר לשיעורי הילודה (ככל שיש יותר תמיכה כלכלית חזקה יותר באמהות צעירות, נשואות או לא, כך שיעורי הילודה יגדלו). אבל גם תמיכה כזאת, כשהיא באה מכספיהם של כלל משלמי המסים (ומאיפה עוד היא תבוא?) היא סוג של אמירה לנשים, מה החברה מעדיפה שהן יעשו עם הרחם שלהן. לא שיש לי בעיה כלשהי עם סוג כזה של אמירה. דרך אגב, נראה לי שיש גם גורמים נוספים, לא כלכליים, שמשפיעים על רמת הילודה – למשל, התפרקות מהירה יחסית של חברה מסורתית. נראה לי שאפשר לראות דוגמאות לתופעה הזאת בצניחה חדה של שיעורי ילודה במדינות שהיו נוצריות מאוד בעברן הלא-רחוק ועברו תהליך של פיחות מהיר במעמדה הציבורי של הדת (פורטוגל, ספרד, איטליה, יוון, קפריסין), אבל גם במדינות מזרח אסיה כמו יפן ודרום קוריאה. ועם כל חוסר החיבה שלי לחברה המסורתית, התופעה הזאת צפויה לגרום לא מעט בעיות בפני עצמה.

          • יריב הגיב:

            אני לא חושב שיש קשר בין מתירנות מינית לילודה, לא במקומות בהם אמצעי מניעה קיימים (או הפלות בראשית ההריון). הקשר הוא לתפוצת השכלה ושאר עלויות הילדים, ילדים זה יקר מאוד. ידוע כי בחברות עניות ילדים הם השקעה בעתיד, כשההורה מתכנן לחיות על הפנסיה שלו, הם לא. העלות של מימון הילד באופן מלא עד עצמאותו, שבמדינות מפותחות מגיעה רק באמצע שנות העשרים לחייו היא עצומה, התמיכה מהמדינה לא מכסה אותה. כמו כן, היציאה המאוחרת לעצמאות גורמת לכך שההורים לא ישקלו להיות הורים לפני גיל יחסית מבוגר, וגם זה מוריד את רמת הילודה. בקיצור, יש הרבה גורמים כלכליים ותרבותיים, אבל אחרי שנוצרה הפרדה בין מין לרבייה (כלומר, אמצעי מניעה) אפשר להוציא את התרבות המינית מהמשוואה.

            אגב, כמובן שהחברה אומרת לנשים (וגם לגברים, שהרי גם זוג גברים המגדלים ילד יקבלו את התמיכה) שהיא מעוניינת להמשיך להתקיים בעתיד…

            • אבנר לנגוט הגיב:

              מה שמסתדר נהדר בנוגע לסקנדינביה- הרבה יותר זול להוליד שם ילד מאחר והמדינה תומכת הרבה יותר מאשר במדינות אחרות בעולם (חינוך חינם ואיכותי מגיל 0, חופשת לידה לשני ההורים וכ"ו)

              • ג'ו הגיב:

                טוב, על השאלות שאתם מעלים אנשים עובדים הרבה שנים ויש תיאוריות רבות סביב הנושא.

                קראו את הערך על המעבר הדמוגרפי, ובמיוחד הקטע על המעבר השישי, הנתון במחלוקת, עליו דיברתם.

                http://en.wikipedia.org/wiki/Demographic_transition#Possible_Stage_Six.3F

                • מני זהבי הגיב:

                  האמת היא שאני דיברתי בעיקר על השלב החמישי 🙂
                  קיומו של השלב השישי, כפי שציינת, נתון במחלוקת, וכאן באמת אין ברירה אלא לאמץ את גישתו של צ'ו אן לאי (תודה רחביה). אני גם חייב לציין החלק המדובר מהערך בוויקי כתוב רע (להביא את סינגפור ואת דרום קוריאה כדוגמאות לשלב הרביעי כיום — פחחח…)
                  אבל אם יש לך מקור רציני יותר לעניין, אשמח לקרוא.

            • מני זהבי הגיב:

              הבעיה עם ההסבר שלך שהוא אינו מסביר את הצניחה החדה בשיעורי הילודה באירופה משנות ה-60-70 ועד היום. למעשה, דווקא בארצות סקנדינביה הבייבי-בום שאחרי מלחה"ע ה-2 נגמר מהר יותר מאשר במקומות אחרים במערב (בשנות ה-50 בד"כ).

            • מני זהבי הגיב:

              אה, ולגבי חברה שמעונינת להמשיך להתקיים – ובכן, מבחינה ביולוגית, לנשים יש תפקיד מכריע בכך, ולכן אין סיכוי שחברה כלשהי לא תנסה להשפיע על בחירתן בעניין הזה.
              עם כל הכבוד (ויש הרבה) למדיניות כלפי משפחות של שני גברים, משפחות כאלה אינן יכולות להביא ילדים באופן טבעי. כלומר, גם אם הן יאמצו ילד, מישהי צריכה קודם ללדת אותו. אני מניח שגם שיעורם של הילדים הגדלים במשפחות מן הסוג הזה לעומת כלל הילדים, אפילו במדינה הליברלית ביותר כלפי הומוסקסואלים, הוא זניח.

              • נתי הגיב:

                חברה יכולה רק לנסות להשפיע (באמצעות תמריצים כלכליים אצטרה)- זה לא אומר שהיא תצליח. 'תמריצים כלכליים' מטעם ממשלה זו או אחרת לא שלחו אותך או אותי לבנות וילה בשטחים. והגדלת קיצבאות הילדים תירשום הגדלת ילודה אצל מי שזו גם ככה הקונספציה אצלו ופחות אצל אחרים. למשל, אין לי מושג מה וכמה החברה הגרמנית עושה כדי להשפיע על נשותיה הצעירות ללדת – אבל זה כנראה לא עובד (מספיק) על נשים גרמניות צעירות שמטעם הקונספציה שלהן שום תמריץ או לחץ לא יחזיר אותן למעמד ה'האוספראו' המסורתי-הגרמני.
                התמריץ/לחץ חברתי,אם וכמה ישנו, לא ממש עובד – אבל אפשר לראות שם בנידון את היד הנעלמה של השוק החופשי, גלובליזציה,וכו' כלומר, הרבה גברים גרמניים שמייבאים כלות ממזרח אסיה/אירופה.
                וגמכן קצת אצלנו בשוליים הסטטיסטיים (יבוא כלות מאוקראינה).
                כך שבמציאות הגלובלית העכשווית 'נשותיה' זה בכלל יכול להיות רק עניין של עוד קומודיטי. נכון שטונות הבשר הטרי המשונע ממזרח למערב זה בדגש על אברים אחרים ולאו דווקא הרחם , אבל גם הוא נילקח פה ושם בחשבון באקספורט-אימפורט הנ"ל.

                • מני זהבי הגיב:

                  תמריצים כלכליים שמכוונים ישירות לעידוד ילודה הם דרך גרועה למדי להשיג את המטרה הזאת. יצירת רשת בטחון כלכלי למשפחות צעירות היא כנראה דרך טובה יותר — לפחות, זה מה שניתן להסיק מנסיונן של מדינות סקנדינביה. אבל שוב, ספק רב אם אמצעים כלכליים בלבד יכולים להשיג את המטרה. לכן, חברה הרוצה לשמור על רמת ילודה סבירה בקרבה תיאלץ, בסופו של דבר, לחנך את נשותיה שללדת ילדים (במידה) זה טוב.
                  לגבי ייבוא כלות מארצות נחשלות — ככל הידוע לי, זו תופעה די שולית גם במערב אירופה, אא"כ מדובר באוכלוסיית מהגרים שמביאה כלות מארצות המוצא.

          • אני חושב שזה היה צ'או אן לאי.

      • אור ברקת הגיב:

        ולמה זה משנה? all the cool kids are doing it?

  7. שירה הגיב:

    "ערבים שנראים כמו יהודים"
    איך בדיוק נראה יהודי?
    נראה לי שיותר הגיוני לדבר על יהודים שנראים כמו ערבים.

  8. yankel הגיב:

    Completely off subject

    While we all delve into the latest Cablegate releases, see what the latest Watergate releases have to offer

    Yesterday's NYT

    http://www.nytimes.com/2010/12/11/us/politics/11nixon.html?_r=1

    j “The emigration of Jews from the Soviet Union is not an objective of American foreign policy,” Mr. Kissinger said. “And if they put Jews into gas chambers in the Soviet Union, it is not an American concern. Maybe a humanitarian concern.” j

    j “I know,” Nixon responded. “We can’t blow up the world because of it.” j

  9. א.ה. הגיב:

    לפי כתבה שהתפרסמה ברגעים אלו ממש, דווקא זימנו לחקירה.

    רבנים זומנו לחקירה: "קראו לא להעסיק ערבים"
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3997555,00.html

    כמובן שתגובת הרבנים ואנשי שלומם בכנסת מדהימה בחוצפתה.

  10. א.ב. הגיב:

    http://news.walla.co.il/?w=/22/1766466

    מדובר במלחמה. שימו לב שהרבנים לא נאבקים ברבנים אחרים (כאילו בכוחות באותה ספרה שלהם) אלא בחוקי המדינה. הם אופוזיציה למדינה, והקרב הוא בין הנהגה חילונית להנהגה דתית שתשלוט במדינה.
    וזה רק יחמיר עם הזמן…

  11. גלעד ב. הגיב:

    קודם כל הרב יובל שרלו (מראשי צהר ורבה של פתח תקווה אם אני לא טועה) יצא נגדם ופסק שמאחר ואנו שולטים יש לאפשר להם חיים נורמליים ובכללם שכירת דירה.

    דבר שני, אין צורך ליצוק לבד, חמישה דולר והם שלך, ועוד חתומים:
    http://cgi.ebay.com/NRA-Silver-Bullet-Brigade-bullet-Charlton-Heston-sig-/190476927210?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c594f40ea

  12. ריקי ישראלי הגיב:

    לא רואה אי מייל שלך, אז אני מצרפת את הקישור כאן:
    הבלוגר מ"תיקון עולם" חושף את זהותו של אסיר X, על פי מידע ממקור שלא נחשף

    http://www.richardsilverstein.com/tikun_olam/2010/12/11/mr-x-imprisoned-in-israel-is-iranian-abducted-by-mossad/

  13. אור שחר הגיב:

    הייתי מעוניין להתנגד להוקעה שנעשתה כאן ליהדות כדת המכילה בתוכה גזענות.
    אני סבור כי קביעה כזו אינה אלא נפילה לפח של מספר נאצים שלוקחים לעצמם בעלות פרשנית מסוכנת על טקסטים שהקשר ביניהם לבין מגורי ערבים בישראל הוא כקשר בין נתניהו למהטמה גנדי.
    אין דבר כזה "דת גזענית". אם באיסלאם יש קריאות לג'יהאד אין פירוש הדבר כי האיסלאם מעודד פעילות טרוריסטית. אם ביהדות מופיע ים פסקי הלכה הנוגעים לשמירת הקהילה היהודית בימה"ב אין לכך שום קשר לחבורה ההיטלראית של אליהו.

    דומה הדבר לאלו המאשימים את ניטשה בפאשיזם על סמך השימוש המאוחר שנעשה בכתביו.

    ההלכה אינה גזענית ביסודה אלא היא פרגמטית. מאות הוגים יהודים נאורים, משכילים והומניים כבובר, לווינס וליבוביץ' לא ראו סתירה בין הדת היהודית לבין התנגדות חד משמעית לגילויים המכוערים של הגזענות והאלימות. כך שבקביעה כי היהדות היא גזענית בבסיסה אתם כורכים את ליבוביץ' הגדול יחד עם המנוול ימח שמו וזכרו אליהו.

  14. דוד מירושלים הגיב:

    אינני יודע, משום מה קיים מצב אסימטרי בו אם רק אנסה לקחת בחורה ערבייה סתם לראות סרט כנראה ארצח על רקע כבוד המשפחה, אבל המצב ההפוך הוא כמובן רצוי, והמתנגד לו מואשם מיידית ב'חוקי נירנברג' ועוד דברים רציניים מעין אלה.
    לכן אומר מעתה, לא תהיה לי בעיה שערבי יצא/יתחתן/ווטאבר עם אחותי, בתנאי שלא תהיה לו בעיה שאחותו תצא/תתחתן/ איתי.
    כל עוד התנאי הזה לא מתקיים, אז למה לא לומר שדווקא הערבים שלא נותנים לי גישה למאגר הבנות שלהם הם גזענים ומחילי חוקי נירנברג?

    אני מניח שכל אותם סיפורי זוועה על 'אחמד בן שרה' מנותקים מהמציאות, רבים המקרים של נישואי תערובת (גם אם כפי שאמרתי, הם בנויים בכיוון אחד), ולא בהכרח חדשים, ומן הסתם נשים אלה חיות להן באושר ובעושר (או שלא, אולי חיות סתם חיים רגילים). אם בחורה מסכימה להתחתן עם ערבי ובעקבות כך (ברוב המקרים) לנתק את הקשר עם משפחתה ועם החברה ממנה באה, ולעבור לחיות בצורת חיים שלדעתי מפגרת הרבה אחרי העולם המערבי – שיבושם לה.
    ואם לפתע מצבה נהיה גרוע, והיא רוצה לברוח יחד עם ילדיה (אחמד בן שרה או מוסטפה בן שרה), אומר לה 'סוף מעשה במחשבה תחילה, גבירתי' היי אחראית למעשייך בעתיד, לא אני אמור לשלם עבור חילוצך מהחיים האומללים שהמטת על עצמך.
    לכן אני לא מבין את כל אותן עמותות 'חילוץ בנות צדיקות מכפרים ערביים' למיניהן.

    • מימי הגיב:

      כמה גברים יהודיים נרצחו על רקע יחסיהן עם נשים ערביות?
      יש לך איזה נתון סטטיסטי להוכחת הטענה?

  15. Johannes הגיב:

    איך תסביר את תגובת הרב עובדיה יוסף?
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3998085,00.html

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention כמו הלהבות ההן | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com