"×”×ž×œ×ž×“×™× ×”×”×", כתב ××‘×¨×”× ×‘×¨ גוטלובר ("מהלל×ל") לקר×ת סוף המ××” ×”-19, בהתייחס למוריו, "בהיות כל ×¢×¡×§× ×ž× ×¢×•×¨×™×”× ×©×‘×ª× ×‘×‘×™×ª ×”'… ×‘×ž×§×¨× ×œ× ×™×‘×™× ×• ועל כן ×”× ×œ×•×§×—×™× ×“×¨×©×•×ª הלימוד לפשט הכתוב; ×•×‘×”×™×•×ª× × ×¢×“×¨×™× ×›×œ ידיעת העולׅ ומכל חכמי ×”×’×•×™×™× ×שר ×ž×¢×•×œ× ×™×“×¢×• רק ×ת ×ריסטוטלוס, ×”×•× ×ריסטוטלוס ×שר ×צלו למד הרמב"× ×ת חכמת הרפו××”, ו×ריסטוטלוס גילה לו הסוד הכמוס לבדו, שיש לידו ×œ×‘×¨×•× ××“× ×©×™×—×™×” ×œ× ×¦×— ×•×œ× ×™×ž×•×ª, ×חר ×שר ×™× ×ª×— ×יש ×—×™ ×œ× ×ª×—×™× ×•×™×©×™× ×ותו בכלי זכוכית גדול, ו××– ×™×©×™× ×©×ž×” ×ת ×”×¢×©×‘×™× ×•×”×‘×©×ž×™× ×”×™×“×•×¢×™× ×œ×•, והיו ×”×’×–×¨×™× ×œ×‘×©×¨ ×חד וחדש יבר×, קטן כצ×תו מרח×, וגדל שמה והיה ל×יש ×•×™×¦× ×•×—×™ לעול×, ויפילו ×©× ×™×”×, הרמב"× ×•×ריסטו, גורל מי ×ž×©× ×™×”× ×™×’×–×•×¨ ×ת רעהו לגזרי×, ועלה הגורל על הרמב"× ×©×™× ×ª×— ×ת ×ריסטוטלוס, ויעש לו כמשפט ויהי כן. ויהי ×›×שר ר××” הרמב"× ×›×™ ×ריסטוטלוס ×”× ×—×ª×š ×œ× ×ª×—×™× ×“×§×™× ×•×”×•×©× ×‘×›×œ×™ הולך הלוך וגדול וצורת ××“× ×œ×• כתחילה, ×•×™×™×¨× ×ž×ד פן יגדל ויהיה ל×יש ×•×™×¦× ×ž×Ÿ הכלי וחי לעול×, ו×מר ×›×™ ××œ×•×”×™× ×”×•× ×•×–× ×• כל ×”×¢× ×חריו, ויך הרמב"× ×ת כלי הזכוכית במקל ×שר בידו וישברו לרסיסי×, ויהי בהרימו ×ת מטהו להכות הכלי רסיסי×, ויושט לו ×ריסטוטלס הקטן ×ת ידו ×”×§×˜× ×” להזכירו ×›×™ תקיעת ×›×£ היתה בין ×©× ×™×”× ×œ×‘×œ ירעו ×•×œ× ×™×©×—×™×ª×• ×יש לרעהו; ×פס הרמב"× ×œ× ×©×¢×” ×ליו, ×›×™ ×™×¨× ×ž×¤× ×™×• פן יתעה ×חריו ×ת ×‘× ×™ ×”××“× ×œ×¢×©×•×ª×• ל×לוהי×. הסיפור ×”×–×” שמעתי מפי מלמדי להועיל, ×שר שמעו ×ותו עוד ×™×œ×“×™× ×”×¨×‘×” ממלמדיה×, ×›×™ שגור ×”×•× ×‘×¤×™×”× ×›×ž×¢×©×” למך ותובל קין ×שר הרגו ×ת קין, וכמעשה ×× ×©×™ ×¡×“×•× ×שר מרחו × ×¢×¨×” ×חת בדבש ויציגוה ×œ×¤× ×™ הדבוריׅ" (תודה ל×סף ברטוב, ×©×”×¤× ×” ×ת תשומת לבי ×œ×“×‘×¨×™× ×”×œ×œ×• של מהלל×ל).
בקצרה, מלמדיו של מהלל×ל מכרו לו ולש×ר ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×ž×¢×©×™×” ×ודות ×”×•×ž×•× ×•×§×•×œ×•×¡, בריה קסומה דמוית ××“× ×”×™×•×“×¢×ª רזי סודות ×”× ×¡×ª×¨. מקורו של ×”×”×•×ž×•× ×•×§×•×œ×•×¡ במ××’×™×” החדשה של ×”×¨× ×¡× ×¡, המ××’×™×” המלומדת של פרצלסוס ו××’×¨×™×¤× ×•×“×•×§×˜×•×¨ די וכל ש×ר ×”×ž×ª×¢×™× ×•×”×˜×•×¢×™× ×©×œ "המ××” של הקבלה", המ××” ×”-16; המ××” שבה ×”×’×™×¢ לשי×ו הזיוף הגדול מכל ×”×–×™×•×¤×™× (פרט ×œ×ª× "ך, כמובן): הקורפוס ההרמטי המיוחס להרמס טריסמגיסטוס, שהתגלגל ×ž×ž×¦×¨×™× ×©×œ המ××” ×”×©× ×™×”, המ××” של ×”×¡×™× ×§×¨×˜×™×–×, ×ל ×‘×™×–× ×˜×™×•×, ×©× ×”×¨×¢×™×œ ×ת חלומותיה של ×”×ימפריה – עד שהוב×, ל×חר ×©× ×¤×œ×” ×¨×•×ž× ×©×¢×œ גדות הבוספורוס בידי "מפקד המ××ž×™× ×™×" הסולטן מוחמד ×”×©× ×™, ×ל ×¤×™×¨× ×¦×”; ×©× ×ž×™×”×¨ קוסימו דה מדיצ'×™, סבו של ×œ×•×¨× ×¦×• המפו×ר, ×ž×¦× ×ž×ª×¨×’× ×ž×™×•×ž×Ÿ, והעביר ×ת ×”×”×‘×œ×™× ×ž×Ÿ ×”×™×•×•× ×™×ª ×ל ×”×œ×˜×™× ×™×ª; ×ž×©× ×”×ª×¤×©×˜×” המגיפה ברחבי ×ירופה.
ו×יך התגלגלה המעשיה הזו, שלחשו המ××’×™ בלשון ×¡×ª×¨×™× ×–×” לזה ×‘×¢×•×“× ×ž×•× ×™× ×©×ž×•×ª מל××›×™×, למזרח ×ירופה של המ××” ×”-19? סביר מ×ד שב×מצעות ××•×ª× ×©×ž×•×ª מל××›×™×. המ××” של הקבלה ר×תה שיתוף פעולה × ×“×™×¨ בין ×™×”×•×“×™× ×•× ×•×¦×¨×™×, שהעתיקו בת×ווה ×–×” ×ת הבליו של ×–×”. שה×לכימיה הזו יכלה לעבוד, ×”××ž×™× ×• כול×; וכשהחלו תעתועי הקבלה לסחוף ×ת היהודי×, ×ž×™×ž×™×”× ×©×œ ×§×רו ×•×œ×•×¨×™× ×•×”×œ××”, × ×•×“×¢×” ×¡×›× ×ª×• של ×”"קבליסט המעשי". ×”×¡×›× ×” התגלמה בסיפור ×”×ž×›×•× ×” "מעשה × ×•×¨× ×‘×¨×‘×™ יוסף דלה ×¨×™× ×”", בה ×ž× ×¡×” הקבליסט יוסף לג×ול ×ת ×”×¢×•×œ× ×•×¡×•×¤×• ×©×”×•× × ×›×©×œ במ×בק בסמ×ל ומ×בד ×ת × ×¤×©×•.
×בל סיפור הרמב"× ×•×”×”×•×ž×•× ×•×§×•×œ×•×¡ ×œ× × ×¢×œ× ×¢× ×”×©×ž×“×ª×• של ×”×¢×•×œ× ×”×ידיש××™. המעשיה המשיכה הל××”, ו×× ×™ שמעתי גרסה שלה ×‘× ×¢×•×¨×™, בישיבת × ×›×œ×™×. בגירסה הזו, הוחלף ×ריסטוטלס ×‘×—×›× ×ž×•×¡×œ×ž×™ – ×בן רושד? ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—, ×בל יתכן – ×•× ×מר שמדובר ב×גדה ×•×œ× ×‘×ירוע מדויק, ×בל הסיפור × ×©×ר ×–×”×”. כלומר, ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×¡×˜ העליון של היהדות, ×”×œ×•×—× ×”×¢×§×©×Ÿ בשטויות ×”×סטרולוגיה, שסביר ×©×”×ž×›×©×¤×™× ×•×”×ž×¢×•× × ×™× ×©×œ ×“×•×¨× ×•, מכדורי ועד ×חרון כותבי הקמעות, ×œ× ×”×™×• יוצ××™× ×ž×‘×™×ª ×“×™× ×• בפחות מ××¨×‘×¢×™× ×ž×œ×§×•×ª, הפך לר×ש ור×שון למכשפי×. ×’× ×‘×™×©×™×‘×” של הדתיי×-ל××•×ž×™×™× ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™× ×œ×›×ורה.
וזה חשוב.
* * * * *
תפיסת היהדות הדתית, כפי ×©×ž×›×™×¨×™× ×ותה ×—×™×œ×•× ×™× ×¨×‘×™×, ×”×™× ×‘×“×ž×•×ª×• של הרמב"× ×›×¤×™ שעברה דרך ×”×ž×¡× × ×ª של ישעיהו ליבוביץ', ×ולי מוליך השולל הגדול בתחו×. הרמב"×, ××œ×™×‘× ×“×œ×™×‘×•×‘×™×¥', ×œ× ×”×™×” ×ריסטוטלי ××œ× ×¤×™×œ×•×¡×•×£ ××§×–×™×¡×˜× ×¦×™×ליסטי צרפתי ×©×”×§×“×™× ×ת ×–×ž× ×• בכ-750 ×©× ×”, ולשיטתו יש ×œ×ž×œ× ×ž×¦×•×•×ª ×œ× ×ž×ª×•×š ××ž×•× ×” ב×ל ××œ× ×ž×©×•× ×©×× ×• ×ž×¦×•×•×™× ×œ×§×™×™×ž×Ÿ. קרי××” מהירה בי"×’ ×”×¢×™×§×¨×™× ×¢×©×•×™×” להר×ות כמה ליבוביץ' יש בתפיסה הזו וכמה מעט רמב"×.
הרמב"× ×•×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª שלו היו ×—×¨×™×’×™× ×ž×ד ×‘× ×•×£ היהודי, ×פילו של ×–×ž× ×•. בעוד ×”×•× ×™×•×¦×¨ פילוסופיה ×¨×¦×™×•× ×œ×™×ª ומסביר ב×מצעות משל ×”×¡×¤×™× ×” – ×¡×¤×™× ×” טובעת ו×× ×©×™× ×‘×” הרבה, כל ×חד יליד מזל ×חר וגורל ×חד – ×ת ×פסותה של ×”×סטרולוגיה, ××‘×¨×”× ×בן ×¢×–×¨× ×›×•×ª×‘ ×ת ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×—×©×•×‘×™× ×‘×™×•×ª×¨ של ×ותה טעות. ×¢×©×•×¨×™× ×¡×¤×•×¨×™× ×œ×חר שמת, ×”×•×—×¨× ×¡×¤×¨×• הגדול – "מורה × ×‘×•×›×™×" – ב××©×›× ×– ×•× ×ž×¡×¨ לשריפה ל××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×”; החשש ×”×™×” ×©×™×•×¦×™× ×¨×‘×™× ×œ×›×“×™ ×ž×™× ×•×ª – ושריפת הספר ×כן גורמת לגל של ×”×ª× ×¦×¨×•×™×•×ª, מעבר ×ž×›×œ× ×”××™× ×˜×œ×§×˜ היהודי ×ל הרווחה היחסית של ×”×›× ×¡×™×” הסכולסטית.
* * * * *
ב-1263 זומן הרמב"ן, מתלמידי הרמב"× ×•×’×“×•×œ ×”×—×›×ž×™× ×”×™×”×•×“×™× ×‘×“×•×¨×•, להשתתף בוויכוח פומבי ×¢× ×”×ž×•×ž×¨ פ×בלו כריסטי×× ×™. הלז × ×ª×ž×š על ידי גדולי המסדר ×”×“×•×ž×™× ×™×§× ×™, ×©× ×ª×§× ×ו – ×›×”×¨×’×œ× â€“ בהצלחותיו של המסדר ×”×¤×¨× ×¡×™×¡×§× ×™, שכ-25 ×©× ×” ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ × ×™×”×œ משפט גדול בפ×ריס והצליח ×œ×”×‘×™× ×œ×©×¨×™×¤×ª התלמוד (יצויין, ×גב, שהיו בחסידי הרמב"× ×©×ž×¦×ו ×›×™ ×”× ×‘×”× ×ª×œ×™×”; יהודי צרפת, שהסגירו ×ת ספרי הרמב"× ×›×¡×¤×¨×™ ×ž×™× ×•×ª ל××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×”, ×•×”×›× ×™×¡×• ×ותה כך ×œ×¡×›×¡×•×›×™× ×™×”×•×“×™×™×, × ×¢× ×©×• בשריפת התלמוד).
כריסטי×× ×™ העלה לדיון תזה ×חת: שהתלמוד מוכיח ×›×™ המשיח כבר ×”×’×™×¢. ומשהגיע, הסיק, וד××™ מדובר בישוע; יו×ילו ×”×™×”×•×“×™× ×•×™×ª× ×¦×¨×•. ×”×ž×¡×§× ×” היתה שטות גמורה; ×”×”× ×—×•×ª – פחות. שורה של ×גדות תלמודיות ×כן מדברות על משיח שכבר ×”×’×™×¢. הרמב"ן ידע שזהו שטח ממוקש מ×ד, ×•×©×©×•× ×“×‘×¨ טוב ×œ× ×™×¦×ž×— מעיון מדוקדק ב×ותן ×גדות, על כן ×”×•× ×”×›×¨×™×– ×©×”×•× ×“×•×—×” ×ותן. ×”×•× ×ž×§×‘×œ, ×מר, ×ת התלמוד ×›×שר ×”×•× ×ž×“×‘×¨ על הלכות – ×בל ×שר ל×גדות, ×™×מין כל ××“× ×‘×שר ירצה, יקבל ×ת ×שר יקבל וידחה ×ת ×שר ידחה. ×גדות ××™× ×Ÿ בסיס להלכה. הרמב"ן ×™×¦× ×ž×”×•×•×™×›×•×— וידו על ×”×¢×œ×™×•× ×”, קיבל ×¡×›×•× ×›×¡×£ גדול ממלך ×רגון חיימה הר×שון – ו××– הקדיח ×ת תבשילו ×›×©×¤×¨×¡× ×ª×™×ור ×œ×’×œ×’× ×™ של ההליכי×. ×”×“×•×ž×™× ×™×§× ×™× ×œ× ×”×™×• ×ž×•×›× ×™× ×œ×”×©×¤×œ×” פומבית ×©× ×™×”, ×•×”×•× × ×לץ לגלות.
×›-150 ×©× ×” ל×חר ויכוח הרמב"ן, ×›×™× ×¡ ×”×פיפיור דה לה שמ×טה פדרו דה ×œ×•× ×” – "×פיפיור הירח", כפי ×©×›×•× ×”, ×× ×˜×™-×פיפיור מתקופת הסכיזמה הגדולה, ש×ר×גון היתה הממלכה היחידה שהכירה ב×פיפיורותו – ×ת ×”×¨×‘× ×™× ×”×’×“×•×œ×™× ×©×œ ×ר×גון לוויכוח × ×•×¡×£ בעיירה טורטוסה. כמו ×”×“×•×ž×™× ×™×§× ×™×, × ×™×¡×” דה ×œ×•× ×” ×œ× ×›×¡ לעצמו מעט לגיטימציה על ידי תקיפת ×ויב ×›× ×¡×™×™×ª×™ מוכר; כמוה×, ×”×•× × ×©×¢×Ÿ על מומר. ×בל יהושע לורקי (×”×™×¨×•× ×™×ž×•×¡ דה ×¡× ×˜×” פה, בשמו החדש) ×œ× ×”×™×” ×ž×’×•×©× ×›×¤×בלו כריסטי×× ×™, והיה מלומד ×ž×ž× ×• בהרבה.
גרוע מכך, ×”× ×¡×™×‘×•×ª ×”×©×ª× ×•. ב-1265 יכול ×”×™×” הרמב"ן לעמוד על שלו ולהתמודד כמעט ×œ×œ× ×ž×•×¨× ×‘× ×•×›×—×•×ª ר×ש המסדר ×”×“×•×ž×™× ×™×§× ×™. יהודי ספרד של 1413 היו גוף רצוץ, שבור ×ž×”×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×”××™×•×ž×™× ×©×œ 1391, קהילה שספירלה ×›×•× ×¡×ª שו×בת ×ת ש×רית כוחה. ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×• ×—×™×™×‘×™× ×‘×ž×¡ קהילתי קבוע וכבד; הפיתוי להשתמט מן המס ×”×©× ×•× ×¢×œ ידי ×”×ª× ×¦×¨×•×ª ×”×™×” גדול. ×•×”× ×•×ª×¨×™× ×‘×§×”×™×œ×” × ×לצו להמשיך ×•×œ×©×œ× ×ת ×ותו מס קבוע, ×›×©×”×•× ×ž×•×©×ª על פחות בתי ×ב – מה שרק הגדיל ×ת הפיתוי ×©×‘×”×ª× ×¦×¨×•×ª.
ויכוח טורטוסה התחיל רע. ×חד ×”×¨×‘× ×™× ×”×¦×œ×™×— להרגיז קשות ×ת דה ×œ×•× ×”; ×›×©×”×§×¨×™× ×œ×•×¨×§×™ פסוק מביך במיוחד מן התלמוד, העיר ×”×פיפיור "הרי ×–×” ×בסורד". ו×חד ×”×¨×‘× ×™×, שסף הסבל שלו × ×—×¦×”, מיהר להגיב: "××“×•× ×™ ×”×פיפיור, הדת שלך רוויה ×בסורדי×. הרשה ×œ× ×• ×חד". זו היתה ההתחלה. ההמשך ×”×™×” גרוע הרבה יותר: כשחזר לורקי על ×˜×¢× ×•×ª×™×”× ×©×œ ×”×ž×•×ž×¨×™× ×©×§×ž×• ×œ×¤× ×™×• – כריסטי×× ×™ ומשמיד התלמוד × ×™×§×•×œ×ס ×“×•× ×™×Ÿ – ×מרו ×”×¨×‘× ×™× ×›×™ ×”× ××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×’×Ÿ על הדברי×; כותבי התלמוד וד××™ יכלו, ×בל ×”× ××™× × ×™×›×•×œ×™×. ××™×¨×•× ×™×ª, ציין לורקי ×ת שריפת ספרי הרמב"× ×›×”×’× ×” על שריפת התלמוד; מי ×©×”×¡×›×™× ×œ×©×¨×™×¤×ª ספר ×חד, ×מר, ××™× ×• יכול ×œ×”×ª× ×’×“ לשריפת ×¡×¤×¨×™× ×›×¢×§×¨×•×Ÿ.
סיומו של הוויכוח ×”×™×” ×סון. ×”×¨×‘× ×™× ×”×•×“×• ×›×™ ××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×’×Ÿ לוגית על התלמוד ו×גדותיו; ×—×œ×§× ×”×ª× ×¦×¨. זמן קצר ל×חר מכן, חלק גדול ×ž×§×”×™×œ×•×ª×™×”× ×”×œ×š בעקבותיה×. קהילת ספרד שהוגלתה 80 ×©× ×” ל×חר מכן כבר היתה קליפה ריקה ותו ×œ× â€“ ויש לזכור שרוב יהודי ספרד בחרו ×‘×”×ª× ×¦×¨×•×ª ×•×œ× ×‘×”×’×™×¨×”.
מדוע ×œ× × ×§×˜×• ×”×¨×‘× ×™×, ×‘×—×•×©×©× ×œ×—×™×™×”× ×•×‘× ×”×œ× ×“×™×•×Ÿ בלתי הוגן מעיקרו, בקו ×”×”×’× ×” של הרמב"ן? מדוע ×œ× × ×¡×•×’×• ×ל ×”×˜×¢× ×” ×©×”× ××™× × ×ž×§×‘×œ×™× ×ת ×”×גדות ×בל ×©×•×ž×¨×™× ×¢×œ החוקי×? צעד ×›×–×” ×”×™×” מרוקן ×ת רוב ×שפת ×”×—×™×¦×™× ×©×œ לורקי, וסביר ×œ×”× ×™×— שידעו ×–×ת. ××– למה ל×?
×›×™ 1413 ×œ× ×”×™×ª×” 1263. 150 ×”×©× ×™× ×©×—×œ×¤×• ר×ו ×ת דעיכתה המהירה של ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª היהודית. מורה × ×‘×•×›×™× × ×§×¨× ×‘×œ×˜×™× ×™×ª ובערבית – השפה בה × ×›×ª×‘ – הרבה יותר מ×שר בעברית. ×”×גדות, וד××™ ×גדות ×”× ×—×ž×” וסיפורי המשיח, הפכו לחלק ××™× ×˜×’×¨×œ×™ הרבה יותר מהיהדות. ומ×רת הקבלה כבר החלה שולחת גרורות.
לוותר, ב-1413, על המשיח היושב בשער רומ×, חובש ומתיר וחובש ×ת פצעיו, ממתין לקרי××” – ×”×™×” לוותר על הקהילה. בין ×”×ª× ×¦×¨×•×ª ובין ויתור על ×גדות ×”× ×—×ž×”, העדיפו חלק מן ×”×¨×‘× ×™× ×ת ×”×”×ª× ×¦×¨×•×ª. ש×, על כל ×¤× ×™×, היתה × ×—×ž×” – × ×—×ž× ×¤×•×¨×ª×, ×בל × ×—×ž×”. ×•× ×—×ž×” היתה מצרך × ×“×™×¨ ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• התהלכו ×”×™×”×•×“×™× ×‘×¦×œ הצלב הדוקר, הצל שהזכיר ×œ×”× ×ת ×›× ×™×¢×•×ª× ×•×©×¤×œ×•×ª× ×‘×›×œ ×שר ילכו; ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• הדהדו ×¤×¢×ž×•× ×™ ×”×›× ×¡×™×” והחרישו ×ת התפילות, שבו כל ×™×•× ×›×ž×• הוכיח מחדש ×ת ×פסותה של ×”×˜×¢× ×” ×›×™ ×”×™×”×•×“×™× ×”× ×¢× × ×‘×—×¨, שבו ×מרו ×™×”×•×“×™× ×‘×‘×•×§×¨ מי יתן ערב ובערב מי יתן בוקר מפחד ×©×›× ×™×”×, ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• ×”×§×•× ×•×•×¨×¡×•×¡, המומרי×, ×›×•× ×• דרך בוז מ×ר×× ×•×¡, ×—×–×™×¨×™× – ל×, ×‘×¢×•×œ× ×›×–×” ××™ ×פשר ×”×™×” לוותר על תקוות המשיח, ולו מן הפה ולחוץ. ×œ× ×”×™×ª×” ×ופציה × ×—×ž× ×™×“×™×ª בטורטוסה; זו ×”×ž×™×ž×•× ×™×“×™×ª × ×©×›×—×” מזמן.
* * * * *
×•×¢× ×›×œ היותה של קהילת ספרד שריד קלוש של ימי תפ×רתה, הרי × ×¤×™×œ×ª×” הדהדה ברחבי ×”×¢×•×œ× ×”×™×”×•×“×™ כולו. ×”×™× ×”×•×‘×™×œ×”, תוך ×©× ×•×ª דור, לקבלה הלורי×× ×™×ª, שהפכה ×ת המצי×ות על ×¤× ×™×”.
×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• ×œ× ×”×™×” היהודי ×•×œ× ×›×œ×•×, טען ×œ×•×¨×™× â€“ שהיה, כמו כבן דורו ×§×רו, בעל ×ספירציות משיחיות בעצמו – ×›×™ ×”×× ×©×™× ×”×‘×–×•×™×™× ×”×לה ×”× ×”× ××“×•× ×™×• של העול×. לכל מעשה קטן שלו השפעות עצומות על המצי×ות: היהודי המ××•× ×Ÿ ×‘×•×¨× ×œ×’×™×•× ×•×ª שדי×, ו×ילו ×–×” השורך ×ת × ×¢×œ×™×• ×›× ×“×¨×© מסוגל ×œ×”×‘×™× ×’×ולה לעול×. ×”×¢×•×œ× ×¢×¦×ž×•, ××œ×™×‘× ×“×œ×•×¨×™×, שרוי בגלות, וה×ל עמו; ×”×¢×•×œ× ×ž×¨×•×¡×§, כליו שבורי×, קליפות בכל ×ž×§×•× â€“ ויהודי ושרוך × ×¢×œ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×ª×§×Ÿ ×ת העול×.
זו, בשלושה ×ž×©×¤×˜×™× ×§×¦×¨×™×, מהותה של הקבלה. זו הסיבה ×©×”×™× ×”×™×ª×” הצלחה גדולה כל כך. ×”×גדה מספרת על ×חד ממגורשי ספרד, ×©×©×™×œ× ×—×œ×§ × ×™×›×¨ ×ž×”×•× ×• לפיר××˜×™× ×›×“×™ שיבי×והו לחוף מבטחי×. הללו בזזו ×ותו ×•× ×˜×©×• ×ותו, ×¢× ×שתו וילדו, על ××™×–×” חוף × ×™×“×— ב×פריקה ×”×¦×¤×•× ×™×ª ×œ×œ× ×ž×–×•×Ÿ ומי×. זמן קצר ל×חר מכן מתה ×שתו; ×™×ž×™× ×¡×¤×•×¨×™× ×חר כך, כש×ורות ×ž×§×•× ×™×©×•×‘ × ×¨×ו ב×ופק, מת עליו ×‘× ×•. ×”×יש, מספרת ×”×גדה, קבר ×ת ×‘× ×•, × ×•×¤×£ ×גרופו כלפי ×©×ž×™× ×•×מר "×¨×™×‘×•× ×• של עול×, כל כך ×תה טורח עלי, ×ž× ×¡×” ×ותי, ×’×•×¨× ×œ×™ ×©×œ× ×œ×”×מין בך. ×בל ×× ×™ ××מין בך למרות כל × ×¡×™×•× ×•×ª×™×š". ×”×יש ×”×–×” יכול ×”×™×”, לפחות, לומר לעצמו ×©×”×•× ×©×•×ª×£ לבור×ו בתיקון ×”×¢×•×œ× ×”×ž×§×•×œ×§×œ ×©×‘× ×”.
הקבלה והקמיעות, הדרישה ×ל ×”×ž×ª×™× ×•×¤×•×œ×—× ×, החסידות והערצת הגורו שלה – כל ×לה ×–×¨×™× ×›×œ כך ליהדות הפילוסופית, הליט×ית, של הרמב"×. הביטוי "חסיד", בתפיסה הליט×ית, מזמין ×ת הצירוף "שוטה" – ×בל ההתלהבות המיסטית של ×”×—×¡×™×“×™× ×”×™× ×©×”×©×ירה ×ת היהדות ככוח מתחרה בשוק ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª. ×”×™×”×•×“×™× ×”×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™× × ×©×¨×•, ×¨×•×‘× ×›×›×•×œ×, ×ל ×”× ×¦×¨×•×ª ×ו ×”×ת××™×–× ×ž×©× ×¤×œ×• חומות הגטו ומשהסתבר ×©×œ×¢×•×œ× ×”×™×”×•×“×™ ×ין מה להציע ל××™× ×˜×œ×§×˜ רעב. החסידות, והקבלה, × ×©×רו. ×”× ×“×‘×§ ×œ× ×¤×—×•×ª מהמצוות, והיהודי הממוצע – ש××™× × ×• חסיד ליבוביץ' – מ×מין שהקבלה מסבירה ×ת המהות ×”× ×¡×ª×¨×ª של המצוות היומיומיות, וש×כן יש להן מהות.
* * * * *
××•×ž×¨×™× ×œ× ×• ש×לי×ור חן, הרב המתעלל מירושלי×, ××™× × ×• רב. ×בל זו חשיבה ליבוביצ'×™×× ×™×ª: ליהדות-×”×ליטה ×ין כמעט קשר ×¢× ×”×™×”×“×•×ª העממית. וש×, בסמט×ות ירושלמיות ×ו ×‘× ×™ ברקיות ש××™× × ×• ×ž×¨×‘×™× ×œ×”×œ×š בהן, עדיין ××•×ž×¨×™× â€“ כמו ש×מרו בסוף השבוע ל"ידיעות ××—×¨×•× ×•×ª" הוריה של ×שתו של חן, ×× ×”×™×œ×“×™× ×©×¢×‘×¨×• ×ת ההתעללות – ש"על פי ההלכה, ×”×שה ל×חר × ×™×©×•××™×” קשורה לבעלה. ×”×™× ×מורה לשמוע לו. ×”×™× ×¢×‘×¨×” לרשותו. יש ×“×‘×¨×™× ×©×—×™×™×‘×™× ×œ×¢×©×•×ª לפי פסקי ההלכה, ×× ×–×” טוב ×ו ל×". ×¡×‘×™×”× ×©×œ ×”×™×œ×“×™× ×©× ×¤×’×¢×• ×¡×‘×•×¨×™× ×©×—×Ÿ ×כן ×”×™×” רב, ושפסקי ההלכה שלו מחייבי×. ובמידה מסוימת, ×”× ×¦×•×“×§×™×.
ליהדות ×ין מדרג מסודר. ×”×™× ××™× × ×” ×”×›× ×¡×™×” הקתולית, המסמיכה ×›×ž×¨×™× ×•×ž×‘×¨×›×ª בישופי×, ותפקיד הרב בה ××™× × ×• תפקיד הכהן הקתולי. ×”×•× ××™× × ×• ×¦×™× ×•×¨ של שפע ×לוהי. ×ת ×”×˜×§×¡×™× ×©×”×•× ×ž×‘×¦×¢, יכול כל ××“× ×ž×Ÿ הקהל לבצע. × ×•×›×—×•×ª×• ××™× × ×” הכרחית בברית מילה, ×—×ª×•× ×” ×ו הלוויה. הרב ××™× × ×• כהן; ×”×•× ×ž×•×¨×” לחיי×. "×§× ×” לך רב ×•×§× ×” לך חבר": ×”××“× ×ž×—×•×™×‘ בפסיקתו של הרב שבחר לעצמו.
×ין ×©×•× ×§×¨×™×˜×¨×™×•×Ÿ מחייב לתפקיד הרב. מקובל שרב ×חר יסמיך ×ת הרב החדש, ×בל ×–×” ×œ× ×”×›×¨×—×™. ×”×ž×“×™× ×”, שמכירה ×‘×¨×‘× ×™× ×›×¤×§×™×“×™×” לצרכי דת, הקימה מוסדות הסמכה, וב×רצות הברית יש מוסדות הסמכה רבי×, לכל שלושת ×”×–×¨×ž×™× â€“ ×בל ×”×¨×‘× ×™× ×”×—×¡×™×“×™×™×, למשל, ××™× × ×‘×•×’×¨×™ ×©×•× ×ž×•×¡×“ ×›×–×” , והדבר ××™× × ×• פוגע ×‘×”× ×›×œ×œ. מקור סמכות×, כמו שהיה מקור הסמכות ×”×¨×‘× ×™ תמיד – ולצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ, ×©×œ×˜×•× ×•×ª ×”×ž×“×™× ×” הישר××œ×™×™× ××™× × ×פילו פסיק – ×”×•× ×›×¨×™×–×ž×˜×™: × ×›×•× ×•×ª× ×©×œ ×‘× ×™ הקהילה לקבל ×¢×œ×™×”× ×ת עול×.
×ž×‘×—×™× ×” זו, ×”×™×” חן רב לכל דבר. ××ž× ×, ×¢× ×¢×œ×™×ª הזיותיו למדרגה חדשה – ×”×•× ×”×ª×—×™×œ לטעון ×©×”×•× ×”×ž×©×™×— – ×”×•× ×”×ª×—×™×œ ל×בד ×‘× ×™ קהילה במהירות, ×בל גרעין קשה × ×•×ª×¨ × ×מן לו. יש ×’× ×œ×–×›×•×¨ ×©×”×˜×¢× ×” ×©×”×•× ×ž×©×™×— ××™× × ×”, בהכרח, מעידה על ××™ שפיות: ×™×”×•×“×™× ×ž××ž×™× ×™× ×©×‘×›×œ דור ודור יש משיח שעומד להגיע, וכ×שר ×™×”×™×” הדור ר×וי ×”×•× ×’× ×™×’×™×¢. ×ž× ×—× ×ž× ×“×œ ×©× ×™×ורסון מברוקלין עשה הכל פרט להכריז על עצמו כמשיח – ×•×‘× ×™ קהילתו קיבלו ×ותו ×›×›×–×”, לפחות עד מותו; ×¨×‘×™× ×ž×”× ×ž××ž×™× ×™× ×‘×›×š ×’× ×œ×חר המוות. חן × ×‘×“×œ ×ž×©× ×™×ורסון בדבר ×חד בלבד: בגודל הכת שסבבה ×ותו ובכוחה.
××•×ž×¨×™× ×œ× ×• שמה שעשה חן לילדיו המ××•×ž×¦×™× ××™× ×• יהדות. ×בל, שוב, זו חשיבה ליבוביצ'×™×× ×™×ª. בשיטת המוסר שלו – ×× ×כן היתה ×©× ×©×™×˜×” – עירב חן יסודות ×§×‘×œ×™×™× ×ž×•×‘×”×§×™×. שיטות ×”×¢×™× ×•×™×™× â€“ הכוויות, המזוודה שהפכה לסד – מזכירות ×ת ×¡×™×’×•×¤×™×”× (העצמיי×, כמובן) של המקובלי×. הכרחת ×”×™×œ×“×™× ×œ×©×ª×•×ª ×˜×¨×¤× ×˜×™×Ÿ, שפיכת ערק על פצעיה×, היתה ×מורה "×œ×”×•×¦×™× ×ž×’×•×¤× ×ž×–×™×§×™×"; כל התהליך ×›×•× ×” ×‘×ž×•× ×— הקבלי "תיקון"; וכל ×–×”, כמו השבעת המל××›×™× ×©×œ חן, כמו "הקבלה המעשית" שלו, כמו הביגמיה– חן טען שכיהודי ספרדי ××™× × ×• כפוף ×œ×—×¨× ×“×¨×‘× ×• ×’×¨×©×•× ×ž×Ÿ המ××” העשירית, ×©×”×•× ×¢×•×’×Ÿ ×”×ž×•× ×•×’×ž×™×” ביהדות; הש×לה הגדולה ×”×™× ×יפה היו שירותי הרווחה – מוכר ב×ופן מד×יב למי שמכיר ×ת משיחי השקר לדורותיה×.
×œ× ×¨×‘×™× ×‘×§×¨×‘ ×”×—×¨×“×™× ×ž×™×”×¨×• ×œ×–× ×§ לעזרת בן ×§×”×™×œ×ª× ×”×¡×•×¨×¨, כששמעו על שתיית ×˜×¨×¤× ×˜×™×Ÿ ועל ××‘× ×™× ×œ×•×”×˜×•×ª, על כלי××” במזוודה ועל הפיכת פעוט לצמח, ×בל ×”× ×”×ª×גדו במהירות סביב התפיסה של "חוסך שבטו ×©×•× × ×‘× ×•", שעדיין רווחת מ×ד בציבור ×”×–×”. ×”× ×œ× ×˜×¢× ×•, על כל ×¤× ×™× ×œ× ×‘×¤×•×ž×‘×™ – וסביר מ×ד שמה ×©×”× ××•×ž×¨×™× ×‘×—×“×¨×™ ×—×¨×“×™× ×©×•× ×” מ×ד ממה ×©×”× ××•×ž×¨×™× ×œ×¦×™×‘×•×¨ הכללי – שחן פשע. ל×; התירוץ החוזר ×•× ×©× ×” ×”×™×” העיסוק ×œ× ×‘×§×‘×œ×” ×‘×¤× ×™ עצמה, ××œ× ×‘"קבלה מעשית". ויכול להיות שיש בזה משהו. יכול להיות שכשמישהו מ×מין ×©×”×•× ×œ× ×¨×§ לוחש שמות מל××›×™×, ×”× ×’× ×¢×•× ×™× ×œ×• – משהו ×–×–. יכול להיות – סביר מ×ד, למעשה – שכשמישהו מ×מין שבכוח מחשבתו להזיז עצמי×, משהו ×צלו מתפרק. בקצרה, ×—×–×¨× ×• למעשה ×”× ×•×¨× ×‘×¨×‘×™ יוסף דלה ×¨×™× ×”.
×בל ×–×” תמיד ×”×™×” ש×. בעלי ×©× â€“ ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×¡×˜×™× ×§×¨×ו ×œ×”× ×‘×ž×™×וס "בעלי שד" – ×™×“×•×¢×™× ×¢×•×“ בימי ×”×‘×™× ×™×™×. קמיעות ×”× ×¢×ª×™×§×™× ×ž×ד, והשבעת מל××›×™× ×”×™× ×œ× ×¤×˜× ×˜ של חן. וכפי שמעיד הסיפור על הרמב"× ×•×ריסטו/×”×—×›× ×”×ž×•×¡×œ×ž×™, תפיסת העומק הקבלית שתפסה מזמן ×ת מקומה של ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª היהודית, ×‘×¢×•×œ× ×”×ž×¨××” של המ××’×™×” ×’× ×’×“×•×œ ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™× ×™×›×•×œ להיות מכשף קטן. מי שמכחיש ×ת כוחה של הקבלה, ×ת שורשיותה, × ×©×ר בסופו של דבר ×¢× ××§×–×™×¡×˜× ×¦×™××œ×™×–× ×”×ž×ª×—×–×” ליהדות. התעלמות מן הקבלה ומכוחה – שלמרבה ×”×ימה הפך ×œ×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×ž×™, ×™×¦× ×ž×Ÿ החושך ×ל ×”×ור, בדור ×”×חרון – ×œ× ×ª×‘×™× ×œ×‘×™×¢×•×¨×• של החמץ ×”×–×”. ויש, כפי שהר×ו ×œ× ×• חן וחסידיו, הרבה מ×ד מה לבער.
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)
× ×©×ž×¢ ×©×’× ×“×•×‘×©× ×™×ª ×”×™× ×ž×‘×™×ª המדרש של לי×ורה.
לפי התשובה ×”××—×¨×•× ×”, ×–×” ×œ× ×‘×“×™×•×§ תשובה של ××“× ×“×ª×™…
×˜×¨×•×œ×™× ×ž×•×–×¨×™× ×‘×תר ×”×–×”. זמן ללכת…
התגובה שלך by × ×¤×œ ×”×סימון — 17 באפריל 2008 @ 7:43
ציטוט:
× ×©×ž×¢ ×©×’× ×“×•×‘×©× ×™×ª ×”×™× ×ž×‘×™×ª המדרש של לי×ורה.
לפי התשובה ×”××—×¨×•× ×”, ×–×” ×œ× ×‘×“×™×•×§ תשובה של ××“× ×“×ª×™â€¦
×˜×¨×•×œ×™× ×ž×•×–×¨×™× ×‘×תר ×”×–×”. זמן ללכת…
—
ומתי ×מרתי ש×× ×™ ××“× ×“×ª×™? ×× ×–×• ש×לה, ×× ×™ ל×.
קצת עובדות ×©×”× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×ª×“×¨ ×תן והסו-קולד ×œ×™×‘×¨×œ×™× ×ž×¡×ª×‘×¨, ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×בד ×ת ×”×¢×©×ª×•× ×•×ª ×•×œ×ž×¦×•× "×ויבי משטר" בכל ×¤×™× ×”.
הציצי בכותרת הבלוג בבקשה, והרשי לי:
"חובה להגן על הגלוי לעין, ×”×יוולי וה×מיתי. ×מיתות הן ×מת, זכור ו×ל תשכח! ×”×¢×•×œ× ×”×ž×ž×©×™ ×§×™×™×, חוקיו ××™× × ×ž×©×ª× ×™×. ×”××‘× ×™× ×§×©×•×ª הן, ×”×ž×™× ×¨×˜×•×‘×™×, ×¢×¦×ž×™× ×—×¡×¨×™-תמיכה × ×•×¤×œ×™× ×œ×¢×‘×¨ מרכזו של כדור ×”×רץ […] החירות ×”×™× ×”×—×™×¨×•×ª לומר ×©×©× ×™×™× ×•×¢×•×“ ×©× ×™×™× ×”× ×רבעה. ×× ×–×” מוסכ×, × ×•×‘×¢ ×ž×ž×™×œ× ×›×œ הש×ר."
התגובה שלך by ×“×•×‘×©× ×™×ª עגומה — 17 באפריל 2008 @ 9:07
עוד יותר מפחיד. מה זה תרגיל של פיקוד העורף ?
חג שמח
i am outa here
התגובה שלך by × ×¤×œ ×”×סימון — 17 באפריל 2008 @ 10:15
" קצת עובדות ×©×”× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×ª×“×¨ ×תן והסו-קולד ×œ×™×‘×¨×œ×™× ×ž×¡×ª×‘×¨, ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×בד ×ת ×”×¢×©×ª×•× ×•×ª ×•×œ×ž×¦×•× â€×ויבי משטר“ בכל ×¤×™× ×”. "
על ×¤× ×™×• ×–×” ×œ× × ×¨××” כטיעון ×ž× ×•×ž×§ ×ל×, ×™×¨×—× ×”', כהשתלחות.
הרי ×œ×©× ×‘×™×¡×•×¡ הטיעון ×ליך:
1. לבחור מספר ×× ×©×™× ×©×ž×›× ×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×œ×™×‘×¨×œ×™×.
2. להר×ות סתירה בין ××ž×•× ×•×ª×™×”× ×œ×œ×™×‘×¨×œ×™×–× ×‘×›×œ הגדרה סבירה שלו.
3. להר×ות ×©×”× ×ž××‘×“×™× ×ת ×”×¢×©×ª×•× ×•×ª. ל×ור ×”×¨×œ×˜×™×•×™×–× ×©×ת ×›×” ×והבת כמובן שז×ת צריכה להיות ההגדרה *שלה×* ל×יבוד ×¢×©×ª×•× ×•×ª.
4. להר×ות קבוצה של מי ×©×¡×•×ž× ×• ×›"×וייבי משטר".
כל ×חד ×ž×”×œ×™×‘×¨×œ×™× ×©× ×‘×—×¨×• צריך להתייחס לפחות ×¤×¢× ×חד ל×חד מ××•×ª× "×וייבי×".
×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×™×•×ª ×רבעה לפחות כיוון לדברייך יש יותר ×ž×¤×™× ×” ×חת, ובכל ×¤×™× ×” יותר מ×וייב ×חד.
5. לכל ×חד מ"×וייבי המשטר" צריך להר×ות שהיחס ×ליו ×”×•× ×כן דומה לזה שהיה מקבל מי ×©×ž×ª× ×’×“ למשטר.
6.העובדות "×©×œ× ×”×¦×œ×™×—×• להסתדר ×יתן" צריכות לקבל ביסוס כעובדות.
7. צריך להר×ות ×©×œ×¤× ×™ שצצו ×ותן עובדות ×œ× ×¨×ו ×”×œ×™×‘×¨×œ×™× "×וייבי×" לפחות בחלק ×ž×”×¤×™× ×•×ª שבהן ×”× ×ž×•×¦××™× "×וייבי×" כעת.
×× ×™ ×œ× ×¨×•××” ×יך × ×™×ª×Ÿ לעשות ×–×ת ×ולי ×× ×™ טועה.
×× ×›×Ÿ, ×שמח לר×ות ×ת הביסוס של הטיעון בקרוב.
(×ולי ×ת ×פילו יכולה ×œ×”×‘×™× ×חת מ×ותן "הוכחות" מפורסמות שלך )
התגובה שלך by משתמש אנונימי (לא מזוהה) — 17 באפריל 2008 @ 10:49
התגובה ×”××—×¨×•× ×” שלי
×ž×©×•× ×ž×” ×”×קספלורר החליט לשכוח ×ותי…
התגובה שלך by ×’×™× — 17 באפריל 2008 @ 10:53
×ž×©×•× ×ž×” ×תה משתמש ב×קספלורר…
התגובה שלך by ×ורן (ליון) — 17 באפריל 2008 @ 11:02
ציטוט:
התגובה ×”××—×¨×•× ×” שלי
×ž×©×•× ×ž×” ×”×קספלורר החליט לשכוח ×ותי…
—
סוף סוף משהו מועיל שה×קספלורר יודע לעשות.
—
ציטוט:
"עוד יותר מפחיד. מה זה תרגיל של פיקוד העורף ?"
—
🙂 ×’'ורג' ×ורוול, ×‘×œ× ×‘× ×•×¢×¨ של × ×ª× ×™×”.
התגובה שלך by ×“×•×‘×©× ×™×ª עגומה — 17 באפריל 2008 @ 14:03
"×ž×©×•× ×ž×” ×תה משתמש ב×קספלורר…"
×œ×©×›× ×¢ ×ת ×”-IT בעבודה שלי ×‘× ×¤×œ×ות הקוד הפתוח, ×–×” ממש הדבר ×”×‘× ×‘×¨×©×™×ž×ª ×”to-do שלי.
———————————————————————————————————————————
"סוף סוף משהו מועיל שה×קספלורר יודע לעשות."
×’× ×”×©×ª×œ×—×•×ª ברמת ×’× ×•×Ÿ, ×•×’× ×”×¦×”×¨×” על ×¢×•×œ× ×”×ª×•×›× ×”! ×œ× ×¤×œ× ×©×”×§×“×©×ª להברקה ×”×–×ת 10 שורות!
פלטת משהו ש×ין לך ×יך לבסס ×ותו, ועכשיו ×ת מתקיפה ×ותי ×›×™ העזתי לציין ×ת ×–×”.
×ולי ×“×‘×¨×™× ×©×¨×•×ית מכ×ן, ×œ× ×¨×•×ית מש×?
התגובה שלך by ×’×™× — 17 באפריל 2008 @ 15:09
ציטוט:
"פלטת משהו ש×ין לך ×יך לבסס ×ותו, ועכשיו ×ת מתקיפה ×ותי ×›×™ העזתי לציין ×ת ×–×”.
×ולי ×“×‘×¨×™× ×©×¨×•×ית מכ×ן, ×œ× ×¨×•×ית מש×?"
—
תגיד לי, ×תה ×מיתי?
×ת מה ש×תה טוען ש"×ין לי ×יך לבסס" ביססתי היטב ל×ורך דיון של×, שיתגלה ×œ×¢×™× ×™×š ×× ×ª×’×œ×•×œ מעט למעלה – ולכן ×× ×תה רוצה לתקוף עמדה זו התעמת ×§×•×“× ×‘×ž×—×™×œ×” מכבודך *×¢× ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×©×›×‘×¨ כתבתי* שבחרת לעקוף, ומכ×ן שמי שכ×ן "×ין לו ×יך לבסס" ×”×•× ×“×•×•×§× ×תה.
×ž×ž×™×œ× ×‘×ž×§×¨×” ×–×” ×ת ×˜×™×¢×•× ×™ יש *×œ× ×ž×§* ×•×œ× ×œ×”×•×›×™×—, כך שהמתכון שלך ל"הוכחה" ×“×•×•×§× ×‘×ž×§×¨×” ×–×” ×”×•× ×¡×”×¨×•×¨×™ עד כדי כך (ושגוי) שבצדק יחשב לבדיחה, והתעלמותך ×ž×‘×§×©×ª× ×”×ž×¤×•×¨×©×ª של ×›×•×ª×‘×™× ×‘×שכול להפסיק לחטט ×‘× ×•×©× ×–×”, בצדק תחשב לחוסר × ×™×ž×•×¡ – ×ž×©×•× ×›×š × ×™×¡×™×ª×™ לפטור ×ותך בהומור, ×בל ×תה חוזר ומתעקש:
××– ×× ×תה כל כך ×¨×¦×™× ×™ ×‘×¢×™× ×™ עצמך ××– ×”× ×”, ×§×— ×¤×™× ×•×§ –
×ת העובדה ×©×”×˜×¢× ×•×ª × ×’×“ לי×ורה ××™× ×Ÿ מר×ות ×©×”×™× ×˜×¨×•×œ ביססתי היטב בהודעותי ב×שכול ×–×”, ×תה מוזמן ×œ×§×¨×•× ×’× ×ת שתי ההודעות ב×שכול ש××™× ×Ÿ שלי ×”×˜×•×¢× ×•×ª ×ותו דבר.
מ×שימי לי×ורה ×”×ª× ×’×“×• לעמדתה על פי ×“×‘×¨×™×”× ×”×, ועל פי דבריה של ×סימון עצמה ×œ× ×”×¡×ª×“×¨×• לה העובדות שהעליתי ×›×™ "×–×” ×œ× ×‘×“×™×•×§ תשובה של ××“× ×“×ª×™", דבר ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×›×ª×‘×ª×™.
×× ×‘×™×¡×¡×ª×™ ×ת העובדה שלי×ורה ××™× ×” טרול, קל וחומר ×× ×™ *×©×ž×ž×™×œ× ×ין מולי כל ×˜×¢× ×”*, ××™× ×™ טרול, ולכן השערתה של ×סימון בהודעה 49 ××™× ×” × ×›×•× ×”, ובטח ש××™× ×” ליברלית, מ×חר וה×שמות ×©×•×•× × ×’×“ כל ××“× ×©×”×•× ×œ×œ× ×›×œ הצדקה (×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על השתקתו, חסימתו לתגובה ×œ×”×’× ×ª×• והעלמה טוטלית של דבריו רטרו×קטיבית) *××™× ×”* פעולה ליברלית.
לכן ×× ×”×ª×•×§×¤×™× ×ת לי×ורה ×ו ×ותי רו××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×›×œ×™×‘×¨×œ×™× (לפחות ×חד מגדיר עצמו כך בכותרת הבלוג) הרי ×œ× ×˜×¢×™×ª×™, ו×× ××™× × ×ž×’×“×™×¨×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×›×œ×™×‘×¨×œ×™× ×”×¨×™ שוב צדקתי, מ×חר ותגובתי תוקפת רק ×ת הסו-קולד ליברלי×, ומשמעות "סו-קולד" ×œ×¢× ×™×™×Ÿ ×–×” ×× ×ª×”×™×ª, ×”×™× ×œ× "כל כך קרי×" ××œ× "×לה המתקר××™× ×œ×™×‘×¨×œ×™× ×ך למעשה ××™× × ×¤×•×¢×œ×™× ×›×š" – כך ש"×œ× ×œ×™×‘×¨×œ×™×" ×‘×¢×™× ×™ ×¢×¦×ž× ×œ× × ×¤×’×¢×•.
×”×‘× ×ª?
ו×× ×›×‘×¨, סעיף 2 שלך שגוי (הסתירה ×מורה להיות בין ×¤×¢×•×œ×•×ª×™×”× ×œ×œ×™×‘×¨×œ×™×•×ª, ×•×œ× "××ž×•× ×•×ª×™×”×"), סעיף 4 שלך × ×•×¤×œ ("כל ×¤×™× ×”" ×”×™× ×”×©×לה לגיטימית), סעיף 5 שלך × ×•×¤×œ מ×ותה סיבה (×§×¨× ×§×¦×ª על משמעות המירכ×ות בתחביר), סעיף 6 שלך שגוי (×œ× × ×“×¨×©×ª הוכחת עובדות), וסעיף 7 × ×•×¤×œ ל×ור × ×¤×™×œ×ª ×”×¡×¢×™×¤×™× ×”×§×•×“×ž×™× ×œ×• ×©× ×¤×œ×•.
מבסוט?
התגובה שלך by ×“×•×‘×©× ×™×ª עגומה — 17 באפריל 2008 @ 18:54
בהחלט חשוב להבין שיש ×”×‘×—× ×” בין השתיי×.
התגובה שלך by יהוש×פט — 18 באפריל 2008 @ 0:53
צריך להיות ×מיץ מ×וד בשביל להגיב ×›×ן, מה? ×רס בתגובות ×–×” בלשון המעטה.
התגובה שלך by משתמש אנונימי (לא מזוהה) — 18 באפריל 2008 @ 10:19
ב. ×’× ×—×™×œ×•× ×™× ×¤×•×¢×œ×™× ×ž×ª×•×š ××ž×•× ×•×ª כלשהן ×•×œ× ×›×¨×•×‘×•×˜×™× ×¢× ×©×™×§×•×œ קר (×חרת למשל, ×œ× ×”×™×” × ×ž×›×¨ ×פילו כרטיס לוטו ×חד ×œ×—×™×œ×•× ×™×), ולכן רק טבעי ש××ž×•× ×•×ª משותפות יתפתחו בהיזון חוזר (ר××” ××ž×•× ×•×ª טפלות ×’× ×œ×œ× ××ž×•× ×” דתית למשל).
מזכיר לי משפט מצויין שקר×תי ×¤×¢× ×œ×¤× ×™ ×©× ×™×, ×שר לצערי × ×›×ª×‘ ×“×•×•×§× ×¢"×™ מישהו ש××™× ×™ מעריך בכלל – ×—×’×™ סגל (×יש ערוץ 7 והמחתרת היהודית).
×–×” ×”×™×” על הקשר של מיסטיקה/××™-×¨×¦×™×•× ×œ×™×ª ויהדות, והפו×× ×˜×” שלו היתה (ציטוט מן הזכרון):
"יהודי דתי ממוצע צורך ×‘×™×•× ×¤×—×•×ª מיסטיקה ×ž×§×™×‘×•×¦× ×™×§ שמ×מין במזל, ×סטרולוגיה, ×•×©×œ×•× ×¢× ×”×¢×¨×‘×™×".
התגובה שלך by ×סף רזון — 27 באפריל 2008 @ 17:24
[…] ומה שגרוע מזה ×× ×©×™× ×כן ×”××ž×™× ×• ש×× ×—× ×• טרוליות. על הכל תוכלו ×œ×§×¨×•× ×‘×§×™×©×•×¨ ×”×‘× , ×× ×™×•×¡×™ ×œ× ×™×ž×—×•×§ ×ותו ,כפי שמחק ×ת כל תגובותי. […]
פינגבאק by ×× ×™ רק לש×ול ש×לה » ×רכיון בלוג » ×”×מת של לי×ורה — 17 באוגוסט 2008 @ 22:24
[…] בשעה 13:22 ×¡×™×™× ×’×•×¨×‘×™×¥ ×ת המחיקה והסביר ×ת הסיבות לה בתגובה×צלו[2], מה שיכול להעיד על קיומה של שיחת הטלפון בין גורביץ ×œ×‘×™× ×™. […]
פינגבאק by בלוגיקה » J’accuse — 18 באוגוסט 2008 @ 0:19