החברים של ג'ורג'

טוב ליבו של המפקד הצבאי

פעיל הימין נריה אופן נעצר שלשום (ג') במקום עבודתו, וזמן קצר לאחר מכן הוגש לו צו ייחודי: צו הרחקה לשלושה חודשים משתי שכונות-התנחלות של ירושלים, נווה יעקב ופסגת זאב. הצו נחתם לא על ידי שופט, אלא על ידי גנרל: אלוף פיקוד העורף, יאיר גולן.

אופן, שנמצא בפסגת זאב משום שהורחק בצו אלוף מההתנחבלות בה הוא מתגורר בדרך כלל, יצהר, חשוד בכך שהוא מעודד הסתה נגד ערבים בפסגת זאב. זו לא הפעם הראשונה שאופן נמצא על הכוונת של הרשויות: בהיסטריה שקדמה להתנתקות, הוא הוכנס למעצר מנהלי.

כלומר, אופן היה על הכוונת של השב"כ שלוש פעמים לפחות. בכל אחת משלוש הפעמים הללו, העדיף השב"כ לא לטפל בו באמצעים חוקיים רגילים, אלא להשתמש אקסטרא-לגאליות כמו מעצר מנהלי וצווי הרחקה – שכנגד אף אחד מהם לאופן לא היתה אפשרות להגן על עצמו. בעוד שאפשר להבין, בדוחק, את השימוש בצווי הרחקה ומעצר מנהלי בעת שהותו של אופן בגדה – אחרי הכל, הפניית האמצעים הללו כלפי הפלסטינים בלבד היא סוג של אפרטהייד; כמותם, אופן חי שם תחת שלטון צבאי – הפעלת הצו על ידי אלוף פיקוד העורף צריכה להדאיג את כולנו.

הצווים הללו מופעלים לעיתים נדירות – מקרה נוסף של אדם שמוגבל על ידי צווי אלוף פיקוד העורף הוא ג'ון קרוסמן (מרדכי ואנונו); טלי פחימה נעצרה אף היא בשעתו בצו מנהלי של אלוף פיקוד העורף, ואנחנו זוכרים איזו סכנה גדולה לציבור היא היתה, משהו שראוי לזכור כאשר, כמוה, מואשם היום אמיר מח'ול ב"סיוע לאויב במלחמתו בישראל" – אבל הם מעידים על דבר שאנחנו נוטים להדחיק: שבסופו של דבר שלטון החוק בישראל הוא משחק שמתבצע בהסכמתה השלווה של מערכת הבטחון.

אופן וקרוסמן הוגלו או נעצרו על פי צווים צבאיים בהיותם בתוך ישראל גופא, או על כל פנים מה שישראל הרשמית מגדירה כישראל גופא, בהסתמך על תקנות שעות חירום 1945 של הבריטים, שהוגדרו על ידי מנחם בגין כגרועות מאלה של הנאצים ושמעולם לא בוטלו. יתר על כן, לא רק שהן לא בוטלו, הן תקפות גם בתחומי מדינת ישראל. די בלחישה של השב"כ, ובהסכמה של גנרל, כדי לעצור כל אחד מאיתנו בלי משפט, או לעקור אותנו מבתינו ומעבודתנו. כולנו חיים את חיינו על פי טוב ליבו של "המפקד הצבאי" מאותן תקנות. כן, יש מידה מינימלית של פיקוח שיפוטי על ההליכים האלה, אבל ההיסטוריה מלמדת שבתי המשפט מקבלים בלי פקפוק את "החומר הסודי" שמוגש להם ושהם מהססים מאד לבטל צווים כאלה – אם אכן ביטלו אי פעם.

המקרה של אופן מזכיר מאד את העונש שהיה מקובל בחלקים שונים של האימפריה הבריטית, של הגליה פנימית – העברתו של אדם מעיק לחלק אחר של האימפריה. אופן יצטרך עכשיו להפסיק את עבודתו ולמצוא לעצמו מקום מגורים אחר, בהתראה אפסית. כל זה, בלי שמישהו יצטרך להציג ראיות כלשהן כנגדו.

יכול להיות שאופן הוא אכן פרובוקטור סדרתי, אבל זה – מה לעשות, קשים החיים בדמוקרטיה – חוקי. יכול להיות, בנוסף, שהוא חרג מעבר להטפה אל תכנון פיגועים או עידודם. אם זה המצב, יואיל נא השב"כ להציג את הראיות נגדו. אם אין לו ראיות, שיחרוק שיניים, יעבוד טיפה יותר קשה ויאסוף אותן. ככה עובדים שירותים מסכלים בדמוקרטיות. המצב הנוכחי, שבו ניתן לעצור אנשים על סמך "מידע סודי", שהם לא יכולים לראות ולא יכולים להתגונן נגדו, קורה הרבה יותר מדי בזמן האחרון. לאנשי שמאל אסור לעשות הנחות לעצמם בנושא הזה, בהתחשב בכך שאופן הוא מתנחל קנאי במיוחד: אם הם ישתקו כשמפעילים נגדו צווי אלוף בתוך ישראל, אחרים ישתקו כאשר סמכויות כאלה יופנו גם נגדם. והחודשים האחרונים נתנו לנו מעט מאד סיבות לסמוך על שיקול הדעת של המחלקה היהודית של השב"כ.

הערה אישית: אני מנסה להגיע להפגנה מחר בשייח' ג'ראח. האם יש מישהו שיוכל להחזיר אותי לפתח תקווה? אני מבטיח הרצאה על האלביגנזים בדרך חזרה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

19 תגובות על ”טוב ליבו של המפקד הצבאי“

  1. יובל ב. הגיב:

    יש הסעות לתל אביב ומשם בטח יש הנוסעים לאזור פתח תקוה

  2. איתן לרנר הגיב:

    לא הבנתי אותך . אלוף הפיקוד אחראי על האזור הכבוש וכיוון שכך מבחינתי אין בעיה שהוא מחיל את סמכותו על יהודים שנמצאים בשטח הכבוש.אם זה קורה בתוך ישראל זה משהו אחר לחלוטין.

  3. יונתן הגיב:

    אלוף פיקוד העורף אחראי גם על תל אביב.

  4. נוסטרדמוס הגיב:

    תודה על עוד פוסט מוחץ! חוץ מזה, אני מניח שאתה מתכוון לקתארים, או למסעות הצלב האלביגנזיים.

  5. עדו הגיב:

    לדעתי זה פשוט הרבה יותר ממה שזה נשמע, יש עכשיו – כפי שציינת – התנכלות לוענונו ומעצר של ערבים ישראלים בלי לתת להם לראות עורך דין אז צריך קצת לאזן את התמונה, מוצאים איזה ימני שמספק את הסחורה (בוא לשוק מחנה יהודה ואני מוצא לך עשרה אנשים שמצדדים בפיגועים נגד ערבים תוך דקה) ונכנסים בו קצת כדי שלא יגידו שיש כאן רדיפה פוליטית מצד מנגנוני השלטון, מה כאן לא ברור?

  6. סמולן הגיב:

    אל תשכח לציין שכוחות הקתוליות פעלו בהרמוניה מעניינת עם אלו של האיסלם.

  7. זוהר הגיב:

    מזכיר לי מועמדים לגיוס ובמיוחד מועמד ספציפי שהגיע ללשכה ונאמר לו שהם גילו עליו משהו ולכן מורידים לו פרופיל. כאשר שאל בתמימות "מה גיליתם?" נענה בתשובה שזה סודי…

  8. א הגיב:

    http://www.imti.org.il/show_art.php?id=852 אם תרצו -תהיה לכם משטרת ממחשבות גם באוניברסיטה

  9. פידל הגיב:

    רק הערה קטנה לסדר- דבר עם תמר גוז'נסקי על תקנות שעת חירום. בזכותה (ובזכות כמה ח"כים עירניים, וישנוניות של הקואליציה דאז) היו עשרים וארבע שעות (בערך) אי-אז בשנות התשעים בהן תקנות שעת חירום לא היו בתוקף. מן הסתם זה לא הפריע לאף אחד אז או מאז, אבל ברמת הקוריוז ההיסטורי יש תקדים שמראה שהמדינה מסוגלת לעשות את זה.

    עכשיו- מי ירים את הכפפה בכנסת הנוכחית?

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention טוב ליבו של המפקד הצבאי » החברים של ג’ורג’ -- Topsy.com