החברים של ג'ורג'

הערה קצרה על ניואנסים

ושוב מצליח נרג להיות הילד המפגר של הכיתה: בתיאורו של "מהומות הקיסר מנואל" – אחינו מנופפי הקלאץ' כבר התחילו לשרוף דברים ברחובות, כמנהגם האקזוטי – מייחס איתמר ענברי את המילים "אלימות היא דבר שאינו עולה בקנה אחד עם אופיו של האל ועם אופייה של הנשמה" לבנדיקטוס. לא היא: הם ציטוט מדבריו של מנואל השני.

לא, הוא לא אמר את זה

ענברי אומר עוד כי "האפיפיור תיאר במהלך הרצאה שנתן ביום שלישי השבוע באוניברסיטה בעיר רגנסבורג שבגרמניה, את האיסלאם כדת שתומכת באלימות ושמופצת באמצעות החרב", טענה המופיעה גם בכותרת המשנה. ושוב לא נכון, שוב מדובר בציטוטים של מנואל השני. (יש לי הרגשה שתוך זמן קצר, נדע על הקיסר הביזנטי הזה יותר ממה שחשבנו שנדע אי פעם).

וההבדל הזה, בין יחוס הדברים לאפיפיור ובין העובדה שהוא מצטט אותם מפי קיסר שהלך לעולמו לפני 600 שנים, הוא קריטי: הוא מקבל במשתמע את הטענה המוסלמית – קשה לדעת אם מדובר בשקר, בהיתממות מודעת, או בבורות פשוטה – שהדברים האלו אכן נאמרו על ידי בנדיקטוס. מצד שני, על פי ריבוי ההסתייגויות – “על פי הדיווחים", “לפי הדיווחים" – יתכן שענברי כלל לא טרח לקרוא את הטקסט של בנדיקטוס. חבל: לא קשה למצוא אותו ואי קריאתו טרם הכתיבה היא רשלנות שקשה להסבירה.

שימו לב לתוצאה הראשונה

אם יש משהו חיובי בדיווח של ענברי, הרי זה תגובת הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית. החבר'ה של ראאד סלאח משוכנעים שהאפיפיור עובד בשביל ישראל והאמריקנים. ההודעה, הנראית תמוהה במבט ראשון, הופכת לסבירה כשאתה נזכר שתושבי בגדאד כינו את המארינס האמריקנים "יהודים", ואת תיאוריות הקונספירציה, על הקשר היהודי העולמי, האוכלות במוסלמים בכל פה. לוגוס, מישהו?

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

טראקבקים/פינגבקים

  1. newyork
  2. fivestar
  3. coins
  4. book
  5. hotel
  6. madrid
  7. italy
  8. shuttle