החברים של ג'ורג'

שני מיליוני בני ערובה, לנצח

הדברים של נתניהו על רצועת עזה מבהירים עד כמה ישראל הרשמית מסרבת להכיר באנושיות של הפלסטינים

חלק ניכר מכלי התקשורת עסק הערב (א’) בהתחמקות המתבריינת של בנימין נתניהו מתשובה על שאלות בפרשת הצוללות: “אתה לא רוצה שנעשה את CNN” אמר נתניהו לברק רביד, משחק אותה דונלד טראמפ דה לה שמאטע. עם כל הכבוד למה שמסתמן כפרשת השחיתות הגדולה בהיסטוריה של ישראל, אני רוצה להתייחס לנקודה אחרת שהעלה נתניהו: שיש בדעתו להמשיך ולשמש כדיקטטור הצבאי של הפלסטינים לנצח.

בהתייחסות למתרחש ברצועת עזה, דחה נתניהו את האפשרות לפתרון מדיני, או בעצם לכל שינוי בסטטוס קוו: “אין פתרון מדיני עם עזה כמו שאין עם דאעש […] הדבר היחיד שאני יכול לעשות זה כיבוש ושהיה או מכות קשות מאד.”

כזכור, בסוף השבוע הכניסה קטאר – בהסכמת ישראל – 15 מיליוני דולרים לרצועת עזה. המדובר בסכום זעום: ברצועת עזה חיים כשני מיליוני פלסטינים. מדובר בשבעה וחצי דולרים לאדם. קו העוני העולמי עומד על 1.9 דולרים ליום. העזתים, בממוצע, קיבלו פחות מארבעה ימי מחיה כאלה. בדצמבר 2017, חיו 53% מהעזתים מתחת לקו העוני הפלסטיני, שעומד על 2,470 ש”ח למשפחה של חמש נפשות. בשנת 2011, אחרי שישראל הקלה את המצור על עזה בעקבות הטבח על המרמרה, שיעור העוני עמד ברצועה על 38.8%. שיעור האבטלה ברצועת עזה עמד באוגוסט האחרון על 53.7%, כשחלק ניכר מהאבטלה הוא בקרב צעירים: 71.1%. המסע הישראלי להשמדת הכלכלה העזתית נוחל הצלחה מסחררת.

כמה ישראלים, אלה מהם שהצליחו להישיר מבט אל המציאות, שאלו מה לעזאזל דוחף צעירים עזתים לעבר הגדר, שם צלפים ישראלים הורגים בהם במאותיהם ופוצעים אותם באלפיהם. התשובה פשוטה: לא נשאר מה להפסיד. ישראל לימדה את הפלסטינים שהטבה במצבם מגיעה רק לאחר שפיכות דמים ארוכה. הצעירים שמטיחים את גופם בכוונות של צלפים משועממים עד משועשעים יודעים שיתכן בדמם הם פודים את בני משפחתם.

וכך, אמר נתניהו הערב, יימשכו הדברים לנצח. אין אפשרות לדבר עם חמאס – אנא התעלמו מהעובדה שאני מדבר איתם, שכן מזוודות כסף לא חוצות את הגבול בלי הסכמתי. אבל שיקרתי לתומכים שלי כשאמרתי שאמוטט את שלטון חמאס, ואני לא יכול להרשות לעצמי לאפשר לעזתים חיים הגונים. הבייס שלי יאכל אותי חי.

בפני ישראל נמצאות, בחתך גס, שלוש אופציות ביחס לרצועת עזה. “גס”, כי לכל אחת מהאופציות יש וריאציות עדינות לכאן או לכאן. האופציות הן:

א. הסרת המצור על הרצועה ומתן אפשרות לאוכלוסיה העזתית לחיות את חייה.

ב. כיבוש הרצועה, הפלת משטר חמאס, ושליטה ישראלית על האוכלוסיה – זמנית או קבועה.

ג. המשך הסטטוס קוו.

בתשדירים המפורסמים של נתניהו בסוף 2008, עם תחילת מבצע עופרת יצוקה, הוא האשים את ממשלת אולמרט היוצאת ברכרוכיות כלפי החמאס והבטיח להפיל את משטרו. בשתי ההזדמנויות שעמדו בפניו כדי ליישם את ההבטחה הזו, בעמוד ענן ובצוק איתן, בחר נתניהו שלא לעשות זאת. הוא ידע מה יהיה המחיר שלה – ישראל לא מוכנה לקחת אחריות על השלטון בעזה. היא מוכנה להרעיב את תושביה ולטבוח בהם על בסיס קבוע, לשלוט בהם בכל מובן שהוא (עד רמה של הכנסת שבעה וחצי דולרים לאדם), אבל לא לקחת אחריות על כך.

לפני כשבוע פרש נתניהו את משנתו: התקשורת היהודית התעלמה ממנה באדיקות כמעט מוחלטת. “העוצמה היא הדבר החשוב ביותר במדיניות החוץ של מדינת ישראל […] יש מדינות ענק שכבשו והחליפו אוכלוסיות ואף אחד לא מדבר עליהן. עוצמה היא המפתח.” המוסר היהודי כפי שלמדתי מראש המדינה היהודית היחידה במזרת התיכון.

נתניהו מעוניין לנהל מלחמת התשה נצחית עד שנגיע למצב של “החלפת אוכלוסיות.” הוא סומך על כך שלישראל יש די והותר כוח כדי ליישם את המדיניות הזו; הוא נשען על עליית האינטרנציונל הלבן החדש, שיותר ויותר הופך את ישראל למדינת המודל שלו. אם נניח לבעיה המוסרית המסוימת – ואין לי ספק שיימצאו מספיק חיילים בצה”ל כדי לבצע את הטיהור האתני של נתניהו – יש בעיה פרקטית, לא נטולת חשיבות.

הפלסטינים לא מתכוונים ללכת לשום מקום. ברצועת עזה, גם אין להם לאן ללכת. הם מוקפים על ידי צה”ל והים. חיל הים יורה עליהם אם הם מנסים לברוח מהכלא שלהם. הברירה שנתניהו מציב בפני ישראל היא חדה: או לטבוח באוכלוסיה (”מכות קשות מאד”) או להמשיך את המצב הנוכחי, שבו שני מיליון בני אדם משמשים כבני ערובה לפעילות של ממשלה שנבחרה ב-2006.

המצב המסתמן הוא שילוב בין האופציות הללו: רצח מתמשך של בני אדם שעומדים על זכותם להיות בני אדם חופשיים, יחד עם הרעבה בלתי פוסקת שלהם. זו המדיניות של ממשלת ישראל. לאנשים שמשלמים את המשכורת של מקבלי ההחלטות ושל המוציאים להורג שמיישמים אותה, לאנשים שבסופו של דבר יצטרכו גם הם לעמוד בפני בית דינה של ההיסטוריה, אין את הפריווילגיה להתחמק מלהביט במציאות בעיניים. מי שמסיט את מבטו מסייע לבעלי הכוח. וכבר יש לנו מושג ברור מאד מה נתניהו מתכוון לעשות בו.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

47 תגובות על ”שני מיליוני בני ערובה, לנצח“

  1. אישרגיל הגיב:

    "הפלסטינים לא מתכוונים ללכת לשום מקום. ברצועת עזה, גם אין להם לאן ללכת. הם מוקפים על ידי צה”ל והים."

    כמו תמיד, מתעלמים מזה שלרצועת עזה יש גבול עם מצרים, כאילו אין גבול כזה.
    אז לא, הפלסטינים לא מוקפים רק ע"י צה"ל והים, הם מוקפים גם על ידי צבא מצרים, מדינה ריבונית ועצמאית שבפעם אחרונה שבדקתי, לא מקבלת הוראות מישראל.

    הדרישה לפתוח את מעברי הגבול עם ישראל היא לא מציאותית – עזה וישראל הן ישויות אויבות, מכיוון שהחמאס בוחר שכך בעקביות הן יהיו.

    הדרישה להסיר את המצור הימי היא גם אינה הוגנת כל עוד חמאס ממשיך להתחמש, ואחרי הטיל שנחת בלב באר שבע וכמעט חיסל משפחה באישון לילה, צריך להתייחס לחימוש של חמאס בכובד ראש.

    מנגד, הדרישה שמצרים תפתח את מעבר הגבול לתנועה מתמדת של סחר ואנשים (תחת פיקוח ביטחוני) היא ריאלית ביותר. מדוע זה לא קורה?

    • עדו סוקולובסקי הגיב:

      זה לא קורה כי המצרים חכמים יותר מהישראלים וכאשר הם חתמו על הסכם השלום עם ישראל הם התעקשו על כל מטר בטאבה אבל על עזה הם אמרו 'לא תודה' והשאירו לנו אותה.
      זאת הייתה ההזדמנות האחרונה של ישראל להעביר את הבעיה של עזה למצרים והחמצנו אותה.
      צריך מידה גדושה של פרוביניציאליות כדי לחשוב שהמצרים צריכים לפתור עבור ישראל את הבעיות שלה, יש להם מספיק משלהם. חובתה של ממשלת מצרים היא לאזרחי מצרים ולא לאזרחי ישראל, גם לא לתושבי עזה. אם הייתי אומר לך שישראל צריכה לקלוט בתחומה את הפלסטינים שגרים בירדן או לצאת למלחמה בסוריה כדי לעזור למורדים שם נגד אסד זה היה נראה לך שיא האבסורד. אבל שהמצרים יעזרו לנו לפתור את הבעיה של עזה? ברור, זה בדיוק התפקיד שלהם.

      • Daniel Avitzour הגיב:

        יתכן שלמצריים יש אחריות חלקית. ישראל ומצריים המציאו ביחד בשנת 1949 את הפטנט הכושל שנקרא "רצועת עזה". נכון אמנם שרוב האנשים שנכלאו ברצועה באו מתוך השטח שהפך להיות מדינת ישראל.

      • אישרגיל הגיב:

        אני לא מבקש מהם לקחת אחריות. אני מבקש דבר פשוט בהרבה יותר. שיפתחו את מעבר רפיח למעבר של סחורה ואנשים, אך שיספקו רק בידוק ביטחוני כדיי לוודא שהנשק לא זורם פנימה. כך עזה תפסיק להיות "בית-כלא" וכל עזתי יוכל לצאת דרך מעבר רפיח לעולם הגדול.

        השאלה היא, מדוע זה לא קורה? המצרים פותחים את מעבר רפיח, אבל מאפשרים מעבר מאוד סלקטיבי של אנשים.

        אני לא מקבל את התירוץ הקבוע שאני שומע ש"מצרים היא משת"פית של ישראל". מצרים לא מקבלת הוראות מישראל ויש לה אינטרסים משלה.

        • עדו סוקולובסקי הגיב:

          ושוב, אתה חושב שאתה במעמד לבקש בקשות ממצרים כאילו הם חייבים לך תשובות על מה שהם עושים או לא עושים בשטח שלהם. זאת גישה פרובינציאלית. למה זה לא קורה? באמת למה מצרים לא עושה מה שאתה רוצה שהם יעשו? איזו חוצפה מצידם לעשות מה שהם מחצאימלנכמוצ במדינה שלהם בלי לקבל ממך אישור ואפילו בלי לתת לך הסברים

          • אישרגיל הגיב:

            אתה מצחיק. הרי אמרתי במפורש, פעמיים, שמצרים לא מקבלת הוראות מישראל. אם כך מדוע אתה חושב שאני חושב שמצרים תקבל הוראות מאיזשהו ישראלי כלשהו, כולל ממני בפרט?

            השאלה שלי נשאלה לצורך דיון במסגרת הפורום הזה. ככל הידוע לי, אנשי ממשלה מצרים לא קוראים פה.

            השאלה היא, מדוע המצרים, למרות שהם יכולים לבצע זאת בקלות יתרה, לא פותחים את מעבר רפיח למעבר אנשים וסחורה?

            • עדו סוקולובסקי הגיב:

              למה שהם כן יעשו את זה? מה האינטרס שלהם?

              • אישרגיל הגיב:

                זו שאלה טובה. התשובה היא שכנראה אין להם אינטרס, ולכן המעבר נותר סגור.

                באותו אופן, ניתן לשאול מה האינטרס של ישראל להוריד את הסגר מן עזה כל עוד חמאס שולט שם.

                השאלה שלי מדגימה היטב את היחס הכפול שישראל זוכה לה. כשמגיעים לדון על הסגר, מדברים על ישראל ושוכחים שמצרים גם שותפה לסגר. במאמר הזה אפילו נאמר שעזה מכותרת ע"י ישראל מכל הצדדים. גאוגרפית ועובדתית זה לא נכון. מדוע מוציאים את מצרים מן המשוואה? מדוע למצרים אין אחריות כלל וכלל על הנעשה?
                גם כאשר מצרים החריבה את רפיח המצרית, וזה קרה ממש לא ממזמן, איש לא דיבר על זה ואיש לא דרש ממצרים אחריות או חשבון.

                מישראל עם זאת, דורשים חשבון כל הזמן.

                • עדו סוקולובסקי הגיב:

                  כי ישראל היא זו שסוגרת את הגבול האחד של עזה שאינו גובל בשטחה. אם המצרים היו עושים אותו דבר הייתה לך נקודה. כל מדינה רשאית לסגור את הגבולות שלה בלי לתת שום הסבר. ברגע שישראל סוגרת את הגבול הימי של עזה שאינו גובל בישראל היא נהיית אחראית על כל מה שקורה בעזה, בין אם הסגר מוצדק או לא.
                  זה כמו ההבדל בין לסגור את הדלת שלך ובין לחסום את החניה של השכן. את הדלת שלך אתה לא חייב לפתוח לאף אחד אם לא בא לך, אבל לחסום את החניה של השכן הופך אותך לאחראי לכל מה שנובע מכך שהוא לא יכול לצאת

                  • אישרגיל הגיב:

                    אתה מתעלם מן העובדה שסגר לא היה סגר אם צלע אחת, זו הצלע המצרית, הייתה פתוחה. כמו שציינתי לבחור למטה, מצרים יכולה בכל רגע נתון לבטל את הסגר הישראלי ע"י פתיחת מעבר רפיח, אבל היא בוחרת שלא. על זה היא לא חוטפת אפילו קמצוץ של ביקורת. גם כשמצרים החריבה את רפיח המצרית כדיי לאבטח את הגבול היא לא חטפה ביקורת. ככה זה כשהפלסטינים הם רק כלי לנגח את ישראל.

                    ומכיוון שאנו דנים באינטרסים, אז כמו שציינתי, אין לישראל אינטרס להוריד את הסגר הימי, במיוחד כשהרצועה נשלטת ע"י ארגון טרור שבמשך שנים תוקף באופן תדיר את אזרחי ישראל.

                    • עדו סוקולובסקי הגיב:

                      נכון. ואם סגרתי לשכן את הכניסה לבית שלו אולי הוא עדיין יכול לצאת דרך החצר שלך אבל אין לך שום חובה או סיבה לאפשר לו את זה. לעומת זאת אני זה שנושא באחריות, אני סגרתי לך את היציאה. לכן כל הביקורת על ישראל מוצדקת לגמרי כי היא האחראית הבלעדית. זה שמצרים יכלה להוציא עבורנו את הערמונים מהאש לא מחייב את המצרים בשום דרך.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אני דווקא חושב שאפשר לראות את זה הפוך. לישראל יש סיבה מוצדקת לסגור את הגבולות עם עזה – שתיהן ישויות אויבות. לישראל יש סיבה טובה להטיל סגר על הרצועה, היא סובלת שנים מן הטרור של החמאס והסגר חוקי לפי החוק בינלאומי.

                      מה ההצדקה של מצרים?

                      כמו שאמרתי, בלי מצרים, לא היה סגר.

                    • עדו סוקולובסקי הגיב:

                      וכמו שאני אמרתי – מצרים לא צריכה סיבה. זה הגבול שלהם וזכותם לסגור אותו מתי שבא להם ומכל סיבה שהיא. לעומת זאת ישראל סוגרת את אותו חלק שאיננו גובל איתה. יש סיבה, אין סיבה – ישראל מעכשיו אחראית לכל מה שקורה בעזה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אבל מתחת לסגר יש את החמאס, שהוא האחראי האמיתי. משום מה יש פה הנחה סמויה שהחמאס לא ישתנה לעולם ולא יכול להשתנות. כאילו ישראל צריכה להשלים עם קיומו של חמאס ולתת לו את כל מבוקשו, ללא שום קשר למעשיו.

                    • עדו סוקולובסקי הגיב:

                      זו כבר טענה אחרת שלא קשורה למה שמצרים צריכה או יכולה לעשות.
                      בינתיים לא ראיתי שישראל הטילה מצור על סוריה למרות שסוריה בהחלט עוינת לישראל וחמושה הרבה יותר מהחמאס. גם מהחיזבאללה לא ביקשנו להשתנות. יצאנו מלבנון וכשהם תקפו – החזרנו להם. אותו הדבר צריך להיות בעזה. לתת להם גישה לים ושדה תעופה ואם הם יורים – אנחנו מחזירים להם. מיום הקמתה של ישראל אנחנו מוקפים בישויות עוינות ולא ראיתי שאנחנו מטילים עליהן מצור עד שהם יואילו בטובן להשתנות

                    • אישרגיל הגיב:

                      מאז יום הקמתה של ישראל מעולם לא מצאנו עצמנו מוקפים בכה הרבה טילים. בערב אחד חמאס המטיר עלינו 300 רקטות. כמה רקטות (מדוייקות יותר וכבדות יותר) חיזבאללה יכול להמטיר עלינו בערב אחד? אתה רוצה שנמצא את עצמנו מכותרים באלפים של טילים? אתה רוצה אלפי רקטות מדוייקות שינחתו בערב אחד על כל ערי ישראל?
                      זה בדיוק מה שהאיראנים שואפים לעשות לנו, אגב. אסור לתת להם להצליח.

                    • עדו סוקולובסקי הגיב:

                      אתה צוחק נכון? המומחים הצבאיים מדברים על 17,000 טילים בסוריה שיכולים להגיע עד אילת. קרית שמונה אגב ספגה מיום הקמתה מעל 3000 קטיושות. עם זאת היום הנורא ביותר בתולדות העיר היה ב1974 כשחוליה של מחבלים נכנסה לעיר, עברה מבית לבית ורצחה אזרחים. המסקנה היא שטילים מהצד השני של הגבול זה רע אבל הרבה פחות מסוכן מאשר אויב שנמצא ממש בתוך הבית שלך.

                    • אישרגיל הגיב:

                      לא מוכר לי הנתון של 17,000 טילים בסוריה. מהיכן המידע?
                      ומדוע אתה חושב שיש להקל ראש ב17,000 טילים היכולים להגיע עד אילת?

                      ומלבד סוריה, מה עם לבנון? כמה רקטות יש לחיזבאללה? לפחות 130 אלף? במלחמת לבנון השנייה חיזבאללה ירה על קריית שמונה כ1000 רקטות. נראה לי שהיום חיזבאללה יכול להמטיר 1000 רקטות על קריית שמונה תוך יום או יומיים. מסתובבים ביוטיוב וידואיים של המשגרים שחיזבאללה אוחז בהם, אלו יורים עשרות רקטות בדקה. חיזבאללה יכול לכוון מספר משגרים כאלו על עיר אחת כמו קריית שמונה ולגרום לטבח המוני. אני מזכיר לך גם את מפעלי דיוק-הרקטות שאיראן מקימה בלבנון. מדוע שנרצה שגם לחמאס תהייה את היכולת הזו? אז אנחנו נסכים לעוד ועוד טילים בלבנון, טילים בעזה, טילים בסוריה, טילים בעיראק, טילים באיראן ונשב שאננים ונסמוך על חיל האויר? הרי גם את בסיסי חיל האוויר יטווחו.

                    • גיל הגיב:

                      מצרים לא רוצה להוסיף לעצמה שני מליון פליטים, זה באמת כל כך מסובך להבין? זה שאתה מסביר ש"אבל ישראל ועזה אלו ישויות אוייב" לא מעניין אף אחד. גם בורמה יכולה להגדיר שבני הרוהינגה הם "יישות אוייב", אתה חושב שבנגלדש אמורה להתנדב לקחת אחריות על בני הרוהינגה משום שבורמה רוצה להיפטר מהם?

                      ויש נקודה נוספת. האסטרטגיה הציונית היא בסופו של דבר של הפרד ומשול, זה הגיוני ויעיל. כבר מזמן התחייבו אצלנו למטרה האסטרטגית של להפריד בין עזה לגדה המערבית. היתרונות ברורים – עדיף לציונים להתמודד עם שניים וחצי כאן ועוד איזה שניים שם, שגם נאבקים בינם לבין עצמם, מאשר עם קרוב לחמישה מליון בני חברה אחת. הרעיון בגדול הוא "להכיל" את הערבים ביו"ש, לפחות עד להזדמנות מתאימה, ולהיפטר מאלו שבעזה. מבחינה זו עזה זה לא ממש מקום, זה יותר פח זבל של ערבים, מעין /dev/null דמוגרפי, כל ערבי שנוכל לדחוס לשם זה רווח דמוגרפי מדומיין נטו. עכשיו, המצרים לא מפגרים. הם מבינים יפה מאוד את האינטרס הציוני, ואני מנחש שזה תורם להחלטה שלהם לא לעודד קשרים בין עזה לבין סיני. לא כל עוד המטרה המוצהרת של ישראל היא לנתק בין עזה לגדה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      ודאי. אני מודע לכל זה. ישראל רוצה ליצור פיצול בין הגדה והרצועה. עם כל הכבוד לישראל האמנם, הפלסטינים כבר עושים זאת בעצמם אחרי 4-5 ממשלות "פיוס" כושלות ולא מתפקדות.
                      מעולם לא אמרתי שמצרים צריכה להוסיף לעצמה 2 מיליון פליטים. אמרתי שהיא צריכה לפתוח את הגבול. כנראה ההנחה שלך שאם מצרים תפתח את הגבול לסיני אז עזה פשוט תתרוקן? ייתכן מאוד וזה נכון. ואם זה נכון, זה מעמיד את המשפט "הפלסטינים לא הולכים לשום מקום" הכתוב במאמר הזה בסימן שאלה.

                    • גיל הגיב:

                      פיצול של מליוני בני אדם בני אותה חברה, שחיים סמוך כל כך אחד לשני, בעלי עבר משותף וחוויה לאומית מכוננת משותפת, וקשרי דם, זו איננה משימה פשוטה. זה לא אותו דבר כמו פיצול פוליטי, זה תהליך שלוקח עשורים, דורות. צריך למנוע מהם קשרי מסחר, משפחה, ותרבות, ברמת השטח, לאורך זמן.
                      לגבי ״ריקון״ עזה, ובכן, הניחוש שלי הוא שאם היו מניחים להם, רבים מתושבי עזה היו עוזבים. עזה זה כנראה אחד מהמקומות הנוראיים ביותר לחיות בהם בעולם כולו. זה לא אומר שאם יפתחו את הגבול לרפיח אז היא תתרוקן (הגבול כבר היה פתוח, ועזה עדיין מלאה בערבים), אבל בהינתן אלטרנטיבה של חיים במדינה מפותחת, כן, בטח, לא פחות מהמוני פליטים אחרים. אלא מה, בעולם של ימינו שני מליון פליטים מהמזרח התיכון זו לא בדיוק סחורה חמה, ואין להם לאן ללכת. זו פחות או יותר המשמעות של ״לא הולכים לשום מקום״.
                      עכשיו, ברגיל אין למצרים אינטרס למנוע קשרי מסחר למשל בין עזה לסיני ומשם לכל העולם, או לפחות אני לא חושב על אינטרס כזה. זה ערוץ שולי יחסית לעורק החיים העיקרי של עזה, הגדה המערבית וישראל. אבל כשישראל מצהירה למעשה שמטרתה היא לזרוק את עזה למצרים, למה להם לעזור לתוכנית הישראלית ארוכת הטווח ולחבר למצרים את מה שישראל זורקת עליהם? הם לא מעוניינים שישראל תזרוק את האחריות על שני מליון פליטים פלסטינים עליהם. מהצד המצרי, ברור לי האינטרס -שלהם- לנתק בין עזה למצרים, או לפחות לדאוג שהחיבור יהיה לא יותר מהומניטרי. לישראל יש תפוח אדמה לוהט, ומצרים לא הולכת להרים אותו בשבילה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      את כל הדברים שאמרת אפשר גם לאמר על ערבי ישראל והפלסטינים. ובכל זאת, הם חיים בישויות פוליטיות נפרדות. מה שיש בעזה עכשיו זה גם יישות פוליטית נפרדת ואין שום אינדיקציה שהיא תתחבר אל הרשות הפלסטינית בתקופה הקרובה. למעשה. ההסדרה שהממשלה מקדמת מול קטאר רק מקבעת את הפיצול הזה.
                      לאחרונה אבו מאזן אמר "לא תהייה מדינה בלי עזה ולא תהייה מדינה בעזה". הוא לא סתם אומר. כנראה הוא מבין שהולכים לכיוון הזה.

                      עכשיו, קיבלתי פה שתי תשובות עיקריות בקשר למצרים. תשובה אחת אומרת שמצרים הייתה רוצה לפתוח את הגבול אבל ישראל וארה"ב לא נותנות לה. תשובה שנייה אומרת שמצרים לא רוצה לפתוח את הגבול כדיי שלא תצטרך לקבל 2 מיליון עזתים לקרבה.

                      מה התשובה הנכונה?

                      בינינו, לעזה אין הרבה עתיד. מדובר בתא-שטח קטן, עם ריבוי טבעי מאוד מאוד גבוה ובלי אף יכולת לכלכל את עצמו. מדוע, אם כך, חמאס ממשיך לדבוק ב"התנגדות" וממשיך לנהל מלחמת נצח מול ישראל? מדוע חמאס לא חובר אל הרשות הפלסטינית? חמאס אפילו מסוכסך במידה מסוימת מול המצרים.
                      כל מה שקורה בעזה, זה תוצאה של המדיניות המטורפת של החמאס.

                    • גיל הגיב:

                      בישראל יש גם ״גזר״, האזרחות הישראלית, עד כמה שהיא שווה, ועדיין בכלל לא ברור שישראל הצליחה לפצל בין העם הפלסטיני ב״שטחים״ לבין הפלסטינים אזרחי ישראל. בטח לא כשהסיפוח עומד באוויר. אני מסכים שכל תהליך ״הסדרה״ שישראל מקדמת הוא רק במסגרת התוכנית האסטרטגית להפריד בין עזה לגדה, אני אומר זאת בעצמי, איך קטאר או אבו מאזן משנים משהו?
                      אני לא יודע בוודאות מה ״מצרים רוצה״, כתבתי מה נראה לי. ״לפתוח את הגבול״ זה לא מצב בינארי. יש הבדל גדול בין לפתוח את הגבול לצרכים ״הומניטריים״ (כלומר, בצורה מוגבלת, מעבר של בני אדם או מעט סחורות) לבין לחבר את עזה לסיני. ההנהגה של מצרים יכולה ״לרצות״ לפתוח את הגבול במידה כדי להקל על החיים בעזה, עקב דרישה של דעת הקהל הערבית, ועדיין להתנגד נחרצות למנגנון מסודר שיחבר את עורק החיים המרכזי של עזה למצרים. כמו שלישראל אין שום בעיה לספק (כלומר, למכור) לעזה קמח כדי שאנשים לא ימותו ברעב, ועדיין אין לה שום אינטרס לאפשר ייצוא חקלאי ותעשייתי מסודר מעזה לגדה או לשאר העולם, שישקם את כלכלת עזה לטווח הארוך.
                      השאלות שלך לגבי חמאס הן…לא חכמות. גם לישראל יש בעיות רבות, למה הפוליטיקאים שלנו לפעמים שמים זין על טובת המדינה ומוכנים להקריב את טובת הכלל בעבור רווח פוליטי אישי? אתה לא מבין שיש גם פוליטיקאים ישראלים (למעשה פוליטיקאים בכלל) שמעדיפים מלחמת נצח בה הם נמצאים בעמדת כוח על פני שלום ושגשוג במצב בו אין להם מה להציע וכוחם הפוליטי ידעך? לא שמעת על פוליטיקאים שמציעים לעמם לחיות על החרב לעולמי עד, וזהו? אז באופן כללי לגמרי, זה לא כל כך משונה שגם אצל הפלסטינים יש פוליטיקאים שחושבים על הרווח הפוליטי שלהם ולא על טובת העם הפלסטיני, מה שזה לא יהיה. באופן ספציפי יותר, החמאס (וחלק גדול מהאוכלוסיה הפלסטינית גם בגדה המערבית) רואים ברשות הפלסטינית בוגדים בעמם, שנכנעים לישראל, משרתים את הכיבוש, ומקבלים בתמורה רק השפלה. הם כנראה לא חושבים שהצטרפות למשת״פים של הרשות עולה במשהו על המשך ההתנגדות, להפך. הם לא חושבים שינצחו צבאית את ישראל, הם לא מפגרים, אבל הם מעדיפים התנגדות על כניעה, גם אם כניעה ושיתוף פעולה יקנו להם כמה כיבודים והקלות. החמאס מתנגדים לפיצול בין עזה לגדה, ובו זמנית גם לרשות הפלסטינית – יש הבדל מבחינתם בין מליוני בני העם הפלסטיני לבין הבירוקרטיה של משטר הרודנות הקבלני שישראל וארה״ב הביאו מתוניס. הם גם תומכים ב״אחדות העם״, וגם לא יוותרו מרצונם על כוחם הפוליטי כדי להסתפח לרשות, זה לא נשמע לי יותר בלתי מובן מתופעות דומות בישראל.

                    • אישרגיל הגיב:

                      נכון. יש פוליטיקאים חמומי-מוח בישראל, כאלו שבחרו במלחמת נצח. אחד מהם הוא גם ראש הממשלה, לפחות לפי הצהרת-עבר שלו, אבל אני לא יודע עד כמה אפשר לסמוך על הצהרות של נתניהו, האיש הופך את עורו מהר.
                      אך באופן כללי יש הבדל וההבדל הוא, שישראל יכולה להרשות זאת לעצמה. ישראל היא מדינה עוצמתית עם כלכלה חזקה אשר יכולה בשלב הנוכחי לדבר על מלחמת נצח ואם נהייה כנים כרגע האויבים שלה לא מדברים בטונים אחרים אז לישראל אין הרבה ברירות.

                      עזה לעומת זאת, היא יישות כושלת, פרזיטית, בלי יכולת כלכול עצמית. ראשיה מודעים לכל זה ובכל זאת בוחרים בטקטיקה של בדלנות, לוחמנות, טרור והקשחת עורף.
                      אבל זהו הלך הרוח הפלסטיני מאז ראשיתה של הציונות, מתי שהעם הפלסטיני התגבש. בינתיים הם רק מפסידים מזה, כבר 100 שנה בערך. אפילו עכשיו הם חוגגים "ניצחון" בעזה. אני מוצא את זה קצת פתטי.
                      אם הם רוצים ללכת ולהמשיך בקו הזה, של להלחם בישראל ולגרוף "ניצחונות" כאלו, מתוך תקווה שמתישהו כולנו נשבר מנטלית ונתחפף מהארץ, או לחילופין שהכוחות המזויינים של ה"התנגדות" (חמאס, חיזבאללה ושות') מתישהו בעתיד יכניעו צבאית את צה"ל, אז המצב שלהם בעזה כנראה יישאר כמו שהוא.

                      אני אומר שישנו את דרכיהם, אתה נוקט בשיטה השמאלנית האופיינית "שרק אנחנו נשנה את דרכינו, על כל השאר אין לנו זכות לדבר."

                    • גיל הגיב:

                      אתה מעביר כאן איזה דף מסרים לחמאס? הבנתי שהמשרד לעניינים אסטרטגיים (או צה"ל? לא זוכר בדיוק) מאזין כאן מדי פעם, אבל לא יודע לגבי החמאס. אתה רוצה להסביר להם שהאסטרטגיה שלהם נשמעת לך טפשית? לומר להם שישנו את דרכיהם? אתה מאמין שאתה, כציוני, מבין טוב יותר מהם מה האינטרס של העם הפלסטיני ואיך לקדם אותו? אתה גם מחפש כל מיני תוכניות יצירתיות איך להיפטר מהם, ובו זמנית גם יש לך עצות בעבורם איך כדאי להם לקדם את האינטרסים שלהם?וואלה, נסה לשלוח להם מייל דרך האתר של החמאס או משהו כזה.

                      לכשעצמי, בעוד שברור לי שהחמאס ביסס שלטון רודני ואכזר בעזה, אני מבין שזו איננה הסיבה העיקרית לסטטוס קוו בעזה. גם אם בעזה היה שלטון של דובוני איכפת לי, האינטרס הציוני לפצל את העם הפלסטיני בארץ ישראל לא משתנה, וגם לא האינטרס למנוע בכוח הנשק יצירה ותחזוקה של קשרים בין עזה לגדה, משום שהקשרים הללו זה בדיוק מה שפוגע במטרה האסטרטגית. גם עם דובוני איכפת לי בשלטון, העיקרון הציוני של "מקסימום שטח עם מינימום ערבים" לא משתנה. האינטרס הציוני הבסיסי כפי שהוא בא לכדי ביטוי היום הוא לזרוק כמה שיותר פלסטינים למכלאות כמה שיותר קטנות ומפוצלות. הניתוק של עזה מהגדה זה לא עונש על ההתנהגות של החמאס, זו חלק מאסטרטגיה יעילה והגיונית בעבור שישה מליון ציונים שמתחזקים משטר עליונות יהודית בארץ ישראל שבה שנים עשר מליון בני אדם.

                    • אישרגיל הגיב:

                      עשה טובה, הפסק להשתמש במונח "ציוני", אתה נשמע כמו סוכן איראני. זה literally trying too hard. זה כמו שאני אקרא לירדנים "האשמיים" כי בית המלוכה הוא האשמי או לסורים "אסדיים" כי השלטון הוא של אסד. יש מדינה, קוראים לה ישראל, מי שחי בה הוא ישראלי ובהתאם שישה (וחצי) מיליון יהודים בישראל הם ישראלים. המושג הזה "ציוני", נועד רק בכדיי לשמש דה-לגיטימציה. לא ברור לי מדוע אדם ירצה לבצע כזו דה-לגיטימציה נפשעת לבני עמו וינקוט בלשון של הגרוע באוייבים.

                      עתה, אחרי שעברנו את זה – הסיבה הראשית והעיקרית לפיצול היא ההתנהגות של הפלסטינים עצמם. אתה יודע, האנשים שאתה לעולם לא תעביר עליהם ביקורת ותשתלח בכל מי שיעז להעביר עליהם ביקורת. אלו החמאס ואש"ף שלא יכולים להקים ממשלה משותפת, לישראל רק נותר לקטוף את הפירות. אם החמאס היה מורכב מדובוני אכפת לי סביר להניח שישראל לא הייתה יכולה למצוא הצדקה להטיל סגר ימי על הרצועה. לישראל יש הצדקה חזקה להטיל סגר ימי על הרצועה, קוראים לזה הטרור של החמאס, או שאולי אני אדבר בלשון שאתה יותר מתחבר עליה, פשעי המלחמה של חמאס. ירי מתמשך, תדיר, קבוע של רקטות על אוכלוסיה אזרחית הוא פשע מלחמה. זה מצדיק סגר ימי, וזה האו"ם אמר, לא אני. המדיניות של חמאס היא הסיבה לסגר. אם חמאס היה מתמתן, לישראל לא הייתה ברירה להסיר את הסגר.

                      ועוד דבר, המדיניות להפריד בין הרצועה לגדה היא מדיניות של ממשלת נתניהו, לא של ישראל. אני לא יודע מה תהייה מדיניות של ממשלה אחרת, תחת ציפי לבני, למשל. זו אמרה אתמול שצריך לפרז את הרצועה – צודקת. שאלה איך עושים את זה.

                    • גיל הגיב:

                      אני חושב שלגבי החמאס אמרתי את מה שיש לי להגיד. תמיד בשלב מסוים בדיונים איתך אני מגיע לקיר, זה בסדר, אני מצפה לזה, אבל חבל להמשיך לחפור.

                      בקשר למונח "ציוני" אני דווקא אשיב. אני משתמש במושג בכוונה, במקום "יהודי" או "ישראלי". אני לא משתמש במילה יהודי בהקשר למדיניות הציונית דווקא מתוך הכבוד שיש לי לעמי ולהיסטוריה שלו. אני לא חושב שהדת היהודית או העם היהודי צריכים לקחת עליהם את האחריות למדיניות ולאינטרסים הקולוניאליים של הציונות במזרח התיכון. היהדות קיימת כבר אלפי שנים, קהילות יהודיות מתקיימות עשרות דורות, ובשנים האחרונות האינטרסים של קהילות של יהודים בגולה והאינטרסים של הציונים במדינת ישראל נמצאים על מסלול התנגשות. אני בוחר להיות בצד היהודי.
                      גם המילה "ישראלי" לא מתאימה כאן כל כך. הישראלים כוללים גם מליונים שאינם ציונים ("ערביי ישראל"), ופיצול החברה הפלסטינית זה לא אינטרס של הפלסטינים אזרחי ישראל. המושג יהודי-ישראלי הוא כנראה הכי קרוב למה שאני מנסה לנסח כאן, גם אם איננו מדויק לגמרי (אני יהודי ישראלי והאינטרסים שלי שונים, ולמעשה גם האינטרסים של הישראלים היהודים לא זהה לדעתי ל"אינטרס הציוני"), ולפעמים אני משתמש בו.
                      אבל בסופו של דבר, המילה "ציוני" נשמעת לי הכי ישירה ומדוייקת. מקורו של האינטרס בפיצול החברה הפלסטינית או בטיהורה מארץ ישראל נובע ישירות מהתנועה האידיאולוגית ששמה לה למטרה לרשת את הארץ ולתחזק בה משטר עליונות גזעי (הייתי אומר משטר עליונות "יהודי", אבל אפילו זה לא ממש מדויק. אין שום הסכמה על מי הוא יהודי, ובתכל'ס גם גויים יכולים להצטרף לקאסטה העליונה פלוס-מינוס אם הם מוכנים לעשות "שירות משמעותי", כלומר, לירות על ערבים). ניתן לדמיין מדינת ישראל עם יהודים-ישראלים שאיננה משטר עליונות גזעי, אבל לא ניתן כבר לדמיין ציונות שאיננה משטר עליונות שכזה. לזה ציונים מתכוונים כשהם בוכים על "דה-לגיטימציה לקיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי". אז כן, נראה לי שאני בכל זאת אמשיך להשתמש במושג הזה, צר לי אם זה כל כך מטריד אותך. קורה.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אני חושב שבעניין חמאס סך הכל הגענו להסכמה שהאינטרס הישראלי, או לפחות האינטרס של ממשלת נתניהו, הוא שעזה תהייה מפוצלת מן הגדה. אך כמו שאמרתי, החמאס והפת"ח בעצמם תורמים לכך אם לא מובילים לכך. לא סתם כל ממשלות האחדות שלהם כשלו זו אחר זו (ולא באשמת ישראל) ולא סתם למצרים יותר קל להתקדם בשיחות הנוכחיות בערוץ הההסדרה החמאסי-ישראלי מאשר בערוץ הפיוס הפלסטיני. לישראל נשאר רק לקטוף את הפירות מן העקשנות שלהם ומן חוסר היכולת שלהם להתאחד.

                      זה מאוד מזכיר לי את הכורדים אגב, אלו לוחמים למען הקמת מדינה עצמאית אבל מאוד מפולגים בתוך עצמם. אחד המעלות הגדולות של הציונות זה שבשעת המשבר ב1948 כל הפלגים השונים ידעו להתאחד תחת דגל אחד.

                      בקשר למושג "ציוני", זה פשוט לא ריאליסטי להשתמש במושג זה, וזה בעיקר משרת דה-לגיטימציה. דבר ראשון, ציונות היא הגשמה של הרעיון עתיק-היומין של ארץ ישראל לעם ישראל, רעיון שמקורו ביהדות עצמה ולא באיזושהי אידיאולוגיה אירופאית. דבר שני, אין אף קשר לעליונות יהודית, מדובר במדינת-לאום ותו לא. מדינות כאלו יש רבות בעולם. גם הפלסטינים רוצים להקים לעצמם מדינת לאום ערבית. כל שאר הפרשנויות הן מניפולציות על המושג "ציוניות" שיכולות לבוא הן מאנשים שרואים עצמם ציונים או אנטי-ציונים. כמו כן, בעידן המודרני, אפשר לתרגם "ציוני" פשוט בתור "פטריוט ישראלי", מכיוון שהיהודים בישראל יהיו מעוניינים לאהוב ולשמור על מדינתם וזאת מבלי להתעמק באידיאולוגיה שהובילה להקמתה.

                      בא אספר לך משהו, ראיתי פעם בפורום אינטרנטי פופולרי וידוע, אדם כלשהו כותב הודעת נאצה נגד ישראל ונגד יהודים ובא אליו מישהו ואומר לו "אל תשפוט אנשים לפי הדת שלהם" ואיים עליו בבאן. אז, הבחור שכתב את הודעת הנאצה פשוט שינה את המילה "יהודים" ל"ציונים", והנה – הכל היה בסדר וזאת למרות שתוכן ההודעה הארסית שלו בכלל לא שונה. מה שאסור להגיד על יהודים מותר להגיד על ציונים, למרות שבסופו של דבר אומרים אותו דבר. וככה, עם המילה הזו, אפשר להמשיך לעשות דה-לגיטימציה מטורפת לשישה-שבעה מיליון יהודים שחיים בישראל ונאבקים על חירותם ועצמאותם. האיראנים עושים את זה יפה מאוד.

        • רועיל הגיב:

          https://www.mako.co.il/news-military/security/Article-66f7cb7ed543031004.htm
          בבקשה להפסיק לזיין את השכל.
          מצרים כבר פתחה בעבר את מעבר רפיח וישראל לחצה עליה לסוגרו. גם אם הייתה פותחת אותו עכשיו נתניהו וליברמן היו לוחצים עליה לסגור אותו וטארמפ היה מצטרף ללחץ (השלטון המצרי תלוי לחלוטין בארה״ב היום). כן, למצרים יש אחריות. אבל כשאחד כמוך דורש מהמצרים ״שיפתחו את מעבר רפיח למעבר של סחורה ואנשים״ זאת פשוט גניבת דעת, ולא מהמתוחכמות שבהן.

          יוסי, לא האזנתי למסיבת העיתונאים כולה כי ההתבריינות הטראמפיסטית של נתניהו עשתה את שלה והסיחה את דעתי לשולי (יחסית). הטור המצויין שלך מזכיר שיש להתמקד בעיקר ועל כך תודה.

          • אישרגיל הגיב:

            גניבת הדעת מתבצעת מצידך. בדוק את התאריך. שנת 2011. זמן קצר אחרי שמובארק הופל ומצרים נכנסה לטלטלה ארוכה ונשלטה בידי חונטה צבאית. כמו כן זה היה בעת עיצומו של המרד הלובי נגד קדאפי, מתי שנשק לובי החל להתפזר ברחבי המזה"ת והגיע אף גם לעזה (במבצע עמוד ענן נעשה שימוש בנשק כזה מצד ארגוני הטרור ברצועה). לכן הפחד שנשק יזרום לרצועה היה מבוסס ומציאותי.

            היום יש את שלטון סיסי, הנוח מאוד לישראל, ואני לא חושב שישראל תתנגד לפתיחת המעבר, וזאת בתנאי שאכן יהיה פיקוח שנשק לא זורם פנימה, בדיוק כמו שציינתי שצריך שיהיה. למעשה, פתיחת המעבר תשרת מטרה ישראלית אסטרטגית וזה להעביר את הרצועה לחסות מצרית ואני לא רואה מדוע שישראל תתנגד לכך.

            בנוסף, שים לב לטון התקיף שמצרים נוקטת פה, על איך שהיא לא תקבל הוראות מישראל ועושה זאת למען רווחתם של תושבי עזה. אם מצרים באמת הייתה רוצה, המעבר היה נשאר פתוח. ישראל לא שולטת לא במצרים ולא בארה"ב.

            • ygurvitz הגיב:

              די עם החירטוט הזה של הגבול המצרי. אין שום דבר אחר בצד השני שלו. בסיני אין כלום. עזה זקוקה ליכולת לייצא את התוצרת שלה. מה שהיא צריכה זה נמל וגישה לתוצרת שלה לגדה המערבית. ראה זה פלא – אלה בדיוק שני הדברים שישראל מונעת תוך שהיא דורשת שהמצרים ינקו את הזבל שלה. אתה לא רוצה לאפשר לעזתים לייצא לגדה כי המטען צריך לעבור דרך ישראל בשל תירוץ מופלץ כלשהו? סבבה. תן להם לבנות נמל ותאפשר להם גישה חופשית לשאר העולם.

            • ygurvitz הגיב:

              מספיק עם החירטוט על גבול מצרים. מצרים לא חייבת לנקות את הלכלוך של ישראל ובכל מקרה, אין שום דבר שהעזתים צריכים בצד המצרי. יש שם מדבר.

              מה שהעזתים צריכים הוא יכולת לייצא את התוצרת שלהם ולרכוש את המוצרים שלהם בעצמם. ישראל מונעת כל יצוא, במיוחד לגדה המערבית. תן לעזתים נמל ונמשיך משם.

              • אישרגיל הגיב:

                אבקש אותך לפתוח גוגל מאפס ולהסתכל על האיזור שאתה מדבר עליו.
                אני לא חושב שהעיירה שייח זוויד המונה 50,000 תושבים והעיר אל-עריש המונה 160,000 אלף תושבים, הם מדבר. מבט בגוגל יגלה לך שאפילו יש חוות באיזור. הכל בסמוך לרפיח, ממרחק נסיעה של דקה ועד שעה.

                שום מדבר ושם נעליים.

                עזה יכולה להתבסס על צפון סיני ושני האיזורים יזינו אלו את אלו.

                הבעייה הגדולה : אם זה יקרה, אי אפשר יהיה להתלונן על ישראל, אז אף אחד לא מקדם את זה.

                בשביל שהעזתים יקבלו נמל הם צריכים קודם להעיף את חמאס. בינתיים לפי פרסומים שונים ישראל הולכת מאוד לקראת תושבי עזה ומנסים לעשות להם נתיב מוסכם ומפוקח לקפריסין, וכל זאת עוד חמאס שולט ברצועה.

                • רועיל הגיב:

                  התגובה של ״אישרגיל״ מראה שהאימפריאליזם הפך לשפה הרישמית והמובנת מאליה של ישראל. ישראל היא זו שמחליטה אם לעזתים מגיע או לא מגיע נמל, וכשהיא (עאלק) מסכימה לאיזשהו מעבר לקפריסין אז היא ״הולכת לקראת תושבי עזה״. הישראלים הם האדונים, הפלסטינים צריכים לציית ולהודות לנדיבותם – וזאת כל תמצית הכיבוש.

                  התקווה שלי היא שיום יבוא והשתן שעלה לישראלים לראש יתחיל לזלוג להם מהאזניים. ואז העולם יעשה לישראל את מה שהיא עושה לפלסטינים עכשיו: חרם מוחלט, סגר מוחלט (אולי ברוב נדיבותם ייתנו לסיוע הומינטרי להיכנס פנימה ושמעון פרס יועלה באוב כדי לשקול את הקוסברה) – כל עוד הטרור המדינתי ממשיך ונשק ״ממשיך לזרום פנימה״ למחסנים הצה״ליים. האנשים הרגילים (שם מוצלח הוא בחר לעצמו. בראונינג היה גאה!) יכרכרו וייצווחו על כמה שהעולם צבוע, אבל לא תהייה להם ברירה אלא לסיים את הכיבוש.

                  • אישרגיל הגיב:

                    אין חרם מוחלט ואף לא סגר מוחלט על עזה. לא עובר יום מבלי שמאות משאיות נכנסות לעזה. יש שם את אונר"א שמקבלת כספים מכל העולם ואשתו. המעברים היבשתיים, הן הישראליים והן המצריים, לא סגורים הרמטית וקיים מעבר של אנשים (עם זאת מוגבל). ככה לא נראה סגר מוחלט. סגר מוחלט הוא מה שמפלצות הBDS רוצות לעשות לישראלים, עד אשר לא נכרע ברך ונכנע לגמחותיהם הלא מציאותיות.

                    אני מזכיר שהסגר הימי על עזה הוא חוקי. את זה ועידה של האו"ם קבעה, לא אני. הסגר הימי קיים בגלל ארגון החמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה, אותם ארגונים שרק היו ביצעו פשעי מלחמה ושיגרו עשרות רקטות על ריכוזי אוכלוסין בישראל מבלי להניד עפעף. לתת נמל לחמאס זה כמו לתת נמל לדאע"ש, שכן מה שחמאס רוצה לעשות לישראלים-יהודים משול למה שדאע"ש רצה לעשות ללא-מוסלמים בשטח שלו – אונס, גירוש ורצח.

                    עם זאת ישראל מסכימה, וזאת תחת פיקוח בינלאומי, לאפשר נתיב ימי לעזה, וזאת למרות שליטתו של החמאס. זה לא עניין של "אדונים", זה עניין של לוחמה בארגון טרור והגנה על אזרחי ישראל לצד הצורך לפתור את המשבר ההומינטרי בעזה. קוראים לזה דיפלומטיה יצירתית.

                    • רועיל הגיב:

                      חלילה. אני לא מפלצת. ציינתי במפורש שישראל תחת החרם והסגר תקבל סיוע הומניטרי. משאיות רבות ייכנסו עם תרופות וקמח ואף ניתן לקאטר לתת לכל ישראלי 7.5 דולר, בהתאם לסטנדרטים המוסריים של צה״ל. וגם ציינתי שתקבל מנת קוסברה משמעון פרס. מוסר זה מוסר. כל זה, כמובן, יהיה לפי החוק הבינלאומי.

                    • אישרגיל הגיב:

                      יש בעייה עם האנלוגיה שלך, האמנם. הדרישה ה BDS-ית שלך היא שהיהודים יוותרו על חירותם ועצמאותם. זו לא הדרישה לתושבי עזה. הדרישה לתושבי עזה היא להעיף את ארגון הטרור ששולט עליהם ושיבחרו בשלטון ש – חלילה וחס – לא רוצה לגרש את כל היהודים מהארץ הזו.

                      אם במוסר עסקינן, אני מחזיר אותך לשאלה המקורית שלי. מדוע שעזה לא תחובר לצפון סיני? מדוע שמצרים לא תפתח את מעבר רפיח? המצור יסתיים. עזה תזכה לרווחה ואנחה. אני לא מקבל את העמדה שישראל וארה"ב מונעות זאת. אם ישראל התנגדה לכך ב2011 (מטעמים שציינתי מעלה) אני לא חושב שהיא תתנגד לכך היום. היום מפת האינטרסים והמצב הגאופוליטי שונים.

                    • עדו סוקולובסקי הגיב:

                      עזה לא תחובר לדרום סיני כי הפסדנו את ההזדמנות הזאת בניהול משא ומתן על ידי בגין בסוף שנות השבעים. העמדה היא לא שישראל או אמריקה מונעות זאת אלא שמצרים לא מחויבת לזה. ישראל לעומת זאת היא זאת שמטילה מצור על עזה ולכן (בין אם המצור מוצדק או לא) מחויבת לרווחתם של תושבי עזה כולם.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אי אפשר לדעת. זמנים משתנים. דברים הם פלואידים. אני לא אומר שעזה בוודאות תחובר לסיני, אבל אני חושב שזה יכול לקרות מתישהו, בדרך זו או אחרת. מה שבטוח שחיבור עזה לסיני תטיב עם תושבי עזה.

                    • רועיל הגיב:

                      אני מציע לחבר את עזה לגינאה המשוונית.

                    • אישרגיל הגיב:

                      עד גינאה הלכת? ועוד המשוונית? צפון סיני פה מעבר לפינה, גובל בעזה מכיוון מערב.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      גינאה המשוונית? אני מוכן לחבר את עזה לאי הפסחא, רק שמישהו ייקח אחריות על הצרה הזאת.
                      בעצם, אולי זה לא יילך. אבות אבותיהם של תושבי אי הפסחא בנו פסלי ענק למרות שמבחינה רציונלית לא ברור מה הללו הואילו להם. תושבי עזה, לעומת זאת, לא יכולים לכיר בישראל למרות שמבחינה רציונלית ברור לגמרי איך זה יועיל להם.

                    • רועיל הגיב:

                      הישראלים, לעומת זאת, רציונלים ידועים. כל המדיניות שלכם ב-70 השנים האחרונות נוטפת רציונליות ומחשבה עמוקה. אתם כל כך רציונלים עד שאתם יכולים להתגזען על עמים אחרים ולקרוא להם לא רציונלים. עם סגולה נבחר. באמת כל הכבוד לכם.

                    • אישרגיל הגיב:

                      אתה מוזמן ללמוד עד כמה החמאס הוא רציונלי ולא-גזעני ע"י צפייה בוידאו הזה :

                      https://www.youtube.com/watch?v=p_3pEL2mUqU

                      "Senior Hamas Official Fathi Hammad: We Will Cleanse Palestine of the Filth of the Jews"

                      "Hamas Political Bureau member Fathi Hammad, former Hamas minister of the interior, gave an address at a July 12 rally in Gaza, in which he said that "the cleansing of Palestine of the filth of the Jews, and their uprooting from it" would happen by 2022. "The second thing is the establishment of the Caliphate, after the nation has been healed of its cancer – the Jews – Allah willing," said Hammad, stressing that despite Hamas' participation in the peaceful Return March, they had not abandoned the military path of Jihad. His statements aired on the Al-Jazeera network. In another rally, on July 13, Hammad threatened Netanyahu and Lieberman, saying: "We are coming to chop your heads off your necks!" The July 13 rally was broadcast by the Hamas-owned Al-Aqsa TV channel."

                      שים לב לנבואה שישראל תושמד ב2022. החמאס שוטף את מוחותיהם של תושבי עזה ומאכיל אותם בלוקשים כבר מעל לעשור.

  2. Dori הגיב:

    לא בטוחה שהבנתי למה אתה מתכוון ב"שני מיליון בני אדם משמשים כבני ערובה לפעילות של ממשלה שנבחרה ב-2006".
    האם הממשלה הנוכחית היא אותה ממשלה שנבחרה ב-2006, מבחינה אידאולוגית לפחות, או שהכוונה היא למדיניות שהחלה לאחר פינוי הרצועה מיישובים יהודיים ולא שונתה מאז?

    תודה על המאמרים שלך. חשוב לי לקרוא פרספקטיבה אחרת מערוצי החדשות המרכזיים.

  3. י.ד. הגיב:

    אפשר מקור מדויק יותר. אביעד קליינברג רק מציג התייחסות אבל לא מביא את הדברים בשלמותם.