החברים של ג'ורג'

הרוצחים במדים וסייעניהם

משטרת ישראל רצחה אזרח בדואי ואחר כך טפלה עליו אשמת טרור. מפיצי השנאה ארדן ואלשיך חייבים ללכת, והתקשורת חייבת ללמוד ספקנות

ביום רביעי פתחו חמושי משטרת ישראל באש חיה על רכב בישוב הבדואי הלא מוכר אום אל חירן, וירו ביעקוב אבו אלקיאען. מיד לאחר מכן, החל הרכב של אלקיאען בנסיעה מהירה, פגע במספר שוטרים, ולטענת המשטרה נהרג כתוצאה מכך השוטר ארז לוי.

המשטרה מיהרה להודיע שזה היה פיגוע דריסה, ושאלקיאען היה פעיל דאע”ש. שר המשטרה ארדן טען שהוא היה “מחבל השייך לתנועה האיסלמית.” גופתו של לוי נקברה במהירות, מבלי שנערכה בה נתיחה לאחר המוות. בהלווייתו התייחס המפכ”ל, רוני אלשיך, לפעילות דאע”ש בקרב פלסטינים ישראלים. התקשורת הישראלית, כהרגלה, מיהרה לאמץ את גרסת החמושים, והכריזה על פיגוע.

הסיפור התחיל להתפורר מהר מאד. עבדכם הנאמן שם לב בזמן אמת שהמשטרה הפעילה את נוהל המרמרה – הכריזה על שטח צבאי סגור, לא נתנה לעיתונאים להגיע למקום, תוך שהיא מפציצה את התקשורת בגרסאות וזו בולעת אותן. נמסר שבביתו של אלקיאען נמצאו שלושה גליונות של ישראל היום, שיש בהם כותרת על דאע”ש; נמסר שכמה מקרובי משפחתו נחשדו בחברות בדאע”ש. כל זה היה קלוש למדי (למשל, האם מישהו טרח לברר מה יש בשאר הגליונות ההם של ישראל היום – אולי ידיעה על אום אל חיראן? אולי ידיעה על בית ספרו של אלקיאען?) והטיוח הסריח.

בערב, לאחר שגם הנער לעניינים מלוכלכים, גלעד ארדן, קישר בין אלקיאען ודאע”ש (הוא מכחיש את זה ביממה האחרונה, אז כדאי לזכור), צץ סרטון של המל”ט שהיה באזור. שם נראה די בבירור שהרכב של אלקיאען נע במהירות איטית לצד השוטרים, עד שאלה פותחים עליו באש. המשטרה ניסתה לעבוד על הציבור בשתי דרכים: הפיצה גרסה משלה של הסרטון, שבו בעריכה מגושמת העלימה את הירי, ואחר כך טענה שזה היה בעצם ירי באוויר.

בינתיים, אנשי Forensic Architecture (שמתמחים בשחזור זירות ירי של חמושים למיניהם באמצעות שילוב בין צילומים מכמה זוויות) וקולקטיב הצלמים אקטיבסטילס ערכו בדיקה משלהם של הסרטון. המסקנה שלהם היתה שהירי שהמשטרה ניסתה לטעון שהוא ירי באוויר היה ירי מכוון היטב. הבדיקה שלהם (שפורסמה באתר שיחה מקומית) העלתה עוד שלאחר שרכבו של אלקיאען נבלם, ביצעו בו החמושים וידוא הריגה. חשוב להתייחס כאן לדבריו הלכאורה לא מובנים של הנער לעניינים מלוכלכים ארדן, למחרת האירוע: “שוטר נאלץ להחליט בשבריר שניה האם הוא מתמודד אם אירוע טרור או אירוע פשיעה.”

על פניו, משפט תמוה. מה זה משנה מה המניע של האדם שמולו ניצב השוטר? מה שמשנה הוא היכולות שלו. האם הוא חמוש? במה? עד כמה הוא מהווה סכנה? האם השוטר יכול לנטרל את האיום שהוא מציב מבלי להרוג אותו? אלא שלמשפט יש משמעות. ארדן מתייחס כאן לדוקטרינה השקטה שאומרת שחשודים בטרור אינם בני אדם, אין לעצור אותם ואין להביא אותם למשפט, אלא יש לבצע בהם הוצאה להורג במקום – הדוקטרינה הידועה כ”מחבל לא צריך לצאת חי.” רשמית, כמובן, הדוקטרינה הזו בלתי חוקית, כפי שרשמית המונח הצבאי “וידוא הריגה” משמעו “רצח.” אבל ארדן רואה בצורך של השוטר להבחין בין מי שנתפס כפושע לבין מי שנתפס כאויב עוד מעמסה על כוחות הבטחון. מכאן אנחנו צריכים לשאול: מה טעם ראה ארדן להתייחס ל”החלטה בשבריר שניה” יום אחרי הירי באל קיאען? האם הוא ידע שחמושיו ביצעו “וידוא הריגה”? האם הוא כבר מכין את הקרקע לחקירה שתבוא?

אתמול (ו’) קרו שני דברים. בבוקר, עתרה משפחת אלקיאען לבג”ץ כדי לקבל את גופת בנה, כי המדינה הקניבלית היהודית במזרח התיכון מסרבת לאפשר להביא את גוםתו לקבורה אלא בתנאיה. האזרחות הישראלית שלו? היא תמיד היתה קליפה ריקה, הוא לא יהודי. בערב, פרסם ערוץ 10 את תוצאת נתיחת גופתו של אלקיאען. עלו ממנה שני ממצאים עיקריים.

ראשית, קליע ריסק את ברכו של אלקיאען, הברך שדרכה על דוושת הגז. מכאן סביר מאד להניח שההאצה הפתאומית שלו נובעת לא רק מהתגובה האינסטינקטיביץ של אדם שיורים עליו, אלא מחוסר יכולת פיזית להפסיק את התאוצה. שנית, היא העלתה שלמרות “וידוא ההריגה” של החמושים, אלקיאען גסס בשטח שעות מבלי לקבל טיפול רפואי – טיפול שיש סבירות שהיה מציל את חייו.

בשעות שבהן אלקיאען גסס ביסורים, המשטרה סגרה את האזור והכריזה עליו כשטח צבאי סגור, שיקרה לעיתונאים שמדובר בפיגוע (בעוד שהיה מדובר באירוע שלא נחקר), מכרה להם בולשיט על גליונות של “ישראל היום” – והעיתונאים לא שאלו שאלות מיותרות.

כל מי שהיה מעורב באירוע הזה, מהשוטרים שירו, עבור במפקד הכוחות וכלה באלשיך וארדן, חייב להיחקר. מפקד הכוחות שהניח לאדם פצוע לגסוס למוות צריך לעמוד לדין על הריגה. דובר המשטרה, ששיקר, צריך לעלות על טיל. אלשיך, שהפיץ שנאה כלפי הציבור הפלסטיני ישראלי, צריך לעוף. הוא מלכתחילה לא היה מתאים לתפקיד מפקד המשטרה ואחרי זה, אין שום סיבה שיישאר בתפקידו.

וארדן – אחחחח, הנער לעניינים מלוכלכים. ממנו חייבים לעשות דוגמא. מפיץ השנאה הזה, באותה התייחסות שלו ל”החלטה בשבריר שניה, גם התייחס לטענה ש”לוחמי האש” (פעם קראנו להם כבאים) נלחמים בהצתות טרור. בכך הוא שב וחוזר על עלילה שכבר הופרכה – עלילה שהוא עצמו הפיץ. במדינה שפויה, אדם שמפיץ שנאה סדרתית כלפי 20% מהאוכלוסיה לא יכול להשאר בתפקידו.

הפרשה לא צריכה להסתיים כאן. אזרח ישראלי נרצח – כן, השילוב בין ירי לא מוצדק ל”ווידוא הריגה” למניעת טיפול רפואי יוצר רצח; כנראה שאין אדם אחד שנושא באחריות המשפטית לרצח, אבל זהו רצח על ידי מערכת – על ידי האנשים שאמורים היו לשמור על בטחונו. האנשים שאמורים היו להגן עליו מנעו ממנו טיפול רפואי שהיה מציל את חייו. הוא הוכפש כמחבל על ידי מפקד המשטרה ועל ידי השר לבטחון פנים, ככל הנראה כדי להגן על התחת שלהם ועל זה של פקודיהם.

חברת הכנסת זהבה גלאון קראה היום (ז’) להקמת ועדת חקירה. היא הזכירה את תרבות השקר של המשטרה, שזיהתה ועדת אור, ואת העובדה שהמשטרה מעולם לא טוהרה ממנה. אישית, אני לא בטוח שזה יספיק. במצב שבו שר המשטרה והמפכ”ל מגדירים אזרחים כאויבים, אולי אין ברירה אלא לפנות לקהילה הבינלאומית כדי שתגן על האזרחים הישראלים-פלסטינים מפני ממשלתם.

וכרגיל, קלון מיוחד שמור לעיתונות היהודית, זו שתמיד בולעת את הצ’יזבט המשטרתי על “הוא נורה בעת נסיון בריח…”, אה, סליחה, “הוא נורה בעת נסיון פיגוע” בלי לשאול שאלות ובלי לבדוק את העובדות; מי שמעניקה לחמושים את החסיון הבסיסי שבו כולם כבר יודעים מה קרה ועל כן אין טעם בכלל לחקור. מאלשיך, ארדן ולמרבה הצער השוטר הממוצע אין לנו יותר מדי ציפיות. מעיתונאים, עדיין, מצפים ליותר.

כל זה, כמובן, בלי להתייחס לסיבה שהשוטרים היו שם בכלל: טיהור אתני, פינוי תושבים לא יהודים כדי להקים ישוב יהודי במקומם. כל זה, גם בלי להתייחס לכך שהמשטרה ירתה קליעי ספוג בחבר הכנסת איימן עודה ואחר כך פוצצה במכות את חבר הכנסת אוסאמה סעדי – מה שאפילו לא זכה לדיווח בתקשורת היהודית. לכל זה, למרבה הצער, כבר התרגלנו. אוי לנו אם נתרגל גם לרצח על ידי חמושים במדים.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

9 תגובות על ”הרוצחים במדים וסייעניהם“

  1. שלום ישראל הגיב:

    "גלעד ארדן, קישר בין אלקיאען ודאע”ש (הוא מכחיש את זה ביממה האחרונה, אז כדאי לזכור)" —————————————————————————————- הטעות היא שלך וגלעד ארדן בצדק הוא מכחיש, שהרי אפילו לפי הכתוב במקור שהבאת כדי להשמיץ את השר (בלשונך- "גלעד ארדן, קישר בין אלקיאען ודאע”ש") שם לא כתוב יותר מאשר שהשר דיווח לצבור על חקירת המשטרה שתכלול גם בדיקת אפשרות [!] שהיה להרוג קשר עם דאע"ש.

  2. שלום ישראל הגיב:

    "על פניו, משפט תמוה. מה זה משנה מה המניע של האדם שמולו ניצב השוטר? מה שמשנה …האם השוטר יכול לנטרל את האיום שהוא מציב מבלי להרוג אותו? אלא שלמשפט יש משמעות…"———————————————————————————————————————- לדעתי את טועה בפרשנות משמעות המשפט של ארדן כי אם השוטר מסיק שלפניו לא עומד טרוריסט ממילא קטן הסכוי שהוא רוצח מתאבד והשוטר יכול לקחת סכון.

  3. שלום ישראל הגיב:

    "למרות “וידוא ההריגה” של החמושים, אלקיאען גסס בשטח שעות"—————————————————————————————————————– ה"טענות החלופיות" שלך במאמר זה מתחרות רק באלה של העו"ד של אלאור אזריה שלפני שהמחבל בחברון נורה ע"י אזריה הוא היה כבר מת / הזיז יד.

  4. שלום ישראל הגיב:

    "פינוי תושבים לא יהודים כדי להקים ישוב יהודי במקומם"—————————————————————————————————————————– גם זאת טעות. יש הסכמה מפורשת של המדינה לכך שכל מי שגר באום אל-חירן יוכל לגור בישוב החדש חירן, אם יבחר לגור עם יהודים, וגם המתישבים היהודים מסכימים לכך.

  5. נתן הגיב:

    לשלום ישראל

    המתישבים היהודים אינם מוכנים לגור עם ערבים
    דווקא הערבים מוכנים לגור עם יהודים.

    ראה בראיון הרדיו הזה עם יו"ר הישוב החדש
    https://soundcloud.com/galey-israel/1-3-16a-1

    החל מדקה 12:20 נאמר שם על ידי יושב ראש הגרעין אבישי בק: "אנחנו גרעין של משפחות, שבחר משימה, שהיא משימה מאוד מורכבת. אני מקווה שזה ברור לכולם. להקים ישוב חדש זה מאתגר מכל הבחינות ואנחנו מתמודדים עם זה. אנחנו כבר גרעין שנמצא שש-שבע שנים בדרום במחנה זמני וחבר׳ה איכותיים מאוד משלמים מחירים מאוד גדולים. עכשיו במשימות קשות אתה רוצה עם אנשים קרובים אליך. לכן הגיוני מאוד וגם לגיטימי, בשלב ראשון האנשים שאיתם אתה רוצה לעשות את המשימה ולצאת איתה לדרך יהיו אנשים שקרובים אליך ודומים לך, אני חושב שזה הגיוני ולגיטימי […] וזה נכון בשלב ראשון אנחנו רוצים בשלב ראשון להקים קהילה של אנשים שדומים לנו ושמחים מאוד אם בשלב ראשון יצטרפו אלינו אנשים שדומים לנו כדי שנוכל לעמוד במשימה".

    אתה יכול לקראו על כך גם פה:

    https://mekomit.co.il/%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91-%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%AA%D7%A3-%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%94%D7%92%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%9F/

    "שופטת דפנה ברק-ארז פתחה את הדיון בשאלת מיליון הדולר: למה לא להכשיר את בתי הכפר אום אלחיראן, שעל פי פסקי דין קודמים כבר נקבע שתושביו אינם מסיגי גבול ושיושבו במקום על ידי המדינה, במקום לפנותם ולהקים שם יישוב חדש. השופטת הוסיפה, שאולי גופי התכנון היו צריכים לשקול את האפשרות להכשיר את הבתים הקיימים במקום, גם אם הם נחשבים בלתי חוקיים.

    נציג המדינה השיב מצידו כי הוא לא נערך לשאלה הזו, וטען כי תושבי הכפר מעוניינים בכפר בדואי, ולא ביישוב כללי. יתרה מזאת, לטענתו יש תכנון כה מפורט ליישוב המתוכנן, עד ש"התפזורת הקיימת (הכפר אום אלחיראן מ.ר.) כפי שהיא לא תואמת את התכנון", ואת התכנית הקיימת להקמת 2,400 יחידות דיור לא ניתן לשנות. השופט אמנון אליקים רובינשטיין השיב כי "הליכי תכנון הם לא עשרת הדברות".

    עורכי הדין סוהאד בשארה וחסן ג'בארין ממרכז עדאלה, שמייצג את תושבי הכפר אום אלחיראן מזה עשר שנים, השיבו כי תושבי הכפר דווקא מוכנים להקמת יישוב משותף במקום."

    • שלום ישראל הגיב:

      תודה על תשובתך המפורטת.
      הקטע מ"שיחה מקומית" מדבר על דיון באפשרות שבתי הבדואים ישארו כמות שהם, ולא על השארותם של הבדוים בבתים החדשים שיבנו. דוקא קיומו של הדיון הזה, עצם בזבוז הזמן של בית המשפט על שאלת השארת המבנים(!) הישנים, כשנציג המדינה לא טען שהדיון בשאלה זאת הוא מיותר, מוכיח לכאורה שהשארותם של הבדוים ביחד עם יהודים נמצאת ברקע כאפשרות.
      הקטע מהרדיו אכן מביע את רצונם(!) של היהודים לגור שם ללא אנשים ששונים מהם. מצד שני, זכור לי שקראתי שבפסק הדין יש החלטה של בית המשפט בעקבות הסכמת היהודים (אולי בחסר רצון) לכך שכל בדואי שירצה יוכל לגור שם, אבל תמיד יש סכוי שזכרוני מטעני.

      • גיל ב' הגיב:

        הם לא מקימים שם ועדות קבלה? לא נראה לי שאני אוכל לגור שם לא כל שכן בדואי.

        • שלום ישראל הגיב:

          כל מה שאני יכול לתרום בענין הוא מה שכתב בן דרור ימיני 19.01.17. הוא הביא מהחלטת בית המשפט העליון:"הפינוי ..כרוך בהצעות ..של מעבר, בינוי, פיצוי ואפשרות מגורים, אם בעיירה חורה ואם ביישוב חירן העומד לקום… כל החפץ להתגורר בחירן רשאי לעשות כן, בכפוף לכל דין ובתנאים הקבועים לכך".

טראקבקים/פינגבקים

  1. מעשה בחומר סודי | החברים של ג'ורג'