החברים של ג'ורג'

מה ישראלי בעיניך? ענישה קולקטיבית

מה ההבדל בין יאיר לפיד ובנצי גופשטיין? החליפה והקול הסמכותי

האפס שהתגלם בבשר (*), יאיר לפיד, מיהר לקפוץ על הפיגוע אמש – למה לבזבז טבח טוב – כדי להזכיר לציבור שהוא תומך בגירוש משפחות קרובי משפחה של חשודים בטרור. כבר כתבתי על הנושא לפני מספר חודשים, אבל הוא ראוי לעיון מחודש.

חשוב לציין שלפיד לגמרי לא לבד פה. ראש הממשלה היקר – לנו ולמאפיונרים זרים – שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה לפני שלושה חודשים באותה הדרישה בדיוק, רק בלי הדרישה לעגן את הנושא בחוק. הוא ידע בדיוק מה הוא יקבל: את התשובה שהמהלך הזה מנוגד למשפט הבינלאומי. נתניהו רצה לעשות את ההצגה הימנית הידועה: או הו מה שהייתי עושה להם, אבל המשפטנים הארורים כבלו את ידי.

בישיבת הממשלה היום, התמה המרכזית היתה פגיעה בחפים מפשע. אלי בן דהן אמר ש”החיים בכפר יטא לא יימשכו כרגיל. כפר שממנו יוצאים מחבלים, ישלם את המחיר. כניסה ויציאה מהכפר תאושר במקרים הומניטריים.” ישראל כ”ץ, לאסוננו שר התחבורה, קרא לזרז את חקיקת החוק שבו תומך לפיד והוסיף שביטא יש לבצע “טיפול שורש מונע שייזכר בהיסטוריה.” כ”ץ לא אמר אם הוא מתכוון לטיפול נוסח לידיצה או סרברניקה. אופיר אקוניס דרש לא רק לגרש את משפחות החשודים בטרור אלא גם להרוס את בתי המשפחות. עד כה, ככל הידוע, הוא לא דרש לחזור על תקדים הפולשים המונגולים ולערום את גולגלות תושבי יטא בפירמידה בכניסה לישוב. אקוניס, למקרה ששכחתם – ומי יאשים אתכם? – הוא שר המדע. על החכמה היתרה של השר, שרוצה לבצע סיכול ממוקד באנשים שאף אחד לא ידע שהם מפגעים עד שפיגעו, מיותר להרחיב את הדיבור.

בצה”ל לא חיכו לממשלה: מתאם הפעולות בשטחים, יואב “אני מניח, כרמלה, שאת לא היית מצפה שהמח”ט היה פותח בירי לעבר יהודי שעמד מולו” מרדכי, הורה על ביטול האישורים שבידי 204 (!) קרובי משפחה של החשודים בטרור, ואמש כבר הורה צה”ל על ביטול כל ההיתרים שהוענקו לרגל הרמדאן, כ-83,000 מהם. איך זה מסתדר עם האמירה של איזנקוט, לפני כחצי שנה, שכתרים וסגרים הם “טעות מרה” שרק תגרום נזק? זה לא, אבל הרמטכ”ל לומד, לא בפעם הראשונה, שבין מה שהצבא תופס כצורך בטחוני ובין מה שהממשלה רואה כצורך פוליטי יש מרחב ניכר.

כתר, סגר וביטול “הקלות” הם התגובה הראשונה, האינסטינקטיבית, של הדיקטטורה הצבאית הישראלית. היא היתה מבוססת תמיד על ענישה קולקטיבית וזה האקדח אליו היא שולחת את ידה ברגע שמישהו מעז להתקומם.

לפיד יודע שהאספסוף רוצה ענישה קולקטיבית. כמו ראש הממשלה, הוא יודע שגירוש משפחות הוא עבירה על המשפט הבינלאומי ושזה כנראה לא יקרה, אבל כמו ראש הממשלה הוא רוכב על רכבת הדם. הוא לא יורד לרמות של נתניהו, שלפני שבוע סיפק לנו את המקבילה שלו ל”צעיר שחור השיער שאורב לנערה זהובת השיער,” אבל הוא יורד די קרוב.

אני יודע שלפיד הוא לא זנון או קופרניקוס, ובכל זאת ננסה לנתח לרגע את המשמעות הפילוסופית של תפיסת הענישה הקולקטיבית. התפיסה ההומניסטית-מערבית, זו שלפיד נוהג לשייך את עצמו אליה בטעות, אומרת שכל אדם הוא תכלית לעצמו. הוא לא מכשיר, ואין לנהוג בו כמכשיר. אי אפשר להעניש אדם על מעשיו של אדם אחר. לא יומתו אבות על בנים, ובנים לא יומתו על אבות; איש בחטאו ימות. אי אפשר, על כל פנים, לא בתפיסה המערבית, להטיל במשפחה אשמת דם; לקחת את הרופא ולגרש אותו למדינה אחרת (איזו?) כי אחיו הרג חמוש ישראלי, לקחת את הילדה מהגן והעלות אותה על מטוס (לאן?) כאילו היתה חתול בחלומותיו הרטובים של אורי אריאל.

האם לפיד היה עונה בחיוב על השאלה האם היה נוהג כך במחבל יהודי? אני רוצה לקוות שלא, כי זה היה מציב אותו במקום רע מאד מבחינה היסטורית; אבל אם לא, אז המסקנה המתבקשת היא שהוא לא רואה בפלסטינים בני אדם. כלפיהם, התפיסה האנושית המקובלת של אחריות אישית לא רלוונטית. הם אשמים על משפחותיהם. הם סוג של hive-mind; כדי להרתיע חלק ממנו יש לכרות את האחר.

לפיד אומר לנו שהפגיעה מתבצעת לתכלית ראויה: הרתעה. אבל אנחנו לא יודעים שההרתעה הזו עובדת. הריסת בתים לא עובדת. גם אם היתה עובדת, היא היתה פסולה משום ששוב, אדם הוא לעולם תכלית ולא מכשיר; אבל מה אם היא לא עובדת? מה אם היאוש יגבור על הפחד, וקרוביהם של המגורשים יתקוממו שוב? וכן, הרצח של חפים מפשע בתל אביב אתמול היה סוג של התקוממות. הרוצחים, כמו לפיד, לא רואים באזרחים תכלית, אלא אמצעי. בהריגתם הם הבהירו לישראלים שאם יהיו הרוגים בחברון, יהיו הרוגים גם בתל אביב. כפי שנאמר לפני 50 שנה כמעט, כיבוש גורר אחריו שלטון זר; שלטון זר גורר אחריו התנגדות; התנגדות גוררת אחריה דיכוי; דיכוי גורר אחריו טרור וטרור נגדי; קורבנות הטרור הם בדרך כלל אנשים חפים מפשע.

אז מה יקרה אם הגירוש לא יעבוד – ומתגנב החשד, לאור העובדה שישראל עשתה שימוש רחב היקף בהגליה בשנות השמונים והתשעים, שהוא לא יעבוד? תמיד נוכל להקשיב לד”ר מוטי קידר ולאנוס את אחותיהם ואימותיהם של המחבלים. כפי שכתב מישהו יפה בטוויטר, לפיד צפוי להתנגד לקיצוניות הזו, כמו גם לקיצוניות של פמיניסטיות שיפסלו את הרעיון על הסף, ולהסתפק בדרך המרכז של הטרדה מינית.

(קווים לדמותו של המרכז היהודי: הוא יזדעזע מאד מהרעיון של אונס אשה פלסטינית, אבל אין לו שום בעיה להצדיק את שריפתה בחיים על ילדיה מהאוויר.)

ואם גם זה לא יעזור? ובכן, אפשר לחזור לתקדים של צ’ארלס אורד וינגייט, שנהג לרצוח רנדומלית כפריים פלסטינים בכפרים שבהם נרשמה התקוממות נגד הבריטים בשנות השלושים. ואם בכל זאת תמשך ההתקוממות?

כאן אנחנו כבר באמת בלידיצה ובנכבה שניה. כשלפיד שולל את האנושיות של הפלסטינים – וזה בדיוק מה שהוא עושה, כשהוא אומר שמותר להגלות את קרוביהם – זה המסלול שעליו הוא צועד. ומה שמפחיד בו הוא בדיוק הקול העמוק והחליפה, המעטה החיצוני של הבדרן: הוא עכשיו הפרזנטור של בנצי גופשטיין, הפופוליזטור הגדול שלו, מי שהופך אותו למיינסטרים.

ויום הדין יגיע גם אל החליפות הריקות.

(*) עם בוז’י הרצוג הסליחה, אבל אני עובד על המיתוג הזה שנים ואני לא הולך לוותר עליו בקלות.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

73 תגובות על ”מה ישראלי בעיניך? ענישה קולקטיבית“

  1. סילhttp://www.facebook.com/share.php?u=httpwww.hahem.co.ilfriendsofgeorgep4729&t=בי קשת הגיב:

    ככל שקרב יומי, אני יודעת שאחת הסיבות שלא אמות טפשה, זה בגללך.

  2. סילבי קשת הגיב:

    ככל שקרב יומי, אני יודעת שלא אמות טפשה גם בגללך.

  3. השגרתי הגיב:

    תגובה של טרול נמחקה.

    • ארז הוכמן הגיב:

      לא אח, זה מהמילון הרגיל.

      • תום אלקיים הגיב:

        ״שיחדש״ הגרסה העברית, נכון? הכי אהבתי את הערך, ״ארבע רגליים טוב שני רגליים רע״

    • אין מראות בישראל הגיב:

      כשאתה מצטרף למחתרת יהודית שרוצחת ערבים חפים משפע כדי להקים מדינה יהודית, מקימים עבורך מוזיאון.

      מתוך המילון לפטריוט הצבוע המתחיל.

  4. ימין הגיב:

    די כבר עם ההתממות הזאת. כאילו שהרוצחים חיים בסוג של וואקום שבו כל החברה שלהם מלאכים אחד אחד ורק עלהם נפל השטן וגרם להם לרצוח אנשים (שזה כמובן לא עונש קולקטיבי וזכותם המולדת להתנגד ל"כיבוש"). ההורים שלהם והאחים שלהם והחברים שלהם והדודים שלהם וכל הסביבה שלהם סוגדת לרוצחי יהודים ומעודדת בכל דרך אפשרית את אותם רוצחים ולכן כל עונש כזה הוא גם צודק וגם ראוי.

    • ימין הגיב:

      דרך אגב, גם השמאל הישראלי יזדעזע מאונס של מתנחלת על ידי ערבים אבל לא יהיה לו בעיה להעלות אותה ועוד כמה מאות אלפים על אוטובוסים ממקום הולדתה למקום אחר תוך נזק נפשי בלתי נתפס בשביל ה"שלום" הקדוש.

      • Z הגיב:

        ימין כרגיל רוקד על הדם כמו שימין עושה. ברור שפעולות טרור הם גם עונש קולקטיבי. אבל כך גם טבח עזה, למשל. או פצצות זרחן על אוכלוסיה אזרחית למשל. או מדיניות אפרטהייד קבועה. או מה שקורה ביטא עכשיו.
        ההורים שלך והאחים שלך והחברים שלך והדודים שלך גם סוגדים לארכי-מחבל ביבי ולצה"ל שאחראים לטבח עזה ולזוועות מיותרות אחרות. שמתרחשות איכשהו כל פעם שיש שינוי בהרכב הממשלה או שהאדון עלול להסבך בפלילים.
        ליברמן היה סדין אדום. עוד ספינאוף. עכשיו נקבל עוד אדום כמו הלוגו של שרון.
        לא יודע על מה קשור אונס הנערה המתנחלת ופינויה לטרור בתל אביב. נדמה לי שראיתי את זה בסרט של הקו קלאס קלאן, הולדת אומה.
        מה זאת אומרת ממקום הולדתה למקום אחר? היא לא נולדה בישראל? שלחו אותה מחוץ לישראל? אתה רוצה להגיד שהמתנחלים שפונו ללא אף טיפת דם וקיבלו פיצויים, סבלו יותר מארבע ההרוגים בתל אביב וממשפחותיהם? נראה לי שאתה צריך להתבייש. מגעיל לראות מישהו רוקד על הדם.

        • ימין הגיב:

          א. האונס הוא התייחסות מדוייקת למאמר וחבל שאתה לא קורא אותו.
          ב. מה זה נולדה בישראל? אז מחר הממשלה יכולה להעביר אותך מתל אביב לירוחם ככה סתם כי נולדת בישראל? זה לא נקרא עונש? ושעושים את זה למאות אלפים זה לא נקרא עונש קולקטיבי? ואת הפלסטינאים שלכולם היו עד שנות ה 80 ת.ז. ירדנית אי אפשר לעשות אותו דבר כי עד 67 יהודה ושומרון היו חלק מירדן?
          ג. לא ראיתי שיש לכם בעיה עם זה שאנחנו קקולקטיב משלמים את חשבון החשמל של הפלסטינאים או קקולקטיב מאפשרים להם לעבוד פה וחשופים קקולקטיב לרציחות שלהם.
          ד. מי שרוקד על הדם הוא אתם שבכל מצב שרוצחים אותנו ישר אתם נזעקים לעזור לרוצחים שחס וחלילה לא יפגעו הזכויות הקדושות שלהם.

          • ימין הגיב:

            כקולקטיב

          • גיל ב' הגיב:

            וכשהעיפו את סבא שלי משכונת נורדיה כדי לבנות את דיזנגוף סנטר אז כן יכלו להעביר אנשים? או בגבעת עמל? אף פעם לא הבנתי איך לימנים אין שום בעייה כשמפנים אנשים מסיבות קפיטליסטיות אבל חס וחלילה שמתנחל אחד יוזז 20 מטר מביתו. כנראה שלא היתה בעייה בהתנתקות אם היו מחליטים להמשיך את כביש חוצה ישראל לתוך עזה ולשם כך היו מפנים את גוש קטיף או אם איזה קבלן היה בונה קניון במקום ההתנחלויות.

            וכמובן שאין שום בעייה לעודד אנשים לעבור מישראל לגדה, אז אין טראומות, רק בכיוון ההפוך יש טראומות.

        • ארז הוכמן הגיב:

          אני לא בטוח כמוך שפעולות טרור במדינה עם גיוס חובה שרוב אזרחיה משרתים/שירתו נחשבות בכלל "עונש קולקטיבי". הרי במלחמה הבאה רוב האזרחים שהסתובבו בשרונה ישימו מדים ויהפכו מאזרחים ללוחמים בתוך שעתיים.

          • ימין הגיב:

            נו. אז כל ההרוגים בעזה הם גם לוחמים כי כולם כולל נשים וילדים מתאמנים להיות שהידים.

            • ארז הוכמן הגיב:

              אם גם בעזה היה מונהג גיוס חובה אולי הייתי יכול להבין את מה שאתה אומר אבל אין שם אז מה שאתה אומר נשמע לי שוב כמו הגזענות הזאת שדברנו עליה בשרשור השני.

              • ימין הגיב:

                מי שלא מבין צועק גזענות. הייתי שמח להבין איך נראה גיוס חובה בחמאסלנד? שולחים להם בגיל 10 צווים לאיזה גדוד סכינאים הם מתגייסים או סתם נותנים להם נשק בגיל 5 וזורמים עם זה?

                • ארז הוכמן הגיב:

                  גם מי שנתקל בגזענים צועק גזענות 🙂

                  • ימין הגיב:

                    אם אני נתקל בחתול זה שאני צועק נמר לא הופך את החתול לנמר.

                    • ארז הוכמן הגיב:

                      חתול זה פרקטיקלי נמר קטן, האם הנקודה של האנלוגיה היא שאתה מודה שאתה גזען אבל טוען שאתה גזען קטן?

          • תום אלקיים הגיב:

            אתה, איש מקסים באמת, מגדלור מוסרי. אני מציע שנהרוג אותם, תושבי שרונה המסריחים הללו. עדיף קטנים, הם גדלים אחר כך להיות חיילים ואי אפשר להרשות את זה לז׳ידים מסוגם.

            משרפות, קטנות, במידת ילד, עשוי היטב. זה החלום שלך נכון? שימותו היהודים המכוערים הללו, בגללם אנשים חושבים שאתה אחד מהם. רוצחי המונים בפוטנציה, על מי אני עובד, בפועל רוצחי המונים בפועל.

            מה אני אאחל למי שיש לו הכל כבר? שתזכה להיות אחד מאלו שמכפרים בגופם על השטן הציוני הנאצי.
            יאללה בוא נתפלל,

            שנהרג בידי מפגע קדוש
            או קדושה
            שלא נהיה סקסיסטים חלילה, ומשהי עד תפגע.
            שבתי או בני תתפוצץ לאלפי חתיכות לזכר השיבה.

            שאענש, שאכפר, שאשלם על קיומי, המיותר עד בלי די.
            ושיצא לי פעם בשבוע לאותת לחברים את ערכי.
            ושהחברים יקראו את התגובה
            וידעו או תדענה (את רואה, את רואה)

            אני טוב, אני מוסרי, אני קדוש מימך וממך,
            אני, ארז, הוכמן, המהפכה.

            • ארז הוכמן הגיב:

              לא, בכלל לא, זה ממש לא מה שאני רוצה. הבנת אותי ממש לא נכון אח.

              • תום אלקיים הגיב:

                להגיד שלא הבנתי אותך זה לא מספיק, צריך גם להתכוון לכך.

                אגב, עכשיו שאתה משפחה וזה, זה די קריפי שאתה קורא לאנשים זרים אח, אתה גם קריפי בחיים? או שרק ברשת אתה נותן לקריפיות שלך דרור?

                • ארז הוכמן הגיב:

                  אני מצטער שהשיחה איתי מקריפה בשבילך אח וכדי לתקן את זה אני מציע שלא נדבר יותר, לי זה ממש יבוא בטוב.

                  • תום אלקיים הגיב:

                    אני בטוח שזה יהיה לך טוב. אתה הלא פחדן קטן שנהנה לזרוק צואה על אנשים שמגיע להם למות כי הם לבשו מדים פעם, או ילבשו בעתיד.

                    אז לא קריפ, לא יצא לך טוב הפעם. צ'טער.

    • ארז הוכמן הגיב:

      אח, אם יש לך מידע רציני ואמין על המחבלים שביצעו את הפיגוע, על ההורים שלהם והאחים שלהם והחברים שלהם והדודים שלהם וכל הסביבה שלהם אני מפציר בך לפנות מייד לרשויות המוסמכות ולהעביר להם כל מידע רלוונטי, זה לא משהו שאתה יכול לשמור לעצמך, כל פיסת מידע בעניין חשובה ואתה עשוי להציל חיים, אנא גש כבר מחר לתחנת המשטרה הקרובה לביתך ביחד עם כל ראייה שיש לך, אין זמן לבזבז.
      אם אין לך ואתה סתם מנחש אז אתה רק מוציא את עצמך גזען וחבל :/

      • ימין הגיב:

        לא גזען ולא חבל. כשמחבלת כותבת שצריך לרצוח יהודים בפייסבוק ישר אנשים טובים רצים וזועקים שהיא בסך הכל משוררת והכל מותר. שהלוויה הופכת למפגן שטנה אז זה רק שחרור לחץ. שאב של מחבל מדבר כמה הוא היה ילד טוב ומאחוריו פוסטרים של שהידים זה מוסתר. אל תדאג, המדינה כבר תמצא איך לשחרר אותנו מעולם של משפחת הרוצחים ותעביר אותם אחר כבוד למקום אחר שבו יוכלו להמשיך להיות פלסטינאים נורמטיבים אבל לא לשלח מרצחים נוספים.

        • ארז הוכמן הגיב:

          להגיד שאתה לא גזען זה לא מספיק אח, צריך גם לא להיות גזען. בהצלחה.

          • ימין הגיב:

            בשביל להגיד שאני לא גזען צריך לדעת מה זה גזען והשמאל בישראל כבר מזמן לא יודע מה ההגדרה של גזען כמו שהוא לא יודע מה זה פאשיסט או נאצי.

            • ארז הוכמן הגיב:

              אוקיי, אז אתה גזען לתפיסתי האישית אם ככה.

              • ימין הגיב:

                לתפיסתך כל תינוק יהודי צריך להרוג ברגע שהוא נולד יחד עם אימא שלו כי בסוף הוא יהיה חייל ואז לגיטימי לרצוח אותו שהוא אוכל במסעדה בשרונה. מאנשים כמוך אני בטח לא לוקח דוגמא.

                • ארז הוכמן הגיב:

                  חס וחלילה, אני נגד הריגת יהודים בכל גיל שהוא, אני חושב שהבנת לא נכון את מה שכתבתי, מה שאני אומר שזה שבמדינה שבה יש גיוס חובה אין באמת אזרחים, כל אחד הוא חייל לשעבר או חייל פוטנציאלי ונראה לי שאם תחשוב על זה בהגיון לרגע תבין את הנקודה שלי, הרי נניח ומחבל חמאסניק בא בבוקר לעבודה שלו ומכין פצצה ואז הוא הולך הביתה ויוצא עם החברים שלו למסעדה, ברור שהוא לא מפסיק להיות מחבל רק בגלל שהוא יצא למסעדה נכון? אז בצורה מאד דומה אדם שכרגע עובד בהייטק אבל אתמול היה בצו-8 וירה באנשים ובעוד חודשיים יעשה מילואים ושוב יירה באנשים לא מפסיק להיות חייל רק בגלל שהלך הביתה ופשט את מדיו, נכון?
                  אז זה כל מה שאני אומר.

                  • ימין הגיב:

                    כלומר אם פלסטינאי בגיל 5 התחפש לשהיד פלסטינאי או החזיק רובה בגיל 15 אז לגיטימי להרוג אותו במסעדה שיהיה בן 50 (וגם את אישתו והילדים כי בטוח שגם הם מתישהו נגעו בנשק).

                    • ארז הוכמן הגיב:

                      לא לא, אתה מפספס את הנקודה שלי, לנגוע בנשק זה לא העניין, העניין הוא שלתפיסתי אם אתה עוסק בפעילות צבאית בחלק מהזמן שלך אז אתה חייל (או לפחות מטרה לגיטימית) גם בשאר הזמן, אז במדינה כמו ישראל אין כמעט אזרחים ממש.

                    • ימין הגיב:

                      לא פיספסתי כלום בטירוף שלך. גם אם נתייחס לטענה הסופר מגוחכת שלך אזי בישראל פחות מ 10 אחוז מהאוכלוסיה עסקה בפעילות צבאית לוחמתית ואולי פרומיל בפועל פגע בנשק באוייבים אז להקביל לפלסטינאי שהכין מטען כדי להרוג חפים מפשע זאת זנות רעיונית מהסוג הנלוז ביותר. מספיק קצר?

                    • ארז הוכמן הגיב:

                      שוב אני מרגיש שלא הבנת את הטענה שלי אבל קשה לי מאד לענות לך כשאתה מתאמץ כל כך להעליב אותי, גם אם אתה לא מסכים עם דעתי האם זאת סיבה לקלל אותי? זה גורם לך להרגיש יותר טוב? כל מה שעשית זה להוציא לי את החשק להמשיך את הדיון איתך ואם זה מה שניסית לעשות יכולת להגיד את זה מראש ולחסוך לשנינו זמן.

                  • תום אלקיים הגיב:

                    אתה אדם רצחני עם סימנים ברורים של סוציופתיה.
                    אני לא אומר את זה להעליב, אתה חייב לשמוע את עצמך ולא רק את הקולות בראש.

                    אתה מצדיק רצח של אזרח חף מפשע. חייל הוא מטרה לגיטימית לא מתוך מהות אינהרנטית של רוע הקיימת בכל אדם הלובש מדים באשר הוא טיפשון. חייל הוא מטרה לגיטימית במלחמה משום שהוא מייצג בנוכחותו את הכיבוש, האויב, הקלגס או כל שם אחר שתרצה לכנות אותו וככזה מותר עקרונית לתקוף אותו.

                    חייל לא נושא את חיילותו איתו, רק כי זה נח לך להצדיק רוצחים היום, חייל הוא אזרח מרגע שפשט מדיו. אנחנו לא שופטים אנשים (כלומר חלקנו, אתה כן) על בסיס פשעים שהם עלולים לעשות, רק על פשעים שהם ביצעו בעבר. עכשיו אם יש לך ראיות כנגד הנרצחים על פשעים שהצדיקו עונש מוות אז בבקשה הצג. כמובן שאין לך כלום, נקרופילון, אתה רק חובב רצח של יהודים ומצדיק אותו, מזכיר אירועים מלפני שבעים שנה באירופה.

                    מעבר לכל זה, אתה הרי שמאלן צעצוע פלקטי,אתה נגד עונש מוות למחבלים למשל, אנשים שהורשעו בפועל ברצח, או עונש מוות לאנסים ורוצחים. אבל אתה תומך בעונש מוות לקשישים על בסיס היותם חיילים בעבר, או נשים הרות כי הם היו קצינות שלישות. כזה אדם אתה, אתה צריך לקום עם עצמך בבוקר.

                    אז מר מיטל פינגר הוכ.מאן. אחי היקר, גבר שמאלן שלי שמעז לאמר את האמת בפנים, זו האמת עליך. אדם צמא דם ורצחני, וגרוע מכך לא ממש חכם, או מקורי, כל פלסטיני בכל מחנה פליטים מצדיק לעצמו רצח חפים מפשע ככה. אבל אתה פריבלגון מתקתק, חונכת, למדת, קראת משהו, ובכל זאת יצאת כזה.
                    אתה מבין איזו אכזבה אתה יקירי המתוק, נשמתי המעורערת, פינוקי קטן שלי.

  5. האזרח הגיב:

    יוסי,
    אם מחר תיבחר לראשות ממשלה,
    איך תפעל?

  6. א.ה. הגיב:

    המילה "כפר" מטעה. אנשים יכולים לחשוב שמדובר על 50 איש וכמה פרות. יטא היא עיר. מדובר על 20 אלף איש(!) שמכותרים כעונש קולקטיבי נטו. אין כאן אפילו צל של צידוק מבצעי (המפגעים כבר במעצר, כזכור).

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4814272,00.html

    ישראל היא מדינה ארורה, שמחזיקה מיליונים תחת שלטון צבאי מדכא, מנשל ואכזרי כבר כמעט 50 שנה. את ההתקוממות האלימה (המועטה) שהם מצליחים להוציא הרווחנו ביושר.

    • גיל הגיב:

      מעל 64 אלף איש בכפר הזה על פי וויקיפדיה, כעשרת אלפים יותר מבגבעתיים למשל.

  7. אמציה ברם הגיב:

    מיותר לבזבז אנרגיה על ניתוח נפיחותיו של לפיד. היצור הזה, לפיד, הוא הכלאה של מקק ועכברוש, ולפיכך אין להתפלא על הקולות שהוא משמיע. הדרך היחידה לטפל בו ובשכמותו היא נקיטת השיטה המקובלת למיגור ג'וקים: תרסיס יעיל, או מעיכתם בסוליית הנעל. בהצלחה

    • תום אלקיים הגיב:

      או, מטאפורות זאולוגיות ופנטזיות רצח בגז נגד חרקים.
      אין ספק, מיטב האנושות שהתגלם באדם אחד.

      • אמציה ברם הגיב:

        מר חוסר-תום לא-קיים היקר, מה היינו עושים ללא תובנותיך האינסופיות החולקות עימנו הגות עמוקה מני שלולית דלוחה. בציפיה ל-500 מלות תגובה, של כתמיד

  8. מני זהבי הגיב:

    התפיסה ההומניסטית-מערבית, זו שרואה בכל אדם תכלית לעצמו וגו', היא באמת דבר חשוב. אבל העולם לא נוצר לפי התפיסה הזאת, היא בסך הכל חדשה יחסית (התנ"ך תרם לגיבושה, אבל לקח לה עוד איזה 2500 שנה להתקבל כתפיסה נורמטיבית), ויש חברות שלא ממש אימצו אותה. אנחנו חיים לצד חלק מחברות כאלה, וזה מה שקידר ניסה לומר — עם טאקט של פיל בחנות חרסינה, כך שאת הזעם הקדוש נגדו הוא הרוויח ביושר.
    אבל גם אם תשלח את קידר לממש את הפנטזיות שלו עם איזו בובה מתנפחת, המציאות לא תשתנה. חיה לצדו חברה שרואה את העולם, ובין היתר את מעמד הפרט, אחרת מאתנו. החברה הזאת לא תשתנה, לפחות לא בעתיד הנראה לעין.
    השאלה היא מה עושים עם זה. אפשר להיתקע בקרביים של אותה חברה שכנה ולהילחם אתה, תוך שאנחנו, בהכרח, נדרשים לנהוג במידה מסוימת לפי הנורמות שלה כדי שהלחימה תהיה אפקטיבית (והאפקטיביות נשחקת עם הזמן, כך שצריך לאמץ יותר נורמות של החברה השכנה כדי לשמר את האפקטיביות, וחזור חלילה). ואפשר לחתוך מגע, לצאת החוצה, להעביר גבול, ולהסתפק בהחלפת מהלומות קצרות משני צדי הגבול לפי הנסיבות. זה לא יהיה תענוג גדול, אולי זה גם יגבה יותר חיי אדם בשני הצדדים, אבל לטווח הארוך זה בריא יותר. עכשיו נשאר לשכנע את הרוב הציבור הישראלי שיש דברים חשובים יותר מלשלוט על עוד כמה קמ"ר של שטח ומלחנך את הפלסטינים לאהבת ישראל.

    • Z הגיב:

      תפיסת האדם במרכז היא מתקופת הרנסאנס. לא יודע מה התנ"ך קשור לזה.
      מה זאת אומרת יש חברות שלא אמצו אותה? כלומר, הפלסטינאים לא מאמינים באדם כתכלית לעצמו ולכן לא מגיע להם זכויות אזרחיות שוות? כי הם לא ידעו מה לעשות איתם, עלק? זו נראת לי הנחה חלשה ומרושעת משום שישראל אף פעם לא נתנה להם זכויות אזרחיות שוות. היא נתנה להם את גטו החמס. היא נתנה להם רק אופציה להלחם ולהיות שהידים. בנוסף, הפלסטינים אזרחי ישראל כמעט אף פעם לא השתתפו במעשי טרור בתוך הקו הירוק, לפחות עד עידן ביבי שהקצין את הדברים. אין שום סימן שהאנשים האלה לא רוצים או לא יכולים להשתלב במדינה מודרנית. ישראל פשוט אינה מודרנית. היא תאוקרטיה פשיסטית שממררת את חייהם והופכת את ילדיהם לשהידים.
      אם כבר מישהו לו מציב את האדם כתכלית לעצמו אלה היהודים אזרחי ישראל שהופכים את האזרח הערבי ביי דפינישן ובפועל לאזרח סוג ב', ומפרידה אותו משכניו ומשפחתו בשטחים, שלא זוכים אפילו למעמד העלוב הזה.
      בעולם הערבי ישנם והיו זרמים מודרניים חזקים, דוגמת נאצר, למשל. אני מניח שאני לא צריך לספר לך את זה.
      דרך הסגרגציה כשלה. להמשיך להפנטז על טרנספר או הפרדה ממי שחי בתוכך נראה כמו הזיה. אין תחליף לזכויות אזרחיות שוות.

      • מני זהבי הגיב:

        "לא יומתו אבות על בנים, ובנים לא יומתו על אבות; איש בחטאו ימות"

        כך זה מופיע בפוסט של יוסי. אני בטוח שלא תתקשה למצוא את המקורות המקראיים.
        האם הפלסטינים אינם מאמינים באדם כתכלית לעצמו? כן, חלק גדול מהם. לא יודע אם מדובר ברוב מספרי, וזה גם לא משנה.
        האם מגיעות להם זכויות אזרחיות שוות? זו שאלה שהם צריכים לענות עליה בעצמם. הדבר הטוב ביותר שישראל יכולה לעשות הוא להניח להם לגבש את התשובה, כשהם נמצאים מעבר לגבול. עם המיעוט הפלסטיני בקרב אזרחיה, ישראל תוכל לחיות לא רע, כל עוד זה יישאר מיעוט מובהק.
        ליהודים יש בעיות משלהם עם תפיסת האדם כתכלית לעצמו, ודאי. קיומם של גבולות קבע בין ישראל לשכניה יעזור בפתרון הבעיות האלה. העדרם לא ממש עוזר.

        • Z הגיב:

          לוגיקה ציונית קלאסית: צריך לשאול את הפלסטינים האם מגיעות להם זכויות שוות. אם הם רוצים להיות אזרחים סוג ב' או נטולי אזרחות כלל או לא.
          ואחרי שתפריד איזה גבולות בדיוק: שטח סי משטח איי או שטח בי משטח סי? הכל הרי אותו שטח והאזרחות והזכויות ניתנות על רקע אתני.
          מבלבל אך שומר את הסטטוס קוו של אפרטהייד.

          • מני זהבי הגיב:

            אנחנו שואלים את אזרחי ירדן או לבנון האם מגיעות להם זכויות שוות? אז גם את הפלסטינים (שלא בשטח ישראל) אין צורך לשאול את השאלה הזאת, מאותה סיבה. מה שצריך הוא לצאת להם מהווריד, ושיקימו אצלם את מה שהם רוצים.
            ישראל, בחמישים שנות כיבוש, עשתה הרבה מאוד כדי למנוע פתרון כזה. אבל הוא עדיין אפשרי, ולטווח הארוך, הוא זה שגם יוביל למצב היציב ביותר, וגם יתן לשני העמים החיים בין הירדן לים אפשרות של ביטוי עצמי לאומי.

            • Z הגיב:

              בלבנון ובירדן אין רבבות מתנחלים. לגבי השאלה אם טרנספרים משני הצדדים אפשריים ללא מחיר כבד ביותר ועדיפים על מתן זכויות שוות לכל תושבי המרחב ללא קשר לגזע ודת נסכים שלא להסכים.

  9. תום אלקיים הגיב:

    איזה פוסט מתנשף, היית יכול לחכות שניה לפני שיצאת מידעתך.

    אז מה היה לנו שם, בפוסט העצוב הזה.
    לידיצה, טבח מחריד שבצעו הנאצים.
    סרברניקה. טבח מחריד שבצעו הסרבים
    המונגולים, גרועים כמו הנאצים, עם חיבה למיצגי מוות
    צעיר שחור השיער שאורב לנערה זהובת השיער, או נאצים, מקורי. זהב שערך, מרגריטה; אפר שערך, שולמית.
    לידיצה פעם שניה, כי לא היו מספיק נאצים בפוסט.
    בפוסט אחד ארז הכותב, באופן הדוק מבחר מרתק מהזוועות האויומות בהסטוריה ושפך מררתן על ראשנו.

    ומדוע? ימה עשינו?

    יספרו רוזנקרנץ וגיל דל שטרן.

    גיל דל שטרן: מה קרה? האם הישראלים רצחו שוב המוני פלסטינים?
    רוזנקרנץ: לא, גרוע יותר.

    גיל דל שטרן: שרפו כפר, הטילו פצצות ממטוסים?
    רוזנקרנץ: אתה ילד אתה, אלו פושעים רציניים, נאצים, המונגולים, תסמונת דאון לידם.

    גיל דל שטרן: ריכזו? ציקלון בי, זה העניין, זה ציקלון? תאמר לי, אני יוצא מדעתי, מה הם עשו? מה שוב עשו?

    רוזנקרנץ: הם העזו להרצח, להרצח, היית מאמין. נבלות, בלב תל אביב, בשרונה הכבושה.
    גיל דל שטרן: לא יאומן, לא יאומן. עזות המצח. תאוות המוות אינה יודעת שובע, נרצחים מטונפים.

    וגידלנשטרן: והגיבורים שהתקוממו קוממיות, בטח רצחו אותם הנבלות הנימולות? נכון? יש סוכת אבלים, כן.
    רוזנקרנץ: לא, לא, הרוצחים, שרדו את הרצח.
    גיל דל שטרן: תודה לאל, תודה לאל. כבר דאגתי ממש.

    • Z הגיב:

      יפה ההומז' לרוזנקרנץ וגילדנשטרן. ריח הדם על הבוקר משחרר לך את מיצי היצירה. המאמר לא תקף את האנשים שנרצחו אלא את מדיניות האפרטהייד האכזרית והצינית שמביאה למעשי טרור כאלה, ופוגעת בחפים מפשע, יהודים וערבים. אתה יודע זאת היטב אבל למה שמישהו יפריע לך לרקוד על הדם ולהעצים את הפגיעה בחפים משפע אם אפשר.

      • תום אלקיים הגיב:

        אכלתי עוגיות נפל״ם לפני שכתבתי.

        המאמר הזה הוא תגובה פבלובית, ברך קופצת לנקישת פטיש, קבוע כמו בולצמן, ודאי כמו אי-הייזנברג.

        אחרי כל פיגוע, יגיע המקבץ הקבוע שיספר את זוועות התגובה הישראלית שלא תגיע, אני לא בטוח אם המאמרים מנסים למנוע את התגובה במפגן סוריאליסטי של חשיבות עצמית.

        או מבטאים משאת נפש שתאפשר לכותבים המתוסכלים סוף סוף מעט חומר לכתוב לעולם הצמא למאמרים על על פלסטינים בין כל השטויות הבנאליות מסוריה, עיראק ולוב.

        מעניין אם מישהו אי פעם הצליח לכתוב מאמר עם יותר רפרנסים לרצח המונים בתגובה לסגר, אני בטוח שעיתונאי סטלינגרד היו מתונים יותר עם ההשוואות לנאצים, ואותם כיתרו, ובכן, נאצים.

        אבל מה אני מספר לך את זה, המאמר מתון בעניך אני מניח.

        • Z הגיב:

          אם אכלת עוגיות נפל"ם אולי תתפוצץ כבר. אתה מזכיר את סלים פיקינס שרוכב על הטיל הגרעיני בחדווה בסוף דר' סטריינג'לב.

        • Z הגיב:

          כן, המאמר מתון, אני לא רואה כאן שום דבר קיצוני. מציאות האפרטהייד היא הקיצונית (למרות קיומם של אייסיס ותופעות אחרות שאנו מודעים להן, אנא אל תייגענו שוב).
          אני חושב שדברי ההבל שלך גזעניים ומסוכנים בצורה קיצונית.
          רק לך מותר לסטות מהנושא עם השוואות ללוב וסוריה? כשמדברים על מה שקורה כאן? מדיניות האפרטהייד אכזרית ואני לא רואה שום סיבה מדוע לא להמחישה עם אנלוגיות היסטוריות.

          • תום אלקיים הגיב:

            אפשר להשתמש באנלוגיות הסטוריות, בוודאי, רק אפשר לנסות לדייק. היפרבולה כאופן הבלעדי של שיח זו גישה שראויה לבקורת.

            קצר לך מספיק?

  10. תום אלקיים הגיב:

    אגב, איזה סוג של התקוממות זה?
    נראה כמו מתפתלת? או זזה באי נוחות בכסא, אפילו טובעת בשטויות של עצמה, אבל אני לא בטוח. אנא באר

  11. Roi הגיב:

    Thank you for a terrific post. I've just donated 50 shekels to honor it and the stupidity of the trolls commenting here.

  12. נתן הגיב:

    בכל הדיון בקשורת הישראלית לא הייתה בכלל התייחסות למה שקורא בדרום הר חברון מבחינת האוכלוסייה הפלשתינית – שגרה יום יומית של דיכוי והתעללות של הצבא והמתנחלים המכים פעם אחר פעם את האוכלוסייה החלשה ביותר בשטחים. כל ניסיון בשנים האחרונות לעניין את התקשורת הישראלית במה שנעשה שם נתקל בהתעלמות (מלבד תחקיר עובדה על עזרא נאווי) , הריסות בתים,גניבת אדמות,סתימת בארות,מכות,נזק לרכוש, מעצרים, מחסומים,ריסוס יבולים, גנבת חיות משק,פשעי שנאה לעיתים בחסות הצבא ועוד כיד המלך.

    אין כמעט חוק אחד בעולם שמתייחס לזכויות אדם שלא מופר שם ברגל גסה.

    כל מי שרוצה להכיר את המציאות הזא מקרוב ולא רק כשהתוצאות שלה מגיעות פתאום למרכז תל-אביב בדרך כלל עם מבול דברי הבל של פוליטיקאים, יכול להצטרף לתעאיוש שמידי שבת בבוקר מזה כ20 שנה נוסעים לשם.

    דרך אגב אם הזכרת את ישראל כץ הרי ששמחתי לראות שאף שר בלגי לא נגרר להגיד השבוע משהו בסגנון :" אם הישראלים ימשיכו לזלול חומוס הם לא יצליחו להלחם בטרור"

    • ימין הגיב:

      אני יודע שהפלסטינאים מנסים להשתלט כל הזמן על אדמות שלא שלהם וכל יום מקימים אוהל כל חור או פתאום הם גרים במערה ומחכים לאיזה ארגון "זכויות אדם" שיבנה להם עוד מבנים בלתי חוקיים כדי שאחר כך יוכלו להאשים את הקלגסים שמפרקים להם אותם אבל למה אתה רוצה שהתקשורת תבדוק את המעשים האלו? עדיף לך שלא ידעו (ודרך אגב, אל תדאג לבלגים, באותו יום שהשר הבלגי גינה את כץ הוא בחוכמתו גם יעץ לנו איך להתנהל ממרום ניסיונו העשיר באכילת שוקולד).

      • ארז הוכמן הגיב:

        אשמח אם תוכל לצרף מקורות לזה שהפלסטינאים מנסים להשתלט כל הזמן על אדמות שלא שלהם וכל יום מקימים אוהל כל חור, אני לא מכיר את העניין והיה מעניין אותי ללמוד.

      • נתן הגיב:

        ימין.
        אני מכיר היטב את המציאות בדרם הר חברון.
        אין לך פשוט מושג על מה שאתה מדבר וזאת גם הסיבה שהזמנתי כל מי שרוצה לבוא בעצמו ולהחליט אם אכן הם "פתאום גרים במערה" . אם קשה לך לבוא תנסה להשיג את הספר "מערות הר חברון" מאת יעקב חבקוק (איש ימין לפי מיטב ידיעתי) שמתאר מציאות של חיים במערות באזור קרוב ל 150 שנה.

      • אביבית הגיב:

        מה זה 'אדמות לא שלהם' בגדה? של איזה ציבור אזרחי האדמות האלה??

  13. יורם הגיב:

    תיקון: סרֶברֶניצה, לא “סרברניקה“.

  14. אמציה ברם הגיב:

    סיכום סטטיסטי נכון לשעה זו: מתוך 67 תגובות, 14 (21%) נכתבו בידי הגרפומן-פלצן הבלתי-נלאה "תום אלקיים" (הלוא הוא אל-תום הבלתי-קיים). בדיקת נפח המלים תעלה ששיעור הקשקשת של היצור שאינו קיים גבוה בהרבה. לך לטיפול, נודניק! תודה

    • ygurvitz הגיב:

      זה מספיק. השתלחות בכותבים אחרים היא לא המטרה פה. אם הוא מעצבן אותך, למד להתעלם.