החברים של ג'ורג'

“להכניס פלסטיני לכלא זה קל”

התקשורת היהודית לא דנה בפצצה האמיתית בדבריו של סגן הרמטכ”ל יאיר גולן: איך מתנהלת הדיקטטורה הצבאית השקטה בגדה

מישהו הדליף בימים האחרונים לתקשורת האדלסונית קלטת של סגן הרמטכ”ל יאיר גולן, שבה הוא נשמע משוחח ומתעמת עם תלמידים מהמגזר שמגיע לו יותר מכולנו. הקלטת בת עשור, והתקשורת התמקדה בדברים שאמר גולן על כך שכן, צריך לסכן חיילים כדי למנוע פגיעה באזרחים פלסטינים. אם מישהו היה צריך דוגמא לתהליכים שעוברים על ישראל שעליהם דיבר גולן, אז העובדה שקצין בכיר אומר שלא צריך להרוג חפים מפשע גוררת סערה היא יופי של דוגמא.

אבל התקשורת היהודית התעלמה מחלק הרבה יותר חושפני בדברים של גולן: הצורה שבה מנוהלת מערכת המשפט הצבאית בגדה. גולן אמר כך:

“מדינת ישראל מחזיקה סדר גודל של 11 אלף עצירים פלסטינים בכל רגע נתון. זו כמות עצומה. עכשיו תראו, אין פלסטיני שעצור על ידינו ללא משפט. עכשיו אתה שופט פלסטיני על מה שהוא עשה, לא על מה שהוא לא עשה.

"החוק החל לגבי פלסטינים הוא לא החוק שחל לגבי אזרחי מדינת ישראל. אני, בשביל להכניס אותך לכלא, אתה לא צריך להוכיח כלום, (אלא) אני צריך להוכיח שאתה אשם. זה דיני השיפוט במדינת ישראל. בגדול, חובת ההוכחה עליי כתובע. זה קשה מאוד, צריך להביא הוכחות מאוד מורכבות, חד משמעיות, כל מקום שיש בו ספק סביר אתה תשוחרר מהכלא או ממעצר. זה לא השיפוט שאותו אנחנו שופטים את הפלסטינים. תדעו לכם. להכניס פלסטיני לכלא זה קל. אתם יודעים איך אנחנו מכניסים פלסטיני לכלא? אנחנו מדינת חוק אבל זה קל. למה זה קל? כי אתה בא לשופט, שם לפניו מידע שב"כ, אומר לו 'המידע הזה הוא מידע מטריד'. בדרך כלל מול המידע המסווג הזה אין לפלסטיני יכולת התמודדות ממשית והוא נשפט.”

ההדגשות שלי.

טוב, המשפט הראשון של גולן ודאי איננו נכון. ישראל החזיקה לאורך השנים אלפי עצירים מנהליים. אלה, בהגדרה, הם “פלסטינים שעצורים על ידינו בלי משפט.” בכל רגע נתון יש מאות מהם. המספר זינק מאז תחילת העימותים באוקטובר האחרון: כרגע הוא עומד על 678. המדינה היהודית מוציאה צווי מעצר מנהליים חדשים על בסיס יומי.

יש להניח שגם מספר העצירים הפלסטינים הכללי זינק, והוא גבוה כעת מ-11,000. על פי נתוני בצלם, המבוססים על הנתונים המגיעים באיחור מצה”ל ושב”ס, החזיקה ישראל בפברואר 2016 ב-6,204 אסירים פלסטיניים שהיא הגדירה כבטחוניים. גם לגביהם, שימו לב שאין באמת הליך משפטי. כדי שיהיה הליך של ממש, לחשוד צריכה לעמוד יכולת התגוננות סבירה. כל מי שעבר על פרוטוקולים של בתי משפט, יודע איך השיטה עובדת באמת. התביעה מנפחת כתבי אישום למימדים בלתי סבירים, מכניסה לתוכם עזים כדי שאפשר יהיה להוציא אותם ולארגן עסקת טיעון. היא לא רוצה להגיע למשפט ראיות, כי פעם אחר פעם מסתבר שהראיות שלה קלושות עד לא קיימות. היא צריכה הודאה, ויש לה את השיטות להוציא אותן. לא תמיד צריך עינויים: השיטה הקלאסית היא להודיע לחשוד שהוא יוחזק עד תום ההליכים, שיכולים לקחת שלוש-ארבע שנים, בעוד שאם הוא יסכים להודות, יארגנו לו עסקת טיעון לתקופה קצרה יותר. עציר יהודי, אם הוא לא מהווה סכנה ואין חשש שישבש הליכים, לא יוחזק כעקרון במעצר עד תום ההליכים.

זה השטיק הבסיסי. יש עוד. אם באמת עצבנת את הרשויות, עינויים הם תמיד אופציה. המענה יודע שלא יקרו לו כלום (אף אחד מהם לא הועמד לדין ב-20 השנים האחרונות לפחות). התובע הצבאי לא ישאל שאלות אם העציר יגיע למשפט כשהוא מנופח ממכות, וגם השופט יסתכל הצידה.

ואם בכל זאת לא דיברת גם אחרי עינויים – וב”דיברת” אין הכוונה ל”מסרת מידע מודיעיני” אלא “חתמת על הפללה עצמית” – יש את השטיק שעליו דיבר גולן: מגיעים לשופט עם “מידע סודי” שלשופט אין כל דרך או כוונה לברר אם הוא נכון, והתיק נסגר. יתר על כן, מאחר והחומר הוא “סודי”, אז פרקליטו של הפלסטיני לא יכול לדרוש לראות אותו. ומידע שאי אפשר לראות, אי אפשר להפריך. קל לשלול את חירותו של פלסטיני; קשה לקרוא למערכת הזו מערכת משפט.

זו לא מערכת משפט. זו דיקטטורה צבאית פרופר. כן, פעם ב-20,000 תיקים בערך שופט מגלה שאריות של ערך עצמי וזורק את התיק של התביעה, כי היא העליבה את האינטליגנציה שלו טיפה יותר מדי. יאיר גולן, כמשיח לפי תומו, חשף בפני הציבור איך באמת מתנהלת המערכת בגדה: מערכת שבה אין לאדם שנולד פלסטיני כל יכולת לשמור על זכויות יסוד. תמיד אפשר למחוק אותם במחי נייר שחתום על ידי שוטר חשאי.

אבל זה בסדר. הציבור לא רוצה לדעת והעיתונות המאולפת שמחה לשתף איתו פעולה, כך שהחשיפה הקטנה הזו תיעלם במהירות.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

19 תגובות על ”“להכניס פלסטיני לכלא זה קל”“

  1. סילבי קשת הגיב:

    אילו קראתיך קודם, לא הייתי כותבת את הפרוטותיים שלי.
    מעריצתך, סילבי

    • Ygurvitz הגיב:

      בתור מי שגדל הרבה על הטקסטים שלך והכניס את "דגנרלים" למערכת ה-DNA שלו, לא יודע אפילו איך להתחיל להגיב. אני מניח שהיה שווה לפתוח בלוג.

      • עדו הגיב:

        את המייסדת, יוסי דור ההמשך ופה נפסיק כי המסך שלי מתחיל לטפטף שמן זית זך.

  2. השגרתי הגיב:

    עוד סיבה טובה למה אין מנוס מסיפוח והחלת החוק הישראלי בגדה (כנראה יקרה עוד 5-10 שנים בקצב הזה).

  3. נתן הגיב:

    זה שסגן רמטכ"ל אומר דברים כאלה זה פשוט מדהים.
    אני מתחיל לחשוד שכל מה שהימין המטורף אומר עליו פשוט נכון.

    לא ידעתי על הדברים האלה – תודה יוסי.

  4. יעי הגיב:

    שתי תהיות:
    יכול להיות שחלק לא מבוטל מהאסירים מעדיף את החיים בכלא הישראלי על פני חיים רגילים ברשות הפלשתינית?
    אולי מספר האסירים הגבוה נובע מהרצון של המערכת הזאת (שב"כ, שב"ס וכו') להצדיק את קיומה ולספק תעסוקה לחבריה?

  5. ימין הגיב:

    כשאתה מקבל יותר כסף מהרשות כדי לשבת בכלא מאשר בעבודה ומעמד רם יותר אין ממש תמריצים בחברה הפלסטינאית להיות אדם נורמטיבי אלא רק תמריצים לנסות להרוג יהודים.

    • ינון הגיב:

      צודק, גטו וורשה בטח היה בתנאים ממש ירודים אם החבר'ה התדרדרו עד כדי מרד… בשאר הגטאות האנשים הרגישו בבית ולראייה נשארו שם עד שמתו בשיבה טובה, עשירים, מרוצים ושבעים.

      • ימין הגיב:

        באמת לא לקח הרבה זמן להשוות לשואה והפעם באמת הפלסטינאים הם בול אבל בול היהודים בגטו וורשה. ככה זה שאין טיעונים טובים יורדים לזנות.

        • נחום הגיב:

          אז עזוב גטו ורשה.
          1- יש חוץ מכסף עוד כמה תמריצים להשאר מחוץ לכלא כמו משפחה, ילדים ו..ובכן..חופש.
          2- אם כמו שכתוב המערכת לא ממש מתאמצת לאתר ראיות ולפעמים גם לא לגבות הודאה אין שום תמריץ לרצוח יהודים. מספיק להראות חשוד לשבכ או לצהל (נניח לארגן אסיפה ברחוב עם דגל פלסטין) כדי להכנס לכלא.
          3-כשהרשות מנסה להשליט סדר בגדה כדי למנוע פיגועים והסלמה ובתמורה מקבלת נה בעין מהממשלה, ולעומת זאת החמאס מראה איך חטיפה של חייל מורידה את ממשלת ישראל על הברכיים, אז מי שאחראי על התמריצים בין היתר הוא ממשלת ישראל ולא רק הרשות

          • ימין הגיב:

            אם אתה מרוויח 1000 שקל מעבודה ו 14 אלף מרצח של יהודים אז זה די תמריץ גדול

  6. רעיה ירון הגיב:

    גם לאחר שנים של קריאת עדויות, דברים אלה, הנאמרים על ידי קצין בדרגתו של גולן, ראוי שיפורסמו על כל עץ ואבן.

  7. רועי הגיב:

    היי יוסי, האם הדברים מתארים את המצב בכל השטחים (סי, בי ואיי)
    או שבשטחי איי הרשות אחראית למעצר ומשפט?
    תודה,
    רועי

  8. עמית הגיב:

    בן אדם סביר – ואפילו שמאלן רדיקלי שונא עוכר ישראל סביר – אילו באמת אכפת לו מהגנה על זכויות אדם בזמן לחימה, היה מעודד מאוד מרוב רובם של דברי סגן הרמטכ"ל.

    מפקד אוגדת איו"ש נפגש עם קהל שרק רוצה לשמוע כמה צה"ל חזק וקשוח, ומדבר מדם ליבו על המחויבות של צה"ל לשמור על חיי אזרחי אויב, אף במחיר של סיכון חיי חייליו, תוך התעמתות עם הקהל העוין בהגנה על המחויבות הזו. נושא שהדין הבינלאומי בכבודו ובעצמו עמום לגביו – מחד קובע כי אין לפגוע באזרחי אויב, ומאידך קובע שנוכחות של אזרחים לא תהפוך מטרה צבאית לחסינה מפגיעה – בא מפקד אוגדת איו"ש (כיום סגן הרמטכ"ל) ומפרש אותו לחומרא לחומרא.

    מפקד אוגדת איו"ש הוא אדם שמתווה מדיניות אג"מית, לא מדיניות משפטית. לכן ההדבקות בפוסט להתייחסות שלו לנושא המשפטי (תוך חמקמקות מגוחכת מהאמירות הנחרצות שלו בנושא האג"מי) מעלה ספקות לגבי המניעים של הכותב. לא שהיינו חושדים, אבל האם קיימת אפשרות שהסתת שטנה כנגד ישראל חשובה לגורביץ יותר מאשר בירור המציאות וזכויות האדם של הפלסטינים?

    בנוגע לסוגיה המשפטית, גולן לא אמר דבר שאינו מוצהר וידוע – כמובן שבבתי המשפט הצבאיים לנתיני האויב שנמצאים תחת כיבוש יש דין שונה מאשר בבתי משפט ישראליים אזרחיים. מדובר בשילוב של דין צבאי והדין האזרחי הקודם ששרר בשטחים (הירדני) – כפי שדורש המשפט הבינלאומי. כמובן שגם חלים בו כללים שונים לגבי סוגיות כגון מעצר עד גמר ההליכים שגורביץ הזכיר – כדי לעצור מחדש אזרח ישראלי שולחים שוטר וחצי לביתו, בשביל לעצור נתין אויב פלסטיני צריך לשלוח יחידה קרבית לחדור לשטח עוין.

    דווקא בסוגיה שהזכיר גולן ושאליה גורביץ כל כך נדבק אין דין שונה כלל וכלל בין השטחים לבין ישראל. גם בישראל יש זכות לשירותי הביטחון להציג לשופטים מידע מסווג, אותו על השופטים לשקול בכובד ראש, תוך מתן משקל לעובדה שאין באפשרות הנאשמים לנסות להפריך אותו. בשני המקרים במידה והמידע מספיק משכנע, עשויה להיות לו השפעה מכרעת על פסיקות השופטים. ובשני המקרים, טוב שקיימת הזכות הזאת.

    • נתן הגיב:

      "כמובן שבבתי המשפט הצבאיים לנתיני האויב שנמצאים תחת כיבוש"

      איזה כיבוש?

      אם בשטחים יש כיבוש הרי שכל ההתנחלויות הן פשע מלחמה. זאת הסיבה שמדינת ישראל לא מתיחסת לשטחים כשטח כבוש.

      יותר מתאים לקרוא למצב כזה מצב "אפרטהייד" – שתי אוכלוסיות תחת אותו שלטון אבל עם שתי מערכות חוקים שונות.

      • עמית הגיב:

        זה קצת סוטה מנושא הדיון, אבל הרשה לי להפתיע אותך, מדינת ישראל בהחלט מתיחסת לשטחים כשטח כבוש, או במונח המשפטי המתורגם "בתפיסה לוחמתית". האמירה שמכאן ההתנחלויות לא-חוקיות היא פרשנות משפטית שישראל מתנגדת לה, לא ללא תמיכה מצד משפטנים בעלי שם.

        בכל מצב כיבוש יש שתי אוכלוסיות (אזרחי המדינה הכובשת ונתיני האויב בשטח הכבוש) תחת אותו שלטון עם שתי מערכות חוקים שונות. לא רק שזה לא אפרטהייד – זו דרישה בסיסית של אמנת ז'נבה הרביעית. לשמר בשטח הכבוש את מערכת החוקים הקודמת שחלה בו (במקרה של השטחים – החוק הירדני) בשילוב עם כללי האמנות הבינלאומיות בנושא כיבוש.

        • רות הגיב:

          דבריו של סגן הרמטכ"ל מצטרפים לדברים של ראש השב"כ לשעבר אשר הצהיר בסרט שומרי הסף שליבוביץ צדק. באופן ברור ראשי מערכת הבטחון יותר אינטליגנטים מפוליטיקאים.
          לגבי מערכת "החוק" בשטחים, הדברים אכן ידועים זמן רב. בין היתר הוצגו בסרט התיעודי "שלטון החוק"
          https://www.thelawfilm.com/heb/watch-buy#!/watch-buy
          עד כאן פינת הסרט הטוב…

        • יוסי הגיב:

          _לא_ בכל מצב כיבוש יש _בשטח הכבוש_ שתי אוכלוסיות תחת אותו שלטון עם שתי מערכות חוקים שונות.