החברים של ג'ורג'

ספארטה באורגזמה

דובר צה"ל שלח למערכות העיתונים את הטקסט הבא, שאני מביא באדיבותו של חיים לוינסון:

"להלן לו"ז סיקור ספינת הנשק:

הגעה לנמל אילת צפוייה בשבת החל מהשעה חמש.

פריקת המכולות תעשה מיד, ההערכה היא כי סיום הפריקה יהיה ביום א.

ביום ב בבוקר מתוכננת מסיבת עיתונאים עם ראש הממשלה,שר הבטחון, רמטכל ומפקד חיל הים.

חומרים יופצו על ידי דובר צהל לפי הפירוט הבא:

כניסת האנייה – יופץ במוצאי שבת לקראת מהדורות הערב.

פריקת מכולות – יופץ ביום א לקראת אחר הצהריים.

מסע"ת ביום ב באחריות משרד רוה"מ.

מסיבת העיתונאים ביום שני תהיה אחר בצהריים.ארבע וחצי, חמש."

כלומר, חגיגות האורגזמה הלאומית צפויות להמשך עד יום שלישי לפחות, כשהעיתונים ידווחו על מסיבת העיתונאים בנוסח עדות פיונגיאנג – טקסט מוכן מראש, עיתונות נרצעת, בלי שאלות קשות בשידור חי או, בעצם, בכלל – ועבדכם הנאמן מוכן להתערב שבכל זאת תהיינה כתבה או שתיים במוספי השבת, כי על הרגלים קשה לוותר.

רגע, על מה בעצם כל החגיגה? לוחמי הקומנדו הימי, מלווים במפקד החיל שלהם וגדוד צלמים, פשטו על ספינת מסחר לא חמושה בים האדום. המלחים האדיבים שלשלו לאנשי הקומנדו סולם ואלה עלו על הספינה, והשתלטו עליה ללא התנגדות. בספינה נמצאו כמה עשרות רקטות (לא טילים!) מדגם M-302, שישראל טוענת כי הם הועלו על הספינה על ידי איראן ושיועדו להגיע לרצועת עזה, אם כי בשקט כבר נשמעת הטענה שאולי בעצם המשלוח היה מיועד לסיני – אנחנו כבר מורגלים בהונאות מהסוג הזה מצד צה"ל.

כלומר, אף שהיה כאן הישג מודיעיני בעל משקל, זו פעולה צבאית נטולת סיכון. מישהו כבר ציין שפיראטים סומאלים מבצעים כמוה על בסיס יומי, רק בלי הצלמים והגנרל הנלווה, ונראה שהמחשבה הזו עברה אף במוחם של חמושי צה"ל עצמם (וזו גם דוגמא טובה לחוסר המחשבה של כתבים צבאיים).

pirate

ואף על פי כן, התקשורת הישראלית התייחסה להשתלטות על ספינת מטען לא חמושה, מעשה שבכל יום בסכסוך מזוין של ממש, כאילו היה הביאה השניה של פעולת אנטבה. יש בכך שורה של כשלים תקשורתיים.

הראשון שבהם הוא כניעה לממסד הצבאי. דובר צה"ל דוחף לגרונם של כלי התקשורת חומר רב באיכות ירודה, ואלה לא טורחים לשאול שאלות בסיסיות – כמו, למשל: רגע, אתם סגורים על מי אמור לקבל את הרקטות האלה בכלל? אתם אומרים שאיראן מאחורי המשלוח הזה; אפשר לקבל הוכחות? אתם מתייחסים לכמה עשרות רקטות כאל "שובר שוויון" – אכפת לכם להפסיק להעליב את האינטליגנציה שלי? – ובעצם עוברים לדום ומשמשים כסטנוגרפים בהפקה של דובר צה"ל.

יש לכך כמה סיבות. הראשונה שבהן, זה מה שהאספסוף הישראלי רוצה. יותר משהתקשורת רוצה לדחוף לו את הקש והגבבה האלה, האספסוף רוצה לקבל אותו. כלי תקשורת שלא ישתף פעולה עם החגיגה הזו, יאבד צופים או קוראים – וגרוע מכך, יואשם אוטומטית בחוסר שיתוף פעולה עם הצבא, כלומר בחוסר פטריוטיות. אף עורך לא רוצה שזה יקרה לו. אז הוא מכפיף את ראשו לעול של הצבא.

צה"ל, כמובן, מודע לכוחו בציבור והוא מנצל אותו כלפי התקשורת. זו האחרונה מעיזה לזנב בו רק בקצוות – דיווחים על בזבוזים וכו', אבל לא על עיקר הרציונל של קיומו ופעילותו. מבחינת הצבא, סיקור מתלהב כזה של פשיטה חסרת סכנה או חשיבות, היא הכרחית לתעמולה שלו. אחרי הכל, רוב מה שצה"ל עושה לא מצטלם טוב – רוב מה שצה"ל עושה הוא דיכוי אוכלוסיה אזרחית, ושם החיילים שלו מתייחסים למצלמות כמו לקריפטונייט. בפעמים האחרונות שצה"ל אשכרה יצא למלחמה – לבנון השניה, לבנון הראשונה – זה לא נגמר טוב. את הצילומים מ"עופרת יצוקה" הקפידו לא לשדר בישראל, כי לא נעים. אז צה"ל צריך לנפח פשיטה לא חשובה למימדים של הפשיטה על האי גרין או על אנטבה, כלומר אירועים מהימים שבהם הוא עדיין יכול היה להתגאות בצדק ביכולות שלו.

וכמובן, ישנה המרמרה. אם מלחמת לבנון הראשונה היתה אמורה, מבחינת קברניטיה, לכסות את חרפת מלחמת יום הכיפורים ולהעלות שוב את קרנו של הצבא היקר ביותר במזרח התיכון, אז כל פשיטה על ספינה לא חמושה היא הזדמנות לחיל הים, שהושפל על ידי כמה קנאים טורקים, להוכיח שהוא דווקא יודע לעלות על ספינות זרות בלי שהאנשים שלו יפלו בשבי או יצטרכו לקפוץ לים. ראינו את זה בדיווחים ההיסטריים בשעתו על השתלטות על ספינות המשטים לעזה הלא חמושות, כמו האסטל. יש להניח שגם בפעם הבאה שצה"ל ירצה לחרוג מהתקציב שלו, הוא ישתמש באירוע הזה כעילה. מעניין לציין שצה"ל לא ציין את המחיר של המבצע. יכול להיות שזה היה מוריד את מפלס ההתפעלות, ומי יודע – אולי התקשורת היתה שואלת שאלות.

המעניין הוא שצה"ל אומר שפשיטות כאלה הן דבר שגרתי. אז על מה כל הטררם? כאן אנחנו נכנסים לטריטוריה בעייתית יותר: השילוב המסוכן מאד בין מערך היח"צ של צה"ל ובין זה של לשכת ראש הממשלה. קשה מאד להשתחרר מההרגשה שהפמפום המטורף של הפשיטה השבוע נועד לסייע לנתניהו בנאומים שלו בארה"ב, ושיותר שהיה כאן עניין של בטחון לאומי היה כאן הכפפה של שיקולים מבצעיים לשיקולי hasbara. ובתוך כל האביונה הלאומית, אף אחד לא יבחן את זה לעומק. raid

הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון בעיני עצמה נראית יותר ויותר כמו שילוב בעייתי במיוחד בין ספארטה ובין סיבאריס. האחרונה, עיר נשכחת בדרום איטליה, היתה ידועה בעיקר בנהנתנות של תושביה ונתנה לנו את הכינוי סיבאריטי. מצד אחד, המוסד שאין בלתו הוא הצבא, וכל משאביה של המדינה מופנים אליו ואל המפעל הגדול שלו, ההשתלטות על שטחי המחיה במזרח. מצד שני, בספארטה דאגו העבדים והעם המשועבד, ההלוטים, לכל מחסורם של הספארטנים; הללו לא אמורים היו לעבוד אלא רק להתאמן לקראת מלחמה. מצד שלישי, המנהיגים הספארטנים מזכירים את המנהיגים הישראלים בשחיתותם: עם כל הדיבורים על שוויון ועל כך שכולם אוכלים אותו מרק מצחין באותו חדר אוכל, כמעט כל מנהיג ספרטאני נתפס בשחיתות. מלך אחד אנס ילדה ורצח אותה, מלך אחר נתפס כשהוא אוכל מזון מעודן בניגוד לחוק, התקציב האתונאי בימי פריקלס כלל במשך עשור סעיף "שחור" שהיה בעצם שוחד להנהגה הספרטאנית, ואחרים נתפסו במעילה – ואלה רק המנהיגים שנתפסו. מצד רביעי, הציבור הישראלי משועבד מצד אחד לצבא – הן כעובד כפיה, הן בשל העובדה שהצבא מקבל אחוז יוצא דופן מהמסים שלו – אבל, בו זמנית, רואה כיצד פעם אחר פעם מצומצמים השירותים האזרחיים, כשהתקציבים שהיו מיועדים אליהם הולכים אל הצבא ואל ההתנחלויות. מצד חמישי, מקפידים לסמם אותו בתכניות בידור, תכניות ריאליטי, תכניות בישול ושילוב של כל השלושה. וזה שילוב שלא יכול להחזיק לאורך זמן.

ומדי פעם, כשעולה חשש שהציבור מתחיל לחבר את הנקודות ועשוי להתעורר, זורקים לו איזו חגיגת יח"צ צבאית כזו, איזה נצחון נטול סכנה – רק זה היה חסר לנו, שיהיו שם אבידות. הציבור הרי רוצה מלחמה ללא מחיר. אז הנה, קח – וזכור את החגיגה הזו, את ההתרגשות השוצפת, בפעם הבאה שניקח ממך שוב עוד כמה מיליארדים, תוך שאתה במקביל שוכח שהכסף הזה יורד מהבריאות שלך, מהרווחה של שכניך, מהסעד של הוריך, מהחינוך של ילדיך, מהבטיחות ברחובותיך. יש לנו דברים טובים יותר לעשות בו, לא שאתה אמור להטריד את ראשך הפעוט בכגון אלה.

דיל?

הערה מנהלתית: אם הפוסט הזה מצא חן בעיניכם, אשמח אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה, כאן.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

56 תגובות על ”ספארטה באורגזמה“

  1. חנן הגיב:

    אחלה פוסט. אני כל הזמן חושב שכמה טוב שלא היו כמה טורקים עם מקלות על הסיפון…

  2. תושב הארץ הגיב:

    האמת שמרשימים בעיקר המודיעין והיכולת לאתר את הספינה. שנית, היו יכולים להיות שם חמושים כל שהם.

    • ygurvitz הגיב:

      ורכב נהוג בפראות על ידי בן תשחורת יכול להתפרץ למעבר החציה כשאני חוצה אותו ולדרוס אותי. זה קורה. אני עדיין חוצה כבישים בלי לצפות לקבל על כך צל"ש.

      • תושב הארץ הגיב:

        האמת שדווקא היכולת לחצות כביש הופכת למורכבת יותר ויותר, עד שהורים אוסרים על ילדיהם לחצות לבד כביש בגיל בו אני כבר הלכתי לבדי לצד השני של העיר.
        שנית, לא ברורה הביקורת על ספקות לגבי יעד משלוח הנשק. הרי זה לא שסיני הוא טריטוריה אוהדת, וכנראה שהן מעזה והן מסיני היעד הסופי של הטילים האלו היו ערי ישראל, רק עם מרעום פועל. גם אם הנשק היה מיועד למלחמתם של הטרוריסטים בצבא המצרי, הרי זו מדינה שאנחנו ביחסי שלום איתה, וזה אך ראוי לסייע לה.
        לגבי תוצאות השתלטות על ספינות, למיטב זכרוני במרמרה מי שיצאו חבולים הם בעיקר הטורקים עם הרוגים ופגיעות בנפש. ד"א, הרי הרבה יותר קל להטביע ספינה כזו. השתלטות היא פעולה מסוכנת ומסובכת בהרבה.
        תראה, כל גוף מנצל כאלו דברים לטובת קצת יחסי ציבור. זה חלק אינהרנטי מדרכי העבודה והכלים של גוף, כולל גופים פרטיים שמנצלים תרומות וכדומה על מנת לקושש עוד קצת אייטמים חיוביים. לגבי צה"ל, כל זמן הדיווח אמיתי ושיקול יחסי הציבור *טרם הפעולה* לא השפיע על קבלת ההחלטות, זה דבר לגיטימי. זכותו של הציבור לדעת על מה שעושים בשמו ובכספו.
        ולבסוף לגבי חוסר ההתנגדות, כמו שכבר אמרו, הכוח הכי חזק הוא זה שאתה לא נזקק להפעיל אותו.

  3. יותם הגיב:

    לא הבנתי על מה ההתלהמות?
    צה"ל הצליח לעצור ספינה עם רקטות ארוכות טווח, בצורה מוצלחת ומבלי לסכן את חייליו, ומבלי לסכן אוכלוסיה חפה מפשע. הלוואי שייו רק דיווחים כאלה…
    במקרה הזה צה"ל לא הונה אף אחד, לא דיכא אף אחד, והתקציב והסיכון במבצע היו כנראה מזעריים לעומת הנזק שהיה נגרם אם הטילים האלה היו מגיעים ליעדם.

    אירוע כזה הוא נדיר ולכן טבעי שיהיה סיקור תקשורתי, ואין בזה משהו לא בריא. אני לא מבין את התגובה הפבלובית הזאת של האנטי…

    • חנן הגיב:

      רק חבל שאתה קצת מתבלבל. ההתלהמות היא של צה"ל והכתבלבים (וגם אני לא מבין על מה) והתגובה הפבלובית היא שלך: מבצע די סטנדרטי שזוכה לכותרות מתלהבות של מבצע רמבו נועז ("בנשק שלוף על הסולמות" למיניהם).
      על זה בדיוק הפוסט הזה ("מבלי לסכן את חייליו").

      • יותם הגיב:

        לא מתבלבל ולא נעליים.

        המבצע הזה הוא לא סטנדרטי – לא זכור לי שהוא קורה באופן שוטף. הוא ממחיש את התמיכה האיראנית המשמעותית בטרור, ולכן הוא גם בעל ערך.
        זה שאין נפגעים או פוטנציאל לנפגעים הוא ממש חיובי בעיני. הלוואי וכל מבצעי צה"ל היו כ"כ סטריליים.

        הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב על זה שזה מעצבן אתכם באמת, היא שאתם נגד צה"ל בכללי ושכל פרסום שלו בתקשורת נראה בעיניכם שלילי.

        סתם התלהמות יתר על מה שבמקרה הגרוע ביותר הוא לעיסת אייטם מעבר לרצוי…

  4. מני זהבי הגיב:

    "הגעה לנמל אילת צפוייה בשבת החל מהשעה חמש"

    בשנות ה-70, מפד"ל או אגודת ישראל היו מפרקים את הממשלה על דבר כזה.
    איפה הדתיים כשצריך אותם?

    • אור ברקת הגיב:

      פעילות צבאית תמיד זכתה לסובלנות דתית

    • עדו הגיב:

      לא להגזים. זה מבצע צבאי, לא הזמנה של משלוח נשק מארץ ידידותית.

      • מני זהבי הגיב:

        המבצע נגמר לפני יום וחצי. כעת כל מה שנשאר הוא חיילים על ספינות שמפליגות לכיוון ישראל. סבבה, אבל למה אי-אפשר לדחות את הגעת הספינות לנמל אילת כמה שעות אחרי יציאת השבת? זה לא ישנה כלום מבחינה מבצעית, אבל ימנע חילול שבת המוני הכרוך בסיקור ההגעה.

        • יהוה הגיב:

          אני אדוני צבאות, הקדוש ברוך אני, אישרתי לספינה להפליג בשבת ולהיכנס לנמל בשבת. כה אמר אדוני (אני): פיקוח Hasbarah דוחה שבת. שבת שלום.

        • תושב הארץ הגיב:

          לא נראה דבר חכם להשאיר ספינה הנושאת תחמושת נפיצה מחוץ לנמל. הם יכולים לשגר סירה שתתנגש בה וכדומה. קודם כל שיפרקו את התחמושת, עד אז המבצע לא הסתיים.

          • מני זהבי הגיב:

            להשאיר לכמה זמן? שעתיים? אחרי 48 שעות הפלגה?

            • תושב הארץ הגיב:

              כמה שפחות. הרי ברור שכל זמן שהיא עומדת היא מטרה מועדפת. שיפרקו וזהו. על זה יצא קצפם של הדתיים? חסר חילולי שבת חסרי כל הצדקה להתלונן עליהם?

              • מני זהבי הגיב:

                אני לא בדיוק דתי, אבל אם אתה מתעקש…
                הבעיה אינה בעצם ההגעה של הספינה. הבעיה היא בסיקור התקשורתי וכל מה שכרוך בו. הסיקור הזה גרם לחילול שבת המוני. טכנית, ניתן היה להביא אל הספינה לנמל ולא לתת לאף עיתונאי להתקרב אליה עד כשעה לאחר צאת השבת (כמה זמן צריך כדי לצאת מהמלון ולהתארגן עם צוות הצילום?). במצב כזה, אפשר היה אפילו להספיק עם שידור ישיר למהדורה המרכזית של החדשות.
                משום מה, איש לא חשב על כך, ולמפלגה הדתית בממשלה הייתה עסוקה בהכנת חוק המשילות, או מה שמו.
                איכשהו, בשנות ה-70 הדתיים היו רציניים יותר ביחס לדת.

        • אביבית הגיב:

          לא יאומן !
          רק מאשר את כל הפארסה הפירסומית של הביבי.

          הדתיים דורשים את ההצגה סרט/תוכנית טלויזיה (=המבצע הצבאי לענייננו..)אחרי צאת השבת חחחחחח

          • מני זהבי הגיב:

            אם את חושבת שאני דתי, ולא טרחת להסתכל על השעה שבה הופיעה התגובה שלי, אין לי אלא לברך "בורא בריות משונות". אופס…

            • אביבית הגיב:

              בקשה מספינות צה"ל לא להגיע לנמל לפני צאת השבת נשמעה לי דתית.
              אכן מאוד מוזר מצדי..

              • מני זהבי הגיב:

                ההקשר, ההקשר, אלוהים אדירים!
                הרי נתתי קישור.
                זה שיש ביננו אנשים עם הבנה תרבותית, זיכרון ופרספקטיבה היסטורית של יתוש, זו באמת בעיה.

  5. איציק הגיב:

    שמח לקרוא את הפוסט. תודה לחיילי צה"ל שהסירו איום מסויים של רקטות שיכלו ליפול על הראש שלי או של יוסי.
    מאחל ליוסי לשתות בירה טובה על היום בשבת וקצת להרגע. צה"ל ממשיך לשמור לו על הראש.

    • אביבית הגיב:

      לא הסירו שום איום.
      זה ניסוח קלישאתי בומבסטי חסר כיסוי לילדים מפגרים.

      "גנבו" להם קצת ציוד חימוש- מקסימום.
      אתה יכול להגיד שכל פחות כדור/טיל אצלם זה משהו.
      אולי הפעולה לא מיותרת (גם לא בטוח,נניח שלא מיותרת..)–
      הפומפוזיות וה'מסקנות' שכביכול 'הוכחנו' ,בהצגתה בישראל ועוד יותר בעולם — בלבול מח ומביך.

      השלטון הזה מטפיש את הציבור הישראלי ואת צה"ל.

      • A.C הגיב:

        את מבינה כמה מגוחכת את נשמעת? פעולה שיתכן כמיותרת? כן, בטח. תמיד טוב שלחמאס יהיו עוד כמה רקטות לשלוח על אזרחים כתגובה (נניח) לתוקפנות צבאית. עכשיו, לאחר הגניבה לאור יום, לצה"ל יש רקטות מתקדמות (תוצרת סוריה. לא פחות) לשלוח על ערי פלסטין.

        אפשר ומומלץ לבקר את הטררם שעשו סביב הסיפור, אבל הפעולה עצמה הייתה חיונית ויעילה. היא אולי לא הסירה לחלוטין איום פגיעה באזרחי ישראל, אך בוודאות הפחיתה אותו.
        תגובות דוגמת זו ושאר תגובות ריקוד הדם שלך באתר, מוכיחות כי אין כיוון לרדיקליות קיצונית.

        • אביבית הגיב:

          יופי שפיזרת קצת 'רדיקוליות קיצונית' …

          לא הפחית בשום דבר הדומה לסדר הגודל שמפמפמים עליו.
          לא בפועל למחסנים בעזה ולא אפקט 'חשיפת איראן'.

          • אביבית הגיב:

            ככה שלסיכום-
            אורגזמה לרגע אצלנו(פלוס נסיון להאריך אותה עם 'אקסטזי' טלוויזיוני וצופים בנמל..)
            שפיכה מוקדמת שתמצא הזדמנויות שוטפות אחרות – אצלם.

          • A.C הגיב:

            אכן רדיקליות.
            בגלל אנשים עם מצפן תקוע כמו שלך השמאל בישראל מאבד מאמינותו.
            הבדלים בסדרי גודל או אורגזמה לאומית אכן קיימים, אבל כל רקטה ואפילו כדור רובה אחד פחות – יוצרים הבדל המתבטא לעתים בחיי אדם. על אחת כמה כשמדובר ברקטות בעלות יכולת שאינה קיימת (או לפחות נדירה) במאגרים העזתיים נכון לעכשיו.

            • אביבית הגיב:

              נו כל רקטה כל כדור …
              אז זה כבר לא כזה 'אנטבה' ..

              הימין מאוד אמין חח
              '2מדינות' מכריז הרה"מ ,אבל אין לו קואליציה לזה חח
              חבורת פאתטים שמנצלים ציבור שכולה חושש מתזוזה (לא תומך התנחלויות כשלעצמן ושאר ירקות).

  6. יהושאפט הגיב:

    המדריך (החלקי) לבלוגר בנושאים צבאיים

    המבצע נכשל? כנס בהם.
    המבצע הצליח? נו באמת מי מאמין לדו"צ. הוא נכשל איכשהו, ראה בהמשך.
    המבצע לא צולם? פיברוק והסתרת מידע.
    המצבע צולם? פרופגנדה מתוזמרת היטב.
    היו נפגעים לכוחותינו? ספין שנכתב בדם ילדינו המשרתים בכפיה.
    לא היו נפגעים לכוחותינו? פחדנים שמחפשים קורבנות קלים.
    מבצע מיוחד? ביזבוז כספי הציבור לצורך ספין, תוכיחו שזה היה שווה את ההוצאה (ברור שלא).
    מבצע שיגרתי? על מה בכלל המהומה.
    יש נפגעים בצד השני? כי ישראל שלחה נגדם חבורת קלגסים צמאי דם שאצבעם קלה על ההדק כשמדובר בגויים.
    אין נפגעים בצד השני? יש ומסתירים. ובלי קשר, מישהו מהם בטוח יפתח PTSD עקב האירוע.
    יודעים מאיפה הנשק הגיע ולמי הוא מיועד? אין מצב. תביאו הוכחות, רצוי רשימת טלפונים של אנשי המוסד המעורבים כדי שיהיה אפשר לברר איתם אישית.
    לא יודעים ממי הוא מגיע ולמי הוא מיועד? צה"ל הוא חבורה של פיראטים שאוהבים לעצור ספינות של פנמה ומשלוחי מלט תמימים, במקרה הפעם היה לו פוקס.
    האירוע מסוקר תקשורתית? ברור, ע"י כתבלבים לאומניסטים.
    האירוע לא מסוקר תקשורתית? כנראה להד"מ.

    • דני אורבך הגיב:

      יהושפט, זו התגובה הטובה ביותר שראיתי בבלוג הזה כבר הרבה זמן.

      • חנן הגיב:

        ואולי יואיל האדון הדוקטורנט להסטוריה, שחקר אי-אילו פעולות צבאיות, לספר לנו מה הוא חושב על הפעולה המדוברת ועל ההתיחסות אליה בתקשורת הישראלית?
        (…במקום להלל תגובה ילדותית ולא רלבנטית, רק משום שהיא מתנגחת בגורביץ…)

        • דני אורבך הגיב:

          הפעולה אכן מוצלחת מאד לדעתי ולא ראויה ללעג של גורביץ. נכון שלא היה בה פעולות רמבו עם נשק שלוף וסכינים בין השיניים, אבל מי שמצוי בעניינים כאלה יודע שיש קשיים רבים נוספים שלא קשורים לקרב ממש. קודם כל מדובר בהצלחה מודיעינית חשובה מאד, וגם הנשק, כפי שנראה, הוא כזה שרצוי מאד שלא יגיע לצד השני. כמו כן, יכולים להיות לא מעט סיבוכים בפעולה מסוג זה, וחיל הים נמנע מהם הפעם – בניגוד למקרה של המרמרה.

          אין לי גם שום בעיה שראש הממשלה, שאיני נמנה כאמור על תומכיו, מינף את הפעולה למטרות הסברה. אני לא צריך להפנות את גורביץ לקלאוזביץ, כי אני משער שהוא יודע שהמלחמה (וכל פעילות צבאית בכלל זה) אינה אלא המשך המדיניות באמצעים אחרים. שימוש בפעולה בטחונית לצורך הישגים מדיניים היא אלף-בית של מדיניות אסטרטגית נבונה. אין שום הבדל בין ראש ממשלה שמכוון פרסום פעולה לזמן הנאום שלו בוושינגטון, למשל, לבין מתכנני שביתה שדואגים להפגין מול שער המפעל בדיוק בשעת המהדורה המרכזית בערוץ 2. זו המציאות התקשורתית ולפיכך גם האסטרטגית בימינו. כל מי שטוען אחרת פשוט לא יודע מה זו אסטרטגיה.

          הטררם התקשורתי אכן מוגזם, אבל זה לא מטריד אותי במיוחד. בוודאי שלא מצדיק את כל הקשקשת על ספרטה. זה עוד סימן לצבעה הצהוב של העיתונות, תופעה בינלאומית ולא רק ישראלית.

          התגובה של יהושפט לדעתי רלוונטית מאד, כי היא מראה עד כמה גורביץ צפוי. העמדה שלו *תמיד* תהיה מלגלגת ועוינת כשמדובר בצה"ל, ולא משנה מה יקרה. העובדות כבר יותאמו לנרטיב. זו לדעתי הבעיה העיקרית עם הבלוג הזה. הוא פשוט צפוי מדי.

          ולבסוף, דיסקליימר, מוקדש במיוחד לחנן: אני מודע לכך שהבלוג הזה הוא לא "המחקר האקדמי שלי" אלא בלוג פוליטי תוסס וכו' וכו' וכו', ואף מברך על כך. ואני גם לא מקנא בגורביץ. כל זה לפני שתקפוץ, רק כדי להקדים תרופה למקק.

          • חנן הגיב:

            שמע, לכנות אותי "מקק" זו באמת צורת התבטאות שנונה ביותר של הסטוריון מכובד ואינטיליגנטי. מרשים.

            לגבי ה"דיסקליימר" באופן כללי – עדיף שתשתדל לא לדחוף לי מילים לפה, תודה, ובאופן עוד יותר כללי אני ממליץ בחום שתפסיק להלחם בדחלילים.

            גורביץ כתב ש"אף שהיה כאן הישג מודיעיני בעל משקל, זו פעולה צבאית נטולת סיכון." זה, וההתייחסות של התקשורת הצהובה אלה נושאי הפוסט. זה מה שגם אתה טוען בעצם. אז תזכיר לי למה בדיוק אתה מזיין לנו את השכל?
            ואנלוגיות לספרטה דווקא די מתבקשות, אגב…

          • ygurvitz הגיב:

            אני לא מכיר בזכותו של ראש הממשלה להשתמש בצה"ל לצרכי ספין בלי שום פיקוח. יתר על כן, מאחר והספין הזה מיועד כמעט אך ורק כלפי הציבור הישראלי – העולם התעלם, בצדק, מהידיעה הלא חשובה הזו, מה שגרר כתבה יבבנית בטמקא – אני חושב שיש לי זכות מלאה להתקומם נגד מה שנראה כמו סוג של מלחמה פסיכולוגית כנגד הציבור.

            • אביבית הגיב:

              צריך להפנים שנתניהו כולו ספין אחד גדול עם קול 'רדיופוני' ושפת גוף שיצאה מהמלצות אנכרוניסטיות סוג ד' ל'איך להנהג חול מצלמות' וגם שם נתקע על שלב החזרות.

              הצרה כמובן המדיניות ה"ערמומית"(שקרים, שטויות במיץ,קידום חוגים ומטרות מאוד מסויימים בעברית יותר פשוטה) שהוא מנכיח ומקבע בלי שיש מי שיעצור את זה.

    • סמולן הגיב:

      1+

    • An Cat Dubh הגיב:

      המבצע הצליח, צולם ופורסם מיד (בלי לחכות להשתמש במידע מודיעיני לזמן מסוים), היו מינימום נפגעים לכחות הישראלים שהיו יכולים להמנע, במבצע מיוחד ומוצדק שאפשר להוכיח שהיה כזה, אין נפגעים בצד השני וגם הצד השני טוען כך (או שלפחות הטענות שלו לא נשמעות אמינות בשיט), מצליחים להוכיח באופן אמין את מקור הנשק ויעדו והוא מסוקר תקשורתית באופן הגון ובקורתי ולא כחזרה על דברי דו"צ?
      אפילו גורביץ ישבח.
      נתקלתי באמרה יפה על פמיניסטיות זועמות, שמאוד מתאימה גם לשמאלנים, בסגנון: "You think we like being angry? We’re not angry because we’re bitter, we’re angry because we think you can do better."

      • חרטא ברטא הגיב:

        אה, אם אנחנו כבר בענין של אמרות כנף, אז יש כמה של ג'ורג' אורוול ש"נתן" לבלוג את שמו:

        "People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."

        "There are some ideas so absurd that only an intellectual could believe them"

      • יהושאפט הגיב:

        עולם מושלם שכזה אינו קיים. "אם הכל יהיה מושלם, אפילו גורביץ ישבח" – אבל לא הכל יהיה מושלם, אף פעם. ויש מרחק בין לשבח לבין לקטול. אני מבין שקשה לפרגן על ההצלחה (אולי אם היו שולחים חמישה אנשים שישתלטו על הספינה המבצע היה "שווה כותרות"? או שאז היתה עולה הביקורת על כמה חסר אחריות זה לשלוח כל כך מעט אנשים נגד איום לא ידוע? יש לי ניחוש פרוע מה האפשרות הנבחרת). אז במקום זה קל לבקר את ההתלהבות התקשורתית שיצאה קצת מפרופורציות.

        ובעולם לא מיצמצו כי יש אייטם פי אלף יותר מעניין – כיבוש/מלחמה/סיפוח/מאורעות אלימים על אדמת אירופה. אני מהמר שאם צה"ל היה מטביע את הספינה על מטענה ומלחיה גם זה היה מקבל רק כותרת משנית במקרה הטוב.

  7. אביבית הגיב:

    עזבו שטויות

    העיקר——
    עריב הולך להיסגר!
    השמחה הגדולה שלי על כל 'רוח' העיתון וכותביו ובעיקר הדמגוג הגדול מכולם מיסטר בן דרור ימיני.
    שבת שלום ומבורך שמחה גדולה

    • אביבית הגיב:

      *מעריב*

      • עדו הגיב:

        יום שחור לחופש הביטוי בישראל והייתי אומר את אותו דבר אם היה נסגר 'המודיע'.
        יותר עיתונים זה יותר קולות שקשה להשתיק, זה יותר דעות וזה יותר במות להשמיע מהן את קולך. מעט עיתונים זה בדיוק מה שרוצה מי שנמצא בשלטון בין אם הוא שמאל או ימין.

        • אביבית הגיב:

          מה שקרה במעריב היה מאוד רחוק מעיתונות

          גיחוך של עולם שהיה סגור או הרגיש סגור ופרץ החוצה וחגג עצמו בעיוות דבילי

          • אביבית הגיב:

            שזה גם בעצם מה שעדיין קורה ובגדול בניצוח של נתניהו הזה.
            קטסרופה ישראלית עם הגה חזק ימינה במובן הכי פאתטי (ומבחיל) של המילה

        • אורן הגיב:

          זה היה המצב לו לכל עיתון הייתה דיעה אקראית. במצב הקיים כמעט כל עיתון הוא עוד קשר בעניבת החנק על תודעת הציבור

      • חזי הגיב:

        ימיני ימצא אכסניה אחרת, המתנחלים אינם זקוקים למעריב ששירת אותם בנאמנות מאז כניסת בן צבי. הציבור שהיה מעוניין בעיתון שפוי וביקורתי לעתתים הפסיד שוב

        • אביבית הגיב:

          מעריב הפך לבדיחה ימנית סרוגה שמנסה בכח להשתמש באוצר מילים ומושגים נורמלים -למשל כמו "ביקורתיות" ,ללא שמץ הבנת ותובנת המושגים .

  8. נתן הגיב:

    אחד הדברים התמוהים הוא שעל ארגזי הנשק בספינה היה כתוב "MADE IN IRAN" .

    אם מדינה רוצה להסתיר משהו היא לא כותבת את שמה על הסחורה.
    לדגמה(אני מקווה שאני לא מגלה סוד צבאי) רוב יצוא התמרים של מדינת ישראל מתבצע דרך אירופה למדינות ערב כאשר מהארגזים נמחק כל זכר לישראל.

    גם לא כל כך ברור איך הנשק היה אמור להגיע לחמאס אם בעזה אין בכלל נמל ימי פעיל(עוד מידע שלא צוין כלל בתקשורת) ואילו המשטר הצבאי במיצרים הודיע רק לאחרונה שהחמאס הוא ארגון טרור.

  9. אריק1 הגיב:

    לגבי הפרט השני יתכן שהתכנון היה להוריד בסיני ומשם להבריח לעזה

  10. אנונימי הגיב:

    אכן הכותרות הראשיות באתרי החדשות האינטרנטיים מוצפים בטמטום כמו "החלה הפרריקה של הנשק מהאוניה" "האוניה נכנסה לנמל אילת" וכו'…
    פשוט מגוחך…. באוקראינה משתולל הבריון הרוסי ובויטנאם התרסק מטוס ופה מאוננים על כמה טילים ….

    • יהושאפט הגיב:

      תכלס זה באמת קצת מוגזם. סוג של ריאליטי צבאי-מדיני. אולי אנחנו בכל זאת לא שונים בהרבה מהכותרות הראשיות בבריטניה על 4 ימי שמש נוספים ביולי ש-שומו שמיים!-מצהיבים את הדשא בממלכה.

  11. יעל הגיב:

    איזה מצחיק חוסר המודעות העצמית של החיילים: "אנחנו לא פיראטים, אנחנו צבא ההגנה לישראל"!!!