החברים של ג'ורג'

לאפשר הגנה עצמית פלסטינית

התסריט אמור היה להיות התסריט הרגיל: אחרי שהמנהל האזרחי עקר כרם של מתנחבלי המאחז הבלתי חוקי "אש קודש," מהפרועים שבמאחזים – כרם שכמובן נשתל על אדמות פלסטיניות פרטיות – יצאה קבוצה של מתנחלים לפעולת "תג מחיר," או, בעברית, פוגרום. המטרה לא היתה צה"ל או המנהל האזרחי – המתנחלים למדו שזה לא עובר טוב בתקשורת הישראלית, ואפילו בחלקים מהציבור שלהם – אלא הכפר הפלסטיני הסמוך קוסרא, שמשמש מטרה קבועה לבריונים של "אש קודש."

בנוהל, הצבא הישראלי – שאמור להגן על הפלסטינים מתוקף תפקידו ככובש במקום, בהתאם לאמנות ז'נבה ולפסיקות בג"צ – לא היה שם. זאת, למרות שהקודקודים שלו צריכים היו לדעת, מנסיון העבר, שכאשר המנהל האזרחי פוגע במתנחלים, יהיה פוגרום. כלומר, אם הם לא הצליחו להבין את זה, אני רועד למען ארצי במחשבה על מה שיקרה כשהקצינים המהוללים האלה יצטרכו להתמודד עם אויב של ממש.

אם התסריט היה מתנהל כמתוכנן, כמה בלוגים שמאלנים היו מדווחים בחרון אף על עוד פוגרום, והתקשורת הישראלית היתה מתעלמת.

למרבה השמחה, זה לא מה שקרה.

הפורעים מצאו את עצמם מוקפים תוך זמן קצר במספר גדול של פלסטינים – המקורות מדברים על כ-100 מהם – והם כותרו, והפלסטינים הפעילו כנגדם מעצר אזרחי והחזיקו אותם במבנה מבודד. כמה מהפורעים התנגדו לכך, ומה לעשות – חטפו מכות. נציגים של "יש דין" (גילוי נאות: אני מספק לארגון זכויות האדם הזה שירותי פרילאנס ורואה בכמה מאנשיו ידידים נאמנים) ושל "רבנים לזכויות אדם" הרגיעו את הרוחות במקום, והזעיקו את הרשויות.

הפלסטינים ניסו תחילה להסגיר את הפורעים לידי המשטרה, אך מאחר והצבא הקדים להגיע, העבירו את הפורעים לידיו. הפורעים התלוננו אחר כך ב"ערוץ 7" שאנשי הצבא אמרו להם "באתם לעשות 'תג מחיר', עכשיו תחטפו."

כמה מסקנות. קודם כל, מספרים לנו שצה"ל מגן על הפלסטינים מפני המתנחלים, ושאם הוא לא יהיה שם, יהיה טבח. זו אגדה שיוצאת בעיקר מחוגי המתנחלים, וכפי שמראה המקרה הזה, מדובר בבולשיט. כשאספסוף מתנחלים נתקל בהתנגדות נחושה, הוא מתנהג כמו כל אספסוף במצב כזה – מתפרק לפרודות פחדנים. הפלסטינים כבר הוכיחו את זה בעבר, כאשר עלו על המאחז "נצח בנימין" ופשוט העלו אותו באש בעוד מוגי הלב נמלטים אל ההתנחלות הקרובה.

שנית, אומרים לנו שפלסטינים, אם הם רק תופסים יהודים, מיד מבצעים בהם לינץ'. המקרה הזה, כמו שורה ארוכה של מקרים אחרים, מוכיחים ששוב, מדובר בבולשיט.

שלישית, בפעם המי יודע כמה, שאם פלסטינים לא מגינים על עצמם, אף אחד לא יגן עליהם, ושצה"ל לא כשיר למשימה הזו. או, אם לסייג, צה"ל לא כשיר למשימה הזו כל זמן שהוא לא דואג לתחת שלו: כשהפורעים מיצהר התחילו לתקוף מתקן מים סמוך לעסירא אל קבליה, שלרוע מזלם של הפורעים נבנה במימון אמריקאי, נזכרו בשגרירות האמריקאית שיש איזה ריבון בגדה וקוראים לו צה"ל, ודרשו שיתערב. הצבא הלך לבקש את עזרתו של גרשון "תג מחיר" מסיקה, והלז אכן הלך לדבר עם תושבי יצהר, אבל ראה זה פלא – זה לא עזר. בצר לו, הציב הצבא מחלקה עם הנחיות ברורות למנוע התקפות על המתקן סמוך לו, ובזה זה נגמר. לשגרירות האמריקאית יש כמה מנופי לחץ על צה"ל שלא זמינים לתושבי קוסרא. המסקנה מפרשת עסירא אל קבליה פשוטה: זה לא שצה"ל לא יכול, זה שהוא לא רוצה.

ולא טבעי שירצה. צה"ל מבצע בשטחים תפקיד בלתי אפשרי: מצד אחד, הוא כובש אוכלוסיה, שמטבע הדברים היא עוינת. מצד שני, הוא נדרש להגן עליה. מצד שלישי, הוא נדרש להגן עליה מפני בני עמו-שלו. מצד רביעי, מחנכים את חייליו מזה דור שזו "אדמה שלנו." פעם צה"ל התייחס לשטח הכבוש כגדמ"ע, הגדה המערבית; מזה כ-20 שנה הוא מדבר על איו"ש, אזור יהודה ושומרון. זו לא היתה הכניעה היחידה שלו למתנחלים, אבל היא אומרת איזה הגיון מדריך את פעולותיו. לדרוש מצה"ל להגן על פלסטינים פירושו לדרוש ממנו לעשות משהו שהוא שכח איך עושים, אם בכלל ידע אי פעם.

המסקנה מכל זה היא שצריך לתת לפלסטינים להגן על עצמם: שיש להציב – הרעיון שייך לעמירה הס – חוליות של המשטרה הפלסטינית בכפרים שסובלים מהתקפות "תג מחיר." צריך לאמן את הפלסטינים בהגנה עצמית: כיצד להקים כיתות כוננות, לזהות את נקודות התורפה ואת הדרכים שבהן מגיעים הפורעים, ללמד אותם להפעיל טקטיקות התגוננות צבאיות כנגד האנשים שמפעילים עליהם טרור יומיומי.

בזמן שהדברים האלה נכתבים, לא ברור איזה פוגרום מתכננים המתנחלים בתגובה לאירועי קוסרא היום. לא ברור מה ילד לילה, לא ברור מה יקרה מחר. עצם אי הבהירות הזו, החשש המכרסם בכפרים הפלסטיניים, מבהיר עד כמה נכשל צה"ל בתפקידו, עד כמה הגיעה השעה לנטוש את התפיסה שהוא מסוגל לבצע אותו, ולהניח לקורבנות הטרור לעמוד על נפשם.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

23 תגובות על ”לאפשר הגנה עצמית פלסטינית“

  1. יותם הגיב:

    אתה מפספס את הפואנטה פה, ומסתכל על המקרים האלה בהטייה מאוד לא אובייקטיבית.

    1. אם צה"ל לא מגן על התושבים, הפתרון הוא לא לתת להם להקים משטרה שתהיה אוטונומית בכיבוש. זה כמו להגיד שאתה לא מרוצה מהמשטרה במדינת ישראל, אז אתה מחליט לקחת את החוק לידיים ולכלוא בעצמך את מי שלטענתך עובר על החוק.
    זה פאצ' לשיטה מקולקלת, שהפתרון שלה הוא, בטווח הקצר, שצה"ל יתנהג בצורה יותר שוויונית כלפי האוכלוסיה הפלסטינית (ובטווח הארוך פשוט לצאת משם…).

    2. אני לא חושב שיש מקום לביקורת הזאת על החיילים בשטח. בסופו של דבר הם בסה"כ מממשים מדיניות שמתווה ע"י הבכירים בממשלה. צה"ל הוא איש ביצוע.

    • ליברטריאן הגיב:

      לא רק שהוא צודק, אלא שגם אתה כמעט הצלחת להיות צודק בעצמך: "זה כמו להגיד שאתה לא מרוצה מהמשטרה במדינת ישראל, אז אתה מחליט לקחת את החוק לידיים ולכלוא בעצמך את מי שלטענתך עובר על החוק"

      נכון, זה באמת מה שצריך לעשות. (לפרק את השמטרה, ו)להקים מיליציות אזרחיות והוגנות יותר.

      הרבה שכונות בארץ מפעילות גורמי אבטחה פרטיים. ואם תתפרע או תתקוף מישהו או תגנוב, הם לא יהססו לעצור אותך, להפעיל כוח, ולהעביר אותך למשטרה. (מה לעשות, הפתרון הזה לא מושלם, עדיין צריך לערב את הכחולים)

      • יותם הגיב:

        זה כבר לא שמאל, זאת אנארכיה.

        אוקיי, אז אם תקום קבוצה גזענית בארץ, נוסח הקו קלוק קלאן, ותקרא לעצמה מיליציה אזרחית – ותתחיל להעניש את מי שלא "מהגזע הנכון"? מה עם מתנחלים יקימו מיליציה אזרחית אחרת שפשוט תחטוף פלסטינאים שלטענתם עברו על החוק, ותתלה אותם?

        הזכות להפעלת אלימות הופקעה מידי האזרחים לגופים ספורים במדינה, וטוב שכך.

        • חנן הגיב:

          "מה עם מתנחלים יקימו מיליציה אזרחית אחרת" – הלו, איפה אתה חי? – המתנחלים הם מיליציה לכל דבר וענין. והחוק עבורם מעולם לא היה משהו שצריך להתחשב בו.

          • יותם הגיב:

            נו וזאת חלק מהבעיה פה – שיש מתנחלים שמחליטים על דעת עצמם לקבוע חוקים בשטח. והפתרון הוא לאכוף עליהם את החוק של המדינה. כמה פשוט – ככה נכון. זה שהוא לא נאכף מספיק, ראוי לכל מחאה – על זה אין ויכוח.

            אבל הפתרון של "לתת גם לצד השני להפעיל אלימות", במקום להוציא את האלימות מאוסף הכלים של האיש הפשוט, רק יוביל לעוד אלימות בין הצדדים.

    • בוודאי תשמחו לשמוע שהמשטרה שחררה את כל המתנחבלים העצורים וכעת הם חופשיים לשוב לקוסרה ולנקום את גאוותם הפגועה.

      • יותם הגיב:

        לא, אני לא שמח שאנשים שעברו על החוק משוחררים בלי הגשת כתב אישום. זה אפילו לא עניין של מתנחלים או לא.

        למה שלא תתמודד בצורה עניינית עם הטענות שאני מעלה במקום לזרוק הערה צינית? מבטיח לך שאני פתוח לדיון.

    • ygurvitz הגיב:

      1. ניסינו את זה 46 שנה, זה לא עובד. הבעיה היא לא בשיטה, הבעיה היא השיטה.

      2. די כבר עם השטות הזו, שמסירה את האחריות מהחמושים. אם אתה אחראי על אכיפת ואתה מניח לפרעות להמשך לנגד עיניך, אתה אחראי.

      • יותם הגיב:

        1. לא, הבעיה היא ש-46 שנה לא באמת ניסינו. אני לא צריך לספר לך שהשלטון בשטחים לא שוויוני כלפי האוכלוסיה שם. תקרא לי אולד פשנד אם אתה רוצה, אבל כדי שהמצב יהיה יותר טוב – בוא תתייחס לכל האוכלוסיה באופן שווה.
        לבוא ולהגיד שלמתנחלים ינתנו זכויות כאזרחי המדינה, ולפלסטינים "כפיצוי" תנתן הזכות להפעלת אלימות – לא תפתור כלום. סתם יגרור עוד אלימות בשטחים (בעקיפין גם כלפי הפלסטינים).

        2. האחריות על חיילי צה"ל היא בסופו של דבר מוגבלת ע"י ההשקפה וההבנה שאם כל חייל יחליט אילו פקודות הוא רוצה לבצע, ואילו פקודות הוא לא רוצה לבצע, לא תוכל לנהל צבא אפקטיבי.

        זו לא הנחיה מוחלטת, אמת שאם פוקדים על חייל לגרום נזק חמור לאדם (בסגנון הריגה, הטלת מום וכו') – מצופה מהם דווקא לא לפעול. אבל בדברים היומיומיים, גם אם פקודה אינה חוקית, או מוסרית, צריך להבין שבטווח הארוך, מציאות שחיילים אינם פועלים לפי פקודת מפקדיהם תוביל לפירוק הצבא.
        לא מסכים עם פעולות החיילים? חפש את מי שנותן פקודות.

        • ygurvitz הגיב:

          1. אם 46 שנה "לא באמת ניסינו," מאשכול דרך גולדה עבור ברבין, בגין, פרס, רבין בכהונתו השניה, נתניהו, ברק, שרון, אולמרט ושוב נתניהו – למה אתה חושב שדווקא עכשיו "ננסה באמת"? אי אכיפת החוק היא לא באג של השלטון שלנו בשטחים, היא הפיצ'ר המרכזי שלו.

          2. חייל לא מפסיק להיות אדם אוטונומי ובעל מצפון כשהוא עוטה מדים. מה גם שאני משוכנע שאף קצין ישראלי לא היה מטומטם מספיק לתת פקודה מפורשת לתמיכה בפוגרומצ'יקים יהודים, רק לתת פקודת העלמת עין, וגם זה רק ברמיזה או בסירוב להתייחס.

          כמו שאף אחד לא היה מקבל את הקטנת הראש הזו אם החייל היה רואה רעול פנים פלסטיני מתקרב להתנחלות, אין שום סיבה לקבל אותה כלפי פלסטינים. החיילים הם חלק מהבעיה. אי אפשר להתעלם מכך ולטעון שהבעיה היא הדרג המדיני. זו טמינת ראש בחול.

          • גיל ב' הגיב:

            "כרמלה, את לא מצפה שנירה על יהודים?!!!"

          • יותם הגיב:

            1. נו אבל את אותה הטענה אפשר לתת גם על הפתרון שלך. אם 46 שנה לא נתנו לפלסטינים להתארגן במשטרה אזרחית למה ניתן להם עכשיו? רק כי "אף אחד לא חשב על זה קודם"? אנחנו מדברים על מה צריך, ולא על מה בפועל יקרה. ומה שצריך זה פשוט להחיל דין שווה יותר על כולם.

            2. חייל לא מפסיק להיות אדם אוטונומי. ומניסיון, לקצינים בדרג השטח אין סמכות לפעול כנגד המתנחלים, באותה מידה שללוחם אין אוטונומיה לפעול כנגד התפרעות אזרחית לא קטלנית בלב תל-אביב – מתוקף תפקידם.
            ובעוד שאם חייל רואה מישהו שבא להרוג מישהו אחר, תפקידו לעצור אותו בין אם הוא מתנחל או פלסטינאי או שוודי. מעבר לזה – הוא צריך למלא את ההוראות שניתנות לו. לא עליו החובה לשפוט את חוקיות ההוראות האלה באמצע פעילות מבצעית. רק את "החוקיות בעליל" שלהן. זה איזון מתקבל על הדעת לשימור יכולת מבצעית, עם רמה מתקבלת על הדעת של שיקול דעת (ושוב עולה פה הדוגמה שגם חייל שנגד פינוי ישובים יהודים, צריך להמשיך לציית למרות מצפונו).

            בכל מקרה, לטעון שאפשר שיתקיים צבא שוויוני כשהדרג המדיני נותן הוראה לא להתייחס לאוכלוסיה בצורה שוויונית, הוא שטות.
            הרי כל הרעיון של צבא מושתת מכך שהחייל הפשוט לא אמור להבין לעומק את הפקודות שניתנות לו, אלא פשוט לבצע.
            לטעמי, עדיף למקד את המאבק על מי שאחראי באמת.

  2. יוסי הגיב:

    מתוך הכתבה בהארץ: "לפי הצבא, האירוע נמשך כ-30 עד 40 דקות, עד שהמג"ד הגיע למקום, וכשעה וחצי עד לחילוץ הסופי‬. לטענת הצבא תצפית זיהתה את המתנחלים, חלקם רעולי פנים, יורדים לעבר הכפר אך לאחר מכן אבד קשר העין איתם."
    אם ככה, זה לא שהצבא לא הבין, או אפילו לא היה שם – הוא ראה אותם יורדים לכפר, "נעלמים" שם לאיזו חצי שעה, ובחר להסיט את מבטו, כשהוא מניח שהדברים יתגלגלו כרגיל ויהיה ניתן לגלגל עיניים ולומר לא ידענו.

  3. דרור הגיב:

    להגיד על תרחיש של לינץ' על ידי פלסטינים "בולשיט" לאור מה שקרה ברמאללה זה קצת דבילי לא?

    • דרור – לא. עשרות אלפי אזרחים ישראלים ביקרו בשטחים ולא קרה להם כלום.

    • עדו הגיב:

      זה בהחלט אפשרי שערבים יעשו לינץ' ביהודים, זה רק לא אומר שתמיד זה יקרה. באותה מידה, לא כל יהודי נושא נשק טובח בערבים בלי סיבה אבל עמי פופר וברוך גולדשטיין ועוד כמה מנוולים דווקא כן.

    • ygurvitz הגיב:

      לא. היו מאות אלפי כניסות, אם לא מיליוני כניסות, של ישראלים לשטחי הגדה מאז ספטמבר 2000.

  4. אריק1 הגיב:

    הטענה שזה מוכיח שפלסטינים לא יעשו תמיד לינץ' בעייתית לאור העובדה שזה כפר שנמצא באזור בשליטת ישראל ואם היו עושים במתנחלים לינץ' ממש (ולא מסתפקים במכות ופציעות) סביר שכמה ממבצעי הלינץ' היו מסיימים בכלא/מתים.
    אלא אם זה בא כנגד טענה שתמיד כשפלסטינים יוכלו להרוג יהודי(או לפחות יהודי שפגע בהם) הם יעשו את זה בלי קשר לנסיבות. אבל לא נראה לי שזו טענה נפוצה ממילא.

    • אסף הגיב:

      פחחח. נכון, הרי ידוע שישראל נמנעת מלפעול נגד מי שבא לה באזור A…

      כל השטחים הם אזור שבשליטת ישראל, גם אם במכלאות מסויימות נותנים לפלסטינים קצת יותר ניהול כל זמן שזה מתאים לריבון.

      • ליברטריאן הגיב:

        שליטה פלסטינית באזור A זה כמו שבכיתה ו' המורה אומרת לתלמידים שהם גדולים ויכולים להקים וועד כיתה.

  5. נתן הגיב:

    אפשר רק להצטער שהפלשתינאים לא נהגו לפי מיטב המסורת של חיילי מג"ב וגולני ולא הכריחו את העצורים לשיר שירים "היתוליים".
    משהו בסגנון : "ערבי הוא נשמה, מתנחל הוא בן-זו.."(מילים:אלמוני,לחן:עממי).
    אין לי ספק שסרטון כזה היה הןפך ללהיט ביוטיוב.

  6. nachum הגיב:

    אז נודע לו כי ארגון הסטודנטים היהודיים "ירושלים" כבר ארגן, לראשונה בתולדות יהדות רוסיה, יחידת הגנה עצמית כמו זו שהציע, וז'בוטינסקי מיהר להצטרף לשורותיה. יחד עם מאיר דיזנגוף פעל להשגת סכומי כסף גדולים לרכישת נשק ליחידה. wikipedia