החברים של ג'ורג'

צה"ל מלבין את האפרטהייד

יום לא נעים עבר על קלגסינו בגדה: כמה מהם קיבלו הוראה מהרבש"ץ של התנחלות בת עין שלא להכניס להתנחלות נושאי תעודת זהות ישראלית שאינם גם יהודים כשרים. על המצב עצמו – שבו חיילים שנמצאים בשטח כבוש מקבלים הנחיות מנציג האנשים שעליהם הם אמורים להגן ושנמצאים שם רשמית בשל "כורח צבאי" – לא היה להם מי יודע מה לומר, כי לזה הם התרגלו. אבל הפגיעה באזרחות הישראלית הפורמלית, החלוקה של תעודת הזהות הישראלית ליהודים ולא יהודים, הציקה להם.

ההנחיה היתה ברורה: "להכניס רק יהודי עם תעודת זהות כחולה. נניח שבא דרוזי או בדואי עם תעודת זהות כחולה, מישהו שבא לנקות את השירותים – לא." החמושים חשו שלא בנוח עם פקודה שמפרה בגסות בוטה כל כך את העמדת הפנים כאילו יש "נורמליות" מסוימת במשטר האפרטהייד בגדה המערבית. הם אפילו אמרו שזה מזכיר להם תקופות אפלות ™.

כמובן, מהלכים כאלה – אזורים שיש אליהם כניסה ליהודים בלבד – הם לא דבר חדש בגדה המערבית. כבישים ליהודים בלבד קיימים בגדה כבר שנים, לעתים תחת ההנחיה שמי שיכול לנוע בהם הוא "מי שרשאי לעלות לישראל מכוח שבות," כלומר יהודי, רק בלי לכתוב יהודי. הם היו, אולי, חדשים לחיילים במקום.

בצה"ל נבוכו. לא בכל יום קורע רבש"צ בקלילות את מסכת הכיבוש הנאור ומבהיר על מה באמת אנחנו מדברים כאן – על אפרטהייד בין יהודים ללא יהודים ועל כך שלאזרחות הישראלית אין שום משמעות. על כן הודיע דובר צה"ל ש"בעקבות פניית הכתבת האירוע נבדק, ואכן התקבלה הנחיה כזו על ידי הרבש"ץ. בעקבות כך חידדו בצה"ל כי מדובר בהנחיה שאינה חוקית. כמו כן היות ומדובר בנושא מורכב ורגיש, על מנת למנוע עימותים אפשריים ניתנה הנחייה ליידע את רבש"ץ היישוב בכניסה של אזרחים ישראלים שאינם מלאום יהודי, על מנת שילוו בכניסתם ליישוב."

שימו לב. קודם כל, דובר צה"ל מודיע שמדובר בפקודה בלתי חוקית. נחמד מצידו. במצב נורמלי, היינו מצפים שלהודעה על כך שקצין – אפילו אם הוא לבוש אזרחית – שנותן פקודה בלתי חוקית, תתלווה גם ההודעה על כך שהוא הועבר מתפקידו או לפחות הוצא לחופשה עד שהפרקליטות הצבאית תוכל לטייח את האירוע. אבל, כמובן, הרבש"צ איננו כפוף לסמכות הצבא, הוא רק נותן לו פקודות, והרעיון שצה"ל יוכל להדיח אחד מאלה רק בגלל מתן פקודה בלתי חוקית היה עשוי לגרור שורה של פוגרומי תג מחיר. אז זה, כמובן, לא קרה.

אחר כך, אומר לנו דובר צה"ל שנכון שמדובר בפקודה לא חוקית, אבל זה לא כל כך חשוב, בעצם: כדי "למנוע עימותים אפשריים" בין החמושים ובין הממונה האזרחי שלהם שעליו לצבא אין שליטה, החיילים התבקשו להתיר ל"אזרחים ישראלים שאינם מלאום יהודי" להכנס להתנחלות – אבל לעדכן את הרבש"ץ, כדי שהלז "ילווה אותם בכניסתם ליישוב." כלומר, צה"ל שינה קצת את הפקודה של הרבש"ץ: לא יהודים יכולים להכנס להתנחלות – אבל רק תחת ליווי בפיקוח. האיסור על כניסתם של לא יהודים הוא בלתי חוקי; הנחיה להתייחס לכל אחד מהם כאילו היה חשוד פוטנציאלי וללוות אותו בעת שהותו בהתנחלות – זה כבר לגמרי בסדר.

כלומר, גם מבחינת צה"ל, לתעודת הזהות הישראלית אין שום משמעות: מי שמחזיק בה, כל זמן שלא הוכיח שהוא יהודי כשר, הוא חשוד תמידי שאין להניח לו להסתובב בהתנחלות בלי ליווי חמוש, אחרת לכו תדעו מה הוא יעשה. ליהודי עם עבר פלילי, רוצח משוחרר או פדופיל, אין שום בעיה להסתובב בהתנחלות. לאזרח ישראלי נוצרי או מוסלמי – נטול כל עבר פלילי – אפילו אם רק עצר לקנות דלק או לעשות את צרכיו, אסור להסתובב בתחומי ההתנחלויות בלי ליווי.

צה"ל קיבע, בעצם, את העמדה של הרבש"ץ: כל הלא יהודים חשודים. חשודים על העריות, חשודים על שפיכות דמים. אזרחותם לא משנה כהוא זה. הצבא פשוט ייפה קצת את ההנחיות: הן לצרכי יח"צ של התקשורת הארורה והן כדי שהחמושים שלו ירגישו יותר בנוח, שלא יצטרכו לחשוב שהם נקלעו איכשהו לתקופה אפלה ™.

והאפרטהייד זחל עוד צעד קדימה.

ועוד דבר אחד: רב כלשהו, אחד ברוך אפרתי, קרא היום (א') לחלל את הלווייתו של חיים חפר. האחרון דרש בצוואתו שלא יקראו עליו קדיש. אפרתי רצה מחתרת נועזת של מניין יהודים אמיצים, שיתגנבו לבית הקברות ובחשאי, בלי שמישהו ישים לב, יאמרו קדיש. מעניין מה אפרתי היה חושב אם, נניח, הבישוף המורמוני מיט רומני היה מטביל את אחד מקרוביו למורמוניות לאחר מותו. יש להניח שהוא לא היה מתרשם מהחסד הנוצרי הבלתי צפוי הזה. אבל, כמובן, אסור להשוות.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

43 תגובות על ”צה"ל מלבין את האפרטהייד“

  1. סתם אחד הגיב:

    מצד שני, פקודות אלוף שאוסרות על אזרחי ישראל להכנס לשטחים שבשליטה ביטחונית פלשתינאית לא חלים על אזרחי ישראל שהם במקרה גם ערבים. לא רשמית, כמובן, אבל בהחלט בברכת השלטונות, שדווקא רוצים שילכו אזרחינו לבקר את משפחותיהם ולעודד את השווקים בגדה. אני, לעומת זאת, לא יכול לנסוע לקנות בשר בזול בג'נין. האפרטהייד במיטבו.

    • נירה הגיב:

      אז מה לדעתך צריך להתבטל: האיסור על אזרחי ישראל להכנס לשטחים שבשליטת הרשות הפלסטינית, או האישור לאזרחים מלאום מסויים להכנס אליהם? אני הייתי מוכנה ליישם איזה פיתרון שתבחר על השטחים שבשליטת ישראל.

    • פלג ספיר הגיב:

      זה דווקא בדיוק תואם למה שקרה בדרא"פ – גם שם לבנטוסטנים ללבנים היה אוסר להיכנס.
      (אאל"ט, כמובן. כדיא לבדוק את זה)

    • עדו הגיב:

      אני דווקא מכיר כמה מתושבי מודיעין שמתקנים את המכונית אצל מוסכניק בשטחים, כמה קילומטרים משם. אני לא יודע אם האיזור נכלל תחת צווי האלוף או לא אבל אני אישית מעדיף לשלם יותר ולא לסכן את חיי. בכל אופן מדובר ביהודים כשרים ולא בערבים.

  2. דניאל ר הגיב:

    רק רוצה לציין שהנוסח של הצוואה של חיים חפר מאוד יפה. תודה שחשפת אותה בפני. חבל על דאבדין.

  3. MatanJ הגיב:

    למרות שהיום חזרו בישראל לעבוד אחרי חג, עדיין לא מדובר ביום ראשון אלא ביום רביעי. לכן (ד') במקום (א')

  4. יניב מאיר הגיב:

    שכחת לציין שצה"ל גם משלם להתנחלויות דמי שכירות על הבתים שבהם ישנים החיילים הסרים למרותו של הרבש"ץ.

  5. ליאת בנטין הגיב:

    למה למעשה אזרחים יהודים לא יכוליםלהכנס לשטח A?
    האם עדיין מסוכן שם?

    • מני זהבי הגיב:

      למה למעשה? מכוח צו של אלוף פיקוד המרכז (אלוף פיקוד הדרום במקרה של רצועת עזה).
      מה הסיבות לצו? כל אחד רשאי לשער בעצמו, ואלוף הפיקוד אינו חייב לנמק את החלטותיו. ככה זה כשיש שטח שהריבון הרשמי בו הוא צבא, וזוהי אחת הסיבות לכך שבמדינות נורמליות עושים כל מאמץ ע"מ להימנע ממצב כזה.

  6. ז' הגיב:

    כמי שיוצא לו להגנ"ש באזור, הרמאות פה גדולה יותר ממה שאתה מציג.
    גם עובדים פלסטינים (בעלי אישור ממתאם הפעולות בשטחים, אמנם) מקבלים אישור להכנס להתנחלויות תוך הודעה לרבש"ץ ובליווי של מישהו מהיישוב; אין "איסור מוחלט" על כניסת לא יהודים להתנחלויות – אחרת מי היה בונה את הבתים (או בתרחיש שצייר הרבש"ץ כאן – לנקות את השירותים)? איסור הכניסה הוא למעשה איסור כניסה ללא ליווי.
    ההנחיה יותר מרק משמרת את מעמד הערבים בעלי תעודת הזהות בתקן חשודים תמידיים כפי שציינת, אלא הלכה למעשה משמרת את איסור הכניסה המקורי של הרבש"ץ.

  7. רני הגיב:

    הייתי מנסה להתווכח איתכם אבל אני מפחד שתנסו להתאבד או משהו כזה.

  8. אסף הגיב:

    רני, היית מנסה להתווכח – אבל אתה פשוט פוחד. אמנות ההקצעה של המשפט מנקה אותו מהסיגים ומשאירה אותך עם האמת הפשוטה, הרפויה, ביד. אבל אתה בטח יודע מה לעשות במקרים כאלה. רק ודא שהדלת נעולה ומוברחת.

  9. רני הגיב:

    כן אסף היגיון הברזל שלכם הכניע אותי אני מודה ומתוודה, אגב כבר סיימת לכתוב את מכתב הפרידה שלך מהעולם האכזר והנורא שלנו?

    • עדו הגיב:

      העולם לא חייב להיות כזה אכזר ונורא. אבל אם כן, אם אומנם העולם הוא אכזר ונורא ואין ברירה אלא לרמוס אנשים כדי לשרוד. מה לעזאזל אנחנו רוצים מהגויים ימ"ש שרדפו יהודים כל השנים? גם להם היה 'תחום מושב' ליהודים ונומרוס קלאוזוס באוניברסיטאות, גם הם רצו פשוט לחיות ושזרים – יהודים וצוענים למשל – לא ישתלטו להם על המדינה. מה בדיוק רע בזה ולמה אי אפשר להבין שלפעמים גם יש איזה פוגרום פה ושם?

      • רני הגיב:

        יהודים לא הסתננו לרוסיה אלא נולדו שם וכמה דורות טובים, ותחום המושב בניגוד למה שמספרים לך לא הפריע ליהודים הפריעו להם הפוגרומים והאפליות.

        • מני זהבי הגיב:

          אני מניח שאילו הסבא-רבא שלי היה שומע אותך, הוא היה מתהפך בקברו. הוא חי בקצה המזרחי של תחום המושב (מזרח אוקראינה של היום), התפרנס ממסחר קמעונאי, ולצורך עסקיו נאלץ מדי פעם לעשות גיחות ליישובים שמחוץ לתחום (תוך שהוא מתחייב בנפשו כל פעם שהוא לן באחד מאותם יישובים).
          אילו טפשות היינה נסחרת בבורסה, סביר להניח שהיית עשיר גדול.

        • עדו הגיב:

          גם תושבי השטחים נולדו שם. מה הנקודה בדיוק?

        • ygurvitz הגיב:

          תושיע מפלצת הספגטי המעופפת ותציל, אתה קריקטורה גרועה של יהודי גאה ועילג.

  10. אלון לוי הגיב:

    רגע, אם אמרו שהפקודה לא חוקית, אז בעצם אמרו שחובה לבצע אותה ולאסור על אזרח ישראלי שאינו יהודי להיכנס להתנחלות. הרי בישראל, מה שבכל שאר העולם נקרא illegal order נקרא פקודה לא חוקית בעליל. פקודה שהיא סתם לא חוקית עדיין חובה לבצע.

  11. חיליק הגיב:

    ובינתיים, בבית מעריב, העובדים שהגיעו לאסיפה (אחרי ששכרם הולן והתברר שהפיצויים והפנסיות שלהם לא נמצאים איפה שהם צריכים להיות), גילו בחניון הבניין קבוצה של מג"בניקים ויס"מניקים (!), ואת הכניסה לקומת ההנהלה חסמו עשרה בריונים בשחור, כנראה מגדודי בני טל מיודענו, כנראה מתוך חשש שמי מהעובדים הזועמים יפריע את מנוחת המנכ"ל.
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/404/154.html

  12. חיליק הגיב:

    והנה עוד קצת ממפעלו התורני של כבוד הרב ברוך אפרתי: http://www.kipa.co.il/tarbut/49529.html

  13. מייקי הגיב:

    בואנה רני… אתה מנסה לשבור את שיא הטרולינג של כל הזמנים?
    איך בכלל אפשר להגיב למשהו ממה שכתבת? או לחלופין ל"דיון" (פחחחחחח) שערכת עם מגיבים אחרים פה. מה הסיפור שלך בן אדם? אתה מתכוון למה שאתה כותב?

  14. מייקי הגיב:

    הייי יוסי לא יפה!!!! מחקת את הrant הפסיכופטי שלו פה ועכשיו התגובה שלי נראית לא קשורה

  15. אורי הגיב:

    אתה חוזר שוב ושוב על השקר של "כבישים ליהודים בלבד", שנובע (שוב ושוב) מאי הבנת הנכתב בשלטים כמו זה שב-http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P170206/a.0.1702.2.1.9.jpg. אנא נסה שוב לקרוא את השלט בעיון. מילת המפתח היא "או".

    • ygurvitz הגיב:

      לא שקר ולא נעליים. למד לקרוא. "ישראלי" מוגדר שם כמי ש"מקום מגוריו באזור והוא אזרח ישראלי", קרי מתנחל (ה"אזור" הוא הגדה המערבית), או "זכאי לעלות לישראל על פי חוק השבות," קרי יהודי שאיננו מתנחל.

      • אורי הגיב:

        המילים הראשונות, "תושב ישראל", אינן מצומצמות על ידי המשך המשפט אלא רק מורחבות על ידו. מי שהוא תושב ישראל, בלי קשר ללאומיותו הוא ישראלי. מעבר לזה – גם תושבי האזור שהם אזרחים ישראלים או שזכאים לאזרחות. האפליה לכאורה בין יהודים ללא יהודים היא רק לגבי מי שאינם אזרחי ישראל.
        חוץ מזה – השלט הזה הוצב במעבר בין ישראל ליו"ש. לא ראיתי (ואני נוטה להאמין שגם אתה לא, כל עוד לא הוכחת אחרת) שלטים כאלה שהוצבו בכבישים בתוך יו"ש. כלומר, לא "כבישים ליהודים בלבד" אלא "מעברים לישראל לאזרחי ישראל מכל הלאומים, ליהודים שאינם אזרחי ישראל, ולאחרים שיש להם אישור חוקי לשהות בישראל, בלבד".

        • מני זהבי הגיב:

          בוא'נה, השלט הזה סוראליסטי יותר ממה שחשבתי.
          הרי השלטים האלה לא הוצבו שם מתוך הסתמכות על הרגלי הציות של הנוסעים בכביש. יש מישהו שאמור לפקח על ביצוע הוראות השלט (החיילים במחסום, לצורך העניין).
          עכשיו, מבחינת הגורם המפקח הנ"ל, לבדוק מיהו אזרח או תושב ישראל זה לא מסובך: בודקים תעודת זהות וזהו. גם אם מדובר בתייר, לא קשה לבדוק את מעמדו (באמצעות בדיקת האשרה בדרכון, או אישור כניסה לישראל לתושבי הגדה המערבית).
          אבל איך לעזאזל חייל במחסום אמור לדעת מי זכאי לעלות לישראל לפי חוק השבות ומי לא? זו שאלה שבמקרים מסוימים בית המשפט העליון מתקשה להכריע בה.
          יתר על כן, כפי שהשלט מנוסח, העניין עם זכאי עלייה לפי חוק השבות אינו מוסיף מאומה להשלכות המעשיות של השלט (כן, אני מסכים שהקטגוריה "תושב ישראל" חלה גם על תושביה הלא-יהודים, או שלפחות כך היא מפורשת בפועל על-ידי הגורמים הרלוונטיים). אז מי החכם הגדול שהכניס את זכאי חוק השבות לשלט, ולשם מה?

  16. nachum הגיב:

    זכאי לעלות לישראל על פי חוק השבות, is someone that not have to be jewish. it is not fair to say that just jews can imigrate to state of israel by chok hashvut.

    • nachum הגיב:

      בשנת 1999 פסק בית המשפט העליון בהרכב בראשות השופט מישאל חשין כי בן משפחה לא-יהודי של יהודי אזרח ישראל (כל עוד אינו בנו או נכדו) אינו זכאי שבות he.wikipedia.org