החברים של ג'ורג'

תראו מי מחרחר מלחמה עם איראן

הוויכוח הפנימי במערכת הבטחון גולש שוב החוצה: לפני כמה חודשים הזהיר מאיר דגן, ראש המוסד הפורש, כי נתניהו וברק עשויים להוציא את ישראל למלחמה בלתי הכרחית באיראן. הוא הואשם בכך שהוא פותח את הפה.

בשבועות האחרונים, שוב היו אותות דומים. הפעם, בהיעדר אנשים שמוכנים לקחת סיכון אישי כמו דגן – שגם הוא אמר את הדברים רק לאחר פרישתו – הם הגיעו דרך התקשורת. בערב יום הכיפורים כתב בידיעות אחרונות אמנון אברמוביץ' מאמר נפתל, כהרגלו, שבכל זאת אפשר היה להבין ממנו ששורה של בכירים במערכת הבטחון חוששים ממלחמה באיראן. אברמוביץ' התרה בהם שלא להצדיע ולציית, או שיגמרו כמו הקצינים הבכירים של מלחמת יום הכיפורים.

הבוקר (ו') פרסם נחום ברנע מאמר דומה מאד, שהתריע כי חלקים במערכת הבטחון חוששים כי נתניהו וברק יוציאו את ישראל למלחמה בקרוב – קודם לבוא החורף. באופן חריג, המאמר לא פורסם רק במוסף לשבת, המקום הקבוע של הטור של ברנע, אלא הובלט בגדול על עמוד השער של העיתון. או שלידיעות לא היה משהו ראוי יותר להדגשה, או שבעיתון מכינים את עצמם ליום שאחרי ולאווירת "אמרנו לכם". בקיצור, זה נשמע כמו ערמה של קצינים בכירים שנערכים לוועדת החקירה.

בתגובה, פתח האל האכזר את פי האתון. עמוס גלעד, ראש המטה המדיני-בטחוני במשרד הבטחון – שם מנופח למקום שבו מנסחים את מדיניות החוץ האמיתית של ישראל – אמר היום כי איראן היא "איום אדיר" "שיש לטפל בו", וכי "צריך לדעת לתעדף במה לטפל קודם. לדעתי – בחזית האיראנית." בהתחשב בכך שגלעד עובד אצל ברק, זה מדאיג במיוחד.

גלעד טוען עוד כי יש הערכה מודיעינית ש"איראן הולכת לנתיב של טילים וגרעין." זו, איך לומר, לא ההערכה שמסר ראש המוסד לשעבר, שאמר שאם כבר, איראן תגיע לאזור הסכנה ב-2015. הרבה דברים – הסתכלו מה קורה בסוריה, מצרים, טוניסיה ומה קרה באיראן עצמה ב-2009 – יכולים לקרות עד 2015.

יתר על כן, בהחלט יתכן שגלעד משפץ את ההערכה המודיעינית כך שתתאים לצפיות של הבוס שלו וליח"צ שהוא זקוק לו. כך, מזכיר לנו ראובן פדהצור, הוא עשה בתחילת האינתיפאדה השניה, ויצר את התפיסה של עימות מכוון מצד ערפאת, תיאוריה שהשתלבה נהדר עם זו שהתחיל להפיץ אז אהוד ברק ("אין פרטנר").

גלעד, נזכיר, היה הגאון המודיעיני שהבטיח לנו ש"העולם יעמוד נדהם כשיגלה מה היה לסדאם חוסיין" בארסנלים. העולם בהחלט עמד נדהם – המחסנים היו ריקים, כידוע. בכלל, ספק אם אפשר לסמוך על גלעד בצמתי החלטה: לטענתו-שלו, הוא סובל מאז 1982 מ"תשישות פיזית ונפשית קיצונית ביותר", ואשר על כן צריך להכיר בו כנכה ב-50%. כדובר צה"ל, הוא הכחיש בתוקף את הטענה של החיזבאללה שהוא הצליח לתקוע את הדגל שלו על מוצב של צה"ל, ונאלץ, משנחשפה ההוכחה לכך, להפטיר "זה היה חכם מאד מצידם להגיע עם מצלמות וידאו."

זה האיש שכרגע מנסה לסנגר שוב על אדונו, ולקדם מלחמה עם איראן. אף אחד לא יכול להצביע על הצלחה כלשהי שלו, וכאמור על פי עדותו-שלו הוא לא אמור להיות, במצב תשישותו הקשה, בצומתי החלטה. הגיע הזמן לשלוח את האלוף עמוס גלעד אל פח האשפה של ההיסטוריה.

יש כאן גם אירוניה מרירה מאד: במשך עשרות שנים, שתה צה"ל את תקציביה של מדינת ישראל, כשהוא מנפנף בסכנה האיראנית כתירוץ. והנה, אנחנו מתקרבים לרגע האמת – ובכירי צה"ל לגמרי לא רוצים התקפה. מסתבר שזה נורא מסוכן ויש המון סיבוכים בינלאומיים שלא דיברו עליהם קודם, כשהם היו צריכים לקחת את הכסף שלנו. כ-60% מתקציב הבטחון, נזכיר, הולכים על משכורות ופנסיות.

וכשיעמוד נתניהו מול המצלמות, כפי שמסתמן, ובקול עמוק ומבט בוטח ינסה להסביר את עסקת שליט-בושהאר, להגיד שאין ברירה ושהוא נתן בנחישות את ההוראה, לא להאמין לאף מילה שלו. לצאת, גם בזמן מלחמה, אל הרחובות ולהפיל את ממשלת הזדון.

ועוד דבר אחד: גרסה משודרגת של טענת אהוד ברק ש"הצענו הכל, והם פתחו במלחמה" היא הטענה שאהוד אולמרט הציע לאבו מאזן הכל, ואבו מאזן סירב. ובכן, אולמרט עצמו כבר כתב שאבו מאזן מעולם לא דחה את ההצעה שלו, אבל היום אנחנו יודעים קצת יותר על מה שהיה שם. קונדוליסה רייס כותבת בזכרונותיה שלבני אמרה לה לא להתרשם מהצעותיו של אולמרט – ושהיא כנראה אמרה דברים דומים גם לפלסטינים. היא רצתה שהם יחכו עד שהיא תהיה ראש ממשלה. אם אכן זה המצב, אז לבני היא לא סתם חדלת אישים וראש אופוזיציה מהגרועים שהיו לנו: היא מזיקה בפועל. "אל תסכים להגיע להסכם עם הממשלה הנוכחית, חכה לי" הוא אחד התרגילים הבזויים ביותר בספר, על סף הבגידה. זה סוג התרגיל שעשה ניקסון לג'ונסון ב-1968 מול הצפון ויאטנמים, שהאריך את המלחמה בחמש שנים. שמעון "חתרן בלתי נלאה" פרס, יש לך יורש.

הערה מנהלתית: אני יוצא לחופשה השנתית שלי. אשתדל לחזור ולכתוב ביום ראשון, השישי בנובמבר. מחר תיערך הפגנה בכיכר רבין ומספר מקומות אחרים ברחבי הארץ, כדי לחדש את תנופת המחאה החברתית. לצערי, עקב הטיסה שלי כנראה שלא אוכל להגיע. אבל כל מי שיכול – שיגיע.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

49 תגובות על ”תראו מי מחרחר מלחמה עם איראן“

  1. עדו הגיב:

    "האלוף עמוד גלעד" , זו שגיאת כתיב?

  2. ג'ו הגיב:

    ואף מילה על גרפל ?

  3. עדו הגיב:

    בנוסף, במה שנוגע ל'התרגיל הבזוי'
    את ההאשמה הזו אני שומע באוויר כל פעם לגבי מישהו אחר, בכל מערכת בחירות (גם את ליברמן האשימו בזה אם אני לא טועה). אז לא הייתי מתרגש מדי.

  4. נדב פרץ הגיב:

    המל"ל ממש לא מנסחת את מדיניות החוץ של ישראל. למעשה, היא גוף חסר כוח לחלוטין, שמשתמשים בהמלצות שלו רק כשהן תואמות את מה שרוצים לעשות ממילא.
    חוץ מזה, כל מילה בסלע.

  5. איל הגיב:

    דבר אחד בטוח – אם ביבי וברק יצאו למלחמה שלהם – יהיו התוצאות אשר יהיו, בהרוגים ובהרס – ההמונים יאשימו את השמאל, את התקשורת, את המשתמטים וכו'.

  6. אוגי הגיב:

    העובדה שלבני אמרה לפלסטינים לא לחתום עם אולמרט, אלא לחכות שהיא תהפוך (או תיבחר) לרוה"מ – איננה חדשה. מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב ישראל, חשף זאת לפני שנתיים בדיוק.
    http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1286424

    בנוגע לעמוס גלעד – המתעניינות בשיפוצי ההערכות המודיעיניות ומחדליו מתקופת פרוץ האינתיפאדה השנייה יזכו לרוות צמאונן בספר "בומרנג" של שלח ודרוקר.

  7. ד.ר הגיב:

    גלעד אולי מושחת, טיפש ורשע (שוין, מערכת הבטחון היא לא ועדת קישוט), אבל הדברים שהוא אומר בכתבה כנראה מדויקים ותואמים לניתוחים אחרים שהתפרסמו בארץ ובחו"ל.

    • רוזנברג הגיב:

      ניתוחים בלתי תלויים שלא ניזונים מההדלפות של גלעד ודומיו כמובן.

      היות ששם המשחק הוא דיספאינפורמציה, כל עוד התומכים בהפצצה הם אוסף מופרעים שכולל את הדביל גלעד, הפירומן ברברק, הצ'רצ'ילון נתניהו, ליברמן מחרחר המלחמה, והבוגימן, צריך להתייחס אליה כאל רעיון מושחת, טיפשי, ומרושע. נקודה.
      וגלנט גם. אהה.

      • ד.ר הגיב:

        לא מצפה מגנרלים שיהיו מלאכים. אנשי הצבא האלה הם כלבי תקיפה מסוכנים. לא הייתי רוצה לראות אותם מעבירים שעת חיבוקים בגנון רבקה לגיל הרך, אבל בניתוח של יכולות וכוונות האויב ובניטרול שלו (כלומר בהריגת האנשים שלו והריסת התשתיות שלו), הוא הגוף הכי יעיל בסביבה. וטוב שכך.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          לא, לא טוב. כי הוא עד כדי כך יעיל, שבאין סיכון אסטרטגי ממשי למדינת ישראל, הפער ההולך ומתרחב בין היכולת הצבאית של ישראל לזו של אויביה הפוטנציאליים גורם לכך שאותם אויבים פוטנציאליים הופכים לכלי של קידום אישי עבור פוליטיקאים ואנשי צבא ישראלים. רוצה לומר, "הכה באיראנים/חמאס/חזבאללה/ואטאוור וזכה לקריירה פוליטית מבטיחה". אני לא חסיד גדול של בריה"מ מנוחתה עדן, אבל לכל הפחות, בזמן שהיא הייתה בסביבה, היה מישהו ששם גבול לתאבון הצבאי של ישראל. למרבה הצער, הימים ההם חלפו מזמן.

        • רוזנברג הגיב:

          איזה מין תגובה משונה. כלומר לא באמת תגובה, אלא רפלקס דמגוגי לתגובה שמעל בלי שמץ התייחסות ילמה שנטען.
          מההגנה אד-הומנים שלך על אוסף הפסיכים שמניתי אפשר לחשוב שאין אחרים, גנרלים וכלבי-תקיפה לא פחות – דגן, אשכנזי, דיסקין (?), ושאר ה"ה שסבורים שהרעיון הוא רעיון הבל. אז הללו חברים בגנון רבקה? וכל מי שמפקפק באחריות של הברברק או התבונה של הבוגימן מטיל ספק ב"גוף הכי יעל בסביבה?"

    • האיזמל של מי הכתיב את הניתוחים?

  8. Alex הגיב:

    מאז שהוקם הביביתון ידיעות אחרונות הינו כלי התקשורת האחרון על מנת לקבל אינפורמציה על ב.נתניהו.

  9. נירה הגיב:

    נכון ללפני שנה ההערכות של סוכנויות הביון היו שאין לאיראן תוכנית נשק גרעיני פעילה.

    http://www.youtube.com/watch?v=_zZFZhY–u4&feature=player_embedded

    והכי חדש שמצאתי זה מיוני השנה, ועדיין אין הוכחות לתוכנית גרעין פעילה באיראן:

    http://www.newyorker.com/reporting/2011/06/06/110606fa_fact_hersh

    משהו השתנה? מאין ההערכות על נשק גרעיני ב-2015?

  10. נתאי הגיב:

    אינדיקציות נוספות: בן כספית ואמיר אורן אמרו כל אחד בתורו דברים מאד דומים למה שאמר ברנע. עכשיו זה לא שהם גאוני הדור, הם פשוט סמוכים לאוזניהם של האנשים הנכונים.
    ודבר אחרון, צילומסך מהפייסבוק של ח"כ כרמל שאמה המשקף את הלך הרוחות בממשלה:
    http://twitpic.com/70n6nh

  11. סמולן הגיב:

    פוסט מעולה. תהנה בחופשה.

  12. אלון הגיב:

    חופשה שנתית? מושחת! נהנתן! הקרן החדשה מממנת גם חופשות לא רק טוקבקים??
    ובנימה רצינית, תעשה חיים:)

  13. 1) 2009 צ"ל 2011

    2) "עשרות שנים" זו ההגזמה לגבי איראן, אם כי הנקודה בעינה עומדת.

    3) בעניין "אל תחתום איתו, חכה לי" חובה להזכיר את רייגן הנחש עם החטופים.

    4) איחלתי לחייל הצלחה בחופשתו.

    5) בברכה.

  14. אזרח הגיב:

    יכולות הקריאה הסלקטיבית של גורביץ מגיעות לגבהים חדשים. הרי הספר של רייס מצוטט בכתבה הקודמת:
    "אין לו עמידה בישראל", כותבת רייס. "זה כנראה נכון, אבל שראש ממשלת ישראל יעלה און רקורד הצעה עם האלמנטים המדהימים האלה, והנשיא הפלסטיני מקבל אותם – זה ידחף את תהליך השלום לרמה חדשה. עבאס סרב."

    סרב. סרב. סרב. סרב.
    http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1530755

    וליבני? היא לא צדיקה גדולה. אבל אולי היא חשבה שניפוח בלון כמעט בלתי אפשרי לביצוע יביא לתוצאות מחרידות כשהבלון יתפוצץ – כמו בשנת 2000. אולי היא סברה, ולא בלי צדק, שעמדה כזאת רק תפגע בקדימה לפני הבחירות, ושאחריהן יהיה אפשר לשאת ולתת בראש שקט יותר. בגידה? ומה עם הסברה הלא בלתי הגיונית, שאולמרט היה מוכן לעשות ויתורים מפליגים על מנת לחתום על הסכם שלום שיאתרג אותו נוכח המשפטים הפליליים שידע שיגיעו? זה לא בגידה?

    • Alex הגיב:

      כאשר ברור לכל בר דעת שהפלסטינים הינם סרבני השלום,מצליח ביבי הקוסם לגרום לכל העולם לחשוב שישראל היא סרבנית השלום!
      שאפו ביבי

    • עמית הגיב:

      קונדיליסה רייס אמרה שאבו מאזן סירב, אבו מאזן אמר שאבו מאזן סירב (http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/05/28/AR2009052803614.html), ואולמרט אמר שאבו מאזן לא ענה.

      מסקנה; או שאולמרט משקר, או שאולמרט הוא כמו הבחור שלא מצליח להבין רמזים אחרי שהבחורה לא מתקשרת אליו במשך חמישה חודשים.

      • עמית הגיב:

        קונדוליסיה, כמובן.

        אגב, מישהו יכול להסביר לי את הפסקה הבאה? כמו למשל, איך שתי ההערכות סותרות אחת השניה?

        "גלעד טוען עוד כי יש הערכה מודיעינית ש"איראן הולכת לנתיב של טילים וגרעין." זו, איך לומר, לא ההערכה שמסר ראש המוסד לשעבר, שאמר שאם כבר, איראן תגיע לאזור הסכנה ב-2015"

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        קונדומיסה אוהבת פוסי

      • נירה הגיב:

        לא סירב, לא סירב, לא סירב.
        http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1556477

        • גלעד ב. הגיב:

          איך את מקבלת עדות של א. אינטרסנט ב. מעיד על מישהו אחר ממרחק של שנתיים, מול עדות מפי הסוס על ידי עיתונאי סמוך למועד ההתרחשות?

          ברור שכשעריקאת אומר "לא דחינו את הצעת אולמרט" הוא מסובב את האמת וכשאבו מאזן אומר ""The gaps were wide" אחרי שהוא מכיר בהצעה המפורטת (97% מהגדה, הכרה בעקרון השיבה וישוב מחדש של פליטים בארץ), אז הוא אומר שהוא שהייתה כזו הצעה על השולחן ושהיא לא הייתה מספיק טובה עבורו (הם אולי לא דחו את ההצעה "רשמית", אבל הם בהחלט לא קיבלו אותה, וההפך מלקבל זה לדחות)

          • נירה הגיב:

            בעולם של שחור ולבן, ההפך מלקבל זה לדחות. אבל בעולם האמיתי נדיר מאוד שצד א' בא עם הצעה וצד ב' פשוט מקבל אותה כפי שהיא. בעולם האמיתי מו"מ מתנהל כך: צד א' מציע הצעה, צד ב' בוחן אותה ומציג את הסתייגותיו, ואז דנים בפערים ומגיעים לעמק השווה או שלא.

            לי נראה שמי שמסובב את האמת כאן זה מי שטוען שבגלל שעבאס לא קיבל את ההצעה כפי שהיא על המקום – הוא "דחה" אותה. לי נשמע הרבה יותר הגיוני שעריקאת אכן רצה "שכל משא ומתן שיתקיים מעתה יתחיל מהנקודה בה הפסקנו. אבל נתניהו השליך את הכל לפח והתעלם מהסיכומים".

  15. נדב הגיב:

    הסוגיה האיראנית הרבה יותר מורכבת מהניתוח הרדוד הזה. אני לא מאמין שברק וביבי יצאו לתקיפה באיראן רק בשביל דפי ההיסטוריה. אני אישית לא אוהב את שניהם אבל אני מאמין שהם אוהבים את המדינה ומודעים להשלכות מרחיקות הלכת של תקיפה ובכללן המחיר הכבד שתושבי ישראל ישלמו. מנהיגים צריכים להנהיג גם כשקציני הצבא מפחדים ומסתתרים מאחורי עיתונאים.

  16. דודי הגיב:

    הספקולציה הקודמת בבלוג זה דיברה על תקיפה באוגוסט, לפני "ההצלחה הפלסטינית באו"ם".

    http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2360

  17. דודי הגיב:

    אתה עובר מדמגוגיה לשקרים ממש כשאתה מכחיש שאבו-מאזן סירב לקבל את הצעת אולמרט. הרי באותו מקור (זכרונות רייס, כפי שהובאו ב"הארץ") שאתה מסתמך עליו כתוב:
    >>"'אין לו [לאולמרט] עמידה בישראל', אמרה", כותבת רייס. "זה כנראה נכון, אבל שראש ממשלת ישראל יעלה און רקורד הצעה עם האלמנטים המדהימים האלה, והנשיא הפלסטיני מקבל אותם – זה ידחף את תהליך השלום לרמה חדשה. עבאס סרב. היתה לנו הזדמנות אחת אחרונה. שני המנהיגים באו בנפרד בנובמבר ודצמבר להיפרד. הנשיא לקח את עבאס לחדר הסגלגל לבד וקרא לו לשקול מחדש. הפלסטיני עמד על שלו, והרעיון מת

  18. אבשה הגיב:

    ממליץ לתקן: "השישי בנובמבר" לעברית תקנית: השישה בנובמבר.

  19. אורי הגיב:

    עם כל הכבוד לאהוד ברק (ואין כזה) ולסנשו פנשה, אם איראן תותקף ע"י ישראל היו סמוכים ובטוחים שההוראה הגיעה מהבית הלבן.

  20. אורח הגיב:

    וואו, בעל הבלוג בחופש והטרולים משתוללים.

  21. שימי הגיב:

    איזה חופש ואיזה נעליים?
    גורביץ ניחש נכון ופשוט ברח בזמן,
    טמבל מי שנשאר פה.

  22. שבתאי לוי הגיב:

    לפקוד העורף, לשר הביטחון, לרמטכ"ל, לשר לביטחון פנים, ליו"ר הכנסת, לחברי כנסת, שרים, לר"מ, לעיתונות.
    מצ"ב מוחזרת לפקוד העורף ההודאה בדבר קבלת ערכת המגן, כמחאה. אני מסרב לקבל את ערכת המגן. אני מוכן למות בייסורים, ולא לקבל את הערכה. ידוע לי בוודאות שבערכת המגן אין תועלת. אני רואה בקבלת הערכה, כהסכמה שבשתיקה למלחמה ארורה זו.
    במלחמה הבאה שתפרוץ, בגללכם, שאתם, עם האדונים היהודי, כל כך מעוניינים בה, בכדי לנסות בשטח את כלי המוות המשוכללים והחדישים שלכם, מתוצרת תעשיות המוות שלכם. במלחמה נפשעת זו ימותו רבבות בני אדם, כשפני ניסיונות אנושיים. (כמו שהיה בעזה ובלבנון). יהיו לנו, לקורבנות המלחמה, 2 ברירות, למות מהגזים הרעילים, או, להיחנק מחוסר חמצן במקלט. כוחות ההצלה, אם בכלל יהיו כאלה, יאלצו לקדוח ולפרוץ את קירות המקלטים שמתחת להריסות, ולחלץ משם את גופות הנספים מחנק, כמו שקרה בדרזדן, :"מכרה של גוויות". (ראו קובץ מצורף "אכול ושתא כי מחר נמות").
    את מחיר המלחמה הארורה והנפשעת הזו, ישלמו בחייהם רבבות בני אדם, שימותו בייסורים נוראיים, ויסבלו סבל נוראי, של הרס וחורבן. וכל זאת, כדי שברוני המוות וספסרי הדם היהודים, ירוויחו רווחים עצומים מתעשיות המוות, שיוזרמו לכיסיהם של קומץ טייקונים.
    אתם, פושעי מלחמה, יורשי הנאצים וממשכי דרכם, מוכנים לסכן ולהקריב את חייהם של רבבות בני אדם, יהודים וערבים, למען מטרותיכם השפלות, כמו שעשה מורכם ורבכם, האדמו"ר היטלר, שהקריב מיליונים, לכבוש ולהשתלט על כל המרחב, ליצירת לבנסראום, מרחב מחיה יהודי. המטרה, התנחלות יהודית במרחב המזרח תיכוני, מקדשת את כל האמצעים, הקרבת המוני יהודים, רצח וטרנספר של ערבים.
    מדינת ישראל, הפושעת הנאצית והגזענית, יורשת הנאצים וממשיכת דרכה, רואה בדמם של רבבות הרוגים, יהודים, ערבים, ועמים אחרים, שנשפך, כדשן, וכסם חיים לציונות, לכיבוש ולאפרטהייד, ושומנם של הנרצחים והנספים, יהודים וערבים, כדלק, וכגריז על גלגלי תעשיות המוות שלה, שמייצרות נשק להשמדה המונית, אטומי, כימי ובקטריולוגי, ומספקות נשק לרודנים באסיה, אפריקה ואמריקה.
    שבתאי לוי

  23. מודי תולשששש הגיב:

    off topic: רק היום שמתי לב שאתה מתרגם לאנגלית – נאלצתי לגגל כדי למצוא. אפשר לשים בפוסטים לינק לתרגום? (או שיש, ולא מצאתי) תודה.