החברים של ג'ורג'

חמושים רעולי פנים

אלימות חריגה נרשמה בסוף השבוע בשייח ג'ראח, לאחר שעשרות שוטרים רעולי פנים ונטולי תגים הסתערו על המפגינים ועצרו שלושה מהם. כך דיווחו הפעילי משייח' ג'ראח, שבעקביות המידע שהם מוסרים אמין יותר מזה של המשטרה.

לשוטרים היתה סיבה טובה להסתיר את זהותם: קיים סיכוי יותר מסביר שהם עוברים על החוק. חוקיותה של ההפגנה בשייח' ג'ראח הוכרה על ידי בתי המשפט לא פעם ולא פעמיים, ולאחרונה זרק השופט משה דרורי – כן, ההוא – את המשטרה מכל המדרגות, כשניסתה להביא למעצר ללא עילה של הפעילים. בין השאר, ניסתה המשטרה לטעון שמדובר בהפגנה בלתי חוקית, למרות שהיו בה פחות מ-50 מפגינים והפגנה כזו איננה מצריכה רשיון. דרורי כתב אז ש"חבל שבא כוח המשטרה, המייצג את המדינה, אינו פוסע בנתיב שנקבע בפסיקה. תנועת הסולידריות תוכל להמשיך ולהפגין ללא כל הפרעה, כאשר המשטרה, לאחר שתפנים את האמור בהחלטה זו, תסייע להם להפגין בכל עת שיחפצו. כשיידרש אישור ברישיון היא תפעיל שיקול דעת במגמה חיובית שתאפשר גם אסיפות ותהלוכות כאלה".

אנשים רעולי פנים הם, מדרך הטבע, אנשים שלא מוכנים לחשוף את זהותם. לעיתים אלה אנשי כוחות מיוחדים, שהחשאיות היא חלק מההילה שלהם; לעיתים קרובות הרבה יותר אלו מורדים או פושעים, שעושים זאת כדי להקשות על רשויות החוק לזהותם ולהביאם לדין. במקרה שלפנינו, קשה להמנע מהמסקנה שהשוטרים התנהלו כמו פושעים.

שוטרים אמורים להיות ניתנים לזיהוי. זה חלק מהבלמים שאנחנו שמים על כוחם להרע ולהשחית, כוח שהיה מוכר לכל מי שטרח לחשוב על ענייני מדינה מאז "מי ישמור על השומרים" של אפלטון, שהכיר כבר ב"המדינה" שכאן נקודת התורפה שלה (ומצא לה את הצולע שבפתרונות: השומרים ישמרו על עצמם). כששוטר מסיר את התג שלו, או מסתיר את פניו, הוא מעיד שבכוונתו לעבור על החוק, תוך ניצול הסמכות שמעניק לו החוק. כפי שאפשר לראות מהתמונה משמאל, שצולמה ב-12.11.10, שוטרים בשייח' ג'ראח שמסתובבים בלי תגי זיהוי הם דבר נפוץ למדי.

מן הראוי לציין שישראל סלחנית, סלחנית מאד, כלפי שוטרים כאלה. רק לעיתים נדירות מאד, שוטרים אלימים מוצאים את עצמם עומדים לדין. משטרת ישראל, שכפי שהעיר השופט דרורי עצרה אנשים בניגוד לחוק למרות שהיא היתה צריכה לדעת שהם מפירים פסקי דין בני 30 של בית המשפט העליון, לא שילמה על כך כל מחיר. לעיתים קרובות, אנחנו מוצאים ששוטרים שיקרו בבית המשפט – והם לא עומדים לדין על עדות שקר, אלא חוזרים לתפקידם כאילו כלום לא קרה, כדי שיוכלו לנצל לרעה שוב את הכוח שניתן להם.untagged policemen

במקרה של שייח' ג'ראח, כל הבעיות הללו מתמזגות עם בעיה נוספת: העובדה שמדובר במשטרה מוטה פוליטית. מפקדי המשטרה במחוז התארחו אצל המתנחלים וחגגו אצלם, והם אימצו את השפה של המתנחלים בהתייחסות למקום ("שכונת שמעון הצדיק"). העובדה שהם עברו על החלטות בית המשפט שההפגנות הן חוקיות, פעם אחר פעם, מעידה על כך שלפני שהם שוטרים, הם קודם כל יהודים לאומנים. למותר לציין שהפגנות מתנחלים בשייח' ג'ראח ובמקומות אחרים בירושלים לא זוכות לטיפול דומה.

או, כמו שתוארה משטרת ירושלים על ידי חיים חפר בשנות השמונים, "משטרת כ"ך". מסתבר שדברים לא משתנים הרבה.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק".)

ועוד דבר אחד: במצרים, מתחילה חקירה כנגד מובארק וחבר מושחתיו כדי לברר למה, בעצם, מכרו לישראל גז במחיר נמוך יותר מכפי שהם מוכרים אותו למדינות אחרות – ולמצרים עצמם. בישראל, הסיכוי שתפתח חקירה כנגד יוסי מימן וחבר מרעיו, שהיו – על פי הטענות המצריות – מעורבים בעסקת שוחד, אפסי. זוכרים איך מכרו לנו את מימן כרב מג כלכלי, בשל ההצלחה שלו בביצוע העסקה עם המצרים? זוכרים איך הוא הזיז הצידה שר תשתיות – יוסי פריצקי – כשזה רצה לחתום על עסקת גז עם חברה בריטית? שמתם לב איך בדיוק דווקא עכשיו, כשהגז המצרי הופסק, חלה פתאום תקלה באסדה של ים תטיס, קרי יצחק תשובה? אין מה לומר, צירוף מקרים משונה מאד. אולי הגיע הזמן להלאים את הגז; נראה לי שהמהלך הזה יוריד משמעותית את מספר ה"תקלות".

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

29 תגובות על ”חמושים רעולי פנים“

  1. ג'ו הגיב:

    אתה מטעה קצת:

    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=nh20110304_02

    "…בעקבות תלונות כי פהמי איפשר מכירה של גז טבעי במחירים מוזלים באופן מלאכותי לישראל ושש מדינות אירופיות אחרות…"

    בניגוד לכותרת, אין משהו מיוחד בישראל הם מכרו גז 'מוזל' גם למדינות אחרות.

    • ג'ו הגיב:

      "…זוכרים איך הוא הזיז הצידה שר תשתיות" אני זוכר אבל יש איזשהו לינק שמסביר את השתלשלות העניינים? כי בזמן שהדברים התרחשו אף אחד לא דיבר על גז, כולם היו מאד מזועזעים ממשהו אחר, משהו שקשור לטומי לפיד אם אני לא טועה.

    • אסףר הגיב:

      בנוסף לכך, אני לא בטוח מה זה מוזלים באופן מלאכותי. לפני שבאים לשפוט במשקפיים של היום צריך לזכור שזהו שוק מאד הפכפך, שמחירים שנראים היום סבירים היו דמיוניים לגמרי לפני כמה שנים, ושחוזים ארוכי-טווח הם אינטרס של המוכר ושל הקונה גם יחד. צריך להזהר מפופוליזם.

    • גלעד הגיב:

      עדיין, עדיף להלאים את הגז.

      אולי הגיע הזמן שהבלוג יתמוך ביוזמה של מלכיאור (המודל הנורבגי ) למרות שהוא רב.

      • גלעד ב. הגיב:

        להלאים את הגז? ולהקים עוד ועד עובדים כמו זה של חברת חשמל שיאכל את הרווחים (ואת המיסוי עליהם) עם תנאי שכר מפליגים, וכל פעם שמשהו לא ימצא חן בעיניו יסגור את הברז? לא מספיק יש לך ועד עם היד על השלטר אתה רוצה להוסיף עוד יד בטור?

      • אזרח. הגיב:

        כן.להלאים את המשאב הלאומי.

        http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20100415_1163028

        פרופ' דני גוטוויין: "צריך להלאים את כיל, את חברות הסלולר ואת גוגל, ולקחת לתשובה את הגז" .

        • אזרח הגיב:

          איזה ציטוט מטעה. מי שקורא את הכתבה מבין שהוא לא קורא להלאמת חברות הסלולר, אלא להקמת חברה נוספת בבעלות המדינה כמפעיל וירטואלי. בלאו הכי, הוא אומר, המדינה היא הלקוח הכי גדול של חברות הסלולר. אני לא לגמרי מסכים איתו, אבל יש הרבה היגיון במה שהוא אומר.

          • ידידיה הגיב:

            ואיך הגיעו ל"להלאים את גוגל"?

            לדעתי גוטווין קשקשן, אבל זה לא מצדיק כותרת שקרית.

  2. אור הגיב:

    איזה שם אווילי, סולידריות שיח ג'ראח. תכף תקרא גם לערסים שמרביצים לערבים סולידריות פסגת זאב.

    ומשטרה תמיד הייתה עבריינית אין מה לעשות

    • רוזנברג הגיב:

      ??!
      על איזה בסיס בדיוק אתה משווה את ההפכנות הלא אלימות בשייח ג'ראח לפרעות ופוגרומים של גלוחיי ראש לסוגיהם ? מין גישת גבלס + "ניסיתי"?

      • אור הגיב:

        על סמך זה שאתם לא רוצים לתת ליהודים לגור בשכונה של ערבים. אותו דבר לגבי סולידריות פסגת זאב. וחוץ מזה איכשהו יוצא שתמיד נזרקות אבנים.

  3. אור הגיב:

    אולי אתה מוכן לציין את מספר השורה או לפחות הספר ב"רפובליקה" שעוסק בעניין של מי ישמור על השומרים?

    הטקסט זמין אונליין

    תודה

  4. אבנר הגיב:

    אני מצטער יוסי אבל לנוחך הניסיון הישראלי קשה לי לדמיין את המדינה מהנהלת את תעשיות הגז ביעילות מדהימה.
    שם לב שברגע שזה הגיע לשורה התחתונה שלו לתשובה (הדתי) לא הייתה שום בעיה להטיס לשם צוות מומחים בשבת שתיקן את הבעיה תוך פחות מיום. אם זאת הייתה חברה ממשלתית מצב כזה היה מוביל למשבר קואליציוני.

    בנוגע למחיר הגז. אני חייב להודות שאני חושב שמה שמצריים עושה כרגע זה טמטום מוחלט. (אני מתכוון להפסקת הזרמת הגז) שר התשתיות מחפש כרגע תירוצים להעביר את החוזה ממצרים לטייקונים הישראלים אני בהחלט רואה מצב שהם יאבדו את החוזה מול ישראל ויאלצו למכור את הגז לאירופה במחירים הרבה פחות אטרקטיבים (פשוט משום שאין צינור לאירופה ולכן מכירת הגז מחייבת הנזלה, תהליך יקר יחסית)

  5. ידידיה הגיב:

    אולי כדאי לציין שאחד משורשי הרוע של הסתרת התגים הוא ניצב שחר איילון, שבפינוי האלים של חוות גלעד לא רק הורה לפקודיו להסיר את תגיהם, אלא גם לשקר בנוגע לזהותם.

    • עדו הגיב:

      'שורשי' הרוע ?? משום מה כשזה מגיע לאנשי הימין הם נדהמים כל פעם מחדש להיתקל בשיטות של כוחות הביטחון הישראלים ואז הם משוכנעים שהכל התחיל אצלם בזמן שתופעות כאלו מול הפלשתינאים הם דבר שבשגרה. כל עוולה וכל שרירות מצד כוחות הביטחון כלפי המתנחלים היא תולדה של שנים של אימונים על הפלשתינאים ולפעמים גם אנשי שמאל (ונסיון שמראה שזה עובד ולאף אחד לא אכפת). הייתי בהפגנה של השמאל שבה איבדה תיירת עין מזרנוק של המשטרה (היא הייתה בתוך מלון והם כיוונו על הזכוכית שנשברה ), אנשי יס"מ צולמו מכים צלמי עיתונות ושוטר ירה בכינון ישיר כדור גומי על דודה שמאלנית שאולי יכלה לקלל ביידיש ואני זוכר את שר המשטרה בר לב מגבה את השוטרים בלויאליות מרשימה ומסביר שהם פעלו 'ללא דופי'. איך ההרגשה כשזה פתאום קורה לכם ?

      • ידידיה הגיב:

        אמרתי אחד משורשי הרוע, הוא ודאי לא היחיד. לענייננו (הסתרת תגים), אשמח אם תוכל להצביע על מקרה מוקדם יותר (2002) וחמור יותר (ניצב) של שוטר שנתן הוראה מפורשת לא לענוד תגים, רצוי מקרה שבו אותו שוטר רק קודם אחר כך (לתפקיד סגן ניצב).

    • אזרח הגיב:

      אני חושב שהתבלבלת. "שורשי הרוע" זו ההתנכלות האישית לשוטרים וחיילים שמבצעים את תפקידם. במדינה שבה שוטרים בנהריה מאויימים עד כדי כך שהם מרגישים שהם צריכים לאיים בחזרה על הפושעים, אני לא הייתי מקל ערך בהתנכלויות.

      • עמוס הגיב:

        נא לא לערבב שני עניינים לא קשורים. זה שארגוני פשיעה מאיימים על שוטרים ממש לא קשור לפיזור אלים של הפגנות חוקיות ושאר סוגי בריונות של מנגנוני האכיפה.

        • עדו הגיב:

          אבל זה שאירגוני פשיעה מאיימים על שוטרים אולי קשור לזה שהקצין שעצר את נועם פרידמן מלבצע טבח בלב חברון זכה לאיומים מצד מתנחלים

  6. אזרח הגיב:

    אם יש פסיקה והמשטרה מפרה אותה, שיגישו הארגונים עתירה לסנקציות נגד המפכ"ל או המפקד האחראי ישירות. אני עוד לא מבין איך לא עשו את זה בבילעין עם הגדר שפסקו שצריך להזיז כבר לפני כמה שנים.

  7. פלמוני הגיב:

    כאשר הטרור ותומכיו משתמשים בתביעות משפטיות בנשק נוסף נגד מדינת ישראל (ולאו דווקא נגד מי שעבר על חוק) אין פלא שהמשטרה באה רעולת פנים. למה לעשות לקרן החדשה חיים קלים. שיתאמצו קצת…

    • עדו הגיב:

      הטרור ותומכיו? כלומר אלו שמהללים ומשבחים טרוריסטים כמו גולדשטיין, פופר, זאדה ויגאל עמיר?

  8. דרור הגיב:

    ציטוט: במצרים, מתחילה חקירה כדי לברר למה מכרו לישראל גז במחיר נמוך יותר מכפי שהם מוכרים אותו למדינות אחרות.

    יש יותר מדי דיסאינפורמציה בנושא. מישהו יכול להביא מידע מדויק, בכמה מצרים מוכרת את הגז לישראל, לירדן ולסוריה?

טראקבקים/פינגבקים

  1. השארו בבית, כבשים | החברים של ג'ורג'