החברים של ג'ורג'

השנאה הכבושה ההיא

אחד המיתוסים המקובלים בקרב השמאל הישראלי עוסק במתינותה לכאורה של יהדות ארצות האיסלם (מונח מדויק הרבה יותר מאשר "יהדות ספרד", קהילה שלא קיימת כבר יותר מ-500 שנה, או "יהדות המזרח"; מי שיבדוק את מיקומה של מרוקו על המפה יופתע למצוא אותה ליד עמודי הראקלס, או בשמם המודרני יותר גיברלטר – קרי בחלק מערבי למדי של המפה). המתינות המיתולוגית הזו, שאמורה היתה לשמש הוכחה לכך שהיהדות האשכנזית היא סטיה ממשעול זהב כלשהו, התרסקה פעם אחר פעם אל סלעי המציאות, ושמאלנים מבולבלים ניסו ללא הצלחה את המיתוס עם העובדה שיהודי ארצות האיסלם הם אחת הקבוצות היותר קסנופוביות בישראל.

התשובה המקובלת היא שיש כאן (כרגיל) תודעה כוזבת: יהודי ארצות האיסלם היו יהודים מתונים, עד שהובאו לישראל, שם הסיתו אותם ציונים מרושעים כנגד האנשים שאיתם חיו בשלווה קודם לכן. מעבר לעובדה שההסבר הזה מסריח מגזענות אוריינטליסטית, הוא פשוט לא נכון היסטורית.

יהודים, כמו נוצרים, נחשבו בארצות האיסלם לד'ימי, כלומר קבוצת חסות שמעמדה החוקי הוא נחות. חלו עליהם שלל הגבלות, שאמנם לא הגיעו לרמת הקודיפיקציה או האכיפה שאליה הגיעו חוקים דומים באירופה – הנצרות והיהדות היו הרבה יותר מתוסבכות זו עם זו, קראו תגר זו על המיתוסים והסמלים של זו – אבל הבהירו להם באופן חד משמעי מי היו השולטים. היה גם המקרה המשונה של עלילת הדם בדמשק ב-1840, פחות או יותר המקרה היחיד של עלילת דם (שהיא בדיה מערבית מובהקת) בעולם המוסלמי. מסמכים בריטיים מהמאה ה-19 מעידים על כך שהשפלתם של יהודים ואלימות כלפיהם היו נפוצים ברחבי האימפריה העות'מנית. תור זהב זה לא היה.

אלמנט עוקצני במיוחד, שהיה מוכר היטב ליהודי אשכנז – שנאה דתית שמטרתה המרה או מוות – היה חסר, בדרך כלל, בארצות האיסלם. כתוצאה מכך, יהדות ארצות האיסלם חסרה את השנאה חסרת המעצורים של יהודי אשכנז, שחלום ימות המשיח שלה התחיל בהשמדה המונית של הגויים. גם עוקצה של הליטורגיקה היהודית ניטל ממנה במקרים רבים: תפילת עלינו לשבח, איל ניגוח באירופה הנוצרית, לא היתה מסוכנת כל כך בארצות האיסלם. המוסלמים, אחרי הכל, נחשבו ל"מייחדים" והרמב"ם פסק שמותר להמיר, בעת שמד, את הדת לאיסלם (מה שאין כן בנצרות), וגם לא סגדו לאיקונות ופסלים.

שנאת הזרים שפיתחו יהודי ארצות האיסלם המושפלים היתה, על כן, אלימה פחות מזו שפיתחו יהדות ארצות הנצרות: חזון יום הדין איחל להם "רק" המרת דת ליהדות או שעבוד. ואל החזיון הזה בדיוק החזיר אותנו השבוע עובדיה יוסף.

הפוסק ה"ספרדי" החשוב ביותר בדורנו, אולי במאה השנים האחרונות, פסק שתפקידם של הלא יהודים הוא אחד: לשרת את היהודים. כלומר, להיות עבדיהם. כאן המקום להזכיר שארצות האיסלם איחרו לשחרר את עבדיהן, ושליהודים היתה זכות להחזיק עבדים, זכות שנוצלה. שעבודם של הלא-יהודים, אליבא דיוסף, יימשך גם עמוק לתוך ימות המשיח; אבל הוא קיים גם בימינו אלה. הוא לא נדחק לקץ הימים: לא יהודים, כפי שמסביר עובדיה, הכרחיים לקיומם של יהודים. מישהו, אחרי הכל, צריך לעבוד בשבת. מה שיפה בעובדיה יוסף הוא שהוא לא לוחש את התועבות האלה, הוא צועק אותן בגלוי, ועושה זאת כבר שנים.

זה מסביר נהדר מדוע הציבור של ש"ס הוא הציבור הגזעני ביותר בישראל, להוציא החרדים האשכנזים, ומדוע אלי ישי הוא השר הגזעני ביותר שנראה בממשלת ישראל מזה עשורים. היחס ללא יהודים הוא כאל עבדים: כשהכושי עושה את שלו, אחרי שהכניס את מה שהכניס לכיסיהם של מקורבי ש"ס, הכושי צריך ללכת. הוא איננו אדם חופשי, עם זכויות: הוא עבד, ועוד עבד כנעני, וככזה יש לאדונו זכות לעשות בו כרצונו. הדברים אמורים במיוחד באפריקנים, שעל פי המסורת היהודית הם כולם גזע עבדים. המדינות הנוצריות ביטלו את העבדות לאחר מאבק פנימי קשה; מדינות האיסלם אולצו לעשות זאת בשל לחץ חיצוני, אבל ההלכה המוסלמית מעולם לא שונתה; וההלכה היהודית מעולם לא ביטלה את העבדות.

עכשיו, כשסילקנו את מיתוס "המתינות המזרחית", התופעה המשונה הזו, שבה ש"ס עומדת בחזית שנאת העובדים הזרים, שבה אלי ישי הפך לנושא הדגל של גירוש, מסתדרת הרבה יותר טוב. הלא יהודים, כבר פסק עובדיה יוסף, צריכים לשרת את היהודים גם במותם, באמצעות תרומת אבריהם. גם הפער המוזר במיוחד, זה שבמסגרתו נציגי ש"ס הם כולם יוצאי ישיבות ליטאיות, עוטי חליפות ורסאצ'ה, והציבור שלהם חרדי הרבה פחות, מובן עכשיו הרבה יותר. בכירי ש"ס מקפידים להבהיר לציבור שלהם שמצבם אמנם בקרשים, אבל הם בני עם אדונים, שידו רמה על בני עם העבדים.

התחושה המשכרת הזו, של עליונות – וירטואלית ככל שתהיה – על אנשים אחרים כדבק בין אליטה ובין פשוטי עם מוכר לנו היטב. עניי מדינות הדרום בארה"ב יצאו בהמוניהם למלחמה למען בעלי העבדים, למרות שלרובם לא היו כלל עבדים. האפשרות שיום אחד הם יצליחו לרכוש עבד, להיות אדון של ממש, עמדה בפניהם. והיא הספיקה. הו, כמה שהיא הספיקה. וכאשר הכובשים מן הצפון ביטלו את העבדות והשוו את מעמדם של השחור ושל "הזבל הלבן", האחרונים מיהרו להלחם שוב את מלחמתה של האליטה הישנה, שרצתה לחזור למעמדה, ומילאו את שורות הקו קלוקס קלאן.

אז אלי ישי יכול להמשיך להיות חבר טוב של פקידים בכירים חשודים בפלילים, בניזרי יכול להמשיך לקבל שוחד, וכל בכירי ש"ס יכולים להמשיך לשלוח את ילדיהם לישיבות האשכנזיות שסגורות בפני ילדי מצביעיהם, והתמיכה בהם לא תרד. אחרי הכל, הם שומרים על הגחלת הנכונה: הם אומרים למצביעיהם, בגלוי ובסמוי, שיום אחד גם הם יוכלו להיות בעלי עבדים, לדחוק אחרים למעמד נמוך יותר.

וה"מתינות המזרחית"? היא תשאר אגדה לפתיים שמאלנים, שמחפשים אותה לשווא מזה שלושה עשורים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

67 תגובות על ”השנאה הכבושה ההיא“

  1. עדו הגיב:

    אגדה או לא, במעלות-תרשיחא יש שילוב לא רע של ערבים ויהודים ודווקא שם היהודים הם מרוקאים. אולי לא הציונים האשכנזים מילאו את ראשיהם של יוצאי ארצות ערב בשנאה אלא מישהו אחר?

  2. Julie הגיב:

    יהדות מזרחית מתונה? זו אותה גזענות המובּנת בּיהדות בּשילובּ קטלני של רגשי נחיתות שמפוצים ע״י תחושות עליונים מדומים.ֺתמיד הצחיק אותי לשמוע יהודים מזרחים גאים ב זוכי פרס נובל היהודים לא משנה שכולם למעט בודדים הגיעו מיהדות המערב והיו ברובם מה שהם מכנים שׂמאלנים תלושים ששאבּו את השכלה וההשׂגיות מתרבות הגוים -קרי מתיונים. אבל לא לת לעובדות לבלבל אף אחד.
    Other than that great post like always

  3. הדס הגיב:

    אני מצטערת, יוסי, אבל בתור חצי מזרחית, זה נשמע לי הזוי. לדעתי הסיבה העיקרית בשלה יהודי ארצות האיסלם שנאו (אם שנאו) את המוסלמים מסביבם היא שהם היו מיעוט בתוך המון שלא פעם היה עוין.

  4. ג'ו הגיב:

    אבל באותו פוסט גם טענת שמדובר באגדה וגם הסברת למה בם באמת יותר מתונים, אתה לארואה את הסתירה?

    • ygurvitz הגיב:

      אני חושב שה"מתינות" הזו היא כל כך שולית, שלהתייחס אליה בתור מתינות זו אשליה עצמית.

  5. נתאי הגיב:

    זה לא מה שאני שמעתי מסבא שלי במרוקו, וגם לא מיהודים מרוקאים אחרים שדיברתי אתם על כך. דודי עמיר תמיד מספר שהייתה לו מיינקת ערביה, הפעם היחידה שהם נתקלו במהומות הייתה על רקע הקמת מדינת ישראל, ואז חייליו של המלך הגנו עליהם. עד היום קרוב משפחה שלי במרוקו ממלא תפקיד בכיר בבנק הלאומי שלהם, וליהודים שם אין בעיה מיוחדת להשתלב בפקידות ובשלטון
    . כמו כן בשואה המלך מוחמד החמישי התנגד לקבלת חוק מעמד היהודים שנכנס לתוקפו ב-3 באוקטובר 1940 בארצות בהם היה שלטון וישי, ולכן יהדות מרוקו נפגעה פחות מן הרדיפות נגד יהודים ביחס באזורים אחרים של שלטון וישי.
    למה דווקא אלי ישי מייצג את המזרחיים בכנסת? זה די מעליב, לא? האם ליברמן מייצג את הרוסים?

    • Julie הגיב:

      תחשוב על זה׃יהדות מרוקו בת 600 שנה עם כמעט 0 נישׂואי התבוlלות
      בכדי לשמור על תואר הגזע במשך 18 דורות לערך חייבת להיות שׂנאה מובנת שמתחזקת את התבדלות
      נכון שהיחסים עם המוסלמים היו טובים אבל זה בגלל ״ דרכי שלום״ וכו׳

      • נתאי הגיב:

        אני מכיר דווקא הרבה מקרים של נישואים של יהודיות עם מוסלמים, שנגמרו אמנם בנידוי של האישה מן הקהילה היהודית, אבל בהחלט היו קיימים.
        http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/975562.html
        http://www.fresh.co.il/dcforum/Scoops/16421.html

        • Julie הגיב:

          יכול להיות , גם בארץ יש מקרים בודדים של נישׂואי יהודיות עם מוסלמים אבל הרוב המוחץ הצליח לשמור על טוהר הגזע
          איך זה מתאפשר לדעתך?

          • נתאי הגיב:

            על ידי חיים בקהילה סגורה, ונידוי כל מי שהתחתנה עם מוסלמי. זה היה מקובל בכל קהילה יהודית בעולם: אישה שהתחתנה עם בן דת אחרת מפסיקה להיות חברת הקהילה היהודית, מוחרמת.

            • Julie הגיב:

              אני חושבת שפספסת את הנקודה׃ אני מודעת לכך שהקהילה סגורה,
              אבל שאלתי היא מה מאפשר פסיכולוגית לשמור על קהילה סגורה אם ל א פחד נוראי ושׂנאה תהומית ? ( קרי גזענות)

    • ygurvitz הגיב:

      ליברמן מייצג את הרוסים במידה רבה, כן.

      אני מקווה שאתה לא מתכוון לטעון שמפלגת העבודה מייצגת את המזרחיים. אנשים שחושבים שצריך "יצוג מזרחי" פונים בדרך כלל לש"ס.

      • נתאי הגיב:

        האחרון שהתיימר לייצג את המזרחיים כקבוצה בכנסת היה הליכוד של מנחם בגין. ש"ס מייצגת את החרדים הספרדים, שבאופן חשוד מתלבשים כמו אברכים אשכנזים מהמאה ה-19 באירופה.

        • ygurvitz הגיב:

          אני חושב שאתה מתעלם ממה שאנשי ש"ס אומרים על עצמם, בחלק מהמקרים בצדק.

          • עומר הגיב:

            מה לגבי האופציה שאלה שטוענים שהם מייצגים את המזרחיים עושים את זה מסיבותיהם שלהם? לא זכור לי שהיתה אסיפה של מזרחיי הארץ שבה הוחלט שש"ס תייצג אותם.

            ומהזווית הפרקטית – אין שום חקיקה של ש"ס (לפחות לפי הידוע לי) שמיועדת כדי לשפר את חיי הציבור המזרחי. מקסימום הציבור הדתי, וגם זה בספק.

  6. מא הגיב:

    עוד מישהו שם לב לכך שההכללה "יהודי ארצות האסלאם הם הגזענים ביותר למעט אולי החרדים האשכנזים" היא גזענית בעצמה?

    כזענות היא תכונה של בן אדם ספציפי, לא של קבוצה

    • ygurvitz הגיב:

      וואלה? האם אי אפשר לומר שהקו קלוקס קלאן היא קבוצה גזענית?

      • אלכס ז. הגיב:

        אפשר, אבל זה יהיה לא נכון להשוות כי KKK הוא ארגון אידאולוגי ולא עדה, ואני מניח ש"מא" דיבר על קבוצה שאליה אתה נולד.

        • ygurvitz הגיב:

          והאם לעדות אין שום דבר משותף, פרט מטען הגנטי שלהן? כמו, למשל, השקפת עולם משותפת, גם אם רופפת, לרוב חבריהן? האם אי אפשר, למשל, לדבר על "שנאה פלסטינית לישראל"? התופעה לא קיימת, או שאסור מסיבות של תקינות פוליטית לדבר עליה?

          • מני זהבי הגיב:

            לדבר אפשר על הכל, השאלה היא עד כמה מה שאתה אומר יש לו הגיון כלשהו. הפלא ופלא: גם ציון של עובדות (בהנחה שהן נכונות) עשוי לעתים להיות ביטוי לשנאה כלפי קבוצה גדלה של בני אדם, שרובם אינם אשמים בקיומן של העובדות הנ"ל.
            לדוגמא, אם נפנה לנושא שקיבל לאחרונה ביטוי נכבד בבלוג, סביר להניח שרוב הגברים בעולם (כן, גם בעולם המערבי) רואים באישה כלי לסיפוק צורכיהם המיניים. עכשיו, אם אתה אומר את זה כרקע לכך שיש צורך בתיגבור של מה שניתן לכנות חינוך לרגישות מגדרית, זה דבר אחד. אם אתה אומר את זה כהאשמה המופנית לכל הגברים באשר הם, זה דבר אחר, וסביר להניח שהוא ייתפס כמטורף לחלוטין.

    • ארז הוכמן הגיב:

      לא כל הבחנה סטטיסטית היא גזענות.

  7. איה הגיב:

    קשה לי מאו עם ההכללות האלו, גם יהודי אירופה וגם יהודי המזרח (או האיסלם) הן שתי קהילות מאוד מאוד גדולות ומאוד מאוד מפוזרות, קבוצת אנשים עמקית שבעצם אין שום קשר בין חביריה מלבד דת משותפת.

    זה קצת כמו להגיד "הנוצרים באיטליה הם גזענים" – הרי יש כל מיני נוצרים באיטליה.

    אני בטוחה שבארצות המוסלמיות, כמו באירופה, היו ועדיין יש יהודים מתונים ויהודים קיצונים, כמו שהיו יהודים עשירים ועניים או כאלו שהיו מאוד בדלנים או אלו שהתערו בתרבות שבה גרו.

    בתור יהודית שגרה בחו"ל, אני בטוחה שאם אני אשאל את תושבי השכונה שאני גרה בה איך הם מדמיינים יהודי הם יתארו לי את חסידי חב"ד מבית חב"ד בקרוב או את היהודים החסידים מהשכונה הקרובה, אבל אף אחד לא יתאר אותי – בסך הכל נראה לי שרוב האנשים הם מתונים בדעותיהם, אבל הקיצוניים הם אלו שמזוההים ביותר עם ההשתיכות הדתית / גזעית שלהם, ומשם הרבה אנשים משליכים על הרוב.

  8. נפש-מזרחית הגיב:

    הפוסט (המסוים) הזה הוא בדיוק דוגמא למי שמדבר מתוך "היגיון של אדונים".
    בבקשה את הש"סניקים לקבוצת האשכנזים המתנחלים- מי יותר מתון? (האם אגב זו בכלל שאלה מעניינת?)
    למה אתה מזהה את המזרחים כולם עם אלי ישי, ואת השמאלנים כולם עם האשכנזים (ציטוט: וה"מתינות המזרחית"? היא תשאר אגדה לפתיים שמאלנים, שמחפשים אותה לשווא מזה שלושה עשורים- האם מישהו מהשמאלנים כאן הוא מזרחי?)
    האם לפי היגיון זה יש לזהות את האשכנזים עם המתנחלים?
    מדוע האשכנזים בדיון שלך מייצגים קבוצות מובחנות (החרדים, השמאלנים וכו'…)והמזרחים מייצגים קבוצה הומוגנית? (ש"ס,אלי ישי, הרב עובדיה).
    אגב, את המונח "גוי של שבת" וכן על מעמדם הנחות של אומות העולם שאינן קרויים אדם- למדתי בבית-ספר דתי אשכנזי לעילא ועילא. לא המציא אותו כבוד הרב הספרדי והוא לא מיושם על-ידי עדת ספרדים וקומץ אשכנזים-חרדים. הוא נבלע בשקיקה על ידי חלק גדול מהציבור הדתי (ציבור שלא כולו גזעני).
    לסיום, לא הבנתי למה זה מעניין לדרוס את "מיתוס המתינות המזרחית"- מיתוס שלא בדיוק רווח במחוזותנו.

    • יריב הגיב:

      זה מיתוס רווח למדי, רק לא כל כך בולט. כלומר, רבים מקבלים אותו, אך הוא לא מוזכר לעתים קרובות, רצוי להבדיל בין שני המדדים.
      שים לב שיוסי אומר מפורשות שיהדות אשכנז (כלומר, המסורת הדתית מאזור זה) קיצונית בגזעניותה יותר מיהדות (יהדויות?) ארצות האסלאם. ביחס לזיהוי הקבוצות, כתיבת בלוג היא מטבעה גסה בהגדרותיה, אני חחושב שברור למה מתכוון יוסי בכל נקודה (לאיזו קבוצת אוכלוסיה), ברור גם למה הוא רואה ניתוק בין שמאלנים למקבלי תרבות יהדות האיסלאם, ההומניזם הוא רעיון מערבי.

      אגב, כל מי שמקבל את "אין הם קרויים אדם" הוא גזען.

  9. יש כאלה שרואים בראש וראשונה את את המזרחיות שלה כתפיסת התנוענ הציונית כתנועה גזענית אנטי דתית ואנטי מזרחית. אי אפשר לתת לגיטימציה לתנועה גזענית כמו הציונות שהאידיאולוגיה שלה הכירה בצורך לדכא ולנחשל מזרחים כדי לקלוט פולנים ורומנים בצורה מעודנת.

    • יריב הגיב:

      טענה תמוהה ביותר. איפה הכירה "האידואולוגיה של הציונות" (מה שזה לא יהיה) בצורך כזה? ולפי איזה מדד היתה הקליטה של העלייה ההמונית מאירופה בסוף שנות הארבעים "מעודנת"? אילו מזרחים דוכאו ו"נוחשלו" (זו מילה בעברית?) במסגרת זו?

      ובקצרה, על מה אתה מדבר?

  10. דמוקרט הגיב:

    לא, ממש לא "סילקנו את מיתוס המתינות המזרחית". זה הכל בראש שלך. אין דבר אוריינטליסטי יותר מלהביא את עקרון הד'ימה כדוגמה להתנהלות מוסלמים במאה ה-20 או אפילו במאה ה-19. המוסלמים הם כביכול ישות א-היסטורית ומונוליתית, שאינה משתנה.
    אין ספור עדויות, במיוחד של יהודים שחיו עם הערבים כאן בפלסטין, סותרות את ה"מסמכים הבריטים מהמאה ה-19" ומוכיחות את ההפך מהתזה שלך.
    מאחר שכולנו מסכימים שש"ס היא כיום מפלגת ימין קיצוני קסנופובית, לא ממש ברור מה בדיוק המניע שלך לכתוב את מה שכתבת, מלבד ניסיון לשכנע את הפחות איסלאמופובים ממך, שאתה לא גזען אלא צודק.

  11. שאול סלע הגיב:

    יוסי

    בבנק המטרות אין ערבים יהודים. אחד מהם זה משתף הפעולה המזרחי בן דרור ימיני שממנף את החרמת רכוש יהדות עיראק לטובת החרמת רכוש הפלסטינים בנכבה לטובת האשכנזים. הצורר נח אייזנשטט ימ"ש שר"י שאיתן בלום כתב עליו

    "עד נח אייזנשטדט במחקריו הסוציולוגים המכוננים,ה`מזרחים` נותחו,נחקרו ויוצגו,כמשתייכים לעולם אפל וסוטה ,ובואם נתפס כסיבה לגל הפשעים הכללי במדינה,להידרדרותה המוסרית,ובקיצור,כרמעט לכל תופעה תרבותית שלילית"

    גדי טאוב שמרח את נושא פשעי הציונות האשכנזית כלפי המזרחים בחוברת שכתב על הציונות.

    הצורר משה גרנות לשעבר מפקח על בתי ספר יסודיים בתל אביב.הצורר משה גרנות קרא לספרדים לסתום למואיז בן הראש את הפה מעל דפי מעריב רק משום שמואיז השתמש בדמותו של ביאליק כאמצעי שירי.

    יגיד יוסי מה שהוא רוצה. עומדות לו זכויות רבות בחשיפת פשעיה של הציונות האשכנזית

    • אייל הגיב:

      זאת הודעת הסתה שאני מקווה שיוסי ימחוק .

      • שאול סלע הגיב:

        הקולוניאליזם האשכנזי במיטבו

        מהי ההסתה ?

        כל מה שציונים אשכנזים לא רוצים לשמוע ?

        שמשה גרנות יאכל חזירים כמה שיירצה

        שלא ישתמש בביטוי "אחינו הספרדים" כאשר האג'נדה שלו היא אתיאיזם ,ולא ינסה להלביש את הציונות המבאישה כיורשת הסמכות הרבנית.

      • ygurvitz הגיב:

        הסתה למה?

        • אייל הגיב:

          ה"צורר" משה גרנות. משה גרנות הוא איש חי ונושם אם אתה לא מכיר.

        • שאול סלע הגיב:

          עד לפני 200 שנה באירופה ועד לפני 100 שנה בארצות האיסלאם היתה ליהודים מסגרת שבמשך עשרות הדורות היתה המסורת הרבנית. קמה קבוצה של חילונים באירופה,הקימה תנועה חילונית שנקראת הציונות ,במקביל 6 מיליון יהודים הושמדו בשואה וקמה מדינת ישראל.מאות אלפי יהודים גורשו ממדינות ערב לישראל כאשר זיקתם היתה למסורת היהודית ו לתרבות הערבית.

          הציונים לא היו גוון אחד וחלק מהעומדים בראשה האמינו באתיאיזם שאותו רצו להנחיל לעולים המזרחים. ראשי הסוכנות ופקידיה דגלו ודוגלים בחינוך מחדש של המזרחים ,שמתאפיינת במילים מכובסות כמו מיזוג גלויות,היהודי החדש,כור היתוך והבוז למה שקוראים "היהודי הגלותי".

          האמצעים של הציונות לחינוך מחדש הם ניקוי המזרחים מהמסורת היהודית והתרבות הערבית.

          מזרחי לא יכול לקבל את הרעיון הציוני שהצדיק ניחשול ודיכוי כלכלי של מזרחים כדי לאפשר קליטה מעודנת של אשכנזים. מזרחי לא יכול לקבל שיקבעו עבורו שביאליק הוא סמל ומוסד לאומים . מזרחי גם לא יכול לקבל שייסתמו לו את הפה.

          הפשע הראשון של משה גרנות הוא שימוש בלשון מעורפלת שמציגה את ההסתדרות הציונית כיורשת לגיטימית של המסורת הרבנית לגבי כל יהודי באשר הוא.

          הפשע השני של משה גרנות שקרא לספרדים לסגור את הפה של מואיז בן הארוש שפירסם את "השיר שלי על ביאליק". משה גרנות החליט שמואיז בן הראש הוא נתין קולוניאלי שחופש הביטוי לא תקף לגביו.

          גילוי – ביאליק הוא לא בשר ודם הוא דמות. גם אם ביאליק לא אמר על הספרדים את מה שייחסו לו בחייו ,אז ברנר אמר דברים מצמררים על יהודי הגולה. לצורך הצגת הרעל שנספג במוחותיהם של "אנשי רוח " ציונים אין זה משנה אם את הדברים הרעילים אמר ביאליק או ברנר.

          אנו למדים שהציונים שבחרו באתיאיזם כאידיאולוגיה לא מוכנים לקבל את הקביעה שאין דבר כזה עם יהודי אלא יהודים מגזעים שונים. כשם שהכנסיה רצתה לנצר בכח יהודים כך משה גרנות וחבריו מבקשים להפוך כל יהודי באשר הוא כנתון למרות הציונות האשכנזית המבאישה והמצחינה. הציונות האשכנזית שמנסה לכפות סמלים מקודשים לה על המזרחים כשם שהנצרות ניסתה להמיר את דתם של יהודים בכח.

          משה גרנות כתב כתב פלסתר בספר ששמו "עסקני הקיפוח " כנגד מזרחים .

          על הספר עסקני הקיפוח

          http://wp.me/pMLO5-5V

      • ג'ו הגיב:

        זאת הודעה מטומטת שאני מקווה שיוסי ימחוק

  12. סתם אחד/האחד הגיב:

    בבל"ת וסילוף עובדות
    אגב היהודי הכי שוויוני בכנסת היום (גם חברתית וגם מעמדית) הוא מזרחי, להזכירך : הח"כית הערבייה הראשונה
    והשר הערבי הראשון
    הייתה במפלגת העבודה בתקופתו של עמיר פרץ .

    • סתם אחד/האחד הגיב:

      הוספה
      בתקופת היותו ראש מפלגת העבודה והם היו בני בריתו .

      • מני זהבי הגיב:

        הח"כית הערבייה הראשונה (חוסניה ג'בארה) דווקא נכנסה לכנסת ב-1999, ברשימת מר"צ. אומנם, אני סקפטי לגבי טיעונים מן הסוג "ה(הוסף משרה שלטונית כלשהי) הראשון מוכיח שחל שיפור במעמד ה(הוסף שם קהילה כלשהי)". אבל דווקא מהבחינה הזאת, אפשר לומר שלעמיר פרץ היה אוצר ביד והוא זרה אותו לרוח. אילו היה ממנה את נדיה ח'ילו לשרה מיוזמתו, עם תחילת כהונתה של ממשלת אולמרט, הוא היה מקדם הן את המגזר הערבי במפלגת העבודה והן את מעמדה של המפלגה בקרב הציבור הערבי. מה שהוא עשה במקום זה לשמור תפקידי מפתח לאנשים כמו פואד בן אליעזר ומתן וילנאי (נו, וזה עזר לו?), ולהיזכר לדחוף את ע'אלב מג'דאללה, עסקן ללא שום מסר מרענן, לממשלה כקונטרה לצירוף ליברמן לאותה ממשלה, שמפלגת העבודה נאלצה לבלוע. עם ראש מפלגה כזה, פלא שהיא הידרדרה לאן שהידרדרה?

        • סתם אחד/האחד הגיב:

          תודה על התיקון, מי שהרס וממשיך להרוס את מפלגת העבודה הוא ברק .
          להזכירך, פרץ בזמנו, הביא 6 מנדטים יותר מברק למרות שקדימה והגמלאים (שמתחרים על אותם מצביעים)הביאו יחד 36 מנדטים .

          • מני זהבי הגיב:

            ברק הוא נזק מהלך. אבל ממנו לא היו הרבה ציפיות. מפרץ היו, והוא איכזב. עם כל הכבוד, תפקידו של ראש מפלגה אינו מסתיים ביום הבחירות.

            • סתם אחד/האחד הגיב:

              ההישגים העיקריים של פרץ
              העלאת שכר המינימום ב500 ש"ח
              חוק חברות כ"א
              פנסיה חובה לכולם
              הגדלת הסל התרופות
              והכי חשוב
              העלאת סדר היום החברתי הכלכלי(לפניו זה היה בעיקר בשוליים)

              • מני זהבי הגיב:

                קודם כל, כדאי להפריד בין העלאת משהו לסדר היום הציבורי (שהנו דבר נזיל למדי) להכנסת דבר-מה לספר החוקים (לחוקים יש בכ"ז תוחלת חיים ארוכה יותר).
                אבל הנקודה שלי היא אפילו לא זאת. כל פוליטיקאי שרוצה למלא תפקיד משמעותי בחיי המדינה צריך, ובכן, לדעת לשרוד פוליטית ולקדם את עצמו ואת נאמניו. מהבחינה הזאת, פרץ עשה כמעט כל טעות אפשרית, וחבל.

                • סתם אחד/האחד הגיב:

                  שלושת החוקים שרשמתי זה הישג אדיר .
                  אגב פרץ הפסיד לברק בפרימריס הודות לקבוצות אנשים שהצביעו קדימה , והתפקדו לעבודה רק בשביל להצביע לברק ולהפיל את פרץ .

                • מני זהבי הגיב:

                  עד כמה הם הישג או לא הישג, אפשר לדבר: למשל, כמה עובדי קבלן הפכו לעובדי המעסיק בפועל בעקבות סעיף 12א לחוק העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם? (כן, לא מדובר בחוק חדש אלא בתיקון בודד לחוק הקיים, שנחקק עוד בשנת 2000, ומה שהעבודה בראשות פרץ הצליחה לעשות זה למנוע ממשרד האוצר לקבור את התיקון הזה עוד פעם באמצעות חוק ההסדרים.)
                  אבל אני, כאמור, לא מדבר על זה אלא על התנהלותו הפוליטית האובדנית של פרץ. דרך אגב, הוא לא הפסיד את הפריימריז לברק. הוא הפסיד אותם לברק ולעמי איילון (שהתמודדו אח"כ בסיבוב שני). אילו נהג בחוכמה בעת כינון ממשלת אולמרט, מי שהיה משלם בקריירה הפוליטית שלו על כשלונות מלחמת לבנון השנייה היה איילון עצמו (ואולי היו פחות כשלונות).

  13. פשטנות המחשבה וקומץ ראיה גזעני הם הבסיס למאמר חסר עומק וערך אמיתי.
    רק מביא למסקנה שהדור האשכנזי הגורבצי הצעיר יותר גזען מדור אבותיו הבן גוריוני והקצנלסוניץ
    כי שני עמים אויבים אנו !

    • שאול סלע הגיב:

      לשד השאיר לי תגובה בבלוג

      ישנה סבירות גבוהה שהתגובה הזאת תימחק אבל העתק ממנה יופיע גם באתר שלי ששם אי אפשר יהיה למחוק אותה וכמובן שם ידווח על המחיקה שלך, את זה אני מבטיח לך.
      האם לא היה זה מן ההגינות לציין מאיפה העתקת את כל התגובות האלו ?מתגובות לרשימה על סמי שלום שטרית באתר שלי והתנהגותו הגזענית ?
      .האם אתה מודע לזה שגרנות דיווח בספרו על נאומים שונים מלאים בהערות גזעניות נתעבות של סמי שלום שטרית ?
      אשמח לקבל תשובה ואני מציע שזה יהיה כאן באתר שלך. וכך תראה שאתה מסוגל להתמודד גם עם אמיתות לא נעימות לך.

  14. אגדות על מתינויות וקיצוניות
    כל קהילה שתולה באדמת הולדתה והאשכנזים באו מארופה בה הקהילה
    הכוזרואשכנזית חיתה במשך אלף שנים
    בקרב עמים נוצריים מוכי טראומת צליבת
    ישו ושאר סיפורי הברית החדשה .
    היהודים הספרדומזרחים חיים אלפי שנים בעיקר בקרב העמים הערביים והאיסלם והחיכוך איתם אין בו את
    המשמעות הקיצונית של ארופה.
    איש אנו טוען שזה היה גן עדן עלי אדמות ויהודים ניטבחו לא משום יהדותם אלא משום שלקחו חלק בבריתות פוליטיות כושלות כפי שיהודים טבחו בנוצרים ומוסלמים כאשר נטלו חלק בבריתות פוליטיות שהצליחו.
    לכן מן הראוי ללמוד עובדות היסטוריות לפני שמפריחים שטויות באוויר כי בעולם הערבי עולם האיסלם התופעה של שנאת יהודים כיהודים היתה מישנית ולמשל השנאה בין השיעים לסונים היתה בעלת עומק ומשמעות הרבה יותר רצינית והמעוט
    היהודי נהנה בד'כ מחסות הצד הסוני.
    גם משמעות אה'ל אל דימה ניתנת
    לפרשנות עויינת בעיני בעלי השקפות
    ארופוצנטריות כשלמעשה מוסד זה נועד להגן על בני המיעוט היהודי
    ולמנוע ממנו להכנס לסיסוכים של
    הגדולים.
    בוא הציונות וההכללה הציונית
    "עם אחד" יצרה קונפליקט בין הקהילות היהודיות לשכניהם שכן חלק מהיהודים עשו טעות ועלו על עגלת הציונות האשכנזית הגזענית בו זמנית למצב בו השכנים רואים כיצד
    אחיהם הפלסטינים ניבזזים ומבוזים ע'י אותם ציונים שעימם מזדהים שכניהם מאתמול.
    כמובן שאלו וגם אלו הפכו לקורבנות של תעמולות פוליטיות ליצירת קונפליקט שיקדם מטרות אפלות.
    הקמת תאי טרור מחתרתיים במימון והדרכה ציוניים אשכנזיים בארצות ערב כמובן שתרמה לאנדרלמוסיה
    ולכריתת הבסיס החיובי המשותף שהיה
    קיים בין בני הדתות השונות אך זה צמח מבחוץ ולא מבפנים .
    היהודים הספרדומזרחים לא היו זקוקים לציונות פוליטית כובשנית ומתנחלת כדי לדור בציון כי השערים
    היו פתוחים למעבר ממרוקו ומבגדד
    לפי התנאים הכלכליים של כל יחיד ויחיד ולא כמנשלים ארופיים שמטרתם
    לקחת את מקומם של ערבים רק משום שהם ערבים.

  15. חוני הגיב:

    לפחות בטוניס, מסיפורים משפחתיים, אני יודע שבימי הכיבוש הגרמני הקהילה היהודית סבלה מהתעמרות קשה של האוכלוסיה הערבית

    וכמובן –

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%94%D7%95%D7%93

    יחסם של הערבים ליהודים – בדיוק כפי שתיאר גורביץ' – אומנם רחוק היה מלהיות גרוע כמו באירופה, אבל היה רע דיו.

    מאוחר יותר – לאחר שעלו לישראל – תירגמה יהדות המזרח אשר גורשה ונושלה מכל רכושה את המאורע הטראומטי לשנאת ערבים.

    אני סבור ששנאת הזרים הכוללת של ישי אינה מקורה במזרחיות אלא בדתיות – ואילו היה שר פנים חרדי אשכנזי במקומו הוא היה נוקט את אותה מדיניות בדיוק (ואפילו חמורה יותר), רק היה מושך פחות אש.
    אבל זה כבר קשור לעניין אחר – שאלי ישי הוא חמור גרם.

  16. ריקי ישראלי הגיב:

    שנאת הערביות של חלקים גדולים בציבור המזרחי, אינה נובעת רק מתוך אלימות הערבים כלפיהם, שכאמור הייתה פחותה בהרבה יחסית לאלימות האירופאית, אלא דווקא בגלל שהמאפיינים התרבותיים של יהודי המזרח דומים מאד למאפיינים של המוסלמים. ובקצרה, כולנו ערבים (גם משפחתי).
    כשאתה מגיע למדינה יהודית שבה התרבות ההגמונית מתעבת ערבים, מתייחסת אליהם כנחותים ובנוסף לכל הם גם אוייב של ממש – אתה תנסה לעשות הכל על מנת להבדיל בינך לבינו, גם אם שניכם אוהבים פריד אל אטראש ומדברים באותה שפה ממש.

    • חוני הגיב:

      המיתוס המשעמם, המטופש, וחסר הבסיס הזה שהשמאל האשכנזי אוהב לטפח היה צריך ליצור שנאת גרמניה אצל הייקים, למשל – האם זה מה שקרה?

      סבתא שלי שונאת ערבים, לצערי, לא בגלל איזו תיאוריה שסוציולוג אשכנזי הקריץ – אלא משום שהיא תופסת אותם כאנטישמים ואכזריים, ויש לה סיפורים למכביר כדי "להוכיח" את זה.

      זה קצת מזכיר לי את אמרתו של אורוול (אפרופו "החברים של..") – צריך להיות מן האליטה כדי להאמין בדברים כאלה, אדם רגיל אינו יכול להיות עד כדי כך טיפש.

      • ריקי ישראלי הגיב:

        לא יודעת מי זה השמאל האשכנזי והאליטות, אני דווקא ממוצא מזרחי, סבים וסבתות מעדן, ואבא שנולד במצריים.
        התיאוריה הזו אינה הפשטה עבורי, אלא קיימת בפועל.
        כשדוד שלי היה שומע אצלינו פריד אל אטראש ועבד אל ווהאב, אני התביישתי עמוקות להכניס חברות אלי הבייתה ואמא שלי ניסתה להשתיק אותו. בבגרותי דיברתי על הנושא עם אחרים ממוצא מזרחי והחוויות דומות. הייתה בושה עמוקה בסממנים התרבותיים הערביים.

        • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

          ויש הרבה אשכנזים שהתביישו בהורים שלהם שדיברו יידיש.

          נראה לי שזה יותר האידיאולוגיה של שלילת הגולה מאשר שנאת ערבים.

  17. יונתן ברזילי הגיב:

    הגזענות האשכנזית לא פחותה מזו המזרחית, היא פשוט מוסווית ומועדנת יותר. אשכנזי יגיד, לדוגמה, "זה לא שרוב תכנית הלימודים בספרות היא של סופרים גברים אשכנזים מתוך הדרה, פשוט בחרנו את הסופרים הטובים ביותר וזה מה שיצא". מזרחי מצביע ש"ס פשוט יגיד שהוא שונא ערבים. האם צריך ללכת שולל אחרי העידון הפוליטקלי קורקט האשכנזי, או לכבד את המזרחי הש"סניקי על כך שלמרות שהוא גזען (בדיוק כמו האשכנזי), הוא לפחות לא מתייפייף ואומר מה שהוא באמת חושב

    אגב, דוגמה למי שטוען שאשכנזים פחות גזעניים – http://kedma.co.il/forum/viewtopic.php?t=3128

  18. בטוניס היו ערבים שסיכנו את חייהם להצלת יהודים מידי הגרמאנים הארופיים
    והיו גם ערבים חארות וחמדנים שעלו על הגל הנאצי להתעמרות ביהודים.
    עם השחרור נענשו משתפי הפעולה עם הנאצים ויהודים חיים עד היום בטוניס.
    אי אפשר להתעלם מהעובדה שהציונות ששמה את כל היהודים בסל שלה יוצרת ויצרה בפעולותיה הנישוליות ורצחניות אוירה של טינה ליהודים המזרחיים שעלו על גל הלאומנות
    הציונית.
    כשרואים בטלויזיה את האכזריות של
    הצבא הציוני כלפי הפלסטינים ואת
    ההשתתפות האקטיבית של מזרחים
    באקטים אלו זה לא יוצר יחס של אהדה
    ליהודי המזרח.

    • חוני הגיב:

      די מוני יקים אנטי-כוזרי-ציוני-אשכנזי-בלה-בלה, תפסיק לחפור כבר. אתה חושב שאתה מדבר לקהל אירופאי/אמריקאי נבער ותמים, שאתה יכול למכור את השטויות האלה? אנחנו מדברים פה על סבא וסבתא שלנו – אנחנו יודעים, וגם הם יודעים, מצויין מה קרה.
      יהדות המזרח גורשה, ברובה, ונושלה מכל רכושה. קרתה לה נכבה. מי שביצע את הנכבה היו הע-ר-ב-י-ם. הם ביצעו את הנכבה הזו במי שחיו בקרבם משך מאות בשנים.
      הם ביצעו בנו טיהור אתני, פשע נתעב, והם מעולם לא התחרטו ומעולם לא ביקשו סליחה על פשעיהם.

      שום ברבורי "הציונות אשמה" לא יסתירו את זה. שום האשמה מופרכת של האשכנזים בזה לא תועיל. זו האמת. זה מה שקרה. אין תירוצים – וזה מקורה הגרעיני, העמוק של שנאת הערבים אצל יהדות המזרח.

      • די חוני אם תרצחו בלה בלה בלה

        עם סיפורי סבא וסבתא עם קשר קלוש
        למציאות.
        תמשיך להפיץ שקרים ציוניים אשכנזיים על גרוש ונישול שבוצעו משום מה בו זמנית עם פשעי הציונות האשכנזית נגד
        העם הפלסטיני
        את הפצצות בקהיר אלכסנדריה בגדד
        ועוד ועוד לא שמו ערבים שמו ציונים
        שעברו שטיפת מוח ציונית אשכנזית
        והאשכנזים לא רק שביצעו טיהור אתני והשמדת עם הם מעולם לא התחרטו ולא מבקשים סליחה ולא מפצים
        את הקורבנות
        שנאת הערבים שלך היא משום שאתה משת'פ יש מזרחים שמפגינים שנאת ערבים משום שהושלכו ל 32 עיירות
        פיתוח חסרות הגנה צבאית במתוכנן
        כדי לפתח בהם שנאה לערבים שבאופן
        טיבעי וחוקי שאפו לחזור לאדמותיהם
        וראו ביושבים בהן פולשים אויבים
        בו בזמן האשכנזים היו מוגנים היטה בקיבוצים ושכונות היוקרה
        לא יודע מי אתה ילדון חסר סובלנות
        לדעות של אחרים אבל אתה אגדה
        אורבנית שמדקלמת שקרים .

  19. עדיגי הגיב:

    אני מסכימה עם החלק השני של הפוסט, אבל החלק הראשון הוא ניסיון לבנות תזה על יסודות רעועים במיוחד. לדעתי, ההסבר פשוט בהרבה: רוב יהודי קהילות המזרח/האיסלאם/וואטאבר הגיעו לכאן על תקן אזרחים סוג ב'. העוני, התסכול והאפליה גרמו להקצנה ולגזענות מחד, ולתחושת "עבד כי ימלוך" (=הש"סניקים הליטאים) מאידך.

  20. שלמה המגרד הגיב:

    סלע, דבריך הם כספוג המשנה צורתו לפי מזג האויר, התאריך ופטפוטי הסרק של דומיך בבלוגים.
    חבל.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention השנאה הכבושה ההיא | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com