דר' רו×ן ווילי×מס – המוכר יותר ×›×רכיבישוף ×ž×§× ×˜×¨×‘×¨×™, ר×ש ×”×›× ×¡×™×” ×”×× ×’×œ×™×§× ×™×ª – מורגל בשערוריות. המוכרת שבהן ×”×™× ×”×¢×•×‘×“×” ×©×”×•× ×’× ×רכידרו×יד. ווילי×מס טוען בתוקף שהתו×ר ×”×•×¢× ×§ לו על ידי ×רגון ×ž×©×•×¨×¨×™× ×•×•×œ×©×™, ש××™× × ×• פג×× ×™; ×”×©×ž×¨× ×™× ×‘×›× ×¡×™×” ×”×× ×’×œ×™×§× ×™×ª ×œ× ×”×ª×¨×©×ž×•, ו'×רכידרו×יד' הפך לתו×ר לגלוג ובוז כלפי ווילי×מס. בצדק מוחלט, כפי שמסתבר.
בסוף ×™× ×•×ר, הצליח ×”×רכיבישוף לעצבן ×—×œ×§×™× × ×›×‘×“×™× ×ž×ª×•×©×‘×™ ×‘×¨×™×˜× ×™×”, כשדרש לבטל ×ת חוק חילול הקודש המיושן – ×›×” מיושן, עד שבית המשפט העליון הבריטי סירב ×œ×¤× ×™ כחודש ל×שר תביעה ×›× ×’×“ ×זרח, ×©× ×©×¢× ×” עליו – ולהחליף ×ותו בחוק ×“×¨×§×•× ×™ הרבה יותר. ××œ×™×‘× ×“×רכידרו×יד, יש ×œ×”×¢× ×™×© דיבור "חסר-מחשבה ו×כזרי, ×פילו ×× ×”×¤×’×™×¢×” × ×¢×©×ª×” ×œ×œ× ×›×•×•× ×”". להרבה ×× ×©×™× ×–×” × ×©×ž×¢ קרוב מ×ד ל×יסור, למשל, על ×¤×¨×¡×•× ×”×§×¨×™×§×˜×•×¨×•×ª של מוחמד, ×ו של 'פסוקי השטן' של רושדי.
עוד ×–×” מדבר וזה ב×: מי שרצה לדעת בדיוק ב××™×–×” צד עומד ×”×רכיבישוף במלחמת התרבויות – פו×ד ×¢'גמי הודה ל××—×¨×•× ×” שסמיו×ל ×”× ×˜×™× ×’×˜×•×Ÿ צדק ×ž×ž× ×• בש×לה זו – קיבל ×ת התשובה ×תמול. ×”×רכידרו×יד ×מר ש'×ין ×ž× ×•×¡' מ×ימוץ ×—×œ×§×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× ×©×œ השריע'×” ×”×יסלמית ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×”, ×‘×™× ×™×”× ×—×•×§ המשפחה וחוקי כלכלה. השריע'×”, יש לציין, הוגדרה על ידי בית המשפט ×”×ירופי לזכויות ××“× ×›"×ž× ×•×’×“×ª ×œ×¢×§×¨×•× ×•×ª ×”×‘×¡×™×¡×™×™× ×©×œ דמוקרטיה".
זו היתה עמדה מטומטמת במיוחד, ×פילו מצד ר×ש ×›× ×¡×™×” שכבר הצהיר ש××™× × ×• מ×מין בסיפור לידת ישוע, שלושת המ××’×™ וכל הש×ר. החוקה הבלתי כתובה של ×‘×¨×™×˜× ×™×” ×ž×¢× ×™×§×” ×¢×œ×™×•× ×•×ª ×œ×›× ×¡×™×” ×”×× ×’×œ×™×§× ×™×ª, ור×ש ×”×ž×“×™× ×” חייב להיות ×× ×’×œ×™×§× ×™. תמיכתו של ×”×רכיבישוף ×‘×”×›× ×¡×ª×” של מערכת ×—×•×§×™× ×“×ª×™×ª ×חרת מערערת ×ת כל ×”×יזון העדין ×•×”×œ× ×›×ª×•×‘ ×”×–×” – מה ×’× ×©×©×ž×•×¢×•×ª בלתי מבוססות ×˜×•×¢× ×•×ª ×©×”× ×¡×™×š צ'×רלס הת××¡×œ× – ומתקבל ×”×¨×•×©× ×©×”×•× ×œ× ×˜×¨×— להתייעץ ×¢× ××£ גוף ממשלתי ×‘×˜×¨× ×™×¦× ×‘×”×¦×”×¨×” הזו.
זו היתה עמדה מטומטמת במיוחד משתי סיבות × ×•×¡×¤×•×ª: ×”×חת, רוב ×”×ž×•×¡×œ×ž×™× ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” ××™× × ×¨×•×¦×™× ×‘×©×¨×™×¢'×”. ×”× × ×ž×œ×˜×• ×ž×ž× ×”. ××œ× ×©×”× ×—×œ×©×™× ×•×ž×¤×•×—×“×™× ×ž×›×“×™ ×œ×”×ª× ×’×“ ×œ×’×•×¤×™× ×©×œ ×”××—×™× ×”×ž×•×¡×œ×ž×™×, כגון המועצה המוסלמית ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” – גוף בלתי × ×‘×—×¨ – שמצליח להשתלט על השיח הציבורי, ושמו × ×§×©×¨ ×œ× ×¤×¢× ×‘×לימות ובהטפה לטרור.
×©× ×™×ª, ×œ×¤× ×™ כשבוע התחיל הבישוף ×”×× ×’×œ×™×§× ×™ של רוצ'סטר, מייקל × ×זיר-עלי, לחיות תחת ×”×’× ×” משטרתית. חט×ו של הבישוף? ×”×•× ×”××©×™× ×’×•×¤×™× ××™×¡×œ×ž×™×™× ×§×™×¦×•× ×™×™× ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” ביצירת ××–×•×¨×™× ×”××¡×•×¨×™× ×‘×›× ×™×¡×” לל×-מוסלמי×. ×•×‘× ×•×”×œ הרגיל – על פיו התגובה ×”× ×›×•× ×” לקריקטורה המציגה ×ת ×”'× ×‘×™×' הפדופיל וה×× ×œ×¤×‘×™×ª כחובש טורבן-× ×¤×¥ ×”×™× ×”×¦×ª×ª שגרירויות, והתגובה ההולמת לציטוט של קיסר ×‘×™×–× ×˜×™ ×”×•× ×¨×¦×— × ×–×™×¨×” – ציון העובדה שה××™×¡×œ× ×”×•× ××œ×™× ×’×¨×¨×” ×לימות. בהקשר ×”×–×”, ההצהרה של ×”×רכידרו×יד היתה, ×יך לומר, מעט חסרת רגישות.
×©×œ× ×‘×ž×¤×ª×™×¢, הבישוף מרוצ'סטר ×”×™×” מר×שי תוקפיו של ×”×רכיבישוף. × ×זיר-עלי ציין שהשריע'×” תיצור מתח '×¢× ×”×ž×¡×•×¨×ª ×”×× ×’×œ×™×ª בש×לות כגון ×ž×•× ×•×’×•×ž×™×”, עילות גירושין, זכויות × ×©×™×, משמורת על ילדי×, חוקי ירושה ×•×“×™× ×™ ר×יות. וז×ת מבלי להזכיר ×ת הקשר בין חירות ×”××ž×•× ×” והדיבור ובין ×ª×§× ×•×ª בדבר חילול קודש וכפירה'. ×‘× ×™×’×•×“ ל×רכידרו×יד, הבישוף מכיר ×ת דת ×”×©×œ×•× ×”×™×˜×‘: ×”×•× ×™×œ×™×“ פקיסטן.
× ×זיר-עלי ×”×™×” ×חד מרבי×. בין היוצ××™× ×›× ×’×“ ×”×רכיבישוף, ×”×™×” ×’× ×‘×Ÿ ×חר של וויילס, ×’'יימס לי, שבילה ×©× ×ª×™×™× ×ž×—×™×™×• ×›×œ×•× ×‘×¢×¨×‘ הסעודית בהת×× ×œ×—×•×§×™ השריע'×”. ×”×•× ×¦×™×™×Ÿ שמדובר במערכת ×—×•×§×™× ×‘×¨×‘×¨×™×ª, ×•×§×¨× ×œ×”×ª×¤×˜×¨×•×ª×• של ×”×רכידרו×יד.
הקרי×ות להתפטרותו של ×”×רכיבישוף ×›×” רבות, עד שמקורביו ×מרו ×›×™ ×”×•× "× ×“×”× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ" מגל ההדף, וכי ×”×•× ×©×¨×•×™ "בהל×". ×‘× ×–×™×¤×” חצי רשמית, ×מר ר×ש ממשלת ×‘×¨×™×˜× ×™×”, גורדון בר×ון, ש"על ×”×—×•×§×™× ×”×‘×¨×™×˜×™×™× ×œ×”×©×¢×Ÿ על ×¢×¨×›×™× ×‘×¨×™×˜×™×™×". ×× ×™×™×לץ להתפטר – ×”×¡×™× ×•×“ ×”×× ×’×œ×™×§× ×™ ×ž×ª×›× ×¡, בלי קשר, ×ž×—×¨×ª×™×™× – יוכל ×”×רכידרו×יד ×œ×”×ª× ×—× ×‘×ª×ž×™×›×ª×” של המועצה המוסלמית של ×‘×¨×™×˜× ×™×”.
×”×רכיבישוף צודק ×‘× ×§×•×“×” ×חת: הכרה רשמית למחצה בשריע'×” כבר קיימת ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×”. מסתבר ש××£ שהחוק הבריטי ×וסר פוליגמיה, ×›×•×œ× ×©×•×•×™× ×‘×¤× ×™ החוק חוץ מ×לה ×©×©×•×•×™× ×™×•×ª×¨: ×’×‘×¨×™× ×”× ×©×•××™× ×œ×™×•×ª×¨ מ×שה ×חת – × ×—×©×• ×‘× ×™ ×יזו דת? – יקבלו תוספת סעד עבור כל ×שה, ובלבד ×©×”× ×™×©×•××™× ×”×‘×œ×ª×™ ×—×•×§×™×™× × ×¢×¨×›×• ×‘×ž×“×™× ×” המכירה בה×.
בהחלט יתכן, ×× ×›×Ÿ, שה×רכידרו×יד ×™×©×œ× ×‘×ª×¤×§×™×“×• כקורבן חט×ת על ×”×›× ×¡×ª×” של השריע'×” בדלת ×”×חורית. ×”×•× ×”×™×” צריך לדעת ×œ×¡×ª×•× ×ת פיו, לתת לסרטן הזוחל לעשות ×ת שלו, ×•×œ× ×œ×”×¤× ×•×ª ×ליו זרקור.
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)
×× ×™ מבין ×ת זעמך על ההתבט×ות, ×בל למה ×‘×¢×¦× ×§×”×™×œ×•×ª ×”×—×¨×“×™× ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” יכולות לחיות תחת מערכת בוררות ×ž×©×œ×”× ×”×ž×•×›×¨×ª כבעלת תוקף, ×•×”×ž×•×¡×œ×ž×™× ×œ×?
התגובה שלך by רחביה ברמן — 9 בפברואר 2008 @ 21:01
רחביה, מי ×מר ×©×”× ×œ×? כבר ×›×™×•× ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” (כמו ברוב הדמוקרטיות במערב) ×™×›×•×œ×™× ×©× ×™ ×¦×“×“×™× ×œ×”×—×œ×™×˜ ×©×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×“×•×Ÿ ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×זרחי מול בורר מוסכ×. ×‘×ž× ×’× ×•×Ÿ ×”×–×” ×¢×•×©×™× ×œ×¢×™×ª×™× ×©×ž×•×© ×’× ×™×”×•×“×™× ×“×ª×™×™×, ×•×’× ×ž×•×¡×œ×ž×™× ×“×ª×™×™×.
עיקר דבריו של ×”×רכיבישוף התייחסו לכך שיש ל×פשר ×œ×©× ×™ ×¦×“×“×™× (×©×ž×¡×›×™×ž×™× ×œ×›×š) לדון ×‘×¤× ×™ ×’×•×¨× ×“×ª×™ ×’× ×‘×¢× ×™×™× ×™ ×ישות (× ×™×©×•××™×, גירושי×, וכו').
התגובה לדבריו הייתה חריפה למדי. כל שלוש המפלגות (×©×ž×¨× ×™×, עבודה וליברל-דמוקרטיי×) כולן פסלו ×ת הדברי×. סערה בכוס תה (תרתי משמע).
×בל, ×× ×›×‘×¨ ×¨×•×¦×™× ×œ×“×וג, ×ולי × ×–×›×™×¨ שיש כבר דמוקרטיה המוכרת ×œ× ×• בה חוקי השריעה חלי×, בכפיה ×גב (×’× ×œ×œ× ×”×¡×›×ž×ª ×©× ×™ הצדדי×) ×‘× ×•×©××™× ×©×œ ×“×™× ×™ ×ישות. × ×“×ž×” לי שקור××™× ×œ×” ישר×ל.
התגובה שלך by ×סף — 9 בפברואר 2008 @ 21:09
ב×מת? סיפור לידתו של ישו ×œ× ×§×¨×” ב×מת? ש×לו ×ותו מה ×¢× ×œ×™×“×ª הבתולין?
בכל ×ופן, ×œ× ×©×ž×” שדבריו היו ×—×›×ž×™× ×‘×ž×™×•×—×“ – ×›× ×¨××” ×˜×™×¤×©×™×™× ×›×ž×• דבריו של ×™×—×–×§×ל דרור. ×בל כמו דבריו של דרור, ייתכן ×©×”×›×•×•× ×” היתה ×©×•× ×” ממה שהשתמע.
×›×ן:
http://blogs.reuters.com/faithworld/2008/02/08/trying-to-figure-out-what-rowan-williams-is-saying/
×ž×¤×¨×©×™× ×ת מה ש×מר עכשיו על פי × ××•× ×©×œ×• ×ž×œ×¤× ×™ ×©× ×ª×™×™×, כך:
"His main complaint seems to be summed up in this passage late in the speech:
“One of the most frequently noted problems in the law in this area is the reluctance of a dominant rights-based philosophy to acknowledge the liberty of conscientious opting-out from collaboration in procedures or practices that are in tension with the demands of particular religious groups.â€
His example for this is the case of Catholic adoption agencies in Britain that have been told they must stop refusing to provide children to gay couples or risk being shut down. The law should allow opt-outs for cases of conscience, he argues, something that is already allowed for doctors who refuse to perform abortions. He also notes that Orthodox Jews have their own courts for some religious issues. So his argument seems to be that opt-outs are needed and Muslims need to have theirs."
התגובה שלך by תומר — 9 בפברואר 2008 @ 21:22
×גב, ×ין צורך לכתוב שריע'×”. ×–×” שריעה. ×–×ת ×¢ רגילה.
התגובה שלך by משתמש אנונימי (לא מזוהה) — 9 בפברואר 2008 @ 21:53
"זו היתה עמדה מטומטמת במיוחד, ×פילו מצד ר×ש ×›× ×¡×™×” שכבר הצהיר ש××™× × ×• מ×מין בסיפור לידת ישוע, שלושת המ××’×™ וכל הש×ר"
ר×שית, להטיל ספק בסיפור לידת הבתולין ×–×” ×“×•×•×§× ×œ× ×ž×˜×•×ž×˜× ×‘×ž×™×•×—×“. ×בל בלי קשר, הצגת ×”×“×‘×¨×™× ×ž×˜×¢×”. וילי×מס הטיל ספק, בהסתמך על כתבי הקודש ×”× ×•×¦×¨×™×™× ×¢×¦×ž×, בפרטי סיפור שלושת ×”×ž×œ×›×™× ×›×¤×™ ×©×”×•× ×ž×§×•×‘×œ במסורת העממית. מדבריך משתמע ×©×”×•× ×”×¦×”×™×¨ ש××™× ×• מ×מין בכל הסיפור. (שלושת ×”×ž×œ×›×™× ×”× ×‘×˜×— ×œ× ×”× ×§×•×“×” המרכזית).
מבלוג ×©× ×•×©× ×ת שמו של ×ורוול ×פשר לצפות שיחתור לדיוק ×•×œ× ×œ×¡×™×œ×•×£ והטעיות.
התגובה שלך by ד.ט — 10 בפברואר 2008 @ 3:04
קר×תי ×ת הסיפור ×תמול וידעתי ×©×©× ×ת ×”×ž×•×¡×œ×ž×™× ×ª×¢×‘×™×¨ ×ותך על דעתך, יוסי. עיין בעובדות: ×™×©× ×• ×¢× ×חד שחוקיו ××™× × ×—×•×§×™ ×‘×¨×™×˜× ×™×”, דתו ××™× ×” דתה. ×•×œ×¢× ×–×”, תתפל×, יש מערכת משפטית מקבילה. ×™×©× ×• ×¢× ×חד… ר××” ×›×ן: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7233040.stm
"For many non-Muslims, the idea of a religious court holding power over British citizens seems totally alien to our mainly-secular culture.
But not to all non-Muslims. It has often been remarked on how similar Muslims and Jews are in many of their traditions, such as food laws, burial rites and language, and this case could prove no exception. Jewish courts are in daily use in Britain, and have been for centuries.
British Jews, particularly the orthodox, will frequently turn to their own religious courts, the Beth Din, to resolve civil disputes, covering issues as diverse as business and divorce.
"There's no compulsion", the registrar of the London Beth Din, David Frei, said. "We can't drag people in off the streets." "
בהתחשב ב×חוז ×”× ×ž×•×š של ×™×”×•×“×™× ×‘×™×Ÿ תושבי ×‘×¨×™×˜× ×™×”, ×©× ×”× ×™× ×ž×”×פשות להכרה בהחלטות בתי הדין ×©×œ×”× (×ך ×‘×©×•× ×” מישר×ל, ××™× × ×ž××¤×©×¨×™× ×›×¤×™×™×ª בתי הדין על ×”×ž×ª×“×™×™× ×™×), משמעות ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×™× ×©*×›×שר* ב××™× ×ž×ª×“×™×™× ×™× ×•×ž×‘×§×©×™× ×“×™×•×Ÿ תחת מערכת ×”×—×•×§×™× ×”××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×™×ª, להחלטות יש תוקף של פסק דין.
במקרה של ×“×™× ×™ ×ישות, יש לכך יתרון ×¢×¦×•× – להתגרש ×¤×¢× ×חת, למשל, ×–×” ממש בלגן. להי×לץ להתגרש ×¤×¢×ž×™×™× ×ž×ותו בן זוג, ×¤×¢× ×חת ב×זרחי ×•×¤×¢× ×חת בדתי, ×–×” כבר מעבר ×œ×¢×™× ×•×™. (×–×ת כל עוד ×ין כפייה על הפעלת בית דין ×ž×¡×•×™× ×•×›×œ עוד יש ברירת מחדל – ויש, זו המערכת ×”×זרחית.)
מה ש×מר ×”×רכיבישופ ×”×•× ×©*×’×* השריעה ×ª×•×›× ×¡ להסדר ×›×–×”. ×”×•× ×œ× ×”×¦×™×¢ להחליף ×ת החוק ×”×זרחי בחוקי דת ××œ× ×œ×”×•×¡×™×£ ×פשרויות בצורה מושכלת.
×œ×œ× ×”×”×•×¡×¤×” הזו יעברו כל ×”×¨×•×¦×™× ×‘×“×™×•×Ÿ משפטי בתוך מערכת של ×ª×§×“×™×ž×™× ×“×ª×™×™× – הליך כפול.
(ל×, ××™× ×™ תומכת בהשלטת השריעה על ×‘×¨×™×˜× ×™×” ×•×’× ×œ× ×”×”×œ×›×” (×•×’× ×œ× ×”×”×œ×›×” על ישר×ל). ×× ×™ כן תומכת בהרחבת ×”×ופציות העומדות ×‘×¤× ×™ כל ××“× ×•×‘×¤×™×©×•×˜ ×”×œ×™×›×™× ×›×œ עוד הדבר ×œ× ×¤×•×’×¢ בשכבה החלשה של החברה. ×ž×©×•× ×›×š, מערכת בתי הדין ×”×¨×‘× ×™×™× ×”×ž×§×‘×™×œ×” ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” למערכת ×”×זרחית × ×¨×ית לי קבילה.)
התגובה שלך by ×©×•× ×¨× — 10 בפברואר 2008 @ 4:06
"בהתחשב ב×חוז ×”× ×ž×•×š של ×™×”×•×“×™× ×‘×™×Ÿ תושבי ×‘×¨×™×˜× ×™×”, ×©× ×”× ×™× ×ž×”×פשות להכרה בהחלטות בתי הדין ×©×œ×”× (×ך ×‘×©×•× ×” מישר×ל, ××™× × ×ž××¤×©×¨×™× ×›×¤×™×™×ª בתי הדין על ×”×ž×ª×“×™×™× ×™×), משמעות ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×™× ×©*×›×שר* ב××™× ×ž×ª×“×™×™× ×™× ×•×ž×‘×§×©×™× ×“×™×•×Ÿ תחת מערכת ×”×—×•×§×™× ×”××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×™×ª, להחלטות יש תוקף של פסק דין." שתי הערות:
×. ×‘×”× ×ª×Ÿ שמדובר בבתי דין ×ורתודוקסיי×, שיש ×‘×”× ×“×™×™× ×™× ×’×‘×¨×™× ×‘×œ×‘×“, ×× ×™ בכלל ×œ× ×‘×˜×•×— שזו מצי××” גדולה, בלשון המעטה, והייתי שמח ×× ×”×™×• מבוטלי×.
ב. ×‘×”× ×ª×Ÿ מעמדן ×”× ×ž×•×š של × ×©×™× ×‘×—×‘×¨×” המוסלמית, ×•×‘×”× ×ª×Ÿ ×”×לימות כלפיהן, שמגיעה עד כדי 'רצח על כבוד המשפחה', ×œ× ×”×™×™×ª×™ ממהר לה×מין שבתי הדין ×”×לה יהיו 'בהסכמה'. החוק הבריטי מגן על ×”× ×©×™× ×”×¨×‘×”, הרבה יותר מ×שר חוקי השריעה.
יתר על כן, ×ין כל השוו××” בין בתי דין ×™×”×•×“×™× ×œ×ž×•×¡×œ×ž×™× ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” בשל הבדל ×חד ברור: ×”×™×”×•×“×™× ×œ× ×©×•××¤×™× ×œ×©× ×•×ª ×ת ×¤× ×™×” של ×‘×¨×™×˜× ×™×”. ×”××—×™× ×”×ž×•×¡×œ×ž×™×, ו××™×ª× ×›-40% מהציבור המוסלמי ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×”, ×“×•×•×§× ×¨×•×¦×™×. ×•×”× ×œ× × ×ª×§×œ×™× ×‘×”×ª× ×’×“×•×ª ×¨×¦×™× ×™×ª מש×ר הציבור המוסלמי – בגלל ×לימות ×ו פחד מ×לימות.
××– כן, במישור ×”×ידי×ולוגי של לוק ×ין הבדל בין יהודי ×‘×¨×™×˜× ×™×” ומוסלמיה. זו דת וזו דת. במישור המעשי, ×–×” הבדל של ×©×ž×™× ×•×רץ.
התגובה שלך by ygurvitz — 10 בפברואר 2008 @ 7:21
מה שכתבתי בדלישיס בהערות ל××™×™×˜× ×”×–×” ×”×™×” ×©×”×•× ×ž×¢×ª×™×§ מישר×ל. הרי, ב×יזו עוד ×ž×“×™× ×” המתיימרת להיות דמוקרטית ×“×™× ×™ ×”×ישות ×”× ×“×ª×™×™×?
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×‘×¨× ×¢ — 10 בפברואר 2008 @ 15:16
"מדבריך משתמע ×©×”×•× ×”×¦×”×™×¨ ש××™× ×• מ×מין בכל הסיפור. (שלושת ×”×ž×œ×›×™× ×”× ×‘×˜×— ×œ× ×”× ×§×•×“×” המרכזית)." ×›×©×”×•× ×”×˜×™×œ ספק בסיפור שלושת המלכי×, ×”×•× ×”×ª×¢×›×‘ על התקפת ××ž×™× ×•×ª×• של כל ספר מתי – שזה בסדר גמור ×ž×‘×—×™× ×ª×™, ×בל זו ×œ× ×ž×ž×© הצלחה בתור ×רכיבישוף, לטעון ש×חד ×”×¡×¤×¨×™× ×”×ž×¨×›×–×™×™× ×‘×“×ª שלך טועה קשות כבר בפרק ×”×©× ×™.
התגובה שלך by ygurvitz — 10 בפברואר 2008 @ 15:30
יוסי, לגבי תגובה 7:
×. – ×”×× ×תה ×ומר ש×תה מעדיף שמכיוון ש×תה סולד מההלכה, ××£ ×חד ×œ× ×™×•×›×œ להכפיף עצמו להלכה?
ב. – ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘×ª שהתפיסה ×”×™× ×ª×¤×™×¡×” ישר×לית של כפיית השריעה על × ×©×™× ×©××™× ×Ÿ רוצות בה ××œ× ×œ×”×™×¤×š, מתן ×פשרות של הסדרת × ×™×©×•×ין/גירושין ×’× ×‘×מצעות השריעה. ×× ×”×ž×•×“×œ המוצע דומה למודל המופעל לגבי הדת היהודית ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×”, ברירת המחדל ×”×™× ×“×™×•×Ÿ בבית משפט ×זרחי. רק במקרה ×©×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× ×¨×•×¦×™× ×‘×›×š ×”× ×™×›×•×œ×™× ×œ×‘×—×•×¨ בדיון ×‘×¤× ×™ בית דין ×חר. ×× ×¨×§ ×חד ×ž×”×¦×“×“×™× ×¨×•×¦×” דיון דתי (משו×, למשל, ×©×”×•× ×’×‘×¨ ויקבל ×ª× ××™× ×˜×•×‘×™× ×‘×”×¨×‘×” ×ž×©×•× ×›×š) ×”×•× ×œ× ×™×•×›×œ לכפות ×–×ת על הצד ×”×©× ×™.
×–×ת ×‘× ×™×’×•×“ גמור למצב בישר×ל, שבו ×ין ברירת מחדל וה×ופל היהודי × ×›×¤×” על ל מי ×©×¨×©×•× ×ª×—×ª דת זו.
לגבי ×‘×¨×™×˜× ×™×” (×•×’× ×§× ×“×”, שמפעילה הסדר דומה) הבעיה במקרה של ×’×™×¨×•×©×™× ×”×™× ×©××™ ×פשר ×œ×ž× ×•×ª בורר (××™ ×פשר *חוקית* ×œ×ž× ×•×ª בורר). בכל מקרה שבו ×פשר ×œ×ž× ×•×ª בורר, בית דין דתי (×¨×‘× ×™, שריעה ×ו ×חר) יכול להיות הבורר המוסכ×.
לגבי תגובה 9: פקפוק לגבי "××ž×™× ×•×ª" הסיפור ×”×ž×›×•× ×Ÿ? ההחלטה שספרי קודש ×ž×›×™×œ×™× ×“×™×•×•×— ×¢×™×ª×•× ××™ מדוייק ×”×™× × ×§×•×“×ª מבט ×ž×•×“×¨× ×™×ª מ×וד – ×•×©×•× ×” מ×וד מה×ופן שבו × ×ª×¤×©×• ספרי קודש ×œ×¤× ×™ המ××” ×”-19. ×”×‘× ×ª ספרי הקודש ב×ופן מט×פורי ×•×œ× ×§×•× ×§×¨×˜×™ מכבדת ××•×ª× ×™×•×ª×¨, לטעמי. ×›×שר מטיף ×מריק××™ הזוי שו×ל ×ותך ×× ×תה מקבל ×ת מלכותו של ישוע על ליבך, ×”×•× ×ולי מדמיין כתר קטן מזהב ו×יש קטן בתוך הלב (ו×ולי חומות מסביב לממלכה… …×ל תצחק, ר×יתי ×¦×™×•×¨×™× ×©×ž××™×™×¨×™× ×›×š ×ת הש×לה והתשובה). ×בל זו ב×מת ×œ× ×”×“×¨×š היחידה להיות × ×•×¦×¨×™.
"××ž×™× ×•×ª ×¢×™×ª×•× ×ית" ××™× ×” ×חד ×”×“×‘×¨×™× ×©××“× ×—×™×™×‘ ×œ×ž×¦×•× ×‘×“×ª×•; למעשה, ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ ×œ×ž×¦×•× ×“×‘×¨×™× ×—×•×¥-×“×ª×™×™× ×‘×¡×¤×¨×™ דת עומד בשורש ×”×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×–× ×”×›×œ×œ עולמי ויש ×”××•×ž×¨×™× ×©×”×•× × ×•×‘×¢ ×ž×”×ª×¨×‘×•×ª× ×”×¢×¦×•×ž×” של ×× ×©×™× ×©×™×•×“×¢×™× ×œ×§×¨×•× (×ך ל×ו ×“×•×•×§× ×œ×”×‘×™×Ÿ). (×ו, ×× ×œ×¦×˜×˜ ×ת המורה שלי ×œ×ª× "ך בכיתה ×”', בתיה ×‘× ×™×Ÿ: "×”×ª× "ך ××™× ×• ספר היסטורי ×ו ספר ×—×•×§×™× ××œ× ×‘×¨×ש ובר××©×•× ×”, זהו ספר דתי ×©×‘× ×œ×‘×¡×¡ ×ת הדת.")
התגובה שלך by ×©×•× ×¨× — 10 בפברואר 2008 @ 19:14
×©×•× ×¨×,
×. ×× ×™ ×“×•×•×§× ×§×¨×תי שיוסי כתב ×©×”×”×ª× ×’×“×•×ª שלו ×”×™× ×œ× ×œ×”×›×¤×¤×” של הפרט להלכה ××œ× ×œ×§×‘×œ×” של הלכה דתית כדין חלוט ×‘×ž×“×™× ×”. ×בל לכי תדעי, ×”×™×•× × ×•×ª× ×™× ×œ×›×œ ×חד לקרו×.
ב. "רק במקרה ×©×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× ×¨×•×¦×™× ×‘×›×š" מעיד על היכרות × ×”×“×¨×ª ×¢× ×”×סל×× ×•×ž× ×”×’×™×•. דת ×”×©×œ×•× ×™×“×•×¢×” בכך ×©×”×™× ××£ ×¤×¢× ×œ× × ×•×§×˜×ª ×לימות ×›× ×’×“ × ×©×™× ×©×”×—×œ×™×˜×• לעשות מעשה על דעת עצמן.
"×–×ת ×‘× ×™×’×•×“ לישר×ל…" shows what you know, ממרחק ×”×§×™×œ×•×ž×˜×¨×™× ×›× ×¨××” שכחת ×©×“×•×•×§× ×‘×¢× ×™×™× ×™ גירושין, × ×™×ª×Ÿ לדון ×’× ×‘×™×ª דין ×זרחי – בית הדין הר×שון שמקבל ×ת התיק מקבל ×ת סמכות השיפוט.
×’. המורה שלך ×œ×ª× "ך הייתה ×›× ×¨××” פרי של מערכת ×—×™× ×•×š קלוקלת, ×× ×”×™× ×¨×•××” ×‘×ª× "ך ספר יהודי. ×ž× ×§×•×“×ª מבט יהודית, ×”×ª× "ך ×”×•× ×¡×¤×¨ ×ž×™× ×•×ª.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 10 בפברואר 2008 @ 19:35
ל××•× ×¨×“ שליין, בספרו "×”×לפבית וה×לה", טוען בצורה מ×ד מ×ד ×ž×©×›× ×¢×ª שברגע שתרבות לומדת ×œ×§×¨×•× ×•×œ×›×ª×•×‘, ×”×™× ×¢×•×‘×¨×ª שלב ×¤×•× ×“×œ×ž× ×˜×œ×™×¡×˜×™. במ××” ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª חל גידול ×’×™×ומטרי ×¢×¦×•× ×‘×ž×¡×¤×¨× ×©×œ יודעי ×”×§×¨×•× ×•×›×ª×•×‘ ×‘×¢×•×œ× ×”×ž×•×¡×œ×ž×™, והרי ×œ× ×• ×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×–×.
× ×ž×¨×•×“ – ×× ×™ חושב שתגובתך ×”××—×¨×•× ×” מל××” קשקושי×. בית דין ×זרחי יכול לדון ×‘×ª× ××™ משמורת וחלוקת רכוש, ×בל ×× ×‘×™×ª דין ×¨×‘× ×™ ×œ× × ×•×ª×Ÿ גט, ×ישה ××™× ×” יכולה ×œ×”×™× ×©× ×©×•×‘ (×•×’× ×’×‘×¨ ל×, ×בל × ×“×™×¨ מ×ד ש×שה מצליחה ×œ×”×™×ž× ×¢ מלתת גט לגבר שרוצה בו). ובית דין ×זרחי ××™× ×• יכול לחתן. זו הסיבה ש×× ×™, למשל, ×œ× × ×©×•×™ ×‘×¢×™× ×™ ×”×ž×“×™× ×”. ××– ×©×•× ×¨× ×¦×•×“×§×ª בהחלט. ישר×ל חשוכה ×ž×”×‘×—×™× ×” הזו. ×”×™× ××™× ×” מציעה ל×זרחיה חופש מהדת ×‘×“×™× ×™ ×ישות.
×”× ×§×™×˜×” ב×לימות ××™× ×” מובהקת ל×יסל×× ××œ× ×œ×›×œ ×§× ×ות. ×’× ×§× ××™× ×™×”×•×“×™× ×•×’× ×§× ××™× × ×•×¦×¨×™× × ×§×˜×• ×•× ×•×§×˜×™× ×לימות × ×’×“ × ×©×™× ×”×¢×•×ž×“×•×ª על זכויותיהן ×›×זרחיות דמוקרטיות ×ž×•×“×¨× ×™×•×ª. ×œ× × ×™×ª×Ÿ לטעון × ×’×“ הסדר מוצע "×ין ×œ×”×¡×›×™× ×›×™ הצד ×”×©× ×™ יכפה ×ת סילוף ההסדר ב×לימות". ×× ×תה ×™×•×¦× ×ž× ×§×•×“×ª ×”× ×—×” כזו, ××– ×’× ×›×™×•× ×ž×•× ×¢×™× ×ž×”× ×©×™× ×‘×לימות גישה לבית הדין ×”×זרחי, ××– מה ×–×” ×ž×©× ×”?
ולסיו×, ×–×” שבחברה החרדית יש הרבה פחות דגש על ×”×ª× "ך ×œ× ×¢×•×©×” ×ת ×”×ª× "ך ספר ×ž×™× ×•×ª. ×–×” קשקוש מקושקש. מ×יפה ב×ות ההפטרות, מספרי קופיקו?
התגובה שלך by רחביה ברמן — 10 בפברואר 2008 @ 23:19
×”×ª× "ך ×”×•× ×¡×¤×¨ ×ž×™× ×•×ª? ×–×” חדש… ×ž×¢× ×™×™×Ÿ שבמשך ×לפי ×©× ×™× × ×ª× ×• ×œ×™×œ×“×™× ×‘×—×™×™×“×¨ ×œ×©× ×Ÿ פסוקי ×ž×™× ×•×ª, ×•×œ× ×©×ž×• לכך לב.
×–×” שביהדות מ××– המ××” ×”-2 ×œ×¤× ×”"ס (פחות ×ו יותר) ×œ× ×ž×§×‘×œ×™× ×ת ×”×ª× "ך ו×ת מצוותיו ×›×œ×©×•× ×Ÿ, ××œ× ×¨×§ דרך ×¤×¨×©× ×•×ª התושב"×¢, עדיין ×œ× ×ž×§×¨×‘ ×ותו במילימטר ל"×ž×™× ×•×ª". מדובר ×חד ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×ž×›×•× × ×™× ×©×œ היהדות, מהרבה מ×וד ×‘×—×™× ×•×ª.
התגובה שלך by דודי ×§×™× ×’ — 11 בפברואר 2008 @ 0:55
×”×ª× "ך ××™× ×• ספר יהודי. הלוו××™ והיה. היהדות כדת מוסגרה והוגדרה ×¢"×™ התלמוד, וכל קשר בין מצוות התלמוד ל×לו ×©×‘×ª× "ך מקרי בהחלט. ×–×” ×œ× ×¨×§ בחברה החרדית, ×–×” ×פילו בולט יותר ×צל הסרוגות.
ספר ×ž×›×•× ×Ÿ? הגדולה של התלמוד ×‘×¢×™× ×™ מ××ž×™× ×™×• ×”×™× ×©×”×•× ×”×¦×œ×™×— להעמיד ×¤× ×™× ×›×ילו ×”×•× ×ž×ª×‘×¡×¡ על ×”×ª× "ך, ב×ותו הזמן ×©×”×•× ×‘×™×˜×œ ×ותו. קשקוש? ×ולי – ×בל ×× ×™ ×œ× ×”×™×—×™×“ שמחזיק בעמדה ×”"מקושקשת" הזו. ×תי × ×ž×¦××™× ×¨×‘×™× ×•×˜×•×‘×™×, כדוגמת פרופ' ×‘×œ×•× ×“×”×™×™×, פרופ' רביצקי, פרופ' וולמן ועוד כמה. ו×× ×ת וולמן × ×™×ª×Ÿ לה××©×™× ×‘×—×™×œ×•× ×™×•×ª, הרי ש×ת ×‘×œ×•× ×“×”×™×™× ×•×¨×‘×™×¦×§×™ ×œ× × ×™×ª×Ÿ לה××©×™× ×פילו בזה.
רחביה, בספר התפילות × ×”×•×’×™× ×˜×§×¡×˜×™× ×©×•× ×™× ×•×ž×©×•× ×™×. ×œ× ×›×•×œ× ×”× ×˜×§×¡×˜×™× "יהודיי×" בהכרח. ×©×™× ×œ×‘ שכל קרי××” בתורה מלוות בדרשה – ×¢"מ ×œ×”×‘×™× ×ת × ×§×•×“×ª המבט היהודית.
דודי – ×× ×™ שמח שלמדת משהו חדש. ×”×™×œ×“×™× ×‘×—×“×¨ ×œ× ×ž×©× × ×™× ×¤×¡×•×§×™× ×ž×”×ª× "ך, ×”× ×ž×©× × ×™× ×’×ž×¨×. היהדות כפי ×©×”×™× ×ž×•×’×“×¨×ª לפי התלמוד ×”×™× ×“×ª ×©×•× ×” בתכלית מדת משה ותורתו שקדמה לה. ספר המגדיר דת ש××™× ×” יהדות, ×ך מציגה עצמה ככזו, ×”×•× ×¡×¤×¨ ×ž×™× ×•×ª. זו ההגדרה של ×ž×™× ×•×ª.
טקסט ×ž×›×•× ×Ÿ? בהחלט. בדיוק ×›×©× ×©×”×•× ×˜×§×¡×˜ ×ž×›×•× ×Ÿ לברית החדשה. ×–×” עדיין ×œ× ×”×•×¤×š ×ותו לספר × ×•×¦×¨×™, ×ו יהודי.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 11 בפברואר 2008 @ 3:33
שמעתי ×ת התי×וריות ×”×לה, ו×× ×™ מייחס ×ותן לצורך של ×ž×œ×•×ž×“×™× ×©×™×©×™×ž×• לב ××œ×™×”× ×‘×›×š שיגידו ×“×‘×¨×™× ×ž×–×¢×–×¢×™ יסודות עול×. ×”×ª× "ך ×–×” ×œ× ×× ×™ המצ×תי ×•×œ× ×”×¦×™×•× ×•×ª המצי××”, ×§×•×“×ž×™×”× ×©×œ ×”×ª× ××™× ×•×”×מור××™× ×”× ×©×¢×¨×›×• וחתמו ×ת ×”×ª× "ך. "×œ× ×™×”×•×“×™". ××– מה הו×, ×”×•×˜× ×˜×•×˜×™? ×”× ×‘×˜×™× ×›×ª×‘×• ×ותו, ערכו ×ותו, שימרו ×ותו? הסקיתי×? ×× ×™ מבין שזה מרגיש × ×•×¢×– להגיד ×ת ×–×”, ×בל תחשוב רגע כמה דבילי ×–×” × ×©×ž×¢.
×תה רוצה להגיד שיש סוגיות תי×ולוגיות די ×¨×¦×™× ×™×•×ª שעולות מתוך ספרי × "ך ש××™× × ×¢×•×œ×™× ×‘×§× ×” ×חד ×¢× ×”×›×™×•×•×Ÿ ש×ליו משכה היהדות ×”×¨×‘× ×™×ª? ×¢× "קו המפלגה" שקבעו ×”×—×–"ל שיהיו ברי××™×? שפרק ×' של מסכת ×בות ×”×•× ×§×©×§×•×© מקושקש ברמה של ×”×× ×¦×™×§×œ×•×¤×“×™×” סובייטיקה כדי ×œ×”×¢×œ×™× ×ת גודל השבר של עזר×? ×× ×™ שמה ×תך. ×בל להגיד "×œ× ×™×”×•×“×™" ×–×” ×ווילי קמע×, בלי להעליב. (××œ× ×× ×›×Ÿ ×תה מ×לה שפשוט ×“×•×—×™× ×ת ×™×”×“×•×ª× ×©×œ כל עולי ציון. יש ×’× ×›×לה).
התגובה שלך by רחביה ברמן — 11 בפברואר 2008 @ 10:11
רחביה, ×× ×™ שש לדיון, ×בל ×œ× ×‘×›×œ מחיר. ת××¨×™× ×›×ž×• "דבילי" ×× ×™ מעדיף לשמור ל×× ×©×™× ×•×ª×™×וריות הר××•×™×™× ×œ×•, בבקשה.
במידה בה ×× ×• ×ª×•×¤×©×™× ×ת ×”×ª× "ך כספר שמגדיר דת, צריך לש×ול ×יזו דת ×”×•× ×ž×’×“×™×¨. ×× ×× ×™ מסתכל על מכלול ×”×—×•×§×™× ×©×‘×¡×¤×¨ "ויקר×", למשל, ×”×•× ×œ× ×“×•×ž×” ×‘×›×œ×•× ×œ×ž×›×œ×•×œ ×”×›×œ×œ×™× ×”×”×œ×›×ª×™. יש ×ž×§×¨×™× ×©×”×•× ×ž×’×“×™×¨ ×ת ההפך הגמור.
×”×ª× "ך כולו, ×פילו בגרסה ×”××ž×•× ×™×ª ביותר, ××™× ×• דברי ×”' ×—×™×™× – רובו × ×›×ª×‘ בידי ×ד×, מ×ות ×©× ×™× ×œ×¤× ×™ שהמושג "יהודי" ×”×™×” ×§×™×™×. דוד המלך ×œ× ×”×™×” יהודי (על ××£ שהיה משבט יהודה) ×•×œ× ×”×™×”×•×“×™× ×™×¦×ו ממצרי×. ×œ× ×”×™×”×•×“×™× ×œ×—×ž×• בפלישתי×. ×”×ª× "ך מתייחס ××œ×™×”× ×‘×©×ž× ×”×§×“×ž×•× ×™-שושלתי, ×‘× ×™-ישר×ל.
×”×× ×”× ×•×¦×¨×™× ×›×ª×‘×• ×ת ×”×ª× "ך? ומה לגבי הברית החדשה? ×”×× ×ž×ª×™ ×”×™×” עומד ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×”×‘×¡×™×¡×™×™× ×œ×”×™×—×©×‘ × ×•×¦×¨×™ טוב במרבית ×”×›× ×¡×™×•×ª היו×? ו×× ×”× ×•×¦×¨×™× ×œ× ×›×ª×‘×• ×ת ×”×ª× "ך, ×יך ×–×” ×©×”× ×ž×¡×ª×›×œ×™× ×¢×œ×™×• כחלק בלתי × ×¤×¨×“ מקורפוס ×”×›×ª×‘×™× ×©×œ×”×?
מה ×”×ž×§×•× ×©× ×•×ª× ×ª היהדות, בי"×’ עיקריה הרמב"מיי×, לשיר ×”×©×™×¨×™× ×ו לתהילי×? לספר ×יוב? למגילת ×סתר? ×פסי, כמובן. ×™"×’ ×¢×™×§×¨×™× ×ž×¢×ž×™×“×™× ×ת התושב"×¢ ב×ותו ×ž×§×•× ×™×—×“ ×¢× ×”×ª×•×¨×” עצמה, × ×•×ª× ×™× ×œ×ª×œ×ž×•×“ מעמד ×–×”×”, דה-פקטו ודה-יורה, כמו "דברי ×”' ×—×™×™×". העיקר ×”×™"ב, למשל, שמחייב ××ž×•× ×” בבו×ו של משיח – היכן ×–×” × ×ž×¦× ×‘×ª× "ך? משיח בן דוד ×”×•× ×”×ž×¦××” ×—×–"לית.
במידה בה ×ž×ª×¢×©×™× ×œ×§×‘×œ ×ת ×”×ª× "ך כספר דתי, ×ין ×ž× ×•×¡ ×ž×”×ž×¡×§× ×” שהדת ×©×”×•× ×ž×’×“×™×¨ ××™× ×” דומה כמעט ×‘×›×œ×•× ×œ×™×”×“×•×ª. במידה בה ×¨×•×¦×™× ×œ×§×‘×œ ×ותו כטקסט ×ž×›×•× ×Ÿ, צריך להבין ×©×”×•× ×œ× ×˜×§×¡×˜ ×ž×›×•× ×Ÿ ×קסקלוסיבי – ×”× ×¦×¨×•×ª כולה, ×ž×”×§×ª×•×œ×™× ×•×¢×“ לחב"ד, ×ž×›×•× × ×ª עליו. ×’× ×—×œ×§×™× ×’×“×•×œ×™× ×ž×”×סל××.
כמו ש××™ ×פשר לה××©×™× ×ת כתביו של ×ריסטו ביהדות, על ××£ שרמב"× ×•××—×¨×™× × ×¡×ž×›×• ×¢×œ×™×”× ×œ× ×¤×¢×, ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ ש×פשר לה××©×™× ×ת ×”×ª× "ך ביהדות. ומי שעושה ×–×ת, עושה ×”× ×—×” ליהדות. ×‘×ª× "ך עוד ×§×™×™× ×–×™×§ של חמלה.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 11 בפברואר 2008 @ 13:50
סליחה ש×× ×™ מסיט ×ת הדיון ×ž×”× ×•×©× ×”×הוב, 'הדת בישר×ל – ל×ן?', ×בל × ×¨××” לי ×’× ×ž×¢× ×™×™×Ÿ מה ×”×רכיבישוף עצמו ב×מת ×מר. ×œ× ×©×™×© לי חיבה יתרה ל×יסל×מיזציה של ×œ×•× ×“×•×Ÿ/×‘×¨×™×˜× ×™×”/×ירופה/העול×/הגבות של רו×ן, ×בל ×”× ×” × ×™×ª×•×— ×ž×¢× ×™×™×Ÿ של מה ×‘×¢×¦× ×”×™×” ב×ותה הרצ××”. ×ת הר×יון שלו ברדיו ×œ× ×©×ž×¢×ª×™.
http://itre.cis.upenn.edu/~myl/languagelog/archives/005376.html
התגובה שלך by ×יתמרק — 11 בפברואר 2008 @ 21:54
×–×” ×©×”×ª× "ך ××™× ×• "מגדיר ×ת היהדות" ×œ× ×”×•×¤×š ×ותו לספר ×ž×™× ×•×ª ×•×’× ×œ× ×œ×¡×¤×¨ ×œ× ×™×”×•×“×™. ברור שהדת המתו×רת ×‘×ª× "ך ×©×•× ×” מזו של ×”×¨×‘× ×™×. לזה ×›×™×•×•× ×ª×™ כשדיברתי על המהפכה של ×¢×–×¨× ×•×¢×œ הקשקוש של פרקי ×בות. ×–×” ×©×‘×ª× "ך ×œ× ×ž×“×•×‘×¨ על ×”××ž×•× ×” בבו×ו של משיח (שכמובן כן × ×¨×ž×–×ª בהרבה מ×ד ×¤×¡×•×§×™× ×‘×¡×¤×¨×™ × ×‘×™××™× ×œ×ž×™× ×™×”×) ×œ× ×ומר שבז×ת הוכחת שמדובר בספר ×œ× "×œ× ×™×”×•×“×™". × ×›×•×Ÿ ×©×”×ª× "ך חובר בתקופה שהמלה יהודי עוד ×œ× ×”×™×ª×” קיימת (×ל×, ×ולי, לתושב ממלכת יהודה, ×בל ×’× ×œ× ×ž×ž×©). ×בל ×”×•× ×ž×ª×ר ×ת ×”×ž×•×©×’×™× ×©×”×™×• ×¨×•×•×—×™× ×‘×ª×§×•×¤×” המסופרת, ומה שמתו×ר ×©× (בווד××™ בתורה) מהווה בסיס לכל התושב"×¢.
×× ×™×© לך השגות על ×§×˜×¢×™× ×¡×¤×¦×™×¤×™×™×, כמו × ×’×™×“ מספר ויקר×, ×תה מוזמן לציין ××•×ª× ×‘×ž×¤×•×¨×©. ושוב – ברור שיש הבדלי×. ×‘×•×™×§×¨× ×›×ª×•×‘ רק ×œ× ×ª×‘×©×œ גדי בחלב ×מו ועד ×©× ×—×ª×ž×ª ×”×’×ž×¨× ×›×‘×¨ ×סור לי ל×כול בשר ×¢× ×ž×–×œ×’ שפרסתי בו עוגת ×’×‘×™× ×”. ברור שיש תהליך. ××– מה. ×–×” כמו שתגיד ×©×©× ×™× ×¢×©×¨ הלוחות ×”× ×ž×¡×ž×š ל×-רומ××™, ×›×™ החוקה של ×™×•×¡×˜×™× ×™×× ×•×¡ ×œ× ×‘×“×™×•×§ דומה כבר למה שכתוב ש×.
×× ×™ מצטער ×©× ×¢×œ×‘×ª, ×בל מכיוון שהקפדתי לת×ר רק ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×›×“×‘×™×œ×™×™×, ×•×œ× ×ותך, ×× ×™ ×œ× ×ž×•×¦× ×ž×§×•× ×œ×”×ž×•×Ÿ ×”×ª× ×¦×œ×•×ª. זכותי לחשוב ש×מירותיך דביליות (×× ×™ יכול להשתמש במלות ×’× ××™ ××™× ×˜×œ×§×˜×•×ליות יותר, ×× ×–×” מה ×©×™×©× ×”) בלי להעליב ×ותך ×ישית.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 13 בפברואר 2008 @ 14:00
רחביה,
"×–×” ×©×”×ª× â€œ×š ××™× ×• â€×ž×’דיר ×ת היהדות“ ×œ× ×”×•×¤×š ×ותו לספר ×ž×™× ×•×ª ×•×’× ×œ× ×œ×¡×¤×¨ ×œ× ×™×”×•×“×™" – במידה שבה ×ž×ª×™×™×—×¡×™× ×ל ×”×ª× "ך כספר שמגדיר דת, הרי ×©×”×•× ×ž×’×“×™×¨ דת ×חרת, ש××™× ×” יהדות, ×בל מתחזה לכזו (×ו יוצרת תודעה כוזבת ×©×”×™× ×›×–×•). ×”×ž×™× ×•×ª כמושג מתייחסת ×œ×–×¨× ×§×•×•××–×™ יהודי ×œ× ×œ×’×™×˜×™×ž×™. ×ž×¦× ×ת ההבדלי×.
"ברור שהדת המתו×רת ×‘×ª× â€œ×š ×©×•× ×” מזו של ×”×¨×‘× ×™×" – ×–×” עמוק בהרבה מהמושג ×”×מורפי "דת של ×¨×‘× ×™×". הדת המתו×רת ×‘×ª× "ך ××™× × ×” יהדות.
"× ×›×•×Ÿ ×©×”×ª× â€œ×š חובר בתקופה שהמלה יהודי עוד ×œ× ×”×™×ª×” קיימת (×ל×, ×ולי, לתושב ממלכת יהודה, ×בל ×’× ×œ× ×ž×ž×©)" – כיוון ש×תה השתמשת בטיעון של מי כתב ×ת ×”×ª× "ך, בסך הכול ×˜×¢× ×ª×™ ×©×”×ª× "ך ×œ× ×—×•×‘×¨ בידי יהודי×. ×ין הבדל גדול בין ספר שחובר ×¢"×™ ×”× ×‘×˜×™× ×•×‘×™×Ÿ ספר שחובר ×¢"×™ ×‘× ×™ ישר×ל – ×”××ž×•× ×” של ×©× ×™ ×”×¢×ž×™× ××™× × ×” יהדות.
"×בל ×”×•× ×ž×ª×ר ×ת ×”×ž×•×©×’×™× ×©×”×™×• ×¨×•×•×—×™× ×‘×ª×§×•×¤×” המסופרת" – × ×”×“×¨, ×–×” הופך ×ותו למקור היסטורי, ×œ× ×œ×¡×¤×¨ יהודי.
"ומה שמתו×ר ×©× (בווד××™ בתורה) מהווה בסיס לכל התושב“ע" – ×× ×™ ×œ× ×¨×•××” ×ת ×–×”. ×× ×›×‘×¨, ×× ×™ רו××” פלפולי ×¤×œ×¤×•×œ×™× ×‘×ž×˜×¨×” להמלט ×ž×”×ª× "ך, וזה כשיש ×ליו יחס בכלל. הדיון על "בן סורר ומורה" ×”×•× ×¨×§ דוגמה שקופצת לי לר×ש כרגע. ×× ×™ ×œ× ×¨×•××” על ××™×–×” חלק ×ª× "×›×™ × ×©×¢×Ÿ ×ž×™× ×œ×©× ×™×™×, למשל, ×ו ×¢×›× ××™, ×× ×œ×–×¨×•×§ שתי דוגמ×ות. זו ×œ× ×¨×§ התפתחות, כמו ש×תה טוען, זו דת ×חרת שמגדירה ×ת עצמה על חורבותיה של דת קודמת.
×”×ª× "ך, בר××™×™×” הזו, ×”×•× ×œ× ×™×”×•×“×™ יותר משהו × ×•×¦×¨×™.
×•×œ× × ×¤×’×¢×ª×™, ×× ×™ פשוט מורגל בשפה ×חרת ×‘×“×™×•× ×™×. ×× ×™ ×ž× ×™×— ש×× ×™ יכול להתרגל.
התגובה שלך by × ×ž×¨×•×“ ×בישר — 13 בפברואר 2008 @ 19:44
ציטוט:
"זו ×œ× ×¨×§ התפתחות, כמו ש×תה טוען, זו דת ×חרת שמגדירה ×ת עצמה על חורבותיה של דת קודמת.
×”×ª× â€œ×š, בר××™×™×” הזו, ×”×•× ×œ× ×™×”×•×“×™ יותר משהו × ×•×¦×¨×™"
–
יחי ההבדל הקטן:
×’× ×× ×™×© ×”×‘×“×œ×™× ×‘×™×Ÿ פסיקה קדומה ×œ×ž×•×“×¨× ×™×ª, ×ין די בזה על ×ž× ×ª להר×ות × ×™×ª×•×§ ×¨×¢×™×•× ×™.
×× ×ž×ª×§× ×™× ×”×מריק××™× ×ת החוקה ×•×ž×›× ×™×¡×™× ×‘×” ×¢×§×¨×•× ×•×ª ×—×“×©×™× ×•×פילו ×›×לה ×”×¡×•×ª×¨×™× ×מירות ×לה ו×חרות בטקסט המקורי, ×ין ×–×” ×ומר ×©×”× ×¨×•××™× ×ת החוקה המקורית ×›"כפירה", × ×”×¤×•×š ×”×•× –
×”× ×¨×•××™× ×‘×” ×ת הבסיס ×”×¨×¢×™×•× ×™ הלגיטימי להור×ות החדשות.
×× ×ž×‘×¦×¢ ביהמ"ש העליון מהפכה חוקתית ויוצר ×פילו זכויות חוקתיות יש מ×ין, עדיין ×”×•× ×¨×•××” בחוק ×”×§×™×™× ×•×‘×ž×—×•×§×§ ×ת הסמכות ×ž×ž× ×” ×”×•× ×™×•× ×§, ×•×œ× ×ž×ª× ×›×¨ לה×.
× ×›×•×Ÿ שבשורה ×”×ª×—×ª×•× ×” בתלמוד יש הור×ות ×©×•× ×•×ª לחלוטין מ*הפסיקה* בדת הקדומה –
×בל ×–×” מ×חר והתלמוד ×”×•× ×˜×§×¡×˜ "שיפוטי" במהותו, ולכן ×ולי יכול כל ×–×” ×ž×§×¡×™×ž×•× ×œ×œ×ž×“ משהו על ×˜×‘×¢× ×©×œ עורכי הדין, ×בל ×œ× ×œ× ×ª×§ ×¨×¢×™×•× ×™×ª ×ת המ×וחר מהמוקד×.
ב×ותו ×ופן, ×ין בדמיון בין ×”× ×¦×¨×•×ª וה××™×¡×œ× ×œ×™×”×“×•×ª כדי ×œ× ×ª×§ ×ת היהדות ×ž×”×ª× "ך (?), כמו ש×ין ב*×©×•× ×™* של ×¤×œ×’×™× ×©×•× ×™× ×‘×“×ª היהודית כדי לפסול לגיטימיות של פלג ×–×” ×ו ×חר, ×‘×˜×¢× ×” ש"רק ×חד יכול להיות המקורי" – דתות ××™× ×Ÿ להקות פופ, ×•×œ× ×¡×“×¨×ª ×”×¡×¨×˜×™× ×©×œ "×יש ×”× ×¦×—" (×”×™×™×œ× ×“×¨).
המרכיב העיקרי בדת ×”×•× ×”××ž×•× ×”/ההכרה, ×œ× ×”×©×™×¤×•×˜ ×•×œ× ×”×¤×•×œ×—×Ÿ, ×©×”× ×¤×¨×©× ×•×ª היפותטית על מה "הו×" ×”×™×” רוצה.
×ž×ž×™×œ× ×›×œ הטיעון ×”×–×” ×”×•× ×¡×ž× ×˜×™ ותו ל×, מ×חר ×•×”×•× ×‘× ×•×™ בבסיסו על פיתול ×œ×©×•× ×™:
"יהודי" ×”×•× ×œ×ו×, ומשמעותו "בן לממלכת יהודה" – לדת עצמה ×œ× ×”×™×” ש×, מ×חר וב×ותה תקופה, ×œ×¤× ×™ ×”×¤×¨×©× ×•×™×•×ª ×”×©×•× ×•×ª ×‘× ×•×’×¢ ל"למה ×”×•× ×‘×¢×¦× ×”×ª×›×•×•×Ÿ", הייתה הדת מזוהה ×¢× ×”×ל בו ×”××“× ×”×מין ודי ×”×™×” בכך.
מ×חר ותקופה ×רוכה היו "×‘× ×™ ממלכת יהודה" ×”×™×—×™×“×™× ×©×”××ž×™× ×• ב×ותה דת, ×›×•× ×ª×” ×“×ª× ×¢×œ ×©× ×”×œ×ו×, וכך × ×•×¦×¨×” הזהות *×”×œ×©×•× ×™×ª* – המדובר ב*ש×*, ×–×” הכל.
לכן ×œ× × ×™×ª×Ÿ לטעון ש×לו שחיו ×œ×¤× ×™ מתן *הש×* "יהודי" כמו דוד המלך למשל, ××™× × ×œ×ž×¢×©×” ×—×‘×¨×™× ×‘×§×‘×•×¦×” כולה.
הפיתול ×”×œ×©×•× ×™ ×”×–×” ×”×•× ×”×¨×™ כל הבסיס הרעוע ×œ×˜×¢× ×ª הסתירה כביכול בין יהדות לדמוקרטיה – ×”×•× ×œ× ×ª×§×£ בדיון ש×, ×•×”×•× ×œ× ×ª×§×£ בדיון פה.
התגובה שלך by ×“×•×‘×©× ×™×ª עגומה — 14 בפברואר 2008 @ 8:50
×תה טוען שרוב ×”×ž×•×¡×œ×ž×™× ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” ×œ× ×¨×•×¦×™× ×‘×©×¨×™×¢×” ×בל ×ž×¤×—×“×™× – יש לך מקור לכך?
התגובה שלך by מודי תולשששש — 18 בפברואר 2008 @ 12:42
הפיתול ×”×œ×©×•× ×™ ×”×–×” ×”×•× ×”×¨×™ כל הבסיס הרעוע ×œ×˜×¢× ×ª הסתירה כביכול בין יהדות לדמוקרטיה
– ×פשר הסבר לפיתול ×”×œ×©×•× ×™ שבהצבת פיתול ×œ×©×•× ×™ ×–×” כבסיס הטיעון על הסתירה בין יהדות לדמוקרטיה?
התגובה שלך by ×ור ברקת — 18 בפברואר 2008 @ 14:00
×”×יזכור דמוי ×§×טו על הצורך להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור ×פקטיבית כמו המודעה הדבוקה על ×ž×›×•× ×™×•×ª ומכריזה "×להי×-×× ×• ××•×”×‘×™× ×ותך" ×ו זו הקור×ת לחיזבלה לשחרר ×ת החטופי×.
התגובה שלך by ×–×ב — 23 בפברואר 2008 @ 23:38
ציטוט:
"×פשר הסבר לפיתול ×”×œ×©×•× ×™ שבהצבת פיתול ×œ×©×•× ×™ ×–×” כבסיס הטיעון על הסתירה בין יהדות לדמוקרטיה? "
—
בגלל הזהות ×”×¡×ž× ×˜×™×ª יש ×”×˜×•×¢× ×™× ×©×”×™×”×“×•×ª בחוק השבות מופיעה כדת ×•×œ× ×›×œ×ו×, ולכן ×˜×•×¢× ×™× ×œ×¡×ª×™×¨×” כביכול בין "יהודית" ל"דמוקרטית", וז×ת למרות:
×. שבחוק השבות "יהודית" משמעה ×”×•× ×œ×ומי ×•×œ× ×“×ª×™, ולכן ×œ× ×ž×ª×§×™×™×ž×ª כל סתירה.
ב. ×©×‘× ×™×’×•×“ לחוק החל על ××–×¨×—×™× (×”×©×•×•×™× ×›×•×œ× ×‘×¤× ×™ החוק) ×ž×ž×™×œ× ×—×•×§×™ הת×זרחות כחוק השבות × ×•×’×¢×™× ×œ×§×‘×œ×ª ×זרחות על ידי מי ש××™× ×• (×œ×¤× ×™ החלת החוק עליו) ×זרח, ×•×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×œ×”×ª×זרחות מבחוץ ×ž×¤×œ×™× ×‘×”×’×“×¨×ª× – זו זכותה ×”×¨×™×‘×•× ×™×ª של כל ×ž×“×™× ×”, ש×חרת ×”×™×” חופשי כל ××“× ×œ×‘×—×•×¨ לו ×יזו ×זרחות ×©× ×¨×ית לו.
התגובה שלך by ×“×•×‘×©× ×™×ª עגומה — 24 בפברואר 2008 @ 0:30