החברים של ג'ורג'

אישי, קצר

לפני כשעה, כשהייתי עסוק בענייני, קיבלתי טלפון מפקידה במשרד הקישור של היחידה האומללה שלי. היא הודיעה לי שלא הגבתי על הצו – המטומטמים עדיין חושבים שאני גר בתל אביב, למרות שעדכנתי אותם טלפונית על מעבר הדירה – ושיש לי מילואים במארס.

אמרתי לה שאני לא מגיע והתחלתי את הנאום חוצב הלהבות שהכנתי למקרה זה, שעסק בתפקידו ההרסני של צה"ל בחברה הישראלית וברדיפה שלו אחרי 'משתמטים'. הפסקתי אחרי דקה וחצי, כשהבנתי שאני פורק יותר מדי על עובדת כפיה בת 19 שגם ככה היה לה יום רע. היא שאלה אותי אם אני יודע שזה יעשה לי צרות. אמרתי שאני מודע לאפשרות הזו. היא אמרה לי שכדאי לי לדבר עם הקצינה, כי יש רשימת אנשים שלא קוראים להם ואולי אפשר להעביר אותי לשם. אמרתי לה שתקדם את הנושא לקצינה שלה.

עדכונים יבואו. בינתיים, זה שווה צפיה.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

19 תגובות על ”אישי, קצר“

  1. אמיר הגיב:

    נחכה לעדכונים. ולא, זה לא שווה צפייה.

  2. אילן בכר אבנטור הגיב:

    החארות מציקים גם לי. מדהים באיזו קלות הם יכולים להרוס מצב רוח שהיה נחמד כל היום.

  3. אילן בכר אבנטור הגיב:

    ולגבי הסרט – טוב, זו תעמולה זולה. זה סרט מטעם וככזה הוא לא אחד מהמוצלחים.

    אבל נחמד לראות שיש מטה מאורגן גם בצד השני.
    כמי שכן עושה מילואים בדרך כלל, אניחייב להגיש שהקמפיין של ישראלי אמיתי מצליח לעשות לי בחילה.

  4. שמרלינג הגיב:

    תגיד, לא על מנת לקנטר, אם צה"ל לא היה ממלא 'תפקיד הרסני בחברה' אלא רק שומר על ביטחון המדינה מפני חיזבאללה או חמאס ומתכונן לאפשרות שצבאות מדינות ערב השכנות לנו יחליטו לתקוף אותנו, ואם, רק אם, הצבא לא היה רודף משתמטים בצורה האופיינית שלו, אז היית ממלא את חובתך ומתגייס למילואים?

  5. הערה טכנית:
    הקישור הראשון שבור. חסרה בו המחרוזת friendsofgeorge/
    והערה תכנית:
    דווקא הופתעתי לקרוא. אני לא חושב שעבירה על החוק היא תגובה הולמת. אני לא חושב שזה שם את המבצע בבסיס מוסרי גבוה כלשהו. אבל אני מבין מאיפה אתה מגיע.

  6. דור הגיב:

    חושב שתוכל לפרסם טרנסקריפט של הנאום? גם אני נתקלתי בבעיה דומה. 🙂

    בהצלחה.

  7. גלעד הגיב:

    הקמפיין המאוס הזה עובד על רגש הבושה, כאשר ברור שקמפיין מוצלח היה עובד על חיזוק הגאווה. לא האמנתי שאפשר לרדת כל כך נמוך, אבל שטרן כנראה נותן את הטון.

  8. ygurvitz הגיב:

    "אני לא חושב שעבירה על החוק היא תגובה הולמת." תלוי בחוק. חוק שהופך חלק מאד ספציפי של האוכלוסיה לעובדי כפיה של המדינה, בעוד שהוא פוטר חלק ניכר אחר מהאוכלוסיה מחובה זו, הוא חוק מפלה, וככזה גם לא מוסרי. מעבר לנקודה זו, אני לא יכול יותר להיות חלק מהארגון הזה. יש גבול, ובשנתיים האחרונות הוא נחצה שוב ושוב.

  9. רגע, רגע. הציות לחוק בחברה דמוקרטית הוא תלוי בחוק? במה זה שונה מהאמירה של סרבני פינוי מימין, שכזכור לי תקפת אותם כאן?
    "אני לא יכול יותר להיות חלק מהארגון הזה" – אתה באמת רואה בשירות מילואים כפוי השתייכות לארגון? בראייה שלי, מדובר על השתייכות לקורפוס האזרחי שמחויב בחוקי מדינת ישראל.

  10. עודד נעמן הגיב:

    נמרוד,
    במצב היפותטי בו צה"ל היה מקדם את האינטרסים של החיזבאללה באופן מודע והחוק היה דורש שירות בצה"ל, האם היית חושב שיש לציית לחוק?
    אני יודע על מקרים אין-ספור בהם צה"ל עבר במודע על חוקי המדינה, אני יודע על גנרלים ספציפיים שעברו על חוקי המדינה, ואני יודע שעיקר הפעילות של צה"ל פוגעת בבטחון המדינה. התנגדות לצייתנות עיוורת לגוף שפוגע במדינה היא לא רק אקט ראוי אלא גם פטריוטי.
    מה לעשות שמבאס לנו את הסמלים שגדלנו עליהם.
    אני אמצא דרך אחרת לרכוש את הסקסאפיל שלי.

  11. נמרוד ברנע הגיב:

    כחייל משוחרר, נמסר לי עם שחרורי (וכך גם קראתי בחוברת זכויות החייל המשוחרר שקיבלתי) שבשנה הראשונה לא אקרא לשירות מילואים אלא אם כן מדובר במצב חירום.
    מה מתברר? קראו לי לשירות מילואים בשביל "יום ראיונות" *החודש*, פחות משלושה חודשים מאז שחרורי, ועוד ביקשו ממני להגיע עם מדים, נעליים גבוהות וכל מיני ציוד שביקשו ממני להחזיר בבקו"ם.

  12. ygurvitz הגיב:

    "רגע, רגע. הציות לחוק בחברה דמוקרטית הוא תלוי בחוק?". ודאי, איזו שאלה? החוקים שעליהם עברו דר' מרטין לותר קינג ועמיתיו התקבלו כולם כחוק, והיו נפשעים למרות זאת.

    "במה זה שונה מהאמירה של סרבני פינוי מימין, שכזכור לי תקפת אותם כאן?". אין לי בעיה עם מרי אזרחי, כשהוא נובע ממצפונו של האדם. יש לי בעיה עם המרדה פוליטית, וסירוב לשלם את המחיר.

    "אתה באמת רואה בשירות מילואים כפוי השתייכות לארגון?". אני לובש את מדי הארגון, נשפט על פיו נהליו, ומציית לאחראים שהוא קבע. כן, אני מושאל לו לתקופה זמנית, אבל זו בהחלט השתייכות לארגון.

  13. @עודד – 335 ימים בשנה אני אזרח ופועל (אגב, באופן אקטיבי בהרבה מחלק מהטוקבקיסטים כאן) לשינוי מדיניות צה"ל, בראש ובראשונה בכל הנוגע לגיוס חובה. שלושים ימים נוספים אני מכיר בחובתי כאזרח במדינה דמוקרטית לציית לחוקי המדינה והולך לשרת במילואים, הגם שמדובר בחוק שאני לא מסכים אתו ובארגון שמבחיל אותי עוד בטרם התגייסתי לשירות סדיר.
    אם אני מכיר פקיד מס הכנסה שעובר על החוק, אני צריך להפסיק לשלם מס הכנסה? ואם אני תופש את מס הכנסה כגורם שפוגע במדינה? אז מותר לי לא לשלם מס? אז זה "פטריוטי"?
    להערות פסאודו ציניות המתבססות על אפס היכרות עמי בנוגע לאפיל שלי אני מעדיף שלא להתייחס.
    @יוסי: אתה מגדיר חברת אפרטהייד ("סגרגציה", במכבסת המילים האמריקאית), שבה ההפרדה מוגדרת בחוק, כחברה דמוקרטית? שוויון בזכויות האזרח אינו חלק בלתי נפרד מהישות הזו?
    אגב, אם לא תתגייס לשירות מילואים, לעניות דעתי לא תשפט בבית דין אזרחי, אלא בבית דין צבאי, כעריק או נפקד. תוכל להיות כמו צ'ארלס הראשון ולא להכיר בסמכות השיפוט – אבל אנחנו יודעים איך הסיפור הזה נגמר. ולפי הלוגיקה שאתה מציג כאן, אם תלך לכלא צבאי (או סתם תישפט בבית דין צבאי ותבצע את גזר הדין) תשתייך לארגון הזה.
    בנוגע לסרבני הפינוי, מעניין שאתה מגדיר סירוב פקודה של חיילים כמרי אזרחי. בעיניי, הם היו צריכים להיות מועמדים מול הקיר.

    אם לסכם את הנושא – אין לי חיבה גדולה לצה"ל. כתבתי על זה מספיק, פעלתי בנושא, אני פועל בנושא. אבל ברור לי שאני חי בדמוקרטיה, וברור לי שיש סיכוי שמה שאני חושב שנכון הוא לא נכון בכלל ושחלק מהמחויבות שלי כאזרח בדמוקרטיה (ואני בחרתי באזרחות הזו, להבדיל מאחרים כאן) היא לציית לחוקי המדינה שלי (גם אם אני פועל לשנותם).
    ואגב נוסף – אם מישהו צריך להיות על המגדל הזה, אני מעדיף אנשים כמוני, או כמוך, יוסי, מאשר איזה הסדרניק. אם נשאיר את הצבא רק לאלה שרואים בשירות הצבאי ערך בפני עצמו, הוא רק יהפוך גרוע יותר.

  14. עודד נעמן הגיב:

    נמרוד,
    אני רק רוצה להבהיר שההערה על הסקסאפיל לא היתה מכוונת אלייך אלא באה להצביע על העובדה ששירות בצה"ל יש בו יותר מרק ציות לחוק, יש בו מטען סמלי גדול שלפעמים פוגע בבהירות הדיון אודות הלגטימיות של סרבנות.
    אני חושב שאתה צריך לסמוך על האינסטינקטים שלך: כן, אם יש לך בעיה מוסרית אמיתית עם חוק ראוי שתסרב לו.
    הבעיה שלי עם צה"ל לא נוגעת לגנרל כזה או אחר אלא לאופן שבו המערכת מתפקדת ולכן גם באנאלוגיה למס-הכנסה, אם היו מטילים 90 אחוז מס-הכנסה הייתי מסרב לשלם, וכך גם אם הייתי עושה אם הייתי מגלה שמס-הכנסה גונבים כסף באופן שיטתי.
    ולגבי טיעון ה"עדיף שאני אהיה שם מאשר מישהו אחר שלא מודע לבעייתיות הרבה" – זהו טיעון משכנע עד גבול מסוים. יש שלב שבו הנוכחות שלך זניחה לעומת ריקבון המערכת. כל אחד ואחת משתמש באינטואיציה ובניסיון שלו או שלה על מנת לקבוע מתי שלב זה הגיע.
    זו חובתי האזרחית לסרב לחוקים לא מוסריים ולחוקים שפוגעים בחברה שלי. אני לא אמות ולא אסתכן במוות ולא אגרום סבל בשירות מערכת בפוגעת באנשים שאני אוהב. ואתה יודע מה – אפילו אם זה לא דמוקרטי.

  15. אילן בכר אבנטור הגיב:

    עודד, אני מסכים איתך. מגיע רגע שבו אדם אומר שהסמכות המדינתית לא שווה את זה, והגיע הזמן לפרוק את העול. אני לא חושב שהרגע הזה הגיע (וחבל, כי בינתיים אני מכריח את עצמי לעשות מילואים. לא כיף לי), אבל אני לא בטוח שהוא רחוק.

  16. יוסי הגיב:

    ג'ורג' אורוול לא היה מעודד השתמטות

  17. עודד נעמן הגיב:

    ליוסי (לא גורביץ) מתגובה 17,
    תודה על הטיעון המוחץ.
    עכשיו אני מבין שטעיתי ואחזור להתנדב בצה"ל.
    המשך להעיר את דרכם של תועים באשר תלך.

  18. ygurvitz הגיב:

    "ג‘ורג‘ אורוול לא היה מעודד השתמטות". א. זה סירוב, לא השתמטות. ב. בכל מצב?