החברים של ג'ורג'

ואיש אחד טוען שהוא אחי

לעמיר בניון יש כנראה חוש מוצלח לתקשורת: הוא הצליח תוך זמן קצר במיוחד לחבר מילים נמוכות מספיק כדי שאנשי "אם תרצו" יוכלו להבין אותן ולהזדהות איתן, וגם להלחין אותן. מאחר ובניון החליט להפוך את עצמו לדמות פוליטית, הוא ודאי לא יתלונן אם הוא יקבל את היחס השמור לכאלה. הגיע הזמן לכיספות * של הטקסט שלו.

בניון כנראה לא יודע את זה, אבל הטקסט שלו הוא תיעול טהור ומזוקק של "אגדת הסכין בגב" שרווחה בגרמניה שאחרי מלחמת העולם הראשונה. הצבא הגרמני נכשל במלחמה, וגרר איתו את גרמניה לאסון. כדי להתחמק מהאסון, הטילו הגנרלים – במיוחד אריך לודנדורף – את התפוד הלוהט לחיקם של הפוליטיקאים, שהצליחו במאמץ למנוע את קריסתה של גרמניה. מיד לאחר מכן, כמובן, פנו הגנרלים לאחור ונעצו סכין בגב הפוליטיקאים, האשימו אותם בקריסה החלקית ובאובדן טריטוריות במזרח, וטענו שאלמלא רכרוכיותם, הצבא היה מנצח. במדינה עם תודעה מתקרבנת כמו גרמניה, זה הצליח מאד.

צה"ל אימץ את אגדת הסכין בגב מזמן, והיא הגיעה לשיא לאחר מלחמת לבנון השניה. בכל פעם שצה"ל נכשל – בכל פעם מאז 1968 – הוא הטיל את האשמה על הפוליטיקאים ועל "השמאל" שכביכול כבלו את ידיו. בוא נראה מה עשה איתה בניון.

אני שומר לך על הזהות,

אני מגן לך על הילדים

אני מוסר את נפשי בשביל המשפחה שלך

ואתה יורק לי בפנים.

בניון מתחיל גבוה: הוא "שומר על הזהות" של האח הבוגדני. כלומר, הוא יודע מה היא הזהות האמיתית – כאן ראוי לציין שבניון ידוע כנחלש בדעתו, או, במונח המקובל, חוזר בתשובה – והוא זה ש"שומר" עבורה עבור האח הבוגדני. השמירה על הזהות חשובה יותר אף מהגנה על ילדיו או משפחתו של האח.

אחרי שלא הצליחו להרוג אותי מבחוץ

אתה בא והורג אותי מבפנים.

מוטיב הבוגד מבית מעורב כאן – שוב, סביר שללא ידיעתו של בניון – במיתוס העתיק של רצח זיגפריד מן המארב על ידי אחיו למחצה. מיתוס הבגידה הזה כמעט ולא קיים ביהדות: אפשר לחשוב על דלילה, אבל היא פלישתית (ואשה), והבגידה היא טבעה; גדליה בן אחיקם, כמובן, נרצח על ידי איש שלומו ישמעאל בן נתניה "מזרע המלך", אבל הסיפור לא השאיר חותם על המיתוס היהודי (בניגוד לפולחן היהודי).

לא ראיתי את אמא כבר חודש,

לא את בני, את ביתי, לא את אשתי.

קינת הלוחם הקלאסית. אודיסאוס נעדר מביתו עשרים שנה, לוחמים במלחמת העולם השניה נעדרו מבתיהם שנים, במלחמת ויאטנם חיילים אמריקנים נעדרו מביתם לשנה ויותר, והלוחם הישראלי לא מסוגל להעלות בדעתו תקופת ניתוק ארוכה יותר מחודש.

אני מסתער תמיד קדימה

הסתערות אחורה נחשבת בדרך כלל לתרגיל צבאי צרפתי ייחודי, ואיננה מקובלת בצה"ל, שמתייחס אליה בעקיפין בלבד ("אחורה פנה, קדימה צעד").

עם הגב שלי אליך

ואתה משחיז את הסכין.

כל מילה מיותרת.

יותר מכל, המחשבה הזו שורפת לי את הנשמה

גרסה קלושה של "הגם אתה, ברוטוס?". התפיסה שעובדת הבגידה כואבת יותר מדקירת הסכין.

אני אחיך, אתה אויב,

אתה שונא אותי, אני אוהב

האהבה נשפכת מכל שורה כאן. מקרה קיצוני, אפילו בימין הישראלי, של חוסר מודעות עצמית.

כשאני בוכה,

אתה צוחק מאחורי גבי

האח הבוגדני – הערב רב? האח שאיננו אח אלא נראה כאח? – כל כך לא מסוגל להזדהות עם האח האמיתי, שהוא צוחק כאשר הלז בוכה. ומאחר והוא חסר את האומץ לצחוק בפניו, הוא צוחק מאחורי גבו.

אתה הורג אותי,

אתה הרי אחי

תחינה לאח הבוגדני שישוב מדרכו הרעה, וישוב להיות אח כמו שאח צריך להיות – כפי שיודע זה ש"שומר לו על הזהות". פרויד היה קורא כאן "אני רוצה להרוג אותך", ולא היה טועה בהרבה.

אני עתיד,

אתה עבר

כאן מובעת שייכותו של בניון למהפכה האמונית, שצפויה לקבור את ההתקוממות החילונית-שמאלנית קצרת היומין מול הצו האלוהי הנצחי, כמו גם בטחון בנצחון הצד הנכון של ההיסטוריה.

אני רעב למענך, אתה זולל וסובא

כשגרוני יבש, אתה שותה שיכר

בניון מביע כאן היטב מכפי שיכול היה לדעת את תלונותיהם של החיילים הגרמנים במלחמת העולם הראשונה, כפי שהובעו על ידי החייל הקרבי המצטיין ההוא, טר"ש אדולף היטלר. חיילים גרמנים שיצאו לחופשה נדהמו מהשפע שהיה בעורף, וראו במרירות כיצד קציני מטה חוגגים וסובאים, בעוד שהם נזקקים למנות קרב מעופשות. היטלר כתב שחופשה כזו היא זו שהביאה אותו לתפיסת "הסכין בגב" עוד באמצע המלחמה.

במציאות הישראלית, התלונה היא כנגד תל אביב "שלא מפסיקה לחגוג" כשבשדרות נופלות רקטות (מבלי לציין שגם שדרות לא בדיוק פסקה מלכת כשתל אביב הותקפה על ידי מחבלים מתאבדים, שגבו מספר עצום הרבה יותר של הרוגים). ה"זולל וסובא" של בניון מתייחס, כמובן, למצוות רציחתו של "בן סורר ומורה" ("בננו זה איננו שומע בקולנו, זולל וסובא"). בניון, שכזכור נחלש בדעתו, כנראה לא הגיע לקטע בתלמוד שבו נאמר שבן סורר ומורה לא היה ולא יהיה.

הפה שלי חתום למען בטחונך

אבל אתה מוסר אותי לזר

אזכור מפורש כמעט לפרשת קם-נווה, תוך קריצה שאומרת שה"אח" הוא מוסר. עם כזו הצמדות לאקטואליה, לא היה יותר פשוט לכתוב טוקבק?

השיר של בניון מעיד יותר מכל כוחה הממאיר של ה"רעות". סבסטיאן הפנר, ב"סיפורו של גרמני", כתב כמה וכמה עמודים על הרעל הרוחני הזה: מרגע שמישהו מוגדר כ"רֵעָ", הוא מחויב בקוד שאיננו שונה בדבר מקוד של כנופיית פושעים. למען ה"רעים", הוא אמור לעשות הכל, כולל הכל – כולל שקרים, כולל רצח, כולל טיוח של הרצח. אנשים המסרבים לקבל עליהם את הקוד הזה, הנכפה מבחוץ, הופכים במהירות שיא לבוגדים – בוגדים ביחס לאידיאולוגיה שסירבו לקבל על עצמם. התפיסה של כל העם כ"אח", במיוחד על ידי מי שמגדיר את עצמו כ"שומר הזהות" של כולם, מבלי שנשאלו, בהכרח יוצרת "אחים חורגים". ההגדרה של מה שצריך להיות יחסים פוליטיים וקהילתיים כיחסים פנים-משפחתיים טוענת אותם במתח שאיננו במקומו, מתח שהופך מחלוקת טעונה גם כך לכזו שפתרונה כמעט בהכרח יהיה אלים. זו בדיוק הסיבה ש"אם תרצו" משתמשת ברטוריקה הזו: היא מסוגלת להעביר אותנו ישירות מתחומי ההגיון לתחום המיתוס.

או, במילים שבניון ו"אם תרצו" יהיו מסוגלים להבין: אתם לא אחים שלי. אני מסרב להיות מאומץ רטרואקטיבית על ידיכם. אני מסרב לקבל את ערכי משפחת-אדמס שלכם. כן, אני בז לכם – ואין לי שום בעיה לצחוק בפרצופכם. אם אתם פושעי מלחמה, אני אפעל לפי סדר הערכים שלי – אדם קודם כל, ישראלי אחר כך – ואפעל לחשיפת ערוותכם ולהעמדתכם לדין. אם לא בישראל, אז בחו"ל. אני אזרח ישראלי ואתם אזרחים שפועלים להחרבת מולדתי. אני מתייחס לכם בהתאם.

ולעזאזל, בפעם הבאה תמצאו לכם משורר ששווה את בזבוז הזמן.

* כיספות: פירוק לגורמים של טקסט אקטואלי, כדי למצוא את הפירכות שלו. המקבילה הישראלית (הזכויות שמורות לאיתמר שאלתיאל) ע"ש בן כספית ל-Fisking האמריקני, ע"ש רוברט פיסק.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

81 תגובות על ”ואיש אחד טוען שהוא אחי“

  1. עופר הגיב:

    היי, לא ללכלך על משפחת אדמס. אני מעדיף את דוד פסטר על פני בניון כל יום.

    הםםם, מורטישה…

  2. מני ל הגיב:

    כבר יש תגובה של שוחרי דמוקרטיה לשיר השיטנה המכוער של בניון:
    http://www.youtube.com/watch?v=6cHXoIrNoLw

    • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

      אחחח… האירוניה של לשים את רבין והאנרכיסטים ביחד כשמאל.

      • מני ל הגיב:

        זה מה שהימין הקיצוני עושה, להזכירך. מבחינתם כל מי שחושב שונה מהם הוא בוגד. זה טבעם של קיצונים. וכן, הם גוזרים גזירה שווה בין רבין לאנרכיסטים. תשאל כל כהניסט. הבעיה היא שאותם קיצונים ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית הם למעשה הרוב היום בישראל והם עברו לקבוע את סדר היום במדינה.

        • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

          לא נראה לי שרק הימין הקיצוני מעוות את דמותו של רבין. למעשה לא הייתי מופתע אם עוד כמה שנים כמה מ"כוהני" "פולחן רבין" יגלו לנו שהוא היה חבר סודי בפוליטביורו של רק"ח…

          • M הגיב:

            בנאדם אין דבר כזה פולחן רבין. באמת שאין. מה אתה רוצה?

            • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

              "תפקידו של השמאל העקבי בעניין זה הוא לטפח את משמעותו הפוליטית של הרצח. בכך יש צורך בהתחברות למיתוס. מיתוס אינו דבר שלא התרחש, אלא אירוע או דמות שמאפיין אחד בהם תפח מעבר לאחרים. רצח רבין הוא ללא ספק מיתוס: ברגע שנורו היריות בכיכר (שלידה המתינו עדיין כמה מהאוטובוסים אשר עמדו לצאת לנצרת, לסכנין, לשפרעם ועוד) נעלם מפקד חטיבת הראל בצבא הנאכבה. נעלם רמטכ"ל 67' במלחמת ההתפשטות ההיא. נעלם גם שר הביטחון של האינתיפאדה שציווה על קציני הצבא "תתחילו לשבור ידיים ורגליים, בתקשורת אני אטפל". נעלם אפילו ראש הממשלה אשר ניסה להתחמק ממחויבויותיו בהסכם אוסלו הראשון (אשר דיבר על אוטונומיה מלאה בכל הגדה והרצועה, למעט שטחי ההתנחלויות שהיוו כ-5% מהשטח!).

              נשאר המנהיג אשר נרצח כי ממשלתו "נשענה" על חמישה חברי כנסת ממפלגות אנטי ציוניות (ארבעה ערבים ואחת יהודייה)."

              http://www.hagada.org.il/hagada/html/modules.php?name=News&file=article&sid=6288

              "את "פולחן רבין", למשל, הצלחנו לכפות כמעט על כלל הציבור. יש באתר הזה מתחסדים שמוחים על כך, כי מבחינתם להיות שמאל זה תמיד להיצמד למי שנראה "אנדר-דוג", גם אם ה"דוג" הזה יכול ורוצה לעקור לך את היד בנשיכה אחת. (איך נקרא לתפיסה הזאת? אולי "לוזריזם"?)"

              http://www.hagada.org.il/hagada/html/modules.php?name=News&file=article&sid=5782

        • אהרל"ה הגיב:

          זה מה שהשמאל הקיצוני עושה, להזכירך. מבחינתם כל מי שחושב שונה מהם הוא פושע מלחמה. זה טבעם של קיצונים. וכן, הם גוזרים גזירה שווה בין ביבי לפייגלינים. תשאל את גדעון לוי. הבעיה היא שאותם קיצונים ששוללים את זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה הם למעשה המיעוט היום בישראל והם לא יכולים לסבול שהם לא קובעים את סדר היום במדינה.

          • Quercus הגיב:

            איכס, איזו דמגוגיה זולה…

            • אהרל"ה הגיב:

              זולה זולה, אבל לא שמעתי אותך סותר אותה.

              • Quercus הגיב:

                זה לא שווה את זה, אבל קשה לי לא להיענות לאתגרים:

                "מבחינתם כל מי שחושב שונה מהם הוא פושע מלחמה." – זה פשוט לא נכון. מבחינת השמאל, מי שביצע פשעי מלחמה הוא פושע מלחמה.

                "וכן, הם גוזרים גזירה שווה בין ביבי לפייגלינים." – זה גם לא נכון, לא ברור מאיפה הבאת את זה.

                "ששוללים את זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה" – למיטב ידיעתי הם רק שוללים את "זכותה" של מדינת ישראל לבצע פשעי מלחמה.

                "הם למעשה המיעוט היום בישראל" – וואללה, צודק. זאת אכן בעיה גדולה, אני מסכים.

                "והם לא יכולים לסבול שהם לא קובעים את סדר היום במדינה." – נכון, זה די מרגיז שמי שקובע את סדר היום במדינה הוא אחד שמתיר פשעי מלחמה ואף מטייח אותם.

              • אהרל"ה הגיב:

                You keep using that word. I do not think it means what you think it means.

          • אסף אורון הגיב:

            לא אהרלה, לא "שוללים את זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה".

            רק שוללים את "זכותה" של מדינת ישראל לקיים דיקטטורה צבאית מסריחה ומושחתת בחצר האחורית שלה, דיקטטורה שכל כולה קומבינה כדי לשדוד אדמות ולנצל עבודה זולה – וכשהכל מתפוצץ בפרצוף, להעמיד פנים שבעצם כל העסק היה נחוץ בשביל ה"ביטחון" או "המלחמה בטרור", ולכן חייבים להמשיך בו ביתר שאת.

            אה כן, ואנחנו גם מלגלגים על "זכותו" של הציבור להתפלא ולהיעלב אחר כך, כששר אחרי שר בממשלה, וראש ממשלה אחרי ממשלה, מתגלים כגנבים מושחתים. באמת צירוף מקרים מופלא.

            • אהרל"ה הגיב:

              זה כנראה עולם נפלא שלך, העולם ההוא שבו אותם אנשים שהיו רק "קומבינה כדי לשדוד אדמות ולנצל עבודה זולה" לא באמת התפוצצו באוטובוסים ובמסעדות במטרה מוצהרת להרוג אזרחים, ועשו את זה ביתר שאת דווקא כשעל השולחן היה מונח כל מה שלכאורה הם רצו.

              בקשר ל"גנבים המושחתים", כאן אני דווקא מסכים איתך. רק חבל שאותם גנבים מושחתים הם דווקא אלו שעשו את מה שאתם חושבים שצריך.

  3. omerka הגיב:

    אני מוחה!

    אתה עושה עוול למשפחת אדמס, שהייתה מודל לפלורליזם, קבלת השונה ושיוויון. מי יתננו והעם בישראל היה דומה יותר למשפחת אדמס.

  4. עמית ו הגיב:

    באמת, קריאה צמודה של טקסט של בניון?
    מה הצעד הבא? לקיחת סוכרייה מתינוק?

  5. נתאי הגיב:

    המונח הצה"לי המקובל הוא כמדומני "שיפור עמדות לאחור".

  6. אורן הגיב:

    ולפי השמועות בניון לא שירת בצבא, מה שהופך את השיר שלו לעלוב עוד יותר.

  7. ערן הגיב:

    אני הייתי רוצה להציע לבניון אילוסטרציה לשיר – הוא יכול להשתמש בזה כעטיפה של הסינגל או משהו (המגן דוד לא במקום הנכון, אבל בקטנה):
    http://www.history.ucsb.edu/faculty/marcuse/projects/reception/recimages/193DolchstossJewGerman.jpg

    יש שם באתר עוד כמה אפשרויות.

    אין ספק שזו דוגמה קלסית של "יצירה" שהיא כבר הפרודיה הבלתי מודעת על עצמה. תודה לך, מערכת החינוך הישראלית.

  8. רועי הגיב:

    אני תוהה אם הוא מודע לכך שרוב השמאלנים שירתו בצה"ל ושמרו על המאחזים הבלתי חוקיים בשטחים.

  9. תומר הגיב:

    כותרת מבריקה.

  10. א.כ הגיב:

    אלפי שכירים של חרב מתכנסים בתוך מסגד
    הם מדברים עלי אך לא איתי
    ודוד של השכן שלי קיבל את הסמג"ד
    סיפרה אישתו של בן של אחותי
    אהה אחותי, אהה אחותי

    שמיר ופטרוזיליה נפגשים באפילה
    לפתור את המצב הנוכחי
    ובניו יורק המציאו זן חדש של מחלה
    ואיש אחד טוען שהוא אחי
    אהה אחי, אהה אחי

    שיקרתי שאמרתי שהכל כל כך נפלא
    כי שום דבר בעצם לא היה נכון
    גם הכדור שלנו שהפך למרובע
    שכח שהוא עגול
    עסקי הרוקנרול..

    בסן פרנסיסקו הגשרים זקוקים להחלמה
    ברוסיה עוד אסון של רכבות
    ההמונים הפילו בברלין את החומה
    ולי ולך נותר רק לקוות
    אהה לקוות, אהה לקוות

    שיקרתי שאמרתי שהכל כל כך נפלא
    כי שום דבר בעצם לא היה נכון
    גם הכדור שלנו שהפך למרובע
    שכח שהוא עגול
    שכח שהוא עגול
    שכח שהוא עגול
    אני ברוקנרול

    למה אבן ברמאללה סוטה ממסלולה לולה?
    למה אבן ברמאללה סוטה ממסלולה לולה?
    את וגם אני בתוך ארגז
    שר ואת רוקדת במרכז

    שיקרתי שאמרתי שהכל כל כך נפלא
    שכירים של חרב מתכנסים בתוך האפילה
    ובניו יורק המציאו זן חדש של מחלה
    מרגיש כל כך נפלא
    אנחנו עם סגולה
    אנחנו עם סגולה

    אז למה לי פוליטיקה עכשיו?

    [להקת משינה. מלים ולחן: שלומי ברכה]

  11. אוגוסטין דה-גראז' הגיב:

    אני מצטרפת למגיבים קודמים בבקשה לא להכפיש את משפחת אדמס וערכיה.
    כי אם יש משהו שאכפת לי ממנו, זה שמן הטוב של דמויות טלוויזיוניות. (מהמצב בארץ התייאשתי.)

  12. עומר הגיב:

    וואו, כמה רעל נוטף ממך, זה מדהים. פגעו לך בנקודה רגישה?
    מהכתוב עולה שאתה מזלזל בלוחמי ישראל ובמה שהם מקריבים. אולי אתה רוצה לעצור להם את היציאות הביתה?
    לקרוא לרציחתך? איפה קראת את זה?
    אולי אתה קורא לסתימת פיות פאשיסטית?
    בכלל, למה אתה חושב שהשמש זורחת לך מהתחת?

    • ygurvitz הגיב:

      וואו, כמה רעל נוטף ממך, זה מדהים

      בניגוד לטקסט המקורי, למשל?

      מהכתוב עולה שאתה מזלזל בלוחמי ישראל ובמה שהם מקריבים.

      נכון, אני לא מתרשם מי יודע מה מחמושי צה"ל. במיוחד לאור העובדה שרוב מה שהם מקריבים הוא חפים מפשע.

      לקרוא לרציחתך? איפה קראת את זה?

      למד לקרוא.

      אולי אתה קורא לסתימת פיות פאשיסטית?

      לחלוטין לא. לבניון מותר לכתוב מה שהוא רוצה. לי מותר לשחוט את מה שהוא כותב. ככה זה עם חופש הביטוי.

    • עדו הגיב:

      נכון, בימים כתיקונם לא בניון ולא הטוקבק של עומר היו ראויים להתייחסות. אבל אנחנו חיים בתקופה מעניינת, הנה יוסי גורביץ שכן שירת בצה"ל הוא זה שמזלזל בחיילים ואילו בניון שלא סיים שירות צבאי הוא הפטריוט הגדול.
      זה נושא לפוסט שלם ואולי לספר אבל אסכם בקצרה שציונות היתה בראש וראשונה תנועה של עשייה. לעומת הגלותיות של זמנם החליטו הציונים לקחת את העניינים לידיים ולא לחכות לשום משיח. אין חקלאות? נהיה אנחנו החקלאים. יש צרות מהשכנים ? לא נחכה שמישהו יציל אותנו ונקים כוח צבאי בעצמנו וכן הלאה. מה שקורה (באשמת השמאל למעשה אבל זה כבר נושא למחקר היסטורי עב כרס) הוא שאנחנו מידרדרים במדרון הגלותיות בחזרה. העשייה היא מגונה והדיבורים הם החשובים , קם לו ילד ימני בבוקר ומי הוא רואה שסולל כבישים ובונה פה בתים במדינה? נכון, הגויים ימ"ש.
      מי לעומת זאת עסוק בדיבורים ועסקי אוויר – נכון , יהודים כמו אבא שלו וכמו השכנים שלו. למה צריך לשרת שלוש שנים בצבא אם אפשר פשוט לשים סטיקר על האוטו בגנות השמאלנים המנוולים ולגמור עניין? אתה לא צריך לעשות יותר כלום, רק לדבר. קיבוצניק ששירת בסיירת – עוכר ישראל שמאלני , חב"דניק מברוקלין שמתנגד בנחרצות לכל וויתור בשטחים ? פטריוט אמיתי! תגידו מה שתגידו על אהוד ברק..
      גמרתם?
      יופי, כי בכל זאת מדובר על הלוחם המעוטר ביותר בצה"ל אי פעם. והנה הוא מגיע לו לאמריקה לשיחות עם ערפאת ושם עומדים להם אנשי הימין הדתי האמריקאים שלא לבשו מדי צה"ל יום אחד בחייהם וצועקים לו 'בוגד', זה כל הסיפור.

      • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

        וואו! נראה שזאת הפעם הראשונה שמישהו מאזכר את ברק בבלוג הזה באופן חיובי ואתה אפילו מחשיב אותו כחלק מהשמאל. ביחד עם ענן העפר שעוטף את יבשת אירופה אני מתחיל להיות מודאג…

        וברצינות מה הקשר בין ציונות לחברה הפוסט-תעשייתית שבה אנו חיים? ולמה זה קשור לשיר המאוד אווילי של בניון? לא לכל מוקיון צריך להתייחס ברצינות כאילו השטויות שהוא אומר זה סוף המשטר הדמוקרטי.

  13. רן בר-זיק הגיב:

    האמת היא שלהטפל להגיגי בניון זה באמת כמו לקחת סוכריה מתינוק.

    אבל השיר שלו ועצם העיסוק בו בכלי תקשורת מרכזיים מראה על כך שחלק הולך וגדל של הציבור מקצין מאד ולחלק מההקצנה הזו אחראית *גם* הרטוריקה של השמאל פוסט הסכמי אוסלו. אם ניקח למשל את שלום עכשיו ואת מי שמייצג אותו – גם לי שנמצא ימינה משלום עכשיו אין שום בעיה איתו ועם התנועה שלו – להיפך. אבל כשאני קורא את ההתבטאויות של חלק מאנשי 'בצלם', אני נחרד. כאשר יותר ויותר אנשי שמאל מתייחסים אל הציבור בתור 'אתם' במקום 'אנחנו' אני לא יכול להזדהות עם המסרים שלהם – מבחינתי הם לא שייכים לקולקטיב הישראלי.

    אז יש הקצנה לא רק בקרב החשודים המידיים אלא גם בקרב ציבור שלפני 20 שנה היה כן פתוח למסרים של השמאל. וזה מדאיג. מצד שני, זה לא רק באשמת הרבנים/פוליטיקאים מושחתים/תקשורת מעוותת/אהוד ברק הנתעב. זה גם באשמת אלו שהיו אמורים להיות המצפן המוסרי והשמאלי ועכשיו נכנסו לסוג של התקרנפות מתבכיינת והוציאו את עצמם מהכלל.

    • אסף אורון הגיב:

      הוי, שוב אותה סימטריזציה מוכרת, מופרכת ומעייפת.

      כן, השמאל שפועל נגד הכיבוש הוא פשוט *בדיוק* אותו דבר כמו נוער הגבעות, ואם תרצו, ורונה קינן היא אותו דבר כמו עמיר בניון.
      כולנו פשוט תאומים סיאמיים שהופרדו בלידתם.

      רן ידידי, אתה מוזמן לטקס הדלקת משואות האלטרנטיבי שמארגנת יש גבול – הערב ב-7:45 ברחבת אמיל גרינצוויג (שהרצח שלו הוא, כמובן, עוד דוגמא לסימטריה המופלאה בין "ימין קיצוני" ל"שמאל קיצוני" בישראל). מול משרד ראש הממשלה. תראה את האנשים, תשמע את הנאומים ותחליט אם יש קשר כלשהו בין השטויות שאתה מדמיין עלינו (או מצטט כמו תוכי מהתקשורת הישראלית המדהימה והחופשית) לבין המציאות.

      רק תיזהר בדרך מהחבר'ה של אם תרצו, הם הבטיחו לבוא להפריע השנה.

      • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

        ממש כמו בימין הדברים שלך תלויים בעל איזה אנשים אתה מדבר כשמאל.

      • רן בר-זיק הגיב:

        יש שמאל ויש שמאל. את תנועת 'יש גבול' אני לא מכיר וגם לא הזכרתי. כן הזכרתי את שלום עכשיו ולא במובן רע. כן הזכרתי את הציטוטים שפורסמו לא רק באמצעי התקשורת של בעלת עמדה בכירה ב'בצלם'.

        את הימין ונוער הגבעות כלל לא הזכרתי. לצורך העניין הם לא מעניינים אף אחד ולא מנסים לעשות סימטריזציה. רק טענתי שההקצנה ההולכת וגוברת של חלק מאנשי השמאל (ברטוריקה או במעשה) היא *אחת* מהגורמים להשפעה ההולכת ומתמעטת של הארגונים האלו בקרב הציבור הכללי וחבל שכך.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      בטח שהשמאל הוא לא חלק מהקולקטיב שלכם, מי רוצה להיות חלק מאספסוף כזה?

  14. צרי הגיב:

    כמה עצוב לי שאמן באמת איכותי כמו בניון נופל לבורות של שנאה, ואחרי ליריקה לא רעה שהוא הוציא (והוא הוציא דברים לא רעים כלל מבחינה מילולית), עצוב לי שזה צריך להגיע לכך. ואעלק קירוב לבבות ואחווה שהוא מדבר עליה בכתבה. אתה מדבר על שנאה בלי עובדות, מאזכר את בן סורר ומורה כשבאמת בתלמוד ניסו להרחיק כמה שיותר מזה? מה העסק, בנאדם? עלתה לך התשובה חזק מדי לראש.
    אעהי.

    בתגובה –
    http://israblog.nana.co.il/239381

  15. עדיגי הגיב:

    כתבת שאין מיתוסים של בגידות אחים ביהדות. אבל מה עם קין והבל?

    • ygurvitz הגיב:

      זה פחות בגידה ויותר מריבה רצחנית, אבל כן, את צודקת.

      • יוני הגיב:

        ויעקב ועשיו? ויוסף ואחיו?

        • ygurvitz הגיב:

          באף אחד מהמקרים אין רצח. למעשה, קבלת הפנים שעשו ערך ליעקב היתה כל כך לבבית עד שכותבי התלמוד נאלצו לסלף אותה.

        • צרי הגיב:

          חסר גם חצי משני ספרי מלכים?

          • אלעד אין-דור הגיב:

            וספר שמואל, עם כל הבגידות בבית דוד (כמו אחיתופל שכבר הפך לביטוי).
            ויש גם אנשים שיגידו שיוספוס פלביוס, דמות לא תנכ"ית אבל חשובה ביהדות, היה בוגד (למרות שכאן באמת אין רצח).

            • ygurvitz הגיב:

              אני לא מסכים עם הטענה שיוסף בן ממתיהו הוא דמות חשובה ביהדות. הוא כלל לא תורגם לעברית עד המאה ה-20, ומי ששמר את ספריו היתה הכנסיה.

            • אלעד אין-דור הגיב:

              אבל יחד עם זכרון יודפת השתמר גם הזכרון שלו בצורה קטנה. פעם אולי באמת לא היתה לו חשיבות, אבל בימינו אני כן חושב שיש לו.

    • אני רק שאלה הגיב:

      שאלת תם: קין והבל היו יהודים? חשבתי שנהיינו יהודים רק ממעמד הר סיני והלאה…

      • ygurvitz הגיב:

        יהודים הם אולי לא היו, אבל הם חלק מהמיתוס היהודי.

        • רותם הגיב:

          למרות שיש גמרא שאומרת שכל ההלכה הייתה ידועה כבר לאדם, ולכן כיסה עצמו מפני יהוה ברגע שעמד על דעתו. אבל את עול מלכות שמיים, באופן רשמי, קיבלו העבריים למרגלות הר סיני, לאחר שנכפה עליהם הדבר "הר כגיגית".

  16. מעניין שהטקסט של השיר מזכיר מאוד את מה שנאמר (עד לא מזמן) על החרדים. מעניין עוד יותר שלמרות ענן ההתלהמות הוולקני שאופף את המדינה בזמן האחרון, אור השמש מעל מאה שערים ובני ברק בהיר כתמיד: סוגיית (אי-)הגיוס של החרדים דוממת לחלוטין.

  17. שי הגיב:

    עמיר בניון הוא מזימה של השמאל הקיצוני להעמיד את הימין הקיצוני באור מגוכח ובכך להפוך אותו ללא ליגיטימי!

    • אסף הגיב:

      סטלן…

      • אהרל"ה הגיב:

        ממש לא.

        תגידו, נשמע לכם הגיוני, שעמיר בניון כתב, הלחין, שר, עיבד והפיץ את השיר הזה, בלי שאף מפיק, סוכן, איש שיווק, נגן וכו' אמר לו "תשמע, הרטוריקה שלך מוגזמת. אתה אולי תקבל בהתחלה כמה מחיאות כפיים אבל בסופו של דבר רוב האנשים יבינו שזה כתב שטנה, אפילו אם הם לעצמם חושבים אותו דבר? ואפילו אם לא האנשים, אתה באמת חושבת שהתקשורת תוציא אותך בשלום מכזה דבר?"

        • צרי הגיב:

          אהרל'ה, עליי להעמיד אותך על פרט חשוב: עמיר בניון הוא אחד האמנים המצליחים ביותר בזכות עצמם, באופן חלקי. ביאור העניין – שנים שהוא היה תחת הליקון או הד ארצי, אחד מהחרייטים שגונבים כסף קיצר – עד שבמחאה גדולה הוא פשוט פרץ החוצה מהם, לא חתם שוב חוזה – ומאז הוא מפיץ לבדו ובזכות עצמו את המוזיקה שלו. יש היום אינטרנט, ומאחר והרבה אנשים מכירים את בניון, הוא פועל ומוציא בזכות עצמו. במילים אחרות, אין שום מפיק או יחצ"ן של חברה מסויימת שתגרום לו לשתוק. הוא פשוט ידבר על מה ואיך שבא לו, כי הוא יכול.
          האם התקשורת תוציא אותו בשלום? דהה. הוא בקונצנזוס. שלא נדבר על זה שהוא מזרחי, וחוזר בתשובה, ונרקומן לשעבר שנגמל, באר שבעי כמוני – כל מיני סעיפים שיעזרו לו להתחמק מנשיכות כואבות מלבד הנגיסות הקטנטנות של יוסי ובלוגרים אחרים.

        • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

          כן, אני לא מבין מה כל כך מוזר בזה. בניון הוא לא הראשון שעושה פרובוקציה כדי לקבל פרסום, מהתגובות נראה שהוא הצליח.

  18. דניאל ר. הגיב:

    למרות קווי הדימיון הרבים שמצאת, אני חושב שבטקסט עמיר משליך למישור הפוליטי את התחושות שלו ביחס לתעשיית הבידור. סכין בגב, דו-פרצופיות, נהנתנות ותככנות – אלה מאפיינים ידועים של תעשיית הבידור, שגם ככה נתפשת כשמאלנית. מעבירים את הבגידה למישור הפוליטי, מוסיפים מוטיבים של צבא, קורטוב אקטואליה ו… התוצאה למעלה.

  19. אירית הגיב:

    זה היה נמוך, נמוך מאוד..
    איך אני "אוהבת" אנשים שכל כך קשה להם להבין תרבות אחרת ושונה משלהם אז כל מה שיש להם לעשות זה להכפיש ולזלזל, ואחר כך הם מצפים שיכבדו אותם.

    • ygurvitz הגיב:

      את סבורה שהטקסט של בניון ראוי לכבוד? למה?

    • עדו הגיב:

      אירית, הבעיה היא שלא מדובר בתרבות אחרת ולא מובנת אלא דווקא בדברים ברורים מאד. אבל זה בסדר, כל פעם שיש עוול או מעשה טיפשות בציבור שאת לא שייכת אליו יגידו לך ש'את לא מבינה את התרבות'.
      במשך שנים הייתי בטוח שמסורת זה דבר רע מאד, כל עוול ואיוולת הופכים להיות פתאום מוצדקים כי 'זו מסורת וככה זה בציבור הזה ..' (תבחרי לבד איזה ציבור) היום אני יודע שזה שטויות , הבעיה היא לא שאינני מבין אלא שאני דווקא מבין מצויין אבל בסדר, ננסה את השיטה שלך על מי שמתלונן למשל על ימי הקיפוח העליזים של מפא"י עם המעברות והדי.די.טי ונראה אם זה ישכנע אותך:
      'צריך להבין שזה חלק מהתרבות של אשכנזים, אצלם השוורצע צריך לעבוד בעבודת הכפיים והם המנהלים, זו מסורת מפוארת שהם הביאו איתם מפולניה ואסור לזלזל במנהגים שלהם.'
      השתכנעת?

    • הדס הגיב:

      איזו תרבות? כי אם את מדברת על התרבות המזרחית, נראה לי שבניון הוא זה שמכפיש ומזלזל בה כשהוא מנסה לשייך לה את כתב השטנה הנ"ל, ולא להיפך.

  20. נתי הגיב:

    giving my age ביכולתי לציין שאין ממש חדש תחת – גם לא בסיגנון. עדיין זכורה לי חברת בית הנבחרים (בזמנו), גאולה כהן, המתבטאת כנגד ה'שמאל התוקע סכין בגב האומה' ועוד כאלה פראזות עם זיקה לזמן רפובליקת ווימאר, כמו שהעירו לה על זה בזמן אמת, (לא זכור לי מי..הזמן והגיל..). אבל בהחלט זכור ראש הממשלה דאז, מנחם בגין, שהסית בלי חשבון נגד קיבוצניקים שמאלנים, והפליאה שהביע כשעימתו אותו עם הנתון של 20% בני קיבוצים ממניין כלל הנופלים במלחמות. (נתון נכון לזמנו), ואם להמשיך באותו הקו הנוסטלגי – אז היתה איזו מרפסת מפורסמת, אוזן של מקובל ידוע ועוד כהנה. ללמדך שהיו זמנים בהם הסתה ודה-לגיטימציה לבוגדים סמולנים נחשבו עניין רציני על סדר היום הימני, ולכן מתפקידם של נבחרי-ציבור, ראשי סיעות וממשלות וכו'. ואם היום יותר עוזבים את זה לידיים של כוכבי זמר ואנשי קרנות למיניהן – מן הסתם הולך ופוחת הדור..

  21. נהנה מכל פוסט הגיב:

    אחלה ניתוח של השיר.
    בן-עיון הזה, נמצא בתחתית החבית.

  22. ג'ים הגיב:

    מבלי לנקוט עמדה או להביע את דעותי הפוליטיות, אומר רק שנהנתי לקרוא את הניתוח. זהו.
    תודה.

  23. אלעד הגיב:

    אפרופו סכין בגב,
    הקריקטוריסט של ערוץ 7 לא משאיר הרבה לדמיון

    http://a7.org/Resizer.ashx?source=album&album=1&image=11929&a=450&b=1200&save=1

  24. א.ה. הגיב:

    ואגב אומנים מסיתים…

    "הטלוויזיה גרועה מהערבים"

    אריאל זילבר התארח ב"דיבור חדיש" ותקף את אנשי המסך הקטן: "יושבים שם רק עוכרי ישראל"

    http://hot.ynet.co.il/home/0,7340,L-8105-37729,00.html

    • אהרל"ה הגיב:

      בואו לא נתחיל להשוות בין התפוצה של עוכרי ישראל מול קיצונים רצחניים על גבי המסך הקטן.

  25. אורן הגיב:

    מעניין איך תושבי התחנה המרכזית בתל אביב יגיבו לשיר.
    מי שגר ועובד פה , הוא גם תושב !

  26. alpaka הגיב:

    לא שאני לא מסכים עם מה שאתה אומר אבל…ההשואה להיטלר היא לא רק דמגוגית אלה פוגעת.

    די לזנה את צלקת הצורר הנאצי. לא כולם היטלר , לא כולם SS .