יוסי כתב פה מ×מר שמסביר ×ת ההבדל בין ×× ×˜×™ ×¦×™×•× ×™×•×ª ל×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª. לדבריו ביקורת על ×ž×“×™× ×ª ישר×ל ××™× × ×” ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ו×× ×”×‘× ×ª×™ × ×›×•×Ÿ ××– ×”×•× ×ž×•×¡×™×£ וטוען ×©×”×¦×™×•× ×•×ª בהכרח תיצור עוול ×›×™ ×”×™× ×ª×ž×™×“ תפלה לטובה ×™×”×•×“×™× ×œ×¢×•×ž×ª ×œ× ×™×”×•×“×™× ×’× ×›×שר מדובר ב×זרחי ישר×ל.
× ×• טוב.
×”××ž× ×™×ª הסרבית ×ž×¨×™× ×” ×ברמוביץ' (×œ× ×œ×”×ª×‘×œ×‘×œ ×¢× ×ž×¨×™× ×” דווידוביץ' מישר×ל) עשתה ב1974 מיצג ×™×•×¦× ×“×•×¤×Ÿ בעיר × ×פולי. ×”× ×” קטע מתוך הכתבה על מה שהתרחש בגלריה:
"על שולחן המכוסה במפה ×œ×‘× ×” ×”×•× ×—×• 72 חפצי×, ×ž×¡×•×“×¨×™× ×‘×©× ×™ ××–×•×¨×™× â€“ ×זור â€œ×”×¢×•× ×’â€œ ו×זור â€œ×”×¢×™× ×•×™â€œ. בצד ×חד ×—×¤×¦×™× ×›×ž×• מסמרי×, ×¡×›×™× ×™×, ×¢×¦× ×’×“×•×œ×”, מלכודת ×¢×›×‘×¨×™× ×•×’×¨×–×Ÿ; ובצד ×”×©× ×™ ×—×¤×¦×™× ×›×ž×• שוקולד, ליפסטיק, עוגה, עיתון, צעיף × ×•×¦×•×ª ותפוח. ב×מצע: כוס ×ž×™× ×•×קדח שלצדו כדור בודד ×œ×˜×¢×™× ×”. ×ברמוביץ‘ הודיע שתהיה פסיבית, חפץ ×œ×œ× ×ª× ×•×¢×”, במשך שש שעות. ×”×”× ×—×™×” ×©× ×ª× ×” לקהל הייתה: ×× ×™ ×ובייקט, ××ª× ×ž×•×–×ž× ×™× ×œ×¢×©×•×ª לי ככל העולה על רוחכ×, ×”×חריות עליי.
“הקהל ×כן עשה ×›×¨×¦×•× ×•. ×–×” התחיל בהיסוס זהיר, ×× ×©×™× × ×ª× ×• ל×ברמוביץ‘ פרח ×•× ×©×™×§×”, ×בל ל×ט ל×ט גלשו ל×לימות. המבקרי×, ×’×‘×¨×™× ×‘×¨×•×‘×, התחילו ×œ×¢× ×•×ª ×ותה. תלשו ×ת ×”×—×•×—×™× ×ž×”×•×•×¨×“ ×•× ×¢×¦×• ××•×ª× ×‘×‘×˜× ×”, קשרו ×ותה, גררו ×ותה, חתכו ×ת ×¤× ×™×” ×‘×¡×›×™× ×™ גילוח. לבסוף ×’× × ×ž×¦× ×”×¦×•×¤×” שטען ×ת ×”×קדח וכיוון ×œ×’×¨×•× ×” ×¢× ×”×צבע על ההדק, ×œ×—×™×™× ×ו למוות, עד שבעל הגלריה תפס ×ת ×”×קדח וזרק ×ותו מהחלון. ×¢× ×¡×™×•× ×”×ž×™×¦×’ ×ברמוביץ‘ התחילה להר×ות ×¡×™×ž× ×™ ×—×™×™× ×•×¢×¦×ž×ות – ובתגובה הקהל ברח"
מה שהוכיח המיצג של ×ברמוביץ' ×”×•× ×מת ידועה ועצובה. בחברת ×‘× ×™ ×ד×, ×›×שר מישהו ×”×•× ×—×¡×¨ ישע, ×œ× × ×בק, ×œ× ×‘×•×¨×— ו××™× ×• מסוגל לצעוק ולהזעיק עזרה. בסופו של דבר ×™×™×ž×¦× ×ž×™ שיתעלל בו. ×× ×—×•×©×‘×™× ×¢×œ כך שהמיצג שלה התרחש בגלריה ×•×”× ×•×›×—×™× ×”× ×©×•×—×¨×™ ××•×ž× ×•×ª ×•×œ× ×—×‘×•×¨×ª ×‘×¨×™×•× ×™× ×©×™×›×•×¨×™× ×‘×¡×ž×˜×” ×פלה ×–×” בכלל מעורר מחשבות × ×•×’×•×ª. × ×›×•×Ÿ, ×œ× ×›×•×œ× ×™×¢×©×• ×ת ×–×” ×•×œ× ×ª×ž×™×“ ×בל ×‘×”×™× ×ª×Ÿ מספיק זמן, ×× ×תה קורבן חסר ישע, ×’× ×‘×’×œ×¨×™×” מל××” שוחרי ××•×ž× ×•×ª ×™×ž×¦× ×ž×™ שיתעלל בך.
המיצג ×”×–×” ×œ× ×ž×—×“×© כלו×, כמובן, למי שמכיר קצת ×ת ההיסטוריה של ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™. ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×•, רוב ×”×©× ×™× ×‘×’×•×œ×”, בערך במצבה של ×ברמוביץ', × ×˜×•×œ×™ כוח ×œ×”×ª×’×•× ×Ÿ ומבלי של×יש ×™×”×™×” ×כפת מה×. התוצ××”? כן, היו תקופות של שגשוג ושלווה ×בל תמיד בסופן ×”×’×™×¢ הפוגרו×, הגזירה ×ו הגירוש.
×‘× ×™×ž×™×Ÿ ×–×ב הרצל ×”×™×” יהודי ×¢× ×¨×’×œ ×חת ×‘×¢×•×œ× ×”× ×•×¦×¨×™ ×›×שר התפרצה פרשת דרייפוס. הרצל ר××” ×ת ×”× ×¢×©×” והבין ×©×›×œ×•× ×œ× ×™×¢×–×•×¨. ×× ×§×¦×™×Ÿ × ×מן שמשרת ×‘×¦×‘× ×”×ž×“×™× ×” עדיין מופלה לרעה בגלל יהדותו הרי שלהיות מיעוט יהודי בין ×”×’×•×™×™× ×”×•× ×ž×¦×‘ שמוביל בהכרח ל×סון. ×חד ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª הר××©×•× ×™× ×©×¢×œ×• בדעתו של הרצל ×œ×ž× ×•×¢ ×ת המצב המסוכן ×”×–×” ×”×™×” פשוט – ×™×ª× ×¦×¨×• ×”×™×”×•×“×™× ×›×•×œ× ×•×ין יותר מיעוט יהודי בין ×”× ×•×¦×¨×™× ×›×™ ×ין ×™×”×•×“×™× ×™×•×ª×¨. כשר××” שזה ×œ× ×™×”×™×” מעשי החל לחשוב על ×¤×ª×¨×•× ×•×ª ××—×¨×™× ×›×ž×• למשל הקמת ×ž×“×™× ×” ×œ×™×”×•×“×™× ×‘××¨×’× ×˜×™× ×”. ש×, בערבות העשב ×”×¢× ×§×™×•×ª, בווד××™ ×™×”×™×” ×ž×§×•× ×œ×ž×“×™× ×” יהודית ×§×˜× ×” שתכיל בתוכה ×ת כל יהודי העול×.
×× ×”×‘× ×ª×™ × ×›×•×Ÿ ×ת יוסי ××– ×”×¦×™×•× ×•×ª ×ž×‘×—×™× ×ª×• ×”×™× ×‘×”×›×¨×— ×œ× ×ž×•×¡×¨×™×ª כיוון ×©×”×™× ×ª×ž×™×“ מעדיפה ×™×”×•×“×™× ×¢×œ ×¤× ×™ ×œ× ×™×”×•×“×™×. ×–×” × ×›×•×Ÿ כמובן ×× ×”×•×¤×›×™× ×ת ×”×¦×™×•× ×•×ª ל×יד×ולוגיה, ×”×¦×™×•× ×•×ª ××™× × ×” ×יד×ולוגיה. ×ין ×יד×ולוגיה ×חת שיכולה להיות רחבה מספיק בכדי שתכלול ×—×™×œ×•× ×™× ×ž×•×—×œ×˜×™× ×•×“×ª×™×™× ×ž××ž×™× ×™×, סוצי××œ×™×¡×˜×™× ×•×§×¤×™×˜×œ×™×¡×˜×™×, ×× ×©×™ ×©×œ×•× ×•×ž×™×œ×™×˜×¨×™×¡×˜×™×. ×”×¦×™×•× ×•×ª הייתה ×•× ×©×רה פתרון × ×§×•×“×ª×™ לבעיה × ×§×•×“×ª×™×ª – ×יך ×ž×’×™× ×™× ×¢×œ ×”×™×”×•×“×™× ×›×š ×©×œ× ×™×”×™×• ×§×•×¨×‘× ×•×ª יותר. ×•×”×¦×™×•× ×•×ª ×גב × ×›×©×œ×”. ×”×ª× ×•×¢×” ×”×¦×™×•× ×™×ª הייתה ×מורה ×œ×ž× ×•×¢ ×ת השו××” ×•×œ× ×”×¦×œ×™×—×” בזה.
כדי לסבר ×ת ×”×וזן תחשבו על ×פליה ×ž×ª×§× ×ª לטובת × ×©×™×. וכי מה ההבדל בין העדפת × ×©×™× (× × ×™×— בקבלה למשרות בכירות בשירות הציבורי) ובין העדפת גברי×? זו ×פליה וזו ×פליה. ×בל ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• יש בפועל ×פליה × ×’×“ × ×©×™× ×חד ×”××ž×¦×¢×™× ×œ×זן ×ת המצב ×”×•× ×œ×”×¤×œ×•×ª × ×§×•×“×ª×™×ª לכיוון ×”×©× ×™ עד שיהיה שוויון. כמובן שלהפוך ×ת ×”×פליה ×”×–×ת ל×יד×ולוגיה מעקר ×ת כל ×”×¤×ž×™× ×™×–× ×ž×ª×•×›×Ÿ, ×× ×”×¤×ž×™× ×™×–× ×’×•×¨×¡ שיש להפלות ×’×‘×¨×™× ×›×יד×ולוגיה ×”×•× ×œ× ×©×•× ×” ×ž×”×©×•×‘×™× ×™×–× ×”×ž×¡×•×¨×ª×™, רק הופך ×ת ×”×ª×¤×§×™×“×™× ×‘×™×Ÿ ×”×ž× ×¦×œ ×œ×ž× ×•×¦×œ×ª. מי שמצדיק ×יד×ולוגית ×פליה × ×’×“ ×œ× ×™×”×•×“×™× ×œ× ×©×•× ×” מה×× ×˜×™×©×ž×™ שמצדיק ×פליה × ×’×“ ×™×”×•×“×™× ×ו ×ž×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×ª שתטען ×©×’×‘×¨×™× × ×—×•×ª×™× ×ž×˜×‘×¢×.
עוד ×˜×¢× ×” שיוסי מעלה בבלוג שלו מדי ×¤×¢× × ×•×’×¢×ª למהותה של ×”×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª. לפי יוסי ×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ×˜×•×¢× ×ª שיהודי בהכרח ××©× ×‘×ž×©×”×•. מכיוון שיוסי ××™× × ×• מ××©×™× ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×‘×›×œ×•× ××œ× ×¨×§ ×ת ×”×¦×™×•× ×•×ª ×”×•× ××™× × ×• ×× ×˜×™×©×ž×™. יותר מזה, יוסי טוען שיש ×–×™×§×” בין ×”×¦×™×•× ×•×ª וה×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª ופה ×”×•× ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ טועה.
×× ×”×™×”×•×“×™× ×—×™×• ××œ×¤×™×™× ×©× ×” בגולה ×•×”×¦×™×•× ×•×ª רצתה ×œ×©× ×•×ª ×ת המצב ×”×–×” הרי שבהכרח ×”×™× ×˜×•×¢× ×ª ×©×”×™×”×•×“×™× ×¢×©×• משהו ×œ× × ×›×•×Ÿ במשך ××œ×¤×™×™× ×©× ×”. ×–×” ×œ× ×”×•×¤×š ×ותה ל×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª. ×ין פה ×˜×¢× ×” שהיהודי ×ž×¢×¦× ×”×™×•×ª×• יהודי ××©× ×‘×ž×©×”×• ×בל היהודי הגלותי? כן בהחלט. [בו×ו × ×“×ž×™×™×Ÿ שכתבתי פה ×יזו פיסקה ×רוכה שמשבחת ×ת המסורת היהודית, ×ת המוסר והעזרה ההדדית ו×ת ×רון ×”×¡×¤×¨×™× ×”×™×”×•×“×™. מ××—×•×¨×™× ×•? יופי, ××– עכשיו ×”×’×™×¢ ×œ×©×™× ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×¢×œ השולחן.] המסורת היהודית ×”×™× ×ž×¡×•×¨×ª של בגידה. ×× ×‘×›×œ דור ודור היהודי יודע ×©×”×•× ×ž×•×¨×™×© לבן שלו פוגרו×, גזירה, ×—×¨× ×ו גזירה כלשהי ×•×œ× ×¢×•×©×” ×›×œ×•× ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×‘×•×’×“ בדור ×”×‘× ×›×©× ×©×ביו בגד בו. וב×מת רוב ×”×™×”×•×“×™× × ×”×’×• ב×חריות והתבוללו (×ולי ×”×ž×§×‘×™×œ×™× ×©×œ×”× ×”×™×•× × ×•×”×’×™× ×‘×חריות ×•×™×•×¨×“×™× ×ž×”×רץ).
×–×” כמובן ×œ× ×ž× ×§×” מ×שמה ×ת ×”×’×•×™×™× ×•×œ× ×ומר שמותר ×”×™×” לפגוע ביהודי×. ×”×שמה ×”×™× ×¢×œ ×”×× ×˜×™×©×ž×™×™× ×בל ×”×חריות ×”×™× ×¢×œ ×”×™×”×•×“×™× ×”×’×œ×•×ª×™×™×. עד ×”×™×•× ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ממה ×›×•×œ× ×”×ª×¨×’×©×• ×›×שר ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×• × ×ª×¤×¡ לוחש ב××•×–× ×• של הרב כדורי ש'השמ×ל שכחו מה ×–×” להיות יהודי×'. הלוו××™ וזה ×”×™×” × ×›×•×Ÿ. ×”×¦×™×•× ×•×ª הרי × ×™×¡×ª×” לעשות בדיוק ×ת ×–×”. ×œ×’×¨×•× ×œ× ×• לשכוח ×ת היהדות הגלותית שחוזרת שוב ושוב על ×ותה טעות ולהפוך ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×œ×¡×•×’ ×חר של ×× ×©×™×, ×›×לו שרו××™× ×‘×¢×™×” ×•×ž×ª×ž×•×“×“×™× ×יתה ×‘×ž×§×•× ×œ×”×ª×¤×œ×œ לרחמי שמיי×.
×œ× ×ž×–×ž×Ÿ × ×—×¡×ž×ª×™ לשלושה ×™×ž×™× ×‘×¤×™×™×¡×‘×•×§. ×–×” ×”×™×” ×חרי שמישהו טען ש×× ×× ×™ ×œ× ×ž×›×‘×“ ×ת המסורת היהודית ×ין לי מה לעשות פה בישר×ל. ×¢× ×™×ª×™ לו ש×× ×”×•× ×ž×›×‘×“ ×ת המסורת היהודית שידליק ×ת ×”×ª× ×•×¨ וידחוף ×ת הר×ש ×¤× ×™×ž×” ×›×™ זוהי המסורת ×©×œ× ×• ×•×”×ž× ×•×•×œ הלשין עלי (הסגיר ×ותי לערכ×ות הגויי×). ובכן ×›×ן ×ין מי ×©×™×—×¡×•× ×ותי ולכן ×× ×™ כותב ×–×ת בפירוש – המסורת היהודית ×”×™× ×ž×¡×•×¨×ª גלותית. הדת היהודית על כל פסקי ההלכה ×•×”×¤×œ×¤×•×œ×™× ×©×œ×” מתייחסת ליהודי ×›×ורח ב×רצו של הגוי. ×ין לה ×©×•× ×ž×¢× ×” ×œ× ×™×”×•×œ ×ž×“×™× ×” בעידן ×”×ž×•×“×¨× ×™ ולש×לות ההלכתיות שעולות מכך. ×”×¦×™×•× ×•×ª שוללת ×ת הגלותיות. ×œ× ×‘×ž×•×‘×Ÿ של גלות מטריטוריה מסוימת במזרח התיכון (הרי ×™×”×•×“×™× ×’×¨×• פה במשך דורות), ××œ× ×‘×ž×•×‘×Ÿ של ×—×™×™× ×ª×—×ª שלטון ×œ× ×™×”×•×“×™. לפיכך ×”×¦×™×•× ×•×ª שוללת ×ת הדת היהודית ו×ת רוב המסורת והתרבות היהודית. ×ין דבר ×›×–×” '×¦×™×•× ×•×ª דתית', ו×× ×—× ×• רו××™× ×ת ×”×ª×¤×¨×™× ×©×”×—×–×™×§×• ×ת השקר ×”×–×” × ×¤×¨×ž×™× ×ž×•×œ ×¢×™× ×™× ×• ×›×שר × ×•×¦×¨ הדתי ×”'חרד"ל' – ×©×”×•× ×©×™×œ×•×‘ ש×מור להיות בלתי ×פשרי בין חרדי ×× ×˜×™ ×¦×™×•× ×™ לבין דתי ל×ומי. ×בל, בפועל, ×œ×©× ×™ ×לו יש הרבה יותר מהמשותף מ×שר ×œ×—×™×œ×•× ×™ ×¢× ×”×“×ª×™ הל×ומי כיוון שכ×מור הדת היהודית פשוט ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×יך להתייחס למצב שבו יהודי ×”×•× ×‘×¢×œ הבית ×‘×ž×“×™× ×ª×• שלו בזמן שהמשיח, למרבה הצער, עדיין ×œ× ×”×’×™×¢.
××– ל×, ×× ×™ ×œ× ×× ×˜×™×©×ž×™, ×× ×™ ×¦×™×•× ×™. כן יש הרבה ×“×‘×¨×™× ×™×¤×™× ×‘×ž×¡×•×¨×ª היהודית. במיוחד ×”×גדה ×”×”×™× ×¢×œ הרבי והפריץ בפולין המושלגת (שלג? גרתי ×‘×™×¨×•×©×œ×™× ×•×”×™×• לי ×™×•×ž×™×™× ×©×œ×’ ×‘×©× ×” במקרה הטוב, על מה ××ª× ×ž×“×‘×¨×™× ×œ×¢×–×זל?) וכן, ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ ×”×—×–×™×§ מעמד בגולה במשך ×©× ×™× ×רוכות של סבל בזכות לימוד התורה. וזה מעורר השת×ות עד ×©×–×•×›×¨×™× ×©×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ ×”×™×” בגולה וסבל ×©× ×‘×’×œ×œ לימוד התורה ו××– ×–×” × ×¨××” די דבילי פת×ו×. ×œ× ×™×¢×–×•×¨ לכ×. ×× ××ª× ×¦×™×•× ×™× ××ª× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×™×™×©×™×¨ מבט ×ל המסורת ×©×œ× ×• (×יך ×§×¨× ×œ×–×” ×–'×‘×•×˜×™× ×¡×§×™? "גוב ריקבון ועפר") ולהגיד – ×–×” בדיוק ×”×™×” ×”×סון ×©×œ× ×• ×”×™×”×•×“×™× ×‘×ž×©×š מ×ות ×©× ×™×, ××‘×•×ª×™× ×• הקימו פה ×ž×“×™× ×” ×›×™ ×”×¤× ×• עורף למסורת ×”×–×ת ×•×”× ×¦×“×§×•.
(עדו סוקולובסקי)