במוסף "7 ימי×" יש כתבה על זוג ×’××™× ×©× ×™×©×ו בחו"ל, הבי×ו ×œ×¢×•×œ× ×–×•×’ ×™×œ×“×™× ×‘×מצעות ×× ×¤×•× ×“×§×ית ×•× ×ª×§×œ×• בחומה בצורה ×›×שר × ×™×¡×• לגייר ×ות×: ×”×¨×‘× ×•×ª ×œ× ×”×™×ª×” ×ž×•×›× ×” לכך ×‘×©×•× ×ופן. תופעה דומה, ×× ×›×™ ×›× ×¨××” פחות חריפה, מדווחת מצד זוגות ×¡×˜×¨×™×™×˜×™× ×©×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×× ×¤×•× ×“×§×ית ×‘×ž×“×™× ×” זרה כדי ×œ×”×‘×™× ×™×œ×“×™× ×œ×¢×•×œ×. במקרה של זוג ×”×’××™×, הסיבה לכך פשוטה למדי: כדי שהילד יתגייר, ×”×•× ×—×™×™×‘ לגדול בסביבה ×ורתודוקסית. ×פשר לומר הרבה ×“×‘×¨×™× ×—×™×•×‘×™×™× ×¢×œ סביבת הגידול של ×©× ×™ ×”×•×¨×™× ×’××™×, ובהת×× ×”×™× ×œ× ×ª×”×™×” יהודית ×ורתודוקסית.
×× × × ×™×— עכשיו לבעיה החריפה של שימוש ב×× ×¤×•× ×“×§×ית, יש ×›×ן ××™ ×”×‘× ×” × ×™×›×¨×ª מצד הרבה מ×ד ×—×™×œ×•× ×™×. הכתבה מביעה ×–×¢× ×¨×‘ על כך ×©×”×¨×‘× ×•×ª ×œ× ×ž×•×›× ×” להקל על הגיור. ×בל ×–×” ×œ× ×ª×¤×§×™×“×” של ×”×¨×‘× ×•×ª להקל על גיור.
היסטורית, מסוף ימי הבית ×”×©× ×™, היהדות ×”×™× ×“×ª שמקשה מ×ד על הצטרפות ×ליה, הן ×ž×©×•× ×¦×•×•×™× ×§×™×¡×¨×™×™× ×©×סרו על גיור – צו של ×× ×˜×•× ×™× ×•×¡ פיוס מ×מצע המ××” ×”×©× ×™×” – והן ×ž×©×•× ×”×ª×’×‘×¨×•×ª ×”×©× ××” למין ×”×× ×•×©×™ בקרב כותבי התלמוד. ×œ×¤× ×™ ×–×”, היהדות היתה דת ×ž×™×¡×™×•× ×¨×™×ª מ×ד, ×בל ×œ× ×–×” ×”× ×•×©× ×©×œ× ×•. היהדות ×”×¨×‘× ×™×ª, ×חרי הטר×ומה של חורבן הבית ×”×©× ×™, ×”×™× ×“×ª מסתגרת.
וזו זכותה המל××”. ×•×”×™× ×œ× ×¦×¨×™×›×” לפתור ×ת ×‘×¢×™×•×ª×™×”× ×©×œ ×× ×©×™× ×©×›×œ×œ ××™× × × ×ž× ×™× ×¢×œ קהל מ××ž×™× ×™×”. ×”×™× ×œ× ×¦×¨×™×›×” ×œ×©× ×•×ª ×ת עצמה, ×ת המסורות ×רוכות ×”×©× ×™× ×©×œ×”, רק בגלל שלכמה ×× ×©×™× ×©×œ× ×™×•×“×¢×™× ×•×›× ×¨××” ×’× ×œ× ×¨×•×¦×™× ×œ×“×¢×ª ×יך ×ž×ª× ×”×’×™× ×‘×ª×•×š בית ×›× ×¡×ª המסורות ×”×לה ×œ× × ×•×—×•×ª.
הש×לה "למה ××ª× ×ž×§×©×™× ×¢×œ×™× ×•" ×”×™× ×œ× ×”×©×לה ×”× ×›×•× ×”. התשובה עליה ברורה לגמרי: ×× ×—× ×• ×œ× ×¨×•×¦×™× ×תכ×. ××ª× ×—×™×™× ×‘×ופן ×©×ž× ×•×’×“ לחלוטין למה ש×× ×—× ×• מ××ž×™× ×™× ×‘×• ×•× ×ž×ס ×œ× ×• לפזר ×¢×œ×™×›× ×בקת פיות כדי שתרגישו טוב ×¢× ×¢×¦×ž×›×. יש ×œ× ×• ×¢×¨×›×™× ×•×™×© ×œ× ×• עמוד שדרה. ×ולי כד××™ שתצמיחו ×›×–×” בעצמכ×.
הש×לה ×”× ×›×•× ×” ×”×™× "למה ×× ×—× ×• ×–×§×•×§×™× ×œ×¨×‘× ×™× ×›×“×™ לקבל זכויות ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל." למה ×‘×¢×¦× ×ž×¢×ž×“× ×©×œ ×™×œ×“×™× ×ª×œ×•×™ במישהו ×©×œ× ×ž×›×™×¨ ××•×ª× ×•×œ× ×¨×•×¦×” להכיר ×ות×. התשובה על הש×לה הזו צריכה להיות הפרדת דת ×•×ž×“×™× ×” – ×בל יש מעט מ×ד ×—×™×œ×•× ×™× ×©×‘×מת ×ž×¢×•× ×™×™× ×™× ×‘×”×¤×¨×“×ª דת ×•×ž×“×™× ×”, ×–×ת ×ž×©×•× ×©×”×¤×¨×“×” כזו תפרק ×ת המילה "יהודי" מהמטען הל×ומי שלה. ×”×™× ×ª×—×–×•×¨ למשמעותה המקורית, ×œ×¤× ×™ שהופקעה על ידי ×”×¦×™×•× ×•×ª, של חבר בקהילה דתית. ו×× ×תה ×œ× ×—×‘×¨ בקהילה הזו, במה ×תה יהודי?
רוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×—×™×œ×•× ×™× ×œ× ×¨×•×¦×™× ×œ×—×©×•×‘ על הש×לה הזו לעומק: ×”×™× ×œ× × ×•×—×” ובסופה רובצת ×ž×“×™× ×ª כל ×זרחיה, שמשמעה ביטול ×ž×“×™× ×ª הפריווילגיות של היהודי×. בסופה רובץ שוויון, ו×× ×™ חושד שה×× ×©×™× ×”×˜×•×‘×™× ×©×–×•×¢×ž×™× ×¢×œ ×”×¨×‘× ×™× ×©×ž×§×©×™× ×¢×œ ×”×—×™×™× ×©×œ×”× ×œ× ×‘×מת ×¨×•×¦×™× ×œ×œ×›×ª ×ת כל הדרך הזו. ×”× ×¨×§ ×¨×•×¦×™× ×—×•×ª×ž×ª גומי שת×פשר ×œ×™×œ×“×™× ×©×œ×”× ×—×™×™× ×©×œ ×©×•×ª×¤×™× ×ž×œ××™× ×‘×§×”×™×œ×” בעלת הפריווילגיות.
×•×ž×”×‘×—×™× ×” הזו, ×“×•×•×§× ×”×¨×‘× ×•×ª, שעומדת על ×¢×§×¨×•× ×•×ª×™×” מול הריק המחשבתי של ×”×ž×•×—×™× ×ž×•×œ×”, ×”×™× ×–×• שמעוררת הערכה.
וכן, ×× ×™ יודע ש×ת ×”×ž×™×œ×™× "×”×¨×‘× ×•×ª מעוררת הערכה" ×× ×™ ×צטרך לבלוע, ×•×›× ×¨××” הרבה יותר מהר מכפי ש×פילו ×× ×™ חושב.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×”×ª×§×‘×œ×• מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. ×× ×™ רוצה להודות בז×ת לתורמי×.
(יוסי גורביץ)