×זרחית ישר×לית שמתגוררת בעזה, ×”×•×“× ×•×—×™×“×™, מבקשת ×‘×™×ž×™× ×לה ×œ×”×›× ×¡ לישר×ל – ×•× ×ª×§×œ×ª בסירוב. וחידי, שהפקידה ×ת תעודת הזהות הישר×לית שלה ×‘×ž× ×”×œ ×”×זרחי ×‘×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™×, ×œ× ×ž×¦×œ×™×—×” ×œ×”×›× ×¡ לישר×ל למרות ×©×ž×“×™× ×ª ישר×ל מודעת לכך ×©×”×™× ×זרחית ישר×לית.
המקרה של וחידי ××™× × ×• בודד. שלוש ×זרחיות ישר×ליות ×חרות, ×”×חיות דב×ס, מבקשות ×’× ×”× ×œ×”×›× ×¡ לישר×ל מהרצועה, והממשלה ×ž×•× ×¢×ª ×ת ×›× ×™×¡×ª×Ÿ. הממשלה ×˜×•×¢× ×ª ש×ין די בתעודות הזהות ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×•×ª כדי לזהותן ×›×זרחיות ישר×ל, למרות ×©×‘×©× ×ª 2011, ×›×שר הן ביקשו ×œ×”×›× ×¡ לישר×ל ×œ×—×ª×•× ×ª ×חותן, די ×”×™×” ב×מצעי הזיהוי ×”×–×”. עמותת "גישה" (גילוי × ×ות: ×× ×™ מספק לה שירותי ×ª×¨×’×•× ×ž×“×™ פע×) ×¤× ×ª×” בשמן של וחידי וה×חיות דב×ס לבתי המשפט בישר×ל.
מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ פה ×”×•× ×¤×—×•×ª ההתעמרות השגרתית בתושבי הרצועה, שעליה מעדיף הציבור הישר×לי ×©×œ× ×œ×“×¢×ª; מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×¤×¨×™×›×•×ª×” של תפיסת ×”×זרחות הישר×לית. מדובר ב×זרחות ישר×ליות, שבסך הכל מבקשות ×ת השירות הבסיסי ביותר ש×פשר להעלות על הדעת: ×›× ×™×¡×” ×œ×ž×“×™× ×” שבה הן ×זרחיות. ×•×¤×§×™×“×™× ×¢×œ×•×ž×™× ×ž×¨×©×™× ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×–×›×•×ª הבסיסית ביותר הזו.
הסיבה לכך פשוטה מ×ד: מדובר ×‘×¤×œ×¡×˜×™× ×™×•×ª, ×œ× ×‘×™×”×•×“×™×•×ª. ×ž×“×™× ×ª ישר×ל מגדירה ×ת עצמה ×›×ž×“×™× ×” יהודית. רשמית, ×”×™× ×œ× ×ž×›×™×¨×” בל××•× ×”×™×©×¨×לי. ×”×™× ×ž×›×™×¨×” בל××•× ×”×שורי, ×בל ×œ× ×”×™×©×¨×לי. הכרה בל××•× ×™×©×¨×לי ת×לץ ×ותה להתייחס לכל ×זרחיה כשווי×, וזה ×™×”×™×” סופה של ×”×ž×“×™× ×” היהודית. ישר×ל ×”×¢× ×™×§×” ×זרחות לתושביה ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× â€“ ×לה ×ž×”× ×©×œ× ×’×™×¨×©×” – ×בל הקפידה ×œ×•×•×“× ×©×”×–×›×•×™×•×ª ×”×ž×•×¢× ×§×•×ª ב×מצעותה יהיו ×ž×™× ×™×ž×œ×™×•×ª. הסיבות לכך היו פשוטות: ×ž× ×™×¢×ª ×זרחות פורמלית מילידי ×”×ž×“×™× ×” היתה מציירת ×ת ישר×ל ×›×ž×“×™× ×ª ×פרטהייד מהר מ×ד, ×•×›× ×¨××” היתה ×’× ×’×•×¨×¨×ª התקוממות מוצדקת לגמרי מצד שלולי ×”×זרחות. בצד ×”×©× ×™ של המתרס, משקיעה ממשלת ישר×ל ×¡×›×•×ž×™× × ×™×›×¨×™× ×©×œ כסף ×‘×™×”×•×“×™× ×©××™× × ×™×©×¨××œ×™× ×”×—×™×™× ×‘×—×•"ל, במסגרת מה ×©×ž×›×•× ×” "קשר ×¢× ×”×ª×¤×•×¦×•×ª."
××– ×”×¢× ×™×§×• ×זרחות פורמלית, ×בל ×ž×‘×”×™×¨×™× ×©×•×‘ ושוב ×©×”×ž×“×™× ×” ×”×™× ×ž×“×™× ×ª ×¢× ×”××“×•× ×™×, ושלו בלבד. כפי שגילו וחידי וה×חיות דב×ס, ×זרחות לבדה, ×œ×œ× ×¦×™×•×Ÿ העובדה ש×תה יהודי, ×œ× ×©×•×•×” הרבה ב××ª× ×•×§×¨×˜×™×” היהודית היחידה במזרח התיכון.
ו×ולי ×”×’×™×¢ הזמן להכיר במצי×ות העגומה שכל המסגרת של ×ž×“×™× ×” מצריכה תפיסה מחשבתית שעדיין רחוקה משמעותית מזו שרוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”; שכמו ×”×ž×“×™× ×•×ª ×©×¡×‘×™×‘× ×•, ×”×œ×‘×©× ×• ×ת השבט ×©×œ× ×• במחלצות של ×ž×“×™× ×”, כדי ×©×œ× ×™×”×™×” מביך כשיגיעו ××•×¨×—×™× ×ž×—×•"ל – ×בל, ×›×©×”× ×œ× ×‘×¡×‘×™×‘×”, ×פשר להתרווח ×•×œ×”×ª× ×”×œ כמו ש×× ×—× ×• ×והבי×.
(יוסי גורביץ)