× ×ª×—×™×œ בצד החיובי: בעקבות פרשת ×’×œ× ×˜, ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×‘×—×•×Ÿ כל מועמד צב××™ לתפקיד בכיר בקפידה, וזה טוב. כך ×œ×ž×“× ×• שר×ש הממשלה רוצה ×œ×ž× ×•×ª לר×שות המל"ל ××“× â€“ ×”×’× ×¨×œ בדימוס יעקב עמידרור – שסבור ש×ין מוסר מלחמה ×•×©×‘×—×™×™×œ×™× ×¤×—×“× ×™× ×¦×¨×™×š לירות.
×× ×œ×“×™×™×§, עמידרור ×מר שחייל שמסרב להסתער "במערכת צב×ית × ×•×¨×ž×œ×™×ª צריך ×œ×”×›× ×™×¡ לו כדור בר×ש ובמערכת ליברלית צריך ×œ×”×›× ×™×¡ ×ותו לבית סוהר". ×× ×œ×ž×™×©×”×• ×”×™×” ספק כלשהו, עמידרור – ×©×ž× ×’×™×“ ×ת הליברליות ×¢× ×”× ×•×¨×ž×œ×™×•×ª – ×”×•× ×œ× ×œ×™×‘×¨×œ. ×חר כך, כשר××” שסר מעליו ×¢×•× ×’ ×”×ž×™× ×•×™, ×”×•× ×ž×™×”×¨ לתקן ×ת עצמו ולומר ×©×”×•× ×‘×¢×“ העמדה לדין, ×œ× ×¨×¦×— ×—×™×™×œ×™× ×”×ž×•×ž×™× ×‘×©×“×” הקרב. × ×•. ×× ×™ × ×•×˜×” לה×מין ×œ×“×‘×¨×™× ×©×מר כששוחח לפי תומו.
מעבר לדימוי ×”×וטומטי שהעלה עמידרור ×צלי, ו×× ×™ מ×מין ×©×’× ×צל ××—×¨×™× – של יחידות ×”× .×§.וו.ד. החמושות ×‘×ž×§×œ×¢×™× ×©×™×¨×• ×‘×’×‘× ×©×œ חיילי ×”×¦×‘× ×”××“×•× ×”× ×¡×™× â€“ יש ×›×ן ×¢× ×™×™×Ÿ × ×•×¡×£. עמידרור ×”×•× ×“×•×’×ž× ×ž×•×‘×”×§×ª ×œ×“×ª×™×™× ×”×œ××•×ž×™×™× ×”"ערכיי×", שכל כך ××•×”×‘×™× (בעיקר ×”× ×¢×¦×ž×) להעלות על × ×¡. ×”×•× ×›×œ כך ערכי, ש×ת ×”×—×™×œ×•× ×™× ×”×•× ×›×™× ×” ×¤×¢× â€“ בבוז – "×’×•×™×™× ×“×•×‘×¨×™ עברית".
הבעיה ×”×™× ×©×”×ž×™×œ×” הזו, "ערכי×", ×ž×¡×ž× ×ª ×¢×¨×›×™× ×ž×¡×•×’ ×חד בלבד, ×©×ž×¨× ×™-דתי. ×œ× ×‘×ž×§×¨×” ייב×ו ×ותה ×”×©×ž×¨× ×™× ×”×™×©×¨××œ×™× ×ž×רה"ב, ×©× ×”×™× ×ž×–×ž×Ÿ × ×—×œ×ª×• של הימין. "פטריוטיות" ×”×™× ×¢×¨×š בישר×ל; "×¡×•×‘×œ× ×•×ª", ×œ× ×›×œ כך, "שוויון" וד××™ של×. ××– הבה × ×¡×ª×›×œ על ×”×¢×¨×›×™× ×©×œ עמידרור, הלפיד של ×ž×—× ×” ×”×—×™×™×œ×™× ×—×•×‘×©×™ הכיפה.
הרעיון שחייל צריך להרוג "כל מי שמפריע לו לביצוע המשימה" – התשובה של עמידרור לש×לה ×”×× ×ž×“×•×‘×¨ ×’× ×‘×™×œ×“ בן חמש ×œ× ×‘×¨×•×¨×”, ×›× ×¨××” ×œ× ×‘×ž×§×¨×” – מציב ×ת עמידרור ×œ× ×¨×§ בצד ההיסטורי של ×’'×™× ×’'יס ×—×ן, סט×לין והיטלר, ××œ× ×’× ×‘×ž×—× ×” של כותבי "תורת המלך" והרב ישר×ל רוזן, ×©×§×•×¨× ×œ×מץ "מוסר יהודי" (×©×”×•× ×‘×¢×¦× ×ž×•×¡×¨ ×’×¨×ž× ×™ "×§×¡× ×•×¤×•×‘×™, ×¨×’×©× ×™, ×× ×רכי"). בקיצור, עמידרור – כמו ×”×”×•×’×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×™× ×‘×¦×™×•× ×•×ª הדתית, ×©×”× ×§×‘×•×¦×ª ההתייחסות הטבעית שלו – ×ימץ ×ת מוסר הלחימה ×”× ×צי, ×‘×©×™× ×•×™ קל: ×× ×”× ××¦×™× ×”×שימו ×ת המוסר היהודי ברכרוכיות שהובילה ליצירת חוקי המלחמה, ×”×¨×‘× ×™× ×“×•×—×™× ×‘×–×¢× ×ת העלילה ×”× ×צית ×•×ž×˜×™×œ×™× ×ת ×”×שמה, במידה רבה של צדק, על ×”× ×¦×¨×•×ª. ר×שיתו של ×”×”×•×ž× ×™×–× ×”×ירופי בתפיסה – ×©×œ× ×”×™×”×•×“×™× ×•×œ× ×”× ××¦×™× ×”×™×• ×ž×•×›× ×™× ×œ×§×‘×œ – שכל ×‘× ×™ ×”××“× ×©×•×•×™× ×‘×¤× ×™ ×”×ל, וזו תרומתה העיקרית, יש שי×מרו היחידה, של ×”× ×¦×¨×•×ª למין ×”×× ×•×©×™.
×בל, רגע. ×œ×ª× "ך יש תפיסה ×חרת לגמרי מזו של עמידרור ב×שר ×œ×¤×—×“× ×™×: "מי ×”×יש ×”×™×¨× ×•×¨×š הלבב, ילך וישוב ×ל ביתו ×•×œ× ×™×ž×¡ ×ת לב ×חיו כלבבו". כותבי התלמוד ××™× × ×ž×©× ×™× ×ת ההלכה הזו; הרמב"× ×ž×¡×™×™×’ ×ותה, ו×ומר שמי ×©× ×ª×§×£ פחד בעת המלחמה עצמה עובר ב"×œ× ×ª×¢×©×”", ו××£ מ××©×™× ×ותו בכך ×©×”×•× ×ž×¡×›×Ÿ ×—×™×™×œ×™× ×חרי×, ×בל ספק גדול ×× ×פילו ×”×•× ×”×™×” מתיר ×ת דמו של יהודי טוב ×©× ×ª×§×£ פחד, ומתיר לתקוע לו כדור בר×ש; ×”×•× ×œ× ×§×•×‘×¢ ×¢×•× ×© לחייל במצב ×›×–×”. ספק גדול יותר ×× ×”×™×” שופט ×ותו ×חר כך.
××– מ×יפה צץ פת××•× ×¦×• המשמעת של הוורמ×כט בפיו של היהודי הערכי עמידרור? הרי ×ין לחשוד בו ×©×”×•× ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ת היחס של ×”×ª× "ך והתלמוד ל×× ×©×™× ×©××™× × ×¢×¨×•×›×™× ×œ×§×¨×‘. מ×יפה ×”× ×•×§×©×•×ª ×”×¨×¦×—× ×™×ª הזו, לירות בחייליך שלך? ×”×× ×¢×ž×™×“×¨×•×¨ ב×מת חושב ×©×—×™×™×œ×™× ×©×”×¨×’×¢ ר×ו ×יך המפקד ×©×œ×”× ×¨×•×¦×— חייל שמסרב להסתער יהיו ×—×™×™×œ×™× ×˜×•×‘×™× ×™×•×ª×¨? ×©×”× ×œ× ×™×—×©×‘×•, למשל, ×©×”×•× ×‘×•×“×“ ×•×”× ×¨×‘×™×, ויש הרבה עופרת ב×וויר, ומי ידע? ×”×× ×”×•× ×—×•×©×‘ ×©×—×™×™×œ×™× ×™×ž×©×™×›×• להתגייס ליחידות קרביות, ×× ×™×“×¢×• שיש סיכוי ש×× ×‘×¡×¢×¨×ª הקרב המפקד ×©×œ×”× ×—×•×©×‘ ×©×”× ×ž×ª×ž×”×ž×”×™×, ×”× ×™×—×˜×¤×• כדור בר×ש? מה ×™×”×™×” המורל של ×—×™×™×œ×™× ×©×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×¡×ª×›×œ ×œ× ×¨×§ קדימה, ×ל ×”×ויב, ××œ× ×’× ×חורה, ×ל המפקד?
עמידרור יודע ×ת כל ×–×”. ברגע של יושר ×ישי, ×× ×”×•× ×¢×“×™×™×Ÿ מסוגל לו – ×”×§×¦×•× ×” והשררה ×ž×©×—×™×ª×™× × ×¤×©×• של ×ד×, ×•×”×•× ×”×™×” קצין כל חייו – ×”×•× ×›× ×¨××” ×’× ×™×•×“×” בכך. ×בל ×”×•× ×ž×¢×“×™×£ ×œ×”×¢×œ×™× ×¢×™×Ÿ מהסתירה הזו, החדה כל כך, בין ההלכה והמסורת היהודית ×©×”×•× ×ž×—×•×™×‘ להן ובין הפתרון שלו לבעיית חייל פחדן.
והסיבה לכך ×”×™× ×©×ž×¨×’×¢ ×©× ×©×ž×ª ×ת ×די ×”×¨×•×ž× ×˜×™×–×¦×™×” ×”×§×¡× ×•×¤×•×‘×™×ª, ×”×¨×’×©× ×™×ª, ×”×× ×רכית של ×”× ×ציז×, ×תה מחויב לה ×•×§×•×“× ×›×œ לה. במשוו××” היודו-× ×צית, החלק ×”× ×צי יקבל משקל, החלק היהודי יזוז ×חורה. ו×× × ×œ×ž×“ ×ת ×–×” מפרשת עמידרור, ××– ×”×•× ×ת תרומתו לישר×ל כבר העלה.
(הפוסט × ×›×ª×‘ בהשר×ת הפוסט ×”×–×” ב"מדרון חלקלק".)
ועוד דבר ×חד: ר×ש ×ž×ž×©×œ×ª× ×• היקר, ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×•, הודה × ×¨×’×©×•×ª ל×פיפיור ×‘× ×“×™×§×˜×•×¡ ×”-16, ×”×יש והסיוע לפדופילי×, על כך שפטר ×ת ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ מ×שמת רצח ישוע. קשה לה××©×™× ×ת × ×ª× ×™×”×• – ×ž×¢×˜×™× ×ž× ×”×™×’×™ ×”×¢×•×œ× ×©×ž×•×›× ×™× ×›×™×•× ×œ×§×‘×œ ×ž×ž× ×• מסר כלשהו, ×œ×‘× ×“×™×§×˜×•×¡ ×œ× ×™×”×™×• הרבה ברירות – ×בל ×–×” מעלה שתי תהיות. ר×שית, זו ×”×¤×¢× ×”×©× ×™×” ×©× ×ª× ×™×”×• עושה ×ת ×–×”, ×חרי שהתרפס ×‘×¤× ×™ קסטרו. עד כדי כך המצור מעיק עליו? ×•×©× ×™×ª, ×œ× ×”×™×” ××£ ×חד בלשכת × ×ª× ×™×”×• שהלך לעשות שיעורי בית וגילה ×©×‘× ×“×™×§×˜×•×¡ בסך הכל חזר על עמדת ×”×›× ×¡×™×” במסמך הרשמי Nostra Aetate מ-1965? ×©×”×¢×™×ª×•× ×•×ª הישר×לית ×œ× ×™×•×“×¢×ª ×ת ×–×”, מיל×, ×בל לשכת ר×ש הממשלה?
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª ×': ×”×™×•× ×”×ª×§×‘×œ×” תרומה בקרן הטבק וה×לכוהול, ו×× ×™ רוצה להודות ×œ×ª×•×¨× ×•×œ×חל לו ×©×œ×¢×•×œ× ×œ× ×™×™×לץ ×œ×”×¤× ×•×ª ×ת גבו ליעקב עמידרור.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª ב': כצעד של ×›× ×™×¢×” ל××“×•× × ×•, ×ž×•×¨× ×• ×•×¨×‘× ×• מ×רק צוקרברג, מופיע כעת בבלוג כפתור Like.
(יוסי גורביץ)