×˜×¢× ×” קבועה של חובשי כיפות ×”×™× ×©"רוב ×”×—×™×™×œ×™× ×”×§×¨×‘×™×™× ×”× ×©×œ× ×•", ובכל ×¤×¢× ×©×× ×™ שומע ×תה, ×‘×ž×§×•× ×œ×”×›× ×¡ למריבה על ×ž×¡×¤×¨×™× ×•×¡×¡×˜×™×¡×˜×™×§×•×ª, ×× ×™ ×ומר דבר פשוט: "ותר×ו מה קרה לצה"ל מ××– שזה קרה."
Â
×•×”× ×”, השמועה הלוהטת ביותר בחוגי הכיפות הסרוגות ×”×™× ×¢×œ רחל המקר×ית – הקרויה בלשון העממית "רחל ××ž× ×•" -Â ×©× ×ª×’×œ×ª×” ×‘×¤× ×™ ×—×™×™×œ×™× ×‘×¢×–×” והזהירה ××•×ª× ×ž×¤× ×™ ×ž×˜×¢× ×™× ×•×©×ר מרעין בישין, ×•×ž×©× ×©×לה מי ×”×™× ×מרה "××ž× ×¨×—×œ". ×œ× ×‘×¨×•×¨ מי הקריץ ×ת הבדותה – ×”×ž×ª×•× ×™× ×™×מרו "×גדה" – ×בל די ברור מי מ×מין בה ומי מפיץ ×ותה.
Â
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
×—×™×™×œ×™× ×©×¨×•××™× ×—×–×™×•× ×•×ª מהעבר המיתולוגי של ×¢×ž× ××™× × ×—×–×™×•×Ÿ חדש. במלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×” תפסה לה ××—×™×–×” ×”×גדה על "המל××›×™× ×©×œ מון": כביכול ר×ו הטומי'ס במהלך הקרב ×”× ×•×¨× ×”×¨×שון ×”×”×•× ×§×©×ª×™× ×ž×§×¨×‘ ××–'×™× ×§×•×¨×˜, שהתייצבו ×œ×¦×™×“× ×œ×חר שחייל וולשי × ×•×ש ×§×¨× ×ל ×¡× ×˜ ×’'ורג' לעזרה. על פי ×”×גדה, ×”×§×©×ª×™× ×¤×ª×—×• ב×ש והשמידו ×ת הכוח ×”×’×¨×ž× ×™.
Â
×”×גדה הפכה מקובלת מ×ד ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×”, ושימשה בדרשות במהלך ×©× ×ª 1915 ×”×ומללה. ×”×™×” בה משהו סימטרי מ×ד, לדור שחזר ×•×§×¨× ×ת "×”× ×¨×™ החמישי" של שקספיר: חייל וולשי – שמייצג ×ת פלולן – ×§×•×¨× ×œ×¢×–×¨×ª ×¡× ×˜ ×’'ורג', ×©×”×•× ×œ× ×¨×§ הקדוש הפטרון של ×× ×’×œ×™×” ××œ× ×’× ×–×” שמוזכר שוב ושוב בפי ×”× ×¨×™ החמישי במחזה; ×§×©×ª×™× ×ž×•×¤×™×¢×™× â€“ על ×דמת צרפת – ×•×”× ×¡ של ××–'×™× ×§×•×¨×˜ (כוח ×× ×’×œ×™ קטן ×ך × ×—×•×© מביס כוח ×¢×¦×•× ×•×‘×•×’×“× ×™) חוזר על עצמו.
Â
×“× ×¢×§× ×©××£ חייל ×œ× ×¨××” ×ת "מל××›×™ מון". העדויות שלכ×ורה ×˜×¢× ×• כך היו מזויפות. "מל××›×™ מון" ×”× ×ª×•×¦××” של סיפור – "הקשתי×" – ×©×¤×¨×¡× ×רתור מ×כן זמן קצר ×œ×¤× ×™ הקרב, שמת×ר פחות ×ו יותר ×ת ×ותו הסיפור. מ×כן, שהופתע מ×ד ×ž×”×¤×¨×¡×•×ž×™× ×¢×œ "המל××›×™×", מיהר להבהיר ×©×”×•× ×›×ª×‘ בדיון. יתר על כן, הסיפור הפך לפופולרי כחצי ×©× ×” ×חרי הקרב, ויש ×—×•×§×¨×™× ×©×˜×•×¢× ×™× ×©×œ×ž×•×“×™×¢×™×Ÿ הצב××™ הבריטי היתה יד בכך. המור×ל ×”×™×” שפוף והיה צריך ×œ×”×¨×™× ×ותו.
Â
×œ× ×—×¡×¨×” גבורה במון. "המקלען ×”×חרון", טור××™ ×¡×™×“× ×™ גודלי, ×’×¨× ×œ×’×¨×ž× ×™× × ×–×§ משמעותי הרבה יותר, בחפותו על × ×¡×™×’×ª חבריו, מ×שר יכלה חולית ×§×©×ª×™× ×œ×’×¨×•× ×œ×”×. ×בל ×”×•× ×”×™×” בשבי, ×•×”×•× ×›× ×¨××” ×”×™×” מרתק פחות מקשתי-רפ××™×.
Â
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
הסיפור של "××ž× ×¨×—×œ" סימטרי ×œ× ×¤×—×•×ª, ×•×’× ×›×ן ×œ× ×ž×¡×•×‘×š לגלות מי מושך בחוטי×. × ×ª×—×™×œ ×‘×©× "××ž× ×¨×—×œ", ×©× ×©×ž×¢ ב×ופן חשוד כמו ביטוי ברסלבי, ויכול להעיד מ×יפה התחילה הבדותה: מ×סופת ×”×ž×§×¤×¦×™× ×”×”×•×–×™× ×’× ×›×š.
Â
בגרס×ות הר××©×•× ×•×ª של הסיפור שר×יתי – ×–×” ×”×™×” בטוקבקי×, ×œ×¤× ×™ ×©×”×•× ×¤×¨×¥ לידיעה משל עצמו – ×”×—×™×™×œ×™× × ×ª×§×œ×• ב"××ž× ×¨×—×œ" בין הריסות ×חת ×”×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª בצפון הרצועה, ×לי ×¡×™× ×™; בסיפור ×חר ×–×” ×”×™×” בין הריסות ×”×”×ª× ×—×œ×•×ª × ×¦×¨×™×. ×–×” ×œ× ×ž×§×¨×”.
Â
המשפט הידוע ביותר הקשור לרחל ×”×•× "ושבו ×‘× ×™× ×œ×’×‘×•×œ×"; ×—×™×™×œ×™× ×›×ª×•×ž×™×, ×× ×”×¤×™×¦×• ×ת ×”×גדה ×ו רק רכבו עליה, יר×ו בהופעתה של "רחל" בסמוך להריסות ×”×ª× ×—×œ×•×ª ×ת ×”×ות לכך ש×כן ×ין × ×¡×™×’×” בג×ולה, ש×כן בקרוב ישובו ויקימו ×ת ×”×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª ברצועה, שתחזור להיות "×‘×’×‘×•×œ× ×•". יעל מש×לי דיברה על התופעה המטרידה הזו, ×לכס ליבק תיעד ×ותה בצילו×. היו ×ž×ª× ×—×œ×™× ×©×ª×›× × ×• ×œ×”×ª×’× ×‘ לרצועה ×¢× ×”×¦×‘× ×•×œ×”×—×–×™×¨ ×ת הקוץ לעכוז. ×”×¤×¢× ×–×” ×œ× ×§×¨×”. ×–×” יכול בהחלט לקרות בעתיד.
Â
ובעוד ×¨×‘× ×™× ×חר××™×™×-ביחס כמו יובל שרלו ×ª×•×§×¤×™× ×ת הבדותה בשצף קצף, × ×ž×¦× ×ž×™ שטען ×©×œ× ×¨×§ ×©×”×™× ×מת ל×מיתה, ××œ× ×©×”×•× ×חר××™ לה: המדובר בחומץ בן החומצה, שמו×ל ×ליהו. הלז טען – יש ויד×ו – ש×ביו, הטרוריסט המורשע והרב הר×שי הספרדי בדימוס, מרדכי "×”×™×” ×œ× ×ª×”×™×”" ×ליהו, עלה לקבר רחל והתפלל ×œ×¤× ×™ המלחמה, ובהיותו קבליסט מדופל×, דיבר ישירות ×¢× ×¨×—×œ ×•×”×•×¦×™× ×œ×” צו ×©×ž×•× ×”.
Â
כלומר, ×’× ×›×ן ×œ× ×ž×“×•×‘×¨ כלל וכלל ב×גדה תמימה, ×•×’× ×›×ן יש ×× ×©×™× ××™× ×˜×¨×¡× ×˜×™×™× ×ž×ד – ×”'×”×™×” ×œ× ×ª×”×™×”' של ×ליהו די דפק ×ת מעמדו בקרב מ××ž×™× ×™×•, והפצת הידיעה ×©×”×•× ×©×œ×— מל×כית כדי להציל ×—×™×™×œ×™× ×‘×”×—×œ×˜ יכולה לסייע לשיקומו – ×©×ž×¤×™×¦×™× ×ותה. כל כך חשוב ×”×™×” ההבל ×”×–×” ×‘×¢×™× ×™ ×ליהו ×’'×•× ×™×•×¨, ×©×”×•× ×”×ª×¢×ž×ª ×‘× ×•×©× ×¢× ×©×¨×œ×• וטען ש"××£ שהסיפור ××™× × ×• יסוד ×”××ž×•× ×”" – ב×מת תודה – מי ×©×œ× ×ž×מין בו "שקוע בחומריות".
Â
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
Â
צה"ל × ×©×˜×£ במלחמה ×”××—×¨×•× ×” בהבל יהודיסטי חריג, מבית מדרשו של ×בי ×¨×•× ×¦×§×™. רב היחידה מסתובב ×¢× ×¡×¤×¨ תורה ×•× ×•×’×¢ בו בר××©×™×”× ×©×œ חיילי×, טליתות מחולקות לה×, ודרשות של ×¨×‘× ×™× ×ž×•×¤×¦×•×ª ב×מצעות × ×’× ×™ ×מ.פי3. בין ×”×¨×‘× ×™× ×©×”×’×™×¢×• "לחזק" ×ת ×”×—×™×™×œ×™× ×”×™×” ××™×–×” רב ×¤× ×“×œ, שציטט ב××•×–× ×™×”× ×ת "בת בבל השדודה, ×שרי מי ×©×™× ×¤×¥ ×ת עולליך ×ל הסלע" – וכן ×חד, שמו×ל ×ליהו, ×©×§×¨× ×חרי הפיגוע בישיבת מרכז הרב ×œ× ×§×ž×” בערבי×. וזה ×”×¦×‘× ×©×ž×›×™× ×™× ×œ× ×• חובשי הכיפות: ×¦×‘× ×©×œ ×ž× ×¤×¦×™ ×¢×•×œ×œ×™× ×ל הסלע, ×חוזי הזיות על ביקורי מל××›×™× ×•×“×™× ×™ × ×§×ž×” – ×‘×”×“×¨×›×ª× ×©×œ ×”×˜×¨×˜×•×¤×™× ×”×§×‘×•×¢×™× ×©×œ× ×•, ×©×™×•×¦×¨×™× ×ž×™×ª×•×œ×•×’×™×” חדשה של ×“× ×•×דמה.
Â
ו×חרי ×–×”, כמובן, יתהו ב××›"× ×ž×“×•×¢ המוטיבציה של ×—×™×œ×•× ×™× ×•×× ×©×™ שמ×ל לשרת ×‘×¦×‘× ×”×”×’× ×” ליהוה יורדת. ב×מת ×ž×©×•× ×”.
Â
(יוסי גורביץ)