החברים של ג'ורג'

לתקוע אצבע בעין לחמישית מתושבי המדינה

מה היתה המשמעות של הסיסמה “עם אחד, מדינה אחת” בטקס הדלקת המשואות

לפני כשנתיים, טרול גאוני עלום חילק לבאי הפגנה של יואב (”הצל”) אליאסי שלטים שבהם נאמר “עם אחד, מדינה אחת, מנהיג אחד.” הוא גרם להם בכך להניף סיסמא נאצית ידועה. הטמבלים שהניפו את השלטים, כמובן, לא הבינו מה הם מניפים. לפני כחודש, נראה שלט שאומר “הכבוד שלי הוא נאמנות,” סיסמת האס.אס., בהפגנת הימין למען הרוצח אלאור אזריה. גם שם יש להניח שמדובר היה בהטרלה, שהמטרה שלה היא להראות שהימין הישראלי בחלקו לא יודע את זה, אבל הוא נאצי: הוא מאמץ סיסמאות נאציות בלי להרהר. (כמובן, חלקים בימין היהודי משתוקקים אקטיבית לכך שהנאצים יסכימו לקבל אותם, אבל זה סיפור אחר.)

והנה, השבוע, ההטרלה של לפני שנתיים הפכה לסיסמה רשמית של הממסד הישראלי. בטקס הממלכתי ביותר של השנה האזרחית הישראלית, טקס הדלקת המשואות ערב יום העצמאות, יצרו הדגלנים את המילים “עם אחד, מדינה אחת.”

ניתן למי שארגן את הטקס הזה את ההנחה שהוא לא יודע מאיפה שאולה הסיסמה הזו, אבל אירונית, בשבוע שבו כל הממסד הציוני מסתער על סגן הרמטכ”ל שאמר שיש סממנים מדאיגים בחברה הישראלית, הגיע הטקס הרשמי ביותר של המדינה והוכיח שהוא צדק יותר ממה ששיער.

מי שחשב על הרעיון המבריק הזה כנראה לא שואף להיות נאצי, אבל הוא חושף בעיה חמורה לא פחות. כידוע, אי אפשר להיות ישראלי בישראל. אתה לא יכול לשנות את הזהות שלך לישראלי. המדינה לא מכירה בישראלים ובתי המשפט אימצו את עמדתה: אין עם ישראלי. לכל היותר אתה יכול לדרוש שיכתבו בסעיף הלאום שלך “חסר דת,” וגם זה לא פשוט (נניח כעת לעובדה שזו הכרה רשמית בכך שיהדות היא דת, לא לאום.)

אז אם אין עם ישראלי, מהו ה”עם האחד” שיש לו “מדינת אחת”?

העם היהודי, כמובן. היהודים מהווים בישראל, אמנם, רק 80% מהאוכלוסיה, לא 100%, ויום העצמאות אמור להיות חגם של כל האזרחים – אבל הטקס הבהיר השנה שאם אתה לא שייך לעם האחד, אתה לא מוזמן. זו לא החגיגה שלך.

כמובן, אם אתה שייך לעם שהמדינה היהודית נבנתה על חורבנו, זו אמנם לא המסיבה שלך אבל אתה גם לא רשאי לבכות  – המדינה רואה את זה בעין רעה מאד ותנקוט נגדך סנקציות.

אז, מצד אחד, אתה מודר על ידי המדינה היהודית, שאומרת לך בבירור שזו לא המדינה שלך, ובו זמנית היא לא מכירה בך. אז מה יעשו 20% האנשים שלא יכולים לשיר “נפש יהודי הומיה”? מבחינת המדינה היהודית, שימותו או יהגרו. הם עוד לא הבינו את הרמז?

אבל אוי להם אם הם יעזו לומר שהמדינה לא מייצגת אותם. כי המדינה היהודית לא יכולה לסבול את המילים האלה. היא הרי המדינה הדמוקרטית היחידה וכו’. אז מה אם היא במפורש מצהירה שהיא לא מייצגת אותך? לך אסור לומר את זה. אתה חייב להיות נאמן למדינה שמבהירה מדי יום שמבחינתה אתה סרח עודף שעדיף שלא יתקיים.

ובלונדון בחרו השבוע ראש עיר ממוצא פקיסטני. ספרו לי עוד על הערכים המשותפים לישראל ולמערב.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

26 תגובות על ”לתקוע אצבע בעין לחמישית מתושבי המדינה“

  1. שי קיסרי הגיב:

    הערה לפיקת הסיום: נבחר ראש עיר, לא ראש ממשלה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    רק דבר נוסף קטן:
    כל הסממנים האלו שמציגים פה ושם הם נוראיים בפני עצמם ולא (רק) בגלל שהנאצים השתמשו בהם.

  3. בובו הגיב:

    תיקון: רק 75% מאזרחי ישראל הם יהודים, לא 80%. עוד 20% פלסטינים אזרחי-ישראל ו-5% אחרים.

  4. מני זהבי הגיב:

    מסתבר שלא רק השמאלנים בישראל יודעים להטריל:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/2109380.stm
    (שימו לב לתאריך)
    וכן, זיהוי מטבע היורו עם נטיות נאציות של הפוליטיקאים האחראים עליו הוא מבוסס בערך כמו זיהוי הסיסמא ההיא מהטקס עם נטיות נאציות של ביבי וממשלתו. טוב שלא הזכרת את אחת מסיעות הקואליציה (לא ליכוד) המתהדרת בתואר "מפלגה לאומית חברתית".

    "הטקס הבהיר השנה שאם אתה לא שייך לעם האחד, אתה לא מוזמן. זו לא החגיגה שלך"

    זה לא ממש מסתדר עם העובדה ששניים מ-12 מדליקי המשואות דווקא לא שייכים לעם האחד: גבריאל נדאף וענאן פלאח. זה שהשניים האלה הם דמויות בעייתיות משהו (עם תארים מפוקפקים של פלאח וחשדות פליליים נגד נדאף, שצפו מאוחר מדי) מראה בעיקר על כך שמארגני הטקס הקדישו לכל מיני דברים מחשבה עמוקה כמו זו של זבוב על ספידים. אבל זה די סותר את מה שאתה טוען.
    (ככל הנראה, גם הסיסמא המפודחת נובעת מאותו עומק מחשבה, שהוא דווקא מאפיין יותר את ממשלתנו הנוכחית.)

    • Z הגיב:

      ריק מייאל עשה כאן סאטירה אולד סקול, מה הקשר להטרלה? זה אולי פוגעני עבור אנשים מסוימים אבל הטרלה? אם כבר הטרלה משמאל היית יכול להביא כדוגמה את הקומדיות של סאשה ברון כהן: בוראט, ברונו ועלי ג'י.

      • מני זהבי הגיב:

        סטירה בהקשר של קמפיין פוליטי בנושא שונה לגמרי, תוך זיהוי של צד אחד באותו נושא עם משהו שאינו קשור אליו בשיט. הטרלה, בהחלט.
        דרך אגב, זאת דווקא הייתה הטרלה ימנית (כי ההתנגדות ליורו אופיינית לצד הימני של המפה הפוליטית בבריטניה). בכלל, הטרלה היא משהו שמדבר למכנה משותף נמוך, ובעולם הפוסט-מודרני, הימין דווקא מצליח בה יותר, כי בעולם הזה, מכנה משותף נמוך אופייני יותר לתומכי הימין. (זה היה יכול להיות אחרת, דרך אגב, ובמקומות מסוימים זה כנראה אחרת — ונצואלה, למשל — אבל אלה יוצאים מן הכלל.)

  5. ערו הגיב:

    80% יהודים כי הממשל החליט שהם כאלו. אני חושב שיהדות זה דת ודת היא עניין של אמונה, אבל מרשם האוכלוסין לא שאל אותי. הוא הגדיר אותי כיהודי ואני מודר מעצם העובדה שלא ניתנות לי זכויות שוות (כפייה להתחתן בטקס שזר לי או שעליי לצאת מהמדינה כדי להתחתן בחוץ, חוסר תחבורה ציבורית בשבת וכו').

  6. אנונימי הגיב:

    לא מובן לי משהו אחד – אם אתה חושב שהאיסלם היא דת כזו גרועה, איך אתה מסוגל להגן ולאהוב כל כך ערבים
    (ברצינות)

    • יהושע ארנבים הגיב:

      באופן אישי, אני חושב שהיהדות היא דת גרועה ממש כמו האיסלאם, ועדיין אני חושב שליהודים (ולמוסלמים) מגיעות זכויות אדם.
      (ברצינות)

  7. ימין הגיב:

    כש 91 אחוז מהערבים מצביעים לרשימה ערבית לאומנית שרוצה למחוק את המדינה ואותם ערבים מתנגדים לדגל (שגם הופיע בטקס), לתקווה (שגם מדברת על העם היהודי) ולכל סממן של מדינה יהודית קצת מצחיק להטפל לאותן 4 מילים שגם אם הגיעו במשפט כלשהו בגרמניה הנאצית בטח משליך על מי שכתב אותן שוב דבר מהנאצים כמו שכל מי שאכל אוכל צימחוני באותו ערב לא היה כמו היטלר. התלונות על זה שאנחנו מדינה אחת לכל האוכלוסיה שהערבים בישראל מזדהים כמעט לחלוטין עם ישויות שרוצות למחוק אותנו ואם היה הדבר תלוי בהם כבר היתה פה מדינה ערבית עם אפס יהודים רק מעידה על התממות בלתי מוסברת לחגיגות העצמאות של המדינה היהודית (אני לא ממש זוכר ערבים שחיו באותה תקופה שלקחו את הצד שלנו בלחימה ויכולים או רוצים לראות את עצמם כחלק מהעצמאות של המדינה).

      • ימין הגיב:

        וישר בסעיף הראשון יש קריאה למחיקת מדינת ישראל על ידי הבאת 5 מיליון "פליטים" לתוך מדינת ישראל על פי החלטה 194 והקמה בשלב ראשון של מדינה פסטינאצית נקייה מיהודים בגבולות 67. ממש רצון אמיתי לחיות במדינת ישראל. אם זה לא היה עצוב שיהודים בוחרים בהם זה היה מצחיק.

        • נתן הגיב:

          למעשה אין הבדל מעשי בין ההצעה של הרשימה המשותפת לבין חזון המדינה הדו-לאומית שמוביל הימין.
          בשני המיקרים מדובר על שינוי דרמטי באופיה של המדינה אבל לא במחיקתה, גם המפלגות החרדיות שואפות שמדינת ישראל תהפוך למדינת הלכה וגם כאן לא מדובר על מחיקת המדינה אלה שינוי באופייה.

          בכל מקרה בשביל לחולל את השינוי הזה מפלגה צריכה להגיע לשלטון ואם היא תגיע לשם אז כנראה שרוב העם תומך בכך.

          לגופו של עינין , רוב האוכלוסייה הערבית רוצה להשתלב בחברה הישראלית וזה אני אומר לך מידיעה ומהכרות עם הנושא , הבעיה שהחברה הישראלית שהולכת ומקצינה ונהיית יותר ויותר פשיסטית לאומנית וקיצונית לא רוצה לשלב אותה כפי שאמר זאת בצורה הכי ברורה מי שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה
          "בישראל יש מדיניות אפליה גזענית כלפי הערבים"
          http://www.themarker.com/news/1.2061138

          • ימין הגיב:

            יש הבדל מאוד גדול. כבר עשרים שנים מספרים לנו שהימין מוביל למדינה דו לאומית אבל בכל הצעה שראש ממשלה ישראלי נתן לאבו מאזן (שסירב תמיד) דובר על החלפת שטחים של אחוזים בודדים ומכיוון שכמעט ולא בונים בשטחים בשנים האחרונות זה לא צפוי להשתנות מה עוד שבשטח C במילא אין כמעט פלסטינאים ולכן תמיד מימין ניתן למצוא תוכנית שמאפשרת להשאר עם מכסימום יהודים (אפשר גם להחליף שטחים עם פלסטינאים אזרחי ישראל ולאחד אותם עם חבריהם).
            רוב האוכלוסיה הערבית לא רוצה להשתלב בחברה היהודית ואת זה רואים הכי ברור מהצבעתם. אם היו רוצים להשתלב היו בוחרים במפלגות שהיו יכולות לעזור להם לייצג את האינטרסים שלהם והעובדה שהם רק מקצינים ובוחרים באנשים שבכל הזדמנות מצהירים כמה הם רוצים למחוק את המדינה וכמה הם נאמנים לישות אויב רק מראה את זה.

            • נתן הגיב:

              הרי כל הציונות מבוססת על זכות השיבה של היהודים לארצם , לא ראיתי שמישהו התרגש מזה שזה עלול לפגוע בתושבי הארץ הערביים , למה אתה חושב שמה שמוסרי עבורך הופך לבלתי מוסרי כשמישהו אחר דורש אותו, למעשה זה הרבה יותר מוסרי שאדם יחזור לביית שבו חיי סבא שלו לפני 70 שנה מאשר אדם יחזור לארץ שאבות אבותיו חיו בה לפני 2000 שנה.

              העובדה שישראל הולכת למדינה דו לאומית היא לא טענה היא עובדה , נכון שהימין משלה את עצמו שאפשר יהיה לנהל את משטר האפרטהייד שמשמר את המצב הנוכחי הרבה זמן, אבל זוהי אשלייה, וכשהיא תתנפץ ממילא זו תהיה הגשמה למעשה של זכות השיבה.

              לטעון שהצבעת ערבים למפלגה הערבית מוכיחה שאינם רוצים להשתלב כמוה כטענה שהצבעת היהודים למפלגות ציוניות מוכיחה שאינם רוצים לשלב את הערבים.

              הדבר גם נבדק באופן מחקרי והמסקנה ברורה –
              "רוב אזרחי ישראל הערבים רוצים להשתלב בחיים במדינת ישראל "

              http://www.jiis.org.il/?cmd=media.463&act=read&id=836#.Vzgec9IrJpg

              • ימין הגיב:

                אף אחד לא דיבר על מוסר ולכל אדם מותר לרצות כל מה שבא לו אבל אם יש מיעוט שלא מכיר בסימלי המדינה, לא מציית לחוקיה (מיסוי אפסי, אי ציות לחוקי תנועה, שריפת שירותי מדינה כמו דואר ורכבת בכל הזגמנות), מזדהה עם אויביה בכל סיכסוך ומכיר רק ב"זכויות" שלו אז אשפר להגיד על אותו מיעוט שהוא רוצה רק לקבל בלי לתת. בכל מדינה אחרת המיעוט עושה הרבה יותר מהרוב כדי להשתלב ופה זה בדיוק הפוך שהרוב כל הזמן אמר להתכופף מול מיעוט שבכל מצב מראה לו שהוא נגדו.
                גם אם משווים מוסר אז אני חושב שזה הרבה פחות מוסרי לדרוש ש 5 מיליון אנשים יכנסו למדינה תוך נישול האוכלוסיה הקיימת רק כי אבא של סבא שלהם גר שם (על כל 1 שגר שם היום 100 רואים את עצמם פליטים) ועוד בתקופה שעשרות מיליונים הפכה לפליטים בכל העולם והיום למעט ה"פלסטינאים" אין אף עם אחר שדין נמצא בחזקת פליט.
                לגבי מדינה דו לאומית אני שמח שאתה מחליט מה עובדה ומה לא אבל אם לפני פחות מעשור הסכים אולמרט לתוכנית עם 5 אחוז חילופי שטחים זה די שומט את הקרקע מה"עובדה" שלך.
                הטענה האחרונה שלך בכלל מגוחכת כי הרוב מצביע כדי לקבל שליטה במדינה (כל גוש והרצון שלו) אבל בטח זה שהוא מצביע למישהו לא אומר שבכך הוא מדיר כל מיעוט שמתאים לך בטיעון אבל שמיעוט מצביע רובו ככולו למפלגה שמודיעה שהיא כופרת בכלל במדינה שבה היא פועלת זה מראה הכל על אותו מיעוט.

  8. מני זהבי הגיב:

    "אני לא ממש זוכר ערבים שחיו באותה תקופה שלקחו את הצד שלנו בלחימה"

    https://www.knesset.gov.il/mk/eng/mk_eng.asp?mk_individual_id_t=251
    https://en.wikipedia.org/wiki/Amos_Yarkoni

    אבל מעבר לכך, חלאס. מדינת ישראל קיימת 68 שנה. די לחשבן מי לקח איזה צד מתי. רוב האנשים אינם לוקחים צד במלחמות.

    • ימין הגיב:

      אם היום אחרי 68 שנים ביום העצמאות ישנן לא מעט תהלוכות של ערבים לציון הנכבה עם דגלי פלסטין אז די ברור מי לא רוצה להשתלב במדינה ומעדיף למחוק אותה.

  9. נצר הגיב:

    כמה נקודות
    1. אתה יכול לשנות את הדת לחסר דת (למה המדינה צריכה לעקוב אחרי הדת של אזרחיה?) לא את הלאום. הלאום ישאר יהודי. מה זה לאום בכלל זה שאלה אחרת.
    2. בישראל תינוקות שזה עתה נולדו מוגדרים יהודים. ניסיתי לרשום את הילדים שלי כחסרי דת ונענתי בסרוב

  10. Z הגיב:

    חג העצמאות נחגג גם בהתנחלויות, בשטחים הכבושים. ישראל לא ספחה רשמית את השטחים אבל בפועל הם בשליטתה והיא מתנהגת בהם על כבשלה מזה חצי מאה. המהמדרין יוסיפו גם את הפליטים שגרשה ישראל לסוריה ולבנון שגם הם בתחום אחריותה. זו גם ישראל והיא מדינת אפרטהייד עם רוב יהודי זעום. בקיצור הפוסט הזה אופטימי מדי ולא רדיקלי מספיק. השנה היא לא 67 גם לא 92. עברנו מזמן את נקודת האל חזור של שתי מדינות. "השטחים" ותושביהם הם גם ישראל לטוב ולרע. החמס ואבו מאזן אינם מייצגים מדינה וכבר שנים לא נבחרו על-ידי התושבים שם. אלה קבלני משנה – הבחירות שייכות כולן לגזע האדונים בלבד.

  11. תום אלקיים הגיב:

    המשך קריסת השמאל התלאביבי.
    שלב שמונה, רוגלאלפריזם, רודיארדקיפלינגיזם. המהלך המחשבתי – אם נצקצק בהיסטריה ״נאצים, נאצים, נאצים, נאצים״ אולי ישימו לב אלינו. התוצא – גיחוך מלא רחמים.

    דירדור השיח השמאלי לאשפתות הוא כנראה הדבר העצוב ביותר בזהות התלאביבית. יהיה כלכך קשה לתקן את זה.

    • Z הגיב:

      נאצים? איפה הזכרתי נאצים בתגובה? דרדור השיח הישראלי? עלי ידי השמאל התל אביבי? עד כמה שאני זוכר הימין היודונצי הוא זה שמשתמש בשואה כבשלו. החל ממופע הקיטש המביש בפינוי עזה ועד הכחשת השואה של אדונך האשכנזי, ביבי. אם זה זז כמו נאצי, מתנהג כמו נאצי, מדבר כמו נאצי וזה יהודי אז סביר להניח שמדובר ביודו-נאצי.

      • תום אלקיים הגיב:

        התנצלותי, לא פניתי אליך. זה היה ישירות לכותב.
        אבל נכון, ביבי יודו-נאצי, תזהר ממקלחות.

        • Z הגיב:

          אילו מקלחות? הרי הטלר לא התכוון באמת להרוג יהודים, כך לפי אדונך.