החברים של ג'ורג'

כמה מילים בשבח ההטרלה הסוקרטית

מה אפשר ללמוד מהתרגיל הקטן שעשה גאון עלום שם לגורים של הצל בהפגנת השמאל האחרונה

במוצאי השבת האחרונה, אמורה היתה להיערך הפגנה של השמאל הציוני כנגד… אשכרה לא ממש ברור לי, בעצם. אבל המשטרה חיסלה את ההפגנה בכך שאסרה עליה, בתואנה של איסור של פיקוד העורף. התוצאה היתה שלכיכר רבין הגיעו אנשים הרבה יותר רדיקליים, כאלה שלא ממש אכפת להם מאיסורים של המשטרה או פיקוד העורף. מול המפגינים התאסף, כרגיל, האספסוף של הגורים של “הצל”, יואב אליאסי.

ואז שמו הצלמים שנכחו במקום לב לתופעה משונה: בקרב הפולקיסטים של אליאסי (כולנו כבר יודעים שלא מדובר בפאשיסטים, נכון?), נצפו מספר שלטים בזו הלשון: “עם אחד, מדינה אחת, מנהיג אחד.” כל מי שקיבל מינימום של השכלה על ההיסטוריה של הנאציזם, זיהה מיד את המקור: Ein Volk, Ein, Reich, Ein Fuhrer. פולק אחד, רייך אחד, פיהרר אחד. תומר פרסיקו מיהר להציב את הסיסמאות זו לצד זו.

sign

מה שקרה פה היה פשוט למדי: ליצן שמאלני מבריק כלשהו הדפיס את השלטים האלה על רקע דגל ישראל, ואחר כך הלך וחילק אותם לפעילי הימין, כשהוא מגחך לעצמו על הטמבלים שלא מבינים מה הם מחזיקים. במכה אחת, הוא הצליח גם להצביע על הנבערות של הבהמות של אליאסי, וגם לגרום להם להכריז על עצמם כיודו-נאצים. עבדכם הנאמן העלה את התיאוריה הזו מיד אחרי האירוע, ובפוסט אומלל – שנמחק אחר כך, אבל נשמר – הודה בכך גם אליאסי עצתו. הוא קרא לזה “פיגוע חזק ומבריק שלהם.”

tzell

התקרית הזו היתה אולי ההטרלה המוצלחת ביותר בציבוריות הישראלית, והיא היתה מוצלחת במיוחד משום שהיא הגיעה לרמה העילאית ביותר של הטרלה, שהיא ההטרלה הסוקרטית.

טרולים הם לעתים קרובות יצורים בזויים למדי. שתי הקטגוריות העיקריות שלהם הן מטנפי הקירות (אלה שמקללים ומאחלים לך אונס ומוות, קטגוריה נפוצה מאד בקרב הימין היהודי) וחוטפי הדיון (”אבל לא דיברת על מה שקרה בתרפ”ט!”) אלא שלעתים נדירות, נדירות מדי, אתה נתקל בטרול הסוקרטי.

סוקרטס, כזכור, הגדיר את עצמו כזבוב, בדיוק על שום העובדה שהוא מטריד. המטרה שלו, אמר במשפטו (על פי אפלטון, על כל פנים), להיות זבוב אל מול הסוס שהוא הציבור האתונאי; הזבוב מציק, לא נותן מנוחה, מרגיז את הסוס עד שזה, בהתקף זעם, פורץ את מוסרותיו – ובכך מסוגל, ולו לרגע, להשתחרר מהעריצות של חשיבה ישנה ולראות דברים בצורה אחרת. סוקרטס נהג – שוב, אצל אפלטוו; הבוהק המסמא שלו מקשה עלינו מאד להגיע אל סוקרטס ההיסטורי – לעמת את המשוחחים איתו עם הסתירות הפנימיות שבתפיסה שלהם. האם יראת האלים היא טובה בשל עצמה, או משום שהיא חביבה על האלים?

והחתירה הזו תחת שכבות של מחשבה עצלה, לעתים קרובות מחשבה עצלה של דורות קודמים שהונחלה הלאה, יכולה להטריף את הדעת. האם אנחנו אוהבים את הצדק? כמובן. האם אנחנו אוהבים את המולדת. כמובן. ומה קורה כאשר אהבת המולדת דורשת פגיעה בצדק? מי יעז ויאמר שמעשה של עוול, לעולם איננו מעשה של אהבת מולדת, אלא הטלת מום בה? התגובה המתבקשת היא הכחשה, התכנסות, התבצרות.

אבל, מדי פעם, הזבוב הסוקרטי חודר את מערכי ההגנה: אולי, אולי, אחד מהאנשים הצעירים והנלהבים שהתלוו לצל, מתוך אמונה שהם עושים את המעשה הפטריוטי הנכון, יבין מה המסר שהוא החזיק ביד, מה המקור שלו; יבין שהוא היה כל כך עיוור למשמעות של מעשיו, שהוא אפילו לא הבין מה הסיסמה הזו אומרת; יבין, יתחלחל, ויתעורר.

ואם כך יהיה, אז הטרול הנהדר של ההפגנה ממוצ”ש הציל נפש אחת, קרי מימש את תפקידו החברתי של הזבוב הסוקרטי. וגם על עילום השם יסולח לו: תובנה כזו איננה יכולה להגיע כתוצאה מוויכוח פנים אל פנים, שבו כל צד אוטומטית מתחפר בעמדותיו, היא יכולה להגיע רק על ידי עקיפת ההגנות.

וכמו כן, כידוע, להיות זבוב זה עסק מסוכן. ויעיד סוקרטס. יהיה אשר יהיה, יבוא האיש על הברכה. אנחנו זקוקים לרבים כמוהו.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

44 תגובות על ”כמה מילים בשבח ההטרלה הסוקרטית“

  1. מרטין הגיב:

    נראה שעכשיו יש קושי קצת שונה:
    ייתכן שיש קומץ של אנשים שבאו משום שהם חשבו בתמימות שזה המעשה הפטריוטי וכו'; מאידך, היו גם אנשים שלא חושבים שיש להם מה להזדעזע ממה שהם גילו על האידאולוגיה של הצל, מרזל, בן ארי ובן-גביר.

    אנשים שחושבים שהאידאולוגיה הנאצית עצמה היתה נכונה וכל טעותו של היטלר היא שהגזע או העם העליון הוא היהודי ולא הארי. שאת הרצחנות צריך להפנות כלפי מי שבעיניהם נתפסים כפגומים רק בשל מוצאם הלאומי, הגנטי או פשוט דתם.

    זה עוד צעד אחורה. אם פעם כולם הבינו שגזענות זה רע, היום כבר לא מסבירים לך למה זאת לא באמת גזענות, אלא מסבירים לך שיש גזע עדיף וזכותו.

  2. רעות הגיב:

    האמת שסוקרטס האמין מאוד בדיאלוג עם אנשים. גם התחבולות שלו נעשו בשיחה. בכל מקרה אני לא חושבת שאדם שמרגיש מרומה יחשוב לעומק על המסר. נכון, בדיחה נחמדה. אנחנו יכולים לשבת ולצחוק מהצד על הבורים בימין או לחלופין לצקצק על המקום הנורא שהמדינה הולכת עליו. לא רואה על מה אתה בונה את תזת החשיבות החברתית של זה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יפה. פוסט שמשלב את גורביץ הגיק הטכנולוגי עם גורביץ הסמולני. היה נחמד לראות עוד כאלו.

  4. reut הגיב:

    האמת שסוקרטס האמין מאוד בדיאלוג עם אנשים. גם התחבולות שלו נעשו בשיחה. בכל מקרה אני לא חושבת שאדם שמרגיש מרומה יחשוב לעומק על המסר. נכון, בדיחה נחמדה. אנחנו יכולים לשבת ולצחוק מהצד על הבורים בימין או לחלופין לצקצק על המקום הנורא שהמדינה הולכת עליו. לא רואה על מה אתה בונה את תזת החשיבות החברתית של זה.

  5. עוז הגיב:

    הגיבור האלמוני הוא עו"ד ברק כהן, והוא אחד האנרכיסטים הכי מודעים לזכויותיהם וזכויותינו והכי חריפים שיש במדינה הזו.

    https://www.facebook.com/barak.cohen.560/posts/10202482308167502

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לא נעים לשאול, אבל הוא מציג הוכחות לכך שזה היה הוא? אני שואל בגלל שנתקלתי כבר בלא מעט חוסר דיוקים של העו"ד.

      • עוז הגיב:

        גם אם הוא סתם מחפה על מישהו אחר שעשה את זה, הוא זה שחוטף את האש מה"אריות" של "הצל". וזו לא הפעם הראשונה שהוא מוכן לחטוף אש. מעשים מדברים עוד יותר חזק מרק מילים.

        • עברתי פה הגיב:

          הפוסט שלו מתייחס למימ האינטרנטי. הוא לא לוקח אחריות על חלוקת השלטים. לא שזה לא מתאים לו, אבל זה לא מה שאומר הפוסט.

  6. ראובן שביט הגיב:

    ברק ממשיך להכות ולאתגר את אליאסי כאן:https://www.youtube.com/watch?v=R-sXzYM6MPE

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אז הוא אומר שאליאסי גנב מהצבא. גנב מה? מתי? כמה? למה? מה זה "גנב" בכלל? איך הוא יודע?
      אני מצטער אבל הסרטון המקושקש הזה, יחד עם הטענות הכלליות ולא מבוססות והטון הפרובוקטיבי גורמים לי לתהות את מי באמת מייצג עו"ד כהן.

  7. יוסי פרמינגר הגיב:

    הערה חשובה מפי טרול עם כובע לבן:

    האנשים שמאחלים אונס ומקללים הם חד משמעית לא טרולים!

    טרול הוא מישהו שנכנס לדיון ושואל שאלות או אומר דברים שצפויים להביא למאמץ להגיב מצד האנשים האחרים. טרול אמיתי לא מאמין במה שהוא כותב, הוא "עושה דווקא", כדי להוציא תגובה , ולשם כך הוא משתדל להיות לפחות בהתחלה קצת מתון כדי שאנשים יקראו ויגיבו.

    מי שמעצבן בגלוי הוא לא טרול.

    • אסףר הגיב:

      ההגדרות לא ממש מדוייקות ומשתנות עם השנים.

      ההגדרה הקלאסית מימי USENET (כן!) היא של מישהו שנכנס לפתיל/קהילה בכוונה כדי לזרוע שם מהומה ולהרוס אותו.

      • ליברטריאן הגיב:

        נו, בדיוק!
        טרול חייב להיות (למראית עין) חלק מהקהילה. ואם אין קהילה, אז הטרול מתחזה לתגובה מזדמנת ולגיטימית, בדרך כלל תמימה.

    • An Cat Dubh הגיב:

      "להביא למאמץ", חתולים אדירים…
      אתה בטוח שזה כוע ולא קפוצ'ון\מסכה?

  8. עמית הגיב:

    מעולם לא הושקע מאמץ רב כל כך, בסכסוך גמדים מובהק כל כך. שמאלניצ'קים אנטי ציונים והבדיחות של הצל תמשיכו להתקוטט אחד עם השני: אתם לפחות מספקים בידור טוב.

  9. נתן הגיב:

    מזכיר קצת את הסיפור על אותו ניסוי מפורסם שנערך בבית ספר בארה"ב ותועד בסרט "הנחשול".

    רק נראה לי שבמקרה הזה אם "המורה" היה נופל לידיים של ה"תלמידים" זה היה נגמר רע.

  10. שלמה הגיב:

    אין ספק שמדובר בהטרלה הכי טובה בזמן האחרון

    עם זאת יש כאן חוסר הגינות מובנה בריקוד ההורה של יוסי בגלל מקרה זה

    אין ספק שמי שהחזיק את השלט לא מבין במה מדובר. והאמת, גם אני לא הייתי מזהה את הדבר הזה.

    האנשים שלקחו את השלטים לקחו אותם מבלי להבין את המשמעות.
    אפשר לצחוק עליהם עד מחר (וכנרה שזה מה שנעשה) אבל אין חובה לתואר בהיסטוריה ואפילו אין חובה לדעת קרוא וכתוב כדי להפגין וכדי והצביע במדינה דמוקרטית.
    אמנם רבים יחגגו את הניצחון וההוכחה שהאנשים האלו פאשיסטים ויוכלו להגיד אנחנו צודקים וכו'

    עם זאת יש לזכור שזה רק יביא לשנאה גדולה יותר כלפי השמאל בארץ.
    ניצחון פירוס מובהק וקטן.
    אם עד עכשיו אנשי שמאל חטפו מכות בהפגנות פה ושם.
    זה רק יגביר את האלימות.
    לצורך העניין, הניצחון שהושג כאן הסתכם בהטפה מוצלחת למקהלה והיחלשות נוספת של השמאל בעיניי שארץ אזרחי המדינה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לא, אין חובה לדעת קרוא וכתוב.
      אבל אם אתה מפגין, מצופה ממך לדעת איזה שלט אתה מרים ולמה הוא קורא.
      אני מניח שכל מי שהניף את השלט הזה קרא מה כתוב בו.

      ההטרלה הזו מוכיחה שהאנשים האלה יתמכו ויעשו כמעט כל דבר אם הוא צבוע בצבע הלאומנות הנהדרת שהם מקדשים כל כך.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        גם בתקופה ההיא, שאסור להשוות אליה, אנשים תמכו והרוחות נשבו בשם האחדות הלאומית, הגאווה, הכבוד האבוד, ונגד אלו שתקעו סכין בגב האומה.

      • שלמה הגיב:

        באוניברסיטת תל אביב היו הפגנות רבות שאנשים לא ידעו למה הם מפגינים כמו הפגה נגד אלימות שהתחוור לי שהגיעה מגורמים שהיו נגד הממשלה
        סטודנטים לא טיפשים מפקולטות שונות
        בלי לדעת מה ההפגנה בכלל

        בני אדם הם כאלו, הם נופלים בפח
        ההטרלה הזו מוכיחה את זה וכמוה גם דברים אחרים
        דבר אחד בטוח, השמאל בישראל איבד עוד קצת את מיקומו בהשפעה על הציבור

    • רועי לוי הגיב:

      "אין ספק שמי שהחזיק את השלט לא מבין במה מדובר. והאמת, גם אני לא הייתי מזהה את הדבר הזה.
      האנשים שלקחו את השלטים לקחו אותם מבלי להבין את המשמעות."

      אתה מדבר על משמעות כאילו היא תווית שאפשר פשוט לקרוא מכל מיני ארטפקטים וסימנים בספרה הציבורית. משמעות נוצרת פרי מפגש בין השכל החושב, הזכרון ההיסטורי וחוש המידה האתי. אם יש משהו שהתעלול הזה מוכיח, הוא שמצביעי הימין – ואין לדעת כמה מהם, גם אם לא כולם – לכל הפחות משהים את כל השלושה הנ"ל, אם הם בכלל ניחנים בהם מלכתחילה (היסטוריה בקרב מצביעי הימין – היסטוריה ולא מיתולוגיה לאומית ואנקדוטות מבוססות ניסיון אישי במלחמת ישראל זו או אחרת, ודיווחי רדיו ו"אווירה כללית" ששררה בתקופה זו או אחרת בארץ – כלומר, שיח רציונלי ואחראי המבוסס על עובדות, שיבוצן בסדר כרונולוגי, והפעלת הגיון בניסיון להבין את הסיבתיות הנוצרת מהן, היא לא הפורטה שלהם).
      והלקח המטריד יותר שאפשר להסיק מזה הוא שזה כנראה הלך הרוח של חלק לא מבוטל מן הימין בבואו לקלפי לשלשל את הפתק. זה מראה שאידיאת האחדות שלהם היא כה אמוציונאלית, כה מטושטשת, כה סקרלית, שהם מוכנים לזרוק את הדמוקרטיה והחברה האזרחית מחוץ לחלון, כל עוד הם נמצאים בצד הנכון של החברה, גם אם לא של ההיסטוריה.

      "אפשר לצחוק עליהם עד מחר (וכנרה שזה מה שנעשה) אבל אין חובה לתואר בהיסטוריה ואפילו אין חובה לדעת קרוא וכתוב כדי להפגין וכדי והצביע במדינה דמוקרטית."

      שהיא בדיוק הבעיה – לא במשטר דמוקרטי דווקא, אלא בחברה נתונה ובסדרי העדיפויות שלה. חברה שמעניקה לך את הכוח הלא מבוטל של שימוש בשינוע המונים לקלפיות בכוח סיסמאות ואידיאות מעורפלות ומסוכנות, המאיימות על כל הישגי העבר של התרבות המערבית, בעובר אינטרסים לאומיים צרים ואף מפוקפקים מוסרית, היא *בחירה* של חברה מסוימת, קרי, החברה הישראלית. אם החברה בישראל הגיעה לנקודה שבה מאפיינים פורמלים מספקים אותה לצורך הגדרתה העצמית כחברה "דמוקרטית" (אחרי שמושג היהדות ומובנו פוצל למיליון חלקים בחברה הזו שמגוחך לנסות ולתת לו הגדרה אחדותית), אז אותה מעידה על חולשתה, לא חוסנה – הפוליטי והחברתי כאחד. אם הבעיה היא היעדר אחדות, הקריאה לאחדות עשויה לפתור אותה; אך אם הבעיה היא הוויתור על התמודדות קשה עם המציאות – מה שכן מצריך אותך לדעת לקרוא ולכתוב, לחשוב באופן קונסיסטנטי יחסית, ולהתאמץ להבין את הקורה סביבך מבלי שמאכילים אותך דרך העיתון/טלוויזיה – אז הקריאה לאחדות והניסיון לממש אותה באופן כוחני וחד צדדי לא יוביל לדבר פרט לערפול מעמיק יותר ואי הכרה רדיקלית יותר של המציאות. במובן זה, אם זו דעתה של החברה הישראלית מעצמה, היא צועדת לקראת מספר גרסאות אפשרויות עתידיות, שאף אחת מהן אינה פועלת בכיוון של הגדלת החופש ליחיד, אלא לצמצומו.

      "עם זאת יש לזכור שזה רק יביא לשנאה גדולה יותר כלפי השמאל בארץ.
      ניצחון פירוס מובהק וקטן.
      אם עד עכשיו אנשי שמאל חטפו מכות בהפגנות פה ושם.
      זה רק יגביר את האלימות.
      לצורך העניין, הניצחון שהושג כאן הסתכם בהטפה מוצלחת למקהלה והיחלשות נוספת של השמאל בעיניי שארץ אזרחי המדינה."

      ההנחה שלך פשוט אינה נכונה ומכאן שהמסקנה שלך, הנכונה כשלעצמה, אינה נובעת ממנה, ולכן הטיעון כולו אינו תקף. אמנם נכון שהיחס העוין אל השמאל יגבר ויילך בעתיד; כל מתבונן שפוי על המציאות האזרחית כיום ייאלץ להודות בכך. אך ההנחה שאלו הן *פעולות השמאל*, ביניהן מעשה הקונדס הזה, הן שאשמות בכך היא שגויה. העוינות לשמאל נגזרת מדבר אחד ואחד בלבד: חתירתו של הימין להגמוניה מוחלטת בכל תחומי החברה האזרחית, עד כדי ביטולו של מושג החברה האזרחית כחלל שבו חיוני שישררו קונפליקטים ואנטגוניזמים. בכל זאת, זוהי עצם ההנחה שלו שאחדות היא הפתרון למצב פשוט של חוסר אחדות, ושאלה הזורעים מדון ומפצלים את העם, הם הגורם שיש להיפרע ממנו בדרך למטרה המיוחלת. כל מה שקורה בארץ נגזר מהנחת יסוד זו של הימין.

  11. סמולן הגיב:

    תעלול חמוד ומתנשא. אבל חמוד.

    בכאב מצאתי אושר
    באור גדול מצאתי חושך
    כל השקרים סופם אמת
    וכמה יש לי עוד לתת
    את השירים שלא כתבתי
    לאהבות שלא אהבתי
    הכשלונות אל מול כולם
    וניצחון אחד קטן

  12. יריב מ הגיב:

    אם אכן איש שמאל חילק למפגיני ימין את השלט "עם אחד…." שהוא תרגום מגרמנית של סיסמא נאצית, כפי שטוען יוסי גורביץ', הרי שזה אחד המעשים המכוערים ביותר והמזיקים ביותר שנתקלתי בהם בזירה הפוליטית. אין לי מילים לתאר עד כמה זה מקומם אותי. העובדה שהמחלק של השלטים, לכאורה, לא עשה לפחות גילוי נאות על המהלך לאחר ההפצה באינטרנט הופכת את העניין לאפילו יותר מכוער ותורמת לשיח הקונספירציות האיום. גם עם גילוי נאות זה היה תרגיל ילדותי ומתנשא, אבל לפחות עם פירורי דיגניטי.

    • זיגפריד הגיב:

      למה מכוער? אני מקווה שבניגוד לאליאסי, אתה מוכן להודות שהפעילים לא הוטעו להניף את הכרזות בגלל דגל ישראל (בבחינת "מה אתם רוצים, התומכים שלי לא יודעים לקרוא") אלא בגלל שהם מזדהים את המסר.
      ההבנה שהמסר הזה הוא אחד העיקריים במישנה הנאצית, הוא הבנה שאמורה לטלטל כל מי שמוכן להקדיש לזה שניית מחשבה, כמו שאמר יוסי. זו מראה (מלשון ראי) כואבת, לא מעשה מכוער.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      זה דווקא משעשע להראות שהימין א.‏ טיפש ו-ב.‏ בעל נטיות נאציות מובהקות.

  13. צבי הגיב:

    אני חושב שאם מפגינים יכלו לקבל שלט שהוא העתק של סיסמא נאצית (אמנם בלי לדעת שזה מקורו) ולהזדהות איתו, זה אומר הרבה עליהם, על הלוך המחשב השלהם, על האידיאולוגיה שלהם. הלוא אם היו מקבלים שלטיפ שעליהם כתוב "אנחנו אוהבים את הפלסתינים, הם נחמדים" או "עצרו את ההרג בעזה!" הם לא היו מניפים אותם; המוכנות שלהם להניף שלטים כאלה, שהנאצים הזדהו איתם, אומרת הרבה עליהם – מהודרה בת זמננו של פשיזם יהודי.

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הערה דידקטית:
    התרגום המדויק צריך להיות
    עם אחד, אימפריה אחת, מנהיג אחד.
    הנאצים כיוונו לאימפריה הרומית בססמתם.

    • Alon Levy הגיב:

      האימפריה הרומית? למה? בין איחוד גרמניה לסוף מלחה"מ הראשונה, קראו לגרמניה בגרמנית Kaiserreich, יען אימפריה, יען מדינה שהשליט שלה הוא קיסר. הנאצים קראו לעצמם הרייך השלישי, אחרי הרייך השני (כלומר גרמניה המאוחדת) והראשון (כלומר האימפריה הרומית הקדושה, שממש לא היתה רומית).

  15. פרילאנס הגיב:

    נו, כבר פירסמו את זה בכל העולם ואחותו שכולנו יודונאצים? כי להביך אהבלים ישראלים זה סבבה אבל בשביל זקפה אמיתית אנחנו צריכים את זה בקצת יותר גלובלי.

  16. שגיא הגיב:

    גדול פשוט תעלול מופיטי.
    השאלה העיקרית היא מי הוא המנהיג עליו יערגו היהודונאצים. בעבר חשבתי שיהיה זה אדם שחגי אמיר, יצעק לאומתו: לא בשביל חזיר כמוך רצחנו את רבין!!! המקור בספר המצוין: ליפני המבול. היום, כבר איני סבור שהנאציזים היהודי ימתין לכך. כיום ברור לי שתחושת הנירדפות ותחושת הכישלון במלחמה הנוככית בשל השמאל שתקע סכין בגב החיילים: די בה לעורר את היסוד היהודונאצי בחברה הדתית היהודית. למי שמתקומם על דברים אלה אומר ברור שלא כל הציונות הדתית היא נאצית, גם לא כל העם הגרמני היה נאצי. אבל כל רב שמנסה להחזירני בתשובה, מספר לי בשלב זה או אחר של השיחה: על הנשמה היתרה שיש ליהודים. האם זו אינה אידאולוגיה נאצית? האם אין סיבה לכך שנתניהו אמן הרטוריקה משדר בכל הצהרה לעיתונות הישראלית מסר של אני ואני ואני. האם נתניהו יודע שהציבור ובוודאי אותו חלק שהגיע מארצות לא דמוקרטיות צמא למנהיג חזק וטוטליטרי? העתיד של המחנה הישראלי דמוקרטי וליברלי: הוא במקומות כמו ברלין. העתיד של המדינה היהודית ישראל: כבר עבר על ברלין, שמזמן נרפאה מחולי זה.

  17. יוסי הגיב:

    המקרה הזה מלמד שכאשר בימין כעסו על ישעיהו ליבוביץ', זה לא היה בגלל שאמר "יש יהודו-נאצים", אלא בגלל שאמר זאת בקונוטציה שלילית…