החברים של ג'ורג'

ולפעמים, כיבוי אורות

האמונה ביכולת לשנות את המדינה תלויה בחופש הדיבור. כשזה מתפוגג, כשהבעת דעה הופכת לעילה לתקיפה פיזית או לפיטורין, צריך לתהות אם הקרב על דמותה של ישראל לא נגמר

לא רציתי ללכת להפגנה שנערכה במוצ”ש. לא חשבתי שהיא תהיה יעילה וחשבתי שהיא בעיקר תהיה עלה תאנה ל-hasbara הישראלית: תראו, אנחנו מאפשרים הפגנות גם בזמן מלחמה. לא האמנתי שיש לה יכולת לשנות משהו. הציבור היהודי נמצא כרגע בהתקף, מסוג ההתקפים העונתיים שלו, ואין טעם לדבר איתו כרגע. אבל אז, באיטיות, העמדה הזו התמוססה; וכשהמשטרה עשתה את התרגיל המסריח שלה ערב ההפגנה, והודיעה תחילה שהיא מבוטלת, אח”כ שהיא לא מבוטלת אבל שהיא מבקשת מאנשים לא להגיע, החלטתי לא רק להגיע, אלא גם להגיע עם חולצה פוליטית.

בהפגנה שבוע קודם לכן, בכיכר הבימה, הגעתי עם חולצה פשוטה. ידעתי שיש כנופיות של אנשי ימין שאורבות למפגינים בדרכם הביתה ולא רציתי לסמן את עצמי כמטרה. במילים אחרות, השתפנתי. בסוף ההפגנה, חמקתי מהמקום דרך רחוב צדדי. כן, תוך זמזום “שוב דבר לא יעזור/צה”ל הוא ארגון טרור,” אבל ממקתי. נאלצתי להודות שאני מפחד.

במוצ”ש האחרון ראיתי את האספסוף של הימין מקרוב. ההפגנה היתה מייגעת, עייפה כמו בורקס מאמפם, וחסרת תוחלת. הסתלקנו מוקדם, לפני שהתחילה האלימות; לפני שמפגיני שמאל ספגו מהלומות מוטות לראש, לפני ששני מפגינים גילו שהפורעים עקבו אחריהם עד ביתם ותקפו אותם בחדר המדרגות שלהם, לפני שהפורעים הקיפו מפגינה עם חולצת תעאיוש, רכובת אופניים, ואיחלו לה להיאנס על ידי עזתים; וכשזו הודיעה לשוטרים שהיא רוצה להגיש תלונה על הטרדה מינית, אומר לה אחד השוטרים “את רוצה לחיות? נכון שכן? אז תלכי מפה גברת. סעי כבר. סעי.” והיא נסעה. בקיצור, זה הזכיר יותר מדי את מצעד הגזענים בשכונת התקווה לפני שנתיים.

הטרור הזה, שהמטרה שלו היא לסתום לשמאל את הפה, גם מצליח. שמעתי לא מעט אנשים שאני מכיר אומרים שהם מפחדים ללכת להפגנות. אחרים קיבלו טלפונים מההורים שהתחננו בפניהם לא ללכת. אני עצמי, כאמור, נקטתי בכמה צעדי זהירות חריגים. ופחד הוא דבר מדבק.

ההתקפה הזו לא מקרית. יש לה תמיכה פוליטית ניכרת בימין היהודי, ואף ששום חבר כנסת לא הביע תמיכה פומבית, הימין היהודי הפוליטי מצטיין בשתיקתו במקרה הטוב, בשמחה לאיד במקרה הרע. ליואב אליאסי, שהקים ארגון טרור מוצהר – “האריות של הצל” – ושעכשיו החל גם “לרדוף בוגדים” וליצור לחץ ציבורי לפיטוריהם, כנראה שכבר לא תהיה קריירה מוזיקלית, אם היתה לו אי פעם; אבל אם יתאמץ, הוא יוכל להיות הרונן שובל הבא.

הימין היהודי נוהג להתהדר בכך שבישראל יש חופש דעה. עד לאחרונה אכן היה, וישראל היתה מקום חופשי מאד מבחינה פוליטית. אני יודע שאלימות נגד מפגינים בזמן מלחמות היא לא דבר חדש, ממלחמת העולם הראשונה והלאה; אני זוכר שניקסון חבש קסדת מגן כאות הזדהות עם הפועלים שפיזרו באלימות הפגנות נגד מלחמת ויאטנם; אני זוכר מה קרה במלחמת לבנון הראשונה, כשקומץ שמאלנים יצא להפגין נגד המלחמה מוקדם מדי, חודשיים לפני שרוב הציבור הבין שהיא אסון. ויש להניח שכאשר התותחים ידומו סוף סוף, רמת האלימות כלפי מתנגדי המלחמה תרד.

אבל מה שנלמד פה לא יישכח. קבוצות האלימות לא ילכו לשום מקום. אולי מספר החברים שלהן יצטמצם, אבל יש קבוצה של בריונים חסרי תוחלת, מהסוג שמזין כל תנועה ניאו-נאצית בכל מקום, שיבינו שאם הם יפנו את האלימות שלהם לנתיב הספציפי הזה, הם יזכו לסוג של לגיטימציה שלא יקבלו בשום מקום אחר; ויש לאנשים האלה מנהיגים. לא רק אליאסי ושרצים מסוגו; גם מנהיגים ברמה הלאומית יותר – דני דנון, מירי רגב, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן. לא, הם לא ילכו לשום מקום. הם ייבאו את הטלת האימה של המתנחלים על הפלסטינים אל תחומי מדינת ישראל.

המשטרה, יש כמה וכמה עדויות, הביעה תמיכה בפועל בפורעים של אליאסי. עד כה לא הוגשו שום כתבי אישום, עד כמה שידיעתי מגעת, ומעצרו של איש לא הוארך. אליאסי עצמו חופשי כציפור.

והטרור יתרחב. בהתחלה, הוא יופנה כלפי אנשים שהולכים להפגנות שמאל, וכמה כאלה באמת כבר יש. אחר כך, וזה כבר קורה, הוא יופנה כלפי אנשים שמעיזים להביע דעות שמאל: ציינו את “רדיפת הבוגדים” של אליאסי, אבל גם סופרפארם הודיעה לעובדים שלה שהם מתבקשים לסתום את הפה בכל מה שקשור לפוליטיקה במדיה החברתית, ושאם לא כן הם צפויים לפיטורים. אוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון יצאו בהצהרות דומות, והאחרונה אף הודיעה שהיא מנטרת את ההתבטאויות של אנשי הסגל שלה (!) ושל הסטודנטים (!!) ברשת. לא במקרה, הצהרת הנאמנות של אוניברסיטת תל אביב התחילה בשבועות תמיכה בצבא הקדוש. בקיצור, מותר יהיה לך להביע את הדעה הלא-ימנית שלך, בתנאי שאתה צ’יוואווה מסורסת נוסח בוז’י הרצוג.

ישראל הופכת ממדינה שמגלה סובלנות כלפי ביטויים לא קונסנסואליים – אתה רשאי לצרוח מה שאתה רוצה, ממילא לא אכפת לנו – למדינה שמדכאת אקטיבית ביטויים כאלה. חופש הביטוי הוא אבן היסוד של החירות; הוא זה שמאפשר כל שינוי בדרכי שלום. כשהוא נעלם, ויותר מדי ישראלים עומדים מהצד כשהוא מותקף, מי שרוצה שינוי צריך להבין שאם יהיה שינוי, הוא לא יגיע בדרכי שלום; שהגלישה במדרון הגיעה עמוק מדי; שאם יהיה שינוי, הוא יגיע מבחוץ ובאמצעות לחץ, דיפלומטי או צבאי; שישראל לא מניחה לעצמה לעבור תיקון, ועל כן לא מנוס לעולם אלא לשבור אותה.

run away while you can

בנקודה הזו צריך אדם הגון לשאול את עצמו אם יש טעם בכלל להשאר, ואולי לא במקרה השלט הבולט ביותר בהפגנה במוצ”ש היה השלט בתמונה למעלה, שהניף אמיתי סנדי. במצב כזה הגירה, או בשמה הנכון יותר גלות, היא מהלך פאתטי לעתים קרובות; רוב האוכלוסיה לא מסוגל לבצע אותו; ויש בה אלמנטים מובהקים של בריחה משדה הקרב. ואף על פי כן, אם אינך מסוגל לומר את מה שאתה חושב, אם אתה צריך לצנזר את עצמך מחשש שאיזה בריון יארוב לך ברחוב או שתפוטר, מה הטעם?

לא יודע. מה שאני יודע הוא שאתוס חופש הדיבור של הדמוקרטיה היחידה בעיני עצמה במזרח התיכון לא שרד מפגש עם סכסוך צבאי פעוט ביחס; ואני יודע שזה לא מקרה, שהיה מחנה פוליטי שלם שתכנן את סתימת הפיות הזו ושעוסק בה כבר עשור. מחנה פוליטי שלא יודע כיצד להתמודד עם טיעונים, ועל כן הוא צריך לסכור את פי הדובר; שהדרך שלו להנציח את שלטונו היא על ידי הטלת אימה על היריב.

ועוד דבר אחד: בפעם הבאה שמערכת ה-Hasbara תצווח באוזניכם שהחמאס מעדיף להשקיע בנשק ומחילות מאשר ברווחת עמו, זכרו שלושה דברים: קודם כל, שמי שחיסל את היצוא מהרצועה, ובהתאם את כלכלת הרצועה, הוא צה”ל והמצור שהטיל עליה החל מפברואר 2006; שנית, שלשר הבטחון שלכם יש אובססיה משונה עם יצוא מעזה ושבשנת 2002 הוא נכנס להתקף כשהממשלה החליטה לאשר יצוא תותים, דפק על השולחן וצווח שבלי התותים האלה היינו מכריעים אותם; ושלישית, שלפי נתוני השב”כ מ-2009, חמאס הוציא 40 מיליוני דולרים, שהם 13.8% מתקציבו, על נשק ובטחון – בהשוואה לשיעור של 18.6% מהתקציב שהוציאה ישראל על בטחון ב-2010. טלו קורה. אני מודה לאיתמר שאלתיאל על הנקודה האחרונה.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה, ביניהן מספר תרומות גדולות מאד. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

68 תגובות על ”ולפעמים, כיבוי אורות“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לאחרונה מנסים לא מעט אנשים לספק ניתוח סוציולוגי של מפגיני הנגד החדשים האלה. אומרים שמדובר במזרחים, בשכבות החלשות, המוזנחות והמודרות ומה לא. אומרים שאלה הצעירים שהשמאל האליטיסטי לקח להם את הבימה ואת תל אביב בכלל.
    עכשיו, אני לא חותם על הניתוחים האלה והם נראים לי פשטניים ברובם, אבל סקרן לשאול אותך מה אתה חושב בנושא. אחרי הכל, לימין תמיד היו בריונים וקבוצות כועסות. הצעירים של בית"ר בירושלים ושאר אספסופים מדביקי סטיקרים וצועקי ססמאות. אבל אני לא זוכר התקפות ישירות כאלה על הפגנות שמאל, בצורה מאורגנת ופראית כל כך. אני כן זוכר ביצים, בקבוקים מים, צעקות, נאצות ופה ושם קצת צ'אפחות. אבל קבוצות שמסתובבות בלב תל אביב ומחפשות שמאלנים לפי טביעת עין? את זה אני לא זוכר מישראל. אז מה זה לדעתך? מאיפה זה צץ?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הערה: ישראל מוציאה הרבה יותר מזה על בטחון. כדי לחשב את הוצאות הבטחון צריך לקחת לא רק את תקציב משרד הבטחון, אלא גם תקציבי משרדים אחרים המוקדשים למימון המערכת הבטחונית. תקציבי המוסד והשב"כ למשל מוגדרים תחת תקציב לשכת רה"מ, ומדובר במשהו כמו 8 מיליארד ש"ח. לזה יש להוסיף את הוצאות אחזקת האסירים הבטחוניים במסגרת השב"ס תחת המשרד לבטחון פנים, תקצוב יחידות מג"ב תחת אותו משרד, עבודות מודיעין שונות המצויות תחת משרד החוץ, ועוד…

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יוסי אתה צדיק אמיתי.
    אתה עושה עבודת נמלים בהחרבת הישות הציונית. תמשיך ככה.
    הטיפשות שולטטטטטת

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אני מאחל לך את כל מה שהעולם יכול להציע.
    כותב דברי בלע בזמן חיטוט באף ואכילת הרפש שיוצא לך משם.

    • גולה בארצו הגיב:

      אנחנו הולכים, רק חכו עם המחנות עוד כמה חודשים!

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        אל תדאג.
        הגויים ידאגו לך כבר לתעסוקה באחת מהמחנות. תשאר בגולה, לא צריך רפי שכל ונפש באיזור זה

        • גולה בארצו הגיב:

          התכוונת לא צריך נאורים ובעלי חשיבה פלורליסטית באיזור זה נכון? כי מה שישאר פה מאחור זה רפי נפש אמוניים 🙂 לגבי ה"גולה" אל תדאג.. פה יהיו מחנות הרבה לפני שיהיו בקנדה.. מאחל לך הרבה הצלחה במשך הדרך!!

  5. רועי לוי הגיב:

    נ.ב. (2)
    יש לך משהו יותר קונסטרוקטיבי לומר לגבי התמה של יוסי אודות הטעם – והיכולת – להתנגדות וביקורת אזרחיים כאשר חירות הביטוי נגזלת דה-פקטו, גם אם נשמרת דה-יורה?

  6. Julie הגיב:

    I have been saying that for years.
    Most of the Jewish population in Israel is either religious or traditional which is actually a “lazy” religious person……but the political perspective is the same.
    A secular concept exist only at some places in the western world, whoever is able to leave, do so. Yes, It’s not an easy move, and Yusi is right you pay the price but at least you give the next generation a better life

  7. גלעד הגיב:

    זה פשוט כבר יותר מדי בשבילי. על הכיבוש אמרתי נתקן, על הביומטרי אמרתי נתנגד, על האפלייה הגזענות והעושק הכלכלי אמרתי נתאחד. עכשיו זה מרגיש כאילו כבר אין יותר אנחנו… פעם הייתי לוחם, עם נשק ואז עם שלט. היום אני בביקור בארה"ב אחרי התואר וכבר מתעניין אקטיבית באיך להשיג את הניירות המתאימים כדי להישאר.

    שיבי צדק, מוות לערכים

  8. אריק1 הגיב:

    מצד אחד אני מבין את החשש.
    מצד שני מדובר סה"כ בקבוצה קטנה של בריונים
    שלא ראיתי שום ראיות ללגיטימציה שהציבור נותן לה. "השמחה לאיד" שיוסי מדבר עליה כללה גם אמירות כמו הגדרתם כחוליגנים שאינם שונים מאלה שצועקים באירופה מוות ליהודים

  9. יוני הגיב:

    חייב לציין לטובת אוניברסיטת בן גוריון, שהם פרסמו הבהרה לנוסח המייל שהועבר אתמול:

    "לנוכח הערות על פרסום "דבר הנשיאה-התבטאויות ברשתות חברתיות" מאתמול, הריני להבהיר כדלקמן: אין ולא יהיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב "אח גדול".
    באמירה "מעקב אחרי השיח האקדמי ברשת" הכוונה הייתה להתעדכנות הנובעת מתלונות שונות המתקבלות בעניין פרסומים והתבטאויות ברשתהן מהסטודנטים (ישירות לבעלי תפקידים באוניברסיטה או דרך אגודת הסטודנטים) והן מחברי הסגל. האוניברסיטה הקפידה ותקפיד על חופש הביטוי והדעה, והתייחסותה נוגעת להתבטאויות החורגות מתכנים החוסים תחת חופש זה (מקוממים ככל שיהיו), פוגעים בתחושת הביטחון האישי ו/ או שיש בהם הסתה לאלימות."

  10. אריק1 הגיב:

    ובהמשך לדברי- כל שיח פיטורי הבוגדים מתייחס(ממה שקראתי) לאנשים שהביעו שמחה על מות חיילים וכיוצא באלו.
    האם באמת יש קושי להעביר ביקורת על ישראל ומדיניותה בלי זה?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אורנה בנאי העבירה ביקורת בצורה הכי מתונה וסולידית בעולם.

      • אריק1 הגיב:

        לא דיברתי על זה אלא על עמודי הפייסבוק שמחפשים התבטאויות של אנשים והולכים ללחוץ שיפטרו אותם ועל האמירות של האוניברסיטאות שגורביץ' הביא.
        מי שמועסק כפרזנטור יותר פגיע ואני מסכים שזה בעייתי

    • נטליה הגיב:

      אדוני מחרטט. אם היה מפעיל את אותו מנגנון על אלו ששמחים לאיד כשהורגים ערבים, היה קם למחרת בבוקר ושום דבר לא היה עובד, כי כולם היה מפוטרים.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    השלטים של סנדי תמיד הכי בולטים, זאת לא חכמה.

  12. אלכס הגיב:

    הפעם אני לגמרי מסכים איתך לגבי זה שבבריונים בתקפו מפגינים צריך לטפל ביד קשה. ייתכנו הפגנות שעל ממשלת ישראל לאסור (לדוגמא הפגנת הזדהות עם החמאס), אבל אסור לסבול שכל בריון יוכל להחליט איזו מפגין הוא בוגד.

    אבל אני לא רואה בעיה בלפטר אנשים שמביעים שמחה על מוות של חיילים, לפחות לא בעסקים פרטיים. אם מישהו יפרסם בפייסבוק קריאת שמחה על מוות של ילדים בעזה, מישהו אחר יתלונן לבוס שלו, והוא יפוטר, זו פגיעה בחופש הביטוי לדעתך?

    • נטליה הגיב:

      אוקיי, זאת הפעם האחרונה שאני כותבת את זה – זה לא התפקיד של מקום העבודה. ראית משהו פלילי – משטרה. מה עבודה? מה העבודה הזאת לכם?

      • אלכס הגיב:

        לדעתי מעסיק פרטי צריך להיות מסוגל לפטר עובד מכל סיבה, גם כי לא אהב את צבע החולצה שהוא לבש היום בבוקר. אבל במיוחד אם הוא פרסם סטטוס שיגרום ללקוחות להחרים את העסק.
        ושוב, אם היה לך עסק, ועובד שלך היה מפרסם סטטוס בסגנון "5 ילדים ערבים נהרגו אתמול בעזה, איזה כיף והלוואי שיהיו עוד", ולקוחות שלך היו מתקשרים אליך ואומרים שהם יפסיקו לקנות אצלך, היית ממשיכה להעסיק את אותו אדם?

        • נטליה הגיב:

          קודם כל, איזו שטות כתבת – למעסיק אסור לפטר סתם עובד. צריכה להיות לו סיבה מקצועית. אסור לפטר עובדת על רקע חופשת הריון, ואסור להפלות על רקע מיני, אתני או (אני לא מאמינה שאני צריכה לכתוב זאת) פוליטי. לקוחות שמתקשרים מאיימים – לרוב מדובר באנשים נטולי חיים. באמת אין לאנשים מה לעשות עכשיו חוץ מלחפש אנשים בנרות ולהחרים אותם? אתה באמת חושב שזה אותנטי ולא רדיפה פוליטית פר-אקסלנס? זה חלק ממארג כוחות הרבה יותר גדול. אני לא מאמינה באתוס הזה של האזרח מ' ציק שמתקשר כשהוא מוצא התבטאויות לא נוחות. אם אני אתחיל לא לקבל שירות מכל מי שמתבטא בהתבטאות שהמצאת – חלבית מאין כמוה יחסית למה שקורה ברשת – לא יהיה לי איפה לקנות אוכל ואגווע ברעב, אז מה? מה גם שעיקר התלונות ועיקר הרדיפות הן נגד ערבים, אז זו בכלל מניפולציה, הדוגמה שלך. אז לא, אני לא חושבת שצריך לפטר אנשים גם אם לקוחות (אנשים ללא חיים) מתקשרים. אז מתקשרים.

          • אלכס הגיב:

            לפי חוקי מדינת ישראל את צודקת, למעסיק אסור לפטר סתם עובד. ואסור להפלות על רקע פוליטי. ייתכן גם שלפי חוקי מדינת ישראל כל הפיטורים האחרונים של המתבטאים בפייסבוק הם לא חוקיים.
            אבל זה לא עושה את זה צודק. החוק צריך לאפשר למעסיק לפטר כל אחד מתי שהוא רוצה. ואת באמת טוענת שפיטורים צריכים להיות רק מסיבה מקצועית? מעסיק ערבי צריך לסבול ולהמשיך להעסיק גזען שחבר ב"כהנא חי" אם הגזען עושה טוב את העבודה שלו? ואבא לחיילים צריך להמשיך להעסיק ערבי שמביע פומבית שמחה כשחיילים מתים, כל עוד הוא עושה טוב את העבודה? נכון, זה (כנראה) החוק במדינת ישראל, וזה חוק שצריך לבטל.

            • נטליה הגיב:

              לא יודעת. זה המצב הפוליטי בארץ, מה לעשות. הפלסטינים הם האויב של צה"ל, ויש אנשים שמשרתים בצה"ל וחולים על צה"ל שעובדים לצד הרבה פלסטינים. מה נעשה? נשקר אחד לשני כל היום? נפטר אחד את השני כל היום (כשלרוב יהודים יפטרו ערבים, פשוט כי להם יש את משרת הבוס)?

              אני חוזרת על המובן מאליו – ברוב מוחלט של המקרים מדובר ברדיפה פוליטית של ערבים. לו היו מפטרים את כל מי שכתב "למה רק 4" על ארבעת הילדים שנהרגו בים, אז המשטרה הייתה קורסת ממחסור בבתי מעצר (ואולי גם מחסור בעובדים).

            • מני זהבי הגיב:

              "החוק צריך לאפשר למעסיק לפטר כל אחד מתי שהוא רוצה"

              אתה בטוח שאתה רוצה את זה? גם ככה המעסיקים במדינת ישראל חושבים שהם עושים טובה גדולה לעובדיהם בעצם זה שהם מוכנים להעסיק אותם, ובגלל זה, בין היתר, שוק העבודה שלנו נראה כפי שהוא נראה.
              לעזאזל, המלחמה המטומטמת הזאת תיגמר בעוד שבוע או משהו, אבל עם האלימות, חוסר הסובלנות לדעה שונה, ומעסיקים במעמד של "עבד כי ימלוך" מורשה אנחנו ניתקע לשנים הבאות.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              מה לגבי פיטורין בגלל חשיפת שחיתויות או מעשים לא חוקיים בחברה? או חשש מתביעה עקב הטרדה מינית? או סתם סחיטה לשמה?
              השיטה שלך (לא רק שלך מן הסתם) תהפוך אותנו לדיקטטורה תאגידית.

    • נטליה הגיב:

      אגב, גם שמאלנים נפולים בזה, ומלשינים לכל מיני מקומות עבודה על עובדים "סוררים", אבל הרדיפה הגדולה באמת כרגע היא נגד ערבים.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      זה לא עניין של דעות, זאת פגיעה אובייקטיבית בחופש הביטוי. בשני המקרים.

  13. עמית הגיב:

    אני יכול לגמרי להסכים לגבי נושא האלימות שגוברת מיום ליום וחוסר הסבלנות לדעות של אחרים ואני גם מסכים שבדרך כלל ניתן לראות את ביטויי האלימות הללו בקרב מצביעי ימין ולא שמאל. אבל יש לי מספר דברים לומר על הנושא. ראשית הסיבה העיקרית שתראו יותר מצביעי ימין אלימים מאנשי שמאל היא לא בגלל שהם ימניים אלא בגלל שבמדינת ישראל של היום מקרב מצביעי הימין גם ישנן 2 אוכלוסיות: האחת אוכלוסיה חלשה והשנייה אוכלוסיה פנאטית שתומכת בארץ ישראל השלמה. אבל מעבר ל-2 אוכלוסיות אלו קיימים עוד עשרות אחוזים מתושבי המדינה שהם ימניים ומתונים ולכן ההכללה שאני בדרך כלל שומע על ימין ואלימות אין לה מקום. צריך לטפל באותן אוכלוסיות בעייתיות ובעיקר לפעול לחינוך שלהן. שנית לגבי דרך ההפגנה והבעת הדעות בקרב חלק מהמפגינים מהשמאל. שנית הייתי רוצה שמישהו בבקשה יסביר לי אחת ולתמיד איך אמירות כגון "הרוצחים לטיס" או "צה"ל ארגון טרור" (שהכותב מודה שבעצמו אמר) אמורים לסייע למישהו מאיתנו. אם ברצונכם להביע את דעתכם ולנסות לשכנע מצביעי שמאל מתון או מרכז בצידקתכם אז זאת בדיוק ההפוכה כדי לעשות זאת. במקום להתעסק אך ורק בכמה שהמדינה מתדרדרת וחופש הביטוי נפגע הייתי מציע לכם גם להסתכל על עצמיכם בבקשה, ונסו לחשוב גם כמה אתם לקחתם חלק בהוספת שמן למדורה שגם ככה מתלקחת ומגיעה למימדים שעוד לא היו פה. אשמח לתגובות.

    • גיל ב' הגיב:

      קשקוש. תקרא מה שכתב אחד מהאנשים שעקבו אחריהם הביתה והרביצו להם. הוא לא הביע שום דיעה שקרובה לדיעות שמנית כאן. הוא אמר שנשאר אחרי ההפגנה לדבר עם המפגינים הימנים ולא היתה שום בעייה בשיחה הזאת. ובכל זאת הוא סומן ועקבו אחריו הביתה.

    • נטליה הגיב:

      בשתי ההפגנות האחרונות, למיטב הבנתי, לא היו קריאות מהסוג שתיארת, ולא שלטים מהסוג שתיארת. אם היו, כי אני לא יכולה להכויח שאין לי אחות הרי, מדובר היה במיעוט שבמיעוט שבמיעוט. הססמאות היו שתיים – "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים" ו"בעזה ושדרות ילדות רוצות לחיות". אלו גם הססמאות שאלון לי גרין קרא מהבמה.

  14. אסי הגיב:

    מרגיש צורך לומר מתוך החוויה האישית שלי בהפגנה, שחזיתי גם בלהקות של זאבי יס"מ מסתערים על כנופיות ימין עם גלימות בצבעי כחול-לבן

  15. זו תגובה הגיונית, בהתחשב בפוליטיקה שלך: כשחושבים שמוסלמים זה איכסה, כשצווחים במשך שנים שאוי לא כי עוד רגע אנחנו נחיה במדינה אחת עם הערבים האלה, וכשמגלים שוב ושוב שהרע במיעוטו בדמות מרצ רע בדיוק כמו כל מפלגה ציונית אחרת – מה נשאר חוץ מלברוח?

  16. א הגיב:

    כבר חמש שנים אני קורא כאן וזה הפוסט הכי מדכא ועצוב.

  17. תום ו הגיב:

    למה אתה לא חוקר מה הוביל למציאות אלימה זו? כיצד מתפרקות להן דמוקרטיות כשאין להן אברי ביניים דוגמא. איגודי עובדים ומדינת רווחה, כשהן מופרטות במשך קרוב לארבעים שנה..
    ומדוע אתה רק זורע יאוש תחת משטר המפגינים האלימים, כמו היה מדובר פה במציאות דטרמיניסטית , כאילו אנו במערבולת זמנים של 1933 שוב.. כבלוגר החורט על דגלו, לעקוב ולנטר את תהליכי התפרקותה של החברה הישראלית, הייתי מצפה ממך לעקוב אחרי מכלול תהליכי ההתפרקות, ההופכים את חברתנו לאלימה ואנטי דמוקרטית.. ולא פחות מכך להציע אלטרנטיבה שאינה ירידה מהארץ. תודה. תום

  18. עמית הגיב:

    חופש הדעה בארץ חשוב מאוד לשמירת הדמוקרטיה.
    יחד עם זאת, פעילות השמאל לא מתמצאת בהבאת דעות אלא להוצאת הלגיטימציה מהיישוב היהודי ביו"ש ומקביל לחיזוק הלגיטימציה של יישוב ערבי בארץ, ואף לחרם ישראל באירופה ובפרט חרם יו"ש. במצמב זה אני לא רואה סיבה מדוע לא למנוע פעילות כזו.

    שלילת יהודים ביו"ש ומקביל להחלשת ערכי היהדות בישראל תביא ליישום מעוות של "2 מדינות ל 2 עמים": הקמה של "פלסטין נקייה מיהודים" ו "ישראל דו לאומית" (בהמשך לזכות השיבה ולימודי שחייה ליהודים).

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      מתי נהפכת לכתום עמית? אני זוכר שהיית ממוקם באזור השמאל הציוני.

    • גיל ב' הגיב:

      אני חושב שאין לגיטימציה ליישוב היהודי ברמת גן וצריך לפזר את כול התושבים ברחבי הארץ. האם זו זכותי להביע דיעה זו או שצריך למנוע ממני פעילות זו, כולל באלימות?

    • אסףר הגיב:

      "הוצאת הלגיטימציה מהיישוב היהודי ביו"ש"

      איזו לגיטימציה?

  19. בלוגה הגיב:

    חמאס משלם על המלט שהוא מקבל מאיתנו? חישוב של ממוצע 3000 טון מלט בחודש דרך כרם שלום ( מקור – http://gisha.org/he/reports-and-data/graphs/ )
    כפול בערך 400 ש״ח לטון מלט יוצא כ-4 מיליון דולר בשנה. הערכה גסה, שמוסיפה עוד 10% למספר של איתמר.
    תוסיפו את אותה כמות טון ברזל שמחירו לא ברור לי (בין 750 ל-3000 ש״ח זה אחלה מרחב תמרון, אני מניח שתלוי באיכות כן? נניח 750 לרמה הכי זולה) ותקבלו עוד כ-8 מיליון דולר בשנה. ההנחה שלי היא שהמלט והברזל – ובגרף שם יש גם חצץ בכמות די גדולה – לא ממש משמשים לבניית גני משחקים לילדים. להוסיף את זה לחישוב? או שזה לא שייך?

    • ygurvitz הגיב:

      חמאס לא "מקבל" כלום. כל הציוד שנכנס לרצועה הוא או של ארגוני סיוע (המלט, למשל) או של סוחרים. וכן, משלמים על הכל. כך הפכנו את עזה לשוק השבוי שלנו.

      • בלוגה הגיב:

        ארגוני סיוע לא נותנים חינם? זה חדש לי.

        גם כך 12 מתוך 40 יוצא 30% כמעט. וזה אומדן זהיר. לא יודע על אילו מספרים איתמר נסמך, אבל נראה לי כמו חישוב סלקטיבי משהו.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          מספיק להטריל. גם את הסיוע הזה לא מועבר _על ידי_ ישראל גם אם הוא עובר _דרך_ ישראל (לרוב גם זה לא המצב).

        • ygurvitz הגיב:

          ארגוני הסיוע משתמשים במלט לצרכי הבניה שלהם, הם צריכים למלא אינסוף טפסים ולהוכיח שהם בנו את מה שהתכוונו לבנות. טפס על עץ אחר.

  20. נועם א"ס הגיב:

    הכותרת ראשית עכשיו בווינט:
    "גורם צבאי בכיר: "הדרג המדיני חייב להחליט עכשיו – או שנכנסים או שיוצאים"

    כותרת משנה:
    "ביום ה-22 של מבצע "צוק איתן", ויממה לאחר מותם של 10 חיילים, קורא בכיר צבאי לדרג המדיני להגיע כעת להחלטה – העמקת הפעולה או סיום המערכה. הוא הוסיף: "לא משנה איך הדרג המדיני קורא לזה, מבחינת החיילים זו מלחמה". בנט: "רק הכרעה תמנע את המלחמה הבאה"

    ניתוח: הציוני יאיר לפיד התחיל את המהלך האסטרטגי לצאת החוצה נקי לפני הקטסטרופה הקרבה מהברוך הרצחני שיזמה, ניהלה והנחתה הממשלה הציונית בה הוא חבר.

    דוברו של שר האוצר מבקש למסור:
    "אימא של טייס אחד מדברת איתי על הדאגה שלה לשלומו, ואחרי חצי יום אני קוראת בזעזוע את מה שמישהו אומר נגד הטייסים שלנו, וזה עושה לי עצוב שמישהו יכול לשנוא את עצמו ככה. הם, כל אלה שבחרו להיות בשוליים שחושבים שהאמת אצלם בכיס האחורי, נחלתם הבלעדית, שיש רק שחור ולבן ואין גוונים. אנחנו לא באמת כאלה, ואסור לנו לשתוק יותר. האמת קיבלה צו 8".

    • מני זהבי הגיב:

      לאימא של הטייס קוראים במקרה ריקי כהן?
      דרך אגב, הטייסים הם האחרונים בסיפור הזה שיש סיבה לחשוש לשלומם.
      לפחות שי פירון מגנה את אליאסי ואת גן החיות שלו, אם כי עושה את זה כתמיד בצורה שלומיאלית למדי
      (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4551644,00.html).

  21. ירון כהן הגיב:

    הערה לגבי תקציב החמאס לבטחון מול תקציב ישראל לביטחון.

    מבלי להכיר את הנתונים לעומק, המספרים לכשעצמם על מספרים את כל הסיפור. כמה מתוך תקציב הביטחון הישראלי הוא הגנתי? (טילי חץ, כיפת ברזל, טילים מדוייקים). כמה מתוך תקציב הביטחון של חמאס הוא הגנתי?

    אין לי את הנתונים אבל אני חושב שאין מי שיוכל לחלוק על כך שעלות טילים ופצצות המספיקות כדי לפוצץ אל כל רצועת עזה, היא נמוכה לאין שיעור מכל הפצצות והאמצעים המתוחכמים שיש לישראל.

    לכן להשוות את תקציבי הביטחון על פי האחוז מהתקציב יכול קצת להטעות ולגרום לנו לחשוב שההוצאות ההתקפיות של צה"ל גבוהות יותר באחוזים מההוצאות ההתקפיות של חמאס. אולי זה נכון, ואולי זה לא נכון, אבל זה מדד שצריך לקחת בחשבון.

  22. ירון כהן הגיב:

    הערה לגבי תקציב החמאס לבטחון מול תקציב ישראל לביטחון.

    מבלי להכיר את הנתונים לעומק, המספרים לכשעצמם על מספרים את כל הסיפור. כמה מתוך תקציב הביטחון הישראלי הוא הגנתי? (טילי חץ, כיפת ברזל, טילים מדוייקים). כמה מתוך תקציב הביטחון של חמאס הוא הגנתי?

    אין לי את הנתונים אבל אני חושב שאין מי שיוכל לחלוק על כך שעלות טילים ופצצות המספיקות כדי לפוצץ אל כל רצועת עזה, היא נמוכה לאין שיעור מכל הפצצות והאמצעים המתוחכמים שיש לישראל.

    לכן להשוות את תקציבי הביטחון על פי האחוז מהתקציב יכול קצת להטעות ולגרום לנו לחשוב שההוצאות ההתקפיות של צה"ל גבוהות יותר באחוזים מההוצאות ההתקפיות של חמאס. אולי זה נכון, ואולי זה לא נכון, אבל זה מדד שצריך לקחת בחשבון.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      תלוי איך אתה מגדיר נשק התקפי והגנתי. גם נשק אטומי נחשב בדרך כלל לנשק הגנתי (או retaliatory). אני בטוח שגם חמאס חושב על הקסאמים כהגנה מםני צה"ל. אם אתה מתכוון רק לטריקים מהסוג של חץ, כיפת מגן וכו', הם בכל מקרה מגינים רק מול אמצעים מאוד מסוימים כמו טילים ורקטות, שצה"ל לא משתמש בהם בדרך כלל. חוץ מזה מאיפה חמאס הולכים להשיג משהו כזה.

  23. גורו יאיא הגיב:

    אני לא חולק את הנבואה שלך, שההתקפות על השמאל ירדו לאחר התקיפה הזו. אני חושב, וכל מי שעיניו בראשו חושב, שהמלחמה הזו תסתיים בכישלון. ההמון יזדקק לשעיר לעזאזל. ארגוני השמאל הם השעיר לעזאזל המתבקש.
    עומדים לפניך חודשים קשים מאד בקרוב.